Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

tabitha

Potkulaisten julkiset harjoituspäiväkirjat

Valvoja: Valvoja

Vastaa
tabitha
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1010
Viestit: 6065
Lauteille: Toukokuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

tabitha

#2086

Viesti tabitha »

Olen treenannut viime aikoina niin paljon, että kaikista treeneistä kirjoittaminen on tuntunut hankalalta. Tällä viikolla olen treenannut viidet lajitreenit, viime viikolla kai kolmet ja pari lenkkiä + punnerruksia. Kroppa on kestänyt kovempaa treenitahtia ihan hyvin ja 1-2 lepopäivää viikossa tuntuu riittävän.

Eilen oli kisaryhmän treenit ja vikat kovat sparrit ennen kisoja. Ensi viikolla on keskiviikkoon asti sparria treeneissä, mutta vaan tunnin treenejä ja pitkät palautumisajat erien välissä. Kisat on viikon päästä.

Olen yrittänyt syödä ravintosuositusten mukaan eli noin 2000 kcal päivässä, mutta se tuntuu olevan liian vähän. (Ravintosuositukset lienee tehty ihmisille jotka ei paljoa liiku...?) On koko ajan nälkä ja paino on tippunut 61 kilosta 58 kiloon (oon 165cm pitkä). Toivottavasti se nyt edes on rasvaa mikä on lähtenyt. Ja toivottavasti mulle ei oo tulossa mitään syömishäiriötä. Painoluokkaurheilu on vähän haastavaa tällaselle ex-anorektikolle.
Eerik Norvio
Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein. -Friedrich Nietzsche
Kuvake
JanneM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 69
Viestit: 20197
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: JKL

tabitha

#2087

Viesti JanneM »

Ravintosuositukset on tehty aina ns. tavallisille ihmisille. Ihmisille ketkä eivät urheile aktiivisesti kuten sä. Jos sua mietityttää se kalorien saantimäärä ja kuinka paljon niitä pitäisi lisätä, niin juttele jonkun asiantuntijan kanssa aiheesta, mutta melko varmasti sun treenimäärällä pitäisi saada enemmän kaloreita sisään...
-Janne Maunonen-
**No jasinui salmul saralra**
JKL Fight Club
Defendo JKL
American Defendo Academy
Kuvake
flammee
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 25
Viestit: 11111
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu

tabitha

#2088

Viesti flammee »

tabitha kirjoitti: Olen yrittänyt syödä ravintosuositusten mukaan eli noin 2000 kcal päivässä, mutta se tuntuu olevan liian vähän. (Ravintosuositukset lienee tehty ihmisille jotka ei paljoa liiku...?) On koko ajan nälkä ja paino on tippunut 61 kilosta 58 kiloon (oon 165cm pitkä). Toivottavasti se nyt edes on rasvaa mikä on lähtenyt. Ja toivottavasti mulle ei oo tulossa mitään syömishäiriötä. Painoluokkaurheilu on vähän haastavaa tällaselle ex-anorektikolle.
Jos paino putoaa ja on koko ajan nälkä, niin kyllä se yleensä ottaen tarkoittaa että syöt liian vähän.

Tällä energiantarvelaskurilla sun energiankulutus näyttäs olevan vähän enemmän kuin 2000kcal, kohtalaisella aktiivisuudella n. 2900 kcal. Ei se nälän tunnekkaan ihan kelvoton mittari ole sen suhteen että kuinka paljon kannattaa syödä...
http://www.laskurini.fi/terveys/kaloril ... rvelaskuri" onclick="window.open(this.href);return false;
– Lukutaitoinen ihminen ymmärtää, että jos kaksi asiaa on samassa virkkeessä, se ei tarkoita sitä, että ne rinnastetaan keskenään.
tabitha
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1010
Viestit: 6065
Lauteille: Toukokuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

tabitha

#2089

Viesti tabitha »

9.4. Kävin Liikuntamyllyssä painimassa 6 erää BJJ:tä. Varmaan erät olivat 5-7min. Tämän jälkeen oli ylimääräistä energiaa ja vedin 4x15 leukaa. Myös 5x5 50kg penkkipunnerrus ja 5x7 60kg kyykky tuli tehtyä. Ehkä nyt voisi jo kyykätessä laittaa enemmänkin tankoon, kun sisälmykset on varmaankin jo parantuneet leikkauksesta. Kerran kun yritin 75kg kyykkyä noin kuukausi leikkauksen jälkeen mulla alkoi tuntua terävää kipua vatsanpohjassa/nivusessa ja olen sen takia vähän vältellyt kyykkäämistä isoilla painoilla.

Kerrankin jaksoin venytellä kunnolla, se tuntui hyvältä.

Sunnuntain ja maanantain lepäsin. Tuolla viikolla tuli käytyä viidet lajitreenit, mikä on ollut eniten pitkään aikaan. Viidet lajitreenit itsessään ei tunnu niin paljolta, mutta mulla on ollut tapana vetää melkoisia määriä leukoja ja tehdä muutakin ylimääräistä jonka voisi ehkä jättää vähemmälle.

12.4. Juoksin about 10km ja vedin Paloheinän liikuntapuistossa 60 leukaa (3x20) ja tein 60 dippiä (3x20).

13.4. Kisaryhmän treenit 90min. Alkuun kehonhallintaa, alligaattori- ja karhukävelyä. 2x6 kyykyt, punnerrukset, linkkarit ja pari sprawlia, sitten 3min omatoimista niskojen availua/verryttelyä ja 3x5min lämmittelypainia. Ekan erän otin valmentajan kanssa ja se oli aika raskasta, vaikka voimaa ei juuri käytetty niin liikettä oli todella paljon.

2min omatoimiset sykkeennostot. Itse tein sprawleja, polvet rintaan -hyppyjä ja puikkauksia. Tauko ja 3x4min kovaa kisasparria. Loppuaika (15min) omatoimista jäähdyttelyä.

Tän jälkeen ei kuulemma pitäisi ennen kisoja (sunnuntaina) enää treenata kovin kovaa. Huomenna on kai treeneissä vielä pari erää sparria, mutta ne on vaan tunnin treenit.

Päädyin siihen tulokseen että olen syönyt viimeisen vuoden ajan liian vähän. En ollut ihan tietoinen siitä, että liikunta lisää energiankulutusta näin paljon. Lisäksi on ollut sitä ongelmaa, että en tykkää siitä kun paino nousee, joten jos se pääsee laskemaan niin aiempaan palaaminen tuntuu lihomiselta. Pääasiassa tän takia kai oon hitaasti laihtunut n. 12kg viimeisen kahden vuoden aikana. Mieluiten mä en kävisi vaa'alla ollenkaan mutta painoluokkalajissa kilpailevalle se ei ole vaihtoehto...

Joka tapauksessa jonkin aikaa oon kokeillut syödä vähän useammin ja pienempiä aterioita ja tällä tavalla on ainakin vähän vähemmän nälkä, ja treeni kulkee paljon paremmin.
Eerik Norvio
Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein. -Friedrich Nietzsche
tabitha
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1010
Viestit: 6065
Lauteille: Toukokuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

tabitha

#2090

Viesti tabitha »

14.4. Kisaryhmän treenit 60min. Sama kuvio kuin edellisenä päivänä, paitsi että lämmittelypaini oli 3x5min sijaan 1x8min ja sparria vain 2x4min. Lisäksi ohjelmaan kuului 20min omien kisatekniikoiden drillailua. Toivottavasti en päädy alle halffiin, kun en näköjään osaa sieltä kuin yhden sweepin ja pari tapaa päätyä toiseen positioon. Muutenkin tekniikkavalikoima aika kapea.

15.4. 3km lenkki, 2x50 selät sellaisessa puisessa jumppatelineessä, joka aiheutti hiertymän p3rseeseen.

Huominen lepopäivä koska sunnuntaina kisat. Jotenkin sellainen fiilis, ettei se kovin hyvin voi mennä, koska en osaa tarpeeksi tekniikoita. Tullut liikaa paineita siitä että viime kisat meni hyvin. Tavoitteena on nyt voittaa yksi matsi.
Eerik Norvio
Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein. -Friedrich Nietzsche
tabitha
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1010
Viestit: 6065
Lauteille: Toukokuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

tabitha

#2091

Viesti tabitha »

17.4. BJJ Finnish Open

Yhden lepopäivän jälkeen menin ajoissa nukkumaan ja pääsin kisaamaan hyvin levänneenä. Viime salikisoissa olin valvonut joku 18 tuntia siinä vaiheessa kun oli eka matsi ja se vaikutti kyllä suorituskykyyn. Toisaalta heti aamulla otteleminen ei ole (ainakaan minusta) kaikkein optimaalisin tilanne sekään, koska lihakset ovat vielä jäykät. Oma matsini oli heti kymmeneltä. Tulin paikalle noin puolelta, alun perin piti ehtiä yhdeksäksi, mutta tuttuun tapaani aliarvioin matkaan kuluvan ajan. Olin myös vahingossa ottanut mukaan puvun jossa on aivan liian lyhyet hihat, sekä unohtanut vyön, mutta tämä ei haitannut koska suunnitelmissani oli joka tapauksessa ollut ostaa uusi puku ja niitä myytiin paikan päällä. Ostin 90 eurolla Green Hillin A2-puvun, joka tuntui hitusen isolta.

Olin saanut toisiksi viimeisissä kisatreenissä vihdoinkin valmentajalta vastauksen kysymykseeni lämmittelyistä. Sykkeennosto pitäisi tehdä noin puoli tuntia ennen matsia, mutta ei haittaa jos meneekin 45 minuuttia tai vaikka vain 15, kunhan ehtii palautua. Hölkkäsin vähän, availin vähän niskoja ja sitten tein muutaman 20 toiston sprawl-polvetrintaanhyppy-setin. Välissä noin 30 sekuntia taukoa. Tein myös puikkauksia ja jotain minkä nimeä en edes tiedä... kädet matossa jalanvaihtoja, whatever. Lepoaikaa sykkeennoston ja ekan matsin välillä tuli noin 15min. Jälkikäteen ajateltuna hieman pidempi palautuminen ja perusteellisemmat lämmittelyt olisivat olleet jees, ei olisi jännittänyt niin paljon matsissa.

Minulla on aika paha kofeiiniaddiktio ja erityisesti aamuisin tarvitsen rajuhkon potkun p3rseeseen kahvin tai energiajuoman muodossa. Opin kuitenkin tänään, että ennen matsia ei ole hyvä vetää puolen litran pulloa energiajuomaa. Ei se ikinä treeneissä ole haitannut, auttanut vaan, mutta näköjään tarpeeksi kovassa rasituksessa meinaa hapan litku pyrkiä ulos kropasta ja muutenkin tulee inhottava olo.

Aamupaino oli ennen syömisiä ollut 59,4kg, nyt punnituksessa 62,4kg puvun kanssa. Söin aamulla mm. puoli kiloa rahkaa ja join aika runsaasti vettä, koska ei tarvinnut huolehtia painosta.

Eka matsi oli siis numero 4 ja tatameja oli neljä, joten olin heti ensimmäisten joukossa. Vielä vähän jähmeä fiilis kropassa ja matsi myös jännitti aika paljon. En tiedä mistä jännitys johtui. Tosiaan se energiajuoma ei varmaan auttanut asiaa. Yksi osatekijä oli myös se, että minulla oli ensimmäistä kertaa oikeasti kisoissa tavoitteena muutakin kuin päästä tatamille asti ja ehjänä pois. Tavoitteena oli voittaa yksi matsi. Olisin siis ollut jokseenkin pettynyt itseeni, jos olisin hävinnyt tämän matsin. Itse tunteeseen olen tottunut, koska pelatessani gota turnauksissa asetan itselleni usein aika kovia tavoitteeta, mutta fyysinen rasitus tuo asiaan kokonaan uuden ulottuvuuden.

Ekan matsin alussa oli taas se sama epämiellyttävä fiilis, ajatus siitä että olisi ehkä ollut hyvä pysyä vaan kotona. Kuten aina, tunne katosi kun matsi pääsi alkamaan, koska sen jälkeen en ajatellut enää (ainakaan sanallisesti) yhtään mitään.

Alussa kummatkin hakivat hihaotteet ja lähinnä käveltiin tatamilla edestakaisin kunnes tuomari vaati "aktiivisuutta molemmille". En tiedä saimmeko kummatkin varoituksen, en nähnyt pisteitä missään vaiheessa. Olin tehnyt jo muutamia (huonoja) yrityksiä päästä jalkoihin kiinni, mutta vastustajalla oli tukeva kaulusote ja käsi suorana, joten en päässyt lähelle. Päätin poikkeuksellisesti vetää guardiin koska en halunnut sakkoa passiivisuudesta ja alasvienti ei näyttänyt onnistuvan. En muista ihan tarkkaan mitä tässä välissä tapahtui, mutta jonkin ajan kuluttua minulla oli suljettu guardi kiinni ja päätin kokeilla jujia. Ajattelin että voin päästä parempaan positioon sitä kautta vaikkei lopetus onnistuisikaan. Yllätyksekseni sainkin lukon kiinni aika tiukasti, vastustaja pyörähti ympäri mutta sain pidettyä jujin ja lopetettua. Matsi kesti vähän alle kaksi minuuttia.

Yllättävintä tässä on se että juji on ollut mulla nimenomaan heikko tekniikka ja aika harvoin olen saanut sen treeneissä onnistumaan. Oli tosi siisti fiilis lopettaa uudella tekniikalla kisoissa. Tosin tämä oli toinen lopetukseni kisoissa ikinä.

Parasta oli myös että matsi ei kestänyt kovin pitkään, lihakset eivät ehtineet mennä hapoille. Jos matsi olisi kestänyt täyden ajan, olisin todennäköisesti ollut seuraavassa matsissa ihan loppu.

Vähän ikävä yllätys oli se miten vähän matsien välissä oli aikaa. Ehkä 10 minuuttia. Kävin juomassa vähän vettä ja sitten melkein heti takaisin jonottamaan tatamille.

Olin vähän katsellut vastustajien aiempia tuloksia netissä ja tullut siihen johtopäätökseen, että toista matsia en todennäköisesti voita. Vastustaja oli sijoitettu kaavioon suoraan neljäsosafinaaliin eli tämä oli hänen ensimmäinen matsinsa. Onneksi oma ykköskierroksen matsini kesti vain kaksi minuuttia, joten en ollut vielä väsynyt. Suorituskyky oli jopa parempi nyt, kun lihakset olivat lämmenneet kunnolla.

Minulla on vaikeuksia muistaa toisen matsin alkua. Siinä oli joku sekava mutta vauhdikas tilanne jonka tuloksena päädyin mattoon ja kai kaveri sai siitä alasvientipisteet. Ainakin olin taas aika lättänänä guardissa ja tuntui ikävältä. Kaikki aika ja voimat menivät puolustamiseen ja tuntui että tulevaisuus ei näytä kovin valoisalta. Saattoi olla että tein jonkun ohitusyrityksen mutta se ei päässyt edes lähelle onnistumista. Kaveri oli minua vahvempi ja nopeampi. Tuntui että realistisin mahdollisuus olisi yrittää suljetusta guardista vetää kaulukset ristiin ja toivoa parasta. Sain pienen yrittämisen jälkeen guardin kiinni ja vastustaja ei yrittänyt kovin aktiivisesti estää kaulusotteiden hakua. Aluksi kaveri oli aika kaukana ja käsikin välissä, mutta pääsin kuristaessa parantamaan omaa positiotani ja jopa sweeppaamaan ennen kuin vastustaja taputti. Matsi kesti 1min 50 sekuntia, mutta tuntui paljon pidemmältä.

Olin saavuttanut minimitavoitteen ensimmäisessä matsissa ja nyt jopa optimistisen tavoitteen. Sen pidemmälle en ollut oikeastaan edes ajatellut.

Semifinaalissa tuli vastaan sama nuorempi jätkä jolle hävisin salikisoissa finaalin. Fyysisessä voimassa saatan pärjätä hänelle jossain määrin (ehkä iän takia) mutta hänellä on parempi tekniikka ja hän käyttää sellaisia tekniikoita joita en osaa puolustaa mitenkään koska en ole ikinä nähnytkään niitä.

Tällä kertaa vastustaja veti guardiin ja lähti pelaamaan alta aika aktiivisesti. Ensimmäiseksi tuli triangeliyritys (tähän tekniikkaan taputin viime matsissa samaa vastustajaa vastaan) mutta sain vastustajan ajettua tarpeeksi niskoilleen etten jäänyt tähän triangeliin. Lähellä se kuitenkin oli. Vastustaja sai tästä edun. Guardia oli hankala lähteä ohittamaan kun se koko ajan muutti muotoaan. Spider-guardista pääsin onneksi vähemmän itselleni hankalaan variaatioon. Sitten tuli toinen triangeli ja toinen etu. En tiedä oliko vastustaja saanut vielä pisteitäkin jostain, minä en ollut ainakaan saanut mitään aikaan. Matsin ratkaisi leg war ja se että minulla on tosi joustavat nilkat. Molemmat siis tekivät suoraa nilkkalukkoa. Olen vähän vältellyt matseissa tämän tekniikan tarkoituksellista hakemista, koska pelkään innostuessani tekeväni sen sääntöjen vastaisella tavalla - periaatteessa tiedän kyllä mikä on sallittua ja mikä ei mutta se ei ole niin selkärangassa että matsissa nopeasti ja refleksinomaisesti tehty suoritus kulkisi aivojen kautta. Tällä kertaa positio sattui olemaan sellainen, ettei minullakaan ollut siitä mitään epäilystä. Voitin kolmannenkin matsin luovutuksella, tämä kesti reilut kolme ja puoli minuuttia.

Matsin jälkeen JanneM sanoi mulle että finaalissa tulee vastaan yks venäläinen, voitat sen jos oot huolellinen (tai jotain sinne päin, olin matsin jälkeen vähän pihalla). Kysyin että onko tää vastustaja vahva. Ehkä JanneM ei halunnut pelotella minua :D mutta valitettavasti joo, vastustaja oli fyysisesti minua paljon vahvempi ja lisäksi aika pitkä. Vaikutti siltä että hän oli vetänyt painoa kisoihin, kun taas itse olen pikemminkin liian pieni jopa -64kg sarjaan. Ei siitä tullut oikein mitään. Alasvienti, triangeli josta pääsin juuri ja juuri pois, ja lopuksi kimura josta ei ollut enää voimia yrittää paeta. Aika selkeästi vastustaja pyyhki minulla tatamia. Myös otteluväsymys alkoi painaa ja oli vaikea yhtäkkiä asennoitua siihen että pitäisi voittaa vielä tämäkin matsi kun tavoitteet oli saavutettu jo kaksi voittoa sitten.

Nyt huomaan että minun on vähän vaikea muistaa matsien yksityiskohtia (paitsi ekan). Pitäisi saada joku videoimaan otteluni kisoissa. Valmentaja kommentoi vikasta matsista, että "tuli vastaan sellainen venäläinen hyrrä". Kuulemma tästä seurasta (Strela Team) tulee yleensä kisoihin tosi kova joukkue.

Sain hopeamitalin ja kovasti kehuja ja onnitteluja :D Kiitos kaikille kannustajille. Tästä on hyvä jatkaa.

Kaiken lisäksi paikat pysyivät täysin ehjinä tällä kertaa, vähän alkoi puoli tuntia viimeisen matsin jälkeen kivistää lihaksia ja tuntui että todellakin on tehnyt jotain. Semarivastustaja kysyi, onko nilkkani kunnossa, kun kuulemma siitä kuului naksahdus lukotettaessa. Itse en ollut huomannut mitään.

Loppuajan pystyin vain rentoutumaan ja katselemaan muiden matseja. En oikeastaan edes harkinnut avoimeen lähtemistä, kroppa oli hyvin vahvasti sitä mieltä että tänään on riehuttu tarpeeksi. Osallistujat olisivat myös olleet enimmäkseen aika isoja äijiä. No gi sm:issä osallistuin avoimeen sarjaan, mutta sielläkin minulla kävi hyvä tuuri ja vastustaja oli vain 20 kiloa painavampi (olisi voinut olla 50kg isompi eli lähes kaksi kertaa itseni painoinen). Ja silloin minulla oli vain yksi matsi alla, eikä neljä.

Kisoista jäi sellainen fiilis, että haluan treenata nyt huolellisemmin ja oikeasti opetella ne tekniikat. Mun vahvuuteni on liikkuvuus ja guardin palauttaminen, ja sen ympärille on varmaan ihan hyvä lähteä rakentamaan. Valmentaja kommentoi tähän, että jos jokin yksi asia pitää olla hallinnassa niin se on nimenomaan guardin puolustaminen koska sitä ilman ei pärjää ja guardiin pääsee aika usein halutessaan. Mutta mun pitäisi ehdottomasti osata tehdä jotain sieltä alta, muutakin kuin vain puolustaa ohituksia. En osaa kuin pari perussweeppiä.

Tähän asti mä olen lähinnä paininut koska se on kivaa enkä ole yrittänyt erityisesti painaa mieleen tekniikoita tai ajatella niitä järjestelmällisesti. Osasyynä varmasti se että matikan opiskelu on kognitiivisesti niin kuluttavaa että treeneihin menee aika pitkälti rentoutumaan ja hikoilemaan. Mutta nyt tuli sellainen tunne että olisi siistiä vaan miettiä tekniikoita kaikessa rauhassa ja alkoi kiinnostaa se mekaniikka millä ne oikeastaan toimivat ja miten kaltaiseni pulkannaru voi voittaa isompia ja vahvempia.
Eerik Norvio
Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein. -Friedrich Nietzsche
Kuvake
JanneM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 69
Viestit: 20197
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: JKL

tabitha

#2092

Viesti JanneM »

Ottelit kyllä hienosti.
Finali meni vähän sumussa kun kaveri pääsi ryskäämään heti alusta, mutta kaikki kolme matsia ennen sitä (semaria en nähnyt) meni mallikelpoisesti. KEhitys näkyy otteissa. :thumbsup:
-Janne Maunonen-
**No jasinui salmul saralra**
JKL Fight Club
Defendo JKL
American Defendo Academy
tabitha
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1010
Viestit: 6065
Lauteille: Toukokuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

tabitha

#2093

Viesti tabitha »

Maanantain lepäsin, koska kisojen jäljiltä lihakset jumissa selästä ja kyljistä.

19.4.

Lukkopainisparria tunti. 7x6min. Ei mitään ihmeempiä, vähän tyhmä olo kun en saanut tehtyä mitään jos kaveri vaan jäkitti kilpparissa. Olen viime aikoina paininut enemmän puvun kanssa, joten osittain siitäkin saattoi johtua että tuli tilanteita missä en keksinyt mitään jatkoa. Parasta oli kun sain kerran paljon isommalle kaverille tehtyä kahden jalan alasviennin pelkällä sitkeydellä, tuntui hyvältä kun se lopulta kaatui :D

Treenin jälkeen vedin 5x10 leuat, tein 5x5 työnnöt 24kg kahvakuulalla (per puoli) ja venyttelin kerrankin perusteellisesti.
Eerik Norvio
Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein. -Friedrich Nietzsche
tabitha
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1010
Viestit: 6065
Lauteille: Toukokuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

tabitha

#2094

Viesti tabitha »

Eka viikko takana peruskuntokautta.

maanantai: 5km lenkki, 3x10 leuat

tiistai: kovaa kisasparria 4x2min, 2x3min, 7min. Lyhyet erät johtuivat siitä että olin kolmen ryhmässä suurimman osan aikaa.

parin tunnin tauko ja tavalliset bjj-treenit 90min.

keskiviikko: kisaryhmän treenit 90min. Ei katsottu yhdessä läpi mitään tiettyä tekniikkaa. Sen sijaan 4x10min vapaata teknistä drillailua/rullailua. Käytännössä tämä meni normisparriksi ja 4x10 sitä on aika raskasta joten juuh elikkäs. Sen jälkeen vielä 2x7min raa'ahko kuntopiiri missä vedettiin leukoja, juostiin viivajuoksua, hypittiin aitojen yli, punnerrettiin ja tehtiin linkkareita.

torstai: lepopäivä, lähinnä makasin ja luin. Lepopäivä täytti tehtävänsä tai ainakin seuraavana aamuna tuntui et oon palautunut täysin.

perjantai: bjj 90min. De la riva -tekniikoita, kahta eri sweeppiä. Sparria muistaakseni 4x5min.

Välittömästi treenin jälkeen tein vähän punttia, koska en oikein keksi parempaakaan paikkaa mihin laittaa nämä maksimivoimatreenit. Jotkut tekee ennen lajitreeniä mutta ajattelin priorisoida niin päin että jättäisin sitten puntin pois jos en jaksakaan. No tein 3x10 vatsat 10kg lisäpainon kanssa, 3x5 työntö 24kg kahvakuulalla (per puoli), 3x5 rive 50kg (ihan syväkyykyn kanssa, meni yllättävän hyvin) ja 3x3 mave 100kg.

lauantai: 10,5km juoksu suunnilleen tunnissa. Paljon mäkiä. Ekaa kertaa juoksin ohjatusti ja tämä oli ainakin vähemmän tylsää kuin yksin lenkillä käyminen. Yritin pysyä valmentajan vauhdissa mutta mäet olivat vähän liikaa. Hämmentävän hyvin pystyin kuitenkin pitämään vauhtia yllä eikä edes iso mäki lopussa ollut niin paha kuin luulin.

Parin tunnin levon ja tankkauksen jälkeen voimakestävyyskuntopiiri. Treenit kestivät 90min, mutta ekat puoli tuntia menivät liikkeiden läpikäyntiin ja alkujumppaan (punnerruksia, palloleikkejä ja muuta vastaavaa). Varsinaisessa kuntopiirissä oli riveä, valakyykkyä, jännehyppyjä, lekalla renkaan hakkaamista, kahvakuulan heiluttelua ja niin edelleen. Tein painonnostoliikkeet pelkällä tangolla ja kahvakuulaliikkeet 16 kilolla, ja sekin oli aika raskasta. Joka pisteellä oli kaksi liikettä ja eka kierros 3min per piste (30 sekunnin välein liikkeen vaihto), toka kierros 2min ja kolmas 1min. Koska pisteitä oli 6, tehollista riehumista tuli yhteensä 36min. Kaikki muu tuntui ihan hyvältä mutta yllättäen jännehypyt olivat pahimmat aamulenkin jälkeen.

sunnuntai: piti levätä, mutta olin äitienpäivänä vanhempien luona ja sisarukset olivat lähdössä boulderoimaan ja innostuin lähtemään mukaan. Oltiin 2 tuntia kiipeilemässä, mutta aika ison osan ajasta ratkoin go-ongelmia, koska en halunnut rasittaa itseäni liikaa eilisen rääkin jälkeen. Kiipesin ehkä 10-13 reittiä, vaikein 6b (en muista olenko päässyt aiemmin mitään tällä gradella varustettua), pari 6a:ta ja loput nelosia ja vitosia. Vastaava määrä epäonnistuneita yrityksiä. Yritin ottaa rauhallisesti, mutta mulla tulee sormet ja forkut kipeäksi jo yhden reitin kiipeämisestä kun tekniikka on aika huono.

Mä olen syönyt nyt vähän runsaammin, vaikka se vähän ahdistaakin. Nää treenimäärät on sen verran isoja etten pystyisi tähän nälkäisenä.

Tää on oikeestaan eka kerta elämässä kun mulla on (valmentajan suunnittelema) treeniohjelma. Hyvin karkeasti kuvailtuna 3-5 lajitreeniä viikossa, 2-3 maksimivoimatreeniä ja 2-3 kertaa aerobista kestävyysharjoittelua. Ei tää eka viikko ehkä ihan kirjan mukaan mennyt, mutta ehkä sinnepäin (paitsi boulderointi tänään oli varmaan vähän overkill).

Yks tärkeä ohje oli että jos tuntuu tukkoiselta niin pitää pitää päivän tai parin tauko. Esim. huomenna kannattaa varmaan levätä.

Luulen et nyt tunnistan alkavan ylikunnon oireet jos sellainen on tulossa, koska oon kerran joutunut siihen suohon.
Eerik Norvio
Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein. -Friedrich Nietzsche
tabitha
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1010
Viestit: 6065
Lauteille: Toukokuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

tabitha

#2095

Viesti tabitha »

Maanantai suunnitellusti lepopäivä.

Tiistaina kokeilin tehdä maksimivoimatreenin ennen lajitreeniä. Ehdin tehdä 4x5 rive 50kg ja 4x5 penkki 50kg. Lajitreeneissä tehtiin selkäänmenoa de la riva-guardista. Sparria 4x5min. Jatkoin voimatreenit loppuun lajitreenien jälkeen, vedin 6x10 leuat ja tein 4x10 vatsat 15kg levypainon kanssa. Venyttelin pitkään. Yritin tällä kertaa katsoa seinäkellosta aikaa, että venytykset kestivät vähintään minuutin. Erityisesti lonkankoukistajien kohdalla tämä uitutti aika rankasti, koska en tykkää siitä venytyksestä.

Keskiviikkona kisaryhmän treenit. Rankahkot alkujumpat (karhukävelyä, alligaattorikävelyä, viivajuoksua) ja 5 min omatoimista paikkojen availua, 5min lämmittelypainia, sitten jonkin aikaa suljetun guardin avaamista. Olin kolmen ryhmässä ja tein punnerruksia, vatsoja ym. kun olin vaihdossa. Sitten jonkin aikaa guardinohitusrinkiä suljetusta guardista ja 2x5min sparria. Olin sparreihin ihan tyytyväinen, sain pidettyä sparrin liikkuvana eikä ollut sellainen kömpelö olo kuin yleensä. Tämän jälkeen kuntopiiri, jossa tehtiin 10 toiston sarjoja erilaisia lihaskuntoliikkeitä, välissä aina 10 haarahyppyä. Näitä sarjoja tuli ehkä kolmisenkymmentä. Sitten kolme sarjaa leukoja, määrän sai valita itse. Tein 3x15 ja se oli aika kunnianhimoista, onnistuin siinä just ja just.

Jostain syystä ajattelin että energiaa on vielä ja aloin tehdä taas punttitreeniä. Ehdin tehdä 5x5 työntö 16kg kahvakuulalla (tällä kertaa molemmat kädet samaan aikaan) ja 3x3 mave 100kg, kunnes joku tuli sanomaan että etkö sä tehnyt eilenkin punttia, sun pitää välillä palautua. Myönsin että tämä lienee totta. Siirryin venyttelemään.

Paino treenin jälkeen 59,6kg. Olin vähän yllättynyt tästä, koska iltaisin paino on usein ollut kilon, pari enemmän. Treenien jälkeinen nälkä oli myös massiivinen ja söin... no, aika paljon. Pakastepizza meni, salaattia ja vielä rahkaa ja mysliäkin. Kaduttaa vähän possuttelu, mutta toisaalta äitin kaapeista olisi löytynyt jotain suklaata, mutakakkua ja jätskiä enkä sentään niitä alkanut vetää vaikka teki mieli.

Viikonloppu menee Turun linnassa gon joukkue-SM:issä. Vaikka fyysisesti turnauksissa vain istutaan paikoillaan, ne ovat todella kuluttavia ja voi olla että tulee kaksi lepopäivää (kropalle siis). Vaikka voisihan joku juoksulenkki kierrosten välissä parantaa keskittymiskykyä.
Eerik Norvio
Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein. -Friedrich Nietzsche
tabitha
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1010
Viestit: 6065
Lauteille: Toukokuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

tabitha

#2096

Viesti tabitha »

Torstai 12.5.

BJJ 90min. Olin tosin ehkä 10min myöhässä. Aloitettiin guardin ohittelulla ilman käsiä, sitten käsien kanssa mutta ottamatta kiinni ja sitten niin että päältä sai ottaa kiinni mutta alta ei. Drillattiin liikesarjaa jossa ohitettiin avoimesta, alla olija pakeni sidestä ja päätyi päälle (tämä tuntui aika haastavalta tekniikalta, ja vaati multa aika paljon voimaa), mountattiin ja tehtiin juji. Loppuaika sparria, 5x5min.

Lajitreenit tuntui aika kevyeltä kun en tehnyt mitään muuta tänään. Venyttelin vain treenin jälkeen.
Eerik Norvio
Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein. -Friedrich Nietzsche
tabitha
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1010
Viestit: 6065
Lauteille: Toukokuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

tabitha

#2097

Viesti tabitha »

13.5. -23.5.

perjantai

9km juoksu Paloheinän pururadalla.

lauantai

Semi lepopäivä. Joku 7-8 kilsaa tuli käveltyä Aurajoen rantaa edestakaisin. Go-matsit joukkue-SM:issä meni hyvin, voitin kaikki kolme peliä lauantaina.

sunnuntai

Aamulenkki 9km. Sisälsi viisi spurttia. Sade vitutti, verkkareista tuli painavat ja märillä silmälaseilla ei nähnyt kovin hyvin.

maanantai

2-3h boulderointia. Kyykky 5x5 70kg, vatsat 4x10 20kg, nopeat venyttelyt.

tiistai

1h brassijutsua, kovaa kisasparria. Muistaakseni 2x3, 2x2, 2x10min. 10min erät ei niin kovia.

keskiviikko

90min BJJ ohjatut treenit. Paljon tekniikkapainia, drillailtiin itse valittuja ohituksia ja sweeppejä. Pääosin ei kovin kovatempoista painia mutta taukoja ei tullut juurikaan.

torstai

Lepopäivä.

perjantai

15km juoksu. Vahingossa tuli niin pitkä lenkki. Niin ja 5x10 leuat vedin myös.

lauantai

2h boulderointia, pääsin mm. 6b reitin mikä oli jees. Lopussa vedin vielä sisulla joku 15 helppoa reittiä putkeen. Lisäksi 4x5 penkki 50kg, 5x10 vatsat 20kg, 2x5 tempaus 20kg kahvakuulalla (per puoli), 2x10 yhden jalan kyykyt 8kg kahvakuulan kanssa (per puoli). Venyttelin, mutta aika vähän.

sunnuntai

Lepopäivä (tai no nukuin jotenkin tän vuorokauden yli)

maanantai

8km juoksu. Siis 4km yliopistolle ja takaisin.
Eerik Norvio
Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein. -Friedrich Nietzsche
tabitha
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1010
Viestit: 6065
Lauteille: Toukokuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

tabitha

#2098

Viesti tabitha »

24-27.5.

tiistai

Sykkeennosto ja 2x5min kovaa sparria. 5min, 10min teknisempää sparria mutta hyvällä temmolla.

Treenien välissä tein vähän punttia. Rive 50kg (syväkyykyn kautta) 5x5, mave 100kg 5x5. Kokeilin myös työntömaksimia, 60kg meni, tosin alla jo jonkin verran rasitusta joten ei ehkä ihan paras mahdollinen tulos. 65kg rinnalleveto menee kevyesti, isompia painoja en nyt kokeillut.

Noin puolen tunnin tauon jälkeen vielä normaalit lajitreenit 90min. About tunti tekniikkaa ja puoli tuntia sparria. Loppupuolella ei ollut edes hirveän väsynyt olo.

keskiviikko

Nukuin kai suurimman osan päivästä univelkoja pois.

torstai

BJJ aamutreenit 90min. Pitkät alkuvenyttelyt/lämmittelyt ja 2min drillejä (kontrollin vaihtoa puolelta toiselle sidessä). Hidastempoista tekniikkaa, lopussa 2x5min sparria. Mulle on jostain syystä yllättävän rankkaa tällainen kevyt ja liikkuva rullailu. Tai sitten oli vaan löysä aamu.

Tein vielä 2x5 penkki 50kg, 1x5 turkkilaiset ylösnousut 16kg kahvakuulalla (per puoli), 5x10 leuat ja venyttelin.

perjantai

Boulderointi 3h. Pääsin kaksi 6a+ -reittiä ja vielä lopussa pelkällä sisulla aika monta vaikeaa 6a:ta. 6b-kattoreitin pääsin melkein loppuun asti. Eiliset leuat ehkä olivat tässä haitaksi. Alan pysyä paremmin kiinni huonoissa otteissa sormivoimilla. Kiipesin myös parikymmentä helpompaa reittiä, lopussa putkeen kokonaisen seinällisen 4-5+ -reittejä. Venyttelin vähän.
Eerik Norvio
Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein. -Friedrich Nietzsche
tabitha
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1010
Viestit: 6065
Lauteille: Toukokuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

tabitha

#2099

Viesti tabitha »

lauantai 28.5.

Aamupaino 59,1.

Huomasin että juokseminen sujui huomattavasti paremmin kun söin aamiaisen. Joillekin treenaaminen ennen syömistä sopii, mulle ilmeisesti ei. Juoksin 15km, ekat 7,5km 56 minuuttiin ja toiset 7,5km 39 minuuttiin. Tää oli siis 2 kertaa sama lenkki Paloheinän pururadalla ja sisälsi aika paljon mäkiä. Vauhdin pitäminen sinällään ei ollut vaikeaa, mutta ne mäet.

Piti mennä kuntopiiriin, mutta sitä ei ollutkaan. Sen sijaan tein 5x4 rive 60kg, 5x5 penkki 50kg, 5x20 vatsat 15kg (levypaino pystyssä kaulan kohdalla), 5x5 mave 90kg, 5x10 batman 8kg käsipainoilla. Nyt yritän venytellä kellon kanssa (2min per venytys). Näköjään venyttely onnistuu vähän paremmin kun joitakin tunteja on kulunut voimaharjoittelusta.
Eerik Norvio
Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein. -Friedrich Nietzsche
tabitha
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1010
Viestit: 6065
Lauteille: Toukokuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

tabitha

#2100

Viesti tabitha »

sunnuntai 29.5.

Tää taisi olla se päivä kun takkusi ihan jumalattomasti. Kävin boulderoimassa n.2h mutta mistään ei tullut mitään kun käsiä särki heti alussa. Päätin pitää pari lepopäivää.

keskiviikko 1.6.

Kai mä olin BJJ-treeneissä... en muista enää mitä tein tällä viikolla.

torstai 2.6.

BJJ 75min, jotain punttia kai

lauantai 4.6.

8km juoksu

maanantai 6.6.

BJJ 90min. Aika rauhalliset tekniikkatreenit. Tehtiin baseball-kuristusta sidestä. 3x10min tekniikkasparria.

Heti treenin jälkeen kävin boulderoimassa 3h. En muista siitä mitään erityistä. Saattoi olla että tuli jotain uusia reittejä ja huomasin että pystyn jo vähän crimppaamaan ja pysymään huonoissa otteissa sormivoimilla.

Niin ja oon ostanut kiipeilykengät. En halunnut myöntää että oon antanut periksi houkutukselle, enkä oo halunnut sanoa sitä ääneen itelleni, et harrastan kiipeilyä. Pitäis keskittyä yhteen lajiin. Huolestuttaa, että huvin vuoksi kiipeily vie resursseja jujutsun treenaamiselta. Kai sillä voi osittain korvata esim. leuanvetotreenejä, ja hyvistä sormivoimista ja tasapainosta ei ole haittaa, mutta kuitenkin.

tiistai 7.6.

12km juoksu asfaltilla. Nilkkoja ja isovarpaita alkoi särkeä.

keskiviikko 8.6.

BJJ 90min. Mountista poistuloa useammalla eri tavalla, katkaravulla, pompauttamalla kaveri ilmaan ja butterfly guardiin, sweeppaamalla, "takakautta" jne. Monta 5min erää sparria, ekat enemmänkin tehtäväsparria alkaen mountista, loput normisparria.

Boulderointi 150min. Hinkkasin taas sitä samaa 6b+ kattoreittiä kahdessa osassa. Molemmat osat menevät ihan smoothisti, etenkin nyt kun tajusin yhden kneebar-jutun (kiipeilytermi, ei polvilukko :D) mutta ei vaan riitä käsivoimat koko setin vetämiseen kerralla. Kiipesin jotain 6a/6a+-reittejä mitä oon aiemminkin päässyt ja kaikki neloset ja vitoset. Vähän alkaa Isatiksessa olla se ongelma että kaikki reitit on joko menty tai liian vaikeita. Onneksi slabiseinällä oli uusia tasapainoreittejä, nekin tosin liian vaikeita mulle. (Ja jos putoaa lyö helposti polven boksiin yms.)

Niin ja vedin 3x6 lisäpainoleuat, eka setti 12kg, loput 17kg. Luulin tätäkin raskaammaksi.

perjantai 10.6.

9x4min lukkopainisparria. Osa eristä saattoi olla 5min. Meni ihan hyvin ja sain lopetettua jujilla, mikä on ollut mulle aina heikko tekniikka. Etenkin mountista. 2x10min säkin hakkaamista, kunto kesti ihan hyvin, ei vaan sattunut hanskoja mukaan ja rystyset hiertyivät. Tein vielä 60kg rive 5x5, 50kg penkki 4x5 ja 80kg (painoja siis 80kg, en tiedä mitä kelkka painaa, jos mitään) jalkaprässi. En yleensä käytä mitään laitteita, mutta nyt oli Kisiksen kyykkytelineillä niin paljon ruuhkaa että en keksinyt muutakaan tapaa treenata jalkoja.

Tankkasin ja menin vielä kolmeksi tunniksi boulderoimaan. Tuli onnistumisen elämys kun kaverit yritti tosi kauan yhtä 6b-reittiä, ja mä kokeilin sitä läpällä ja pääsin alkuun. Sitten vedin sen sisulla loppuun, koska olisi v1tuttanut tippua. Kerrankin oli hyötyä siitä että oon niin lyhyt, koska jos kaverit olisi yrittänyt kiivetä alkua samalla tavalla kuin mä, niiden hanuri olisi ollut maassa. Tää oli toinen 6b jonka oon päässyt ikinä. Kiipesin myös 2x6a+, 5x6a, ja varmaan 25 tätä helpompaa reittiä. Jotkut kiipesin 2 tai 3 kertaa.

lauantai 11.6.

2,5km kevyt hölkkä + 7,5km juoksu/hölkkä ajassa 60min + 7,5km juoksu ajassa 36min (3min parempi aika ku viimeksi) + 2,5km kevyt hölkkä = 20km. Nuo 7,5km osuudet olivat varsin mäkistä (mm. Paloheinänmäki) ja siihen nähden oon aika yllättynyt tuosta 36 minuutin kierroksesta, sehän vastaa sitä että oisin vetänyt kolme 2500m Cooperia putkeen 10km juoksentelun päälle mäkisellä pururadalla. Ei tää ees oo mikään kova juttu, mutta pari vuotta sitten paras Cooper-tulos oli 2650 niin siihen nähden kyllä.

Oon aika varma että tässä EI ollut kaikkia viime viikkojen treenejä mut en muista enää kunnolla ja kiire ^_^
Eerik Norvio
Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein. -Friedrich Nietzsche
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 53 kurkkijaa