Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Paappa

Potkulaisten julkiset harjoituspäiväkirjat

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
Paappa
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1307
Viestit: 12787
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

Paappa

#2056

Viesti Paappa »

Taas jäänyt vähän päivittämättä. On muutamat treenit ollut tässä välissä, joskin työmatkat ja muu elämä tulee harrastusten tielle. Joka tapauksessa eilen olin treeneissä ja tajusin taas mitä en ole kunnolla osannut, mikä on hyvä koska näin oppiminen tapahtuu. Nyt oli vuorossa hengittäminen. Jos et hengitä tasaisesti olet jäykkä ja hidas. Silloin pääsi pyörii lopulta pitkin lattiaa etkä sen jälkeen varmaan hengitä. Eli hengitysharjoituksia tekemään.

Tätä ideaa sitten yritettiin soveltaa, aluksi tikarilla niin, että puolustaja yrittää saada aikaan reaktion eli hetkellisen hätkähdyksen ja jäätymisen puolustajalla. Helpoimminhan tämä tapahtuisi jollain pysärillä tai atemilla, mutta nyt turvauduttiin ajoitukseen ja rakenteen rikkomiseen. Nykäisy ja vääntö pois tasapainosta tuntui toimivan. Tikarin flow drill sai myös uutta väriä, kun päällimmäiseksi nostettiin tarve hengittää oikein liikkeen aikana.

Miekalla sitten cutting drill ja pariharjoituksia samalla teemalla. Piston vaihto osoittautui erinomaiseksi harjoitukseksi tähän hengitysteemaan, koska äkillinen kärjen ilmestyminen näkökenttään aiheuttaa helposti jäätymistä. Jos et jäädy saatat onnistua vielä sen torjunnassa, mitä demonstroitiin. Kaiken kaikkiaan ajatuksia herättävät treenit. Luulen, että astmaattiset keuhkoni saattaisivat hyötyä hengitysharjoituksista ja muutenkin saisin tätä jäykkää tekemistäni rennommaksi tällä tavoin. Täytyy ruveta soveltamaan sooloharjoituksiin Guyn hengitysohjeita ja katsoa, mitä seuraa.
"Always keep an edge on yr knife, son, always keep an edge on yr knife
'cause a good sharp edge is a man's best hedge against the vague uncertainties of life"
(Corb Lund)
Kuvake
Paappa
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1307
Viestit: 12787
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

Paappa

#2057

Viesti Paappa »

Joulu ja syntymäpäivä tuli etuajassa, postissa tuli paketti jossa lukee päällä "the contents of this package are very sharp and can cause injury" :D

Eli ostamani HT Norman tuli perille. Hyvältä näyttää. Terä on jopa terävä, pientä viimeistelyä voi tehdä. Pientä lainehtimista voi terässä havaita, kun oikein tarkkaan katsoon, mutta tuskin haittaa. Miekka vaikuttaa tasapainoiselta, kuitenkin terässä on sen verran tuntumaa ja aseessa sopivasti painoa. Fiilis on hyvä, ei mitään helinöitä. Kahvan saatan päällystää uudelleen ja tehdä siihen poikittaisia harjanteita, tuppi on asiallinen mutta aika mitäänsanomaton. Siihen tulee myös nahan alle harjanteita ja ehkä jotain pakotuksia. Jotain "suomalaista".

Täytyy katsoa löytyisikö tähän kahvan nuppiin sopivaa kaiverrettavaa. Muotohan on jossain "brazil nutin" ja "tea cosyn" välillä. Kahvaosien malli on klassinen "Gaddhjalt".
"Always keep an edge on yr knife, son, always keep an edge on yr knife
'cause a good sharp edge is a man's best hedge against the vague uncertainties of life"
(Corb Lund)
Kuvake
Paappa
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1307
Viestit: 12787
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

Paappa

#2058

Viesti Paappa »

Eilen treeneissä oli teemana herkkyys. Me historialliset miekkailijat olemme siis niin herkkiä. Eli herkkyys aistia esim. ristikkäin olevista miekoista, mihin suuntaan tulee painetta ja tehdä sen mukaan vaihtoehtoja, meneekö sisään sitomaan käsiä vai pysyykö ulkona esim. kiertäen askeleella toiseen kulmaan. Voi myös tarttua vastustajan miekkaan ja sitoa sen tällä tavon hetkeksi. Vaikeus on juuri siinä paineen ja liikesuunnan tunnistamisessa.

Aseetonta flow-drilliä tehtiin ja tikaritreenissä puolustaja haki horjutuksia ja rakenteen rikkomista, eli herkkyysteemaa siinäkin. On tämä mukavaa. Uusi miekka oli näytillä ja sai positiivista palautetta. Hinta herätti epäuskoa, 200 euroa (rahteineen) on pilkkahinta tästä. Hinta-laatusuhde ei voisi paljon parempi olla.
"Always keep an edge on yr knife, son, always keep an edge on yr knife
'cause a good sharp edge is a man's best hedge against the vague uncertainties of life"
(Corb Lund)
Kuvake
Paappa
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1307
Viestit: 12787
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

Paappa

#2059

Viesti Paappa »

Treeneissä eilen kulmausta ja kolmiojalkatyötä. Kulmaamisen vaikutusta torjuntoihin ja vastahyökkäyksiin. Kyllä Pythagoras oli kova jätkä, kun kolmioita voi tähänkin soveltaa.

Kuvia meidän koululta: http://www.flickr.com/photos/swordschool/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Always keep an edge on yr knife, son, always keep an edge on yr knife
'cause a good sharp edge is a man's best hedge against the vague uncertainties of life"
(Corb Lund)
Kuvake
Paappa
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1307
Viestit: 12787
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

Paappa

#2060

Viesti Paappa »

Kuopiossa. Ystäväni Vlad alistaa eli yritin painia hänen kanssaan, huonolla menestyksellä. Pääasiassa yritin vain estää häntä vääntämästä minua solmuun. En onnistunut yleensä kovin pitkään pyrkimyksessäni. Joitakin perusheittoja treenattiin. Pääsin kuitenkin opettamaan hänelle pitkän miekan perusasioita, mikä oli kivaa.
"Always keep an edge on yr knife, son, always keep an edge on yr knife
'cause a good sharp edge is a man's best hedge against the vague uncertainties of life"
(Corb Lund)
Kuvake
Paappa
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1307
Viestit: 12787
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

Paappa

#2061

Viesti Paappa »

Löytyi Seinäjoelta kuntosali, joka tarjosi ilmaiseksi yhden käyntikerran kun en ollut heidän asiakkaansa. Reilua. Tein seuraavaa:
- lämmittely nyrkkeilysäkillä (ilman hanskoja, tietysti)
- vähän venyttelyä (siis vähän)
- vatsalihaslaitteessa 2x25
- selkälihaslaitteessa 2x25
- penkkipunnerrus 2x12
- hauiskääntö 2x15 käsipainoilla
- rinnalleveto ylätaljalla, leveä ote 2x15
- rinnalleveto kapealla otteella (eli ikäänkuin leuanveto), painoja lisää, 2x15
- jalkaprässi 2x20
- selkälihastelineessä vartalon kierrolla 2x20
- venyttelyä

Olen taas tässä miettinyt asioita. Viimeksi Vladin kanssa painiessa huomasin nopeasti miten keuhkojen toiminnan raja tulee taas nopeasti vastaan. Lopussa on aina kovia yskänpuuskia eli astma ei hellitä. Kaikennäköisen muun ohessa huomaan että vaikka olisin halunnut vielä harrastaa jotain ihan oikeaa kamppailua taitaa minulla tulla raja vastaan. Se on ohi nyt. Game over, man.

Joten en tiedä mitä järkeä minun enää pitää yllä tätä päiväkirjaakaan. Tämähän on pohjimmiltaan kamppailulajisivusto. Katkera kalkki, mutta kaipa minun liikuntani on pakko siirtyä enemmänkin elämän laatua ylläpitävälle tasolle, turha ylläpitää haavekuvia.
"Always keep an edge on yr knife, son, always keep an edge on yr knife
'cause a good sharp edge is a man's best hedge against the vague uncertainties of life"
(Corb Lund)
IIsakki
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 24
Viestit: 1624
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: E-Pohojanmaa

Paappa

#2062

Viesti IIsakki »

Mutta eikös tuo miekkailua ole kamppailua? :funtsii:
Potkuholisti
"The Art is in the Person, all we have to do is Bring it Out!"
"Kun harjoittelee ahkerasti, onni potkii useammin." -Mjölnir
"Mora. Kun sanat ei auta ja kädet ei riitä"
Kuvake
Paappa
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1307
Viestit: 12787
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

Paappa

#2063

Viesti Paappa »

Kaipa se jollain lailla on. Silti parhaat hetkeni kamppailullisesti olivat defendossa.
"Always keep an edge on yr knife, son, always keep an edge on yr knife
'cause a good sharp edge is a man's best hedge against the vague uncertainties of life"
(Corb Lund)
Vlad Tepes
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 47
Viestit: 6831
Lauteille: Elokuu 2005

Paappa

#2064

Viesti Vlad Tepes »

Paappa kirjoitti: Kuopiossa. Ystäväni Vlad alistaa eli yritin painia hänen kanssaan, huonolla menestyksellä. Pääasiassa yritin vain estää häntä vääntämästä minua solmuun. En onnistunut yleensä kovin pitkään pyrkimyksessäni. Joitakin perusheittoja treenattiin. Pääsin kuitenkin opettamaan hänelle pitkän miekan perusasioita, mikä oli kivaa.
Kiitos miekkailusta. Se on minulle todella hankalaa ja liian reiluakin. :D Noista keuhkoista, kun pahoittelit, niin toki astma on oma lukunsa, mutta minähän aivan yrittämällä yritin saada sinua olemaan hengittämättä normaalisti, joten voi olla tottumuskysymys myös. Se, kun toinen mies kuristaa sinulta ilmoja pihalle tai painaa tahallaan keuhkoja lyttyyn tuntuu aluksi ikävältä, mutta siihen hapettomaan maailmaan tottuu myös. Lajista toiseen siirtyminen on aina vähän kivuliasta.

Minusta sinä painiskelit aikaisempaa paremmin ja opit muutaman jutunkin siinä lyhyessä ajassa. Jos meillä on joskus mahdollisuus, niin opetan muutamaa judoheittoa vähän tarkemmin, niin saat sitten täydellä voimalla heitellä minua. Pitää lainata vaan seuralta takkia sinullekin. Matossa menee ilman takkia, mutta pystyssä en oikein osaa, kun taktiikat ja otteet on erilaiset.

Sinun painia parantava tekijä olisi aggressiivisuus. Vähän enemmän ajatusta siitä, että se lihamöykky on rutistettava tuhannen turkaleeksi. Se on psykologisesti erilaista, kuin vaikkapa meleeaseella lyöminen. Voidaan harjoitella sitäkin seuraavan kerran. Minähän taas en uskalla millään aseella tehdä mitään, kun en ole niihin tottunut. Escrimaa en harjoittele enää ollenkaan ja viimeksi olen tätä ennen käyttänyt asetta pampputreeneissä kesällä kurssin yhteydessä.
Kuvake
Paappa
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1307
Viestit: 12787
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

Paappa

#2065

Viesti Paappa »

Eilen vietettiin Teatterimuseossa Laurin yo-juhlaa ja minun 50-vuotispäiviäni. Ilta oli suorastaan maaginen, täynnä riemua, lempeää satiiria, koskettavia hetkiä ja liikutusta. Illan idea oli se, että vieraat laitettiin tekemään näytelmän pätkiä ohjaajien opastuksella. Aiheena oli ritari Paapan elämä :D Oli uskomatonta seurata miten ihmiset heittäytyivät mukaan, näyttämön taika toimi. Näytelmässä olivat mukana niin menneisyys, nykyhetki kuin tulevaisuuskin, minusta tehtiin lopulta Suomen ensimmäinen vihreä presidentti :D Valtakauteni alkoi Soinin kauden jälkeen, joten sitä odotellessa. Näytelmässä olivat mukana siis myös Räsänen, Soini, Halla-aho ja Väyrynen, kuin myös koirat, lehmät, lampaat...

Näytelmä päättyi dramaattisesti, linnan juhlissa yhdessä tanssivat valssia Soini ja Halla-aho ja siinä vaiheessa persuksi kääntynyt poikani haastoi minut kaksintaisteluun ja miekkailimme yleisön edessä. Koska oli minun juhlani, voitin (mitä tosimaailmassa ei ehkä tapahtuisi :) ). Illan kruunasivat poikien aivan pyytämättä ja yllätyksenä tulleet puheet, kumpikin oli omanlaisensa, Antin hauskasti nuoren kokemusmaailmaa ja kasvua peilaava, Laurin koskettava ja liikuttava. Ihmiset itkivät liikutuksen kyyneliä. Syötiin, tanssittiin..yhtään pönöttävää hetkeä ei ollut.

Laurin yo-kirjoitukset ja hänen hieno tuloksensa saivat myös runsaasti huomiota. Olen niin onnellinen siitä, että meillä on kaksi näin hienoa nuorta miestä perheessä. Suunnattomasti kiitoksia myös rakkaalle vaimolleni, joka veti läpi järjestelyt, mikä ei olisi ollut minun ominta alaani. Ja Antin suunnittelema soittolista toimi kuin häkä, jos haluatte palkata juhliinne osaavan dj:n niin häneen kannattaa olla yhteydessä ;)
"Always keep an edge on yr knife, son, always keep an edge on yr knife
'cause a good sharp edge is a man's best hedge against the vague uncertainties of life"
(Corb Lund)
Kuvake
Paappa
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1307
Viestit: 12787
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

Paappa

#2066

Viesti Paappa »

Terveisiä Madeiralta.

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Alimmassa kuvassa on näköalapaikalta sen verran pudotusta, että hypätessä ehtisi jo miettiä asiaa. Olisiko kilometri?
"Always keep an edge on yr knife, son, always keep an edge on yr knife
'cause a good sharp edge is a man's best hedge against the vague uncertainties of life"
(Corb Lund)
Kuvake
Jorge
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 11223
Lauteille: Kesäkuu 2008

Paappa

#2067

Viesti Jorge »

Ostitko korkinavaaja-anusveneentapin?
Kuvake
Paappa
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1307
Viestit: 12787
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

Paappa

#2068

Viesti Paappa »

Jorge kirjoitti: Ostitko korkinavaaja-anusveneentapin?
En, uskon tulevani vielä omallani toimeen. Siniset pillerit auttavat sitten myöhemmin. ;)
"Always keep an edge on yr knife, son, always keep an edge on yr knife
'cause a good sharp edge is a man's best hedge against the vague uncertainties of life"
(Corb Lund)
Kuvake
Paappa
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1307
Viestit: 12787
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

Paappa

#2069

Viesti Paappa »

Kai tänne joskus jotain voi laittaa. Ylläripylläri olen ilmeisesti ylennetty "Intermediate" - harjoittelijaksi. Jonkinlainen vyöarvo siis, tai sitten ei. Pientä edistystä tapahtuu miekkailupuolella, kunto ei oikein tahdo tällä nousta. Pitänee ruveta juoksemaan, kunhan keli sen sallii. Näillä keuhkoilla ei pakkasella juosta.

Sain myös ensimmäisen kosketukseni I 33 - manuaaliin eli "sword and buckler", miekka ja pikkukilpi - miekkailuun. Kiehtovaa touhua, tätä voisi tehdä enemmänkin. Tämän kauemmas historiaan ei miekkailussa pääse sikäli että tämä manuaali on vanhin säilynyt tai tiedossa oleva eurooppalaisen miekkailun teos, 1300-luvun alusta. Liikkeet ovat hyvin kompakteja koska pienellä kilvellä suojataan miekkakättä, mutta myös painetaan ja lyödään.

Over and out.
"Always keep an edge on yr knife, son, always keep an edge on yr knife
'cause a good sharp edge is a man's best hedge against the vague uncertainties of life"
(Corb Lund)
Kuvake
Paappa
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1307
Viestit: 12787
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

Paappa

#2070

Viesti Paappa »

Kävin vaimon ja parin ystävän kanssa Berliinissä. Berlin, du bist so wunderbar. Hyvä matka. Vaikea tästä on kaikkea kertoa, joten muutamia välähdyksiä:
- Metrossa tietenkin paljon ihmisiä. Metrosysteemi toimi erinomaisesti. Mieleen jäi esim. isä pikkutytön kanssa, isä vinkkasi minulle ja teki tilaa jotta pääsi vaimon viereen istumaan. Isä ja söpösti puettu pikkutyttö lukivat yhdessä junista kertovaa kirjaa Unkariksi.
- Valtavasti polkupyöriä, vauhti oli kova ja välillä näki miten poljettiin vaikka puku päällä ja kiiltonahkakengät jalassa.
- Kaupunki oli yllättävän rauhallinen kun meni ostoskatujen ulkopuolelle, suorastaan hiljainen.
- Hintataso ravintoloissa erittäin kohtuullinen, ruoka erinomaista. Keski-ikäiset ja vanhemmat ihmiset eivät osaa kuin saksaa, nuoremmat puhuivat kyllä englantia. Hiukan kannattaa osata saksaa, helpottaa asiointia.
- Enemmän katutaidetta ja graffiteja kuin missään mitä olen nähnyt. Yleisilme usein vähän rähjä, mutta viihtyisä.
- Uhoava teinipoika selitti metrossa jotain hasiksen ostamisesta ja myynnistä. Yritti minullekin jotain selittää. Kun nousin ylös hän sanoi: "You are...a big motherfucker" (190 cm/ 90 kg).
- Eläintarhan gorillauroksella oli kauniit, surulliset silmät. Tuli vähän paha mieli eläinparan puolesta, viidakossa olisi varmaan sillä kivempaa.
- Olutta sai joka paikassa, yleensä kohtuullista pilsneriä.
- Vaimo nauroi minulle: "Täällä ei kukaan pukeudu niin kuin sinä, näytät vanhan ajan herrasmieheltä." Mitäs sen väliä, jos minulla oli ruskeat samettihousut, brogue-kuvioidut ruskeat kiiltävät kengät, tweed-takki ja huopahattu :D Eli pukeutuminen on Berliinissä hyvin rentoa.
- Kreuzbergin kaupunginosassa sai ihmetellä anarkistien touhuja, nähtiin näiden hallussa oleva talo ja paljon tekstejä "Fuck Kommerzbank! Stop the yuppie!"
- Vanhat Preussilaiset rakennukset olivat pompöösejä, vieressä valtavia derkkulan aikaisia blokkeja.
- Sää oli koko matkan loistava. Aamut olivat kylmiä, iltapäivällä saattoi olla lähes 20 C. Lehdet olivat juuri puhkeamassa puihin, riippupajuissa oli jo.
- Pitää antaa tunnustus matkakumppaneille, mukana ollut pyörätuolilla liikkuva nuori nainen selvisi käsittämättömän hyvin. Muutaman kerran piti nostaa yksi porras tai työntää rampissa. Kerran hän putosi tuolista, nostettiin takaisin ja matka jatkui. Vaimon suunnistustaito oli suorastaan loistava, ei siihen ollut minulla paljon sanomista :smt003
"Always keep an edge on yr knife, son, always keep an edge on yr knife
'cause a good sharp edge is a man's best hedge against the vague uncertainties of life"
(Corb Lund)
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 15 kurkkijaa