Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Hermopistekamppailusta

Muun maailman lajit

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
L.K.
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 25
Viestit: 12812
Lauteille: Huhtikuu 2005
Paikkakunta: Kotka
Etulaji: Defendo
Yhteystiedot:

#226

Viesti L.K. »

Andy kirjoitti: Siitä, että olen katsonut ammattinyrkkeilyä, eikä se muistuta hermopistekamppailua.
Ja kuvaasi hermopistekamppailusta ei vaikuta nämä videoklipit paikallaan seisovien tyrmäyksestä?! ;)

Kuten jo aiemmin todettu,hermopistekamppailussa on kyse hyvin paljon muustakin kuin noista knokkauksista.Kyllä niissä treeneissä harjoitellaan ihan lyömistä,potkimista jne. siinä missä monessa muussakin lajissa.
"He´s too much blackbelt for you"- Tuntematon setä ravintelissa.
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 58
Viestit: 18952
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

#227

Viesti Andy »

No ketäs nämä hermopistekamppailua ammattinyrkkeilyssä käyttävät heebot sitten ovat?

Yhtä hyvin minä voin kysyä, että mistä tiedätte, etteivät ammattinyrkkeilijät käytä wushua, capoeiraa, ninjutsua tai systemaa?

Olen sitäpaitsi treenannut hermopistekamppailua.
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Kuvake
L.K.
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 25
Viestit: 12812
Lauteille: Huhtikuu 2005
Paikkakunta: Kotka
Etulaji: Defendo
Yhteystiedot:

#228

Viesti L.K. »

Andy kirjoitti: No ketäs nämä hermopistekamppailua ammattinyrkkeilyssä käyttävät heebot sitten ovat?

Yhtä hyvin minä voin kysyä, että mistä tiedätte, etteivät ammattinyrkkeilijät käytä wushua, capoeiraa, ninjutsua tai systemaa?

Olen sitäpaitsi treenannut hermopistekamppailua.
Menee saivarteluksi Andy...

En nyt itsekään sitä väittäisi,että vaikkapa nyrkkeilykehissä on käytetty hermopistetekniikoita sellaisenaan.Itse lähinnä yritän ajaa sitä ajatusmallia,että hermopistekamppailuun kuuluun paljon muutakin kuin nuo näytöskamaa olevat temput.

Missä ja kuinka kauan muuten olet treenannut hermopistekamppailua?
"He´s too much blackbelt for you"- Tuntematon setä ravintelissa.
riku
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 2347
Lauteille: Joulukuu 2005

#229

Viesti riku »

Kari Aittomäki kirjoitti: ---
Ja joillakuilla sitten on sellainen raakalaiskosketus, täysin välinpitämätön.
Ei nyt enää hierojilla sentään mutta joillain hammashoitajilla ja partureilla olen ilmiöön kompastunut. Kuttun heitä ruumiinpesijöiksi.
--
Hyvä termi. Menee vähän ohi, mutta menköön: Olen kohdannut itse muutaman, ei ammatihierojissa mutta amatööreissä: kaksi pahaa amatööriluokkaa hierojissa ovat liian innostuneet ja tietämättömät ja sitten nämä välinpitämättömät ruumiinpesijät. Siinä on sitä inhimillistä vuorovaikutusta oikein kunnolla...

Riku Ylönen
Kristian Hyvärinen
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 71
Viestit: 6487
Lauteille: Kesäkuu 2006
Paikkakunta: Tampere

#230

Viesti Kristian Hyvärinen »

Andy kirjoitti: Siitä, että olen katsonut ammattinyrkkeilyä, eikä se muistuta hermopistekamppailua.
Ja vaikka Kung fua harrastan, jos kehään menisin, ei tyylini muistuttaisi välttämättä Kung fua. Hermopistekamppailussa ei ole mitään 'tiettyä tapaa' iskeä, joten on aika paha sanoa onko joku harrastanut sitä vai ei. Näin tiedoksesi.
... well, that aged like milk.

If you're not perfect, there's something wrong with you.

- George Carlin
Gyokuro
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 16
Viestit: 1008
Lauteille: Maaliskuu 2006

#231

Viesti Gyokuro »

Yhdyn Andyn kantaan täysin, vaikka olen itse hyvinkin kiinnostunut akupunktiosta yms. ja mielestäni minulla on jopa jonkin verran tietämystä niistä asioista. Silti voin väittää, että hermo-/akupistekamppailu ei tule toimimaan silloin kun kaveri sohii tosissaan lyöntejä ja potkuja takaisin. Perustan tämän siihen, että mitään on mahdotonta saada toimimaan käytännössä, ellei sitä treenata realistisesti ja tässä lajin luonne sanelee sen, että näin ei voida tehdä. Ja vaikka näin tehtäisiinkin, niin kyllähän se on enemmän onnen kauppaa kuin taitoa osua pieniin pisteisiin täyden tohinan aikana kun kaverin taholta satelee jatkuvasti tekniikoita, joita ei voi itse jättää huomiotta.

Eli, jotain turvenuijaa vastaan voi toimia, mutta silloin ei, jos kaveri vähänkin jotain osaa tehdä. Ja sellaista turvenuijaa en ole vielä nähnyt, joka kamppailutilanteesiin itse hakeutuu, mutta ei osaa tehdä yhtään mitään.

Kari A:n kommenttiin siitä, että hän vaihtaisi kadun puolta jos vastaan tulee hermopistekamppailia tosikiilto silmissä, niin minä kyllä tekisin ennemmin niin, jos vastaan astelee esimerkiksi vaikkapa nyrkkeilijä tai vapaaottelija.
Never interrupt your enemy when he´s making a mistake - Napoleon Bonaparte -
Kuvake
L.K.
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 25
Viestit: 12812
Lauteille: Huhtikuu 2005
Paikkakunta: Kotka
Etulaji: Defendo
Yhteystiedot:

#232

Viesti L.K. »

Gyokuro kirjoitti: Yhdyn Andyn kantaan täysin, vaikka olen itse hyvinkin kiinnostunut akupunktiosta yms. ja mielestäni minulla on jopa jonkin verran tietämystä niistä asioista. Silti voin väittää, että hermo-/akupistekamppailu ei tule toimimaan silloin kun kaveri sohii tosissaan lyöntejä ja potkuja takaisin. Perustan tämän siihen, että mitään on mahdotonta saada toimimaan käytännössä, ellei sitä treenata realistisesti ja tässä lajin luonne sanelee sen, että näin ei voida tehdä. Ja vaikka näin tehtäisiinkin, niin kyllähän se on enemmän onnen kauppaa kuin taitoa osua pieniin pisteisiin täyden tohinan aikana kun kaverin taholta satelee jatkuvasti tekniikoita, joita ei voi itse jättää huomiotta.

Eli, jotain turvenuijaa vastaan voi toimia, mutta silloin ei, jos kaveri vähänkin jotain osaa tehdä. Ja sellaista turvenuijaa en ole vielä nähnyt, joka kamppailutilanteesiin itse hakeutuu, mutta ei osaa tehdä yhtään mitään.

Kari A:n kommenttiin siitä, että hän vaihtaisi kadun puolta jos vastaan tulee hermopistekamppailia tosikiilto silmissä, niin minä kyllä tekisin ennemmin niin, jos vastaan astelee esimerkiksi vaikkapa nyrkkeilijä tai vapaaottelija.
Itse näen lähes joka viikonloppu turvenuijia,jotka eivät osaa tehdä yhtään mitään joutuessaan "kamppailutilanteeseen"...
tosin on varmaan vähän laaja käsite mitä tarkoitetaan "ei osaa mitään"-käsitteellä.
Harvemmin silti olen törmännyt kamppailu-tai ip-lajeja treenanneihin kavereihin,jotka tuolla snagarilla tai kadulla yleensä ovat riitaa haastamassa.Varmaan on niitäkin,mutta uskoisin että aika marginaaliryhmä.Se taas,että kuinka paljon on lajien harrastajia,jotka provosoituvat helposti tai jopa tietyllä tavalla hakevat sitä mahdollisuutta käyttää taitojaan jotain öykkäriä vastaan,sitä en osaa sanoa.Varmasti jo enemmän.. :?
"He´s too much blackbelt for you"- Tuntematon setä ravintelissa.
Kuvake
AnarkiaVaari
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 25
Viestit: 311
Lauteille: Kesäkuu 2006
Paikkakunta: Tampere

#233

Viesti AnarkiaVaari »

Ohhoh, onpas väittely. :D

Niin. Itse harrastan Ryu-Kyu Kempoa (hermopistekamppailu) ja voin kertoa, että Andyn kuvaukset lajistamme eivät ole todellisia. Niin kuin täällä on joku todennut, meidän lajimme on ihan samanlainen kuin muutkin (perustekniikka yms.) Hermopisteet ovat tietenkin osa lajiamme. Sen lisäksi teemme kata-harjoituksia, jotka ovat eräänlaisia liikesarjoja. Hermopisteistä voin sanoa, että kyllä, ne ovat olemassa olevia pisteitä ja niitä on itämaissa osattu käyttää tuhansien vuosien ajan. Myös länsimaissa nykypäivänä useat kiropraktikot ja hierojat joutuvat myöntämään niiden olemassaolon tai useat ovat ainakin kiinnostuneita niistä. Ja kyllä, lajiimme kuuluu myös Chi-energian käyttö. Chi on hyvin luonnollinen asia, kun sitä ryhtyy tutkimaan, ei mikään taikatemppu. Itse tykkään käyttää sitä hoitotekniikkaan ennemminkin kuin tuhoamiseen.

Että sellaista. Sanokaapa, kuinka moni teistä vastaanväittäjistä on oikeasti harrastanut kyseistä lajia tai tutustunut tarkemmin siihen, ennen kuin heittää viestiä jossa suoraan kumotaan pois lajin toimivuus 'koska se nyt vaan ei toimi' (esim. Andy). Tarkoitukseni ei ole loukata, mutta suosittelen että tutustuu asiaan ensin kunnolla, ennen kuin sanoo siitä mitään "faktoja". Kiitos.

*kumarrus ja kongi*
(Slurps!) Vaikea puhua, kun on nokka täynnä jätskiä!
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 58
Viestit: 18952
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

#234

Viesti Andy »

Se, että hermopisteiden lisäksi treenaatte kataa ja perustekniikkaa, ei vielä tee lajistanne toimivaa kamppailutaitoa. Paljonko te sparraatte niillä hermopisteillä?

Tarkoititko muuten, että lajinne sinun mielestäsi muistuttaa ammattinyrkkeilyä, kun minä sanoin, että se ei muistuta ja sinun mielestäsi kuvaukseni eivät pidä paikkaansa? Jos tarkoitit, niin mitä yhteistä lajillanne on ammattinyrkkeilyn kanssa?
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Kuvake
L.K.
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 25
Viestit: 12812
Lauteille: Huhtikuu 2005
Paikkakunta: Kotka
Etulaji: Defendo
Yhteystiedot:

#235

Viesti L.K. »

Andy kirjoitti: Se, että hermopisteiden lisäksi treenaatte kataa ja perustekniikkaa, ei vielä tee lajistanne toimivaa kamppailutaitoa. Paljonko te sparraatte niillä hermopisteillä?

Tarkoititko muuten, että lajinne sinun mielestäsi muistuttaa ammattinyrkkeilyä, kun minä sanoin, että se ei muistuta ja sinun mielestäsi kuvaukseni eivät pidä paikkaansa? Jos tarkoitit, niin mitä yhteistä lajillanne on ammattinyrkkeilyn kanssa?
Onko Andy mielestäsi pelkkä sparraaminen ainoa tie ja tapa toimivaan kamppailutaitoon?
"He´s too much blackbelt for you"- Tuntematon setä ravintelissa.
Kuvake
AnarkiaVaari
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 25
Viestit: 311
Lauteille: Kesäkuu 2006
Paikkakunta: Tampere

#236

Viesti AnarkiaVaari »

Andy kirjoitti: Se, että hermopisteiden lisäksi treenaatte kataa ja perustekniikkaa, ei vielä tee lajistanne toimivaa kamppailutaitoa. Paljonko te sparraatte niillä hermopisteillä?

Tarkoititko muuten, että lajinne sinun mielestäsi muistuttaa ammattinyrkkeilyä, kun minä sanoin, että se ei muistuta ja sinun mielestäsi kuvaukseni eivät pidä paikkaansa? Jos tarkoitit, niin mitä yhteistä lajillanne on ammattinyrkkeilyn kanssa?
Emme reeneissä sparraa paljoa, (siis Tampereella) mutta lajimme perustuu myös vapaa-ajan opiskeluun. Ja voin sanoa, kyllä olen sparraillut ystävieni kanssa ja hermopistekamppailu on toimiva sellaisessa tilanteessa. Muista lukea aiempien sivujen viestit, siellä on vastattu kysymyksiisi.

Ammattinyrkkeily? Jos minua tarkoitit, niin en tarkoittanut sitä. Tarkoitin sitä että eräässäkin lukemassani keskustelussa nimesit Kauhasen opettaman lajin roskaksi.
Sinä sanoit, että ammattinyrkkeily ei muistuta hermopistekamppailua. Aivan.

Mitä siis hermopistekamppailu muistuttaa? Kerro nyt, kun tunnut siitä tietävän niin paljon.
(Slurps!) Vaikea puhua, kun on nokka täynnä jätskiä!
kkkk
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 13
Viestit: 948
Lauteille: Toukokuu 2006

#237

Viesti kkkk »

K.Maga kirjoitti:
Andy kirjoitti:Se, että hermopisteiden lisäksi treenaatte kataa ja perustekniikkaa, ei vielä tee lajistanne toimivaa kamppailutaitoa. Paljonko te sparraatte niillä hermopisteillä?

Tarkoititko muuten, että lajinne sinun mielestäsi muistuttaa ammattinyrkkeilyä, kun minä sanoin, että se ei muistuta ja sinun mielestäsi kuvaukseni eivät pidä paikkaansa? Jos tarkoitit, niin mitä yhteistä lajillanne on ammattinyrkkeilyn kanssa?
Onko Andy mielestäsi pelkkä sparraaminen ainoa tie ja tapa toimivaan kamppailutaitoon?
En ole Andy enkä tiedä mitään hermohommista, mutta täytyy sanoa, että kummastuttaa se minuakin miten mikään sellainen tekniikka, jota ei ole treenattu täyskontaktilla, voisi toimia käytännössä.

No, ok, on kavereita jotka osaa luonnostaan monenmoista. Esim. tiedän hepun joka on kova poika tyrmäilemään naapureita kadulla vaikkei heppu ole koskaan treenannut nyrkkeilyä. Ikäänkuin sisäsyntyinen tappelija. Mutta noin pääsääntöisesti se ei ole näin.

Minä en ainakaan oppisi mitään tekniikkaa ilman sparria( kun tuntuu joskus ettei opi sparraamallakaan ). Esimerkiksi judossa on aikojen saatossa tullut treenattua paljon sellaisia tekniikoita, osan saa treeneissä hyvinkin näyttävän näköisiksi ja päällisin puolin tehokkaantuntuisiksi, mutta joilla ei randorissa saa kuitenkaan mitään aikaan. Ja judoa olen sentään treenannut sen vajaat 30v. Efekti voimistuu logaritmisesti kun mennään ihan uudelle alueelle. Nyrkkeilyä olen sen verran käynyt treenaileen, että olen huomannut, ettei säkkiin tai pistareihin oppimillani jipoilla ole mitään tekemistä sen kanssa mihin pystyn sparrissa. Vaikka parhaimmillani opin lyömään aika monta erilaista kombinaatiota säkkiin ja pistareihin niin sparrissa hyvä jos etummainen-takimmainen sain jotenkuten ulos. Tai sitten vastustajan pitäisi olla todella paljon huonompi nyrkkeilijä kuin minä mikä ei ainakaan meidän salilla ole mahdollista. Eli ainakin omasta näkövinkkelistäni saa olla aika sissi joka oppii boksaamaan ilman täyskontakti sparria. Miten tuo tekniikoiden sisäänajo sitten onnistuu hermopistetreenailussa?
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 58
Viestit: 18952
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

#238

Viesti Andy »

K.Maga kirjoitti: Onko Andy mielestäsi pelkkä sparraaminen ainoa tie ja tapa toimivaan kamppailutaitoon?
No voi sitä korvata erilaisilla vapailla pariharjoitteilla, joissa kamppailijat eivät ole tasaveroisia, vaan toinen on selkeästi hyökkääjä, mutta pelkillä ennalta sovituilla harjoitteilla ei kyllä opi mitään kunnolla.
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Kuvake
AnarkiaVaari
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 25
Viestit: 311
Lauteille: Kesäkuu 2006
Paikkakunta: Tampere

#239

Viesti AnarkiaVaari »

Vastaisitko Andy myös minun kysymykseeni?

Eli miltä hermopistekamppailu tarkasti sanoen sitten näyttää?
Kerro minulle harrastajalle.
(Slurps!) Vaikea puhua, kun on nokka täynnä jätskiä!
Kuvake
Polvi
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 9836
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Wisteria Lane

#240

Viesti Polvi »

Tämä hermopisteily taitaisi olla aika kova juttu seuraavassa Potku-miitissä. Paikalle pitäisi saada joku kohtuullisen reenannut kaveri, jotta osaisi esittää asiansa. Hieman kuitenkin epäilen, että halukkaita ei pilvin pimein ilmene. Sääli sinänsä.
Arrogance and ignorance go hand in hand
Metallica - Holier than thou
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 22 kurkkijaa