Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Komba

Muun maailman lajit

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
Jasse
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 22
Viestit: 3400
Lauteille: Maaliskuu 2006
Paikkakunta: Helsinki
Etulaji: Katori Shinto ryu & potkunyrkkeily
Sivulajit: IP, BJJ, SW, MMA, CACC
Takalajit: Budoturismi

Komba

#16

Viesti Jasse »

Jusukin kirjoitti:Kiitos vain.
Kuolettava piste on käyttämämme käsite pelimekaniikkaan liittyen ja viittaa terävän aseen käyttöön.
Lyöntiin saa taakse kehon rotaatiomomentin ja maastaponnistamisen (tai hyppäämisen) kautta kehon painon massan.. En tiedä mikä tässä nyt olisi erityisen feminiinistä.. Paitsi ehkä tyyli.

Kombassa oppii mm. ympäristön huomioimista ja turvallisen etäisyyden pitämistä. Itsepuolustusta se ei ole, mutta hyvää yleisen tason tilankäyttöä.
Pelimekaniikkaan? Anyway. Tervävällä aseella lyönti kaulan sivuun on tosiaan astetta "kuolettava".
Feminiininen lyönti tuli mieleeni kun ketjun alussa mainittiin "Feminist waariors" ja sitten kun mietin (veitsen) heitolle tyypillistä käden liikettä joka on ikään kuin läiskäisy ylhäältä alas. Harjaantumattomien tyttöjen/naisten näkee tekevän läppäisyjä/tökkimisiä ylhäältä alas. Toisaalta harjaatumattomien miesten lyönnit muistuttavat myös omalla tavallaan veitsen tai pesiksen heittoa - iso lataus ja räväkkä heilautus niin että takajalka nousee maasta. Hartioiden kierto ja jaloilla elastisesti ponnistelu ovat tietysti voimantuotollisesti tärkeässä osassa lyömisessä (ainakin nyrkkeilymäisessä), mutta käden asento ei vastaa mitenkään heittojen vastaavaa.
Kuvake
Jusukin
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 135
Viestit: 149
Lauteille: Syyskuu 2017
Etulaji: Komba
Sivulajit: Free style martial arts

Komba

#17

Viesti Jusukin »

Komba on siis pyrkimys hyvän voimankäytön ja vuorovaikutuksen tyyppaamiseen pelimekaniikan keinoin. Pyrimme kumartamaan syvään taistelun realiteeteille, jotta hommassa olisi tolkkua ja että ihmisten olisi helppoa improvisaatiopohjaisesti 'taistella' vaikka tietämättä asiasta mitään.
Kuvaamme vuorovaikutusta liikemeditaatioksi, tavoite on löytää flow ja lepotila joukkotaistelun keskellä. No use of force - no pushing or pulling, on ylivoimainen puolustajalle, hyökkääjänä oppii mm. kiertämään toisen kylkeen.
Jotkut kamppailulajeja harrastavat ovat kokeneet tästä hyötyä lajeissaan. Koitan itse integroida omia asetekniikoita kombailuun, mutta helppoa se ei ole, koska komban toimivuus perustuu siihen, että vuorovaikutusta tehdään toisen ehdoilla. Puolustuslinjat nähdään ehdottomina rajoina, joiden ohi pääsee todennäköisimmin oman liikkeen monimuotoisuutta lisäämällä.
Tämä on artist platform oman taistelullisen ilmaisutyylin kehittämiseen. Hyvä puoli on, että homma kehittyy jatkuvasti.. Eli suunta on oikea :)
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 26
Viestit: 18918
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

Komba

#18

Viesti Andy »

En tiedä alanko tulla vanhaksi, kun tiedostan että 10 vuotta sitten suhtautumiseni Kombaan olisi varmaan ollut hieman erilainen.

Sanotaan nyt negatiiviset asiat ensin, eli ensinnäkin en usko, että Komba on kovin tehokas tapa oppia itsepuolustusta. Mielestäni sitä kannattaa harjoitella ihan toisenlaisilla treenimetodeilla. Toiseksi Jusun taitotaso ei ole mielestäni sitä mitä (onnistuneiden) lajien perustajilla yleensä on. Lähtökohtaisesti suosittelisin treenaamista jonkun muun opissa.

Hyvää tässä on ainakin se, että ei ole keksitty mitään 4000 vuoden salattua historiaa vaan laji on julkisesti itse kehitetty. Toisekseen jos tarkoituksena on jonkinlainen meditaatioliikunta, niin se lienee vain positiivista kaikille. En näe treenaamista myöskään mitenkään vaarallisena. Jos joku kehittää oman pallopelin kaverien kanssa niin ei kai se ole keneltäkään pois vaikka taitotaso ei yltäisi jalkapallon Saksan maajoukkueen tasolle.

Yleisesti suosittelisin tekemään videoita lähinnä niistä jutuista, joita hallitsee sujuvasti. Harjoitteluiden ja kokeiluiden kuvaaminen - etenkin jos on itse lajin auktoriteetti - tuottaa helposti amatöörimäisen vaikutelman. Niitä ei kannata myöskään tehdä päihteiden vaikutuksen alaisena.

Tappavat pisteet kaulan sivulla. Kukahan mestari se oli joka kipupisteistä kysyttäessä totesi että kun hän lyö, niin jokainen piste on kipupiste. Jos kaulan sivuun lyö tarpeeksi kovaa niin varmaan tulee vahinkoa. Jopa kuolema on mahdollinen, joskin epätodennäköinen, jos vaikka kiertopotku vedetään siihen alan mestarin toimesta täysin vaparina. Ja jos lyödään jollain asella - vaikka miekalla - niin lähtee sekä pää että henki.
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 71
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Komba

#19

Viesti Lasse Candé »

OT, olen mutkan kautta kuullut Shukokain Kimuran sanoneen että jokainen piste on hermopiste jos lyö riittävän kovaa. Kuulemassani versiossa puhui siis yleisesti eikä itsestään. Ja pointti oli (mikäli ymmärsin sitaatin ja sen kontekstin oikein) ettei häntä kiinnostanut hermopisteet vaan hyvä lyönti. Näkemieni videoiden perusteella hän ilmeisimmin harjoitti mitä saarnasi...
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 26
Viestit: 18918
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

Komba

#20

Viesti Andy »

Voi hyvin olla, että kyseessä oli juuri Kimuran sitaatti. Pointti joka tapauksessa se että jos lyö tarpeeksi kovaa niin mistä tahansa kohdasta saa vakavaa vahinkoa aikaan. Tietysti jostain pikkuvarpaasta voi olla vaikea saada henkeä pois vaikka ampuisi tykillä, mutta noin periaatteessa.
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 22
Viestit: 16086
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Komba

#21

Viesti Kari Aittomäki »

Hmmniin..
Mä olisin luultavasti kokenut tuonkaltaisen treenin erittäinkin hyödyllisenä yhdessä vaiheessa treenikaartani, on ikäänkuin oikopolku siihen pakottomaan joustamiseen jota etsin (ja löysinkin) aikidosta.. siis senjälkeen kun olin saanut maailmanloppupommin naamaani mestariharppuunoija-karatekalta.. olen kertonut.
(Jusukinille selitys... olen siis about 40vuotta treenannut suurella intohimolla karaten kautta kaikkia löytämiäni metodeja.. soveltanut myös.. kyseisessä tilanteessa eräs erittäin kovanluokan brittikarateka hassutti mut ulos ja vetäs sellasen tällin että olisin kuollut tai vammautunut jos herra ei olis harjoittanut millintarkkaa kontrollia.. kun hoksasin että jäkitys ei pelitä, että joustaminen ja myötääminen on usein erittäin paikallaan. -> kävin aikidotreenilla noin vuoden ja opinkin joustamisen, joka palvellut minua monissa katukekkereissä.. Juu. Olen, olin umpikusipäinen myllyttäjä. Mutta silti intohimoinen metodien kiikaroija.)

Jusukinin (& oppilaittensa) kehonkäyttö tuo mieleen muutaman löytämäni venäläis-tselovekin joustavuuden ja kissamaisen ajoituksen.. tunnustan nöyrästi että olisi kyllä saavuttamattomissani, senverta vahvasti se tilannehallinta on ehdollistunut rikkomiseen niin tekniikassa kuin tilanneajoituksessakin.

Kaunista ja kiinnostavaa mutta käytännön kannalta kuriositeettista, tycker jag. Mutta ihan pelkästään jo tuon treeniympäristön perusteella aikamoinen idylli.
Ja tervetuloa Jusukinille myös puolestani, on hienoa että tälle kaikelle macho-oopperalle tulee vaihtoehtoja ja oikeasti aurinkoisia ihmisiä.

Kommentti veitsenheitosta.. tota Jasse, mun mielestä oikea veitsen taistelu/tappeluheitto on hyvin vahva ja tarkkarajainen liike jossa voimaa käytetään tarkkarajaisesti mutta jykevästi. Kaskun se keklu pitää saada kenties takista asti läpi. Tarkkuuskin sitä vaatii. Muistuttaa liikkeenä traditiokaraten tai kiinanmetodien joitakin iskuja ja sivalluksia. En tunnista kommentistasi omia heittotapojani.
Sivuseikka.

Kommentti keskustelusta, mä en takertuisi termeihin.
Kamppailuhahmottaminen on stimuloivaa ja termit saavat helposti boostia, etenkin jos ei kontaktia metodeihin juuri ole.
Asiat asioina. Treeni on treeniä.

Jusukin, mä olen näkevinäni systemavaikutteita, oletko tutustunut metodiin? Samankaltaisuuksia on havaittavissa.
Mutta niin on myös toisaalla kommentoitavaan italialaiseen veitsimetodiin, kadenssi- ja rytmitasolla ja sisääntuloilla. Oletko siis itse päätynyt tekomalleihisi ilman opastusta?
Onko sinulla kenties tanssitaustaa, olen nähnyt tota tai tonkaltasta synkopaationrikkomista joissain tanssimetodeissa?
Anteeksi kysely muttaku kiinnostaa..
Kuvake
JanneM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 20
Viestit: 20197
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: JKL

Komba

#22

Viesti JanneM »

Jusukinille kysymys.

Onko tässä nyt tarkoitus olla kamppailulaji vai joku kamppailukoreografiaa opettava yhteisö missä esim fleirataan näyttävästi tulikepeillä ja poilla?
-Janne Maunonen-
**No jasinui salmul saralra**
JKL Fight Club
Defendo JKL
American Defendo Academy
Kuvake
injunjack
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 11
Viestit: 1617
Lauteille: Heinäkuu 2005
Paikkakunta: Helsingin mlk.
Etulaji: Seibukania - perkele

Komba

#23

Viesti injunjack »

Siis kysesitä peliä ei saa sanoa larppaamiseksi vaikka kehittäjä itse näin kertoo.
Outoa?
Termit pelimekaniikka, "taistella" improvisaatiopohjaisesti, (lainausmerkit Jusukinin tekstistä) liikemeditaatio, Tämä on artist platform oman taistelullisen ilmaisutyylin kehittämiseen, viittaavat juuri pääasiallisesti kaikkeen muuhun kuin todelliseen kamppailuun, johon luulin tämän laudan keskittyvän.
Henkilökohtaisesti olen edelleen sitä mieltä, että kyse on larppaamisesta.
Jos ollaan sitä mieltä, että sen ääneen sanominen on väärin, ja POTKUa halutaan kehittää larppilaudaksi, be my guest. Mä otan lisää popcornia
-REMEMBER; SOME PEOPLE ARE ALIVE SIMPLY BECAUSE IT IS ILLEGAL TO SHOOT THEM-

Kauas on pitkä matka.
https://www.facebook.com/SeibukanPKS/
Kuvake
injunjack
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 11
Viestit: 1617
Lauteille: Heinäkuu 2005
Paikkakunta: Helsingin mlk.
Etulaji: Seibukania - perkele

Komba

#24

Viesti injunjack »

Kokeillaas kolmannen kerran...
Samoilla linjoilla Jannen kanssa. Eli kysymyksen muotoilen näin:

Asian herättämät mielikuvat tuovat mieleen kysymyksen, miten sinun, Jusukin, mielestäsi tämä eroaa vaikkapa larppaamisesta ?
-REMEMBER; SOME PEOPLE ARE ALIVE SIMPLY BECAUSE IT IS ILLEGAL TO SHOOT THEM-

Kauas on pitkä matka.
https://www.facebook.com/SeibukanPKS/
Kuvake
MikaM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 14
Viestit: 5292
Lauteille: Marraskuu 2009
Paikkakunta: Naantali
Etulaji: Jumppa

Komba

#25

Viesti MikaM »

Henkilökohtaisesti olen erittäin pettynyt havaittuani, että viittaus feminist Fight Clubiiin ei tuottanut Xena Warrior Princess- hahmoja. Itselle videon katselu toi mieleen Rantalaisen pojan harrastuksen, tämä show-wushu-kilpailu. Ja tosiaan tuo poi-tanssi tuli myös hakematta mieleen. Tosin et ole jusukin yhtä sievä, kuin se maori-tyttö, jonka näin....
Ei mitään muuta kuin onnea ja menestystä valitsemallasi tiellä!
“Maamiinat kioskeihin”
RadioRock
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 71
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Komba

#26

Viesti Lasse Candé »

Tietenkin on hienoa kun ollaan niin uteliaita lajeista, että pyydetään luonnehdintoja. Mielestäni Jusukin on kuitenkin kertonut lajistaan melko selkeäsanaisesti, joten voisi olla hedelmällisempää jatkaa jatkokysymyksin, jotka selkeästi kumpuavat näistä luonnehdinnoista.

Nyt jos taas Jusukinia pyydetään laittamaan Komba vastakkain tai vierekkäin sellaisten käsitteiden kanssa kuin "kamppailulaji", "kamppailukoreografia", "fleiraaminen"(?), "larppaaminen" jne, niin onhan siinä vähän sellaista vaaraa että noin sumeat sanat eivät kerro mistään mitään, ellei itse sanoja avaa. Onko mitään varmuutta että Jusukin edes tietää mitä on larppaaminen? Ainakaan minä en tiedä. Käytän sitä vain haukkumasanana tietämättä mistä edes puhun, osoittaen junttiuteni.

Mitä Janne tarkoitat kamppailulajilla? Onko capoeira sellainen, onko moderni taichi sellainen, mitkä klassiset japanilaiset koulukunnat ovat sellaisia? Sanon tämän vain tuodakseen esiin jo ennakolta sen mihin tuohon kysymykseesi vastaaminen vääjäämättä vie. Mielestäni voisitkin kysyä hieman yksiselitteisemmällä sanalla kuin tuolla kamppailulajisanalla, koska kysymys "onko jokin laji kamppailulaji" aikaansaa kai aina urheilukamppailun ulkopuolella vastauksia jossa voi nähdä myös muita elementtejä kuin kamppailun, tietenkin riippuen siitä mitä tällä kamppailulla tarkoittaa.

Toki jos Jusukin ja sinä ymmärrätte kysymyksesi samalla tavalla ja kaikki muut lukijat myös, niin sittenhän minä vain jauhan passkaa tässä.

Täysin toinen asia on myös eräiden sanavalintojen lataus, mikä aiheuttaa tiettyä viestinnällistä sumeutta. Joku voisi luulla että niitä käytettäessä ollaan enemmän retoristen kysymysten ääressä kuin uteliaisuuden, mutta voihan se myös olla että minä olen tässä se ennakkoluuloinen.
Kuvake
Jusukin
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 135
Viestit: 149
Lauteille: Syyskuu 2017
Etulaji: Komba
Sivulajit: Free style martial arts

Komba

#27

Viesti Jusukin »

Kiitos näistä rohkaisun sanoista.

Ehkä yksinkertaisuuden nimissä voidaan sanoa, että komba ei ole taistelu eikä itsepuolustuslaji. Kutsutaan sitä nyt vaikka liikemeditaatioksi, niin päästään puhumaan olennaisesta. Komba on kehittyvä metodiikka joka pyrkii mahdollistamaan ja mallintamaan erilaista taisteluvuorovaikutusta laajaalaisesti.
Core on jotakuinkin löytynyt - strateginen tilankäyttö, jossa pyritään voittoon antamatta painetta puolustukseen.

Meillä on ollut vähän yli kymmenen viikkotreeniä.. jota ennen olen käynyt useamman vuoden testailemassa konseptia monenlaisissa tapahtumissa. Eli laji on tavattoman nuori.. mutta toimii käytännössä ja se on se mikä minua kiinnostaa.

Tavallisesti siinä menee minuutin verran, 'että tohon pääsee sisään ja käytänössä sen jälkeen pystyy tekemään 'joukkotaistelussa' ilman stressiä.

Kutsumme tätä Art of Losing.. koska parhaat movesit oppii, kun on jo hävinnyt, eli toisen käsi omalla kaulalla.. kuinka siitä pääsee pois ilman voimankäyttöä, eli asettamalla puolustuslinja ja liikkumalla jaloilla pois.
Tällä hetkellä on työn alla se, että mitenkä pelimekaniikan keinoin häviämistä voisi lisätä, koska meillä suurimmat ongelmat tulee liiallisesta pyrkimyksestä voittoon, ja liikekieli jää turhan pieneksi ja käsikeskeiseksi.
Yksi ratkaisu tähän on vuoropohjainen taistelu, jota käytämme improvisation rinnalla.

Tämä 'kuolettava piste' on vaan käsite pelissä.. tarkemmin 'piste'.. eli joku paikka mihin pyritään. Yleensä pelaamme vain kahdella pisteellä - kaulan sivut - jotta voimme tekemisessä keskittyä muihin asioihin, eikä vuorovaikutuksen kompleksisuus pilaa flowta.
Emme kuitenkaan laske mitään pisteitä, että kuka voittaa minkä verran tms.. koska ei ketään kiinnosta! Tai ainakin se on se mitä opetellaan.. että päästäis nyt vaan improamaan niin, että ihmiset voi joukkotaistelussa uppoutua omaan sisäiseen kokemukseen ja keskittyä omaan kehonkäyttöön ja ilmaisuun.



Joo välillä tuntuu, että se että tekee taiselupuolella mitään innovatiivista loukkaa verisesti perinteiden edustajia :lol:
Ja voitte kuvitella, että tämä homma ei ole näyttänyt aina alkuunkaan näin hyvältä.. eli tårta på tårta on saanut tästä niskaan ja pikkumaista suhtautumista, että kehittää jotain uutta.
Lähinnä aikanaan kuuli ihmisiltä, että pitäisi rueta harrastamaan jotain kamppailulajia.. ja sen takia menin jujutsuun puoleksi vuodeksi.. homma loppui viimestään siihen, kun senseitä syytettiin sovinistisuudesta ja se laittoi vastikkeena sähköpostilistalle pipari kuvan :D
Toki tykkään jujutsusta.. mutta ei ne tekniikat pysy mielessä, jos niitä ei veivaa. Ja sitten ne olisi hyvä osata täydellisesti.
Tässä nyt on itsellä ollut pitkään kädet täynnä omien tekniikoiden ja kombailun kanssa, pari muksua ja päivätyö niin ei aika meinaa riittää millään.


Kaikkineen tää skene mitä me nyt luodaan on free style martial arts. Eli kaikki tekee just mitä ne haluaa.
Komba tarjoaa mahdollisuuden, että pystyy pelaamaan joukkotaistelussa yksiin. Tehdään tarvittaessa useita tasoja, joissa jollain tavalla rajataan sitä, ketkä tai mitenkä muiden kanssa voi vuorovaikuttaa.

Ei tämä taistelumielessä ole mielestäni kummoista jos vertaa johonkin aikidoon tms. jossa hiotaan täydellisiä tekniikoita täydellisiksi. Mutta odottakaa viisi tai kymmenen vuotta, niin aletaan nähdä mitä tällainen ajattelu voi tuottaa.. ja siinävaiheessa voi ehkä puhua taistelulajista ja kritiikki liittyy varmasti ihan muihin asioihin ;)
Kuvake
TimoS
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 23344
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Hesa
Etulaji: Shorin ryu Seibukan karate
Sivulajit: Matayoshi kobudo
Takalajit: Matsuoi-ha Shorinji ryu Renshinkan karate
Yhteystiedot:

Komba

#28

Viesti TimoS »

Jusukin kirjoitti: Tai ainakin se on se mitä opetellaan.. että päästäis nyt vaan improamaan niin, että ihmiset voi joukkotaistelussa uppoutua omaan sisäiseen kokemukseen ja keskittyä omaan kehonkäyttöön ja ilmaisuun.
Oli kyllä niin ympäripyöreästi ja maailmoja syleilevästi ilmaistu, ettei tuohon voi todeta kuin, että :hippy2:
Toki tykkään jujutsusta.. mutta ei ne tekniikat pysy mielessä, jos niitä ei veivaa.
Tämä nyt on ihan totta kaikessa tekemisessä. Jos et tee jotain säännöllisesti, taito ruostuu. Sitä vartenhan niitä treenataan, että ne olisivat tarpeen vaatiessa kuin toinen luonto.
Ja sitten ne olisi hyvä osata täydellisesti.
Tästä voi olla montaa mieltä, mutta edelleen, tähänkin auttaa treenaaminen.
Komba tarjoaa mahdollisuuden, että pystyy pelaamaan joukkotaistelussa yksiin.
Todennäköisyys joutua joukkotappeluun on aika pieni, joten treenaamisen painottuminen siihen ei oikein kuulosta kovinkaan fiksulta.
Timo Saksholm

Karate wa kunshi no bugei
Kuvake
injunjack
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 11
Viestit: 1617
Lauteille: Heinäkuu 2005
Paikkakunta: Helsingin mlk.
Etulaji: Seibukania - perkele

Komba

#29

Viesti injunjack »

Jusukin

Toistan kysymykseni, koska en saanut siihen vastausta,vaikka tyhjentävästi ja oletettavasti kaiken kattavasti vastasit siihen mitä Komba on.

MIten mielestäsi Komba eroaa LARPpaamisesta [Live action role-playing (game)] eli suomeksi live-rooli pelaaminen. Puhut usein viimeisimmässä viestissäsi "pelaamisesta".

Kiitos jo etukäteen, että kerrot meille tämän eron.
-REMEMBER; SOME PEOPLE ARE ALIVE SIMPLY BECAUSE IT IS ILLEGAL TO SHOOT THEM-

Kauas on pitkä matka.
https://www.facebook.com/SeibukanPKS/
Kuvake
Jusukin
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 135
Viestit: 149
Lauteille: Syyskuu 2017
Etulaji: Komba
Sivulajit: Free style martial arts

Komba

#30

Viesti Jusukin »

No ei tässä mielestäni larppaamisen kanssa ole oikeastaan mitään tekemistä. Larpeissa kombaa voisi käyttää taisteluvuorovaikutuksen ehtoina.
Haluamme kyllä ajan kanssa pystyä tuomaan taistelukentälle draamallisia elementtejä, joita kutsumme nimellä 'battlefield bullshit'.
Komba on peli, käsi kaulalle koskematta toisen puolustukseen. Koitamme pitää hommaa yksinkertaisena, mutta kuitenkin todenmukaisena liittyen taisteluvuorovaikutuksellisiin reaaliteetteihin.
Sääntöjä vaihdetaan tarpeen mukaan.

Mut joo hippihommia. Kombassa joukkotaistelu on vapaan ilmaisun kenttä. Tokihan siellä oppii taisteludynamiikkaa useampia vastustajia vastaan, ennenkaikkea tilankäyttöön liittyen, mutta se ei ole pointti.
Komba ei ole itsepuolustusta, mutta voi auttaa itsepuolustusta osaavia tai opettelevia soveltamaan taitojaan liittyen vaikka tilankäyttöön ja voimankäytön minimoimiseen.

Juju tässä on se, että kaikki tekeminen on improvisaatiota, jolloin kenenkään ei tarvitsi opetella tekniikoita. Näin joten jokainen voi pyrkiä voittoon omalla tyylillään, vaikkakin liikekieli on helposti taichimaisen pyöreää.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 27 kurkkijaa