Helsingin capoeirascenestä oli tänään artikkeli Helsingin Sanomissa otsikolla "Capoeira-aalto jyllää yhä".
Eri ryhmät ovat opettajiensa näköisiä ja omasta mielestään ainoita oikeita
Mikäli aurinko kesällä paistaa, Helsingin puistoissa nähdään taas pala brasilialaista kulttuuria. ...
... Ringissä kaksi capoeiristaa ottaa mittaa toisistaan portugalinkielisen laulun ja brasilialaisten soittimien rytmissä.
"Pelaajat ikään kuin keskustelevat hyökkäyksin, väistöin ja hämäyksin, joita koristavat akrobaattiset liikkeet", Força Natural -ryhmässä harjoitteleva Miila Vainio selittää pelin kulkua. ...
... "Capoeira on monipuolista. Siinä joutuu ylittämään itsensä eri tavoin. Aiemmin kammosin esimerkiksi laulamista. Mutta kun uskaltaa ja oppii, itsetunto kasvaa", pohtii Vainio. Helsingissä nähtiin pari vuotta sitten suoranainen capoeira-aalto. ...
... Nyt pääkaupunkiseudulla on tuhatkunta harrastajaa, jotka harjoittelevat ainakin kuudessa erilaisessa ryhmässä. Jokaisella ryhmällä on oma käsityksensä siitä, mitä capoeira on. ...
... "Capoeirassa ei ole sääntökirjaa eikä kattojärjestöjä, joten se sitoutuu ihmisiin, mestreihin, opettajiin ja harrastajiin", selittää Helsingin Aikuisopistolla capoeiraryhmää luotsaava Markus Vainio-Mattila.
Opettaja siis päättää, miten ja minkälaista capoeiraa harjoitellaan.
... Kolikon toisella puolella on aitoja välirikkoja ja riitoja. Muita ryhmiä tai niiden opettajia ei julkisesti haluta kritisoida, mutta oman ryhmän hyvää meininkiä korostavat kaikki. Helpommin kulttuurimuotona kuin urheilulajina ymmärrettävässä capoeirassa erotetaan usein kaksi tyylisuuntaa: Capoeira Angola ja Capoeira Regional. Capoeiran kiinnittymistä opettajiin kuvaa hyvin, että Vainio-Mattilan oma mestre vierastaa angola- ja regional-suuntien erottelua, mutta mies itse ei.
25.–28.5 Helsingissä kansainvälinen capoeira workshop En contro de Verao, jonka järjestävät Capoeira Capital ja Capoeira Senzala.
Ohjelmassa vielä inforuutu.
Capoeira syntyi Brasiliassa, Portugalin siirtomaaisännyyden aikana. Afrikasta tuodut orjat kehittivät tanssilta näyttävän lajin itsepuolustukseksi.
-Capoeira kiellettiin 1700-luvulla.
-Yhtä totuutta capoeiran historiasta ei ole, sillä siirtomaavallan orjuuteen liittyvät arkistot on tuhottu.
-Orjuuden lakkauttamisen jälkeen laji tuli kaupunkeihin ja capoeristoihin yhdistettiin rikollisuus.
-1920-luvulle saakka capoeiran pelaaminen ja opettaminen oli kielletty. Ajalta periytyy tapa antaa pelaajille capoeira-nimi, joka suojelee henkilön yksityisyyttä.
-Suomeen laji saapui 1980-luvun lopussa.
-Capoeiran on arveltu olevan Brasilian toiseksi suosituin urheilulaji jalkapallon jälkeen.
- Questão