Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

tabitha

Potkulaisten julkiset harjoituspäiväkirjat

Valvoja: Valvoja

Vastaa
tabitha
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1010
Viestit: 6065
Lauteille: Toukokuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

tabitha

#2116

Viesti tabitha »

la 16.7. BJJ Summerfight 2016

Summerfight on ehkä isoiksi salikisoiksi luonnehdittava vähän rennompi turnaus. Rentous näkyi mm. siinä että punnitukseen sai mennä normivaatteet päällä ja henkilöllisyyttä ei tarvinnut todistaa. Erityistä turnauksessa on, että se järjestetään sään salliessa ulkona, Hangon vierassatamassa. Juuri tämä paikka oli minulle erittäin tuttu, koska kun olin lapsi, perheeni kävi joka kesä veneilemässä ja aina myös Hangossa kyseisessä satamassa.

Tatamit olivat ihan muutamien metrien päässä laiturista. Niiden vieressä oli katoksia, joiden alla oli tuomarien pöydät ja näyttöpäätteet joilta näki pistetilanteen ja matsien numerot. Kisat alkoivat junnujen matseilla nuorimmista vanhempiin. Olin tosi yllättynyt junnujen tasosta, pääosin paini näytti huomattavasti teknisemmältä kuin monilla aikuisilla valkovöisillä.

Seuraavaksi oli naisten sarjat. Omalta saliltani kisasi näissä sarjoissa kolme ottelijaa, joista yksi voitti värivöisissä kultaa ja toinen valkovöisissä hopeaa. Suunnilleen näiden matsien alkaessa aloin lämmitellä. Omat matsit olivat melkein ensimmäisenä kun miesten painoluokat alkoivat. Autossa istumisen jälkeen halusin avata lantion kunnolla ja tein jalanheilautuksia vaikka inhoankin niitä. Yritin tehdä heti aluksi kunnolla kaikkea epämiellyttävää, ettei menisi sluibaamiseksi. Koska kisat tosiaan olivat ulkona, eikä ollut muita tatameja kuin kisatatamit, lämmittely oli vähän haasteellista. Pyörin aika ujostelematta niskoillani hanhenpaskaisella nurmikolla. Gin housut tulivat täyteen ruohotahroja, ja tuli mieleen että tätä varten olisi ehkä hyvä omistaa musta gi. Nostin sykkeet kolme kertaa, noin tunnin, puoli tuntia ja 15min ennen ekaa otteluani. Joka sykkeennostossa tein suunnilleen samat liikkeet: 15 sprawlia + polvet rintaan -hyppyä, 20 puikkausta, 20 jalanvaihtoa, 2x10 punnerrusta, 10 linkkaria, uudelleen 15 sprawlia + polvet rintaan -hyppyä. Pyrin tekemään jokaisen toiston mahdollisimman räjähtävästi, käytännössä ainakin toisessa sykkeennostossa ilmeni hiukan mukavuudenhaluisuutta. Sykkeennostojen välillä katsoin muiden matseja, kävin vessassa ja heiluttelin vähän jalkoja. Minulla oli jotenkin löysä ja varovainen olo, sellainen että keho ei halua painia kovaa. Halusin saada tuntumaa matsifiilikseen rajuilla sykkeennostoilla. Treeneissä ei tunnu olevan hirveästi väliä sillä lämmittelenkö vai enkö, mutta kisoissa ero on tosi iso. No gi SM:ien ekassa matsissa lämmittelyt jäivät puutteellisiksi enkä saanut matsissa juuri mitään aikaiseksi.

Kisajännitys alkoi tällä kertaa vasta kisapaikalla ja oli huipussaan ennen lämmittelyjä. Ajattelin että ottelun alkaminen on vähän kuin menisi kylmään veteen uimaan, sitä ei halua tehdä mutta heti alun jälkeen helpottaa. Ensimmäisessä matsissa vastustaja veti melkein heti guardiin. Pystyssä alasvientiä hakiessa kolahti päät yhteen, ei kuitenkaan mitään sellaista kuin viime BJJ SM:issä, kun matsi keskeytettiin veren roiskumisen takia ja sain jatkaa vasta siteiden laittamisen jälkeen (ja haava liimattiin myöhemmin). Huomasin tänään kotiin päästyäni että vasen kulma on vähän kipeä ja se tuli varmaan tästä.

Vastustaja haki guardista lopetuksia aktiivisesti ja annoin ehkä rakentaa jujia turhan pitkälle hakiessani Gracie gift -guardin ohitusta. En päässyt ensimmäisellä yrityksellä ohi, mutta toisella tai kolmannella. Heti perään sain pisteet knee on bellystä. Vastustaja palautti guardin, mutta pääsin uudelleen ohi. Vastustaja palautti guardin taas ja olin tosi varomaton. Ajattelin yrittää taas Gracie giftiä mutta kuten GB:n salikisojen finaalissa, jäin triangeliin. Triangeli oli kohtalaisen hyvin kiinni, sain kuitenkin nostettua vastustajan niskoilleen. Muistan ajatelleeni, että nyt mä mokasin. Silmissä alkoi jo vähän pimentyä. Käytin triangelipuolustusta jonka opin itse asiassa viime treeneissä: polvi vastustajan rinnan päälle ja kiertoa. En kai muistanut ottaa toisella kädellä housuista kiinni kuten tekniikkaan kuuluu. Olin sekuntien päässä tajun lähtemisestä, mutta vastustaja ei jaksanut tai voinut enää puristaa ja triangeli aukesi. Pääsin lisäksi taas ohi guardista. Voitin lopulta pisteillä 13-0.

Eka matsi oli jo semifinaali. Sarjassani oli viisi osallistujaa. Eniten pelkäsin yhtä ottelijaa, jolle hävisin no gi SM:issä ja joka oli minua fyysisesti paljon vahvempi. Hieman yllättäen hän kuitenkin hävisi ekan matsinsa. Tämän matsin voittanut kaveri oli finaalivastustajani. Hänkin oli kyllä minua vahvempi, mikä tuntui lähinnä pystyssä. Guardiin veto oli melko sähäkkä ja jos kaveri olisi yrittänyt mitä tahansa alasvientiä olisin varmaan lentänyt. Myös käsilukkoyritykset olivat nopeita. Hän olikin voittanut ekan matsinsa jujilla guardista. Itse en onneksi tähän jäänyt, ehkä koska ekan matsini jälkeen päätin varoa käsiäni enemmän. Vaikka pääsisinkin väistämään jujin, sitä seuraava triangeli on ollut monissa tapauksissa liian hankala käsitellä. Tämä oli jonkin sortin oivallus. Ei ole hyvä antaa vastustajalle liian hyvää lopetusyritystä, koska sillä voi parantaa positiota, valmistella seuraavaa lopetusyritystä ja niistä saa etuja... Ehkä houkuttelen alitajuisestikin vastustajaa yrittämään jujia guardista, koska olen sparreissa ja kisoissakin päässyt tilanteen jälkeen usein ohi, mutta triangelin uhka vaikuttaa olevan merkittävä ja muutenkin otan tässä aika ison riskin.

Joka tapauksessa, voitin finaalinkin isolla piste-erolla, 20-0. Hain kauluskuristusta mountista pariin otteeseen, mutta vastustaja pääsi aina karkuun ja takaisin guardiin. En osaa oikein hyvin lopetuksia mountista, tosi reikäisen jujin ja kuristuksia hakiessa annan usein sweepin. Ihan lopussa päädyin itse alle guardiin, mutta aikaa oli jäljellä vain parikymmentä sekuntia ja loppuajan vain pidin guardia kiinni. Olin aika puhki tässä vaiheessa.

Voiton jälkeen oli tosi kevyt olo. Lievästi euforinen ehkä, mutta enemmänkin helpottunut. Pääsi katsomaan muiden matseja eikä tarvinnut itse otella enää :D Jossain vaiheessa kuulin huhuja että täällä olisi muka ollut avoin sarja ja aloin tosissani miettiä osallistumista siihen, mutta ei mitään sellaista ollutkaan. Kisoissa vain valittiin (en tiedä millä kriteereillä) valkovöisten miesten/naisten jne. parhaat ottelijat, jotka saivat puvun. Painoluokkien voittajat saivat minigrip-pussissa mitalin, jossa ei tosin ollut kaulanauhaa, pelkkä suorakaiteen muotoinen metallilaatta. Ne olivat kaikki saman värisiä, mutta takapuolelle on sentään kaiverrettu kisojen nimi, painoluokka ja sijoitus. Oli aika itsestäänselvää etten tule saamaan parhaan ottelijan palkintoa, koska parinkymmenen ottelijan painoluokan voittaminen on vähän eri asia kuin viiden.

Kisoista jäi tosi hyvä fiilis, ei pelkästään voittamisen takia vaan myös siksi että oli hyvä sää ja Hanko on esteettinen ja nostalginen paikka. BJJ-kisat ulkona ovat hyvä konsepti, lokinp@skaakin jouduttiin vain kerran luuttuamaan tatamilta. Sain kaipaamani irtioton kongressistressistä ja varmaan vähennettyä BJJ SM:ien ja no gi Finnish Openien aiheuttamaa kisajännitystä jonkin verran. Ja varmaan opin myös jotain. Ahaa-elämys siitä miksi ei kannata aloittaa lopetusten puolustamista liian myöhään - vaikka olisi varma siitä että vastustaja ei saa lopetettua - tuntuu merkittävältä. Lopetusyritysten merkitys ei ole pelkkä mahdollinen lopetus, kuten gossa atarin merkitys ei ole vain se että se uhkaa syödä kiviä. Jos yritykseen on pakko reagoida, erityisesti jos siihen on pakko reagoida juuri tietyllä tavalla, vastustaja voi käyttää tätä moneen tarkoitukseen. Lopetusten ketjutus ei ole välttämättä valkovöisillä aina hirveän hyvin hallussa, mutta juji-triangeli-komboon guardista on tullut useamman kerran nyt törmättyä ja olen tajunnut miten vaarallista on luottaa siihen että pääsee rimpuilemaan jujista pois. Vaikka pääsisin niin lopputulos ei ole välttämättä silti hyvä. Turha antaa vastustajalle niin voimakasta keinoa pakottaa minua tekemään tiettyjä asioita, kun voisi vain pitää hyvän posturen.
Eerik Norvio
Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein. -Friedrich Nietzsche
Kuvake
flammee
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 25
Viestit: 11110
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu

tabitha

#2117

Viesti flammee »

Onnittelut voitosta! Olet nyt vähän vaatimaton, mikä kyllä toisaalta on just hyvä tapa suhtautua asiaan, kyllä se sarjavoitto aika huikeata kuitenkin on, se on sellainen juttu jonka hyvin pieni osa harrastajista saavuttaa. :wav:
– Lukutaitoinen ihminen ymmärtää, että jos kaksi asiaa on samassa virkkeessä, se ei tarkoita sitä, että ne rinnastetaan keskenään.
tabitha
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1010
Viestit: 6065
Lauteille: Toukokuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

tabitha

#2118

Viesti tabitha »

su 17.7.

Polvi ei vieläkään kestä juoksua enkä ollut ihmisten aikaan hereillä, joten ainoa treeni jota pystyin tekemään oli lihaskunto. No, tein 150 siltaannousua käsien varaan ja 150 vatsaa. Olen helvetin hidas oppimaan, vatsoja ei pidä tehdä kovalla lattialla, häntäluun kohdalta lähti taas nahka ja sattui perkeleesti.

ti 19.7.

Polvi edelleen kipeä, yritin juosta mutta 2km jälkeen alkoi tuntua. Toivottavasti mä en ole oikeasti rikkonut jalkaani. Kävellessä tää ei onneksi vaivaa. Menin Kisikselle puntille tosi univajeisena seitsemältä aamulla. Seuraavat asiat sain aikaiseksi:

4x5 rive 60kg
5x5 penkki 50kg
5x10 leuat
5x10 levypainon nostelu ylös niskan takana, 20kg kiekko
2x50 selät selkäpenkissä

Venyttelin pikaisesti.

ke 20.7.

Lisää kremppoja - aamulla herätessä vasen reisi ihan saa-ta-nan kipeä siitä kohtaa mihin pistin lääkkeet eilen. Käveleminenkin oli aluksi tuskaa. Mulle ei ole ikinä ennen käynyt näin, usein injektion jälkeen reisi on ollut vähän arka, mutta ehkä tää johtui siitä että kävin edellisenä päivänä puntilla just sen jälkeen kun olin pistänyt.

Menin kuitenkin aamutreeneihin ja jo kävellessä kotoa rautatieasemalle kipu tuntui vähän hälvenevän. Painiessa se katosi kätevästi. Aika hämmentävää siihen nähden että aamulla kävely ei onnistunut ontumatta. Otin 5x10min kevyehköä sparria, lopetukset enimmäkseen merkkaamalla. Sain opetusta bow&arrowssa ja jujin tekemisessä ja siitä pakenemisessa.

Tämän jälkeen vielä reilu 2 tuntia boulderointia. Kiipesin

1x6b (uusi valloitus jota olin treenannut usealla kerralla, todella äärirajoilla kyllä mentiin)
1x6a+
4x6a (kaksi näistä uusia)
ja toistakymmentä 4-5 graden reittiä.

Ylihuomenna lähden Pietariin pelaamaan Euroopan go-kongressissa. Tämä tarkoittaa varmaan lajitreenistä 2 viikon taukoa, mutta mulla alkaa hajota pää jo parin päivän liikuntataukoon, joten kai mä siellä jotain teen. Viime kongressissa vedin mm. leukoja jossain lasten leikkipuistossa... Puoliso on etsinyt halpoja kiipeilypaikkoja sieltä, joten kiipeilykengät aion ainakin ottaa mukaan.
Eerik Norvio
Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein. -Friedrich Nietzsche
tabitha
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1010
Viestit: 6065
Lauteille: Toukokuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

tabitha

#2119

Viesti tabitha »

Olen liikkunut täällä yllättävänkin paljon. Nyt 10 päivän aikana on tullut varmaan 7 kiipeilykertaa. Aluksi oli vaikea tottua siihen että reitit on merkitty teipeillä eikä samanvärisillä otteilla kuten Helsingin boulderkeskuksissa, mutta kyllä niistä saa selvää. Ekoina päivinä jaksoin myös kyykätä, penkata ja vetää leukoja kiipeilykeskuksessa. Hotellissa on ilmainen kuntosali jossa olen käynyt joku 4 kertaa. Yhtenä päivänä tein 400 vatsaa mutta näköjään perse hiertyy pehmustetussa penkissäkin. Polvi ei edelleenkään kestä juoksua joten olen hikoillut sen sijaan stepperissä. En ole ikinä ennen edes kokeillut tuota mutta toimiihan se jollain tavalla juoksun korvikkeena. Aika tylsää tosin.

Viikonloppuna oli viisi turnauspeliä. Aika jännä että se väsytti fyysisestikin vaikka siinä vaan istutaan paikoillaan. En oo oikein sen jälkeen jaksanut tehdä mitään isoilla painoilla koska siinä pitäisi keskittyä.

Kolme pelipäivää pitäisi vielä jaksaa. Aika väsynyt alan olla kognitiivisesti tässä vaiheessa.
Eerik Norvio
Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein. -Friedrich Nietzsche
tabitha
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1010
Viestit: 6065
Lauteille: Toukokuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

tabitha

#2120

Viesti tabitha »

En olekaan Pietarin-matkan jälkeen jaksanut päivittää. Viimeisinä päivinä siellä sairastuin flunssaan, joka vei tehot pelaamisesta ja esti liikunnan kokonaan.

Eräs jännä juttu oli, että matkalla mä en päässyt punnitsemaan itseäni ja mulla ei ollut samalla tavalla mahdollisuutta pitää yllä tiukkaa ruokavaliota kuin kotona. Normaalisti mun syömistottumukset on melkein ortoreksian rajoilla, olen ollut tarkka siitä etten syö yhtään enempää kuin että nälkä lähtee, tiettyjä ruokia (jälkiruoat, sipsit) en pysty syömään käytännössä ollenkaan jne. Matkalla tuntui että en olisi kestänyt turnausstressin lisäksi vielä nälkääkin, joten en ihan hirveästi katsonut mitä söin, joskus useampia annoksia buffetissa jne. Rasvaista juustoraastetta safkaan, sokeroitua jogurttia ja sen sellaista. Luulin että olen lihonut ihan v*tusti, koska olin melkein koko ajan kylläinen. Mutta kun matkan jälkeen punnitsin itseni, mä painoin 56,4kg eli kolme kiloa vähemmän kuin ennen matkaa. Oon miettinyt miten tämä voi olla mahdollista. En keksi parempaa selitystä kuin sen, että jos mä en ole tavallaan rehellinen itselleni ja yritän tulla vähemmällä ruoalla toimeen kuin mitä mä oikeasti tarvitsisin, ensinnäkin mun aineenvaihdunta menee säästöliekille ja toisekseen mulla on koko ajan nälkä, ajattelen koko ajan ruokaa ja aterioilla syömisen lopettaminen ahdistaa kylläisenäkin, mikä saattaa johtaa siihen että loppujen lopuksi syö jopa enemmän, vaikka ison osan ajasta on nälissään.

Oon tullut siihen tulokseen et mulla ei oo mitään syytä laskea kaloreita tai olla nälässä. Se vaan haittaa mun treeniä eikä mun edes tee mieli mitään kovin epäterveellistä, ellen yritä rajoittaa syömistäni. Teininä sairastin anoreksian ja jo sen takia mun ei pitäisi leikkiä näiden juttujen kanssa, mutta kilpailemisen aloittaminen ja se että oli pakko alkaa käydä vaa'alla, toi jonkin verran syömishäiriöoireilua takaisin.

Matkan jälkeen kesti jonkin aikaa että paranin flunssasta. Kävin ehkä neljä kertaa kiipeämässä parin viikon aikana, juoksin neljä 5-10km lenkkiä (enempää polvi ei kestä) ja kävin ekaa kertaa transsukupuolisille tarkoitetulla kuntosalivuorolla. Sali oli Alppilan kirkon kellarissa, oletin että se on ihan kämänen, mutta siellä olikin vapaita painoja ja lattia johon ne voi tiputtaa. Ainoa vaan että tangot oli sysipaskoja, tippui joku ruuvi irti kun tein riveä ja muutenkin pyöri niin paljon että ranteet tuli kipeäksi. Ainakin tuolla käyminen on ilmaista.

Lopulta uskalsin lajitreeneihinkin, niissä olen myös käynyt neljä kertaa parin viime viikon aikana. Vähän nihkeää aloittaa kahden viikon tauon jälkeen, mutta ei ollut niin hidas olo kuin pelkäsin. Ei paini mitenkään kehuttavasti ole mennyt, mutta ei myöskään sellaista fiilistä että kaikki takkuaa. Haluisin ryhdistäytyä ja alkaa käydä lajitreeneissä vähintään 3-4 kertaa viikossa. Käytännössä isoin este on unirytmi. Mä en mitenkään pääse illalla oleviin treeneihin jos herään kahdelta yöllä. Mä tarviin unta 11-12 tuntia kerrallaan, ja valvon usein näiden välissä vähän pitempään, joten säännöllinen vuorokausirytmi tuntuu mahdottomuudelta.

Oon ilmottautunut no gi Finnish Openeihin. En odota mitään kovin kummoista tulosta, koska oon ilman pukua niin huono ja lisäksi voimaerot korostuu. Mut vähän sama ilmiö tapahtunut jujutsussakin, kuin gossa - sit kun on päässyt kisaamisen makuun, pelkkä treenaaminen ei enää riitäkään. Jujutsussa vieläkään mä en ota erityisiä paineita tuloksista, oon melkein 10 vuotta valkosella vyöllä ollut äärimmäisen keskinkertainen sunnnuntaitreenaaja joka ei ole oikein koskaan yrittänyt kunnolla ja nyt on jo liian vanha. Tavallaan se motivoi alottamaan kisaamisen että halusin tietää voinko pärjätä millään tavalla transtaustasta huolimatta, mut toisaalta se demotivoi että ei oo samoja edellytyksiä kuin useimmilla muilla. Ei tunnu mielekkäältä panostaa samalla tavalla kuin gossa jossa olen Suomen rankinglistan 40.sijalla. Ja ehkä se on ihan hyvä, koska nykytilanteessa jujutsu on kivaa, eikä stressaa yhtään, mutta go stressaa ihan helvetisti vaikka sekin on kivaa.
Eerik Norvio
Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein. -Friedrich Nietzsche
tabitha
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1010
Viestit: 6065
Lauteille: Toukokuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

tabitha

#2121

Viesti tabitha »

Niin tossa edellisessä kilometriviestissä en maininnut Pokémonien pyydystelyä. Pelin tiedoista löytyy 55km viimeisen kolmen viikon aikana. En oo ennen jaksanu tehdä mitään pelkkiä kävelylenkkejä, vaikka esim. käveleminen bussimatkan sijaan on tuntunut hyvältä, mut tän pelin takia tulee joskus lähdettyä ihan erikseen kävelemään. Kai se on hyvä, tai vähintäänkin huonomminkin voisi aikansa käyttää.

ma 22.8.

2x5min säkkiä aika rauhallisesti. Tarkoitus oli vain lämmitellä.

rive 60kg 5x5
työntömaksimin testausta, 60kg ok, 62,5kg meni viidennellä yrityksellä, en usko et tän enempää
tempaus 20kg 5x5
kyykky 60kg 5x5 (tein eka kolme toistoa 70kg mutta totesin sen olevan liian raskasta äskeisten jälkeen)
mave 100kg 5x5
leuat 5x10

Venyttelyt: lonkankoukistajat, pohkeet, takareidet, rintalihakset. Yritin venytellä silleen kivasti vähemmän masokistisesti koska oon huomannut viime aikoina vältelleeni venyttelyä...
Eerik Norvio
Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein. -Friedrich Nietzsche
tabitha
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1010
Viestit: 6065
Lauteille: Toukokuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

tabitha

#2122

Viesti tabitha »

ti 23.8.

BJJ 90min (myöhästyin about 20min). Sweeppejä halfguardista, guardinohitusrinkiä, 3x6min sparria. Treenien vetäjä sanoi vikasta sparrierästä että kuulemma hyviä ohitusyrityksiä. Avointa guardia siis ohitin vaihtamalla puolta koko ajan, jotenkin jännä että monesti siinä lopulta pääsee ohi kun vain jaksaa tehdä tarpeeksi monta yritystä.

ke 24.8.

BJJ 90min, kisaryhmän treenit. Perimbolon puolustusta, meni aika teknisesti. Mä en itse edes osaa tehdä perimboloa. Vapaavalintaisia guardin ohituksia. Tein kneeslideä ja sain valmentajalta vinkkejä mitä tehdä jos kaveri saa polven eteen (z-guardiin) ja mitä ehkä sitten kneesliden sijasta. 3x10min sparria.

Tämän jälkeen suoraan boulderoimaan. Vedin 2 proteiinipatukkaa (yritän välttää niitä mutta kiipeilypaikasta ei saa muuta syötävää) ja sokeritonta energiajuomaa. Jaksoin kiivetä yllättävän hyvin,

4 x 6b
2 x 6a+
7 x 6a
8 x 5+
5 x 5
1 x 4+
3 x 4
Eerik Norvio
Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein. -Friedrich Nietzsche
tabitha
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1010
Viestit: 6065
Lauteille: Toukokuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

tabitha

#2123

Viesti tabitha »

Syyslukukausi on alkanut ja ohjaan taas laskareita joten mulla on tosi vähän aikaa kirjoittaa. Nytkin olen ihan väsynyt...

No gi SM:ät oli viikko sitten. Tavallaan meni hyvin mut tavallaan ei. Hävisin omassa painoluokassa heti ekan matsin ja tuntuu että se meni vähän liian helpolla. Sain alasviennin heti alussa, johdin 2 pinnaa melkein matsin loppuun jossa vastustaja yhtäkkiä ui selkään. Jotenkin kai unohdin että ei ole pyjamapainia niin vastustaja pääsee liikkumaan liukkaammin. Menin avoimeen sarjaan jotta saisin toisen ottelun. En odottanut voittavani sitä, ja vähän pelotti säilynkö edes ehjänä. Yllättäen voitin tämän matsin. Vastustaja oli 10kg painavampi. Alussa heitti lonkkaheitolla, jossain vaiheessa noustiin takaisin pystyyn ja vastustaja haki samaa lonkkaheittoa uudelleen. Mä pääsin tästä jotenkin kiertämään selkään. Harvoin tulee edes treeneissä hypättyä pystystä selkään tällä tavalla, saati sitten kisoissa. Lopputilanne oli 6-2 mulle, ilmeisesti 2 pinnaa tuli vielä jostain sweepistä.

Seuraavassa matsissa vastaan tuli -91,5 sarjassa kisannut kaveri. Painoeroa oli 30kg, painoin siis 2/3 siitä mitä vastustaja. Pystyssä kestin ekan alasvientiýrityksen kaatumatta, sitten tuli joku osotogari. Puolustin guardia hetken, mutta painetta oli liikaa. Sitten puolustin jujia, olkapäässä tuntui kivaa kihelmöintiä. Vastustaja sai mun kädet auki mutta vaihtoi sitten kimuraan, johon taputin. Ei se tainnut kestää edes minuuttia.

Harmitti hävitä eka matsi niin typerästi, mutta vaikee tähän on täysin tyytymätönkään olla, koska tuli kuitenkin eka voitto missään no gi -kisoissa ja eka voitto avoimessa. Musta no gi -matsit on fyysisesti rankempia kuin gin kanssa, en tosin tiedä johtuuko se vaan siitä että olen liian huono painimaan ilman gitä.

Kokonaisuutena jäin mielestäni plussalle kisoista. Paljon helpompi kisata nyt BJJ SM:issä, kuin jos olisin jättänyt nää kisat väliin.

En muista mitä tein viime viestin kirjoittamisen ja tämän viikon maanantain välissä. Kai siinä pari lajitreeniä tuli käytyä viikossa (eli liian vähän) ja parit lenkit, puntit ja kiipeilyt per viikko. Nyt yritän taas alkaa treenata "oikeasti" jujutsua ja ehkä käy samalla tavalla kuin aina eli unirytmiongelmat ja opiskelukiireet nousee esteeksi. Tällä viikolla on mennyt ihan kohtuullisen hyvin.

ma 12.9.

Menin salille mutta siellä ei ollut ketään vaikka piti olla aamutreenit. Onneksi siellä on aika paljon välineitä voimaharjoitteluun. Tein 5x10 leuat, 5x20 punnerrusta(?) voimapyörällä (polvet maassa), 5x5 työntöä 24kg kahvakuulalla per puoli, 5x20 vatsaa 15kg levypainon kanssa. Venyttelyt. Kävelyä tuli joku 17km (salille ja takaisin).

ti 13.9.

BJJ 90min, ohjatut treenit, drillejä, tekniikkaa, guardinohitusrinkiä, 3x7min sparria. Venyttelin.

ke 14.9.

BJJ 90min, kisaryhmän treenit. Aika paljon lyhyitä (2min) kovia sparrieriä, osa näistä pystystä. Loppuun 4x7min normisparria. Lyhyet vedot oli tavallaan raskaita, mutta en kuitenkaan kokenut koko treeniä kovin rankkana, koska olin yhden erän lopussa kolmen ryhmässä, ja tekniikkaosuuskin oli aika pitkä (tehtiin omia vapaavalintaisia tekniikoita).

Treenin jälkeen menin boulderoimaan puolison kanssa. Ehkä lievästi tahmaista, kiipesin 2 6b:tä, 2 6a+:aa, 3 6a:ta ja kaikki tätä helpommat reitit, joita oli ehkä 15. Venyttelin minimaalisesti.

to 15.9.

Lepopäivä.

pe 16.9.

BJJ 90min. Kehonhallintaa, lämmittelypainia, kneesliden variaatiota, omia tekniikoita (tein normaalia kneeslideä), 4x7min sparria.

Vedin 5x10 leukaa, koska tuntui että jäi energiaa. Venyttelin.

la 17.9.

Boulderointia Pasilassa. 1x6b+, 3x6b, 4x6a+, 8x6a, 3x5+, 4x5, 9x4+, 4x4. Oon saattanut edistyä kun 6b:t menee jopa suht kivuttomasti toisinaan. Minimaaliset venyttelyt.
Eerik Norvio
Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein. -Friedrich Nietzsche
tabitha
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1010
Viestit: 6065
Lauteille: Toukokuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

tabitha

#2124

Viesti tabitha »

Mä en enää muista tarkalleen viime viikon (tai sitä edellisen) treenejä. Oon käynyt 3-4 kertaa viikossa painimassa (BJJ tai lukkopaini) ja 2-4 kertaa boulderoimassa. En oo hirveesti käynyt puntilla tai vetänyt leukoja, ehkä pari kertaa tehnyt ne 5x10 leuat. Tuntuu että boulderointi jollain tavalla käy voimatreenistä. En tiedä onko siitä haittaa mun kehittymiselle BJJ:ssä, mutta boulderointi on sen verran kivaa ettei se tunnu edes treeniltä... Viime viikolla meni ihan hyvin, kiipesin ekaa kertaa 6c-boulderin (jopa kaksi) ja viikonloppuna oli Rafi Domingosin BJJ-leiri (2x90min gi, 90min no gi). Mä pääsin vielä lauantaina treenaamaan molemmat treenit valmentajan kanssa, kun meinasin jäädä ilman paria. Tää leiri oli aika erilaista treeniä kuin mihin olen tottunut, pääasiassa tekniikkaa ja fyysisesti huomattavasti kevyempää, mutta toisaalta aivoille vähän raskaampaa kun joutui oikeasti miettimään. Yleensäkin mun ongelma treenaamisessa on se, että oon päätoimisesta matikan opiskelusta kognitiivisesti niin väsynyt, että treeneissä ei tunnu helpolta käyttää aivoja... oikeastaan mihinkään. Oon mennyt perstuntumalla ja sen takia en oo kehittynyt kovin nopeasti.

Tällä viikolla oon treenannut nyt

maanantai 3.10.

No gi 90min & BJJ 90min putkeen. No gi -treeni ei tuntunut kovin rankalta, vaikka alkulämmöt oli aika kovat (mm. lihaskuntoliikkeitä, viivajuoksua ja leukoja). Jonkin verran kerrattiin leirillä käytyjä tekniikoita. Lyhyitä (1-2 min) kovia eriä pysty- ja mattopainia, pari erää normisparria. BJJ-treenit (kisaryhmä) oli heti perään ja tuntui vähän haljulta vetää melkein samat alkulämmöt toistamiseen. Tekniikkaosuudessa tehtiin vapaavalintaisia tekniikoita, kun kuulemma SM:t on niin lähellä että kannattaa keskittyä hiomaan omia lempitekniikoita. Olen nyt aika monta treenikertaa käyttänyt kneesliden hinkkaamiseen, ja tulostakin on tullut. Onnistuin Rafin leirillä oppimaan yllättävän hyvin yhden sweepin (siis niin että tehdessä ei tarvitse muistella hirveästi yksityiskohtia) ja treenasin sitäkin. Sparriosuus jälkimmäisissä treeneissä oli aika rankka, kun porukka jaettiin kolmen ryhmiin joissa yksi oli vaihdossa, mutta mä jäin taas yli ja jouduin neljän ryhmään jossa ei ollut vaihtoja :D

keskiviikko 5.10.

BJJ 90min, kisaryhmän treenit. Olin just herännyt vaikka kello oli puol kuusi illalla :D Melkein kylmiltään oli kiva tehdä punnerruksia, linkkareita, kyykkyjä, punnerruksia läpsyllä, sprawleja... taas vapaavalintaisten tekniikoiden drillailua ja lyhyitä kovia sparrieriä. Jatkoin leirillä opitun sweepin ja kneesliden treenaamista. Tuli taas sellainen olo että en osaa mitään, kun sparrasin pelkästään sini- ja purppuravöisiä vastaan.

En ehtinyt venytellä kovin hyvin, kun oli kiire kirjoittamaan gradua. Oon nyt valvonut yön ja tarkoitus olisi saada vuorokausirytmi käännettyä. Melkein 3 viikkoa se pysyikin jo "normaalina" ennen kuin tiistaina join älyttömän määrän kahvia ja kirjoitin gradua koko yön.
Eerik Norvio
Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein. -Friedrich Nietzsche
tabitha
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1010
Viestit: 6065
Lauteille: Toukokuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

tabitha

#2125

Viesti tabitha »

perjantai 7.10.

BJJ 90min. Kisaryhmän treenit. Sparrit tulee kuulemma olemaan tavallista kovempia nyt ennen SM:iä. Reilu kuukausi aikaa kisoihin nyt. Treenattiin jujin viimeistelyä, tehtäväsparria sidestä (päällä olijan piti saada lopetus ja alla olija yritti palauttaa guardin), sitten kolmen ryhmissä kisasparria 3x8min, yksi oli siis sen 8min keskellä ja kahden minuutin välein vaihtui vastustaja. Se oli aika pitkä kasiminuuttinen. Lopuksi 5min jäähdyttelypainia.

lauantai 8.10.

Juoksu noin 5km. Polven takia ei ole vieläkään mahdollista juosta tämän pidempiä lenkkejä, vaikka muuten kunto kestäisi ja mieli tekisi.

6x30 etunojapunnerrukset rystysillä. Jännää oli, että tämä tuntui avaavan forkkuja (kiipeilystä aika pumpissa)

sunnuntai 9.10.

Noin 3 tuntia boulderointia.

1 x 6b
3 x 6a+
7 x 6a
5 x 5+
4 x 5
4 x 4+
3 x 4

Tällä kertaa 6c:t tuntuivat ihan ylivoimaisilta, vaikka viimeksi pääsin. Määrällisesti kiipesin kuitenkin aika paljon reittejä ja niistä iso osa oli sellaisia mitä en ole kiivennyt aiemmin. Olin myös aika väsynyt koska viikonloppuna oli gon SM-kakkoskarsinnat (en päässyt jatkoon, mutta turnaus meni todella hyvin, 4d- 3d+ 4d+ 4d+ 4d- ja oon itse 2 dan...) ja siihen nähden jaksoin kiivetä tosi hyvin.
Eerik Norvio
Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein. -Friedrich Nietzsche
tabitha
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1010
Viestit: 6065
Lauteille: Toukokuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

tabitha

#2126

Viesti tabitha »

maanantai 10.10.

Tuplatreenit, ensin lukkopaini 90min ja sitten kisaryhmän BJJ-treenit 90min.

Lukkopainitreeneissä lämmittelyt kehonhallintaliikkeillä ja lihaskunnolla (3x10 punnerrukset, linkkarit, kyykyt ja sprawlit). Lyhyitä eriä pystypainia, sitten treenattiin palomiehenpyörää ja overunder-ohitusta. Lopuksi melko rankkoja 6min sparrieriä 3kpl. Treenit meni jotenkin tosi nopeasti, mikä oli ihan hyvä koska toiset treenit heti putkeen.

BJJ-treeneissä oli aika rankat alkulämmöt, 3x10 punnerrukset, linkkarit ja kyykyt ja 3x7 punnerrukset läpsyllä, ylöshypyt polviltaan ja sprawlit. Joku 20min drillattiin omia sweeppejä. Tehtiin nämäkin aika kovalla temmolla, onneksi ennen sparreja tuli kohtuullinen tauko. Ensin seitsemän ryhmissä guardinohitusrinkiä, yksi vaihdossa. Avattiin suljettua guardia. Sitten kolmen ryhmissä, yksi oli 8min kerrallaan keskellä, 2 minuutin välein vaihtui vastustaja. Ei multa totaalisesti loppunut kunto, mutta ei siinä 6-8min kohdalla enää mitään kovin teräviä suorituksia irronnut. Loppuun 5min rauhallista tekniikkapainia.

Venyttelin treenien jälkeen, vaikka mitään syvävenytystä en pystynytkään tekemään treenien rankkuuden vuoksi.
Eerik Norvio
Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein. -Friedrich Nietzsche
tabitha
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1010
Viestit: 6065
Lauteille: Toukokuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

tabitha

#2127

Viesti tabitha »

keskiviikko 12.10.

Kisaryhmän treenit 90min, raskasta. Aika samanlainen ohjelma kuin maanantaina, paitsi että kovat sparrit otettiin normaaleina erinä, ei kolmen ryhmissä. 3x6min ja yksi 5min erä tuli yhteensä. Alkulämmöt samankaltaiset, tuo 3x7 läpsypunnerrukset jne. setti on varsin hapottava.

Kävelin ~10km kotiin, ei ole kyllä ovin kiva pelata Pokémon GOta tällä säällä, näpit jäätyy.

torstai 13.10.

Lähdin illalla juoksemaan kun teki mieli. Ehkä 5-6km. Polven takia ei voi enempää.


perjantai 14.10.

BJJ 90min. Kisaryhmän treenit. Tällä kertaa tehtiin aluksi aika pitkään omia guardinohituksia ja lasson ja spiderin purkua. Sykkeennostot, 1min nopeatempoinen mattopaini, 4x6min kisasparria. Eka erä oli mulla todella kova mutta lopuissa oli kahdessa vähän pienempi vastustaja ja toiseksi viimeisessä erässä vastustajan polvi osui naamaan ja piti odottaa että nenäverenvuoto lakkaa. Enää ei ole edes kummemmin kipeä.

Kävin vielä heti perään boulderoimassa. Pääsin yllättäen tosi dynaamisen 6b+reitin (pitkä hyppy) ja erään raskaan kattoreitin. Yhteensä

1x 6b+
2x 6b
3x 6a+
7x 6a
7x 5+
7x 5
8x 4+
4x 4

3 tuntia kiipeilyä... Tuli syötyä tämän jälkeen aika paljon, mutta eipä tuollaisen melkein viiden tunnin riehumisen jälkeen oikein muuta voi.
Eerik Norvio
Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein. -Friedrich Nietzsche
tabitha
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1010
Viestit: 6065
Lauteille: Toukokuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

tabitha

#2128

Viesti tabitha »

Ei muistu mieleen mitä tein viikonloppuna. Taisin olla aika loppu, kun lajitreenit 10-14.10. oli aika kovat.

ma 17.10. Ei tuplatreenejä tällä kertaa, pelkästään BJJ 90min. Kisaryhmän treenit. Ihan tarpeeksi rankat tällaisenaankin, tuntui että kovissa kisasparreissa tuli vähän alisuoriuduttua, paini meni jäkittämiseksi. Lähdin treenien jälkeen kävelemään kotiin, mutta jaksoin vain noin 6km jonka jälkeen otin ratikan, kun oli niin nälkä.

ti 18.10. BJJ 90min. Nämä ei olleet kisaryhmän treenit, tekniikkaosuus oli huomattavasti pidempi ja rauhallisempi. Sparria 3x6min, sain kyllä kaikissa erissä enemmän lopetuksia kuin vastustaja, mutta fyysisesti olin taas treenin jälkeen aika loppu. Mietin onko tää vaan sitä että treenit on olleet kovia vai voiko tää tulla masennuslääkkeen lopettamisesta (venlafaksiini, oon viimeiset puoli vuotta vähentänyt annostusta 10mg kerrallaan ja suunnilleen viikko sitten jättänyt kokonaan pois).

ke 19.10. BJJ 90min, kisaryhmän treenit. Ehkä tällä kertaa meni vähän paremmin. Poikkeuksellinen rytmitys treeneissä, 20min omia lämpöjä (vedin kunnon sykkeennostot, sellasia 20 toiston sarjoja sprawl + polvet rintaan hyppy yms.) ja sen jälkeen 6x4min sparria kolmen ryhmissä, 2x4min näistä oli taukoa. Sitten 2x6min kisasparria. Loppuaika vapaavalintaisia tekniikoita, drillasin itse kevyesti alasvientejä.

Heti tämän jälkeen kävin boulderoimassa, ja kiipesin yllättävän paljon.
1x 6b+
4x 6b
3x 6a+
6x 6a
7x 5+
7x 5
7x 4+
4x 4

Nukkumaan mennessä lihakset oli aika arkana, mutta aamulla oli jo helpottanut huomattavasti. Mulla on viime aikoina tullut sitä, että veri ei kierrä sormissa kovin hyvin, koska forkut on niin pumpissa kiipeilystä. Huomaa esim. jos sängyssä maatessa selaa nettiä älypuhelimella, sormet puutuu. Omituista on, että se tuntuu helpottavan lihasjumia, jos teen etunojapunnerruksia. (Internetin perusteella en oo ainoa kiipeilijä joka on huomannut tämän.)
Eerik Norvio
Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein. -Friedrich Nietzsche
tabitha
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1010
Viestit: 6065
Lauteille: Toukokuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

tabitha

#2129

Viesti tabitha »

Joo ei ole tullut päiväkirjan pitämisestä oikein mitään viime aikoina. Mulla on huono ajantaju, joten pitää oikeasti muistella mitä tässä on tapahtunut. Oon lähinnä kirjoittanut starba otsassa gradua, minkä lisäksi olin tuntiopettajana viimeiset puoli vuotta. Gradusta pääsen eroon parissa viikossa. Good riddance.

Kahdet viime BJJ-kisat (no gi ja BJJ SM) ei menneet kovin hyvin. Voitin mä molemmissa yhden matsin avoimessa, mikä on sikäli ihan asiallinen saavutus, että toinen näistä vastustajista oli arviolta 15kg ja toinen 10kg mua painavampi. Omassa painoluokassa hävisin heti ekan matsin, ehkä johtuen kisajännityksestä. Tuntuu että melkein joka kisoissa toinen matsi on jostain syystä helpompi kuin eka.

Syksyn ajan oon aika säännöllisesti käynyt 3-4 lajitreenit (räteillä lähinnä) ja 3-4 kertaa boulderoimassa per viikko. Boulderointisessiot on olleet pitkiä, jopa 4-tuntisia, ja tyypillisesti oon kiivennyt about 40 reittiä. Iho ja sormet on tottuneet eikä mulla ole ollut sormet juuri ollenkaan kipeät. Nykyään pääsen useimmat 6b-tasoiset reitit (sisällä toki) ja vaikeimmat mitä olen kiivennyt on olleet 6c. Koordinaatio mulla ei ole kovin hyvä mutta katossa jaksan roikkua (varmaan kamppailulajitaustan ansiosta core ja puristusvoima on muuhun taitotasoon nähden okei).

Tämän lisäksi olen käynyt lenkillä ehkä 2 kertaa viikossa. Olen pääsemässä polvivaivasta vähitellen eroon.

Mulla on tammikuun lopussa taas leikkaus ja se vähän ärsyttää, koska tän operaation tuloksena ei ole mitään hormonaalista tai ulospäin huomattavaa muutosta, mutta silti se pitää tehdä, että pääsisi seuraavaan leikkaukseen. Noh ainakin saa luvan kanssa opiaatteja. Leikkauksessa poistetaan kohtu ja synnytyskanava, munasarjat lähti jo vuosi sitten. Sisälle jää aika paljon "raakapintaa" ja haavat sisuskaluissa on paljon isommat kuin munasarjojen poistossa joten mun pitäisi muistaa olla ton jälkeen varovainen. Ainakin yhdet kisat (no gi Finnish Open muistaakseni) jää väliin operaation takia.

Mut joo esim. tällä viikolla oon tehny tällasta:

ma 19.12.

6km juoksu, muistaakseni

ti 20.12.

Boulderointia noin 2,5h. Tuntui että piti lähteä vähän kesken pois, kun kaverit halusi syömään. Toisaalta olin huomenna tulossa uudestaan joten ehkä ihan hyvä. Joku 20 reittiä tuli kiivettyä, tällä kertaa kaikki yli 6a ja paljon uusia.

ke 21.12.

Boulderointia 2,5h sisarusten kanssa. Pääsin yhden uuden 6b+-reitin, muuten ei mitään kauhean ihmeellistä. Yritin joku 10 kertaa erästä 6c-reittiä, joka tuntuu ihan mahdolliselta, toivottavasti sitä ei poisteta ennen kuin lopulta saan dynon kohdilleen.

Opin pikkuveljeltä että on ihan hyvä idea nostaa sykkeet ennen kiipeilyä, lähtee sellainen tietynlainen arkuus pois.

Illalla juoksin vielä 6km lenkin.

to 22.12.

Epäilytti mennä kolmatta päivää putkeen kiipeilemään, joten menin sen sijaan Kisikselle tekemään vastaliikkeitä (tästä syystä jätin leuanvedot väliin)

aerobisesti masokistinen säkinhakkaaminen about 7min
rive 50kg 6x5
kyykky 60kg 5x5
penkki 50kg 4x5
batman 8kg käsipainoilla 2x25
venyttelyt (lonkankoukistajat, pohkeet, pakarat, rintalihakset)

pe 23.12.

Juoksu, about 20km. Olin tosi yllättynyt että meni kivuttomasti ja kevyesti, kun en ole tähän asti uskaltanut juosta kuin alle 10km lenkkejä. Polvet ei tulleet ollenkaan kipeäksi.

la 24.12.

rive 50kg 7x5
pistoolikyykky 10kg lisäpainolla 2x10 per puoli (juu ei ollut mukavaa ja jätin jalkojen treenaamisen tähän)
vatsat 15kg 4x25
selät 45° penkissä 10kg 4x25
penkki 40kg 5x10
batman 5kg käsipainoilla 4x25
jonkinlaiset venyttelyt
Eerik Norvio
Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein. -Friedrich Nietzsche
tabitha
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1010
Viestit: 6065
Lauteille: Toukokuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

tabitha

#2130

Viesti tabitha »

ti 27.12.

Yhdeltä yöllä sain mahtavan idean lähteä juoksemaan räntäsateeseen. Google Mapsin mukaan juoksin reilut 17 kilsaa. Tarkoitus oli mennä enemmänkin, mutta 15km kohdalla valitsin suorimman reitin takaisin himaan, koska jalat olivat liian hapoilla. Varmaan ihan hyvä näin, etten hajota polvia uudestaan.
Eerik Norvio
Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein. -Friedrich Nietzsche
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 12 kurkkijaa