Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Mäh

Potkulaisten julkiset harjoituspäiväkirjat

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Mäh
aloituspotkija
aloituspotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 3
Lauteille: Joulukuu 2014
Paikkakunta: Helsinki
Etulaji: Tanglang Quan

Mäh

#1

Viesti Mäh »

Päätinpä aloittaa minäkin jonkinmoisen harjoituspäiväkirjan tänne. Koska olen kärsimätön nykyihminen, en tee sitä vasta tammikuussa vaan nyt. Toisaalta näin tulee vältettyä tämänkin projektin hautautuminen pitämättömien uudenvuodenlupausten joukkoon.

Alkuun toivottiin pientä esittelyä, joten tässäpä tämä tulee:

Heipä vaan minä olen Ella, täällä erittäin mielikuvituksellinen nimimerkki Mäh. Lajinani on Tang Lang Kung Fu, jota treenailen Alioppilaan johdolla Helsingin seurassa. Tämä vuosi on syksystä laskettuna itselleni viides kyseessä olevan lajin parissa, ja viime marraskuussa sain enemmän tai vähemmän onnistuneella suorituksella sinisen vyön.

Omassa kungfuilussa on paljon kehitettävää niin suurempien kokonaisuuksien kuin pienempien yksityiskohtien parissa. Jos niitä tänne alkaisi listaamaan, saisi kirjoittaa aika pitkän listan, joten jätän listailun treenipäivyröimiseen sidotuksi.

(Katsauksena lähitulevaisuuteen ja -menneisyyteen: Näin jouluaattona vanhempien takapihalla todella hienon, hyvässä karvassa olevan ketun. Liekkö tuo ollut joku enne. Samaisen jouluviikon jälkeen voin sanoa, että tulevaisuudessa minulla tulee olemaan rutkasti enemmän vapaa-aikaa, mitä tässä syyskaudella on elämäntilanteen takia ollut. Ja paljon enemmän ketutusta. Tammikuussa alkava pääsykoelukeminen tuskin ainakaan vähentää tätä koiransukuista tunnetilaa, mutta kuten yleisesti on tiedetty, ketutus on erittäin hyvää motivaatiota enemmän tai vähemmän itsenäiselle säkinhakkaamiselle ja treenaamiselle. Toivottavasti edellämainittuja aktiviteetteja mahtuu siis kevääseen aikaisempia kuukausia enemmän.)


Ja sitten lätinästä tämän päivän treeneihin:

Uudenvuodenlupaukset kun ovat uudenvuodenlupauksia, ei vielä tänään Kisahallilla ollut minkäänlaista kuntoiluinnostuksen nostattamaa ruuhkaa. Tein noin puolentoista tunnin itsenäisen treenin karateparvella, jonka aikana sain täysin omia sekä pienen että suuren nyrkkeilysäkin kokonaan käyttööni. Oikein mukavaa :)

- Hieman päälle puolituntinen kevyttä alkulämmittelyä ja rentoutusharjoituksia. Huomasin, että Nintendo 3DS:n edessä kyhjöttäminen, kinkun syöminen ja punaviinin juominen olivat "hieman" turpeuttaneet olotilaani, ja siinä sivussa jumauttaneet hartiat ja olkapäät.
-4x5min nyrkkeilysäkin hakkaamista, 5 min välein puolta vaihdellen. Oma heikompi puoli (vasen jalka edessä), on huomattavasti kömpelömpi jopa tällaisessa harjoituksessa, jossa voi itse määrätä vapaasti lyöntien tahdin. Siispä keskityin vahvemmalla puolella liikkuvampaan tekemiseen ja siihen, että toinen käsi pysyy suojauksessa AINA, myös alakoukuissa, ja heikommalla puolella heittelin vain hyvin yksinkertaisia lyöntikomboja, joissa pystyin tarkkailemaan, että tasapaino ja suojaus pysyvät lyöntien aikana hyvänä. Hirveä hiki tuossa silti tuli, huh.
- 50 alakiertopotkua säkkiin molemmille jaloille. Minulla on paljon ongelmia saada lantion voima potkuihin mukaan, joten nämä menivät aika rauhallisesti ja tekniikkaa painottaen, vielä ilman minkäänlaista yritystä yhdistellä joukkoon lyöntejä. Viimeviikkoiset Alioppilaan neuvot mielessäni yritin pitää ryhtiä parempana, jotta lantio ei työntyisi liiaksi eteen ennen potkua, mutta ainakaan vielä ei syntynyt itselle kovin onnistunutta fiilistä treenin jälkeen. Onneksi siihen on olemassa aika yksinkertainen ratkaisu: lisää treeniä.
- Loppuaika liikesarjaa. Tou taon lopussa oli hieman sekaannusta, pitääpä tarkistaa huomenna treeneissä.
- Kotona jalkojen, pakaroiden, selän ja rintalihasten venyttelyä. Odotan innolla, että siskolta joululahjaksi saamani venyttelyopas saapuisi perille. Saisi jotain rotia tähänkin hommaan.
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 93761
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Mäh

#2

Viesti Mika »

:tervetuloa:
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Mäh
aloituspotkija
aloituspotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 3
Lauteille: Joulukuu 2014
Paikkakunta: Helsinki
Etulaji: Tanglang Quan

Mäh

#3

Viesti Mäh »

Ensimmäiset varsinaiset treenit joulun jälkeen oli tänään. Joulukatoa oli vielä hieman ilmassa, eli sain treenailla Antin kanssa kahdestaan.

Ja treenit meni jotakuinkin näin...
- Alkulämmittelyt ja vähän rentoutusharjoituksia. Jostain syystä jo eilen vanha ja ikävä tuttuni, eli vasemman polven pistely ilmoitteli itsestään kun hölkkäilin Kisiksen juoksurataa muutamia kertoja. Sama homma toistui tänään. Pitää venytellä enemmän pohkeita, ja jättää se hölköttely vähemmälle jos tuo vanha vamma päättää nyt suivaantua uuden vuoden kunniaksi.
- Jiben gong ja zhanzhuang. Zanzhuangista se hieman pidempi versio. Jos joku tietävä osaa kertoa minulle, miksi mulla jalkapohjat alkaa kramppaamaan seisontaharjoituksessa, olisin onnellinen. Olisiko sillä jotain tekemistä pohkeiden jännityksen kanssa?
-Lyhyitä kyynärpääkomboja pistareihin, ja tietty vastapainoksi pistareiden pitelyä. Sain lainata Antilta kyynärpääsuojia, kun odottelen omieni saapumista postin mukana.
- Kymmenen kertaa toista kahden miehen liikesarjaa. Opettelin sarjan kesällä Tampereella Eskon johdolla, ja heti sen jälkeen jouduinkin työperäisen rannevamman takia lähes koko kesän kestäneelle treenitauolle, valitettavasti jo toista vuotta peräkkäin. On kiva että ollaan saatu tätäkin sarjaa nyt tehtyä, ja liikkeet alkavat muistua oikeassa järjestyksessä. Mutta ne pyörivät alaswiipit. Perkele. Niistä tuli myös vyökokeessa erittäin aiheellista kritiikkiä, ja niitä kyllä pitää nyt oikeasti hinkata että saan tuon murheenkryynin sujumaan.
- Loppuun kaksi lyhyehköä erää sparrausta. Sielähän minä lattiassa taas pyörin, mutta Siperia opettaa.
- Sain myös kysyttyä tou taon ja zu dongin loppuliikkeiden järjestykset, ne kun eilen olivat sekaisin liikesarjoja itsenäisesti tehdessä.
- Avustettua leuanvetoa voimakuminauhan kanssa (koska olen heikko enkä tosiaankaan saa edes yhtä leukaa ilman), sekä vatsalihaksia.

Vielä pitäis tuo venyttely hoitaa, ja siinäpä se sitten tältä illalta olisi. Mutta kyllä tietää valinneensa lajin oikein, kun lähes aina treenien jälkeen on paremmalla tuulella kuin niitä ennen, esimerkiksi tänään :)
Mäh
aloituspotkija
aloituspotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 3
Lauteille: Joulukuu 2014
Paikkakunta: Helsinki
Etulaji: Tanglang Quan

Mäh

#4

Viesti Mäh »

Olen jonkun itseäni viisaamman suusta kuullut sananlaskun, joka menee kutakuinkin näin: "Kymmenen päivää sapelia, sata päivää keihästä, tuhat päivää suoraa miekkaa". Kyseinen lausauhdus kuvannee suhteellisia aikoja, joita näiden aseiden kanssa harjoitellessa menee. Tulipa tämä mieleeni vain, koska aurinko paistaa ja ulkona on jo ainakin yli kymmenen astetta lämmintä, ja TLQ Helsingin kesä- eli ulkotreenikausi starttasi eilen! Se taas tarkoittaa, että on aika kaivaa keihäs... jostain (ei vais, omani on säilytetty huolellisesti vaakatasossa lattialistan vieressä, ettei se vääntyisi) ja alkaa treenaamaan. Juttuhan on niin, että laiskuuttani olen keihästä harjoitellut ehkäpä viime elokuussa, vaikka tuossa taloyhtiön takana sijaitsisi liikuntapuisto jossa olisi AIKA PALJON tilaa tuotakin tehdä. Laiska mikä laiska.

1/100
Koska tuo meidän tyylimme keihässarja (kuten muutkin) pitäisi osata sähäkästi mahdollisesti joskus ensi vuoden alkuun, päätin ottaa kesäprojektikseni "100 päivää keihästä", ja tänään on se päivä numero uno, I, day one ja ehkäpä se on ruotsiksi dag ett. Koska opettajani on vielä jonkin aikaa treenailemassa sifun kanssa Puolassa, on tällä viikolla hyvä keskittyä sarjan kertaamiseen. Ja tämä ensimmäinen treenipäiväni osoitti, että kerrattavaa on kertakaikkisen paljon. Pitää alkaa myös tekemään joitain keihäsdrillejä joilla saada tuntumaa tähän aseeseen, sillä tänään tuo tekeminen tuntui siltä kuin tukkia yrittäisi veivata. Eli silkkaa sulokkuutta. Mutta jostain se pitää alottaa.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 11 kurkkijaa