Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Kaspin-ketju

Muun maailman lajit

Valvoja: Valvoja

Vastaa
tonik
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 920
Lauteille: Helmikuu 2007

Kaspin-ketju

#106

Viesti tonik »

Siitä että minun oletetaan uskovan hankasalmelaisen suvun liki tuhannen vuoden ajan systemaattisesti harjoitelleen sirpin käyttöä miekkaa vastaan ja karhukeihään käyttöä aseena, vaikka karhukeihäs ja miekka ovat molemmat olleet monta sataa vuotta merkityksettömiä työvälineinä. :)

Juttuhan on niin, että sodankäynnissä taktiikka ja taistelutekniikat ovat muuttuneet jatkuvasti. Me voimme suhteellisen luotettavasti saada tietoa siitä, miten Suomen ja Neuvostoliiton välisten kähinöiden aikana joukkoja on koulutettu. Aikalaiskertomuksissa rintamalla taistelleet itse ovat kertoneet siitä, miten esimerkiksi puukkoa on käytetty lähitaistelussa. Aikalaisten kertomusten mukaan esimerkiksi Törni antoi sissikomppanialleen ohjeita puukon käyttöön. Ruotsin armeijan vanhoista ohjesäännöistä voidaan lukea, kuinka 1800-luvulla piti toimia lähitaistelussa.
.
Oskos mahdollista että jäänyt tietotaito karhukeihäästä ja sirpistä.
Mites sitä puukkoa on käytetty rintamalla? Minkälaisia oli törnin ohjeet puukosta?

Mitä tulee kaspin puukonkäyttöön niin on selkeä ero esim filippiinityyleihin.
Enemmän huomaan samankaltaisuutta mannetyyliin, toki näitäkin varmaan erilaisia.

Kaspinin historia mulle ihan sama. Mutta jos mietitään että häjyt on puukotelleet ja sodassa käytetty puukkoa ja jotkut mannet treenaa lapsesta asti niin onhan sitä taitoa suomessa eikös?

Ylipotkija: Lainaus korjattu.
Kuvake
Paanari
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 32
Viestit: 2262
Lauteille: Maaliskuu 2006

Kaspin-ketju

#107

Viesti Paanari »

sinappi kirjoitti: Siitä että minun oletetaan uskovan hankasalmelaisen suvun liki tuhannen vuoden ajan systemaattisesti harjoitelleen sirpin käyttöä miekkaa vastaan ja karhukeihään käyttöä aseena, vaikka karhukeihäs ja miekka ovat molemmat olleet monta sataa vuotta merkityksettömiä työvälineinä. :)
Pikkasen räppäs Sinappi vallesmanni lisää 1000v hähähähä
Kallekaan ole niin härski että, noin sanois.
Kröhöm, me aidot ja uskossamme väkevät, laskemme 1400-1500 vaihteesta tämän lähteneen.
Älä sinä Sinappi laita sanoja mun suuhun. Jos olisit virantoimituksessa niin, puhuttas perättömästä lausumasta.kihikihi :)

Tässähän on nyt niin että, ainoa mihin Kas-Pins voi puuttua on hauska historiikki.
Siihen kerettiläisen budhalle puhuvan porkkanan purian kannattaakin iskeä koska, muuhun ei kykene.

Sitten hihittelette meidän huuhaa puolta, siitä vaan, on meilläkin suut messingillä. Tosin eri syystä kuin teillä.
Ei noi hermopiste tökinnätkään Kas-Pinis toimi... No, ei toimi ei vaan, eipä sillä Dillmannilakaan aina putkeen ole menny. Laji kuin laji, samalla tavalla ne isot gurot/senseit/masterit töpeksii rivin eessä niinkuin muutkin.

Sitten miekasta, Sinappi, Rakuuna patljoona treenas toiseen maailmansotaan asti ratsuväen rynnäkköä ja säilät soi. Saksan hyökätessä Puolaan 39 Puolalainen ratsuväki ratsasti urheasti tankkeja vastaan miekat kätösessä vaikka, vallan hyvin tiesivät miten siinä käy.
Sirppi taasen on ollut vielä 1950-luvun lopulla yleisesti käytössä. Luuletko että joka torpas ja töllis jo silloin oli traktorit ja puimakonneet ja grammarikin pöydällä soimas?

Sitten kuinka systemaattista on ollut taitojen harjoittelu? Kuka tietää? Tuskin kukaan...
Kun tarkkaan luette sen meidän hitoriikin niin, eikö siinä sanota että on vaikutteita muista lajeista ja jokainen "opettaja" on muokannut laija aikaansa sopivaksi. Vaan tepä hyppäätte näiden kohtien ohi jne..
Muutamilla tuntuu olevan selkeesti missiona Kas-Pinin väheksyminen hähähä siitä vaan kyllä mun hartiat kestää.
Ihana aamu, kahvinkeitinkin korisee kuin, kuolemaa tehden. Lyönpä tupakin suuhun ja hörppään kupin tai kaksi. Tänään saa aamujumpat jäädä...

Jaakko-prinssi Espoon vesien muikku kuningas
EX AGMINE HACCAPELLORUM LIBERA NOS DOMINE
Kuvake
DeusVult
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 12
Viestit: 8469
Lauteille: Kesäkuu 2007
Paikkakunta: Helsinki

Kaspin-ketju

#108

Viesti DeusVult »

Paanari kirjoitti: Miten sen ottaa, olivat mukana, kattelivat, korjailivat asentoja ja iskivät tarinaa.
Siis he korjailivat teidän asentojanne? Onko siis suomalainen tai saksalainen varusmieskoulutus lähitaistelun osalta niin tehokasta ja korkeatasoista, että he tuntevat 600-vuotta suvussa kulkeneen kamppailutaidon asennot paremmin kuin sen harrastajat itse?
Ne tarinat ja jutut jotka kuulin, kätken muistojeni arkkuun.
Niitä en anna teidän julksesti riepoteltavaksi. Aivan liian hyvää juttuu teille.
Niin tsäännsithän on että nekään jutut eivät eivät välttämättä sitten kuitenkaan kestäisi lähempää tarkastelua, ainakaan mikäli muistat ne itse vähän väärin tai olet pistänyt vähän Lapin lisää päälle. Siellä muistojen lipastossa ne pysyy varmasti kyllä parempina, kypsyvät kuin juusto, kun kukaan ei pääse niitä tökkimään sormella.
Olen tässä tiedon metsästyksen aikana törmännyt moneen vanhaan ja erikoiseen persoonaan.
Ei he kovin helposti ole sanallista arkkuaan avanneet. Sen verran kunnioitan heitä etten nimiä tai paikkakuntia rupee teille heittelemään. Penkokaa itte jos, tiedon kipeitä olette. Kaikki tieto ei löydy googlettelmalla tai hakkaamalla kuollutta Polle parkaa.
Se tieto mitä löytyy "vanhoilta ja erikoisilta persoonilta" ei vaan yleensä ole kovin luotettavaa, joten se onkin parempi usein jättää suosiolla ihan omaan arvoonsa. Tietysti oma fanikuntansa sillekin löytyy, mutta tarun ja todellisuuden sekoittuminen keskenään on huomattava riski kun tietonsa ammentaa kritiikittömästi erikoisilta persoonilta.
tonik kirjoitti: Oskos mahdollista että jäänyt tietotaito karhukeihäästä ja sirpistä
Moni asia on mahdollista, mutta se että onko se oikeasti niin tai edes todennäköisesti, niin onkin sitten jo ihan täysin eri asia. Tämä tuntuu kaspinistien ja välillä muidenkin olevan vähän vaikea ymmärtää.
Paanari kirjoitti: Tässähän on nyt niin että, ainoa mihin Kas-Pins voi puuttua on hauska historiikki.
Siihen kerettiläisen budhalle puhuvan porkkanan purian kannattaakin iskeä koska, muuhun ei kykene.
Potkussa on ymmärtääkseni kielletty toisten lajien tai niiden harrastajien liian suora kyseenalaistaminen, ainakin sikäli mikäli kyseisen lajin harrastajia on Potkussa jäseninä.
Sitten miekasta, Sinappi, Rakuuna patljoona treenas toiseen maailmansotaan asti ratsuväen rynnäkköä ja säilät soi. Saksan hyökätessä Puolaan 39 Puolalainen ratsuväki ratsasti urheasti tankkeja vastaan miekat kätösessä vaikka, vallan hyvin tiesivät miten siinä käy.
Tämä on itse asiassa loistava esimerkki siitä miten nämä nuotiotarinat syntyy ja leviää, kun ne aina uskotaan ilman mitään kritiikkiä ja kerrotaan eteenpäin - ja harvemmin tylsempänä versiona kuin mitä itse kuultiin. Puolalainen ratsuväki ei koskaan ratsastanut urheasti tankkeja vastaan miekat kätösissä, vaan koko juttu on legendaa, joka syntyi kun pari saksalaista panssariautoa yllätti puolalaiset aukealla ja ehti ampua niistä kolmanneksen ennen kuin pääsivät pakoon. Itsekin otin tarinan todesta, kunnes internetissä minulle ihan hiljattain joku kertoi että ei se mennytkään ihan noin.

https://skeptoid.com/blog/2014/03/10/th ... nst-tanks/" onclick="window.open(this.href);return false;
https://en.wikipedia.org/wiki/Charge_at_Krojanty" onclick="window.open(this.href);return false;
Peter Karis
DJJV Ju-Jutsu, historiallinen kikkailu.

Onko kuvittelu totuutta oikeaa?
Onko totuus onttoa kuvitelmaa? Liike vai staattisuus, vai Pieksämäen asemalla blues?
Kuvake
AriJ
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 12708
Lauteille: Tammikuu 2005

Kaspin-ketju

#109

Viesti AriJ »

Paanari kirjoitti: Sitten kuinka systemaattista on ollut taitojen harjoittelu? Kuka tietää? Tuskin kukaan...
Kun tarkkaan luette sen meidän hitoriikin niin, eikö siinä sanota että on vaikutteita muista lajeista ja jokainen "opettaja" on muokannut laija aikaansa sopivaksi. Vaan tepä hyppäätte näiden kohtien ohi jne..
Hyvin sanottu!

Tuotahan olen minäkin koittanut esittää, että sitä siirretyn tiedon määrää suvun sisällä aikojen kuluessa ei kai voida todentaa, ja toisaalta taas on todennettu että herra Valkonen on kerännyt tietotaitopakkiinsa materiaalia ainakin parin vuosikymmenen ajan mitä erinäisimmistä lajeista joista sitten halutessaan on voinut muokata lajista näköisensä.

Taas meren toiselle puolen huudellen verrokkia, niin noinhan se on voinut mennä - ja mennytkin - Japoniassakin, eli kun opin on saanut yhdestä koulusta niin sitten on haettu lisää toisesta ja kolmannesta ja lopulta laitettu oppimäärät näiden kerääntyneiden taitojen uusjärjestelyllä kuosiin tuoreempaan.

Tietty nämä lähteet sitten mainitaan koulukuntien historiikeissa, ainakin niiden osalta mitä itselleni on tullut vastaan, ne nähdään ennemminkin plussana kuin jemmaan painettavina tapahtumina.
______________________
Kuvake
Kyynikko
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 3467
Lauteille: Marraskuu 2006
Paikkakunta: Helsinki
Takalajit: MMA, shootfighting, eurooppalainen jujutsu, Latosa escrima, Pekiti tirsia kali, judo, voimankäyttö.

Kaspin-ketju

#110

Viesti Kyynikko »

Paanari kirjoitti: Miten sen ottaa, olivat mukana, kattelivat, korjailivat asentoja ja iskivät tarinaa.
Korjasivat teidän tekniikkaanne?? Enpä tiennyt ss-miesten lähitaistelukoulutuksen olleen sitä luokkaa etä sillä voi 60 vuotta myöhemmin korjailla kaspin-tekniikoita.

Ei varmaan tiennyt moni muukaan...
"Ei pidä syyttää peiliä jos nenä on vino." - Nikolai Gogol

Mukamas viisas. Mukamas keppimiäs.
Kuvake
Paanari
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 32
Viestit: 2262
Lauteille: Maaliskuu 2006

Kaspin-ketju

#111

Viesti Paanari »

Hienosti se DV käyttää aikaansa, mikäpä siinä jos ei muuta tekemistä ole.
Kymmenen pistettä ja papukaija merkki.

Totuuksi on monenlaisia, kuten tietolähteitäkin. Ja sitten sen tiedon tulkkaus.,,

Sä voit mun puolesta jatkaa agendaas asoluuttisen totuuden esiin tuomiseksi.
Minä taasen mielelläni kuuntelen vanhojen ehkä hivenen väritettyjä juttuja.
Kuten jo ilmaisit, tykkäät työnnellä sormees juustoon, siitä vaan täytyykin selvittää missä kaupassa ei kannata juusto ostoksia tehdä. Kato kun ei tiedä mitä ja kuinka sitkee henkistä bakteeria se vanha kirja sisältää. heheh
Ja siinäpä syy miksi en kerro tietolähteitäni... Olisit oitis soittamassa ja tivaamassa esim. että; "Jaska kerto netissä että sun vaari vainaas oli -43 Lapis polttamassa Koltta saamelaisten kyliä itärajan toisella puolella. Että kerro heti totuus...eihän Saksasta saatu historiallinen Jääkäri koulutus missään tapauksessa aiheuttanut Suomessa sotarikoksia ja älä äijä valehtele koska wikipedia rules .."



Ajatellaampa noitaPuolalaisia Ulaani parkoja, teurastiko Saksalainen hyökkääjä armotta puolustuskyvyttömän ja"aseettoman" (miekkahan ei ollut "oikee ase" satoihin vuosiin sano sinappi ja uskottava on kun, virkamies sanoo) hevosia ruokkimassa olleen työ komennuskunnan vai urhean vastahyökkäyksen jälkeen Ulaanit vetäytyivät kärsittyään kovia tappiota. Niin tai näin sapelit oli mukana. Ja heitin tuon ratsuväet keskusteluun mukaan kun kun Sinapin mielestä miekkaa ei ole käytetty sotatoimissa tuhanteen eiku satoihin vuosiin..(paitti Hankasalmella missä se on kiinnitetty karhukeihääseen jolla tökitään saksalaista miekkailjaa persuuksiin. Mukava ja kätevä tapa ottaa etäisyyttä ilmassa vihuvaan made in china stainllessiin... ylempien vöiden tekniikkaa ei pysty tarkemmin kertomaan.)

Sitten noista asennon korjaamisista, hehe, kun meillä on noita käytöstapoja vanhempia ihmisiä kohtaan niin, tokihan semmonen osallistuminen suotiin. Varmaankin halusivat nähdä rivissä yhdenmukaisia asentoja koska siellä oli useemman lajin perusasentoja. Jokainen nyt kuitenkin sen päälajinsa kautta lähestyy tätä Kas-Pinii.

Tämmöstä tänään, nyt porsaan pakaraa käntyn päälle ja kahvia kurkkuun. Menee tässä nyt jonkin aikaa taas ennen kuin DV keksii oman hauskan vastineensa. hähäähäh Huumori on hyvästä...

Jaska
EX AGMINE HACCAPELLORUM LIBERA NOS DOMINE
Kuvake
Paanari
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 32
Viestit: 2262
Lauteille: Maaliskuu 2006

Kaspin-ketju

#112

Viesti Paanari »

Kyynikko kirjoitti:
Paanari kirjoitti: Miten sen ottaa, olivat mukana, kattelivat, korjailivat asentoja ja iskivät tarinaa.
Korjasivat teidän tekniikkaanne?? Enpä tiennyt ss-miesten lähitaistelukoulutuksen olleen sitä luokkaa etä sillä voi 60 vuotta myöhemmin korjailla kaspin-tekniikoita.

Ei varmaan tiennyt moni muukaan...
Voi sua koiran kaltainen, Et varmaan ymmärtänyt lukemaasi joten ihan vähän oikaisen, kuten kirjoitin jo tuolla edempänä olivat siellä tunnelmaa kohottamassa ja koteliaina miehina annoimme ukkojen huseerata koska tarinat oli niin hyviä.
Vähän odotin sulta tyyli tajua, kauhia pettymys...
Vaan mitempä otat kauhalla kun on lusikalla annettu..
EX AGMINE HACCAPELLORUM LIBERA NOS DOMINE
Kuvake
TimoS
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 23344
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Hesa
Etulaji: Shorin ryu Seibukan karate
Sivulajit: Matayoshi kobudo
Takalajit: Matsuoi-ha Shorinji ryu Renshinkan karate
Yhteystiedot:

Re: Kaspin-ketju

#113

Viesti TimoS »

Paanari kirjoitti: Vaan mitempä otat kauhalla kun on lusikalla annettu..
Oh the irony
Timo Saksholm

Karate wa kunshi no bugei
Kuvake
Paanari
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 32
Viestit: 2262
Lauteille: Maaliskuu 2006

Re: Kaspin-ketju

#114

Viesti Paanari »

TimoS kirjoitti:
Paanari kirjoitti: Vaan mitempä otat kauhalla kun on lusikalla annettu..
Oh the irony
Ai että on mukaavaa, kivaa ja gutaa tekee.
Kirjota sä TimoS vaan ihan suomeksi mulle. Suomessa puhutaan suomee Suomalaisille, paitti ruottia äidinkielenään puhuville. En mä jymmara moista lankuakee... raudasta varmaan yritit puhuu...
Jebajee täytyy lähtee kuuntelee nuotiotarinoita..
Jaska
EX AGMINE HACCAPELLORUM LIBERA NOS DOMINE
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 24802
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Kaspin-ketju

#115

Viesti Mjölnir »

Ylipotkija: yrittäkääpä kerrankin pysyä asiassa ja jättäkää se henkiöihin menevä solvaaminen sikseen.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
sinappi
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 11
Viestit: 3282
Lauteille: Tammikuu 2006
Etulaji: Taihojutsu
Takalajit: Brasilialainen jujutsu, vapaaottelu, lukkopaini, Bujinkan budo taijutsu, Hontai Yoshin-ryu jujutsu, judo, taekwondo ja muay thai.

Kaspin-ketju

#116

Viesti sinappi »

tonik kirjoitti: Oskos mahdollista että jäänyt tietotaito karhukeihäästä ja sirpistä.
Mites sitä puukkoa on käytetty rintamalla? Minkälaisia oli törnin ohjeet puukosta?
On mahdollista. Epätodennäköistä on, että tätä tietoa karhukeihäästä olisi jäänyt kulkeutumaan yksittäisen kamppailutyylin mukaan, josta ei ole saatavilla mainintoja ennen nykyisen päämiehen tyylinsä kanssa kaapista astumista. Suomessa käytettiin karhun metsästämiseen karhukeihästä, ja miekkojen aikaan sirppi on ollut tavallinen käyttöesine. On mahdollista, että joku on keksinyt käyttää sirppiä ja karhukeihästä aseena, jopa systematisoinut näiden välineiden ympärille puolustus- ja hyökkäystekniikoita. Myös kaspin opettaa karhukeihästä ja sirppiä. Paras selitys tälle premissijoukolle ei ole se, että kaspinin opit juontuisivat ajalta sirppi ja keihäs. Huomattavasti selitysvoimaisempi teoria on se, että Valkonen on kusettaja, koska kusettajat eivät ole lainkaan tavattomia martial art scenessä.

Sotien aikaan puukko on ollut tavallinen työväline, jonka käsitteleminen oli miehille tuttuja. Törnin opit olivat muistaakseni hyvin yleisluontoisia: Mihin kohtaan pistää toistuvasti jne. Kyse ei ollut mistään kamppailutyylistä. Minulla on muualla kirja, josta voin myöhemmin siteerata nuo ohjeet.

Me tiedämme, että varsinaiset kamppailulajit/tyylit käsittelevät esimerkiksi puukkotaistelua paljon tarkemmin kuin että"terävä pää menee viholliseen". Kamppailulajissa periaatteiden ja teknisen toteuttamistavan pitäisi olla määritelty.
tonik kirjoitti: Kaspinin historia mulle ihan sama. Mutta jos mietitään että häjyt on puukotelleet ja sodassa käytetty puukkoa ja jotkut mannet treenaa lapsesta asti niin onhan sitä taitoa suomessa eikös?
Kikkoja ja tieto löytyy, mutta en usko, että varsinaiseksi kampailulajiksi asti. Eivät ne romanit mitään treenaa - eivät ainakaan siten, että voitaisi puhua mistään romanityyleistä.

***
Paanari kirjoitti: Pikkasen räppäs Sinappi vallesmanni lisää 1000v hähähähä
Kallekaan ole niin härski että, noin sanois.
Kröhöm, me aidot ja uskossamme väkevät, laskemme 1400-1500 vaihteesta tämän lähteneen.
Älä sinä Sinappi laita sanoja mun suuhun. Jos olisit virantoimituksessa niin, puhuttas perättömästä lausumasta.kihikihi :)
Valkonenhan puhui kolmestakymmenestä sukupolvesta? Yhden sukupolven pituus vuosissa riippuu tietysti laskentatavasta. Voit googlettaa eri laskentatapoja. Keskimäärin näyttää kuitenkin siltä, että sadassa vuodessa on noin kolme sukupolvea, milloin tuhannessa vuodessa on juurikin kolmekymmentä sukupolvea.
Paanari kirjoitti: Ei noi hermopiste tökinnätkään Kas-Pinis toimi... No, ei toimi ei vaan, eipä sillä Dillmannilakaan aina putkeen ole menny. Laji kuin laji, samalla tavalla ne isot gurot/senseit/masterit töpeksii rivin eessä niinkuin muutkin.
Paanari kirjoitti: Sitten miekasta, Sinappi, Rakuuna patljoona treenas toiseen maailmansotaan asti ratsuväen rynnäkköä ja säilät soi.
Näillä taidoilla ei kuitenkaan ole mitään jatkumoa vaikka 1400-luvun miekkataitoihin. Sapeli eroaa aseena keskiaikaisesta miekasta. Minäkin treenasin rakuunaeskadroonassa sapelinkäyttöä ratsailta kyrassieerikilpailussa. Jok' isku se hehkuu kuin aamun koi ja vapauden puolesta seilämme soi.
Paanari kirjoitti: Sirppi taasen on ollut vielä 1950-luvun lopulla yleisesti käytössä. Luuletko että joka torpas ja töllis jo silloin oli traktorit ja puimakonneet ja grammarikin pöydällä soimas?
Kyse olikin siitä etten usko yhdessäkään torpassa treenatun tuolloin miekkaa vastaan puolustautumista sirpillä.
Paanari kirjoitti: Sitten kuinka systemaattista on ollut taitojen harjoittelu? Kuka tietää? Tuskin kukaan...
Kun tarkkaan luette sen meidän hitoriikin niin, eikö siinä sanota että on vaikutteita muista lajeista ja jokainen "opettaja" on muokannut laija aikaansa sopivaksi. Vaan tepä hyppäätte näiden kohtien ohi jne..
Hyvin sanottu.
Kuvake
Paanari
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 32
Viestit: 2262
Lauteille: Maaliskuu 2006

Kaspin-ketju

#117

Viesti Paanari »

Peraataampa tätä Sinapin ulosantia...
Ehan ensin, kirjoitit että, Valkonen on kusettaja. Aika voimakkaasti sanottu ja ymmärtääkseni se on myöskin Potkun sääntöjä vastaan. Vaan mistäpä minä säännöistä tietäisin.
Kohtalaisen loukkaavaa kuitenkin jos, ajatellaan että, Valkonen on lajin perustaja, kuten täällä on arvuuteltu vastoin meidän virallista kantaa.

Sitten nämä sukupolvet, ennenvanhaan lapset saatiin huomattavasti aikaisemmin kuin nykyjään.
Lienenkö poikkeus mutta, mulla on jo lapsen lapsia ja faija elää eli elossa tätä sukuu jo neljä sukupolvee. Ukko jo 85 ja jos jaksaa vielä riekkua jonkun 13-15 vuotta niin näkee viis sukupolvee elossa, mun ekalla lapsen lapsella jo ikää 4v eli mahdollisuuksien rajoissa jopa nykypäivänä. Ennen oli toista jo riparin jälkeen oli jo suuta ruokittavana että, katsoisin vuosisataan mahtuvan 5-6 sukupolvee... ollaakin jo 500-600 vuodes.

Miekkailuun en ota kantaa mutta, Pallas / säilä /kalpa/ whatever rapieeri... 1500-1600 luvun taite pitäs olla reservin rakuunallekin tuttu kuten myös silloinen aseistus...jep "se kalpamme kostavan Reinille toi ja Keisarin maljan se Tonavasta joi" sieltä tarvittaessa se 500v ähähäh...
Tokihan se miekkailu on aikojen saatossa jalostunut urheiluksi eli se siitä.

Minä taasen 1. Eskadroonassa ollessani treenasin tissien puristeluu Hippoksen talleilla...

Sirppi sitten, voidaan olla montaa mieltä mutta, varmaa on että sen avulla on tehty hirmutekoja. Jotenka totean että, treenattu jotakin on. Toki lasken tässä kohtaa treeniksi kun kokeillaan lyhteeseen että, lähtiskö tällä isännän pää irti kun, pihistelee palkan maksussa.

Muista en tiedä mutta, Kalle on ainakin mulle kertonut mistä on ottanut mitäkin tekniikkaa ja miten on kutakin muokannut. Kalle on saanut isältään jo hyvän pohjan lähteä rakentamaan nykyaikaan soveliasta tyyliä.
Jokainen voi olla Valkosesta mitä mieltä haluaa mutt, Sinappi, miettippäs toisenkin kerran kusettaja ilmausta. Tai tokihan sulla on munaa mennä se sanomaan Valkoselle vasten naamaakin. Herrasmiehenä ja Rakuunana varmaakin käytit epähuomiossa esimerkkinä Kallee.
Ainakin toivoisin niin...
Muhan saa pilkata ja ivat, nämä hartiat kestää.
Eiköhän tämä tälle vuodelle piisaa jo.

Jaska
EX AGMINE HACCAPELLORUM LIBERA NOS DOMINE
Oar
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 555
Lauteille: Huhtikuu 2011

Kaspin-ketju

#118

Viesti Oar »

Paanari kirjoitti: Peraataampa tätä Sinapin ulosantia...
Ehan ensin, kirjoitit että, Valkonen on kusettaja. Aika voimakkaasti sanottu ja ymmärtääkseni se on myöskin Potkun sääntöjä vastaan. Vaan mistäpä minä säännöistä tietäisin.
Kohtalaisen loukkaavaa kuitenkin jos, ajatellaan että, Valkonen on lajin perustaja, kuten täällä on arvuuteltu vastoin meidän virallista kantaa.
Jos Valkonen on lajin perustaja niin silloin se ei ole loukkaus vaan totuus.
sinappi
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 11
Viestit: 3282
Lauteille: Tammikuu 2006
Etulaji: Taihojutsu
Takalajit: Brasilialainen jujutsu, vapaaottelu, lukkopaini, Bujinkan budo taijutsu, Hontai Yoshin-ryu jujutsu, judo, taekwondo ja muay thai.

Kaspin-ketju

#119

Viesti sinappi »

Paanari kirjoitti: Ehan ensin, kirjoitit että, Valkonen on kusettaja. Aika voimakkaasti sanottu ja ymmärtääkseni se on myöskin Potkun sääntöjä vastaan. Vaan mistäpä minä säännöistä tietäisin.
Mielestäni Valkonen todennäköisemmin kertoo joistain asioista muunneltua totuutta kuin että kaikki hänen kertomansa olisi totta. Valehtelija on henkilö joka valehtelee tai on valehdellut. En väitä tietäväni totuutta, mutta pidätän oikeuden valita itse mihin uskon. Sinä olet itse useassa viestissä meuhkannut itämaisten laijien syntytarinoiden naurettavuudesta, mikä tuntuu itse keskustelun peittämiseltä sumuverholla. Voitko vastata ihan suoraan seuraaviin kaspinista esitettyjä satunnaisia väitteitä koskeviin kysymyksiin:

1) Onko Kaarlo Valkonen kertonut julkisesti, että hänen esivanhempansa, Jon Valkonen, on käynyt Kiinassa opettamassa lehtipellin taontaa ja oppinut reissullaan kung fua?

2) Onko Kaarlo Valkonen kertonut julkisesti, että Gustaf Mannerheimin marsalkansauvassa oli kaspin-myrkkyä sisällään?

3) Onko Kaarlo Valkonen kertonut julkisesti, että sotien aikana hankasalmelaisnaiset kehittivät kasipinin nykymuotoonsa?

4) Onko Kaarlo Valkonen mielestäsi puhunut totta väitteiden 1, 2 ja 3 osalta, mikäli hän on nuo väitteet esittänyt?

Potkun sääntöjen mukaan kirosanojen kirjoittaminen on kiellettyä. Tunnustan menetelleeni tässä väärin. Potkun säännöt ovat epätäsmällisiä. Säännöt eivät kiellä perusteltua skeptisismiä edes keskustelun osapuolten väitteistä saati lajien päämiesten. Toisaalta potkun kirjattujen rangaistuskäytäntöjen mukaan jatkuva "avautuminen" jonkun lajista on rike. Tuokin on niin epätäsmällisesti kirjattu, että lajin päämiehen väitteiden perusteltua kyseenalaistamista ei voine suoraan pitää avautumisena lajista.
tonik
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 920
Lauteille: Helmikuu 2007

Kaspin-ketju

#120

Viesti tonik »

Onkos sinapilla mikä tietämys puukkojutuista? Onko kykyä arvioida näitä?
Mä olen erityyppien kanssa puukkoa tehnyt, siksi osaan arvioida erot mitä aiemmin kirjoitin.
Vaikkapa romanien tyyli. Tavallaan sinappi oikeassa, mutta nykyäänkin löytyy se pieni osa jotka treenaa puukkoa nuoresta. Siellä on hyvin taitavaa mukana, on kokemusta.
Pekiti-tirsia varmaan pisimmälle vietyä. Treenasin muuten jo 90luvulla monta vuotta kriston kanssa, en tosin puukkoa :)
Mutta ei meinaa että olis tyylinä ylivertaista, erilaista. Mietitään vaikka käytännönpuoli suomessa, ketkä sitä puukkoa on käyttänyt.
Oli miten oli niin tukee toisiansa kaikki.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 28 kurkkijaa