Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Lengailu - Suomen romanien puukkotaito

Muun maailman lajit

Valvoja: Valvoja

Vastaa
MasterCoc
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 23
Lauteille: Maaliskuu 2017
Sivulajit: Moneky style kung fu, karate, muay thai, escrima
Takalajit: Kiinalainen hoitomuoto

Lengailu - Suomen romanien puukkotaito

#16

Viesti MasterCoc »

Karateliikkeet myös minun silmään matkittuja. Lyönnin lopussa tuskin tommosta kiertoa missään?
Mutta vetää "kasia", eli 8 kuviota joka on yks romanien tyyli tehdä puukolla. Siis tuo tietty kohta videosta.
Näyttävät liikkeet ovat ominaisia, ei välttämättä tehokkuus. Näyttävyydelle vastapainoksi terän pitäminen piilossa ennen viiltoa.
Itse kuullut lengailusta usea vuosi sitten. Tapahtui siten että etujalat kiinni ja siitä koitetaan kumpi osuu ensin.
Tästä varmaan eri versioita ja suvusta riippuvaa miten.
Jassen kuvaaman otteen tunnistin myös, siis tämä "icepick" jossa terä itseä kohti.
Liekö toinen Jassen kuvaama tuppi kämmentä vasten "sormipuukko" ote.
tohtorismies
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 3905
Lauteille: Kesäkuu 2008

Lengailu - Suomen romanien puukkotaito

#17

Viesti tohtorismies »

Mitä kas-pin kommenttiin tulee niin...

http://scontent.cdninstagram.com/t51.28 ... Mjg0OA==.2
45 neliön kämmpä oli täynnään lihaksikkaita ja äärimmäisen päihtyneitä voimmamiehiä
"My karate is as simple as walking up to somebody and hitting them, something I saw some 29 years ago." Dennis Jones
"Perkele, mä oon hyppiny narua pikkupojasta asti!" Meskus
"Gorgoroth on edelleen kuraa" TimoS
kamppailija
nilkkaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 31
Lauteille: Helmikuu 2007
Paikkakunta: Espoo

Lengailu - Suomen romanien puukkotaito

#18

Viesti kamppailija »

Mulla oli ja on hyvä romaaniystävä. Vietin paljon aikaa tuossa kodissa. Olivat todella vieraanvaraisia ja taisivat vanhemmat olla jonkin sortin uskovaisiakin. Jokainen tuon perheen pojista harrasti jotakin kanppailulajia lähinnä nyrkkeilyä. Keskimmäisen kanssa kokeilimme joitakin kertoja lengailua. Molemmille kampa käteen ja sitten sellasta puukkohippailun tapaista. Vaikka aikaa on kulunut, tiesin minun olleeni ottavana osapuolena tuossa "leikissä". Muutenkin mulla oli sellainen tunne, että isoveljet kouluttivat ja opettivat pienemmille juttuja, että saivat annoksensa ajallaan paikalliselta grilliltä. Minulla hyviä muistoja koko perheestä.
Kuvake
Jasse
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 39
Viestit: 3400
Lauteille: Maaliskuu 2006
Paikkakunta: Helsinki
Etulaji: Katori Shinto ryu & potkunyrkkeily
Sivulajit: IP, BJJ, SW, MMA, CACC
Takalajit: Budoturismi

Lengailu - Suomen romanien puukkotaito

#19

Viesti Jasse »

Tässä otteita. Opettajani sanoi icepick-otetta jossa terä on käyttäjään päin "perinteiseksi", mutta muuten nimitykset ovat omiani. Kämmen ja sormiote ovat saman tyylisiä eikä opettajani varsinaisesti tehnyt eroa niiden välille, mutta kun katsoin hänen tekemistään niin havaitsin että käytti molempia. Sormioteessa ranteen liikkuvuutta pääsee hyödyntämään viilloissa paremmin.

Huomasin että puukon perällä on vaikutusta otteisiin. Kämmen-, sormi- ja ice-pick-otteessa tuo "muotoiltu" pää (joka näkyy viimeisessä kuvassa) istuu mukavasti kämmeneen ja lakattomassa puukahvassa on hyvä kitka. Opettajani manitsikin kun näki lakattoman puukkoni että "Olet meikäläisittäin poistanut lakan."



Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
Kuvake
Jasse
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 39
Viestit: 3400
Lauteille: Maaliskuu 2006
Paikkakunta: Helsinki
Etulaji: Katori Shinto ryu & potkunyrkkeily
Sivulajit: IP, BJJ, SW, MMA, CACC
Takalajit: Budoturismi

Lengailu - Suomen romanien puukkotaito

#20

Viesti Jasse »

Ja kiitos muuten ihmisille kiinnostuksesta ja osallistumisesta. Aiheesta on vaikea löytää tietoa, mutta jos ja kun ihmiset ovat nähneet lengailua tai sitä itse päässet kokeilemaan niin kertokaa ihmeessä kokemuksia. Jos tuttavapiirissä on romaneja niin kysykää aiheesta jos tulee paikka.

MasterCoc mainitsi kasin. Tuossa kirjassa "Suomen romanikansa" (joka on julkaistu 80-luvun alussa ja haastattelut on 70-luvulta) sanotaankin että kasin-lyöminen oli keppi- ja puukkotaistelun peruselementti. Opettajani näyttikin ensimmäisenä tuon kasin lyömisen. Hän muuten käytti sparrimme aikana monia eri tyylejä ja yksi ole juuri tuon veitsen pitäminen reiden takana piilossa.
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 22
Viestit: 16086
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Lengailu - Suomen romanien puukkotaito

#21

Viesti Kari Aittomäki »

Niin, sen kymmenestikirotun huonekalulakan poispoltteluhan on puukon ensimmäinen käyttöönottorituaali.

Tuo leikkaavan puolen sisäänkääntö jääpikkiotteessa on kyllä kiinnostava seikka, viittaa viiltävään leikkaamiseen, vetävään viiltorepäisyyn. Onkohan siinä sen "suolien pudottamisen" ydin? Termi toistuu jatkuvasti romanien kanssa asiasta jutellessa. Ois nämligen nopeampitapa kuin työntöviiltomainen vatsanrepiminen. Tai se maksanhalkaisu. Tai jännehyökkäykset. Tai persauksenhalkaisu. Tai kanada.

Nuo kaksi ekaa otetta on kevyen oloisia, viittaavat enemmänkin merkkaamiseen kuin varsinaiseen vahingontekoon.
Kuinka nopea tämä opastajasi käsistään on?
Mun kokemusten mukaan mustalaiset pyrkivät usein suureen liikenopeuteen ja ovat kyllä kerkeitä, vaikka yleistykset onki persikasta. Nuo rajaa maalit kuitenkin aika vähiin.. olen vähä skeptinen otevaihteluihin myllytystilanteessa, kun ilma on paksua ja sormien hienomotoriikka on hyvin perunainen.

Onko se puukkomyllykulttuuri voimakkaastikin kaksinkamppailu-perinteeseen nojaava?
Koska olen itse nähnyt ja paljon kuullut että mustalaissällit ei epäröi näyttää terää, tulevat edestä eli ikäänkuin ylpeästi.
Toki se pelottelu-ulina on tekijä sekin..
Juudassörkkäisyjäkin toki harrastetaan mutta tuttavani ovat kertoneet että niistä saa nilkkimaineen.

Voisin kertoa muutamankin tarinan näilläaihioilla mutta mitäpäsitä.

Onko romaniperinteessä vahvanakin taitojen esittely?
Nuo videoidut sätkyttelyt kun on kovin tuttuja, olen monen tummasällin nähnyt kikkailevan moninkin tavoin.. nöösiäisenä näin kun eräs harvahammashevosmies pussihousuissaan (se oikeesti tuli Äijän korjaamolle hevoskärrillä) teki hyvin vaikuttavia piiskatemppuja. Heitti myös puukkua huumaavan tarkasti. Siis vedonlyöntitasoisesti.
Kysypä myös heittämisestä, jooko?
Nuor'veikot taasen ovat olleet kärkkäitä esitteleen suorituskykyään, kuten klipeistä on havaittavissa. Joista on selkeästi havaittavissa että kyseessä ei ole treenikontakti vaan matkiminen, moovssit. Tanssiminen.
Joka minusta viittais jonkinlaiseen kukkoiluperinteeseen?

Mä olen kysellyt mutta.. sanaiset ovet ei auenneet.
Enkä ole saanut edes sitä piiskaa ostettua. Ei ne myy/hanki.

edit..
kasista, missä mitassa se on rytminen hyökkäyselementti?
Kuvake
Jasse
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 39
Viestit: 3400
Lauteille: Maaliskuu 2006
Paikkakunta: Helsinki
Etulaji: Katori Shinto ryu & potkunyrkkeily
Sivulajit: IP, BJJ, SW, MMA, CACC
Takalajit: Budoturismi

Lengailu - Suomen romanien puukkotaito

#22

Viesti Jasse »

Itseasiassa opettajani puhui nimen omaan lakan polttamisesta.

Perinteisellä otteella hän iski minua sparissa juurikin vatsaan, niin että jos kyseessä olisi ollut oikea puukko ja terä käytäjään päin niin suolet olisi varmasti tippunut. Sormiotteella taas viilsi naamaan. Hän on nopea ja taitava. Otetta ei juurikaan vaihdellut erän aikana, mutta tyylejä kyllä - viiltoja, pistoja, kasia, vaihtoi rytmiä ja hämmensi peliä. Kasia voi siis käyttää hämäämiseen tai sitten sillä voi hyökätä - eli "lyödä kasia".

Itsekkin ajattelen että sormiote viittaa enemmän merkkaamiseen, mutta opettajani mielestä "merkkaaminen" on hieman harhaanjohtava termi kun kyseessä on puukkotappelu. Tuossa kirjassa sanotaan että tarkoitus on viiltää vastustajaa eikä tappaa. Opettajani sanoi myös että tappaminen ei ole tarkoitus.

Ilmeisesti kaksintaistelu on ollut se areena. Kirjassa on oma lukunsa kaksintaistelusta. Taisteluun haastettiin loukkaamalla toista tai sukua kunniaa ja kehumalla itseään ja sukuaan. Kaksintaistelu käytiin syrjässä jottei naiset päässeet estämään sitä. Haavoittuneesta vastustajasta tuli pitää huolta. Jopa tuoda kotiin hoidettavaksi. Mustalaismiehen ihanne oli/on ystävällinen ja avulias, mutta luja ja valmis taisteluun tarvittaessa. Myös miehiset uroteot ja niistä kertominen kuului asiaan. Nämä tiedot siis kirjasta.
Kuvake
Paanari
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 11
Viestit: 2262
Lauteille: Maaliskuu 2006

Lengailu - Suomen romanien puukkotaito

#23

Viesti Paanari »

Hivenen ohi aiheesta mutta, tuo tiedon hankinta ja kerääminen on hankalaa, aikaa ja tupakkia (Wiinaa) kuluttavaa touhua. Sitten kun olet jonkin sortin tietopläjäyksen saanut kasaan ja rupeet jakamaan sitä niin, mun kokemus on että, On kahden laista tietoo, uutta ja vanhaa…
Vanhempi löytyy tarinoista ja kertomuksista eli suullista perimää.

Sitten tämä uudempi ”kuukkelitietotaito” joka löytyy netistä, ihanaisesta propakandakoneesta….
Sitten kun rupeet jakamaan ”vanhaa”tietoo vaikkapa täällä niin se on huuhaata koska et pysty/halua antaa lähdettäsi.
Potkus pitää olla hymmm nettisenseimandaatti ylläpidolta että, ylipäätänsä onnistu jotain tietoo välittämään.
Joku ajast aika sitten koitin nostaa helavyötä esiin vahigontuotto vempeleenä esiin niin, jos oikein muistan, eräät hymmm ”vihreet”ni(l)kit oikeen riemastuvat ja suoraan leimasivat jopa valehteliaksi.
Se on semmosta jos ei ole ”mandaattia” tai olet erimieltä

Jaska
EX AGMINE HACCAPELLORUM LIBERA NOS DOMINE
Kuvake
Paanari
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 11
Viestit: 2262
Lauteille: Maaliskuu 2006

Lengailu - Suomen romanien puukkotaito

#24

Viesti Paanari »

Hivenen jos avais tuota perimätietoutta…
Toi yksi ote, sormi puukon hamaralla….
Alunperin se oli lyhyelle työ/syömäpuukolle.
Terän ollessa lyhyt sormi lepäsi hamaralla ja otetta käytettiin kun perattiin pientä kalan sinttiä.
Siitä otteen nimi ”muikkupuukko”….

Terä ylöspäin ja poikittainen viilto kidusten takaa ja pitkittäinen perään pitkin vatsaa, suolet ulos, huljautus vesi astiassa ja tiinuun suolautumaan….
Joka otteesta löytys tarinan tynkää…
Jaska
EX AGMINE HACCAPELLORUM LIBERA NOS DOMINE
Kuvake
Jasse
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 39
Viestit: 3400
Lauteille: Maaliskuu 2006
Paikkakunta: Helsinki
Etulaji: Katori Shinto ryu & potkunyrkkeily
Sivulajit: IP, BJJ, SW, MMA, CACC
Takalajit: Budoturismi

Lengailu - Suomen romanien puukkotaito

#25

Viesti Jasse »

Mandaatti on toki avuksi mutta esitystapa ja lähteet ja kriittisyys auttaa myös. Tarinat on tarinoita. Josta tuli mieleen että opettajani mainitsi että romaneiden piirissä tunnetaan kaksintaisteluista kertovia lauluja.
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 22
Viestit: 16086
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Lengailu - Suomen romanien puukkotaito

#26

Viesti Kari Aittomäki »

Tulipa mieleeni että voisit kysellä epävirallisempiakin taktiikoita, jos suhde sen kestää. Kaskun mulle(kaan) ne ei ole niinku paljon jutelleet.

Kleopatrassahan saatiin valvontakameralle tilannne kun kolme romaniveljestä puolustautu viron vägäleukoja vastaan, pitivät terää oudosti näkyvillä huonompaa kättä vasten, tossa olkavarressa. Selkeässä esijännityksessä. Liikkuivat joustavasti ja toisiaan suojaten, vastustaja kun oli lukumääräisempi.
Taktiikka oli muutenkin suojeleva, lähinnä räjähtävää kasia. Voittivat sen tilanteen.
Nauhan vei poliisi enkä ehtinyt ottaa kopiota. Tutkinta jäi ilmeisesti pysyvästi kesken.

Lisäksi siitä mannemaskista voisit kysellä, siinä kun on selkeää säännönmukaisuutta havaittavissa.
Nämä ei ole enää lenggailua vaan käytäntöä eli harkinta lie kyselyssä paikallaan.

Hyvä aihe.
MasterCoc
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 23
Lauteille: Maaliskuu 2017
Sivulajit: Moneky style kung fu, karate, muay thai, escrima
Takalajit: Kiinalainen hoitomuoto

Lengailu - Suomen romanien puukkotaito

#27

Viesti MasterCoc »

Kuulin joskus että vielä 60luvulla erään suvun nuorille miehille heitettiin eläimen verta päälle harjoituksen aikana. Tämä tehtiin salaa ettei nuorimies tajua mistä veri tulee.
Idea ettei hätkähdä veren näkemistä.
En tiedä pitääkö paikkansa.
Kuvake
Paanari
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 11
Viestit: 2262
Lauteille: Maaliskuu 2006

Lengailu - Suomen romanien puukkotaito

#28

Viesti Paanari »

Periaatttessa pitää.
On muakin kehoitettu harjoittelemaan siten että ostat kaupasta (jos sattuu olemaan) verta, kastelet kätöset vereen ja rupeet puukon pyöritykseen.
Joo, opettaa pitämään kiinni ja oppii paljon pintojen kitkasta kun ne on veren kyllästämät.
Pursiseuralla olen koittanut ehdotella mutta, nää munattomat vegaanit ei lämmenny ajatukselle…
..tanan porkkanan puriat..
Jaska (se on huikkapäivä eli väli lauantai) :rauhaa:
EX AGMINE HACCAPELLORUM LIBERA NOS DOMINE
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 24803
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Lengailu - Suomen romanien puukkotaito

#29

Viesti Mjölnir »

Paanari kirjoitti:Periaatttessa pitää.
On muakin kehoitettu harjoittelemaan siten että ostat kaupasta (jos sattuu olemaan) verta, kastelet kätöset vereen ja rupeet puukon pyöritykseen.
Joo, opettaa pitämään kiinni ja oppii paljon pintojen kitkasta kun ne on veren kyllästämät.
Pursiseuralla olen koittanut ehdotella mutta, nää munattomat vegaanit ei lämmenny ajatukselle…
..tanan porkkanan puriat..
Jaska (se on huikkapäivä eli väli lauantai) :rauhaa:
Varmaan tämän veren aiheuttaman liukkauden takiakin sitä lakkaa poltetaan pois kahvasta?
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 18918
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

Lengailu - Suomen romanien puukkotaito

#30

Viesti Andy »

Taisteluun suunnitellut veitset on kai yleensäkin karkeakahvaisia ympäri maailman.

Minun edesmennyt isäni opetti minulle puukon käyttöä ainoastaan vuolemiseen - oli puuseppä ammatiltaan - ja hänkin suosi puukossa lakkaamatonta kahvaa ihan työkäytössä, kun se ei hikisessä kädessä pääse lipsumaan.

Onkohan sille lakalle puukonkahvassa mitään käyttöön liittyvää funktiota ylipäätään? Vai onko se pelkästään koristeena ja ehkä suojaamassa kastumiselta?
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 28 kurkkijaa