Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Kas-pin

Muun maailman lajit

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 22
Viestit: 18956
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

#181

Viesti Andy »

Palatakseni aiheeseen, eli Kas-Pinin, niin sattuisikohan joku tietämään, miksi ihmeessä tässä suomalaisessa sotilastaidossa on niin korostuneena kaikenmoiset vanhuksenkosketukset, vanhuksille tarkoitetut aseet jne.?

Meinaan, että kun sotilaat ovat kuitenkin kautta aikojen olleet nimenomaan nuoria miehiä, eivätkä mitään vanhuksia. Itseasiassa joskus 1500-luvulla, kun Valkoset kävivät Kiinassa, jopa 60-vuotias ihminen oli poikkeuksellinen ilmestys, varsinaisista vanhuksista puhumattakaan. Niille sitten erillinen taistelutaito. :shock:
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Kuvake
Ameepa
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 595
Lauteille: Maaliskuu 2005

#182

Viesti Ameepa »

Tai sitten ne on suunniteltu niin että MYÖS vanhat ihmiset voivat niitä käyttää... Oma ajattelu on aivan sallittua myös..
Tarinoita yöelämän sankareista: http://ameepa.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 43
Viestit: 16104
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

#183

Viesti Kari Aittomäki »

Nyt täytyy vastata heti.
Mietin silloin sulatteluaikana samaa juttua.

Olen törmännyt vastaavaan ilmiöön kiinalaisissa tyyleissä.
Eli treenin painopiste muuttuu iän tai vammojen myötä.
Heh, aika sopivasti Kiinassa.

Mitä sotilasvanhukseen tulee, sukulaiskansallamme irlantilaisilla (jos joku ei tienny, sukulaisia ne on, heti toka kaljan jälkeen) on täysin vastaava maila nimeltänsä shilleloagh. Siis siinä mielessä samanlainen, että kuvataan vanhan miehen kävelykeppinä.
Vaan on ase, shilleloagh law meinaa mahtavaa lajia nimeltänsä faction fighting. Josta aikanan enemmän.
Kuvake
TimoS
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 23356
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Hesa
Etulaji: Shorin ryu Seibukan karate
Sivulajit: Matayoshi kobudo
Takalajit: Matsuoi-ha Shorinji ryu Renshinkan karate
Yhteystiedot:

#184

Viesti TimoS »

laiha söpöliini kirjoitti: Olin roskia viemässä ja tapasin naapurin rouvan, sano että sille tuli tosta persoonallisuushäiriö kuvauksesta enemmänkin mieleen Andy. ...jos siis lasketaan karismaattisuus ja ihmisten taitava manipulointi pois. En kommentoinut asiaa, kun ihmisten sättiminen on niin kamalaa.
Jospa vaikka pysyisit asiassa etkä jatkuvasti hyökkäisi Andyä vastaan
Timo Saksholm

Karate wa kunshi no bugei
Kuvake
M. Vilenius
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 2443
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Tokio

#185

Viesti M. Vilenius »

Kari Aittomäki,

Ketju on ollut melkoisessa tulessa viime aikoina, mutta jaksaisitko vielä ystävällisesti kommentoida tuota näkemystäsi Kas-pinista hoplologian näkökulmasta? Alkuperäinen kysymykseni löytyy samasta ketjusta aiemmin.

Kiitollisna kärsivällisyydestä:
In 1194 Minamoto Yoritomo set out for a hunt with his vassals. On the 8th day the hunt was suspended for a Buddhist belief to abstain from killing on that day. Instead the party enjoyed the company of prostitutes from nearby post stations on the Tokaido road.
Kuvake
susitar
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 27
Viestit: 888
Lauteille: Maaliskuu 2006

#186

Viesti susitar »

Anteeksi, että vielä jatkan tämän yhden viestin verran tätä ketjua.
Itse olen just sellainen ylipainoinen, jo keski-ikäinen ja vielä nainen.
Minut otettiin Kas-pin-porukkaan avosylin vastaan ja siitä olen kiitollinen. Porukka tuntuu olevan keskimääräistä suvaitsevampaa ja muutenkin on aina niin mukava mennä treeneihin, leireistä puhumattakaan. Pääopettajamme Kaarlo Valkonen on oikein ystävällinen ja mukava ihminen (tuli paha mieli joidenkin häntä koskevista kommenteista). Itse harjoittelu on ollut erittäin antoisaa ja mielestäni olen nyt paljon vahvempi (fyysisesti ja henkisesti) kuin ennen harjoittelun aloittamista. Mitä muuta harrastukselta voi enää vaatia?
Päätän kommenttini tähän, enkä palaa enää aiheeseen. Kaikkea hyvää Teille kaikille ja oikein mukavia harjoittelusessioita eri lajienne parissa.

Nimimerkillä Kas-pin-tunteja vasta n. 200
orantala
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 12
Viestit: 103
Lauteille: Maaliskuu 2006

#187

Viesti orantala »

joo, sataa lunta, tårta på tårta homma. Sulais nyt nuo lumet ja flikat alkaa kuoriutua talvi vermeistä. Eihän sitä koskaan tiiä ei. On muuten liukasta potkia, kokeilin tuossa aamulla 07.30 kun autolle menin ja oli sulaneen jään päälle satanut lunta ei onnistunut potku kovinkaan hyvin, oli aika matala. kummallista.

Kannattaa seuraavan kerran jäätiköllä tarkkailla millanen kävelytyli on siinä paras ja onnistuuko se potku. siitä kannattaa seurata kuinka eräs setä kävelee.

tatami on hyvä harjotus paikka ei siinä mitään.

paikka kuortane ja sitten siellä en tiiä tuntooko kukaan pertti ukkolaa oli tuossa olympialais aikana siellä silloin 70 luvullako se oli.. siitä on hauska tarina siitäkin.

Kyllä tuiskuttaa, tekis taas parit huu-huu.huuu harjoitukset :roll:

marttisen miehet, hirveä älämölö ei siellä kas-pinista mitään lue :oops: mistä kirja kertoo? olisiko tarkoitus hiukan innokkaimpia valottaa tutkimaan omaa taustaansa ja kenties jopa omia sukulaisia sekä suomen historiaa. On tarinoita kaukopartio miehistä jne.. uskomattomista tempauksista mitä he tekivät, tarinoita miehestä joka tökkäs yli 40 äijjää puukolla yhteen juoksuhaudan mutkaan jne.. tarininoita on loputtomiin. onko ne kaikki totta? sitä ei tiedä mut kuin ne ketkä ovat siellä jossain olleet ja meistä ei voi totena titetää kukaan. Aina asia mikä on varma tarinat eivät kerro ruotsalaisista vaan Suomalaisista tavallisista miehistä jotka tekivät hommansa.

oi! saakeli kyylläpä menee rempseä flikka ai että ku lantio keikkuu... humm...humm... kylläpä rupes pää pyörimään :lol:

Kun joku puhuu olen lukenut sieltä ja täältä, asia on vale, mistä sen tietää onko asia totta? muutamia hetkiä olen saanut viettää henkilöitten seurassa jotka ovat tienneet ja vähän ovat puhuneetkin. Eräs kaukopartio kapteeni tuumaili että "olihan se" kun esitteli omaa huonettaan erään purkutuomion saaneen hotellin yläkerrassa, siellä tuli tarinaa kompassista ja puukoista ranaateista ja vaikka mistä. Toinen mies kenen kanssa juttelin puheli että olihan se kumma tunne kun aina ties että tuolla on jotain ja sitten siellä oli. samainen mies kertoi mielenkiintoisia asioita lisääkin esimerkkinä harjoittelumielessä silmänräpäyksen jaottamisen.

Jostain syystä samoihin asioihin olen törmännyt toisaalla, missäköhän?

Mutta miten tämä Kas-Pin? kuten on sanottu ei se ole sen parempi eikä huonompi kuin mikään muukaan se on erilainen ja sisältää asioita mitä useimmat muut lajit eivät sisällä juuri lainkaan. Jotkut täällä puhuvat ja meuhkaavat ettei sitä ja tätä ole kun ei sitä näe, kukaan ei näe säteilyäkään mutta silti se tappaa ja tekee venkuloita ihmiselle.

Loppulaskussa kun mietitään mitä se vaikuttaa kenekään elämään mitä joku toinen tekee, kritiikki on aina tervetullutta ja sitä pitää kestää ei siinä mitään, se että perustellaan asioita jonkin seitsämännen henkilön sivupersoonan kommenttien perusteella tai muutaman vuoden jalkapallo harjoittelun pohjalta on aika heikko pohja. Mitä tahansa lajia alle 5 vuotta ei merkitse mitään on lahjakkaita ihmisiä ja sitten taas ei. Aikoinani kävin karate harjoituksissa ja aattelin että ei helvetti tällaista tårta på tårta jaksa selvinpäin ja lopetin homman ja jatkoin nyrkkeilyä ja potkunyrkkeilyä jotka silloin tuntuivat olevan ihan jees juttuja. Onko kaikki karate tårta på tårta kun minä kävin jonkun sinisen vyön opissa jolla oli hiukan hiottavaa? tuskin, se taso jolla opetus oli ei vain riittänyt minulle. Kas-pin sydeemiä harjoittelin 5 vuotta ennenkuin aloin oppimaan ja opetuksen tasosta ei homma ollut kiinni vaan omasta vastaanotto kyvystä.

Fyysisyys, täällä puhutaan erään setän ulkoisesta olomuodosta ja seuraavassa lauseessa haukutaan harjoitteita joita on tehty aikoinaan, mielestäni ristiriita. Asiaan. fysiikka pitää olla kunnossa tietyissä asioissa mutta se ei ole se ainoa asia jos joku näin väittää niin se olkoon hänen mielipiteensä ja tämä on minun.

Joitakin asioita ei vain voi opettaa ne pitää oppia, tekniikkaa on helppo jauhaa ja oppia, lihaksia on helppo treenata. mutta ulkoinen ja sisäinen ajoitus josta KA puhui aikaisemmin ketjussa jo vaatiikin jotain.

Jokaisella on oikeus mielipiteeseensä on vain asioita joita ei voi selittää 8) eikä edes haluta selittää :badgrin:

niin, mikä on kas-pin?

no nyt käelee sellane lyyli ovesta sisään että.----- :p
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 22
Viestit: 18956
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

#188

Viesti Andy »

Siitä, että joku seppä on mahdollisesti joskus ollut vanhalla iällä hyvässä kunnossa - ainakin Kalleen verrattuna - ei nähdäkseni seuraa, että Kalle olisi milloinkaan tehnyt jotain überkuntosuorituksia.

Minua häiritsee tässä se, että paanarien kirjoituksissa on nähtävästi itseisarvona tuottaa hirveät määrät kallemaisella puheenparrella ilmaistuja juttuja ties mistä kokonaan aiheeseen liittymättömistä tapahtumista. Varsinaista asiaa niissä ei kuitenkaan ole yleensä ollenkaan. Suoria kysymyksiä kierrellään ja todisteiden puute pyritään peittämään kertomalla yhä enemmän ja enemmän todistamattomia juttuja. Kaikkea ei tarvitse todistaa, mutta eipä kaikkea tarvitse myöskään uskoa. :!:

Kiinantaidoista. Ensinnäkin tuo vyökata, vai pitäisikö sanoa vyöquan. Kiinan Kansanarmeija on asevelvollisarmeija ja sen pääluku on monta miljoonaa. Jos jokin asia kuuluu sen opetusohjelmaan, on sen hallitsevia ihmisiä pikemmin kymmeniä miljoonia, kuin miljoonia. Ei ole kovinkaan ihmeellistä, jos Kalle on Kiinassa oppinut ex-varusmieheltä jonkun armeijan kungfujutun.

Paljon omituisempaa olisi se, että Kallen esi-isä olisi sattunut päätymään Kiinaan ja sattunut oppimaan siellä vyöquanin. Sitten hän olisi palannut Suomeen ja quan olisi säilynyt hänen suvussaan vuosisatojen ajan. Samaan aikaan quan olisi säilynyt muuttumattomana Kiinassa vuosisadat läpi vallankumousten ja kommarien teurastusten. Ja sitten samainen quan olisi sattunut tulemaan valituksi armeijan opetusohjelmaan niiden ties kuinka monien tuhansien tai kymmenien tuhansien quanien joukosta, mitä näiden vuosisatojen aikana on Kiinassa kehitetty. :shock:

Munkki näytti Karille resonanssilyönnin kiireissään "salaisuutena". Kaikkein ensimmäiseksi minulle tulee mieleen, että munkit näyttävät "salaisuuksia" niille ihmisille, joiden he arvelevat olevan kamppailulajien opettajia, jotta nämä kertoisivat kokemuksistaan oppilailleen ja saisivat nämäkin vierailemaan Shaolinissa ja jättämään dollareita Puolueen valuuttavarantoihin. Mutta minä olenkin kyynikko. :?
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 43
Viestit: 16104
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

#189

Viesti Kari Aittomäki »

Kiitoksia näkökulmista. Tämä on sitä mitä minä kutsun keskusteluksi, vanha kun olen.
Mennään kohdittain.

Vanhankansan miehet, junttavoiman haltijat ovat hämmästyttävän suorituskykyisiä. Todella väkeviä. Koska ovat työtä tehneet. Raaka Työ eli hyötyvoimmailu on olemisen korkeimpia muotoja. Miksi luulette minun pakottavan rautaa? Onhan se kivaa sinänsä hajuineen kaikkineen ja pannunalustatkin on nättejä..vaan se työ ja ponnistelu. Tänäänkin revin tuiskussa tikalla ja koukuilla pöllejä lumen alta ja annoin kirvestä ja huolella.. katkaisun hoidin sentään moottoripelillä, pokasaha kun on aika tylsä vekotin. Lämmitän siis puilla, silloin kun viittin. Hakkaa milloin vain jonku pertanan kuntopyörän vatkaamisen jossain Ihana-bruna-kuntokeskuksessa. Helvatun kivaa, miltei yhtä kivaa kuin omenien poiminta syksyisin. Kun kurkiaurat vetää yli. Todellista Olemista.

Kaunis kuolema; lehdet on silattu jäällä
Kultaista sadetta pääni päällä
Joko ymmärrän mitä se opettaa
Osasin alkaa
osaanko lopettaa.
Martti Syrjä

Anteeksi nyt vaan tämä herkistely mutta mä oon mä. Eikä liity mitenkään mihinkään.
Silti.
Kallella on silkkaa (tuho)voimaa hämmästyttävästi. Punttisali on keinotekoinen voimanmittari, Valkosen väkevyys tulee hyödyn kautta. Kalle on vanhankansan edustaja todentotta.

Paanarit tosiaan suojautuvat näihin puhekielisiin viesteihin. Viäntöihin. Tulkitsisin, että kyseessä on kannanotto. Heijastaa toki myös saatua informaatiota eli Kallen pöpinöitä.. mutta myös tämänkin foorumin ilmapiiriä ja sitä tuomitsemisalttiutta ja yksityiskohtiin takertumista. Kun heittää pitkän puhekielisen tekstikentän.. Aina voi sanoa hioohoi-tonttu meni metsään. Eli vaan heittää törkeilyn piikkiin, samaan sävyyn kuin autosta tytöille huuteleva teini, joka joutuukin yhtäkkiä vastaamaan puheistaan. Suojakerroin. Aiemmasta vihamielisyydestä johtuva.
Ja nyt pisteet Potkulle. Koska ensimmäistä kertaa.. Kritiikki on asiallista ja silkan älyllistä!
Älkää kuvitelko ettei näitä kysymyksiä ole keskenämme veivattu. Kukamitenmuka. Aikuiset äijät. Vaan kun Kalle lukee meitä ja aina tulee se seuraava karkki. Ja taas ollaan äimänä.
Huomatkaa että kaikki kaspinuskovaiset ovat vanhoja sällejä, jo tovin tässä McDojolandian pallomerissä kahlanneita.
Mutta kun on tämä kuilu, netti kun tuntuisi määrittävän todellisuuden omilla ehdoillaan.
Joka on.. hämmentävää. Eli tokikaan ei näistä asioista ole dokumentoitua ja videoitua ja helpon saatavuuden piiriin kannettua varmaa tietoa. Kun hamuamme tietoa jokamies enemmän tai vähemmän sekaisin. Koska jokainen luuli jotain tietävänsä. Ja tulee mies Savosta ja kertoo..
no, riittänee. Eteenpäin.

Vyökata, tai quan. heh, näin vähän minä tiedän..
Andy esittää mahdollisuuden että Kalle olisi sen vyöjutun oppinut omilla reissuillaan.. Kenties.
Ei minulla ole mitään muuta tarjota kuin intuitio. Näkemäni kinukit olivat jotakuinkin parivitosia eli suorituskykyisimmässä iässään. Eivät nyt vaan näyttäneet asevelvollisilta. Lisäksi minulle kerrottiin kyseisen yksikön kovasta maineesta. Ja olihan ne terveitä yksilöitä.
En tiedä kuinka tarkka tämä asevelvollisuus on Kiinassa, mutta tiedän jotain sotilaista.
Nämä jätkät olivat.. sotilaan oloisia. Värvättyjä, jota sanaa mulle korostuneesti käytettiin.
Eli voin kai esittää olettamuksen, että nämä ammattilaiset treenaavat syvälleluotaavampaa pakettia kuin asevelvolliset? Ja toki jokainen kansa nojautuu omaan identiteettiinsä, kinukit siis tähän perusquaniinsa ja sen edustamaan maailmankuvaan.
Ei niin, että jätkille kerrotaan ”nyt opit pelottavan vyönkäytön ja niittaat imperialistit yhteen monttuun ja napalmia perään”.. vaan kyseessä oli jonkinlainen tappelun kädentaidon välineen hallinta.
Jossa sävyssä Valkonen jutun esitti. Vähänkuin itsestäänselvyytenä. Aika vähätellen.
Kun kokö juttu ei oikeastikaan ole kummoinen.. Pari suojausta ja perustason hyökkäyskulmat.
Kun molemmat informaatiolähteet suhtautuvat asiaan aika yliolkaisesti, sekä kinukkisoltut että Kalle.. Ei tunnu myyntikikalta, hä? Minusta ei tunnu.

Tuo resonanssipaketti on taas toinen asia.
Mietin silloin aikanaan juttua juurtajaksain ja päädyin miltei samaan tulokseen kuin Andy. Että fyysiselle miehelle siinä annettiin jotain kotiin vietävää. Koska olin tuolloin silmäänpistävän kovakuntoinen.
Muttakun.. Ei mulla taaskaan ole muuta kuin intuitio.
Niinkuin kerroin, se opetuksen sävy oli sellainen vähäeleinen. Joo, ehkä se on kiinalanen tapa myydä, ei tosin kokemuksieni mukaan. Mutta onhan se mahdollista.
Vaan kun olen piruvie vedellyt niitä tällejä tosimaailmassa. Eli tosiaan tappanut pari koiraa ja sian. En nyt sano ettei se olisi mahdollista vaan nuo vedot on aika rankkaa kamaa kevyesti jaettavaksi?
Varsinkin kun tuli Kalle ja kertoi sen kokonaispaketin. Vastuineen kaikkineen.
Eli sain karkin Kiinasta, Shaolintemppelistä ja vasta paljon myöhemmin tuli mies Savosta ja antoi ottimet.
Mitä hä?
Ei se vaan istu tähän maailmankuvaan.
JA kai se on pakko sanoa, olen käyttänyt työkalua ihmisiin. Jonka asian käsittelyyn olen saanut Kallelta enemmän välineitä kuin muualta mistään, pappienoni mukaanlukien.

Andy, kiitos viestistä.
Kutsut itseäsi kyynikoksi. En nyt aivan yhtyisi.
Kyynikko laskee pisteitä ja katsoo sivusta. Sinä et katsele sivusta ja huutele. Sinä pelaat.
Et ole löytänyt etsimääsi tuotteistetuista kamppailulajeista ja nyt aikuisella iällä haet kondishuipun ja testaat olemisesi rajat.
Erittäin kova juttu. Aivan aidosti ONNEA tulevaan matsiin. Pidä suojaus ylhäällä ja pelaa oma peli.

Kiitos mielipiteistäsi ja keskustelusta.
Vlad Tepes
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 6831
Lauteille: Elokuu 2005

#190

Viesti Vlad Tepes »

Suokaa anteeksi, kun kyselen. En jaksa enää etsiä tietoa itse.

Onko Kaspinin tarkoitus olla savolainen juttu? En muista nyt mistä päin Suomea lajin piti olla.

Tuli vaan mieleen, kun joku jossain ketjussa jossain välissä muistaakseni :roll: viittasi ajatukseen, että osa tarinoista on vain "savolaisia juttuja".

Olen asunut melkein koko elämäni Savossa ja tunnen miehiä ja naisia maalta ja kaupungista. Kuitenkaan en ole koskaan törmännyt Savossa juttujen ja leksojen kertomisen perinteeseen. Yleisiä uskomuksia vastaan, Savossa ei myöskään ole tapana valehdella. Muut ei vaan ymmärrä savolaisia ilmaisuja ja niiden epämääräistä luonnetta.

Ehkä sellainen "juttujen" perinne on joskus ollut, mutta ei sataan vuoteen. En ole nimittäin koskaan kuullut vanhojenkaan ihmisten viittaavaan mihinkään "juttuperinteeseen".
Kuvake
Samppa
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 2239
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Jyväskylä

#191

Viesti Samppa »

Vlad Tepes kirjoitti: Onko Kaspinin tarkoitus olla savolainen juttu? En muista nyt mistä päin Suomea lajin piti olla.
Tuossa Hankasalmellahan se Kalle asustelee, jotta lienee sieltä.
Kuvake
Kuhmu
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 2558
Lauteille: Toukokuu 2005

#192

Viesti Kuhmu »

Kaspinin koko totuutta emme varmasti saa väittelemällä selville. On totta, että kyseisen lajin tarinat ovat tietyiltä osin vaikeita niellä, varsinkin kun niistä keskustellaan netin kautta. Tarkoitan tällä sitä, että tarinoiden takana voi olla käytännöllisyyttä, joka ainakin on avannut Aittomäelle jotain olennaista taistelulajeista.
Ehkä Kaspinia kannattaisi lähestyä ennemminkin olemassa olevana taistelulajina jolla on oma harjoittelijakuntansa. Kuin pyrkiä mitätöimään sitä näissä keskusteluissa.Sillä en olisi taipuvainen mitätöimään olemessa olevia paanareita tarinoiden perusteella. On hyvä että on olemassa erilaisia lajeja, joista jokainen löytää itselleen jotain. Ihan jo sillä, että harvoin yksi laji tarjoaa valmista pakettia kaikkeen.

Mutta asiasta toiseen. Kerrotko Aittomäki tuosta resonanssi lyönnistä enemmän. Ehkä yhtä kattavasti kuin Catsh Wrestlingistä? Vai tarvisiko se selvyyden vuoksi oman topicin?
sokrates
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 654
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

#193

Viesti sokrates »

:ot: Kun aprillipäiväkin sopivasti lähestyy eikä kukaan ota juttuja turhan tosissaan, kerronpa lähes yliluonnolliseen voimankäyttöön liittyvän jutun, joka on valitettavasti tosi kuin vesi.

Elettiin sodan jälkeistä aikaa, jolloin pesukone oli ainakin maaseudulla harvinaisuus. Niinpä taloon saapui eläkeiän kieppeissä ollut pienikokoinen pyykkärimummo, jolle isäni avasi halkoliiterin oven ja sanoi noutavansa sahan pätkiäkseen metrin pituiset noin käsivarren paksuiset halot.

"Ei tähän sahaa tarvita", tokaisi mummu ja mitenkään valikoimatta salamannopeasti katkoi puut käsissään, muutaman erittäin paksun tosin murtaen betonista kivijalkaa vasten. Tempun vaikeus piilee siinä, miten hankala tuohon liikkeeseen on kohdistaa räjähtävää voimaa, jokainen voi kokeilla parin sentin oksalla ja miettiä millaista voimaa tarvitaan sellaisten halkojen katkomiseen, joista isäni totesi, ettei olisi tullut mieleenkään yrittää katkoa edes asettamalla päät tukipisteen varaan ja hyppimällä päällä. Tuollaisen tempun ei pitäisi onnistua edes voimanostajalta saati tuonikäiseltä ja kokoiselta naiselta, koska hän ei siis käyttänyt mitään lyöntiä vaan pelkkää vääntöä kuten ns. wrist-tangolla ennen voimailtiin.

Vaikka isäni on kirjoitellut kirjoja fysiikasta, nähnyt monenmoista eläessään ja urheillut itsekin, hän vieläkin joskus palaa tuohon outoon tapahtumaan ja toteaa, ettei ole pystynyt keksimään mitään järkevää selitystä näkemälleen. Ajatus paljon valmisteluja vaatineesta trikkitempusta tuntuu järjettömältä koska muita näkijöitä ei ollut ja tuo sulkeutunut mummo ei välittänyt sen enempää voimannäytöistä kuin muitten huomion kalastelusta tippakaan. Mutta mummon tumppu oli kuulemma Kippari Kalle- mallia, että kai siinä oli vain alkuvoimat liikkellä...

Eli Kaspin-keskustelua asiaan vihkiytymättömänä seuranneena olen käsittänyt suurimman erimielisyyden olevan, pystyykö lajin opeilla murtamaan fysiikan lakeja. Tämmöistä voi joutua miettimään puoli vuosisataa kuten isäni eikä selkoa tule, koska ei hänkään tuommoisiin usko, mutta kun omin silmin näki...............vastausta vain ei oikein ole.
Biitistä sekaisin
Kuvake
AriJ
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 54
Viestit: 12708
Lauteille: Tammikuu 2005

#194

Viesti AriJ »

...taistele ...taistele ...ei ...ei pysty!!! AAARRGGH!!
Kuhmu kirjoitti: Ehkä Kaspinia kannattaisi lähestyä ennemminkin olemassa olevana taistelulajina jolla on oma harjoittelijakuntansa. Kuin pyrkiä mitätöimään sitä näissä keskusteluissa.Sillä en olisi taipuvainen mitätöimään olemessa olevia paanareita tarinoiden perusteella. On hyvä että on olemassa erilaisia lajeja, joista jokainen löytää itselleen jotain. Ihan jo sillä, että harvoin yksi laji tarjoaa valmista pakettia kaikkeen.
Tätä muistelen kaikkien... hmm... Kas-Pinin ulkopuolisten keskustelijoiden painottaneen aina silloin tällöin. Kyse ei ole paanareista, heidä taidoistaan, taitojen tehokkuudesta tai vastaavasta, vaan siitä mistä nuo taidot ovat paanareiden repertuaariin tulleet.

Eli onko Kas-Pin - sellaisena kuin herra Valkonen sitä nykyään edelleen oppilailleen opettaa - hänen suvussaan periytynyt suomalainen taistelutaito, vai kokoelma erilaisia taitoja erilaisista lähteistä, nykyaikana herra Valkosen toimesta koottuja?

Se, että Kas-Pin olisi ehkä uusi kokoelmalaji ei vähennä sen toimivuutta tai antia harjoittelijoilleen, mutta saa kaikki ne... olikos se nyt jutuniskennät? kuulostamaan... noh... jutuniskennältä. Ja saa toiset ihmettelemään että miksi tätä (jutuniskentää) pitää näin tehdä. Mutta, tämä taitaa olla jokin kulttuurijuttu, olen nyt ymmärtänyt. Kuten esim. ehkä tämä Kiina-yhteys:

Herra Valkosen esi-isä opetti pellintaontaa Kiinassa joskus aikaan miekka ja kilpi, ja toi tuliaisinaan Suomeen Valkosen suvussa 30 sukupolvea siirtyneen Kungfu-tyylin.

Toisaalta taas puukko-opit eri tyyleineen... mikä ettei. Riihioppi? Juu, miksi ei. Suotaistelu? Toki.

Jotkut jutut vaan... menevät liian jutuiksi :(

Ja joitain meistä se kummastutttaa. Ja joitain taas kummastuttaa että miksi meitä kummastuttaa :) Ihmiset ovat erilaisia, ei siinä kai muuta. Yksi tykkää äiteestä, toinen tyttärestä.
______________________
Kuvake
Paanari
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 61
Viestit: 2262
Lauteille: Maaliskuu 2006

#195

Viesti Paanari »

Yamazu kirjoitti: Ja joitain meistä se kummastutttaa. Ja joitain taas kummastuttaa että miksi meitä kummastuttaa :) Ihmiset ovat erilaisia, ei siinä kai muuta. Yksi tykkää äiteestä, toinen tyttärestä.
Juu, me Paanarit ollaan kai romantikkoja. Mulle ainakin kelpaa kaikki kaksi jalkaiset, Nimismiehen tikapuista lähtien 8)
Kari nostikin tuolla jo esiin... Kalle osaa "lukea" mitä toinen on tullut hakemaan(Tietäjä.gurotms....kele Väinämöinen). Itse olen ihmetellyt kuinka Kalle "yksinkertaistaa" asiat... Hieno Mies.
Kiva olis osata paljon hienoja nimiä, osaan kyllä heitellä kivasti kuperkeikkaa ja huutaa kovasti kiaata. Rivin eessä olen julmistellut nuorisolle.
Mielelläni esittäisin pitkän esseen aiheesta "tieto ja taito syntyy tarpeesta"
En osaa, mutta tiedän että; omat tietoni ja taitoni ovat syntyneet kokemukseta. ...("käteni on heikko ja opetukseni vähäpätöiset mutta, sydänmesi on ohjaava sinua paremmin kuin minä, siihen luotan minä ja opetan) :shock: Kaarlo Valkosen tekemisestä paistaa läpi...jotakin ;)

Vielä kerran, uskonto ja matematiikka ovat samankaltaisi asioita, koska molemmat perustuvat joukkoon sopimuksia(hymiö missö kansan joukot hurraavat ja riemuitsevat)
Espoon Paanarit vaikenee..kohta...


Moderaattori: Lainaukset oikaistu.
kele piräs opetella kirjoota ei ehdi pulkkamäki kuhtuu
EX AGMINE HACCAPELLORUM LIBERA NOS DOMINE
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 43 kurkkijaa