Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Kas-Pin ja olemassaolon mahdollisuus ynnä kehitys

Muun maailman lajit

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 16082
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Kas-Pin ja olemassaolon mahdollisuus ynnä kehitys

#61

Viesti Kari Aittomäki »

Itse olen verrattomasti kiinnostuneempi kaspinin sisällöstä kuin historiasta. Josta siitäkin olen kyllä kiinnostunut mutten ensinkään tästä ns keskustelusta.
Joka ei edes näyttele pyrkivänsä minkäänlaiseen infoon, kunhan vaan rätkätetään lopultakin hyvin pinnallisesti.
Nyt kun tässä on muutama kokenut aikamieskin käyttänyt maltillisen järjen ääntä niin osallistutaan nyt. Kiitos Lasselle & JanneM:lle ja muille järkimiehille.

Kuinka todentaa antropologian keinoin kansanperinne jossa on salailumentaliteetti oleellisena osana?
Mä olen itse nöösiäisenä saanut pimeää oppia (ei kaspinin pimeäoppia) hyvin kouriintuntuvasti.. ankarin "näistä-ei-sitte-huudella" varoituksin.
Verrokkina, olen ohjatusti repinyt kurkun elukoilta korostetun tappelumenetelmällisesti, tekniikka oli suunnilleen tämä
:
Russeli tossa tosin pitää tuijotuksen, mua opastettiin stalkkausvaiheessa käyttään syrjäsilmää jos kohde on herkkänä.. Ettei "vaisto varoita".
- Jos se taas jupisee munilleen niinsitte se ei tajua mitään.
Ohjaaja oli aito kaukopartiomies ja kammottava miesi, kylän paras pistäjä jota Äijäkin (isäni) varoi. Vaikka pitää kai sitä enoaan kunnioittaakin vaikka kyllähän nillekin tuli yhteenotettavaksi.


Minäkin olen kolunnut saleja ja osaajia eikä tätä stalkkausvaiheen katsekohdistusta ole tullut vastaan kuin kaspinissa? Tietääkseni Kalle ei ole sotinut eli kyseessä on automaagisesti oltava hojometodeille tutumpi toisenkäden tieto. Ja ne kaspinin treenimetodit aiheesta oli.. varmempia kuin omakehittelemäni.
Puhumattakaan niistä itseinhon purkusessioista.

Jos minä niin muutkin. Kädentaitoa taatusti löytyy, kenties jopa yhä. Mutta milläs sen todistusvoimaiseksi saattaa?
Tämä on sitte aito kysymys eikä kannanotto.

Mitä tässä taas yritetään piipittää on se että nämä tappelustaidot lienevät vahvasti salailun-alla ja jopa häpeällisiksikin miellettyjä?

Toinen esimerkki, olen kolmessa erillisessä yhteydessä saanut varoitusta "pyövelinsuvun" jäsenistä. Konteksti ei ollut tappelustaidossa vaan parantamisessa, mua kiinnostaa sukurasitteella verenpysäytys jonka liepeiltä myös kaukoparantaminen on tullut huomion alle.
Joka kerta pyövelisukuun on liitetty myös pimeätieto ja vahingoittaminen.
Kuitenkaan mistään pyövelitietotaidosta en ole löytänyt kirkonkirjamerkintöjä kummempaa infoa.
Tästä on pakko vetää oletus että tiettyjä taitoja ei ole ollut tapana ylösmerkitä.
Vaikka olen kyllä kuullut pirunkirjoista ja mustista raamatuista näissä yhteyksissä.

Ja niin, saanut ihan ensikäden kokemusta etä.. jossei nyt parantamisesta niin etähelpotuksesta. Ja näkemisestä.
Kalleltapa hyvinkin. Kokemus oli.. mystinen.
Tollasta taitomäärää on turha esittää itsekeksityksi. Noway, Jose. Jostain se tieto tulee.

Kuten myös Lauri Törnin paljaankädentaidot, joita hän ihan ylöskirjatusti esitteli ja jääkäreilleen opetti. Ylösmerkitysti hänen kampfsport-taustansa on nyrkkeily, jotain saksan-jiujitsua esitettiin selitykseksi myös.
Jälkimmäisestä eivät ainakaan kirjassaan maininneet ammattihistorioitsijat 2013 Oula Silvennoinen/Juha Pohjonen..
tosin koko kyhäelmä on vahvan segmenttisesti rakennettu ja keskittyy lähinnä akkamaisuuksiin.
Mutta jostain se Lauri Allanin taito oli opittu. Mulla toki on teoria..

Mä muuten olen kuullut moniakin, varsin vaivautuneita veteraani-tarinoita.. sanotaanko selittämättömien ilmiöiden kuvailuissa. Mukaan kuuluu myös kaukopartiojätkien etumiesten yliherkkä maastonlukutaito.
Jostain ne tarinat tulee.

Nöyrä pyyntö, jos nyt lopulta jättäisitte sen niinilmeisensietämättömänmakian v*ttuilun jo taakke ja.. keskustelisitte? Aikamiehet sentään.

Kysymys.
MikaM kirjoitti:
Itse asiassa ainoa asia, joka itseä 'häiritsee' ja omaan kommenttiin antaa säröääntä on Aittomäki. Mutta pääasiahan olisi, että asianosaiset ovat valintoihinsa tyytyväisiä, vai mitä?
Kuokuokokomekikki?
Kuvake
JanneM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 20197
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: JKL

Kas-Pin ja olemassaolon mahdollisuus ynnä kehitys

#62

Viesti JanneM »

Andy kirjoitti:
JanneM kirjoitti:YKsi asia minua tässä ainaisessa kaspin väittelyssä hämää.

Tässä on nyt ollut mukana aina vain seuraavat vaihtoehdot
...
2. Kas-pin historia on 100% valetta ja sitä myöden laji on ihan huttua ja toimimatonta sontaa.
Kuka näin on sanonut ja missä? En ole nyt 15 vuoden seuraamisen jälkeen tätä ennen kuullut tällaista väitetta.
En nyt jaksa kaivaa onko kukaan suoranaisesti vetänyt noin rankkoja yhtäläisyysmerkkejä, mutta näin luettuna se on vaikuttanut useamman kirjoittajan toimesta olevan "historia tårta på tårta = laji on tårta på tårta"
-Janne Maunonen-
**No jasinui salmul saralra**
JKL Fight Club
Defendo JKL
American Defendo Academy
Kuvake
TimoS
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 23332
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Hesa
Etulaji: Shorin ryu Seibukan karate
Sivulajit: Matayoshi kobudo
Takalajit: Matsuoi-ha Shorinji ryu Renshinkan karate
Yhteystiedot:

Kas-Pin ja olemassaolon mahdollisuus ynnä kehitys

#63

Viesti TimoS »

Kari Aittomäki kirjoitti:Nöyrä pyyntö, jos nyt lopulta jättäisitte sen niinilmeisensietämättömänmakian v*ttuilun jo taakke ja.. keskustelisitte? Aikamiehet sentään.
Niin, se peräänkuuluttamasi keskustelu on hieman hankalaa kun kaikki vastaukset kysymyksiin menevät, vain hieman kärjistäen, jompaankumpaan näistä kahdesta vaihtoehdosta:
  • Kalle on hieno mies
  • Hii-o-hoi, tonttu meni metsään
Timo Saksholm

Karate wa kunshi no bugei
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 20815
Lauteille: Joulukuu 2007

Kas-Pin ja olemassaolon mahdollisuus ynnä kehitys

#64

Viesti Lasse Candé »

Näkisin nuo vaistoamiset, niiden välttämiset, etävaikuttamiset ja ehkä myös tuon maastonlukutaidon kaikki sellaisina asioina, joissa voi periaatteessa olla jotakin intuitiivista totuudellisuuttakin, vähintään nyt ilmiöinä. Eläinten vaistot saattavat olla aivan hämmästyttävät ja on ihan mielenkiintoista, kuinka paljon tästä ihminen voi saada tehokkaasti käyttöönsä ja miten?

Samassa niissä on lähes varmasti vahvasti mukana kokemusta, joka vahvistaa onnistumisen fiiliksiä paljon pidemmälle. Sitten todistusaineistoksi kelpuutetaan kun oltiin oikeassa ja unohdetaan kun oltiin väärässä. Oikeastaan luulisin tämän lähtevän siitä, että me luetaan ihmisiä monissa suhteissa melko oikein ja hyvällä säkällä onnistutaan lukemaan jotain paljon puutteellisemmillakin datoilla. Jos joutuu luottamaan vaistoihinsa, ei ehkä olekaan kovin järkevää alkaa kyseenalaistamaan sitä intuitiotaan, jota taas samaan aikaan nimenomaan yrittää pitää mahdollisimman herkkänä ja terävänä.



Mutta tämä on melko loputon suo ja pitäisi oikeastaan käsitellä vaikka kuudennen aistin ketjussa, jollaisen muistelen olevan olemassa jossakin. Enemmän aiheeseen liittyen, olisiko tämä nyt Kaspinissa sitä mitä kutsutaan huuhaaksi? Aikoinaan lajin harrastajat kutsuivat täällä huuhaaksi joitain aspekteja lajistaan. Onko tuo nimitys siis lajissa yleinen ja koskettaako se nimenomaan näitä asioita?
tonik
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 920
Lauteille: Helmikuu 2007

Kas-Pin ja olemassaolon mahdollisuus ynnä kehitys

#65

Viesti tonik »

Joo se menee sinne huuhaa osastolle.
Huomannut että jotkut ihan seurakohtaisestikin painottavat näitä enemmän, ja toiset taas puukko ja muita ase juttuja.
Itse en ole niin kiinnostunut huuhaasta. Se on mistä kukakin tykkää.
Kuvake
Mänzy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 4951
Lauteille: Maaliskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki
Etulaji: Bujinkan Budo Taijutsu, HEMA
Takalajit: Brasilialainen jujutsu, historiallinen miekkailu (italialainen tyyli)

Kas-Pin ja olemassaolon mahdollisuus ynnä kehitys

#66

Viesti Mänzy »

Itselleni tuo stalkkausvaiheen katseenkohdistus on tullut lajikuvioissa toissijaisesti vastaan. Juteltiin treenikaverin kanssa hänen sotilastaustaisesta sukulaisestaan. Kyseessä ei ollut suomalainen sotilas.

Stalkkaustuijotus sinällään liittynee myös oman hojoiluni keinovalikoimaan, mutten voi vahvistaa kirjallisten lähteiden kautta.
Mikko Mänttäri

In the game of thrones you win, fanat ad patolg, or you die.
Kuvake
MikaM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 5273
Lauteille: Marraskuu 2009
Paikkakunta: Naantali
Etulaji: Jumppa

Kas-Pin ja olemassaolon mahdollisuus ynnä kehitys

#67

Viesti MikaM »

Kari Aittomäki kirjoitti:
Nöyrä pyyntö, jos nyt lopulta jättäisitte sen niinilmeisensietämättömänmakian v*ttuilun jo taakke ja.. keskustelisitte? Aikamiehet sentään.

Kysymys.
MikaM kirjoitti:
Itse asiassa ainoa asia, joka itseä 'häiritsee' ja omaan kommenttiin antaa säröääntä on Aittomäki. Mutta pääasiahan olisi, että asianosaiset ovat valintoihinsa tyytyväisiä, vai mitä?
Kuokuokokomekikki?
Lucky Luket luettu ja syömään ei nyt mennä. Joo, asialinjalla yrittää olla. Vähän tosin sitä haittaa tuo joidenkin vastaustyyli, mutta olkoon nyt se. Eipä ole kaikki kyselijätkään ihan asiallisia. Mutta eli. Minun aivoon vahvin argumentti Kas-Pinistä metodina (unohdetaan se historia tässä) olet sinä. Se särö on siinä, että miltei kaikki muu, mitä näkee ja lukee vaikuttaa, no, ei vakuuttavalta. Ja nämä kaksi asiaa eivät ole harmoniassa mun päässä. Mutta ei se haittaa, kuhan totean.
“Maamiinat kioskeihin”
RadioRock
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 16
Viestit: 18892
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

Kas-Pin ja olemassaolon mahdollisuus ynnä kehitys

#68

Viesti Andy »

En suinkaan epäile, etteikö kaukopartioissa olisi ollut tapana laittaa tunnetusti "herkkävaistoisia" miehiä partion kärkeen. Totta kai ne ovat niin tehneet, mutta siitä että nämä henkilöt olisivat aina tai edes mitenkään yleisesti olleet Kaspin-perinteen taitajia, ei ole mitään viitettä.

Itseasiassa olen lähes varma, että Kalle on keksinyt tämän paanarien eetterikehäaistimisen kaukopartioissa Reino Lehväslaihon sotaromaaneista, joissa kolttasaamelaisia laitetaan partioiden kärkeen ja näillä vihjataan olevan yliaistillisia kykyjä. Kallehan on suomalaisen sotakirjallisuuden ystävä ja tietysti lukenut nämä alan perusteokset. Olen myös vakuuttunut siitä, että Kalle itse uskoo hallitsevansa yliluonnollisia kykyjä.

Mitä tulee tuohon partiotoimintaan muuten, niin selvittelin hankasalmelaisten sotatietä aikoinaan enemmänkin. Tätä helpottaa se, että tuon aikaisessa järjestelmässä saman pitäjän miehet sijoitettiin lähtökohtaisesti samaan joukko-osastoon. Hankasalmelaisten komppania oli sellaisella alueella (en nyt muista oliko Kannas vai Itä-Karjala, tarkistan tarvittaessa), jossa oli kiinteät rintamalinjat eikä kaukopartiotoimintaa siellä siksi harjoitettu. Pääasiallinen sotatehtävä joukolla oli tienrakennustyöt. Jo tämä tekee epäuskottavaksi sen että Kaspinin - joka siis on hankasalmelaisen Valkosen suvun taito - harjoittajia olisi laajemmin käytetty kaukopartioiden tunnustelijoina.

Löysin myös luettelon kaikista sota-ajan kaatuneista, eikä yhdenkään Valkosen kaatumispaikka ja -aika ollut sellainen, että se viittaisi minkäänlaiseen partiotoimintaan.
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Kuvake
Vanhakankea
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 3401
Lauteille: Helmikuu 2010

Re: Kas-Pin ja olemassaolon mahdollisuus ynnä kehitys

#69

Viesti Vanhakankea »

Tietämättä tarkemmin mitä tuolla maastonlukutaidolla tarkoitetaan, niin uskon itse esimerkiksi 'eksymättömyyden' olevan sekoitus intuitiivista kykyä lisättynä kokemusperäisesti opittuun tietoon.

Vaikka sota-aikaan elettiinkin tukevasti maanviljelysyhteiskunnassa, niin saamelaisten metsästäjäkeräilijöiden luonnossaliikkumis- ja selviytymiskyky saattoi maatalonpojan tai joukkoon eksyneen kaupunkilaisen silmin näyttää ylimaallisilta kyvyiltä. Tuohon kun vielä lisää, että partioissa nukkuminen taisi jäädä kovin vähille, niin moni muukin asia saattoi näyttää ylimaalliselta.

Saamelainen valokuvamuistilla olisikin sitten ollutkin vielä ylimaallisempi ilmestys. Vilkaisu karttaan partioon lähtiessä ja sen jälkeen ei sillä reissulla karttaa tarvita.
* Entinen idealisti - nykyinen nihilisti
** Suoraan huipulle pääsee vain oikotietä
Kuvake
MikaM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 5273
Lauteille: Marraskuu 2009
Paikkakunta: Naantali
Etulaji: Jumppa

Kas-Pin ja olemassaolon mahdollisuus ynnä kehitys

#70

Viesti MikaM »

Voisiko tuota tietoa kerätä, jäsentää ja opettaa valituille? Ja kutsua sitä Kas-Piniksi?
“Maamiinat kioskeihin”
RadioRock
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 93764
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Kas-Pin ja olemassaolon mahdollisuus ynnä kehitys

#71

Viesti Mika »

Kaimani, muistanet ajan, jolloin tietoa ei ollut avoimesti saatavilla, kuten nykyään on. Silloin sen tiedon eteen joutui tekemään töitä, mikä oli omalla tavallaan hyvä ja hieno asia, mutta sen kääntöpuolena oli sitten se, että sen takia siinä urakassa joutui helposti heittäytymään uskon ja toivon varaan. Aika ennen World Wide Webbiä oli vähän kuin sellaista pimeää keskiaikaa. Se oli kovin erilaista aikaa kuin nykyään.

Lisäksi kansallisromantiikan mahdollinen vaikutus olisi täysin ymmärrettävä. Kukapa meistä ei haluaisi, että Suomessa olisi ihan oma, pitkäaikainen kamppailulaji.

Jokaisella meistä on myös omat sokeat pisteemme.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Poista käyttäjä 1747
Viestit tässä aiheessa: 2

Kas-Pin ja olemassaolon mahdollisuus ynnä kehitys

#72

Viesti Poista käyttäjä 1747 »

Vanhakankea kirjoitti:Tietämättä tarkemmin mitä tuolla maastonlukutaidolla tarkoitetaan, niin uskon itse esimerkiksi 'eksymättömyyden' olevan sekoitus intuitiivista kykyä lisättynä kokemusperäisesti opittuun tietoon.

Vaikka sota-aikaan elettiinkin tukevasti maanviljelysyhteiskunnassa, niin saamelaisten metsästäjäkeräilijöiden luonnossaliikkumis- ja selviytymiskyky saattoi maatalonpojan tai joukkoon eksyneen kaupunkilaisen silmin näyttää ylimaallisilta kyvyiltä. Tuohon kun vielä lisää, että partioissa nukkuminen taisi jäädä kovin vähille, niin moni muukin asia saattoi näyttää ylimaalliselta.

Saamelainen valokuvamuistilla olisikin sitten ollutkin vielä ylimaallisempi ilmestys. Vilkaisu karttaan partioon lähtiessä ja sen jälkeen ei sillä reissulla karttaa tarvita.

Niin. Joillain on pääkopan piuhat sen malliset että visuaalinen muisti ja hahmottaminen pelittää muita paremmin. Sitten kun vielä oppii tietämään mitä hakee, ymmärtää miten vastapuoli ajattelee ja saa toistoja alle niin voila...yli-ihnimmillinen vaisto on valmis.

Sama pätee myös jäljittämiseen, kalastamiseen jne.
Viimeksi muokannut Poista käyttäjä 1747, kesä 21, 2017, 12.47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kuvake
Vanhakankea
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 3401
Lauteille: Helmikuu 2010

Re: Kas-Pin ja olemassaolon mahdollisuus ynnä kehitys

#73

Viesti Vanhakankea »

Itse tarkastelen ilmiötä mahdollinen-todennäköinen akseleilla. Tätä lienee Occaminkin maininneet ovat tarkoittaneet.

Matemaattisesti hahmoteltavien asioiden osalta tämä on helppoa.

Lottovoitto on mahdollista ja sen todennäköisyys voidaan laskea.

Historian osalta tämä onkin sitten aavistuksen hankalampaa.

Katselin taannoin dokumenttia, jossa järjestettiin ihmisryhmälle koe, jossa heidät vietiin opastetulle maastoretkelle henkilökohtaisen 'gopro'-kameran kanssa. Retkellä törmättiin lavastettuun ufon putoamispaikkaan. Kun henkilöitä haastateltiin jälkikäteen tapahtumista, niin videomateriaalin eli heidän näkemänsä ja kertomusten välillä oli huikeita eroja.

Muistaakseni myös todistajien osalta on tehty tutkimusta 'luotettavuudesta'.

Omakohtaisena kokemuksena autokolari johon jouduin ja josta yksi todistaja väitti minun tulleen täysin toisesta suunnasta kuin mitä olin tullut.
* Entinen idealisti - nykyinen nihilisti
** Suoraan huipulle pääsee vain oikotietä
Kuvake
Vanhakankea
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 3401
Lauteille: Helmikuu 2010

Re: Kas-Pin ja olemassaolon mahdollisuus ynnä kehitys

#74

Viesti Vanhakankea »

Edellisestä viestistä jäi loppu puuttumaan.

On mielestäni siis mahdollista, että on olemassa pitkän historian omaava salassa pidetty suomalainen kamppailutaito, todennäköisyyden voi sitten jokainen arvioida itse.
* Entinen idealisti - nykyinen nihilisti
** Suoraan huipulle pääsee vain oikotietä
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 16
Viestit: 18892
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

Kas-Pin ja olemassaolon mahdollisuus ynnä kehitys

#75

Viesti Andy »

MikaM kirjoitti:Voisiko tuota tietoa kerätä, jäsentää ja opettaa valituille? Ja kutsua sitä Kas-Piniksi?
Voisi, mutta tämä ei ole se tarina mitä Kaarlo Valkonen Kaspinista esittää. Hänhän esittää että kyseessä on hänen suvussaan ainakin keskiajalta asti periytynyt laji, jossa on tasojärjestelmä, kirjoitettuja opetus"rullia" jotka periytyvät pääopettajalta toiselle yms. yleensä itämaisiin järjestäytyneisiin kamppailulajeihin kuuluvia piirteitä. Plus lisäksi hän väittää että Suomessa on muitakin vastaavia lajeja jopa niin että ne voidaan jalkaa maantieteellisiin tyyleihin. Tämä on se tarina, mikä on aivan selvästi mielikuvituksen tuotetta.

Kyllä Suomessa on olemassa monenkinlaista perinnetietoa kamppailun saralta. Tuo lengailu ainakin on ihan kiistatta olemassaoleva perinne. En ihmettelisi, jos löytyisi myös vanhempia ihmisiä, jotka ovat saaneet nuoruudessaan oppia puukkojunkkareilta tai mahdollisesti välillisesti näiden "oppilailta". Tämä ei tietenkään ole kovin järjestelmällistä harjoittelua voinut olla enää myöhempinä aikoina, mutta ehkä jotain kikkoja on vielä tallella. Ja sodan aikana on tietysti harjoiteltu lähitaistelua puukolla ja ilman ja sitä treenanneita ihmisiä ja näiden myöhemmin kouluttamia on varmasti vielä elossa. Suora opetuslinja löytynee Erikoisjääkäripataljoonan henkilöstöstä. 1930-luvulla ratsuväen aseistukseen kuului vielä miekka ja sitäkin armeijassa treenanneita on varmaan vielä hengissä.

Valitettavasti Kaspinista ei löydy mitään näyttöä edes siitä, että sitä olisi koostettu tämäntyyppisistä lähteistä. Sen sijaan Kallen tiedetään treenanneen bujinkania ja shorinji kempoa, joista on ilmeisesti saanut ainakin pääosan opeistaan ja keksinyt loput. Jopa periytyneitä tekniikoita on tunnistettu (ainakin jalkaterälle astuminen). Puukon käsittelyähän on helppo treenata itsekseenkin ja saada se ainakin näyttämään sujuvalta. Kallen tiedetään myös opettaneen lajiaan itämaisilla nimillä 1990-luvun puolella. Suomalaisuus on tullut mukaan joskus 2000-luvun vaihteen tienoilla aluksi vaiheittain, kuten noista vuoden 2001 ilmoituksista näkyy. Niissähän esiintyy jonkinlainen hybridi itämaisista ja suomalaisista perinteistä mutta jo seuraavana vuonna Kalle esitti lajin nimenomaan suomalaisena perinteenä, jolla on vain jotain muinaisia yhteyksiä Kiinaan. Japani ja jujutsu oli tässä vaiheessa pudonnut historiikista jo pois.

Tämä pitäisi olla ihan selvä asia jokaiselle tapausta seuranneelle ihmiselle.
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 5 kurkkijaa