Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

tonitee

Potkulaisten julkiset harjoituspäiväkirjat

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
tonitee
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 116
Lauteille: Elokuu 2005
Paikkakunta: Tampere

tonitee

#1

Viesti tonitee »

Jahhasta.. Eli olen 180cm, 67kg ja 20 vuotias heppu. Olen harrastellut lajeja seitsemänneltä luokalta asti, jolloin aloitin wushun. Menin sinne koska johonkin lajiin oli päästävä ja sen näytös sattui olemaan viereisen koulun liikuntasalilla. Laji näytti hienolta siihen aikaan, joten lähdin innolla mukaan. Olin siinä sitten kolmisen vuotta, parin vuoden jälkeen aloin jo kaivata edes joitakin tekniikoita, sillä tähän mennessä niitä ei ollut tullut yhtään. Kaverit siirtyivät Thieulamiin ja meninpä itsekin, kuitenkin samalla kävin wushua ihan vain hyvän treenin takia.

Thieulamissa olin sitten myös kolme vuotta. Kävin aktiivisesti joka treeneissä: pois jäin vain välttämättömien sukujuhlien tai sairauden takia. Tekniikat tuntuivat nannalta wushun jälkeen ja liikesarjojen liikkuminen mukavalta. Kävin myös tuohon aikaan Capoeiraa vuoden verran, sekä Ryu-kyu Kempon alkeiskurssin, sekä yhdellä seminaarilla, jossa tulin knockattua. Sitten menin armeijaan, jossa olin 9kk, jonka jälkeen en palannutkaan Thieulamiin, koska olin saanut aikaa tuumia sitä sen ympyröiden ulkopuolella. Sitäpaitsi rahatilanne oli niin ja näin, joten ei ollut varaa maksaa 80e kuussa. Sen sijaan harjoittelin Nääshallilla Thieulamia itsekseni, sekä aloitin Astanga-Joogan Ahjolassa. Luin myös sen Mielen nyrkkeily-kirjan ja tein sen pohjalta Yi Quan-harjoitteita 20min joka aamu kolmen kuukauden ajan. Kävin katsomassa Klemolan näytöstäkin, mutta laji oli sen verran kallis aloittaa, että päätin ehkä mennä myöhemmin sinne.

Kiinnostuin Aikidosta sen korkean etiikan takia. Lisäksi olin kiinnostunut ""sisäisistä"" lajeista ja Aikidohan on erittäin sellainen. Nyt syksyllä menin sitten Seigikain Aikidon alkeiskurssille ja odotan joka viikko harjoituksia innolla. :D Yi Quan-harjoitukset pitäisi taas aloittaa jossain vaiheessa ja käyn edelleen noin kerran viikossa muistelemassa Thieulam-liikesarjoja, sekä Capoeiraamassa jos kavereitakin on tulossa. Nyt viikko on suunnilleen tällainen:

ma: 1,5h Aikido
to: 1,5h Aikido
pe: 1,5h Astanga-Jooga
la-su: Thieulam-liikesarjoja ja Capoeiraa
tonitee
Harrastan: Aikido(alkeiskurssi), Astanga-Jooga(1v) ja Capoeira.
Lajihistoria: Thieulam Kung-fu(3v), Capoeira(1v), Ryu-kyu Kempo(3kk + 1 seminaari) ja Wushu(3v).
dop
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 363
Lauteille: Maaliskuu 2005

#2

Viesti dop »

Tarkemmin ottaen mitä Yi Quan harjoitetta teit? Ja saitko millaisia kokemuksia 'tuloksista' tuon kolmen kuukauden päivittäisen 20min aikana/jälkeen?

Itselläni lainassa Zhang Chang Wangin "Tie terveyteen ja hyvinvointiin" joka esittelee Yi Quan seisonta(ja muitakin)harjoituksia, motivaatio vielä vähän hakusessa.. 5min pystyy olemaan paikallaan.. :D
Kuvake
tonitee
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 116
Lauteille: Elokuu 2005
Paikkakunta: Tampere

#3

Viesti tonitee »

Selkä tuntui paremmalta, myös hartioiden lihakset rentoutuivat. Mieli virkistyi huomattavasti ja joskus oikein janosi päästä "seisoskelemaan". Välillä olo oli mahtava ja meditatiivinen, toisinaan taas olo oli levoton ja asennot tuntuivat koko ajan tuskaisen epämiellyttäviltä. Joskus voiman tunne oli selvempi, joskus taas sitä ei löytynyt sitten millään(ehkä liikaa yritystä).

Harjoitteet olivat suoraan tuosta kirjasta: kaikki seisomaharjoitukset ja muutama makuuharjoituskin kun jalat ei kestä. Shi Li-harjotteita en ehtinyt paljon tehdä, koska etenin hitaasti: opettelin jokaisen harjoituksen kunnolla.

Motivaatio sitten minultakin lopulta romahti. En ollut missään lajissa
tuohon aikaan, itseasiassa ollut vuoteen, ja koska sitä ennen olin aktiivisesti harrastanut kuusi vuotta, niin tuntui tuskaiselta kun ei oppinut mitään uutta. Samoin tuota Yi Quania en kyennyt yhdistämään aikaisemmin oppimaani, joka myös latisti motivaatiota. Kävin tuona aikana noin pari kertaa viikossa Nääshallilla harjoittelemassa Thieulam-liikesarjoja, jotta oikea lonkkani pysyisi kunnossa(joskus venähtänyt epäterveellisissä wushu-harjoituksissa), ja ihan lajiriippuvuuden takia.

Luulen että tuohon motivaatioon auttaisi jonkun lajin harrastaminen, josta vastaavanlaisia mielikuvaharjotteita löytyy. Shito-ryu Karatessa ainakin tietääkseni ne kuuluvat harjoitteluun samanlaisina. Yi Quanin voi tietysti myös aloittaa. Siellä varmaan saa aivan erilaista syvyyttä harjoitteluun kuin kirjoista. Aikidossa on Shi Li-harjoitteiden vastaavia sovelluksia. Aikidon aloitus nimenomaan herätti taas oman mielenkiintoni seisontaharjoituksia kohtaan.
tonitee
Harrastan: Aikido(alkeiskurssi), Astanga-Jooga(1v) ja Capoeira.
Lajihistoria: Thieulam Kung-fu(3v), Capoeira(1v), Ryu-kyu Kempo(3kk + 1 seminaari) ja Wushu(3v).
Kuvake
tonitee
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 116
Lauteille: Elokuu 2005
Paikkakunta: Tampere

#4

Viesti tonitee »

Lopetan täällä foorumilla käyskentelyn ja alan tekemään joogaa(aurinkotervehdys A x 5) ja seisontaharjoituksia aamuisin. :D Bye bye!
tonitee
Harrastan: Aikido(alkeiskurssi), Astanga-Jooga(1v) ja Capoeira.
Lajihistoria: Thieulam Kung-fu(3v), Capoeira(1v), Ryu-kyu Kempo(3kk + 1 seminaari) ja Wushu(3v).
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 48 kurkkijaa