Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Komba

Muun maailman lajit

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
flammee
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 11111
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu

Komba

#361

Viesti flammee »

Älyttömissä hinnoissa on sellainen puoli, että joissakin tapauksissa niillä saavutetaan tietynlaisia asiakkaita, jotka haluvat maksaa enemmän jostain eksoottisemmasta, että se hinta siinä takaisi laatua, tai ainakin sen että sitä ei ole moni muu Suomessa ostanut. Potkussakin oli aikoinaan juttua jostain ihan marginaalisesta kung fusta pääkaupunkiseudulla, jossa oli ihan poskettomat hinnat ja silti harrastajia.
– Lukutaitoinen ihminen ymmärtää, että jos kaksi asiaa on samassa virkkeessä, se ei tarkoita sitä, että ne rinnastetaan keskenään.
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 26
Viestit: 18918
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

Komba

#362

Viesti Andy »

Ero näillä lienee siinä, että Komballa ei ole ainakaan maksavia harrastajia...
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
nilsb
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 18
Lauteille: Marraskuu 2019

Komba

#363

Viesti nilsb »

Lasse Candé kirjoitti: touko 20, 2020, 17.27 Niin, mitä kamppailullista annettavaa kukaan on esittänytkään Komballa olevan? Niiltä osin kuin joku on esittänyt, olisi mielekkäämpää rajoittua pohtimaan sitä. Tietenkin on mahdollista pohtia vaikkapa että mitä kamppailullista annettavaa valssin tanssimisella on, mutta tarkoitan itse sitä, että imho järkeä siinä on vain niiltä osin kuin joku sellaista väittää eikä yhtään sitä laajemmin.
Jusukin on kertonut tässä ketjussa aikovansa testata kombaa ottelemalla thainyrkkeilyssä ja vapaaottelussa.
Kuvake
Jusukin
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 135
Viestit: 149
Lauteille: Syyskuu 2017
Etulaji: Komba
Sivulajit: Free style martial arts

Komba

#364

Viesti Jusukin »

Eizei kirjoitti: touko 19, 2020, 00.04 Jusukin, mainitsit pariinkin kertaan "hyvän liikkeen". Toinen taisi olla hyvä pohjaliike. Mitä tarkoitat näillä. Nettisivuilla lukee, että Komba perustuu kehon omaan luontaiseen liikkumisen tapaan. Minua kiinnostaisi tietää, mitä merkitsee sinulle Komban kehittäjänä tämä kehon oma luontaisen liikkumisen tapa, ja kuinka Komba perustuu tähän?
Pohjaliikkeellä tarkoitan onnistuneita perusasioita, kuten tasopainon säilyminen, kehon jäntevyys ja liikkumisen rytmitys. Esimerkiksi jos pysyy toisen rintamasuunnassa sijoittuen aina uudelleen, niin tekee paljon "pohjaliikeettä",
Oma luontainen liikkumistapa on kehonkäytön ideaali, jota tavoitellaan Kombassa kilpailumaisessa asetelmassa, jossa ajaudutaan toista kohti. Kun muuttujia on vähän, liike kevyttä ja tilanteet ennalta-arvattavia kehon luontainen hyvä liike on oman tilan ja rajojen ylläpitoa. Toiselle sanotaan keholla "mun tila alkaa tästä, sun päättyy siihen", ja sit neuvotellaan. Mitä monimutkaisempia liikemuotoja toisen kanssa suorittaa ja mitä enemmän mukana on vauhtia ja vaarallisia tilanteita, niin sitä sulavammin ja taitavammin oma liike täytyy tehdä, että liike näyttää ja tuntuu luontevalta. Flowta tavoitellessa Kombassa tehdään vähän, joten ryhti ja liikkeen dynamiikka riittää.

Voimakäyttö sopii aluksi parhaiten tilanteeseen, jossa liikuttaa toista tämän torsosta (kaulalta tms) koska silloin on "jo voittanut pelin", eli on sovittu että häviäjä liikku pois alta menettäessään oman tilansa. Näin voimankäyttö toimii huomautuksena, että tohon suuntaan. Tähän asetelmaan sopii hyvin myös voiman lisääminen tavoitteluvaiheessa. Ollaan huomattu, että voimankäyttö toimii pulsseina ja sykäyksinä, joilla koittaa uida liiveihin ja työntää toisen pois. Edellisessä videossa tehtiin vahvoja muotoja puolustaviksi linjoiksi ja käytettiin vipuvoimaa läpipääsemiseen, eli esim ranteen ohjaus kyynärvarrella. Videossa käytin jonkunverran sitä kyynärtaipeeseen tai ranteella kehoa vasten tapahtuvaa kiinnipito, josta pääsi kyllä avoimeen suuntaan pois. Eli aika yksinkertanen asetelma, käsi kohti kaulaa ja leipoo toista tieltä.

Voimankäyttämättömyys on periaate, joka täytyy hallita, jotta Kombaa voi tehdä turvallisesti ja osaa itse arvioida miten "optimaalista" vuorovaikutus on. Kun tavoite on flow, niin ollaan oikeilla jäljillä kunhan säilyy mukava tuntuma muihin ja itse kokee harjoituksen mielekkääksi. Jos siirrytään taistelullisempaan suuntaa, "optimaalista" suoritusta voi arvioida suhteessa uusiin tavoitteisiin, millainen tyyli, onko liike energiatehokas ja tuottaako se tulosta?
Voittamista harvoin lasketaan pisteinä, eli teemme yleensä lähinnä jatkuvaa harjoitetta, jossa reilu peli on tärkeämpää. Kombaa voi pisteyttää, mut se yleensä jäykistää liikettä ja nopeuttaa tahtia, joten se on epäproduktiivista suhteessa aiemmin mainittuihin tavoitteisiin. Haluan kilpailla Thai nyrkkeilyssä, jotta voin testata liikemuotojani ja myös ymmärtää lajin hienoa pisteytyskulttuuria käytänössä.
Helppo kokonaisvaltainen pistepeli Kombassa on vaikka toisen kaataminen. Joukkotaistelussa voi käyttää monta yhtä vastaan ja näin tarvittavan voiman määrä per kaataja on vähäisempi ja monestaan tekniikalla ei ole niin suuret vaatimukset. Armoreilla saa tohon jo kummasti pehmitystä ja jos haluaa hifistellä voi sopia, että toisten pitää pystyä yhteistyössä "laskemaan kaatuja alas" hallittuina kokonaisliikkeinä (jos on kova alusta ja ilman suojuksia niin ei satu). Gameplaysuunnittelu on sitä, että miettii miten tommonen onnistuu kaikista parhaiten. Jos on esim joukkueita kaataminen voi toimi puolenvaihtona tms ryhmästä poistumisena. Pelimuotojen suunnitelu vaatii hyvän ajatuksen ja testausta ja joihinkin niistä haluaa palata.

Jos harjoituksen siirtäisi tatamille budokojen pariin, voisivat he toteuttaa osaavan parin kanssa heittoja onnistumissparrin keinoin ja aloittelijat pystyisivät jakamaan saman taistelun. Kaikkea ei tarvitse osata, eikä pysty koskaan oppimaan, mutta kaiken voi nähdä ja kokea. Se mikä on vaativaa vaatii harjoittelun ja se mikä on helppoa on kaikille yhteistä. Mä luulen, että potkulaiset on keskimäärin niin kokeneita kamppailussa, että keskiarvo näiden asioiden ymmärtämisessä unohtuu. Jos ihmiset saa tekemään vähän tilassa, jossa tapahtuu paljon saa siitä vaikutteita, vaikkei itse ehkä koskaan osaisi.

Kirjalainen on se Psykedeelisen liiton aktiivi ja visionääri Komban yritys-strategiassa. Antti saa tulla lauteille ja vastata hintoihin, kurssitukseen ja lisensseihin liittyviin kysymyksiin. Meillä on tavoitteena auttaa ihmisiä saavuttamaan flow liikkeen ja vuorovaikutuksen kautta. Antin näkemys brändikuvaan ja Kombaan flown työkaluna on oivallinen ja siinä on keskeisenä teemana suorituskyvyn pehmeä parantaminen ja oman potentaalin löytäminen. Minä rakennan panssareita ja nyt vaikka jättiläistä, eikä kotisivujen focus ja ilme ja mun kehitystyö mene välttämättä yks yhteen, mut mulle se on ihan sama. Teen lopputuotetta ja ajattelen, että viimeistään sillon kun virtuaalitodellisuudessa taistellaan kehoa käyttämällä ja jättiläisiä pääsee mäikyttämään huolella on mun pikkupuuhastelut ihan ymmärrettäviä.
Joten menkää Antin tunnille, pääsette varmaan lähemmäks flowta kun mun kanssa, koska mä mietin asiaa kokeellisesti ja tuppaan selittää liikaa, mikä katkasee flown. Mut lopputavote on sama - löytää täydellinen liikkumisen muoto joka vastaa omiin ilmaisullisiin ihanteisiin soturina. Musta yhtälöstä ei puutu kuin tarpeeksi iso joukkotaistelu niin ei lopu tekeminen kesken.
Ja siitä valaistumisesta piti mainita; en ajattele että kukaan voi pysyvästi valaistua, mutta voi olla oivalluksen hetkiä, jolloin asiat näyttävät hyvin uudenlaisilta. Ihailen konkreettisten asioiden mestareita, jotka pystyvät jopa demoamaan mitä tarkoittavat.
Mikä innostaa toimii itselleen parhaiten, koska muuten ei jaksa keskittyä. Toivon et jokainen löytää parhaat fiilikset tekemisistään ja näin pystyy jakamaan ilonsa maailman kanssa. Tätä utopiaa kutsun terveeksi järjeksi.

Ollaan aina puhuttu Kombasta fight clubina, mut potkun jälkeen se on saanut ihan uuden merkityksen, kun ei kukaan enää kehtaa sanoa et ne harrastaa. Yellow Bambu on varmasti ihan sopiva vertaus, etsin mäkin chi'itä, vaikka ajattelenkin et se on siellä kineettisen ketjun päässä.

Lassen skaala lajien pehmeydestä oli osuva, mutta jos joukkotaistelussa on mukana aseita ja panssareita, nostasin sen siihen ylimmäs.
Shintaidoon ehkä suurin ero on metodiikka, Kombassa liike suunnataan kohti toista ja katsotaan mitä siitä tulee. Vallatessa toisen sijainti pelilliset seuraamukset syntyvät. Harjoitetta voi toteuttaa myös sijainnin pohjalta vuoropohjaisena. Se onko toiminta kamppailua on ihan määrittelykysymys, ainakin kamppailullista temuamista.

Kuvake
JanneM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 20
Viestit: 20197
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: JKL

Komba

#365

Viesti JanneM »

Jussi. Kun puhut liikkeestä ja liikkumisesta mä ostan ton koko jutun ihan 100%. Kuten sanoin siellä potkumiitissäkin, niin liikeessä, liikkumisessa, liikemeditaatiossa, kontakti-improvisaatiossa yms. sulla on todella hyvä pointti.

Jos mä olisin Komban brand manager niin brändäisin sen kamppailemisesta inspiroituneeksi movement meditaatioksi jonka tavoitteena on päästä flown kaltaiseen tilaan luonnollisen liikkeen avulla halliten tilaa pienissä ja isoissa ryhmissä. Mut en oo...
-Janne Maunonen-
**No jasinui salmul saralra**
JKL Fight Club
Defendo JKL
American Defendo Academy
Kuvake
Antti
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 2954
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Helsinki
Etulaji: Liikuntafilologia
Yhteystiedot:

Komba

#366

Viesti Antti »

Jusukin kirjoitti: touko 20, 2020, 20.49
Edellisessä videossa sanottuun liittyen oliko ajatus, että tämän videon alussa tapahtuva kepin pyörittely (0:01–0:10) tuottaa voimaa kohdassa 0:12 näkyvään lyöntiin? Vai että lyöntiin liittyy vain sitä ennen tapahtuva pyörähdys?
Antti Ijäs
Studia dimicatoria (blogi), Zotero-profiili (julkaisuja)
"Öyh, öyh, öyh, karjasi sika ja ryntäsi pimeässä Eenokin ylitse ovelle." (Tuulispää 28.9.1928.)
Mika Väyrynen
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 22
Viestit: 943
Lauteille: Tammikuu 2007
Paikkakunta: Helsinki

Komba

#367

Viesti Mika Väyrynen »

Musta tuo video selvittää enemmän kuin pitkät analyysit. Näen videolla todella hienoa itseilmaisua ja keppitemppuilua. Ne lyönnit olisi voinut jättää pois, niitä ennen kun liikekin hyytyy eikä kerää voimaa. Kamppailussa merkityksetöntä eli ei mitään bo jutsua ollenkaan- eikä pidä varmaan ollakaan.

Jengi saa tuollaisesta varmaan hyvää fiilistä ja onnistumisen kokemuksia. Mutta lähempänä jonglöörin hommia kuin minkään sortin kamppailua. Ehkä Komba olisi jotain "tule sellaisena kun olet, keksitään porukalla jotain kivaa puuhailua". Mutta noi tonnin sertifikaatit edelleen nilettää. Eikä niitä voi väheksyä kun ne lajin webbisivuilla esitetään. En usko että Kombassa on mitään tonnin arvoista. Parilla- kolmella tonnilla saa kovatasoisen opettajan Aasiasta pitämään viikon leirin. Tai muutaman tunnin kapellimestariopetusta Esa-Pekka Saloselta. Ammattilaisilta. Siksi pidän noita Komban kursseja erittäin arveluttavina. Ne kun on hinta-laatusuhteeltaan aika epätasapainossa.

Mutta kyllä mä Jusukinilta lähtisin showjuttuja oppimaan ja jonglööri temppuja. Sillä sektorilla ammattitasoa varmaan. Kamppailussa suosittelisin edelleen ihan oppilaaksi menoa. Hokuto ryu voisi sopia. Siellä on tiukka meininki ja mustien vöiden laatu kova. Saisi vertailupohjaa että mitä kaikkea pitäisi ensin oppia ennen minkään oman systeemin perustamista. Mikäli Komba siis olisi kamppailulaji. Mutta kun, onneksi ehkä, ei ole.
Kuvake
Jasse
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 22
Viestit: 3400
Lauteille: Maaliskuu 2006
Paikkakunta: Helsinki
Etulaji: Katori Shinto ryu & potkunyrkkeily
Sivulajit: IP, BJJ, SW, MMA, CACC
Takalajit: Budoturismi

Komba

#368

Viesti Jasse »

Tulipa mieleen että Komban ryhmä-zombailu voisi hyvinkin antaa jotain joukkotappelun tai 1 vs monta tilanteeseen. Jos ei mitään muuta niin hahmotusta/tarkkaavaisuutta ehkäpä jopa sitä liikkumista ja sijoittautumista.

Pakkohan tuota on käydä kokeilemassa :D Mennäänkö Paanari yhdessä niin ei jännitä niin paljoo? :D
Kuvake
Jusukin
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 135
Viestit: 149
Lauteille: Syyskuu 2017
Etulaji: Komba
Sivulajit: Free style martial arts

Komba

#369

Viesti Jusukin »

Antti kirjoitti: touko 20, 2020, 21.24 Edellisessä videossa sanottuun liittyen oliko ajatus, että tämän videon alussa tapahtuva kepin pyörittely (0:01–0:10) tuottaa voimaa kohdassa 0:12 näkyvään lyöntiin? Vai että lyöntiin liittyy vain sitä ennen tapahtuva pyörähdys?
Yleisestiottaen ne voimaa tuottavat pyöritys-liikkeet on lyöntiä ennen tapahtuva kiihdytys. On vaikeaa ja ehkä turhaa tehdä siitä yhtä pyörähdystä pidempää, vaikkakin viimeiseen pyörähdykseen ja lyöntiin voi olla helpompi lähteä, jos esine on jo liikkeellä. Esittämäni liikeet ovat lähinnä asian kokemusperäistä tutkimista, jonka pohjalta voi tuottaa liikesarjoja, jotka edesauttavat lopullisen iskun napakuudessa. Kyse on motoriikan ja kineettisten ketjujen toiminnallisesta harjoittamisesta käyttäen aseiden vaatimia liikeratoja oman toiminnan ehtoina. Tällä tavalla tutustuu kehoon luovan tekemisen kautta ja pystyy suuresta variaatiosta valitsemaan itselleen tyydyttäviä liikkeitä, joista voi jalostaa myös muuhun kehonkäyttöön, kuten kamppailuun soveltuvaa dynamiikkaa.
Mielestäni toimintaa voi arvioida tolkullisesti vain tavotteiden kautta. Martial Art näkökulmasta esittämäni pyöritystekniikat sopivat tilanteisiin, jossa arvioidaan tekniikan sulavuutta ja tyyliä, ehkä elokuvan taistelukohtaukseen tai Kombaan liikuttaessa kahden vastustajan välillä. Oma tarpeeni Komballe on ilmeinen, tarvitsen Valhallan-omaista taisteluympäristöä, jossa kaiken voi toteuttaa, eikä ketään satu, jotta voin martial artistina teknisesti toteuttaa itseäni vapaasti muiden ihmisten kanssa. Siis tilanteessa joka elää ja kuitenkin toimii kamppailunomaisin reunaehdoin, jotta se on tasapuolinen ja ennalta-arvaamaton ja minä joudun toimijana vastaamaan soveltamisen kiehtovaan haasteeseen.

Kehittämäni tekniikan lopputavoite on ymmartää syvällisesti momentin synnyttämistä ja käyttää sitä tarkoituksenmukaisesti. Asetekniikoiden osalta veitsenheitto edustaa minulle tätä onnistumista, koska silloin hallitsen noita "sisäisiä voimia" ja pystyn ohjaamaan niitä etäälle.
Olen huomannut, että liikkeen voi tehdä monella tapaa ja yksi niistä on keihäänheitolle ominainen kiskaisu, joka veitsellä heitettynä olisi yläkautta tapahtuva alakierreheitto. Koska osaan heittotekniikan, pystyn samalla pyörittämään keppiä ja liikkumaan kiekonheitolle ominaisesti pyörien ja voin heittää keihästä suoraan pyörivästä liikkeestä. Minua kiinnostaa missä määrin heittoa edeltävät liikkeet (kaikkina mahdollisina liikeyhdistelminä) vaikuttavat keihään lähtönopeuteen. Arvelen, että suurimmat hyödyt ovat lähinnä tyylilliset, mutta jos kehon isoja liikkeitä voi käyttää heiton tarkkuuden lisäämiseen, aletaan jo puhua kokeilemisen arvoisesta yhtälöstä.

JanneM, kiitos arvostan ja kyllähän tässä koitetaan pysyä movement meditaatio kentällä, mutta itse koen kiehtovaksi uudet löydökset ja niiden mahdolliset vaikutukset oiken sovellettuna. En ajattele, että ilman sun kaltaisia asiantuntijoita pystyisi hyvin toimimaan muiden kuin flow asioiden parissa ja ne pitää kuitenkin saada rullamaan ekaks, et voi toteuttaa hyödyllisiä ja uskottavia projekteja kamppailun ja itsepuolustuksen saralla. Hommahan voi olla joskus niinkin yksinkertaista, että Komba on jonkun lajikurssin portaali, missä pääsee kevyesti tekemään ja kokemaan soveltavan liikunnan kautta, mut että tommonen on mahdollista täytyy tällaisen movement-flow kulttuurikuvan syntyä eläväksi ja tulla näkyväks.
Täten pidän hienona mitenkä hauskaa treenaaminen voi olla ja mitenkä vähällä kamppailulla saa sellasen fiiliksen, et osaa käyttää omaa kehoa. Kun hommaa rullaa, niin näkee mihin sitä kannattaa soveltaa.

Mun kamppailu-uho tulee siitä, että teoriassa liikeharjoittelu, jossa opetellaan poistumista toisen liikesuunnan tieltä ja liikkumista sisään on yleisluontoista teknistä osaamista, jota mielestäni voi myös harjoittaa "vähimpien muuttujien" tavalla. Eli kunhan on harjoituskumppani, oman pohjaliikkeen ja intuition mukauttaminen on mahdollista ja teoriassa oikein tehtynä hyödyllistä kamppailun näkökulmasta. Puhuin tästä Sisu Gymillä ja vastaargumentti oli hyvä - todennäköisesti ehdottamani treenimuoto ei ole riittävän hyödyllistä, että vapaaottelijan kannattaisi tuhlata siihen aikaa lajitreenin sijaan.
Se voi olla, että kuvittelemaani hyötyä ei ole, mut testataan nyt ekaks. Pidän itseäni kamppailijana, joka on tehnyt pohjatyönsä luovalla saralla. Arvioissamme kehittämäni lähestymistavan hyödyllisyydestä laitamme kaikki itsemme ja arvovaltamme likoon ja se sopii mulle ihan hyvin, mitä sirkuspellellä olisi menetettävää? Ja sit jos homma toimii niin voidaan miettiä miks.

Mut kaikenkaikkiaan kiitos palautteesta mitä olen täällä saanut, en toivoisi vastaavaa pahimmalle vihamiehellenikään, mut toisaalta mä olin varmaan kaiken ansainnut :D Hienoa tuntea Suomen kamppailun kermaa ja katotaan mitä tästä tulee. Arvostan treenaamiseen käyttämäänne aikaa ja siitähän ei ole maailmalle kuin hyötyä, kun jengi osaa toimia hyvin. Hellan kunniaksi meen nyt mäikyttää säkkiä ja fiilistelee vaikka turtleseja.. Mä olisin mestari Tikku, mites teillä?
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 71
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Komba

#370

Viesti Lasse Candé »

Luulen ymmärtäväni mitä tuolla "momentilla" tarkoitetaan. Olisiko se siis englannin kielen "momentum"?

Jos näin, täytyy huomauttaa, että "momentti" ei ole oikea käännös. En huomauttaisi asiasta muuten, mutta kun se on valitettavan harhaanjohtava tässä tapauksessa. Yleensä jos sanotaan pelkkä momentti, tarkoitetaan voiman momenttia, eli vääntömomenttia tai kiertomomenttia.

"Momentumille" oikea käännös on liikemäärä. Noissa tapauksissa joissa pyöritetään, tosin "kerätään" pyörimismäärää, mitä myös kutsutaan liikemäärämomentiksi. Se on englanniksi "rotational momentum" tai "angular momentum".

Englanninkielessä olisi siis ymmärrettävää ja ihan suht hyvää kamppailulajikielenkäyttöä puhua "momentum":sta kattaen sekä liikemäärän että pyörimismäärän. Suomenkielessä on parempi puhua liikemäärästä. Sopivan hyvää kielenkäyttöä on myös sanoa että "kerää (massalle) liikettä", mutta jos sanoo että "kerää momenttia" se kuulostaa pseudotieteelliseltä ja virheelliseltä.



Vai ymmärränkö jotakin väärin?
Kuvake
Jusukin
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 135
Viestit: 149
Lauteille: Syyskuu 2017
Etulaji: Komba
Sivulajit: Free style martial arts

Komba

#371

Viesti Jusukin »

Eiku just noin, liikemäärän kerääminen on kyl vähän lattea 😄
Olkoon voima kanssasi 🖖
Mika Väyrynen
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 22
Viestit: 943
Lauteille: Tammikuu 2007
Paikkakunta: Helsinki

Komba

#372

Viesti Mika Väyrynen »

Kombahommassa mukavaa rauhoittumista. Mielipiteet ei välttämättä tällä erää muutu, ainakaan minulla. Komba saa myös osin opettavaisen debatin jälkeen työrauhan kehittää ja jäsennellä juttunsa sekä funtsia mitä se haluaa olla ja sisältää. Sitten parin-kolmen vuoden päästä ehkä joku jäsennelty ja selkeämpi konsepti esittelyyn. Nyt voisi sanoa kuten "Leijonan luolassa" -ohjelmassa: "liian aikaisin liikkeellä, ei kannata sijoittaa".

Ja ehdotan että kehitystyön ajan pidätte ne tonnin sertifikaattitarjoukset pois ja yritätte vaikka saada kombaa vaikka kansalaisopistoon jumpaksi tai johonkin kesän puistoliikuntaan. Niihin sopisi erinomaisesti. Ja ihan hyvin johonkin nuorten sirkuskoulu- tms systeemiin. Tai vaikka päihdeongelmaisten ja syrjäytyneiden nuorten kuntoutusta tukemaan. Tuollaiset vapaaehtoishommat jeesaa ihmisiä ja Komba voisi olla sopivaa sinne, yhtenä pienenä lisänä kokonaisuudessa. Noissa ympäristöissä voisi toimia. Mutta maailmanvalloitus ja sertifikaattien myyminen kannattaa unohtaa.
Kuvake
Antti
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 2954
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Helsinki
Etulaji: Liikuntafilologia
Yhteystiedot:

Komba

#373

Viesti Antti »

Jusukin kirjoitti: touko 21, 2020, 16.15 Yleisestiottaen ne voimaa tuottavat pyöritys-liikkeet on lyöntiä ennen tapahtuva kiihdytys. On vaikeaa ja ehkä turhaa tehdä siitä yhtä pyörähdystä pidempää, vaikkakin viimeiseen pyörähdykseen ja lyöntiin voi olla helpompi lähteä, jos esine on jo liikkeellä.
Selvä (kai). Sain ensin sen käsityksen, että pyörityksen tavoitteena olisi tuottaa voimaa lyöntiin. Videollahan kepin pyörimisliike pysähtyy, minkä jälkeen teet pyörähdyskiihdytyksen lyöntiin.
Jusukin kirjoitti: touko 21, 2020, 16.15 Mielestäni toimintaa voi arvioida tolkullisesti vain tavotteiden kautta.
Tuskin löydät ketään, joka olisi eri mieltä tästä. ;)
Jusukin kirjoitti: touko 21, 2020, 16.15 Martial Art näkökulmasta esittämäni pyöritystekniikat sopivat tilanteisiin, jossa arvioidaan tekniikan sulavuutta ja tyyliä, ehkä elokuvan taistelukohtaukseen
Ymmärränkö oikein, että sinulle "martial art" tarkoittaa ensisijaisesti performanssia? Kannattaa miettiä, onko tällaisella sanankäytöllä potentiaalia tulla väärinymmärretyksi.

Onko muuten Ben Spatzin kirja What a Body Can Do tuttu? Tai julkaisunsa Journal of Embodied Research, joka ilmestyy videoartikkeleiden muodossa? Saattaisi ehkä kiinnostaa.
Antti Ijäs
Studia dimicatoria (blogi), Zotero-profiili (julkaisuja)
"Öyh, öyh, öyh, karjasi sika ja ryntäsi pimeässä Eenokin ylitse ovelle." (Tuulispää 28.9.1928.)
Kuvake
Jussi Häkkinen
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 19092
Lauteille: Helmikuu 2005

Komba

#374

Viesti Jussi Häkkinen »

Jusukin kirjoitti: touko 20, 2020, 20.49 Oma luontainen liikkumistapa on kehonkäytön ideaali
Millä perusteella?
Jussi Häkkinen

"Karate ei ole tapa kamppailla. Karate on tapa opettaa kamppailua. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa ja erittäin tärkeä asia ymmärrettäväksi."
Kuvake
Jusukin
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 135
Viestit: 149
Lauteille: Syyskuu 2017
Etulaji: Komba
Sivulajit: Free style martial arts

Komba

#375

Viesti Jusukin »

Musta Lassella oli hyvä tarkennus. Viittasin kuitenkin pyöriviin liikkeisiin ja pyöriviin esineisiin, eli ilmiö lienee se liikemäärämomentti.

Tämmönen chi-ball legenda on aika yleinen animessa ja taisteluhömpässä, et joku kykenisi kehollaan luomaan "pallon chitä", jonka voi sitten heittää ja osuessaan toiseen se on vähintään kuin oikea pallo. Muistan lukeneeni jonkun Tiibetiin liittyvän matkakertomuksen "Mestarin oppipoika" tms. jossa kirjailija vakavasti väitti tulleensa mestarin toimesta heitetyksi moisella pallolla ja lentäneen siitä selälleen. En muista nyt kirjailijan nimeä, mutta olevinaan tarina oli kovin totta. Samoista myyteistä kuulee chin kanssa, mut tarinoissa on ilmeisen paljon ilmaa, koska jos kukaan omaisi moisia kykyjä, niillähän pystyisi yön yli muuttamaan maailman osoittamalla kykenevänsä siihen, mikä nähdään yliluonnollisena, kuten vaikuttamaan materiaan etäisyyden päästä.

Mua kiinnostaa toi ilmiö fyysisen puuhastelun kautta ja uskon, että kehon liikemuotoja mukailemalla voi löytää sellaisia liikeratoja, että pyörivän esineen vauhtia voi merkittävästi kiihdyttää ja sit sen pystyy vapauttamaan johonkin suuntaan. Eli tämmönen köyhän miehen chi, jota voi sitten soveltaa muihin asioihin kun se hyvin toimii. Helpoimpia versioita nyt on heitellä jotain asetta vaikka edestakaisin ja Kombassa kopittelun voi lisätä johonkin gameplayyn.

Tässä tein kontaktimiekalla noita muotoja, toi on sirkusväline jonka saa palamaan. Huomionarvoista on kuitenkin, et peräpäässä vastapainona on rautakuula, et ei näilläkään nyt voi hirveesti pelleillä. Musat meni vähän kovalle tos


Mika, joo rantaudutaan kesäksi puistoihin, hyviä ehdotuksia.
Antti kirjoitti: touko 21, 2020, 18.10 Ymmärränkö oikein, että sinulle "martial art" tarkoittaa ensisijaisesti performanssia? Kannattaa miettiä, onko tällaisella sanankäytöllä potentiaalia tulla väärinymmärretyksi.
Eikun kyllä Martial Art on mulle kaikki mitä siihen kuuluu, katson vaan kentän laidalta ja omasta tulokulmasta tätä suurta kokonaisuutta. Tarkoitin, että miten harjoittamani asiat liittyvät kokonaisuuteen ja missä niitä taistelemiseen liittyen voisi käyttää. Eli sovellukset ovat aika rajalliset ja pyöritysten osalta performatiiviset aspektit korostuvat, mutta rotatioliikettä ilmenee kaikessa kamppailussa. Täytyy tutustua teoksiin!

Sit tossa vielä takajalan kiertopotku josta toi vähän pitemmälle menevä ylhäältäpäin tuleva versio, mitä haluaisin käyttää myös ottelemisessa, onko sillä joku nimi?

Jussi Häkkinen kirjoitti: touko 21, 2020, 19.23 Jusukin kirjoitti: ↑
touko 20, 2020, 20.49
Oma luontainen liikkumistapa on kehonkäytön ideaali

Millä perusteella?
Jos asian kääntää, että kehon käytön ideaali on oma luontainen liikkumistapa kyseisessä sovellusympäristössä, niin onko väite sitten ymmärrettävä?
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 36 kurkkijaa