Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Gaeshidô

Muun maailman lajit

Valvoja: Valvoja

Kuvake
TimoS
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 12
Viestit: 23344
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Hesa
Etulaji: Shorin ryu Seibukan karate
Sivulajit: Matayoshi kobudo
Takalajit: Matsuoi-ha Shorinji ryu Renshinkan karate
Yhteystiedot:

#46

Viesti TimoS »

Andy kirjoitti: Nyt pitää kuitenkin muistaa, että nämä monilajitaiturit ovat yleensä ammattilaisia. Jos treenaa ja opettaa päivätyökseen on aivan erilaiset mahdollisuudet tulla master of all-mieheksi kuin kolmesti viikossa treenaavalla perusharrastajalla.
Erittäin hyvä pointti. Suomessa on (onneksi ?) aika harvalla realisitisia mahdollisuuksia elättää itseään budo-opettajana.

Ja onneksi siinä määrin että minä en ainakaan kaipaa tänne mitään amerikan meininkiä
Aki Äijälä
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 12
Viestit: 77
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: turku

#47

Viesti Aki Äijälä »

Mitä tulee puoskarikarrikointiin, niin noinhan sitä maailmassa koko ajan tapahtuu jotakuinkin kaikilla aloilla. Muuten ihan kiva karrikointi.
Yamazu kirjoitti: Miten hyvin onnistutte kertomaan miten asiassa oikeasti on, että te vain.. hmm... lainaatte kaikista muista kokeilemistanne/harjoitelleistanne lajeista, ja että näistä periaatteista tarkemman kuva saisi noissa lajeissa itsessään?
Kyllä se uskoakseni tulee harrastajille hyvin selväksi, että jos haluaa tehdä vain jotakin Yhtä Juttua, niin sitten on väärässä paikassa. On ihmisiä, joita kiinnostaa vain isku-potku-tyyppinen harjoittelu, ja heidän on luonnollisesti silloin turha harjoitella meillä koska silloin he joutuisivat harjoittelemaan yli puolet ajasta jotakin ihan muuta kuin mikä kiinnostaa. Se johtaa varsin äkkiä mielenkiinnon katoamiseen.
Uskoisin että jokainen kamppailulajeja opettanut on törmännyt samaan ilmiöön, eli että ihmiset eivät yksinkertaisesti tiedä riittävästi lajivalintaa tehdessän, vaan menevät johonkin tiettyyn lajiin harrastamaan, koska
a) se on sopivan lähellä
b) kaverikin meni sinne
c) sen harjoitusajat sopivat hyvin
d) se ei ole niin kallis kuin joku toinen
e) siitä on kuullut kovia juttuja
f) luulee että ne ovat kuitenkin kaikki samanlaisia.

Siis oikeasti, kuka muka menee harrastamaan kiekonheittoa noista syistä, vaikka todellisuudessa haluaisi harrastaa pituushyppyä? Vika on nimenomaan tiedon puutteessa, kamppailulajit ovat liian monelle vain tasaista harmaata massaa, josta valitaan jokin ja sitten ollaakin pettyneitä kun se ei ollut juuri sitä mitä kuvitteli - ja sitten ostetaan mopo ja ryöstetään se kioski ja jokin muu laji jossakin ei koskaan saa harrastajaa joka olisi ollut kenties hyvinkin kiinnostunut.

Siltä osin kuin mahdollista, pyrimme välttämään tuota ja ohjaamaan vain Yhdestä Jutusta kiinnostuneet oikeaan suuntaan.
Yamazu kirjoitti: Ja vielä sivustoltanne bongattua (vaikka siis jo todettua että tieto siellä ei pidä paikkaansa): "selviytymään mistä tahansa eteen tulevasta"... Psyykkiset ongelmat? Aviokriisit? Velkakierteet?
No sinänsä samat ajatusmallit, joita voi käyttää fyysisen hätätilanteen hoitamiseen, voivat hyvinkin tulla kyseeseen myös noiden psyykkis-sosiaalisten hätätilanteiden hoitamiseen. Tilanteita ja ongemia ratkotaan ratkaisustrategioilla. Totta kai täytyy myöntää että varsinainen harjoittelu keskittyy fyysistä olemassaoloa välittömästi uhkaavien tilanteiden hoitamiseen eikä niinkään pitkäkestoisten inhimillisten kriisien hoitamiseen.
Yamazu kirjoitti: Missä siellä harjoitellaan niitä tulipalonsammutuksia (VPK mainittiinkin jossain), autonkorjaamista (jos hyytyy vanha kosla keskellä yötä maantiepätkällä ei missään), vieraita kieliä (kun kuitenkin se kartta pettää siellä jossain Itä-Euroopassa)? Budôsalia ja järjestyksenvalvontaa näyttäisi sanoma tuolla olevan. Ja ihmiset jo nykyään aika herkästi kai webbiä selaavat tietoja etsiessään, niin...
Eiköhän vastaus ole itsestään selvä: Kulloinkin soveltuvassa paikassa. Itsepuolustuspuoli on se juttu, jolla tällä hetkellä toimivat gaeshidôyhdistyksen edellyttävät harrastajiensa eli jäsentensä aloittavan, joten se on myös se näkyvissä eniten pidetty osa.
Yamazu kirjoitti: Eli otatte mukaan OPETETTAVAAN asiastoonne? Jonkun uuden asian, tosta vaan? Olenko se vaan minä, vai kuulostaako tuo muistakin pelottavalta....
Tarkoitukseni oli ilmaista, että jos vaikkapa hypotermian ensiapua käsiteltäessä tulee vastaan tilanne, jossa kerrotaan että "tässä vaiheessa olisi syytä saada uhri suojaan ja aloittaa lämmittäminen", niin saman tien voidaan tarpeen mukaan käsitellä myös tulentekoa ja tilapäissuojan rakentamista maastossa. Ei tarvitse jättää tällaisia seikkoja pelkän maininnan varaan, vaan jos ne kerran sopivat tilanteeseen niin miksipä niitä ei opetettaisi vaikkeivat olekaan enää sitä varsinaista ensiapua.

Toisaalta tietysti, jos nyt käy ilmi että jokin kokonaan uusi asia olisikin erityisen tarpeellinen ja hyödyllinen lisäjuttu johonkin jo olemassa olevaan, niin mikä ettei sitten selvitettäisi ja opeteltaisi sitä lisäjuttua ja sen jälkeen lisättäisi sinne opetettaviin asioihin.
Muutosvastarinnan ymmärrän, mutta sitä en nyt aivan ymmärrä miksi pelkäät uusien asioiden mukaan ottamista vanhojen asioiden rinnalle? Jos joku tuo harjoitussaliisi kesähelteillä kannettavan ilmastointilaitteen, jolla saa lämpötilan laskettua hieman alle 35ºC:n, niin sinua pelottaa jos sinulle yritetään kertoa miten se menee päälle..?
Yamazu kirjoitti: Miellättekö sitten Gaeshidôn eräänlaiseksi peruskouluksi? Antaa pohjan vähän kaikkeen, mutta ei sillä oikein itseään ja perhettään pysty elättämään, vaan kannattaa se ammatti hankkia seuraavan tason oppilaitoksissa?
Emme. Suppean alan spesialistit ovat suppean alan spesialisteja. Kokonaisuusspesialistit ovat kokonaisuusspesialisteja. Otetaan nyt vaikkapa lääketieteen puolelta yleislääketieteen erikoislääkärit, jotka ovat nimenomaan kokonaisuusspesialisteja, kouluttautuneet 12 vuoden ajan hallitsemaan kokonaisuutta ja tavallisia tilanteita. Vastakohtana korvalääkärit, jotka ovat suppean alan spesialisteja, kouluttautuneet samat 12 vuotta hallitsemaan pientä palaa ja sen pienen palan harvinaisia erityisongelmia.
Jos käytetään tuota kouluanalogiaa, niin voisi ajatella että gaeshidôkoululla pärjää luultavasti melko mukavasti ja ainakin edes kohtalaisesti olipa maailma minkälainen tahansa. Suppean alan erityiskouluilla taas pärjää erittäin hyvin jos sattuu olemaan sellainen maailma jossa juuri se erityisala on tosi tärkeä, muuten niistä saaduilla tiedoilla ei sitten välttämättä mitään teekään.
Yamazu kirjoitti: olisi luullut että siinä puuhassa havaitset useitakin systeemeitä joissa nämä tekniikoiden yhdistelyt on jo hanskattu. Joissain satoja vuosia sitten, jopa!
Joo taisi siellä joku sellainenkin olla. Mutta
a) monessako niistä oli kaikki muukin tarpeellinen samassa paketissa, ja
b) moniko niistä sattui olemaan juuri minulle tarjolla eli saavutettavissa?

Yamazu kirjoitti: Siis itse kyhäsitte kaiken kasaan muistelemistanne asioista? Teillä ei siis ollut ketään kouluttamassa noita osa-alueita, edes? Ymmärränkö oikein?
Mä luulisin että et taida ymmärtää oikein. Ei nyt sentään ihan takenouchi-ryû bu-jutsusta ole kyse jossa unessa keksitään kaikki tekniikat. Vaikka näkisin kyllä mieluusti sellaisiakin unia joskus.

Yamazu kirjoitti: Eikö alaisten pitäisi pystyä kääntymään ylempiensä puoleen ongelmissa? Mutta jos näillä ei ole hajuakaan mistä oikein puhutaan? Taas, IMNSHO, johtaja vastaa... Mitä korkeammalla pallilla istuu, sitä huonompi on sanoa "emmä vaa tiänny, se oli Jonkun Muun (TM) homma!"

Sinänsä samaa mieltä. Olen kaikin keinoin koettanut pitää gaeshidôn ja nämä eri yhdistykset erillään toisistaan. Yhdistykset ovat välttämättömiä pakkoja, jotka hoitavat välttämättömiä hallintoasioita, kukin itsenäisesti joskin toivottavasti jonkinlaisessa yhteistyössä. Se itse toiminta on sitten kokonaan erillinen juttu. Vaikuttavat totta kai toisiinsa.

Sanotaan vaikkapa niin että Sonera on sama kuin ne yhdistykset. Jokin taho joka rakentaa tukijärjestelmät ja tekniikan. Asiakkaat ovat sama kuin gaeshidô. Jokin taho joka toimii hyödyntäen sitä tekniikkaa. Jos olen/olisin Soneran matkapuhelinasiakas, niin haluaisin mieluusti vain puhua puhelimessa ja olla autuaan tietämätön siitä mitä ne siellä Sonerassa tekevät. Periaatteessa mä ole tässä ikään kuin Malliasiakas, joka soittaa kaikille muille. Iso osa niistä muista on siinä Sonerassa töissä ja ne kyllä usein kuuntelevatkin mua. Mutta vaikka Sonera menisi nurin, niin ei se lopeta minun puhettani.
OK, tyhmä analogia. En siis johda yhdistyksiä. Johdan gaeshidôa. Siinä vaiheessa kun pelkästää käytänön toiminnan hoitaminen, opettaminen, kouluttaminen ja harjoittelu vievät aikaa 20-40 tuntia viikossa, ei kovin hirvittävästi enää viitsi sotkea näppejään niihin toisiin 20-40 tuntiin viikossa, jotka se hallinto/talous/mainonta/byrokratiapuoli teettää. Valitettavasti välillä ei, vaikka pitäisi. Aikaa on rajallisesti (toisin kuin ilmeisesti kenties eräillä :-) ) Olen onnistunut polttamaan itseni loppuun kerran tällä hommalla, eikä toista kertaa viitsi edes yrittää. Tällä hetkellä pidän itseäni sosiaalis-henkisesti kuolleena, keho hoitaa näitä rutiinijuttuja. Mutta se on toinen, asiaan liittymätön ja liian pitkä tarina...
Kuvake
AriJ
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 22
Viestit: 12708
Lauteille: Tammikuu 2005

#48

Viesti AriJ »

Aki Äijälä kirjoitti: Mitä tulee puoskarikarrikointiin, niin noinhan sitä maailmassa koko ajan tapahtuu jotakuinkin kaikilla aloilla. Muuten ihan kiva karrikointi.
Heh, niinpä. Meitä on niin moneksi ja elääkin pitää....
Aki Äijälä kirjoitti: Kyllä se uskoakseni tulee harrastajille hyvin selväksi, että jos haluaa tehdä vain jotakin Yhtä Juttua, niin sitten on väärässä paikassa.
Siis ovat väärässä paikassa jos haluavat vain fyysistä/henkistä/eettistä itsepuolustusta, eivätkä myös muita kansalaisaktiviteetteja kuten se VPK, ensiapu, suunnistus jne.?

Taas, tuota itsensä puolustamista useammallakin metodilla, kokonaisvaltaisemmin on maassamme useita. Sanoisin että kaikki perinteiset Budôlajit kuuluvat näihin (jotkut kamppailukilpaurheilut saattavat olla poikkeus). Tietty aikaahan se vie, kun aloitetaan niistä fyysisistä harjoitteista...
Aki Äijälä kirjoitti: On ihmisiä, joita kiinnostaa vain isku-potku-tyyppinen harjoittelu, ja heidän on luonnollisesti silloin turha harjoitella meillä koska silloin he joutuisivat harjoittelemaan yli puolet ajasta jotakin ihan muuta kuin mikä kiinnostaa.
Hmm, menen ehkä liian lajikohtaiseen "uteluun" mutta kuinka harjoittelunne on siis organisoitu? Onko jokaisessa treenissä kaikkia/useita osa-alueita? Vai keskittyykö yksi treenikerta vain johonkin tiettyyn? Varmaan on seminaareja vain jostain tietystä?
Aki Äijälä kirjoitti: Uskoisin että jokainen kamppailulajeja opettanut on törmännyt samaan ilmiöön, eli että ihmiset eivät yksinkertaisesti tiedä riittävästi lajivalintaa tehdessän, vaan menevät johonkin tiettyyn lajiin harrastamaan, koska
Jep, mutta aina kannattaa tietty katsastaa ennakkoon (ehkä muutenkin kuin näytöksistä jotka ovat ehkä usein myyvempiä kuin tavan harjoittelu) vierailemalla treenisalilla ja seuraamalla treenit tai parit (on perinteisiä japanilaisia koulukuntia joissa tämä on pakollista ennen kuin mukaan harjoittelemaan edes pääsee - jopa Suomessakin).
Aki Äijälä kirjoitti: a) se on sopivan lähellä
b) kaverikin meni sinne
c) sen harjoitusajat sopivat hyvin
d) se ei ole niin kallis kuin joku toinen
e) siitä on kuullut kovia juttuja
f) luulee että ne ovat kuitenkin kaikki samanlaisia.
Jeps, näin itsekin aloitin Budôharjoitteluni (kohdat a ja b). Ja alussa onkin hyvä "shoppailla" etsiä sitä itselleen sopivaa, käydä useampia peruskursseja - ei se välttämättä ole se eka/lähin/halvin mutta jostainhan sitä aloittaa....
Aki Äijälä kirjoitti: Vika on nimenomaan tiedon puutteessa, kamppailulajit ovat liian monelle vain tasaista harmaata massaa, josta valitaan jokin ja sitten ollaakin pettyneitä kun se ei ollut juuri sitä mitä kuvitteli - ja sitten ostetaan mopo ja ryöstetään se kioski ja jokin muu laji jossakin ei koskaan saa harrastajaa joka olisi ollut kenties hyvinkin kiinnostunut.
Juups, "myydäänkö" tuotetta siis väärin? Mainos ja todellisuus eivät vastaa? Kuluttajasuoja-asiamies!!!!! Valitettavaahan on että Budôharjoittelu on piiiiiitkä prosessi. Ja nyt en puhu IP-harjoittelusta (joka sekin on vaikeaa oikeasti, ehkä jopa vaikeampaa kuin tuo Budô!). Sitä mestaritasoa ei tulla tupsahdakaan parin kuukauden peruskurssin jälkeen, tai ehkä vielä parin vuodenkaan. Havaitsee ehkä ennemminkin että "tätä kerpeleen polkua riittää ja riittää ja riittää!!!!"

Mutta, eihän mikään sovi kaikille, eikä pidäkään, vaan siksi maailmassa on vaihtoehtoja/valintoja. Jos et saanut sitä mitä halusit - "valitse uudelleen"!
Aki Äijälä kirjoitti: Siltä osin kuin mahdollista, pyrimme välttämään tuota ja ohjaamaan vain Yhdestä Jutusta kiinnostuneet oikeaan suuntaan.
Fyysisestä itsepuolustuksesta vielä - miten/minkä mukaan opetatte tekniikat? Onko teillä kehitettynä oma "gaeshidôtapa" lyönneille, potkuille, heitoille, lukoille vai teettekö niitä niin kuin ne teille oli aikaisemmissa lajeissanne opetettu? Tietty kaikkihan muuttuu ajan mittaan, ja jos ette enää ko. lajia harjoittele opetuksen alaisena muualla saattaa tuo kuva "siitä kuinka se silloin tehtiin" alkaa ajan kanssa hämärtyä.
Aki Äijälä kirjoitti: No sinänsä samat ajatusmallit, joita voi käyttää fyysisen hätätilanteen hoitamiseen, voivat hyvinkin tulla kyseeseen myös noiden psyykkis-sosiaalisten hätätilanteiden hoitamiseen. Tilanteita ja ongemia ratkotaan ratkaisustrategioilla. Totta kai täytyy myöntää että varsinainen harjoittelu keskittyy fyysistä olemassaoloa välittömästi uhkaavien tilanteiden hoitamiseen eikä niinkään pitkäkestoisten inhimillisten kriisien hoitamiseen.
Itse en ainakaan uskaltaisi alkaa puuttumaan jonkin tuollaisen asian "hoitamiseen" ilman pätevyyttä - leikitään siinä sen verran toisen ihmisen terveydellä...
Aki Äijälä kirjoitti: Toisaalta tietysti, jos nyt käy ilmi että jokin kokonaan uusi asia olisikin erityisen tarpeellinen ja hyödyllinen lisäjuttu johonkin jo olemassa olevaan, niin mikä ettei sitten selvitettäisi ja opeteltaisi sitä lisäjuttua ja sen jälkeen lisättäisi sinne opetettaviin asioihin.
Just. Kuinka tämä siis toimii? Kurssitatte itsenne toisen tahon toimesta? Hankitte eriotyisosaajan pitämään opetusta asiasta kaikille vai vaan teille opettajille? Kuinka kauan opettelette asiaa ennen kuin alatte sitä itse opettamaan seuraaville?

Nämä varmaan vaihtelevat, mutta....
Aki Äijälä kirjoitti: Muutosvastarinnan ymmärrän, mutta sitä en nyt aivan ymmärrä miksi pelkäät uusien asioiden mukaan ottamista vanhojen asioiden rinnalle? Jos joku tuo harjoitussaliisi kesähelteillä kannettavan ilmastointilaitteen, jolla saa lämpötilan laskettua hieman alle 35ºC:n, niin sinua pelottaa jos sinulle yritetään kertoa miten se menee päälle..?
Ööö, häh?! Minkä muutosvastarinnan???? Mitä muutosta minä tässä olen vastustamassa (vai viittaako johonkin muuhun ja taas vaan ymmärrän tapani mukaan väärin)?

...koska :evil: , minähän asun japanilaistyylisessä talossa jossa ei ole kunnon lämmitystä eikä viemäröintiä, pukeudun vain kimonoon ja hakamaan, kuljen niin myös kaupungilla asioidessani (Getat on tosi kinkkiset tässä lumimäärässä) ja aina kannan lyhyttä miekkaa (en taida olla kuitenkaan Samurai joten lupaa Daishôn kantamiseen ei ole) ja jonkin mittaista sauvaa mukanani. Jos matka on pidempi kuljen tietty hevosellani tai kantotuolilla... Öö... Oletkos nyt Aki ihan tosissasi tuossa ylläolevassa kommentissa? En huomannut ainakaan hymiötä....
Aki Äijälä kirjoitti: Jos käytetään tuota kouluanalogiaa, niin voisi ajatella että gaeshidôkoululla pärjää luultavasti melko mukavasti ja ainakin edes kohtalaisesti olipa maailma minkälainen tahansa. Suppean alan erityiskouluilla taas pärjää erittäin hyvin jos sattuu olemaan sellainen maailma jossa juuri se erityisala on tosi tärkeä, muuten niistä saaduilla tiedoilla ei sitten välttämättä mitään teekään.
Hmm, viittaatko tällä "sattuu olemaan sellainen maailma" tuohon ylläolevaan kuvaukseeni? Kysyn taas, oletko nyt ihan tosissasi?
Aki Äijälä kirjoitti: a) monessako niistä oli kaikki muukin tarpeellinen samassa paketissa, ja
b) moniko niistä sattui olemaan juuri minulle tarjolla eli saavutettavissa?
Elämä on... Kaikkeahan ei voi saada, varsinkaan hetijustnyt :)
Historiakysymyksenä - kuinka kaikki sai muuten alkunsa? Mistä ajatus lähti, kuinka lähdit(te) juttua kehittelemään jne...
Aki Äijälä kirjoitti: Mä luulisin että et taida ymmärtää oikein.
Luulen vähän samaa :(
Aki Äijälä kirjoitti: Ei nyt sentään ihan takenouchi-ryû bu-jutsusta ole kyse jossa unessa keksitään kaikki tekniikat. Vaikka näkisin kyllä mieluusti sellaisiakin unia joskus.
Vaan? Tätä muistelen kysyneeni jo useamman kerran.... Tyhmäkö lienen kun en osaa vastausta lukea viesteistä... :shock: ?
Aki Äijälä kirjoitti: Sinänsä samaa mieltä. Olen kaikin keinoin koettanut pitää gaeshidôn ja nämä eri yhdistykset erillään toisistaan. Yhdistykset ovat välttämättömiä pakkoja, jotka hoitavat välttämättömiä hallintoasioita, kukin itsenäisesti joskin toivottavasti jonkinlaisessa yhteistyössä. Se itse toiminta on sitten kokonaan erillinen juttu. Vaikuttavat totta kai toisiinsa.
Yhdessä kulkevat, vaikea erottaa on. Siitähän nämäkin kummastelut ovat lähteneet kun saatavilla oleva tieto on jotenkin... hämärää. En usko että olisi hirveän iso homma ollut/olla laittaa vaikka sinne sivustolle hieman tarkempaa tietoa mistä on kyse (muutenhan ihmiset jotka ovat kiinnostuneita eivät osaa luoksenne löytää, kuten itse yllä mainitset myös). Varmaan löytyy joku nuorempi harjoittelija jolla on tietotaitoa webbisivuja ylläpitää, ja ehkä joku vanhempi harjoittelija joka voi tekstin vääntää (sinulla esim. vain oikoluettaen faktat kohdalleen)...
Aki Äijälä kirjoitti: Mutta vaikka Sonera menisi nurin, niin ei se lopeta minun puhettani.
OK, tyhmä analogia.
Hmm, joo, sillä kyllähän se sen puhelinpuhelun lopettaisi kun ei olisi palvelulla enää tarjoajaa.... Voisit kyllä läsnäolevien kanssa jutella, mutta siinä ei alunperinkään ollut mitään osuutta tuolla "Soneralla"....
Aki Äijälä kirjoitti: En siis johda yhdistyksiä. Johdan gaeshidôa.
Asiat voi pitää aika pieninä, mutta ei niitä ihan kai erottaa voi. Pakkohan niillä on olla yhteys. Tai tietty jos noita yhdistyksiä pyörittää palkatut henkilöt joita itse asia ei kiinnostakaan, tekevät vaan niitä rutiineja, eivät toimi edes "lajin" edustajina/puhemiehinä vaan kaikki sellainen ohjataan opettajille?

HEH heräsi tällainen - kun tuo "yhdistystoiminta" on kuitenkin iso ongelmatekijä tällaisessa yhteiskunnassa, eikö sitä kannattaisi myös ottaa osaksi Gaeshidôn repertuaaria? Kaksi kärpästä yhdellä iskulla?
Aki Äijälä kirjoitti: Olen onnistunut polttamaan itseni loppuun kerran tällä hommalla, eikä toista kertaa viitsi edes yrittää. Tällä hetkellä pidän itseäni sosiaalis-henkisesti kuolleena, keho hoitaa näitä rutiinijuttuja. Mutta se on toinen, asiaan liittymätön ja liian pitkä tarina...
Ikävä kuulla, parempaa tulevassa toivotaan! Tässäkin tilanteessa olet varmasti saanut voimaa omasta ideologiastasi, onneksi. Pystynyt ongelmatilanteen ratkaisemaan oppiesi avulla.
______________________
Aki Äijälä
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 12
Viestit: 77
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: turku

#49

Viesti Aki Äijälä »

Tällä kertaa lyhyt vastaus, toivottavasti. Ei nyt jaksa pitkään...
Yamazu kirjoitti: Siis ovat väärässä paikassa jos haluavat vain fyysistä/henkistä/eettistä itsepuolustusta, eivätkä myös muita kansalaisaktiviteetteja kuten se VPK, ensiapu, suunnistus jne.?
Periaatteessa kyllä. Muutaman vuoden ajan voi ehkä pisimmillään harjoituksissa mukana pysyä vain jotakin osa-aluetta treenaamalla, mutta sitten on jo nähtävä kokonaiskuvaakin.
Yamazu kirjoitti: Hmm, menen ehkä liian lajikohtaiseen "uteluun" mutta kuinka harjoittelunne on siis organisoitu? Onko jokaisessa treenissä kaikkia/useita osa-alueita? Vai keskittyykö yksi treenikerta vain johonkin tiettyyn? Varmaan on seminaareja vain jostain tietystä?
Vaihtelevasti.
Joillakin harjoituskerroilla kyllä, joskaan ei varmasti kaikkea.
Joillakin harjoituskerroilla kyllä, ja tavallisimmin näin.
Kyllä.

Yamazu kirjoitti: Fyysisestä itsepuolustuksesta vielä - miten/minkä mukaan opetatte tekniikat? Onko teillä kehitettynä oma "gaeshidôtapa" lyönneille, potkuille, heitoille, lukoille vai teettekö niitä niin kuin ne teille oli aikaisemmissa lajeissanne opetettu?
Kyllä ja ei. Jos saman asian voi tehdä monella tavalla, niin ennemmin tai myöhemmin sitä tehdään monella tavalla. Jokin niistä on tietysti ensimmäinen tapa, joka on muodostunut "perusmuodoksi", ja se on välillä sama kuin muuallakin ja välillä ei. Esim. mae-gerin perusmuotoinen versio on jotakin shôbayashi-shôrin-ryû karaten mae-gerin ja teidän zenpô-gerinne välimaastosta, eli siten melko kaukana peruskaraten perus-mae-geristä. Mutta siitä on käytössä monta muutakin versiota.
Yamazu kirjoitti: Itse en ainakaan uskaltaisi alkaa puuttumaan jonkin tuollaisen asian "hoitamiseen" ilman pätevyyttä - leikitään siinä sen verran toisen ihmisen terveydellä...
Kukin käyttää omia ratkaisumallejaan itse. Kun tilanne on jo päällä on myöhäistä alkaa harjoittelemaan.
Yamazu kirjoitti: Just. Kuinka tämä siis toimii? Kurssitatte itsenne toisen tahon toimesta? Hankitte eriotyisosaajan pitämään opetusta asiasta kaikille vai vaan teille opettajille? Kuinka kauan opettelette asiaa ennen kuin alatte sitä itse opettamaan seuraaville?

Nämä varmaan vaihtelevat, mutta....
Sekä että, ja ajat vaihtelevat ilman muuta. Sitten kun homma on hallussa, sitä opetetaan eteenpäin. Ei sen monimutkaisempaa.
Yamazu kirjoitti: Ööö, häh?! Minkä muutosvastarinnan???? Mitä muutosta minä tässä olen vastustamassa (vai viittaako johonkin muuhun ja taas vaan ymmärrän tapani mukaan väärin)?

Oletkos nyt Aki ihan tosissasi tuossa ylläolevassa kommentissa? En huomannut ainakaan hymiötä....
Pahoittelen harhaanjohtavaa ilmaisua. En tarkoittanut Sinun muutosvastarintaasi, vaan muutosvastarintaa ilmiönä. Se nimenomaan hämää, koska kyseessä ei tunnu olevan edes muutosvastarinta. Ja mitäpä sitä hymiöimään, jos selvästi ilmaisit että tällainen pelottaa. Vakava juttuhan se on, se pelko. Tähän kohtaan voisi hymiö sopiakin :-)
Yamazu kirjoitti: Hmm, viittaatko tällä "sattuu olemaan sellainen maailma" tuohon ylläolevaan kuvaukseeni? Kysyn taas, oletko nyt ihan tosissasi?
En viittaa. Viittaan sellaiseen maailmaan, joka sattuu olemaan sellainen jossa se jokin yksi taito on olennaisen tärkeä. Täysin suhteellinen ja hypoteettinen virke ja viittaus, ei kohdistu sen paremmin sinuun kuin mihinkään tiettyyn maailmaankaan. Pahoittelen jälleen epäselvyyttä.
Yamazu kirjoitti: Historiakysymyksenä - kuinka kaikki sai muuten alkunsa? Mistä ajatus lähti, kuinka lähdit(te) juttua kehittelemään jne...
Liian pitkä tarina. Mutta kun saan siitä joskus kirjan kirjoitettua niin se löytyy kaikista hyvinvarustetuista kirjakaupoista - jos nyt sellaisia enää silloin on olemassakaan.
Yamazu kirjoitti: Vaan? Tätä muistelen kysyneeni jo useamman kerran.... Tyhmäkö lienen kun en osaa vastausta lukea viesteistä... :shock: ?
En ole nimiä ja henkilöitä luetellut aiemmin, jos sitä haet takaa. Mutta en tee sitä nytkään... sori.
Kuvake
AriJ
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 22
Viestit: 12708
Lauteille: Tammikuu 2005

#50

Viesti AriJ »

Aki Äijälä kirjoitti: Esim. mae-gerin perusmuotoinen versio on jotakin shôbayashi-shôrin-ryû karaten mae-gerin ja teidän zenpô-gerinne välimaastosta, eli siten melko kaukana peruskaraten perus-mae-geristä. Mutta siitä on käytössä monta muutakin versiota.
Hmph, en valitettavasti tunne tuota mainitsemaanne Karaten tyylisuuntaa... *selaa nettiä* ...noh, löytyi lähteitä muttei sen parempaa selvyyttä näin äkkiseltään (varsinkaan vain kuvamateriaalista)...

Joku teistä on siis harjoitellut tuota ko. Karatetyyliä jonkun opettajan opissa, ja joku samoin jollain Bujinkan Dôjôlla (millä, utelen?)...?

Miten nuo potkut muuten eroavat toisistaan?

Ja mistä muut versiot - joita ymmärrän olevan - tulevatkaan? Taas, kun et ole jaksanut mainita opettajianne/lähteitä opeillenne, niin utelen ties kuinka monetta kertaa... :shock:

...kyllä se jaksaa, toteaa jo kyllästynyt nettiyleisö... nooh, rauhoittukaa, rauhoittukaa, tuskin enää kauaa minäkään...
______________________
Kuvake
TimoS
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 12
Viestit: 23344
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Hesa
Etulaji: Shorin ryu Seibukan karate
Sivulajit: Matayoshi kobudo
Takalajit: Matsuoi-ha Shorinji ryu Renshinkan karate
Yhteystiedot:

#51

Viesti TimoS »

Aki Äijälä kirjoitti: Esim. mae-gerin perusmuotoinen versio on jotakin shôbayashi-shôrin-ryû karaten mae-gerin ja teidän zenpô-gerinne välimaastosta, eli siten melko kaukana peruskaraten perus-mae-geristä.
Jaahas, ja miten shobayashi karaten maegeri eroaa muitten karatetyylien maegereista ? Tämä ihan sen takia että katsoit aiheelliseksi erikseen mainita Shobayashi Shorin ryu karaten tavan tehdä maegeri. Lisäksi voidaan tietenkin kysyä että mistä tuo oppi on peräisin koska tietääkseni ainakaan Suomessa ei ole yhtään Shobayashi Shorin ryu karateseuraa ? Maegeri on tietenkin "helppo" potku omaksua, päällisin puolin katsottuna ainakin. Itse olen nyt muutaman vuoden sitä tahkonnut, enkä todellakaan ole tyytyväinen siihen kuinka sen itse teen.
Timo Saksholm

Karate wa kunshi no bugei
pales
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 223
Lauteille: Tammikuu 2005

#52

Viesti pales »

Hatun nosto Aki:lle :hippy2:
Perusasiat on kuitenkin kunnossa , kun toiminnalla riittää aktiiviharrastajia! Se kai on tärkeintä :?:
Aki Äijälä
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 12
Viestit: 77
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: turku

#53

Viesti Aki Äijälä »

Aki Äijälä kirjoitti: Esim. mae-gerin perusmuotoinen versio on jotakin shôbayashi-shôrin-ryû karaten mae-gerin ja teidän zenpô-gerinne välimaastosta, eli siten melko kaukana peruskaraten perus-mae-geristä.
Ja taas selvennetään lisää TimoS:lle ja Yamazulle:

a) Emme ole harjoitelleet sen paremmin shôbayashi-shôrin-ryûn kuin Bujinkaninkaan mae-geriä/zenpô-geriä, vaan edellä mainittu vertaus perustui puhtaasti ulkoisten havaintojen ja mm. kyseisiä toimintamuotoja käsittelevien lehtiartikkelien perusteella syntyneeseen vaikutelmaan siitä, millainen se noissa lajeissa on.
Käsitykseni mukaan shôbayashi¨-shôrin-ryûn perusmuotoinen mae-geri tapahtuu erittäin voimakkaalla polven nostolla ja koukistuksella siten, että potkaisjan reisi periaatteessa on ensin kontaktissa potkaisijan rintakehään ennen jalan (siis jalkaterän) sinkoutumista eteenpäin survaisevana suorana liikkeenä. Siis useimpien muiden karatetyylien mae-geriin verrattuna suorastaan kekomi-kekomi. Tosin osumakohtana perusversiossa ovat varpaat/varpaanpäät/päkiä, toisin kuin tavallisesti kekomi-muotoisissa potkuissa.
Edelleen, käsitykseni mukaan zenpô-gerissä on myös paljon enemmän polkaisevaa liikerataa kuin peruskaraten perusmae-gerissä, joskin myös heilahtava komponentti on selvästi esillä. Lisäksi osuma tapahtuu käsittääkseni normaalisti kantapäällä tai jalkapohjalla.

Mutta kysymys ei siis olllut siitä että perus-mae-gerinä käyttämämme mae-geri olisi rakennettu noista kahdesta, vaan että se nyt sattuu olemaan jotakuinkin noiden välimuoto, jopa lähempänä tuota shôbayashi-kuvausta. Enkä sano, etteikö kummastakin löytyisi kummassakin myös muita versioita ja tekotapoja, kuten meilläkin.


Sitten tuli mieleen heittä pallo osin takaisin Yamazulle, vaikka olisi kenties kannattavaa pistää nämä erilliseen Bujinkan-säikeeseen:
Yamazu kirjoitti: Siis ovat väärässä paikassa jos haluavat vain fyysistä/henkistä/eettistä itsepuolustusta, eivätkä myös muita kansalaisaktiviteetteja kuten se VPK, ensiapu, suunnistus jne.?
Eikös niin teillä kuin jotakuinkin kaikissa muissakin lajeissa tule ennemmin tai myöhemmin vastaan se vaihe jolloin ei riitä että ihminen saa jotakin lajilta/toiminnalta, vaan hänen on myös annettava sille lajille/toiminnalle jotakin? Ei riitä että vain käy harjoituksissa tekemässä mitä haluaa, vaan täytyy sitten esim. hoitaa myös ohjaustehtäviä tai edistää lajia/toimintaa edes tutustumalla siihen syvemmin. Kilpaurheilussahan voi päästä hyvin pitkälle puhtaasti omaa etua pönkittäen, muttakun kaikki mestaruudet on jo voitettu, niin pitäisi viimeistään ryhtyä valmentamaan. Paine siihen lienee ainakin kova, ja vaihtoehtona on sitten kokonaan lopettaminen. Non-sport-hommissa se raja tullee vastaan vielä aiemmin.
Siis eikö teilläkin tule ennemmin tai myöhemmin vastaan se vaihe jolloin harrastajan täytyy ryhtyä perehtymään myös Bujinkanin muihin puoliin kuin vain itsepuolustus- ja taistelujuttuihin. Milloin se tulee, noin keskimäärin?
Yamazu kirjoitti: Missä siellä harjoitellaan niitä tulipalonsammutuksia (VPK mainittiinkin jossain), autonkorjaamista (jos hyytyy vanha kosla keskellä yötä maantiepätkällä ei missään),
Tämä nyt on enemmän retorinen kysymys, mutta missä Teillä harjoitellaan esim. goton-pô -ryhmään kuuluvia taitoja?
Yamazu kirjoitti: Miellättekö sitten Gaeshidôn eräänlaiseksi peruskouluksi? Antaa pohjan vähän kaikkeen, mutta ei sillä oikein itseään ja perhettään pysty elättämään, vaan kannattaa se ammatti hankkia seuraavan tason oppilaitoksissa?
...clip...
Taas tästä voi lukaista että teiltä saa saman kuin kussakin noissa mainitsemistasi lajeista - joissa keskitytään vain juuri siihen lajiin! Kun sen tavan tallaajalle esittää noita sanoja käyttäen.... Hyvin pian saattaa kuulla että Gaeshidôssa on mukana se, tää, tuo, tämä... Miten hyvin onnistutte kertomaan miten asiassa oikeasti on, että te vain.. hmm... lainaatte kaikista muista kokeilemistanne/harjoitelleistanne lajeista, ja että näistä periaatteista tarkemman kuva saisi noissa lajeissa itsessään?
Sama kysymys takaisin. Miellättekö vastaavasti Bujinkanin eräänlaiseksi peruskouluksi? Samalla tavallahan teilläkin käytetään iskuja, potkuja, heittoja, lukkoja, erilaisia välineitä ja lisäksi on muutakin sisältöä.
Mieltääkö jujutsu itsensä peruskouluksi, josta kannattaa sitten mennä vielä karateen jos haluaa oppia iskuja ja lyöntejä, taekwondoon jos haluaa opia potkuja, judoon jos haluaa oppia heittoja jne? Vähän kaikkea muttei paljon mitään...
Muutkin saavat saman tien vastata: Ohjataanko jûjutsusta, hapkidosta, hanmoodosta, wonhwadosta, taidôsta jne jne moniosa-alueisesta lajista harrastajia suppeammin spesialisoituneisiin lajeihin oppimaan paremmin joitakin juttuja? Vaikka nyrkkeilyyn oppimaan nyrkin rystysillä tapahtuvia iskuja ja lyöntejä? Kysymys sinänsä ihan mielenkiinnosta, kun kerran tuli esiin.
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 93832
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

#54

Viesti Mika »

Aki Äijälä kirjoitti: Muutkin saavat saman tien vastata: Ohjataanko jûjutsusta, hapkidosta, hanmoodosta, wonhwadosta, taidôsta jne jne moniosa-alueisesta lajista harrastajia suppeammin spesialisoituneisiin lajeihin oppimaan paremmin joitakin juttuja? Vaikka nyrkkeilyyn oppimaan nyrkin rystysillä tapahtuvia iskuja ja lyöntejä? Kysymys sinänsä ihan mielenkiinnosta, kun kerran tuli esiin.
Vastaan itse tähän kysymykseen. Päästän teidät sitten takaisin omaan keskusteluunne :smt003

Tang Langissa periaate on nimenomaan se, että riittävän pitkälle päästyään harrastaja alkaa opetella myös jotakin muuta lajia. Kaikkia syitä en tähän osaa sanoa, mutta yksi syy on oman taistelutaitorepertuaarin leventäminen. Toinen syy on se, että sitä kautta oppii näkemään sitä päälajiaan uusin silmin. Viimeisen vajaan vuoden aikana olen oppinut entisestä lajistani aika perustavaakin laatua olevia asioita, koska olen tarkastellut sitä ulkopuolisen näkökulmasta, mutta kuitenkin toista lajia nyt oppivana (pelkkä lajin lopettaminen ei luultavastikaan riitä laajentamaan käsitystä lajin filosofiasta tai tekniikoista, siihen tarvitaan samantapainen katalysaattori).

Oma Shifuni opetteli Xing Yi:tä jonkin korkea-arvoisen kiinalaisen mestarin alla Kiinassa. Huomionarvoiseksi tämän kaiken tekee se, että Shifuni oma opettaja sekä ehdotti tätä että esitteli hänet tälle korkea-arvoiselle opettajalle.

TÄTÄ ideologiaa ihailen suuresti. Wu De 8)
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
TimoS
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 12
Viestit: 23344
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Hesa
Etulaji: Shorin ryu Seibukan karate
Sivulajit: Matayoshi kobudo
Takalajit: Matsuoi-ha Shorinji ryu Renshinkan karate
Yhteystiedot:

#55

Viesti TimoS »

Aki Äijälä kirjoitti: Muutkin saavat saman tien vastata: Ohjataanko jûjutsusta, hapkidosta, hanmoodosta, wonhwadosta, taidôsta jne jne moniosa-alueisesta lajista harrastajia suppeammin spesialisoituneisiin lajeihin oppimaan paremmin joitakin juttuja? Vaikka nyrkkeilyyn oppimaan nyrkin rystysillä tapahtuvia iskuja ja lyöntejä? Kysymys sinänsä ihan mielenkiinnosta, kun kerran tuli esiin.
Harrastan itse karatea ja Tauramuso ryu kobujutsua ja voin sanoa että ei ole tarvetta mennä muualle, koska tarvittavat taidot löytyvät noista. Löytyisi kummasta tahansa eli ei olisi mikään pakko treenata molempia lajeja saadakseen opetusta lähes mistä tahansa osa-alueesta. Molemmat pitävät sisällään asetekniikkoja, lyöntejä, potkuja, lukkoja, hallintaotteita, heittoja, kuristuksia yms. Niitten oppiminen ja soveltaminen on vain omasta itsestään kiinni, opettaja kyllä pystyy opettamaan.
Timo Saksholm

Karate wa kunshi no bugei
Kuvake
AriJ
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 22
Viestit: 12708
Lauteille: Tammikuu 2005

#56

Viesti AriJ »

Mika kirjoitti: Oma Shifuni opetteli Xing Yi:tä jonkin korkea-arvoisen kiinalaisen mestarin alla Kiinassa. Huomionarvoiseksi tämän kaiken tekee se, että Shifuni oma opettaja sekä ehdotti tätä että esitteli hänet tälle korkea-arvoiselle opettajalle.
Hieman samoin päätyi Sôke Hatsumikin Takamatsu-sensein oppiin. Hän oli jo saavuttanut korkeita arvoja ja oppitasoja useammassakin lajissa (niin moderneissa kuin perinteisissäkin) ja tunsi että mitä nyt? Omalta perinteisten lajien opettajaltaan hän sai tietää Takamatsu-senseistä (joka oli opettanut myös tätä) ja pääsi sitä kautta nykyisten Bujinkanin osana olevien perinteiden lähteille.

Tosin, tuon jälkeen hän ei enää ollut opettaja-oppilas suhteessa edelliseen mestariinsa, eikä mainitse noita vanhoja saavuttamiaan arvoja.

Periaatteessahan Bujinkan Budô Taijutsu on yhtä krossailua koko ajan :shock:
______________________
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 93832
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

#57

Viesti Mika »

Yamazu kirjoitti: Tosin, tuon jälkeen hän ei enää ollut opettaja-oppilas suhteessa edelliseen mestariinsa, eikä mainitse noita vanhoja saavuttamiaan arvoja.
Tuossa on ehkä se ero, joskaan en tuosta kyseisestä tapauksesta tiedä mitään. Tang Langissa tarkoituksena on nimenomaan "vierailla", ei aloittaa kokonaan uutta lajia tai oppia siitä kaikkea. Päälaji pysyy koko ajan samana, tuon ajan vain keskitytään enemmän siihen toiseen lajiin. Ja tämä siis tapahtuu oman opettajan suosituksesta, koska hän harrastajaa (no, tässä vaiheessa kyllä paljon enemmän kuin vain "harrastaja", selvyyden vuoksi sanottakoon, mutta jääköön semantiikka muuten sikseen) paremmin tietää, milloin aika on kypsä JA mikä laji harrastajalle parhaiten sopisi. Kun tämä toisen lajin oppiminen tapahtuu kahden mestarin välisen sopimuksen kautta ja kun tämä oppilas on muutenkin jo omassa lajissaan melko edistynyt, on opetus ja oppiminen tietenkin aivan erilaista kuin jollakin peruskurssilla.

Ja kyse on enemmänkin sen tosiasian myöntämisestä, että jokaisella lajilla on jotakin uniikkia tarjottavanaan, vaikka oma laji olisikin hyvin monipuolinen. Vaikka monessa lajissa on heittoja, lienee selvä että esim. Judossa tai Shuai Chiaossa nämä on viety monia muita lajeja paljon pidemmälle, ja heittoja kannattaa siis opetella syvemmin näiden lajien mestareiden silmien alla.

Xing Yi:stä Shifumme kehui lyhyttä voimaa, näin ohimennen mainittuna (ja KungFuMiähelle tiedoksi).
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
AriJ
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 22
Viestit: 12708
Lauteille: Tammikuu 2005

#58

Viesti AriJ »

Aki Äijälä kirjoitti: a) Emme ole harjoitelleet sen paremmin shôbayashi-shôrin-ryûn kuin Bujinkaninkaan mae-geriä/zenpô-geriä, vaan edellä mainittu vertaus perustui puhtaasti ulkoisten havaintojen ja mm. kyseisiä toimintamuotoja käsittelevien lehtiartikkelien perusteella syntyneeseen vaikutelmaan siitä, millainen se noissa lajeissa on.
Nooh, potku on potku on potku, tietty. Mutta joidenkin asioiden vertaileminen vaatii (minun mielestäni) tietoa/kokemusta kaikista verrattavista... Jos ajatellaan lajeja harrastamatonta Matti Meikäläistä niin kaikki etupotkut näyttävät varmaan aika siltä samalta, siinä mitään liikeratoja ja osumakohtia ehdi havaita.
Aki Äijälä kirjoitti: Käsitykseni mukaan shôbayashi¨-shôrin-ryûn perusmuotoinen mae-geri tapahtuu...[snip]
Ette ole siis sitä harjoitelleet opettajan johdolla? Vaan opetelleet kuvista/kirjoista ehkä videoilta?

Olenko se taas vain minä ja vanhoilliset mielipiteeni kun tuo kuulostaa... hassulta?
Aki Äijälä kirjoitti: Siis useimpien muiden karatetyylien mae-geriin verrattuna suorastaan kekomi-kekomi. Tosin osumakohtana perusversiossa ovat varpaat/varpaanpäät/päkiä, toisin kuin tavallisesti kekomi-muotoisissa potkuissa.
Ja nämä tietosi perustuvat mihin? Olet vertaillut tekniikoita eri Karatetyylien opettajien/harjoittelijoiden kanssa?
Aki Äijälä kirjoitti: Edelleen, käsitykseni mukaan zenpô-gerissä on myös paljon enemmän polkaisevaa liikerataa kuin peruskaraten perusmae-gerissä, joskin myös heilahtava komponentti on selvästi esillä. Lisäksi osuma tapahtuu käsittääkseni normaalisti kantapäällä tai jalkapohjalla.
Ja tämän olet oppinut... lehtiartikkeleistako se oli?

Nooh, eihän siinä mitään, kyllähän sitä itsekin joskus puhuu asioista joista ei oikein tiedä.... Siksihän tämäkin threadi syntyi, tiedonhalusta, että tietäisi vähän mistä puhuu jos vaikka joku kysyy....
Aki Äijälä kirjoitti: Mutta kysymys ei siis olllut siitä että perus-mae-gerinä käyttämämme mae-geri olisi rakennettu noista kahdesta, vaan että se nyt sattuu olemaan jotakuinkin noiden välimuoto, jopa lähempänä tuota shôbayashi-kuvausta. Enkä sano, etteikö kummastakin löytyisi kummassakin myös muita versioita ja tekotapoja, kuten meilläkin.
Eli mistäs nämä eri versiot sitten tulevat? Juu, taas kummastelen tätä... Ei kai kaikkia sentään ole opeteltu kuvista/videoista? :shock:
Aki Äijälä kirjoitti: Sitten tuli mieleen heittä pallo osin takaisin Yamazulle...
Koppi!
Aki Äijälä kirjoitti: Eikös niin teillä kuin jotakuinkin kaikissa muissakin lajeissa tule ennemmin tai myöhemmin vastaan se vaihe jolloin ei riitä että ihminen saa jotakin lajilta/toiminnalta, vaan hänen on myös annettava sille lajille/toiminnalle jotakin?
Juu, varmaan joillekin, ei ehkä kaikille. Joillekin riittää se mitä harjoituksissa annetaan --> harrastaa lajia?
Aki Äijälä kirjoitti: Ei riitä että vain käy harjoituksissa tekemässä mitä haluaa...
Öö, täh? Tekemässä harjoituksissa mitä haluaa???? Ei ainakaan minun harjoituksissani :evil: Jotta voin ottaa vastuun ihmisten tekemisistä vetämissäni harjoituksissa pitää heidän TEHDÄ SITÄ MITÄ OPETETAAN!!!
Aki Äijälä kirjoitti: ...vaan täytyy sitten esim. hoitaa myös ohjaustehtäviä tai edistää lajia/toimintaa edes tutustumalla siihen syvemmin.
Ei, ei ole pakko. Se miten pitkälle/syvälle haluat on tietty itsestäsi kiinni. Taas, toisille riittää se harrastaminen, ottaa vain sen mitä treeneissä annetaan.
Aki Äijälä kirjoitti: Siis eikö teilläkin tule ennemmin tai myöhemmin vastaan se vaihe jolloin harrastajan täytyy ryhtyä perehtymään myös Bujinkanin muihin puoliin kuin vain itsepuolustus- ja taistelujuttuihin. Milloin se tulee, noin keskimäärin?
Ei, ei täydy. Saat jos haluat, ja materiaalia historiasta ja perinteistähän on saatavana koko ajan ihan kaikille useissa kirjakaupoissa vaikkapa.

Itse kerron jokaisessa treenissä kyllä myös näitä historia ja perinne asioita, jotta jos joku haluaa saa myös sitä miksi tietoa sen miten taidon kanssa.
Aki Äijälä kirjoitti: Tämä nyt on enemmän retorinen kysymys, mutta missä Teillä harjoitellaan esim. goton-pô -ryhmään kuuluvia taitoja?
Meillä, Bujinkan Yamazu Dôjôlla? Ei missään, en sellaista opeta, koska minullekaan ei ole opetettu... Voisin tietty lueskella kirjoja ja katsella videoita vaikkapa jostain armeijan tarkka-ampujakoulutuksesta (siinä tuota ajatusta varmaan joudutaan käyttämään)...
Aki Äijälä kirjoitti: Sama kysymys takaisin. Miellättekö vastaavasti Bujinkanin eräänlaiseksi peruskouluksi? Samalla tavallahan teilläkin käytetään iskuja, potkuja, heittoja, lukkoja, erilaisia välineitä ja lisäksi on muutakin sisältöä.
Mihin tuolla Bujinkanilla tuossa viittaat? Kouluun (Bujinkan Dôjô) vai "lajiin" (Bujinkan Budô Taijutsu - itseasiassa pitäisi ehkä puhua Bujinkan Dôjô Budô Taijutsusta sillä niin omassa diplomissanikin lukee)...?

Mitähän tuo nyt sitten tarkoittaa... Käännelläänpä termejä hieman:
- Bujinkan on Sôke Hatsumin valitsema nimi Dôjôlleen
- Dôjô... noh, siis paikka jossa opetetaan
- Budô... ettei mennä liian syvälle ja pois aiheesta... miksi tehdään asioita
- Taijutsu... vartalon tekniikka eli kuinka tehdään asioita

Bujinkan Dôjô on siis paikka jossa opetataan/harjoitellaan/tutkitaan tiettyä tapaa käsitellä asioita ja käyttää kehon ominaisuuksia. Tässä tuo tietty tapa on noiden 9 koulukunnan anti, enemmän tai vähemmän (katso Bujinkan Budô Taijutsu).
Aki Äijälä kirjoitti: Mieltääkö jujutsu itsensä peruskouluksi, josta kannattaa sitten mennä vielä karateen jos haluaa oppia iskuja ja lyöntejä, taekwondoon jos haluaa opia potkuja, judoon jos haluaa oppia heittoja jne? Vähän kaikkea muttei paljon mitään...
Tuskin, koska kaikki nuo osa-alueet on jo siellä, ehkä satoja vuosia muokkaantuneina. Miksi mennä merta edemmäs kalaan? Tietyssä Jûjutsussa on tietty tapa tekemisille (koulukunta), toisessa taas toisenlainen. Opetellaan se yksi asia kunnolla, ennen kuin monta erilaista tapaa samaa jotenkuten, varmaankin. Varsinkin kun mitä luultavimmin nuo eri asioiden tekotavat (lyöminen, potkiminen, heittely ja lukotus vaikkapa) tukevat toisiaan perustuessaan samalle kehityspohjalle - ne eivät ole vain löyntejä Karatesta, heittoja Jûdôsta, aseita Okinawalaisista perinteistä... Tietty jos lajissasi ei ole ollenkaan jotain kaipaamaasi osa-aluetta... Tämähän oli siis se syynne Gaeshidôn perustamiselle, eikö? Halusitte opettaa muitakin asioita kuin niitä joita teille omissa yksiköissään opetettiin.

*syötön palautus* Miten monella teidän toiminnan aloittajistanne oli opetuskokemusta niissä muissa (mainitsemattomissa) lajeissa/osa-alueissa?
Aki Äijälä kirjoitti: Muutkin saavat saman tien vastata: Ohjataanko jûjutsusta, hapkidosta, hanmoodosta, wonhwadosta, taidôsta jne jne moniosa-alueisesta lajista harrastajia suppeammin spesialisoituneisiin lajeihin oppimaan paremmin joitakin juttuja?
Itseasiassa voin sanoa kuulleeni noin toimittavan - eräs opettaja sanoi kerran harjoittelijoille "jos haluatte tekemään [näitä] paremmin, menkää [tuonne]".

Pointtina noissa kaikissa muissa lajeissa on se että niissä on tuota tutkimusta ja historiaa, ehkä jopa käytännön tietotaitoa asioista. Nyt kun et vieläkään ole tässä yhteydessä maininnut mistä teillä nuo opit tulevat... Toivon yhä etteivät pikaisista näkymistä toisissa lajeissa, lehdistä, kirjoista, videoilta... Eri lajit ovat varmaan eri syistä kehittyneet enemmän tai vähemmän "yksineuvoisiksi" kuten hyvin tiedät niiden historioita itsekin tutkineena.

Tietty voi sanoa että joskushan on kaikki jutut syntyneet, olleet alussa ja kokeilussa... Ja syitä niiden syntyyn on erilaisia, varmaan myös että "olisi kiva osata myös käyttää tommosta asetta" joten on menty oppiin/pyydetty opettamaan. Tietty on kehitelty itsekin, ja sitten käytännössä kokeiltu ja paranneltu (jos ollaan vielä kyetty :badgrin: ). Ja kyllähän teilläkin Gaeshidôssa historiaa on niiden eri lajien/osa-alueiden kautta joista tietonne saitte - vaan kun ette suostu niitä mainitsemaan jostain itselleni käsittämästä syystä. Jos niillä ei ole mitään väliä, niin silloinhan niillä ei ole mitään väliä myöskään tulla ilmi?

*huoh* vielä se jaksoi...

EDIT tagi korjattu/Yamazu
______________________
Kuvake
TimoS
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 12
Viestit: 23344
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Hesa
Etulaji: Shorin ryu Seibukan karate
Sivulajit: Matayoshi kobudo
Takalajit: Matsuoi-ha Shorinji ryu Renshinkan karate
Yhteystiedot:

#59

Viesti TimoS »

Yamazu kirjoitti:
Aki Äijälä kirjoitti:Tämä nyt on enemmän retorinen kysymys, mutta missä Teillä harjoitellaan esim. goton-pô -ryhmään kuuluvia taitoja?
Meillä, Bujinkan Yamazu Dôjôlla? Ei missään, en sellaista opeta, koska minullekaan ei ole opetettu...
Mitä nuo Goton-pô - taidot oikein ovat ?
Timo Saksholm

Karate wa kunshi no bugei
Kuvake
AriJ
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 22
Viestit: 12708
Lauteille: Tammikuu 2005

#60

Viesti AriJ »

TimoS kirjoitti: Mitä nuo Goton-pô - taidot oikein ovat ?
Niillä viitataan esim. maastossa liikkumiseen ja siellä piiloutumiseen. Kuten sanottua, ei ole minulle opetettu, en voi sen kummemmin kommentoida.
______________________
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 33 kurkkijaa