Nyt voit liittyä etupotkijaksi näppärästi ja nopeasti PayPalin kautta tästä linkistä. Tukemalla Potkua pidät sivustoa pystyssä. :)

Kuva

Vanhat suomalaiset tappelutaidot

Muun maailman lajit

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
Paanari
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 1949
Lauteille: Maaliskuu 2006
Tykännyt: 1 kerran
Tykätty: 6 kertaa

Vanhat suomalaiset tappelutaidot

#406

Viesti Paanari » kesä 17, 2020, 18.58

Kùikka Koponen yms...
En ala vaantää... jossain toises keskusyelus esitin nk. huuhaata lähitaikatemput, pikahypnooso jne...
Jaska
EX AGMINE HACCAPELLORUM LIBERA NOS DOMINE


Kuvake
MikaM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 12
Viestit: 3655
Lauteille: Marraskuu 2009
Paikkakunta: Kaarina
Etulaji: Jumppa
Tykännyt: 45 kertaa
Tykätty: 116 kertaa

Vanhat suomalaiset tappelutaidot

#407

Viesti MikaM » kesä 17, 2020, 19.06

Loitsuhan on verrattavissa rukoukseen, niinkuin viittasitkin. Vaikutukset molemmissa lienevät suurimmillaan lausujassa? Mielestäni olisi mielenvikaista, että universumi tottelisi joitakin "oikeassa" järjestyksessä sanottuja sanoja.

ka1
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 49
Viestit: 2139
Lauteille: Maaliskuu 2005
Tykännyt: 6 kertaa
Tykätty: 75 kertaa

Vanhat suomalaiset tappelutaidot

#408

Viesti ka1 » kesä 18, 2020, 10.42

MikaM kirjoitti:
kesä 17, 2020, 19.06
Loitsuhan on verrattavissa rukoukseen, niinkuin viittasitkin. Vaikutukset molemmissa lienevät suurimmillaan lausujassa? Mielestäni olisi mielenvikaista, että universumi tottelisi joitakin "oikeassa" järjestyksessä sanottuja sanoja.
Minusta sanan voimaan pohjaava loitsiminen on vielä melko looginen konstruktio verrattuna taikoihin, jotka vaativat muitakin toimia ja/tai taikakaluja. Niistä lukiessa ei voi kuin ihmetellä, miten sellaisia on keksitty ja kehitelty. Seuraavassa joitain esimerkkejä.

Vainajien voimalla vahingoittaminen:

“Kirkon väki otetaan seuraavalla tavalla. Sakastin kynnysalta otetaan multaa, jota papit haudalta tullessaan kengistään siihen kolistelevat, ja samoin jollakin vanhalla vaskilantilla 9:n ruumiin haudan päältä kolmesti kustakin rättiin, ja viimeisen haudan päältä viime kertaa otettaessa lausutaan:
Minä tahon yheksän emännän lapsista
Nuorimmasta vanhimmaan
Kaikki ristimättömät
Kastamattomat perkeleet
Tekemään tihua työtä!

Lantti viskataan sitten haudan päälle. Sekä sakastin kynnysalta että noiden 9:n haudan päältä otetut mullat on kumpasetkin pantava eri rättiin. Sitten palataan haudalta pois taakseen katsomatta ja mennään metsään. Siellä otetaan leppäsellä sälöllä, jota ei saa ottaa veitsellä, vaan taittamalla, kolmesti keskeltä sysi haudan pohjaa eri riepuun multaa (musta väki) ja joka ottokerralla lausutaan:
Kiihy, ärry niinkuin valakea!
Samoin otetaan tervahaudan pohjasta kolmesti samaan riepuun samalla leppätikulla ja lausutaan samat sanat ottaessa. Samaan riepuun otetaan vielä kusiais pesästä 9 kusiaisten sinne kantamaa kiveä. Tämän tehtyä mennään järven rannalle ja lyödään vettä 3:lla yksinään kasvaneella ja juurineen reväistyllä pienellä pihlaalla ja siten syntyneet kuplat kaavaistaan puhtaaseen kaksiniitiseen riepuun, johon sitten kaikki nuo eri kohdistaan otetut mullat pannaan ja siinä sekotetaan. Jos tätä seosta vistakaan kenen päälle tahansa etenkin takaa päin on hänessä kirkon väki kiini kuin koira. Näin tehdään useinkin varkaalle ja muullekin vihamiehelle.” (Hämeen kansan vanhat loitsut – III. Pohjois-Hämeen loitsut. Salakirjat 2016. S. 20)

Kaltoinkohtelijan surmaaminen:

“Pannaan kärmeen kettä ja 3 nuppineulaa, jotka eivät vielä ole vaatteessa olleet, pyssyyn latingin päälle, sillä ammutaan ilmaan ja sanotaan:
Väistä viaton päätäs,
Nyt pahantekijätä nakataan,

niin syyllinen kuolee vuoden sisällä.”
(J. Lukkarinen 1933. Etelä-Pohjanmaan runot. SKS, s. 111)

“Metsämies kun on pilattu, ett'ei saa oravata, niin pitää väkeenkin pyytää yksi orava, ja josta puusta on saatu, niin sen puun oksasta pitää tehdä semmoinen veitsi ja sillä nylkeä se orava ja tehdä lepästä arkku niinkuin ruumiille ja haudata niinkuin ruumis se orava sen puun juureen, josta saatiin, niin se pilaaja joutuu heti tuonelan omaksi, varsinkin jos ei vain tule tunnustamaan, ennenkun on kulunut kolme yötä.” (Suomen kansan muinaisia metsästystaikoja. Salakirjat 2011. S. 27)

Hulluksi tekeminen:

“Jos ottaa jonkun hiuksia ja panee nämä kahden toisiansa hankaavan kasvavan puun väliin metsässä, lausuen pannessansa:
Sinun pitää kitisemän ja oleman niin ymmärtämätön, kuin nämä puut!
Niin tulee se henkilö, kenen hiukset ovat, hassuksi.”
(J. Lukkarinen 1933. Etelä-Pohjanmaan runot. SKS. S. 111)

Raudan nostatus:

“Raudan saapi nousemaan kun ottaa sen henkilön, jonka päälle aikoo raudan saada nousemaan, hakkuukselta hyvin pieniä lastuja kirveen terän päälle 9 (ei paljain käsin) ja viepi ne sen päällä niitä kantaen sontiaisen maahan tekemälle reijälle ja pudottaa ne kaikki kirveen terältä yksitellen reikään ja jokaista pudottaessa lausuu:
Nouse rauta roatelemaan
Teräs teppelöimään!

(Hämeen kansan vanhat loitsut – III. Pohjois-Hämeen loitsut. Salakirjat 2016. S. 55)
Potkulaiset jotka tykkäävät kirjoittajan ka1 viestistä:
Mika

Kuvake
Antti
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 1137
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Helsinki
Etulaji: Liikuntafilologia
Tykännyt: 58 kertaa
Tykätty: 108 kertaa

Vanhat suomalaiset tappelutaidot

#409

Viesti Antti » kesä 18, 2020, 10.43

ka1 kirjoitti:
kesä 17, 2020, 17.18
Voidaanko taikuus laskea osaksi vanhoja suomalaisia kamppailutaitoja?
[...]
Jos taikuuden laskee kamppailutaitojen osa-alueeksi, voidaan todeta, että maassamme on ollut runsaasti pitkälle systematisoituja, ylisukupolvisia kamppailutaitoja.
Osaksi varmasti, mutta johtopäätös luo ehkä vähän muita mielikuvia. :D Ehdottomasti nuo mainitut esimerkit ovat sellaisia, jotka kuuluvat vanhempien suomalaisten kamppailutaitojen käsittelyn piiriin! Kiinnostava kysymys on ainakin se, onko tarkoitus, että maagisilla toimilla yksinään pyritään saamaan aikaan vaikutus, vai täydentääkö magia fyysistä toimintaa. Esimerkiksi viinan sanat eivät yksinään keitä viinaa, vaan ne sanotaan viinaa keitettäessä (SKVR VIII 701); kaivo pilataan kaatamalla sinne elohopeaa ja lausumalla kaivonpilaamissanat (SKVR VI₂ 6199); myös toisen juopoksi noituminen edellyttää alkoholin tarjoamista uhrille (SKVR VII₅ 5137). Tähän liittyen:
Kalevalan kertomus Väinämöisen ja Joukahaisen välisestä loitsulaulannasta lienee tunnetuin esimerkki kamppailullisesta taikuudesta tarinaperinteessämme.
Tätä runoaihetta kutsutaan perinteisesti "kilpalaulannaksi", mutta nimitys on mielestäni ehkä vähän harhaanjohtava, koska "kilpailu" on melko yksipuolinen. Perusjuonihan menee niin, että Väinämöinen ja Joukahainen kohtaavat, jolloin Joukahainen on sitä mieltä, että tiedoiltaan paremman ei tarvitse väistää, ja esittää esimerkkejä (lapsellisista tai valheellisista) tiedoistaan; Väinämöinen lähinnä nauraa ("kusen konna kulkkuhusi", SKVR I₁ 186) ja laulaa Joukahaisen suohon, mistä Joukahainen lunastaa itsensä vapaaksi. (Kalevalassa Joukahainen yrittää myös haastaa Väinämöisen kaksintaisteluun ja uhkaa laulaa hänet siaksi.)

Aiempaan liittyen, jos jonkinlaiset suohon laulamisen sanat ovat olleet olemassa, voisi melkein kuvitella, että kyseessä on ollut loitsu, joka luetaan samalla kun sotketaan ihminen suohon tavanomaisin voimakeinoin.

Ensi viikolla olisi Solingenissa ollut taistelumagiakonferenssi. Olisin muuten mennyt, mutta sitten tulivat COVID-19 ja yliopiston matkustusrajoitukset. En ole edes varma, onko konferenssi peruttu.
Potkulaiset jotka tykkäävät kirjoittajan Antti viestistä:
Mika
Antti Ijäs
Studia dimicatoria (blogi)
"Öyh, öyh, öyh, karjasi sika ja ryntäsi pimeässä Eenokin ylitse ovelle." (Tuulispää 28.9.1928.)

Kuvake
MikaM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 12
Viestit: 3655
Lauteille: Marraskuu 2009
Paikkakunta: Kaarina
Etulaji: Jumppa
Tykännyt: 45 kertaa
Tykätty: 116 kertaa

Vanhat suomalaiset tappelutaidot

#410

Viesti MikaM » kesä 18, 2020, 17.38

Loitsuhan on monimutkainen siksi, että kun se ei toimi, voi syyttää erhettä toimituksessa.

Petri Puolakka
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 8
Lauteille: Tammikuu 2015
Tykännyt: 0
Tykätty: 2 kertaa

Vanhat suomalaiset tappelutaidot

#411

Viesti Petri Puolakka » kesä 19, 2020, 00.06

Tuollaiset varkaan vahingoittamisen ja väärinteon kostamisen loitsut ja taikakeinot ovat varmasti olleet ihan syystä olemassa. Toimivia psyykkisen itsepuolustuksen tekniikoita. Kun tuntemattomallekin voi kostaa, ei vääryys jää mieleen jäytämään. Tai jospa saa joltain ylivoimaiselta sahtipäissään köniin, ei silti tarvitse jäädä voimattomaksi uhriksi kun loitsii koston. Sitten kun myöhemmin kuulee kuinka vihamieheltä on lehmä kuollut puhaltumiseen, voi jatkaa tyytyväisenä elämäänsä "mulle ei v-tuilla"-moodissa. Niukkojen resurssien ja vähäisten oikeuden hakemisen keinojen yhteisöissä ovat mahdollistaneet sen ettei heimo kuole verikostoon tai henkilö masennukseen. Laajalti yhteisöissä uskottuina pelotevaikutuskin on ollut hyvä. Näin maallikkotuntumalta ovat olleet hyvinkin darwinistis-pragmaattisia itsepuolustuskeinoja, jotka ovat auttaneet selviämään.
Potkulaiset jotka tykkäävät kirjoittajan Petri Puolakka viestistä (yhteensä 2):
AndyMika

Kuvake
Antti
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 1137
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Helsinki
Etulaji: Liikuntafilologia
Tykännyt: 58 kertaa
Tykätty: 108 kertaa

Vanhat suomalaiset tappelutaidot

#412

Viesti Antti » kesä 19, 2020, 15.19

Joo, kun kerran murinalla (suunsoitolla) voi vaikuttaa muihin, niin itsekseen murisemalla voi luoda itselleen sellaisen olon, että on tehnyt jotain, ja kun tämän vielä tekee hienostuneemmin maagisessa viitekehyksessä, on vaikutus varmasti moninkertainen.

Tuli mieleen, että eikös tappelu voida aloittaa tavalla kiroamalla vastustaja ("Perkele!"), minkä vastustaja torjuu pyytämällä apua Jumalalta ("Jumalauta!"), minkä jälkeen molemmat osapuolet ovat psyykanneet itsensä valmiiksi fyysisiin keinoihin. (Hienostuneempi mutta vähemmän maaginen on Geoff Thompsonin "trigger sentence".)
Antti Ijäs
Studia dimicatoria (blogi)
"Öyh, öyh, öyh, karjasi sika ja ryntäsi pimeässä Eenokin ylitse ovelle." (Tuulispää 28.9.1928.)

Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 40
Viestit: 13364
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola
Tykännyt: 108 kertaa
Tykätty: 362 kertaa

Vanhat suomalaiset tappelutaidot

#413

Viesti Kari Aittomäki » heinä 2, 2020, 03.14

Mullahan on kokemaa tosta voimasanailusta.

Silloin niitten kolmen pohjois-irlantilaisen katujätkän kanssa tapellessa alko paukut loppua ja pari perkelettä pääsi.. mickit reagoi ja kysy että mitäs kieltä tuo on mitähä..
Kerroin että suomea ja nyt ois aika hommata apua alan nääs suuttua.. eli olin aivan loppu ja putomaisillani. Mutta niin oli kaveritkin.
- Me luultiin että sä oot joku ****!
Eli en tiedä miksikä ne mua luuli, tuskin englantilaiseksi koska silloin mut ois ammuttu tai ainakin puukotettu.

Voimasana autto ja kaverustuttiinkin.
Tuli kyllä tarpeeseen. Se voimasana siis.


Vastaa

Lauteilla

Potkulaisia lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 kurkkijaa