Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Paappa

Potkulaisten julkiset harjoituspäiväkirjat

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
Paappa
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1307
Viestit: 12787
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

Paappa

#1

Viesti Paappa »

Aloitanpa minäkin kirjaamaan harjoituksissa tapahtunutta ylös. Tarkoitukseni on löytää tällaisen päiväkirjan pitoon hiukan poikkeavaa näkökulmaa; ehkä vähemmän sitä mitä harjoituksissa on tehty kuin sitä, miltä harjoitus on tuntunut ja millaisia tunteita se on herättänyt, kipua, pelkoa, harmia ja myös onnistumisen tunteita, oppimisen elämyksiä ja pohdintaa kamppailulajin harrastamisen mielekkyydestä, myös sitä mitä omalta kohdaltani tekisin toisin ja mikä on sopinut itselleni hyvin. Sekaan saattaa eksyä myös huomioita perheestä ja kavereista.

44 –vuotiaana (16.12 oli synttärit) ei enää taivu solmulle, joten treenaamisen motivaatio on hiukan toisenlainen kuin nuorilla. Kilpailua en edes ajattele, päämotivaatio on siinä että pysyy toimintakykyisenä ja oppii uusia asioita. Itselläni itsepuolustuksen oppiminen on myös korkealla prioriteeteissa. Itsepuolustuksen harjoittelu on minulle paitsi fyysistä myös psyykkistä, tapa käsitellä joitakin hyvin traumaattisia tapahtumia omassa elämässä, eräänlaista terapiaa. Jos kävisi niin huonosti, että näitä opittuja taitoja joutuisi käyttämään, on tärkeää että selviää tilanteesta paitsi fyysisesti myös psyykkisesti. Tämä alue valitettavasti puuttuu useimmiten itsepuolustuskoulutuksesta kokonaan, kuinka selviän psyykkisesti väkivaltatilanteesta. Onneksi vietän melko turvallista elämää, joten mahdollisuus joutua hyökkäyksen kohteeksi on melko matala. :D

Kirjoitteluväli voi olla toisinaan pitkä. Työ ja perhe-elämä vaativat omansa. Olen päättänyt aloittaa Tang Langin heti vuodenvaihteen jälkeen, haluan syventää aseetonta osaamista. WT tai Krav Maga voisivat olla myös vaihtoehtoja. WT:tä on kokeiltu, ei ollut minun lajini. Liian staattista ja metodista minulle. Itse olen tällainen ”vähemmän on enemmän”-ajattelija. Escrimassa pidän liikkumisen vapaudesta ja varsinkin Consepts-tyylissä karsitusta ajattelutavasta. ”Tuli ja liike”- ei mitään liian monimutkaista, se sopii minulle.

Hiukan mietityttää, combatissa M. oli puhunut siitä että keväällä olisi seminaari jonka yhteydessä mahdollisuus nostaa astetta. Tyhmää kun M. ei voi antaa asteita itse, teknisesti mennään täysillä 3 asteen asioissa kun itselläni on vielä 1 aste :( . Pitänee neuvotella jokin yya-sopimus. En aio jättää escrimaa kokonaan, kotona voi treenata ja Jahkailijan kanssa mättää kisahallilla.

Muokkaus: Aikaisempi kokemukseni kamppailulajeista on yhteensä, on ja off, ehkä yhteensä 9 vuotta (Wado Ryu-karatea, Aikidoa, kuntonyrkkeilyä jne.) Kaikenlaista on tullut kokeiltua.
Viimeksi muokannut Paappa, joulu 29, 2005, 00.53. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
"Always keep an edge on yr knife, son, always keep an edge on yr knife
'cause a good sharp edge is a man's best hedge against the vague uncertainties of life"
(Corb Lund)
Kuvake
Paappa
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1307
Viestit: 12787
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

#2

Viesti Paappa »

25.12. Joululoma. Lenkillä vaimon kanssa, matkaa tulee ehkä 4 kilometriä. Jostain syystä olen vältellyt juoksemista, ollut sitä mieltä että ei juokseminen minulle sovi. Menee yllättävän hyvin, vaimo on juossut niin paljon että se osaa pitää sopivaa tahtia. Itse rupeaisin varmaan yrittämään alussa liikaa. Päälle kotona sarja painoilla: 2x 20x kulmasoutu, lattialla selällään maaten punnerrus ylös tiheällä rytmillä (yritän kehittää käsien nopeutta), hauiskääntö. Lisäksi 3x20 kyykky paino sylissä. Vatsalihasliikkeitä 3x30, välillä vartalon käännöllä. Päälle ”jäkitys” eli vatsallaan, kyynärpäiden ja varpaiden varassa vartalon ojennus suoraksi. Tuntuu koko kropassa, lasken aikaa 30 sekuntia, toisto. Hemmetin raskas liike, loppujen lopuksi. Venyttelyä. Kyllä on jäykkää..
"Always keep an edge on yr knife, son, always keep an edge on yr knife
'cause a good sharp edge is a man's best hedge against the vague uncertainties of life"
(Corb Lund)
Kuvake
Paappa
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1307
Viestit: 12787
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

#3

Viesti Paappa »

27.12 Hiihtämässä perheen kanssa. Ilo katsoa kuinka meidän pitkä honkkeli L. painaa letkan edessä omia aikojaan sellaista vauhtia, että itseni ei ainakaan tarvitse mennä kovempaa. Matkaa noin 6 km, riittää hyvin tällä hetkellä.

Illalla omat treenit Kisahallilla. Teen uteliaisuudesta jalannostoja Ji Ben Gong-tyyliin. Nousee rintalastan korkeudelle, yritän pään korkeudelle.. selässä vähän vihlaisee, muistuttaa että hitaasti..

Olen löytänyt Tai Chin uudelleen. Teen lyhyen sarjan alkupään liikkeitä. Olen aina tykännyt erityisesti ”ota askel ja harjaa polvea", "astu taakse ja torju apina" sekä "pilvikädet”-liikkeistä. Tunnustelen vartalon liikettä, erityisesti apinan torjunnassa tuntee hauskasti vartalon käännöksen aiheuttaman lihasten liikkeen. Mitä tämä liike voisi olla vastustajan kanssa? Tasapainoa pitää kehittää.

Paikalle tulivat Jahkailija, T. ja joku jonka nimeä en muista (painija), nämä kaikki harrastavat Kalia. Aluksi puukkosparria lämmittelyksi. Painija esittelee shoottaamista. Kokeilen hänen kanssaan. Hämmentävä tunne kun omat jalat nousevat kuin hissillä maasta ja totean että nyt viedään kuin roskaämpäriä, sitten mäjähdän selälleni mattoon :shock: . Painija toteaa että ”tämä oli nyt sellainen nätti heitto”. Mietin että laskeutumista pitäisi varmaan harjoitella. Sparraamme pehmokepeillä, löydän liikkeen jota Jahkailijan kanssa ei kannata tehdä: kolmoskulmasta alhaalta ylöspäin viistosti. Kaksi kertaa teen sen samalla tuloksella, Jahkailijan keppi napsahtaa oman kyynärvarteni sisäsivuun.

Sattuu vahinko, olimme sopineet ettei päähän lyödä kun J:llä ei ole kypärää ja tietysti vedän häntä vahingossa pään sivuun, onneksi pehmokepillä :oops: . Täytyy tässä kiittää ja ylistää Jahkailijaa, mies jaksaa yllyttää vanhaa aina uusiin tyhmyyksiin :D . Kaveri on treenannut Kalia jonkun kuukauden ja jo nyt hänen kanssaan on täysi tekeminen. Tasan ei käy motoriikan kanssa onnen lahjat.. :cry:
"Always keep an edge on yr knife, son, always keep an edge on yr knife
'cause a good sharp edge is a man's best hedge against the vague uncertainties of life"
(Corb Lund)
Kuvake
Paappa
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1307
Viestit: 12787
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

#4

Viesti Paappa »

Tänään (28.12) hiihtoa. Jalat varsin kipeät illalla. Kumpi on suurempi syy, eilinen heiluminen Kisahallilla vai hiihto?

Ilalla Tai Chin lyhyen sarjan tapailua. Hiljaa hyvä tulee..pelkästä "kävelystä" kiinni saaminen ottaa aikansa. Hyvää tasapaino- ja kehonhallintatreeniä.

Edit: Ja nyt minulla jo menee päivämäärät sekaisin :oops:
"Always keep an edge on yr knife, son, always keep an edge on yr knife
'cause a good sharp edge is a man's best hedge against the vague uncertainties of life"
(Corb Lund)
Kuvake
Paappa
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1307
Viestit: 12787
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

#5

Viesti Paappa »

Tänään on siis 29.12 ja torstai. Edelleen hiihtoa, Luukin n. 10 km. Hyvin meni. Jalat toipuvat hiljalleen, varsinkin reiden lähentäjät ovat jostain syystä olleet kovilla.

Jos tätä nyt joku lukee niin pohdin Timo Klemolan kirjan "TaiJi" pohjalta liikkeiden merkityksiä. Kirjan lopusta löytyvät Tai Ji -runot ovat moniselitteisiä. Mitä tarkoittaa esim. "eteneminen löytyy pilvikäsistä" :? . Siinähän mennään sivuttain jos olen oikein ymmärtänyt. Teen muistiinpanoja tekstin sivuun ja yritän ymmärtää. Sinänsä teos on hyvä, ainoa mitä puuttuu on käytännön sovellukset (ISO puute).
"Always keep an edge on yr knife, son, always keep an edge on yr knife
'cause a good sharp edge is a man's best hedge against the vague uncertainties of life"
(Corb Lund)
Kuvake
Paappa
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1307
Viestit: 12787
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

#6

Viesti Paappa »

30.12 Lenkillä, tuntui raskaalta, jalat on jotenkin hiihtämisestä tukossa. Sen jälkeen vatsa 3x30 , selkäliikkeet eli se jäkitys. Venyttelyä. Sen jälkeen taas Tai Chin lyhyen sarjan alkupään kertausta. Lieneekö tästä hyötyä? No, jos se tuntuu hyvältä niin ei siitä haittaakaan ole.
"Always keep an edge on yr knife, son, always keep an edge on yr knife
'cause a good sharp edge is a man's best hedge against the vague uncertainties of life"
(Corb Lund)
Kuvake
Paappa
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1307
Viestit: 12787
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

#7

Viesti Paappa »

31.12. Vatsa (3x30 josta puolet kiertäen) - ja selkälihasliikkeitä. Tämä "jäkitys" tuntuu tosi hyvältä! Keksin tehdä liikkeen rasittavammaksi siten että siirsin kyynärpäitä eteenpäin eli avasin asentoa. Sitten painoilla 6x20 kulmasoutu, 4x20 punnerrus, kyykkyjä 4x20 (ylöstulossa ponnistaen pieneen hyppyyn). Venyttelyt. Nyt saunaan ja sitten juhlimaan uuttavuotta!
"Always keep an edge on yr knife, son, always keep an edge on yr knife
'cause a good sharp edge is a man's best hedge against the vague uncertainties of life"
(Corb Lund)
Kuvake
Paappa
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1307
Viestit: 12787
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

#8

Viesti Paappa »

2.1.2006 Ensimmäinen Tang Lang treeni. Tämä on muuten mielenkiintoista! Vaikutelmia:
-Todella lunkia porukkaa. Kättelin kaikki ja kerroin nimeni, kaikki jopa hymyilivät :)
-Alkulämmittelyliikkeet vaikutti ihan fiksuilta, "lajinomaisilta". Näkee että niillä on muukin tarkoitus kuin vain lämmittely.
-Nämä asennot kuormittavat jalkoja aivan saat:sti. Saa nähdä miten lonkat kestää. Täytyy ottaa rauhallisesti alussa eikä painaa asentoa liian alas.
-Nämä tyypit osaavat liikkua! Otin liikkumisharjoitusta ja five link palmia Corlionen kanssa. Escriman refleksit iskevät päälle, mutta siitä huolimatta olisin jäänyt monta kertaa pahasti alle (mene seisomaan junaradalle kun inter city lähestyy niin tiedät).
-Millä halvatun konstilla tämän liikesarjan oppii? Täytyy ruveta piirtämään jotain tikku-ukkoja muistivihkoon että on jotain materiaalia mistä opetella itsekseen.
-Hiki tuli ja väsytti. Kyyti oli kovaa mutta hyvin sen kesti.

Kyllä taisin jäädä koukkuun. Jatkoa seuraa.
"Always keep an edge on yr knife, son, always keep an edge on yr knife
'cause a good sharp edge is a man's best hedge against the vague uncertainties of life"
(Corb Lund)
Kuvake
Elina
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 19
Viestit: 16300
Lauteille: Joulukuu 2004

#9

Viesti Elina »

:smt041 Hienoa!
Kuvake
premier
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 750
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

#10

Viesti premier »

Tervetuloa vaan mukaan, paappa :)
premier
Kuvake
Paappa
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1307
Viestit: 12787
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

#11

Viesti Paappa »

3.1 Penkki kahdesta pallista ja töihin. Lisäsin painoja. Penkkipunnerrus 4x15, kulmasoutu 4x15. Vatsalihakset 4x30, puolet vartalon kierrolla. Laiska tårta på tårta kun olen jätin jalat tekemättä kun 24 alkaa.
"Always keep an edge on yr knife, son, always keep an edge on yr knife
'cause a good sharp edge is a man's best hedge against the vague uncertainties of life"
(Corb Lund)
Kuvake
Paappa
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1307
Viestit: 12787
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

#12

Viesti Paappa »

5.1. Tang Lang. Zhang Zhuang (tai mikä se nyt on) tuntuu vaikealta. Varsinkin se asento, jossa ojennetaan toinen jalka suoraksi ja mennään alas toisen jalan varassa on minulle mahdoton. Teen minkä pystyn

Huono nimimuistini takaa sen, että en muista harjoituskavereiden nimiä. Tämänkertainen ohjaaja, olkoon hänen nimensä tukan värin mukaan Blondi, neuvoi auliisti. Tehtiin nämä Ji Ben Gongit, seisontaharjoitukset, liikkumista. Five link olisi ollut muuten hauskaa, mutta mähelsin ja törmäsin takaperin liikkuessa seinässä olevaan pistorasiaan, jonka kulma osui ylös selkärangan viereen. Kipu pudotti melkein polvilleen ja ilmat lähti hetkeksi keuhkoista. Blondi katsoi selkääni ja totesi että minulla on töpselin kuva siellä. Lopuksi harjoiteltiin liikesarjaa.

Ajattelin että otan joskus mukaan digikameran ja otan joka asennosta kuvan, näillä saattaisi olla käyttöä muutenkin. Hatara pääni ei muuten muista mitään.
"Always keep an edge on yr knife, son, always keep an edge on yr knife
'cause a good sharp edge is a man's best hedge against the vague uncertainties of life"
(Corb Lund)
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 44
Viestit: 93761
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

#13

Viesti Mika »

Paappa kirjoitti: Blondi katsoi selkääni ja totesi että minulla on töpselin kuva siellä.
:D

:thumbsup:
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Paappa
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1307
Viestit: 12787
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

#14

Viesti Paappa »

Keskiyö 5.1 Ei tule uni kun selkää särkee. Saakelin tohelo. Luin Tabbyn angstista vuodatusta. Aika hyvin porukka häntä psyykkaa, en itse löydä mitään lisää sanottavaa. Sympaattinen teinityttö, mutta saisi opetella ottamaan rennommin. Hänellä on aikaa eikä treenaus koskaan mene hukkaan.

Itseä taas ahdistaa se, että niin monta vuotta meni täysin hukkaan, ennen kuin aloitin WT:n kautta Escriman ja nyt Tang Langin. Keski-iän kriisi.. :( Tietysti työ ja perhe vie aikansa. Toisaalta, niin kauan kuin elää voi oppia. Meikäläisen motoriikalla ei kuitenkaan kannata ihmeitä odottaa.

Mielestäni pärjäsin ihan kohtuullisesti tänään. Toisaalta, itsehän sitä ei voi arvioida. Huomaan, että mietin five linkkiä escriman liikeratojen kautta. Ne harvat kosketukset joita sain perille tulivat kakkoskulmasta. Keppisparrissakin kakkoskulman kautta olen saanut parhaiten osumaan. Mitäköhän se mahtaa tarkoittaa? Samoin huomasin että hahmotin mahdollisia vastaliikkeitä escriman kolmioaskel-torjunta-handchek-vastaisku kuvioista. Taitaa kuitenkin olla hyödytöntä miettiä ja vertailla, menee vain asiat sekaisin.
"Always keep an edge on yr knife, son, always keep an edge on yr knife
'cause a good sharp edge is a man's best hedge against the vague uncertainties of life"
(Corb Lund)
Kuvake
Elina
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 19
Viestit: 16300
Lauteille: Joulukuu 2004

#15

Viesti Elina »

Aika hyvin porukka häntä psyykkaa, en itse löydä mitään lisää sanottavaa.
En minäkään. Tosin johtuneeko siitä, ettei välttämättä itse mieti moisia. Angstit on melkeistä angstailtu :lol:
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 8 kurkkijaa