Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Efo

Muun maailman lajit

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
Jussi*M
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 24
Viestit: 1534
Lauteille: Maaliskuu 2005
Etulaji: Karate JKF Wadokai
Sivulajit: Haidong Gumdo, nyrkkeily

Efo

#211

Viesti Jussi*M »

Kokeiltiin vaimon kanssa. Ensin niin että mie en näyttänyt tätä klippiä vaan pyysin sitä nouseen sohvalta ylös. Kokeilin, ei mitään tapahtunut. Sitten katsottiin tuo klippi ja kokeiltiin toisillemme, mitään ei tapahtunut. Ainoastaan vaimo sai miut horjahtamaan kun työnsi vähän kovemmin hartiasta taakse ja sit painoi toisesta hartiasta alaspäin.
"On olemassa aina joku, joka tietää sinua itseäsi paremmin, mitä olet sanomallasi tarkoittanut.". -emeritusprofessori Osmo A. Wiio
*Kirjoitan yksityishenkilönä ja harrastajana, eivätkä kommenttini edusta minkään organisaation virallista kantaa.*
JKOO
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 147
Lauteille: Elokuu 2010

Efo

#212

Viesti JKOO »

Hyvä Jussi, heh. Vaatii hieman treeniä, ei niinkään voimaa vaan ajoitusta rennolla otteella.
Toimii kyllä, jos ymmärtää periaatteen. Koskettamatta tai "energialla" perustuu suggestioon tai pikemmiten suggestioherkkyyteen. EFO:ssa ymmärtääkseni herkistellään aluksi, opetellaan "fiilis"-pohjalta, tunnustellaan värähtelyjä, energioita tms.

Jukalle:
Korjaa Jukka, jos olen väärässä.
En kritisoi, vaan ihmettelen pointtia. Mitä hyötyä? Eikö parempi olisi opettaa ihmisiä seisomaan tukevasti omilla jaloillaan hyvässä ryhdissä, opetellen tahdon voimaa?
Kuvake
ninja
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 311
Lauteille: Huhtikuu 2010

Efo

#213

Viesti ninja »

Itse kanssa ihmettelen mikä tässä efossa on se asian ydin? Onko se enemmän itseensä ja sisäiseen todellisuuteen ns. "näkymättämään" tutustumista, kuin kamppailua ja itsepuolustusta?
pot,,pot,,potkut sain, kesken hakkailujen..
Kuvake
Paanari
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 16
Viestit: 2262
Lauteille: Maaliskuu 2006

Efo

#214

Viesti Paanari »

Niin, pikkusen seison EFO:n takana. Sekunttiakaan en oo treenannu ja jos lompsa suo käväsen kylässä.
Koittakaa nyt ymmärtää että, julkisesti en minäkään(vaikka huomionkipiä oonkin) kerro mitenkä nuo jutut tehdään.
"Aivoaalto-tyrmäykset" vaatii kohtalaisen pitkän laji-historian, täytyy ymmärtää mieltä sekä kehoa.

Lampela puhuu "maadoittamisesta" mä puhun "tutkasta"...
Siinä vaiheessa kun annetaan asioille nimi niin, kiromaan rupee jo Brusekin Liikin...
Huutakaa, mekastakaa... ette ole kelvollisia arvostelemaan mitään ennen kuin olette itse käyneet kokemassa.

Aivoaalto tyrmäys rules OK:?
Jaakko-prinssi Espoonnvesien mui(L)kku- kuningas

Ps... se panee joka pystyy......
EX AGMINE HACCAPELLORUM LIBERA NOS DOMINE
Kuvake
Jussi Häkkinen
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 19092
Lauteille: Helmikuu 2005

Re: Vs: Efo

#215

Viesti Jussi Häkkinen »

Paanari kirjoitti: Niin, pikkusen seison EFO:n takana. Sekunttiakaan en oo treenannu ja jos lompsa suo käväsen kylässä.
Koittakaa nyt ymmärtää että, julkisesti en minäkään(vaikka huomionkipiä oonkin) kerro mitenkä nuo jutut tehdään.
"Aivoaalto-tyrmäykset" vaatii kohtalaisen pitkän laji-historian, täytyy ymmärtää mieltä sekä kehoa.
Tietenkin puolustat, ei ihme. Milloinkas sinä olet sen lajihistorian kasannut?
Jussi Häkkinen

"Karate ei ole tapa kamppailla. Karate on tapa opettaa kamppailua. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa ja erittäin tärkeä asia ymmärrettäväksi."
Kuvake
Paanari
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 16
Viestit: 2262
Lauteille: Maaliskuu 2006

Re: Vs: Efo

#216

Viesti Paanari »

Jussi Häkkinen kirjoitti:
Paanari kirjoitti: Niin, pikkusen seison EFO:n takana. Sekunttiakaan en oo treenannu ja jos lompsa suo käväsen kylässä.
Koittakaa nyt ymmärtää että, julkisesti en minäkään(vaikka huomionkipiä oonkin) kerro mitenkä nuo jutut tehdään.
"Aivoaalto-tyrmäykset" vaatii kohtalaisen pitkän laji-historian, täytyy ymmärtää mieltä sekä kehoa.
Tietenkin puolustat, ei ihme. Milloinkas sinä olet sen lajihistorian kasannut?
Karate, Indoneessian tyylit,escrima/kali (liisankatu),jutsu, Korean tyylit, Kas-Pin ja Pursiseura...
Nuoriherra Häkkinen en pois sulje, ettet olisi maksanut matkoja maailmalle..(laiskuus on lahja jonka varakkaa vanhenmmat antavat)...
Mä en treenannu Karatee Karaten takia,
En treenannu Escrimaa, Escriman takia,
En treenannu edes Kas-Pinii Kas-Pinin takia.
Treenasin oppiakeseni, Jaska Meskuksen taistelutavan,
Jonka voi oppia vain Jaska Meskus ja jonka saa toimimaan vain Jaska Meskus...

Pikku-Jusa sä oot snobi, ok. sopii sulle mä ryven tårta på tårta ja se sopii mulle.
Jaska Meskus ja ihan itte
EX AGMINE HACCAPELLORUM LIBERA NOS DOMINE
Kuvake
Daddy
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 3354
Lauteille: Elokuu 2011
Paikkakunta: Mansesta päin

Efo

#217

Viesti Daddy »

Itse Efoon ei meikäläisen kompetenssi riitä ottamaan kantaa, mutta tuo mistä Paanari puhuu "tutkana" kiinnostaa noin yleisellä tasolla kyllä.

Voisi kait puhua "tutkan" sijasta/rinnalla myös vaistosta, aavistuksesta, kuudennesta aistista tai muusta sellaisesta ei-niin-konkreettisesta tavasta havainnoida ympäristöä. Siis jostain sellaisesta, mikä tapahtuu tiedostamatta alitajunnassa. Kaiketi sitäkin taitoa voi kehittää siinä missä mitä tahansa muutakin taitoa.

Jostain sellaisesta ilmiöstä siis, kuin mitä on se outo fiilis, kun tuntee jonkun katseen takaraivossaan.

Sitä en osaa sanoa, että pystyykö tuota "tutkaa" avuksi käyttämällä vaikuttamaan koskettamatta toiseen. Ehkä joissain tilanteissa voinee jollain mystisellä tavalla. Tässä on ehkä jokin analogia siihen, että jotkin meistä on "tårta på tårta" eli saa kaikennäköisiä urpoja niskaansa, ja toiset taas ei.

Se, että Efossa puhutaan "sydämen avaamisesta" tarkoittanee kait tässä sitä, että avataan ja käytetään tuota "tutkaa". Sydän siis ikäänkuin tarkoittaa alitajuntaa tms.

Vähän hajanaisia mietteitä mulla. Skeptinen olen, mutta joku epämääräinen hintsu mulla on näistä asioista.
"Täydellinen on hyvän pahin vihollinen"
-Tuntematon
Kuvake
Paanari
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 16
Viestit: 2262
Lauteille: Maaliskuu 2006

Efo

#218

Viesti Paanari »

Daddy kirjoitti: Itse Efoon ei meikäläisen kompetenssi riitä ottamaan kantaa, mutta tuo mistä Paanari puhuu "tutkana" kiinnostaa noin yleisellä tasolla kyllä.

Voisi kait puhua "tutkan" sijasta/rinnalla myös vaistosta, aavistuksesta, kuudennesta aistista tai muusta sellaisesta ei-niin-konkreettisesta tavasta havainnoida ympäristöä. Siis jostain sellaisesta, mikä tapahtuu tiedostamatta alitajunnassa. Kaiketi sitäkin taitoa voi kehittää siinä missä mitä tahansa muutakin taitoa.

Jostain sellaisesta ilmiöstä siis, kuin mitä on se outo fiilis, kun tuntee jonkun katseen takaraivossaan.

Sitä en osaa sanoa, että pystyykö tuota "tutkaa" avuksi käyttämällä vaikuttamaan koskettamatta toiseen. Ehkä joissain tilanteissa voinee jollain mystisellä tavalla. Tässä on ehkä jokin analogia siihen, että jotkin meistä on "tårta på tårta" eli saa kaikennäköisiä urpoja niskaansa, ja toiset taas ei.

Se, että Efossa puhutaan "sydämen avaamisesta" tarkoittanee kait tässä sitä, että avataan ja käytetään tuota "tutkaa". Sydän siis ikäänkuin tarkoittaa alitajuntaa tms.

Vähän hajanaisia mietteitä mulla. Skeptinen olen, mutta joku epämääräinen hintsu mulla on näistä asioista.
Sieltä Tampereen läheltä löytyy ihan kelpo opettaja näille jutuille.

Joo, tutka/aistimien/tietämättä tietäminen/kehät/aurat/chkrat/ whatever... niputan kaiken otsikon "huuhaa" alle.
Näissä yhdistyy toisen alitajuntainen "lukeminen", vois reppavasti sanoa että, "kaapataan toisen mieli".

Näihin juttuihin ei kannata höytähtää, maltilla kun tutkailee ja poissulkee ylimääräset hapatukset niin löytyy ihan toimivaa ja käyttökelpoista tavaraa.
Lähitaikatempuista ja pikahypnoosista olenkin maininnut ennenkin.
Metsästäjät on hyviä aistimaan hymmm elollisen liikehdintää. Ympäristössä tapahtuvia muutoksia.
Osa niistä jotka on ollut ovella räittävina ja raavittavina oppivat lukemaan ketkä on potenttiaalisia "sekopäitä", Ammtti huijarit ja pummit pystyy ohi valuvasta ihmismassasta poimimaan nk. pokat.
Koemus, harjoittelu yms kehittää sitä alitajuntaista toisen lukutaitoa.
Kehon kieli jne...
Siitä vaan sinivalkoisin siivin pähkäilemään huuhaan merkillistä maailmaa.
Jaska
EX AGMINE HACCAPELLORUM LIBERA NOS DOMINE
Kuvake
Daddy
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 3354
Lauteille: Elokuu 2011
Paikkakunta: Mansesta päin

Efo

#219

Viesti Daddy »

Paanari kirjoitti: ...
Metsästäjät on hyviä aistimaan hymmm elollisen liikehdintää. Ympäristössä tapahtuvia muutoksia.
Osa niistä jotka on ollut ovella räittävina ja raavittavina oppivat lukemaan ketkä on potenttiaalisia "sekopäitä", Ammtti huijarit ja pummit pystyy ohi valuvasta ihmismassasta poimimaan nk. pokat.
Koemus, harjoittelu yms kehittää sitä alitajuntaista toisen lukutaitoa.
Kehon kieli jne...
Siitä vaan sinivalkoisin siivin pähkäilemään huuhaan merkillistä maailmaa.
Jaska
Joo itsellekin tuli mieleen noi pummien ja sekopäiden pongaaminen ihmismassasta. Itse olen vielä ihan noobie tuossa hommassa, mutta joku käry on jo kuitenkin asiasta. Ei oikein osaa sanoa tuntomerkkejä, mutta jotenkin sen kait "vaistoaa" tms.
"Täydellinen on hyvän pahin vihollinen"
-Tuntematon
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 42
Viestit: 18918
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

Efo

#220

Viesti Andy »

Miten tämä liittyy mihinkään?
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Kuvake
Daddy
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 3354
Lauteille: Elokuu 2011
Paikkakunta: Mansesta päin

Re: Efo

#221

Viesti Daddy »

Andy kirjoitti: Miten tämä liittyy mihinkään?
Efon "sydämen avaus" omaa ehkä analogiaa tms tutkan/vaiston/whatever kanssa. Luulen. Ehkä.
"Täydellinen on hyvän pahin vihollinen"
-Tuntematon
jinttu
potkutyyny
potkutyyny
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 1
Lauteille: Huhtikuu 2014
Paikkakunta: Kajaani

Efo

#222

Viesti jinttu »

Mun on nyt ihan pakko antaa oma mielipide tähän. Toivottavasti tätä viestiä ei poisteta.

Hämmästelen suuresti, miten joku voi puhua tästä itsepuolustuslajina. On ihan selkeä fakta, että tosielämässä jos joku kamppailulajeista kummemmin tietämätön hyökkää jonku Lampilan kimppuun, niin käyttääkö hän ihan oikeasti EFO:a vai sitä aikidoa? Koska noi Lampilan videot ja liikkeet on niin harjoitellun näköisiä ja mikä toi Ähtärin kesäleirivideo on? Jos tolta partaveikolta on viety voimat pois ja se on lamaantunut Lampilan sydämen voimasta, ni miten ihmeessä se voi vielä hakata kättä ukemiin maassa, parhaimmillaan vielä molemmilla käsillä peräjälkeen? Täyttä rahastusta, sanon minä.

Lampila, tule joku kerta Kajaaniin, niin katellaan, pärjäätkö 11 vuotta judoa reenanneelle pikkunaiselle ilman voimaa vai turvaudutko aikidoon?

Älä pliis mainosta lajia itsepuolustuksena, koska se ei sitä ole. Et nolaa vain itseäsi, vaan muutkin kamppailulajit. Kiitos.
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 19
Viestit: 93835
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Efo

#223

Viesti Mika »

Muuten olen tuosta samaa mieltä, mutta en olisi lainkaan varma, onko kyse rahastuksesta, joten siinä mielessä en sitä aika terävää leimakirvestä heittelisi. Lampilahan voi aidosti itse uskoa lajiinsa ja sen tehokkuuteen. Tätä emme voi varmaksi tietää, joten on parempi olla olettamatta siitä liikaa ainakaan siihen negatiiviseen suuntaan.


jinttu, :tervetuloa:
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Jussi Häkkinen
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 19092
Lauteille: Helmikuu 2005

Efo

#224

Viesti Jussi Häkkinen »

jinttu kirjoitti: Älä pliis mainosta lajia itsepuolustuksena, koska se ei sitä ole. Et nolaa vain itseäsi, vaan muutkin kamppailulajit. Kiitos.
Ei se muita nolaa. Käytännössä kaikki muut paitsi vapari ja krav maga ovat kadunmiehelle samaa pyjamaheiluntaa, joten eipä tuo kamppailulajien status mitenkään korkealla ole. Yksi Efo ei poppoossa paljoa tunnu.

Yleisesti...no. Omakin laji kannattaa ottaa rennosti. Ellei siitä ole elanto kiinni.
Jussi Häkkinen

"Karate ei ole tapa kamppailla. Karate on tapa opettaa kamppailua. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa ja erittäin tärkeä asia ymmärrettäväksi."
Kuvake
Alioppilas
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 5053
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

Efo

#225

Viesti Alioppilas »

Jussi Häkkinen kirjoitti:
jinttu kirjoitti: Älä pliis mainosta lajia itsepuolustuksena, koska se ei sitä ole. Et nolaa vain itseäsi, vaan muutkin kamppailulajit. Kiitos.
Ei se muita nolaa. Käytännössä kaikki muut paitsi vapari ja krav maga ovat kadunmiehelle samaa pyjamaheiluntaa, joten eipä tuo kamppailulajien status mitenkään korkealla ole. Yksi Efo ei poppoossa paljoa tunnu.

Yleisesti...no. Omakin laji kannattaa ottaa rennosti. Ellei siitä ole elanto kiinni.
Jussi puhuu asiaa. Jos joku tavis tietää tarpeeksi väkivallasta ymmärtääkseen EFOn olevan noloa käytännön itsepuolustustilanteessa, hän tietää myös tarpeeksi siitä että joissain lajeissa lyödään ihan oikeasti. Jos taas ei tiedä, niin sillä ei ole mitään merkitystä.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 34 kurkkijaa