Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Yodhi

Potkulaisten julkiset harjoituspäiväkirjat

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
Yodhi
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 274
Viestit: 995
Lauteille: Joulukuu 2007
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Yodhi

#1

Viesti Yodhi »

Aloitanpa minäkin oman treenipäiväkirjani tänne, jos vaikka lisäisi treenimotivaatiota... :lol: Olen aiemminkin pitänyt jonkinlaista treeni- ja ruokapäiväkirjaa, mutta se kuoli pois sattuneista syistä...
Asiaan. Treenailen pääasiallisesti taekwondoa (WTF, 4. kup) ottelukilpailumielessä. Kesällä polvet teki tenän, joten syksy on mennyt tkd:n suhteen hiljaiselossa ja toisia lajeja kokeillessa. Nyt kuntoutan polviani ja yritän vähitellen päästä taas ykköslajini maailmaan kiinni. Ajattelin aloittaa hissukseen parilla kolmella lajitreenillä viikossa ja katsoa, josko siitä vielä parempaankin pääsisi. Tarkoituksena on vielä joskus ottelemaankin päästä, mutta aika näyttää, kauan siinä menee.

Kakkoslajinani treenailen judoa, sain viikon päivät sitten keltaisen vyön, joten hyvin alkumetreillä mennään. Sitäkin jos pari kolmekin kertaa viikossa pääsisi vääntämään, niin hyvä olisi. :)

Bjj:täkin olen aloitellut viime syksynä, nyt tosin näyttää siltä, että sille lajille ei enää ole tilaa aikataulussa, etenkin, jos aion taas takeen panostaa. Täytyy katsoa... Kiva olisi tuotakin lajia jatkaa, jos vaan resurssit riittää.

Kunnon treenaamiseen kuuluu tietysti oheistreeni. Polvieni takia olen ikävä kyllä joutunut jättämään lenkkeilemisen kokonaan pois (mikä muuten näkyy kivasti vyötäröllä :roll: ), enkä oikein hyppynaruakaan uskalla hyppiä... Kuntosalilla olen toistaiseksi käynyt vain polvea kuntouttamassa, mutta ehkä saan aikani ja motivaationi riittämään vielä jonain päivänä parempaankin.
Näillä polvilla pyöräily ja uiminen voisivat olla ihan toimivia oheistreenimuotoja, ja kunhan tuon uimapuvun saan hankittua aion jälkimmäistä ihan kokeillakin (uskokaa pois!). Toistaiseksi olen päästänyt itseni liian helpolla polvieni takia, mutta se tekosyy pitäisi kai jo jättää taakseen...

No, katsotaan, mitä uusi vuosi tuo tullessaan. :)

Edit: Ja tänne on siis tarkoitukseni kirjoitella yleisesti treenaamisestani, siihen liittyvistä ajatuksistani, kehityssuunnitelmistani ja kaikesta muusta kivasta hömpästä. Otan vinkkejä vastaan ja saa kai toimintaani muutenkin arvostella, jos siihen on pakottava tarve.

Editti myös tähän väliin: Omia tietoja
Olen siis 25-vuotias nainen, opiskelija. Opinnoissani on kriittinen vaihe menossa, eli kirjoitan kandidaatin tutkielmaa ja se pitäisi saada palautettua tässä alkuvuodesta, jotta pääsen valmistumaankin. Opinnot saattavat siis verottaa vähän treenaamisesta.
Fyysisesti olen lyhyt ja leveä - tällä hetkellä hieman pyöreässä kunnossakin kai. Venyn huonosti ja olen muutenkin persjalkainen (täydellinen taekwondoon siis! :lol: ). Erityisenä kehitysalueinani koen tällä hetkellä olevan taekwondossa reaktionopeuden ja nopeuden ylipäätään kehittäminen, judossa (ja bjj:ssä) puolestaan voimantuoton kehittäminen. Ja näiden treenaaminen yhtä aikaa taitaa olla täysi mahdottomuus...
Kuvake
Yodhi
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 274
Viestit: 995
Lauteille: Joulukuu 2007
Paikkakunta: Etelä-Suomi

#2

Viesti Yodhi »

to 27.12.

Tunti spinningiä, vaikeustaso 2 (jes, mä olen tosinainen). Kivastihan siinä lämmin tuli ja hiki virtasi. Jalatkin tulivat sen verran lämpimiksi, että viitsi vallan venytellä vähän jälkikäteen - enemmänkin tosin olisin voinut. Venyttely on sellainen osa-alue, joka on viime aikoina jäänyt aivan liian vähäiseksi, mutta ehkä se ahkeramman taketreenaamisen myötä taas alkaa rutinoitua sekin. Jostain syystä judotreenien jälkeen en osaa venytellä, siinä ei tule lihaksiin samanlaista lämmöntunnetta kuin taketreenien jälkeen... Ja ehkä en vain osaa venytellä muita lihasryhmiä kuin jalkojen. :roll:

Tänään taitaa olla hiljaiseloa treenaamisen suhteen, mutta huomenaamulla sitten taas, ihan varmasti (joojoo).

Spinning on mukavan tuskatonta polville, vaikka tahtovat välillä mennä lukkoon lihasten väsyessä työhön. Kumma kyllä - en tosin valita - lihaksissa ei tänään ole ollut yhtään väsymyksen tunnetta, vaikka tunnin lopussa hapotettiin ihan kivasti. Mä oon vaan niin kone. :P
Kuvake
Yodhi
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 274
Viestit: 995
Lauteille: Joulukuu 2007
Paikkakunta: Etelä-Suomi

#3

Viesti Yodhi »

la 29.12.

Tänään taekwondon ottelutreenit, 1,5 h. Aloittelimme lämppää "aurinkotervehdyksellä" (tai siksi ohjaajamme liikettä kutsui), mikä ei ainakaan minulle - eikä puheesta päätellen yhdelle toisellekaan - ollut hyvä ratkaisu, sillä se onnisti jumittamaan nivuseni ennen kuin varsinainen potkiminen pääsi edes alkamaan. :( Tästä johtuen koko treenien aikana ei tullut jalkoihin kauhean hyvää fiilistä, eikä tuntunut siltä, että potkut olisivat lähteneet puhtaasti. Vasemman jalan takakiertoa en pystynyt tekemään ollenkaan, sillä en saanut lantiota auki ensinkään (kai sen olisi voinut tehdä, jos väkisin olisi runtannut, mutta enpä nähnyt haitta-hyöty-suhdetta sen suuntaiseksi, että olisi kannattanut...). Ei siis kovin hyvä treeni tuolta kannalta, ainakaan minun osaltani. :?

Onneksi huonon tekniikan aiheuttamaa ketutusta kompensoi kova kuntotreeni, ainakin siis sain vähän läskiä palamaan. :) Koko treenin ajan oli kova tempo päällä ja tarkoituksena olikin kai tehdä monista harjoitteista kuntopiirin omaisia. Loppuun tietysti vielä kunnon kuntopiiri. Tehdessä alkoi jo usko itseen loppua, mutta jälkeenpäin oli hyvä mieli. :D Ihmettelin pohkeiden hapottamista jo treenin alkumetreiltä lähtien, voiko johtua muka torstain spinningistä, vai eikö tänään vain ollut minun päiväni? No, onhan se haastetta sekin...

Loppuun vähän venyttelyä, enemmänkin olisin voinut. Treenin jälkeen en tietenkään enää kotona "ehtinyt" venytellä, kun muut velvoitteet kutsuivat. Se kostautuu taas.

Näin muuten voisi kyllä jättää kaiken maailman herkkujen mutustelun vähemmälle...
Kuvake
Tohtori Krabola
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 8116
Lauteille: Huhtikuu 2005
Paikkakunta: Helsinki, Finland

#4

Viesti Tohtori Krabola »

:tervetuloa:
Turkka Tervonen

"Nykyisin saa olla vasenkätinenkin ilman syyttelyä ja poispakottamista, se on hyvä kehityssuunta kyllä." Tuomas Kyrö
Kuvake
Yodhi
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 274
Viestit: 995
Lauteille: Joulukuu 2007
Paikkakunta: Etelä-Suomi

#5

Viesti Yodhi »

Tohtori Krabola kirjoitti: :tervetuloa:
Tänk juu. Ahkerana yritetään pysyä. :p
Kuvake
Yodhi
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 274
Viestit: 995
Lauteille: Joulukuu 2007
Paikkakunta: Etelä-Suomi

#6

Viesti Yodhi »

ke 2.1.08

N. 1,5 h ottelutreeni, taekwondoa. Lämmittely sujui tällä kertaa mukavammin, aloitettiin juoksentelulla ja siirryttiin sitten lajinomaisempiin harjoitteisiin. Vielä tässä vaiheessa tuntui mukavalta. Jostain syystä varsinaisen treenin aikana alkoi sitten oma kroppa tuntua turhan hitaalta, eikä tekemisestä tahtonut saada mitään irti. Harjoitteissa ei sinänsä ollut mitään vikaa (sparrinomaista treeniä pareja vaihdellen, pääideana temmon nostaminen vähitellen ja roolin vaihtaminen puolustavasta hyökkäävään jne.), mutta omassa tekemisessä sitäkin enemmän. Harmittamaan jäi myös lattian huono pito: potkuihin ei tahtonut saada terävyyttä, kun jalka meinasi aina luiskahtaa alta, ja jalkapohjat kramppailivat treenin alusta asti. Tai ehkä vika oli vain minussa, ei muilla näyttänyt kamalasti olevan ongelmia. :roll: Sama ongelma tuntuu kuitenkin toistuvan melko usein ja vaikuttaa olevan riippuvaista lattian puhtaustasosta... En ole vielä oppinut tykkäämään uuden treenipaikkamme lattiasta.

Olen miettinyt kooltaan täysin yhteensopimattomien parien sparraamisen järkevyyttä. On hyvä, että pääsee treenaamaan erilaisten ihmisten kanssa, mutta kun sparrailee kolmenkin ihmisen kanssa, joihin pituuseroa on n. 25 sentistä 35 senttiin ja painoeroa vähintään sen 25 kiloa, niin kummasti alkaa kadota mielekkyys sekä omasta että parin tekemisestä ja vahingoittumisriski kasvaa sitä mukaa kuin kokoerokin...

Treenin jälkeen karkasin vielä puntille pariksi minuutiksi jumppaamaan sisempää reisilihasta polvien kuntoutusmielessä. Venyttelyt ja kotiin, missä ihme kyllä jaksoin venytellä vähän lisää.

Ruokavaliosta sen verran, että eilen vaa'alla käytyäni totesin, että jotain täytyy alkaa tehdä. Nyt siis on tarkoituksena olla vähän tarkempi sen suhteen, mitä suuhunsa pistää, ylimääräiset mässyt saavat toistaiseksi jäädä kokonaan pois.


Lääkärin "kiellosta" huolimatta voisin tänään tai huomenna kokeilla pikkaisen lenkkiä ja katsoa, miltä polvissa tuntuu.
Kuvake
flammee
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 11111
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu

#7

Viesti flammee »

Yodhi kirjoitti: Harmittamaan jäi myös lattian huono pito: potkuihin ei tahtonut saada terävyyttä, kun jalka meinasi aina luiskahtaa alta, ja jalkapohjat kramppailivat treenin alusta asti. Tai ehkä vika oli vain minussa, ei muilla näyttänyt kamalasti olevan ongelmia. :roll: Sama ongelma tuntuu kuitenkin toistuvan melko usein ja vaikuttaa olevan riippuvaista lattian puhtaustasosta... En ole vielä oppinut tykkäämään uuden treenipaikkamme lattiasta.
Eikös teillä käytetä kenkiä? Eniveis, joskus aikoinaan mulla oli sama homma ja nyt myöhemmin tatamille siirtyessä huomasin mistä johtu.. Matsitreeneissä paljain jaloin alussa nahka ei kestä, joten kasvaa paksuutta. Mutta ilmeisesti se paksu nahka on kuivempi ja kovempi, joten pito vähenee.. Tatamille siirryttyä aluksi liukastelin, mutta pohjallisten ohennuttua alkoi pitoa löytyä. 8) Saattaa se kyllä siitä lattiastakin johtua. :p
Yodhi kirjoitti: Lääkärin "kiellosta" huolimatta voisin tänään tai huomenna kokeilla pikkaisen lenkkiä ja katsoa, miltä polvissa tuntuu.
Päkiöillä juokseminen saattaisi toimia. Ei tärähdyttele polvia. Lyhykäisyydessään; vähän etukenompi asento, päkiä osuu ekana maahan, askeleen aikana kantapää käy maassa, paino kuitenkin päkiällä koko ajan. Tuntuu pohkeissa.
– Lukutaitoinen ihminen ymmärtää, että jos kaksi asiaa on samassa virkkeessä, se ei tarkoita sitä, että ne rinnastetaan keskenään.
Kuvake
Yodhi
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 274
Viestit: 995
Lauteille: Joulukuu 2007
Paikkakunta: Etelä-Suomi

#8

Viesti Yodhi »

Kiitokset kaikista vinkeistä, pidetään mielessä. :) Meillä saa käyttää ns. taekwondo-kenkiä reeneissä, mutten itse ole pitänyt, sillä aiemmin ei ole ollut ongelmia paljain jaloin, ja kengät häiritsevät ainakin omaa potkimistani vähän. Jalkapohjien kovuutta ja nahan paksuutta olen kyllä miettinyt kanssa, mutta se ei kyllä selittäisi sitä, miksi muilla ei ole ongelmia. Yksi epäili, että minulla vain on liian kuivat jalkapohjat, mutta en nyt oikein ota selvää, missä se vika piilee... Kai sitä pitää alkaa kohta popot jalassa reenaamaan.

Lenkkeilyt taitaa kyllä ainakin tältä päivältä jäädä väliin, on näemmä polvet jo valmiiksi kipeät. Eikä kauheasti muutenkaan nappaa tuonne pakkaseen lähteä juoksemaan... :p Mutta pidetään tuo päkiäjuoksu mielessä.
Kuvake
Yodhi
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 274
Viestit: 995
Lauteille: Joulukuu 2007
Paikkakunta: Etelä-Suomi

#9

Viesti Yodhi »

ma 7.1.08

Taas tulikin jo monta päivää laiskoteltua, vähän sietäisi hävettää.

1 h 45 min treenit, taekwondo: En oikein tahtonut päästä jyvälle tämän päivän treenin teemasta. Ilmeisesti siinä oli tarkoituksena jokin kamppailullinen aspekti, mutta... Anyway, lämpän (juoksentelua, "hippa"leikkejä, vähän potkimisen oloista jalan ojentamista...) jälkeen siirryttiin potkimaan isoihin mitseihin, aluksi normaaleja kiertopotkuja, sitten massapotkuja alas, sitten polvipotkuja. Tämän jälkeen tehtiin muutamat vapaavalintaiset polvikombot parin kanssa ilman mitsiä, minkä jälkeen taidettiinkin siirtyä jo askelotteluihin. Ehdottomasti päivän heikoin osa-alue minulle, eipä ole noita tullut yli puoleen vuoteen tehtyä... Tämän jälkeen vielä vähän itsepuolustuksenomaisia harjoitteita, varsinaisiin ip-harjoitteisiin ei kuitenkaan päästy. Varsinaisen hajanainen fiilis jäi siis koko treeneistä. Olihan se ihan kivaa, mutta ei se ihan urheilusta mennyt, eikä sillä kamalasti taida kehittyä mihinkään suuntaan. :roll:

Harmikseni on todettava, että tällaisella treenillä ei ole asiaa vyökokeisiin, eikä seurallamme ole tällä erää paljoa enempää tarjota muuta kuin ottelua ja pikkasen poomsea... Hiukan pattitilanne siis. Täytyy katsoa, miten tilanne tästä etenee, vai eteneekö minnekään. Kinkkistä. :?

Jaksaisikohan sitä vielä venytellä? Toisaalta, ei oikein tullut tarpeeksi lämmin noissa treeneissä...
Kuvake
Yodhi
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 274
Viestit: 995
Lauteille: Joulukuu 2007
Paikkakunta: Etelä-Suomi

#10

Viesti Yodhi »

ti 8.1.08

Judo: 1,5 h treenit. Treenien vetäjä tuli paikalle ilmoittaen olevansa "kipeä" (lainausmerkeissä siksi, että on viime aikoina osoittanut jo muutenkin niin paljon mielenkiinnon uupumista ja uhkasi pitävänsä taukoa treenien vetämisestä, että kukin voi vetää johtopäätöksensä asiasta...), ja nakki lankesi nuorelle vihreävöiselle pojalle. No, pahempaakin jälkeä olisi voinut tulla, ei hän hassummin treenejä vetänyt, ottaen huomioon valmistautumattomuuden ja nuoren iän. :)

Alkulämppä oli seurallemme tyypillisesti vähäistä, mutta huonompaakin olen nähnyt. Juoksentelua, punnertelua ja vatsoja, ukemeita ja sitten tehtiinkin jo o-goshia ja sasae tsurikomi ashia uchikomina (kirjoitusasut saa korjata, olen uusi näissä hommissa, eikä noiden termien sisältökään ole vielä päässyt aukeamaan, joten oikeinkirjoitus saattaa heittää häränpyllyä). Tämän jälkeen puolivallatonta pystyrandoria. Ei meinannut taas junnuilla pysyä keskittyminen - on se kumma, kun aloittelijoiden pitäisi olla komentamassa pidempään treenanneisiin ryhtiä... :roll:

Seuraavaksi siirryttiin mattoon ja tehtiin muutamat sidonnat ja niistä irtautumiset (nimet eivät muistu mieleen, minulle uusia tekniikoita kaikki). Sitten mattorandoria, aluksi parittain, sitten vielä pari erää kaksi yhtä vastaan. Lopuksi mielenkiintoinen venyttely. :D

Tosiaan, eihän tuo treeni päätä huimannut, mutta ihan kivaa oli, varsinkin, kun taukoa ehti jo tulla kolmisen viikkoa ja tekniikatkin alkoivat kadota mielestä kummasti... Mielestäni vetäjämme on varsin kehityskelpoinen yksilö, toivottavasti saamme hänestä varsinaisen ohjaajan vielä jossain vaiheessa seurallemme. :)

Tällaista tänään, huomenna joko hojoamista tai nujuamista - jos tämänpäiväiset mustelmani eivät vie minulta liikkumiskykyä. :p
Kuvake
Yodhi
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 274
Viestit: 995
Lauteille: Joulukuu 2007
Paikkakunta: Etelä-Suomi

#11

Viesti Yodhi »

ke 9.1.08

Taekwondo: ottelutreenit, n. 1 h 45 min. Hitaammalla temmolla ja kevyemmin, sillä osa porukasta menossa PM:iin vkonloppuna.
Lämpäksi "hippastelua" ja polvennostoja, sitten vähän potkiskelun omaista toimintaa. Tämän jälkeen erilaisten väistötekniikoiden harjoittelua isoihin mitseihin, minkä jälkeen pariin. Paljon toistoja, yksinkertaisia tekniikoita. Lopuksi vapaampaa sparrinomaista harjoittelua parin kanssa. Jaksoin vielä kotona venytelläkin, aplodit siitä.

Yllättävän kiva fiilis jäi näistä treeneistä, johtuu ehkä siitä, että koin pystyväni tekemään kaikki tekniikat suhteellisen onnistuneesti tällä kertaa. Nyt ei myöskään lattian liukkaus tullut esiin kamalan häiritsevästi, vaikka kyllä se jalka silti lipeää useammin kuin tarvitsisi... Lämppä oli ok, eikä jumittanut mitään paikkoja, eikä mihinkään muutenkaan tällä kertaa erityisesti sattunut. :)

Toinen puoli kropastani (en ole vielä päättänyt, kumpi :p ) selkeästi enemmän jumissa. Potkiminen päähän vasemmalla jalalla sekä ööö... oikean? jalan takakiertopotku hankalia, sillä lantio ei aukea kunnolla näitä tehdessä. Täytyisi saada joitain avaavia harjoitteita tähän ongelmaan, mutta "valmentajalta" on kaiketi turha kysellä... :roll:
Kuvake
Yodhi
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 274
Viestit: 995
Lauteille: Joulukuu 2007
Paikkakunta: Etelä-Suomi

#12

Viesti Yodhi »

to 10.1.08

Spinning: 1 h, taso 2. Lopuksi ja pari tuntia treenin jälkeen venyttelyä. Kivaa oli ja hikikin tuli. :)
Kuvake
Yodhi
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 274
Viestit: 995
Lauteille: Joulukuu 2007
Paikkakunta: Etelä-Suomi

#13

Viesti Yodhi »

pe 11.1.08

Judo: 1,5 h. Lämppä (tälle vetäjälle tyypillistä juoksentelua ja vähemmän tyypillistä hyppelyä), sitten pystytekniikoita, minkä jälkeen mattotekniikoita ja lopuksi mattorandoria. Harjoiteltiin vanhoja tuttuja o-goshia ja o-soto-garia, uutta heittoa, jonka nimi katosi jo muististani sekä uutena sidontana kata-gatamea (?). Lopuksi ukemeita, pukkihyppelyä ja avausaskelia.

Tänään oli vähän huono päivä, ja onnettomalta tuntuvan häsäämiseni lisäksi onnistuin jo toistamiseen tällä viikolla satuttamaan saman nilkan ihan mukavasti, mikä lisäsi witutuskerrointa aika lailla. Treeneissä tuli lämmin, mutta en tiedä, riittääkö tuo lämpö venyttelyihin asti. Katsotaan.

Huomenna taekwondon PM-kisoja katsomaan. 8)
Kuvake
Yodhi
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 274
Viestit: 995
Lauteille: Joulukuu 2007
Paikkakunta: Etelä-Suomi

#14

Viesti Yodhi »

ma 14.1.08

Ei ole tullut tehtyä mitään sitten viime perjantain, hyi minua. Lauantai-illan tiimoilta fiilikset sen suuntaiset, ettei tarvitse enää koskaan ottaa alkoholia... Siitä toipuessa siis mennyt eilinen ja tämä päivä.

Sen verran sain tuossa kuitenkin aikaiseksi, että hieman polvia kuntouttelin. Kotipainot ovat sen verran säälittävät, etten viitsi niiden suuruutta edes mainita. Suuremmat toistomäärät siis pelissä. Täytyisi kyllä päästä taas sinne salillekin vähän penkkiin istumaan...
Joka tapauksessa, 3*30 kpl sarja etureisitreeniä. Siinä illan laiha saldo.
Kuvake
Yodhi
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 274
Viestit: 995
Lauteille: Joulukuu 2007
Paikkakunta: Etelä-Suomi

#15

Viesti Yodhi »

ti 15.1.08

Judo: 1,5 h treenit. Alkulämpäksi taas juoksentelua, ukemeita ja sitten uchikomeja. Tämän jälkeen siirryttiin tekemään heittoja: ensin o-goshia, minkä jälkeen uutena tekniikkana uki-goshia sekä vähän myöhemmin erilaisia vastatekniikoita siihen. Oli kivaa, mutta samaa tekniikkaa toistettiin turhan kauan. Eilisen perusteella uki-goshi toimii ainakin allekirjoittaneella paremmin kuin o-goshi... Heittelyn jälkeen vähän pystyrandoria, sitten mattoon ja muutama toisto väsynyttä kata-gatamea. Loppuun parit venytykset.

Oli ihan kivaa ja tuli taas opittua uusia tekniikoitakin. Vähän harmittaa vetäjän väsyneisyys, luulin hänen pitävän taukoa... :roll:

Tänään en sitten taas ehtinytkään treeneihin, perkule. :(
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 48 kurkkijaa