Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Lengailu - Suomen romanien puukkotaito

Muun maailman lajit

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
Paappa
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 12787
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

Lengailu - Suomen romanien puukkotaito

#46

Viesti Paappa »

Istuskellessa Malmilla eräässä ravintolassa lounaalla satuin näkemään kun kaksi nuorta romanimiestä siinä aikansa kuluksi näyttivät treenailevan puukkotappelua. Oikeat puukot oli esillä. Kauaa tämä ei kestänyt koska mammat tulivat paikalle. Puukot laitettiin sivulta hommaa seuranneen nuoren naisen käsilaukkuun ja koko porukka lastautui autoon ja ajoi pois. Toiminta näytti siltä että tätä oli tehty ennenkin.

Toisen kerran törmäsin vastaavaan liikkumiseen ja puukonkäyttöön työmatkalla vieraillessani eräässä seurassa. Kävin siellä aina välillä kun osuin paikkakunnalle. Siellä treenasi eräs romanimies jonka kanssa minulla oli ilo sparrata kumipuukoilla. Liikehdintä oli hyvin saman näköistä kuin tuossa yllä olevassa tapauksessa.

Kului vuosia ja miekkailuharrastuksen ohella tutustuin perinteiseen italialaiseen veitsikamppailuun. Kuinka ollakaan tuli vahva deja vu. Tätä olin nähnyt aikaisemminkin. Voisiko olla että matkustavaisten ihmisten mukana nämäkin taidot ovat siirtyneet pitkin Eurooppaa. Voihan olla kuvittelin vain samankaltaisuudet. Tai sitten en.
"Always keep an edge on yr knife, son, always keep an edge on yr knife
'cause a good sharp edge is a man's best hedge against the vague uncertainties of life"
(Corb Lund)
Kuvake
Jasse
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 39
Viestit: 3398
Lauteille: Maaliskuu 2006
Paikkakunta: Helsinki
Etulaji: Katori Shinto ryu & potkunyrkkeily
Sivulajit: IP, BJJ, SW, MMA, CACC
Takalajit: Budoturismi

Lengailu - Suomen romanien puukkotaito

#47

Viesti Jasse »

Kirjasta käsitin että kaksintaisteluissa käytettiin aseita. Paitsi että jos toinen koki olevansa vahvempi niin saatoi tarjota kaverille asetta ja itse otella paljain käsin. Tai jos koki toisen olevan liian heikko ja arvoton vastustaja niin kieltäytyi kokonaan ottelemasta :D Mutta nämä menee ehkä sinne tarina- ja ideaalipuolelle.

Tuossa verikostojärjestelmässä toden totta on käytäntöjä jotka vaikutavat hyvin ristiriitaisilta. Esim se että kostoon ei kukaan määrää vaan vanhemmat saattavat jopa estää nuorukaisia lähtemästä kostoretkelle. Varsinkin naisten tehtävänä oli olla rauhantekijöinä ja mennä tappeluihin väliin.

Opetajani sanoi että lengailussa ei ole varsinaisia sääntöjä, mutta tapana on että annetaan kaverille mahdollisuus luovuttaa. Sen humasi sparratessa kun hyvän osuman jälkeen opettaja ei käynyt päälle kuin yleinen syytäjä. Josta tuli mieleen. Kun oltiin sparrattu mun teippaamat pahvipuukot katki ja mä vaihdoin kumipuukkoon ja tarjosin opettajalle oikean puukon tuppea niin tokaisi " Vaihdetaan. Mä kun osun suhun joka toisella vedolla." :D
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 22
Viestit: 16086
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Lengailu - Suomen romanien puukkotaito

#48

Viesti Kari Aittomäki »

Jasse kirjoitti:
Opettajani sanoi suosivansa kapeaa terää. Ei ohutta. Itsestäni tuntuu että sillä olisi hyvä etenkin pistää, mutta miksei viiltääkkin. Terän pituudeksi mainitsi 20cm ja pitää olla 'kunnon terästä'.
Juujep. Anteeksi huolimattomuus, jostainsyystä mielsin kapeaterä-termin fileerausveitsen tyyppiseksi viiltokaluksi.
Kaskun samanapäivänä fileerasin jykevän lohen.. näin tyhymä sitä on.

Olen jep samalla kannalla että luja että ohut terä on aika optimi pistämisvekotin... elävä liha nimittäin haukkaa terään ja poisveto vaatii omat kikkansa. Olen aina, siis pennusta asti ihmetellyt jenkkien bowie-veitsiä, eihän sitä kakkulapiota saa ulos lihasta muuta kuin valtavalla voimankäytöllä. Jim Bowie on ilmeisesti ollut hyvin vahva ja hurja veikkonen.
Se veriura meikäpuukoissa ei ole vertavarten vaan antaa haavaan ilmaa, ehkes se hevosenpää antaa myös kätevyyttä poisvetoon. Ja en tiedä kuinka moni on kuullut jutut pistosta+kiertämisestä? Se tarkoittaa juuri terän ulosvetotekniikkaa.

Mites se treenirakenne?
Sparraatteko te vain vai onko jutussa ohjaamiselementti? Terätappelussa kyse on lähinnä ohituksista, eli antaako opastajasi vinkkejä ja treenidrillejä vai jättääkö vaan esimerkin kautta tajuttavaksi?
Tässä on mielestäni se ero laatikoidun treenimetodin ja villimmän tietotaidon jakamisen välillä.
Sivujuonteena, kaspinin osalleensaama pashkanheitto tuntuu kohdistuvan tietotaidon jäsentämispyrkimyksiin..

Paapan kokemia mukaillen, onkohan tämä se tappelustaidon tiedonvälittämisen perusmuoto?
Omat kokemani tukevat tätäseikkaa, esim se barateroveikkonen (gypsy sekin) heitti drillejä ja omaksu omiani, tapahtuma oli vuorovaikutteisempi kuin perinteinen hojo/sportti-treenisessio.
Vähän niinku voisin kuvitella muusikkojen jammailevan.

Miten on, jammailetteko te vai jäykistelettekö?
Kuvake
Jasse
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 39
Viestit: 3398
Lauteille: Maaliskuu 2006
Paikkakunta: Helsinki
Etulaji: Katori Shinto ryu & potkunyrkkeily
Sivulajit: IP, BJJ, SW, MMA, CACC
Takalajit: Budoturismi

Lengailu - Suomen romanien puukkotaito

#49

Viesti Jasse »

Kerta ollaan vasta tavattu. Alkuun kaveri näytti ne kaksi otetta (sormi ja perinteinen) ja kolme lyöntitapaa - kasi, viilto ja pisto. Sitten vaan sparrattiin. Väliin antoi yleisluonteisia neuvoja asennoitumisesta. Itse seurasin koko ajan miten hän käyttää veistä ja liikkuu. Tämä varmaan osaltaan vaikutti siihen että omaan päättyyn ropisi niitä osumia luvattoman paljon :P

Eli jammailtiin.
Kuvake
Jasse
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 39
Viestit: 3398
Lauteille: Maaliskuu 2006
Paikkakunta: Helsinki
Etulaji: Katori Shinto ryu & potkunyrkkeily
Sivulajit: IP, BJJ, SW, MMA, CACC
Takalajit: Budoturismi

Lengailu - Suomen romanien puukkotaito

#50

Viesti Jasse »

Seuraava on OT ja modet jakakoon omakseen jos parhaaksi näette.

Jammailusta ja oppimistavoista tuli mieleen. Itse olen aina tykännyt sekä tanssia että tapella. Lapsena tuli käytyä street-dance tunneilla ja nuorena perustettiin oma breikki-posse. Jenkeissä 18v olin koulun hip-hop-ryhmässä ja valitsin normaalien liikuntatuntien sijasta tanssitunnit. Ainoana kundina. Siellä veivattiin jazz-baletin piruetteja ja hip-hipin koreografioita. Välitunnella stepailin mustien kanssa Crip-walkia ja body-boxingia. Espaniassa asuessani tytöt opetti lattareita baarissa ja kuukausi sitten aloitin käymään salsa-tunneilla.

Parhaiten jutut oppii kun niihin kasvaa. Kun ne on osa sun kulttuuria. Sillon ei tarvitse kenenkään näyttää edes perusteita kun lapsesta asti katsot vierestä ja vanhemmat tanssittaa tai tappeluttaa.Itse en kasvanut tällaisessa ympäristössä vaan hakeuduin ihan omasta aloitteesta opetukseen jo lapsena. Aluksi opin tekemään koreografioita, niin tanssi kuin tappelu. Sanoisin että vasta breikatessa opin liikkumaan vapaasti musiikin ja tilanteen mukaan. Tämä auttoi myös valtavasti kamppailupuolella kun aloin painia.

Tässä tullaan taas tähän iän ikuiseen kata vs sportti kysymykseen. Eli missä mikä pitäisi olla muotoon sidotun ja improvisoidun tekemisen suhde? Paritansseja pystyy tanssia heti kun sisäistää askelmerkit, mutta jos haluaa oppia viemään ja pyörittämään niin pitää pitää saada oppia ja tuntumaa opettajalta. Ainakin näin vanhemmalla iällä.

PS: Salsa-tunneilla opetellaan joka kerta uusi koreografia joka on unohtunut seuraavaan viikkoon mennessä. Pitäisi ehdottomasti mennä viikoittain tansseihin hiomaan oppimaansa. Joko koko settiä tai sitten vain osaa siitä.
PetriP
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 2135
Lauteille: Toukokuu 2006
Paikkakunta: Espoo
Etulaji: Judo

Lengailu - Suomen romanien puukkotaito

#51

Viesti PetriP »

Kari Aittomäki kirjoitti: Olen aina, siis pennusta asti ihmetellyt jenkkien bowie-veitsiä, eihän sitä kakkulapiota saa ulos lihasta muuta kuin valtavalla voimankäytöllä. Jim Bowie on ilmeisesti ollut hyvin vahva ja hurja veikkonen.
Tai sitten se veitsi oli ihan muuhun tarkoitukseen ja sitä sitten käytettiin myös tappeluun.
Kuvake
Paappa
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 12787
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

Lengailu - Suomen romanien puukkotaito

#52

Viesti Paappa »

Davide Lubidin olen tavannut nyt kaksi kertaa. Tältä hänen toimintansa näyttää. Eniten julkisuudessa tältä alalta on ollut Roberto Laura jonka videoita löytyy myös juutuupista.

"Always keep an edge on yr knife, son, always keep an edge on yr knife
'cause a good sharp edge is a man's best hedge against the vague uncertainties of life"
(Corb Lund)
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 18918
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

Lengailu - Suomen romanien puukkotaito

#53

Viesti Andy »

Nämä nykyiset "Bowie-puukot" eivät kai ole kovin lähellä alkuperäistä Jim Bowien käyttämää mallia, jota ei ilmeisesti ole säilynyt. Tässä kuva varhaisen Bowie-puukon kopiosta. Se on lähinnä teurastajan/lihanleikkaajan veitsi.

Kuva

Bowie itse näytti tältä. Ihan raavas mies, mutta ei vaikuta fyysisesti yli-ihmiseltä.

Kuva

Mutta aiheeseen palatakseni niin onkohan tätä lengailua olemassa maailmalla laajemminkin kuin Suomen romanien keskuudessa? Voisi kuvitella että vaikkapa Ruotsista löytyisi, kun Suomen romaneillahan on sinne aika kiinteät siteet. Sitten taas nämä Itä-Euroopan romanit ovat kai ihan eri porukkaa.
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Kuvake
Paanari
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 11
Viestit: 2262
Lauteille: Maaliskuu 2006

Lengailu - Suomen romanien puukkotaito

#54

Viesti Paanari »

Mulla on semmonen vahva kutina että, kaikilla kansoilla/heimoilla/klaaneilla/whatever on omat temppunsa. Eri asia on kuinka tunnettuja ne ovat omassa yhteisössään…
Jotku on piilottaneet tietotaidot tansseihin tms rituaaleihin.
Taidot on pidetty aina piilossa ja jos ulkopuolista on hymmm opastettu niin, en jaksa uskoo että aivan kaikki olisi kerrottu.
Sitten jos et kerro kaikkee tai esität asias ”nuotiotarinoina” ollaankin jo ”lahko”, ”kulttilaji” ”McDojo” tai puhdas rahastus tms huijaus…
Mä kaipaan aikaa ennen intternettiä, se tieto piti hakea vaikka minkälaisista tunkioista.
Voimia Jasse, se tiedon lypsäminen ei ole helppoa…
Paljon palaa tupakkia ja vettä virtaa joessa ennenkuin jotain tärkeempää kerrotaan.
Jaska
EX AGMINE HACCAPELLORUM LIBERA NOS DOMINE
Kuvake
Jasse
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 39
Viestit: 3398
Lauteille: Maaliskuu 2006
Paikkakunta: Helsinki
Etulaji: Katori Shinto ryu & potkunyrkkeily
Sivulajit: IP, BJJ, SW, MMA, CACC
Takalajit: Budoturismi

Lengailu - Suomen romanien puukkotaito

#55

Viesti Jasse »

Kirjasta antoi ymmärtää että kaikki maailman romanit ovat lähtöisin Punjabin, nykyisen Intian pohjoiselta alueelta. Nykyään tavat vaihtelevat suuresti maittain ja yhteinen nimittäjä on puhtaus-sääntöjen ja vanhempien kunnioituksen korostaminen. Suomen romanit ovat unohtaneet mistä ovat Suomeen vaeltaneet, mutta 1500-luvulta on ensimmäiset merkinnät heidän olostaan Suomessa.

Minä uskon että jos olosuhteet ovat samat niin tavat ja temputkin on. Heitinkin opettajalleni ajatuklsen että tämä romanien lengailu voisi olla sitä samaa mitä suomalaisetkin - varsinkin häijyt - ovat harrastaneet puukko-vallan aikana. Opettajani epäili vahvasti teoriaani ja spekuloi juurilla Intiaan. Kummassakin teoriassa näkyy halu nähdä omat juuret. Nähdäkseni tämä on hyvin tyypillistä lajien harrastajille ja stooreille.

Minulle on tärkeää se että näytetään ja kerrotaan totuus. Olipa se miten arkista tai karua vain. En odota ihmeitä enkä polta tupakkaa.
Kuvake
MikaM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 5292
Lauteille: Marraskuu 2009
Paikkakunta: Naantali
Etulaji: Jumppa

Lengailu - Suomen romanien puukkotaito

#56

Viesti MikaM »

OT: Punjab on jakautumisen jälkeen sekä Intiassa että Pakistanissa.
“Maamiinat kioskeihin”
RadioRock
Kuvake
Jasse
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 39
Viestit: 3398
Lauteille: Maaliskuu 2006
Paikkakunta: Helsinki
Etulaji: Katori Shinto ryu & potkunyrkkeily
Sivulajit: IP, BJJ, SW, MMA, CACC
Takalajit: Budoturismi

Lengailu - Suomen romanien puukkotaito

#57

Viesti Jasse »

Kuva

Kaivosen vihkosessa mainitaan 'klengailu'. Tämän mukaan se olisi käsivarsiin kohdistuvaa puukkosparria oikeilla terillä.


Kuva
Kuvake
Jasse
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 39
Viestit: 3398
Lauteille: Maaliskuu 2006
Paikkakunta: Helsinki
Etulaji: Katori Shinto ryu & potkunyrkkeily
Sivulajit: IP, BJJ, SW, MMA, CACC
Takalajit: Budoturismi

Lengailu - Suomen romanien puukkotaito

#58

Viesti Jasse »

Jasse kirjoitti:Kuva

Kaivosen vihkosessa mainitaan 'klengailu'. Tämän mukaan se olisi käsivarsiin kohdistuvaa puukkosparria oikeilla terillä.


Kuva
Kysyin asiasta opettajaltani. Hän ei ollut koskaan kuullutkaan moisesta sparrista. Sanoi käsien vekkien olevan syystä tai toisesta useimmiten itse aiheutettuja.
Kuvake
Paappa
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 12787
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

Lengailu - Suomen romanien puukkotaito

#59

Viesti Paappa »

Olen nähnyt videon jossa vanha italialainen äijä näyttää kuinka ennen vanhaan selviteltiin raavaiden miesten periaatteellisia kysymyksiä. Veitsen terä kierottiin paksuun naruun ja jätettiin vain kärki ulos. Asennossa kädet pidettiin noin otsan korkeudella ja tehtiin iskuja yläviistosta, tarkoituksena pitää kädet pois vastustajan ulottumalta.

Oikeissa veitsikouluissa Etelä-Italiassa harjoitusväline oli puinen keppi, jonka kärkeen voitiin kiinnittää lyhyt naula. Tällä voitiin tehdä naarmuja ja pieniä pistoja kaksinkamppailussa, jos tarkoituksena oli katsoa kuka osaa mitäkin tai muuten sovitusti haluttiin välttää vakavia vammoja tai kuolemantapauksia ja sen seurauksena verikostoa.
"Always keep an edge on yr knife, son, always keep an edge on yr knife
'cause a good sharp edge is a man's best hedge against the vague uncertainties of life"
(Corb Lund)
Kuvake
MtJ
takapotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 12792
Lauteille: Tammikuu 2006
Paikkakunta: Etelä-Savo

Lengailu - Suomen romanien puukkotaito

#60

Viesti MtJ »

Tuohon teurastukseen vähän jotain; itse tykkään käyttää suolistamiseen + aukomiseen suhteellisen lyhyttä puukkoa tai semmoinen normaalikin käy. Sitten kun lihoja pistetään pieniksi niin siihen on kätevä tukevampiteräinen veitsi. Fileerausveitsi ei oikein käy isomman elukan kanssa.

Nylkemisessä harvemmin on verestä haittaa, kun kuolleessa elukassa ei veri enää virtaa. Tosin esimerkiksi sika rasvaisena elukkana liukastaa väkisin puukon terän ja kahvan, niinkuin kädetkin. Jo pelkästään villisika on tässä suhteessa "helpompi tapaus".

Pelkällä puukkolla työ sujuu kyllä OK, mutta mielelläni käyttäisin kahta erilaista puukkoa. Yhtä puukkoa (lyhyempiteräistä, voisi olla vaikka pyöreäkärkinenkin) suolistukseen + nylkyyn, toista puukkoa lihan leikkuuseen ja paloitteluun. Sian kanssa tikkisaha on ok työkalu, villisian kanssa ei ole niin justiinsa (eikä hirvenkään). Pienempien elukoitten kanssa käytän mitä tahansa terää mikä käsille sattuu. Oksan pätkälläkin onnistuu nylkeminen + suolistus.
“Tallella ikä eletty, sanotaan. Kokemuksia karttuu, monesta asiasta voi huokaisten sanoa: herrankiitos kun on tuokin temppu jo tehty.”
― Veikko Huovinen, Mikäpä tässä
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 34 kurkkijaa