Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Hermopistekamppailusta

Muun maailman lajit

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 58
Viestit: 18918
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

#451

Viesti Andy »

Minulla ei ole alan koulutusta, mutta käsittääkseni tuossa on kyse kulttuurievoluutiosta. Eli tietyt käyttäytymismallit karsiutuvat, kun "kukaan" ei halua olla tekemisissä murhamiehen kanssa. Käsittääkseni ei ole olemassa mitään murhaajageeniä, joka periytyisi tai karsiutuisi.
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Kuvake
JanneM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 23
Viestit: 20197
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: JKL

#452

Viesti JanneM »

AnarkaiBoi:
Se ei ole keskustelua, että sä tuut tänne kertomaan miten sä voit kertoo halukkaille chistä ja hermopistekamppailusta ja sitten kun ruvetaan kyseenalaistamaan ja esittämään kysymyksiä, niin sun vastaus on "te ette ymmärrä" "te vaan kiusaatte" v.ittu mä en enään keskustele teidän kanssa" jne...
Jos nyt odotetaan, että pääset teini iästä ohi kunnialla ja vaikka hakisit itsellesi vastauksia noihin esitettyihin kysymyksiin ja sitten tulisit tänne kertomaan meille faktoja.
Jos taas haluat keskustella hermopisteistä ja chistä ilman, että niitä kyseenalaistetaan ja kaikki vastaus kommentit ovat luokkaa "joo tää on ihan saleeti, niin ku Moskovan baletti" Tää toimii!!!" jne... niin teille on edelleen se oma viestiketju missä näin voitte toimia.
-Janne Maunonen-
**No jasinui salmul saralra**
JKL Fight Club
Defendo JKL
American Defendo Academy
Kuvake
TimoS
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 49
Viestit: 23344
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Hesa
Etulaji: Shorin ryu Seibukan karate
Sivulajit: Matayoshi kobudo
Takalajit: Matsuoi-ha Shorinji ryu Renshinkan karate
Yhteystiedot:

#453

Viesti TimoS »

AnarkiaMies kirjoitti: Kun porukka ei edes yritä, vaan keksii parhaansa mukaan perusteluja että jotakin asiaa ei ole olemassa niin okei! Okei!
Kumma juttu kun tuntuu pikemminkin että sinä yrität koko ajan keksiä perusteluja sille että miksi sinä olet oikeassa.
Timo Saksholm

Karate wa kunshi no bugei
Kuvake
AriJ
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 53
Viestit: 12708
Lauteille: Tammikuu 2005

#454

Viesti AriJ »

AnarkiaMies kirjoitti: Pystytkö mittarilla mittaamaan mitä on 'moraali', 'oikeus', 'ystävyys', rakkaus', 'viha', ja niin edelleen?
Hmm, olisiko chi siis tunnetila? Tunnetila lienee jonkinlainen kemiallinen muutos kehossa, endorfiinit ja silleen edelleen... taas päästään siihen paristoon ja virtaan ja piuhoihin ja tähän vaikuttamiseen....

Hmm, myöskin kipu lienee tuohon laskettavissa oleva - kipu on kokijassa :D
______________________
Kuvake
JanneM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 23
Viestit: 20197
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: JKL

#455

Viesti JanneM »

Yamazu kirjoitti:
AnarkiaMies kirjoitti:Pystytkö mittarilla mittaamaan mitä on 'moraali', 'oikeus', 'ystävyys', rakkaus', 'viha', ja niin edelleen?
Hmm, olisiko chi siis tunnetila? Tunnetila lienee jonkinlainen kemiallinen muutos kehossa, endorfiinit ja silleen edelleen... taas päästään siihen paristoon ja virtaan ja piuhoihin ja tähän vaikuttamiseen....

Hmm, myöskin kipu lienee tuohon laskettavissa oleva - kipu on kokijassa :D
endorfiinipitoisuudet kuin myös adrenaliinipitoisuudet sun muut tunnetilaan vaikuttavat kemialliset muutokset kehossa voidaan mitata.
-Janne Maunonen-
**No jasinui salmul saralra**
JKL Fight Club
Defendo JKL
American Defendo Academy
Kuvake
Jussi Häkkinen
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 29
Viestit: 19092
Lauteille: Helmikuu 2005

#456

Viesti Jussi Häkkinen »

AnarkiaMies kirjoitti: Pystytkö mittarilla mittaamaan mitä on 'moraali', 'oikeus', 'ystävyys', rakkaus', 'viha', ja niin edelleen?
Kyllä - näiden luonne on käsitteellinen ja abstrakti, mutta määriteltävissä. Niillä ei ole konkreettista, fyysistä vaikutusta. Näitä voidaan siis käsitellä käsitetasolla.

Ki:n vaikutus sen sijaan on väitetysti fyysinen. Jos tällainen vaikutus on olemassa, sen myös aiheuttaa jokin asia. Tämän asian mittaamiseen löytyvät keinot - vaikka ihan vaikutuksen kautta mitattuna - hyvinkin helposti. Ensin vain on todettava, että vaikuttavana asiana on nimenomaisesti ki. Tähän asti vaikutukset ovat olleet todennäköisemmin selitettävissä muilla asioilla kuin ki:llä.

On myös herttaista, että hermopisteihmisten "ki" tai "chi" (jne.) tuntuvat poikkeavan sangen voimakkaasti siitä, miten noita asioita niiden syntykulttuureissa käsitellään. On siis ihan oma "hermopistekamppailun ki"?

Miten minä voin foorumeilla perustella jonkin sellaise olemassaolon, johon kukaan ei halua uskoa ja jota ei voi oikein todentaa muuten kuin näyttämällä, johon minula ei ole vielä kylliksi taitoa.
Lähdeviittaukset ovat kova juttu. Ja niin, kun asia on konkreettisesti olemassa tuo "usko" -sana on vähän tarpeeton.

Jos mielipiteeni on arvoton - go ahead, mock me, I'm not interested.
Mielipiteen perusteettomuus pitäisi olla itselle se suurin ongelma. Ei kannata pitää mielipiteitä, joita ei kykene perustelemaan. Vaikka kyseessä olisi metafysiikkaan liittyvä mielipide, perusteettomuus pudottaa siltä täysin pohjan (kyllä, myös uskovaisuuden voi perustella).

Ja niin tuppaa olemaan. ;) Perustelisin näitä juttujani paremmin jos vain tietäisin asioista enemmän ja sitä suuremmalla perustelulla perustelisin JOS en tietäisi että mielipiteeni tyrmätään kuitenkin.
Hmm? Keskustelun ydin - etenkin jos esitetään uusia konsepteja - on argumentointi. Hyvällä argumentoinnilla voidaan vakuuttaa ihmiset siitä, että oma kanta on oikea. Jos tuntuu siltä, että "mielipide tyrmätään", kannattaa ehkä varustautua argumenteilla jotka kestävät vähän sadettakin.

Älkää uskoko, en minä pakota. :roll:
Ki:ssä on siis kyse puhtaasta uskonasiasta?
Jussi Häkkinen

"Karate ei ole tapa kamppailla. Karate on tapa opettaa kamppailua. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa ja erittäin tärkeä asia ymmärrettäväksi."
Kuvake
TimoS
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 49
Viestit: 23344
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Hesa
Etulaji: Shorin ryu Seibukan karate
Sivulajit: Matayoshi kobudo
Takalajit: Matsuoi-ha Shorinji ryu Renshinkan karate
Yhteystiedot:

#457

Viesti TimoS »

Sunnuntaina juttelin noitten Mikan tanglang opettajan puolalaisten oppilaitten kanssa tästä että mitä on chi/ki/miten sen haluaakin kirjoittaa. Tämä kaveri sanoi sen mun mielestä aika hyvin: chi oli hyvä keino selittää asioita muinaisessa Kiinassa ihmisille, jotka eivät olleet oppineita. Kyseessä on "vain" kovan treenauksen tulos, joka ilmenee mm. ajoituksena ja osumatarkkuutena, kehon tuntemuksen yms. asioitten yhteisvaikutuksena

En nyt muista ihan sanatarkkaan miten hän sen sanoi, mutta suunnilleen noin se meni
Timo Saksholm

Karate wa kunshi no bugei
kaik
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 1904
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu

#458

Viesti kaik »

Joskus muistelen heittäneeni ideaa, että eikös ki/chi ja perisuomalainen sisu ole suhteellisen läheistä sukua toisilleen? :)
Kai Koivisto
"Ei ole ongelmia, on vain haasteita."
Kuvake
JanneM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 23
Viestit: 20197
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: JKL

#459

Viesti JanneM »

TimoS kirjoitti: Sunnuntaina juttelin noitten Mikan tanglang opettajan puolalaisten oppilaitten kanssa tästä että mitä on chi/ki/miten sen haluaakin kirjoittaa. Tämä kaveri sanoi sen mun mielestä aika hyvin: chi oli hyvä keino selittää asioita muinaisessa Kiinassa ihmisille, jotka eivät olleet oppineita. Kyseessä on "vain" kovan treenauksen tulos, joka ilmenee mm. ajoituksena ja osumatarkkuutena, kehon tuntemuksen yms. asioitten yhteisvaikutuksena
Siis OMG! :shock: ;)
AIvan juurikin niinkuin minä olen selittänyt ki:n olemassa oloa monelle ihmiselle niin IRL kuin on line...
kaik kirjoitti: Joskus muistelen heittäneeni ideaa, että eikös ki/chi ja perisuomalainen sisu ole suhteellisen läheistä sukua toisilleen? :)
Mun mielestä sisu on yksi asia mitä ki:llä on voitu selittää, mutta ki ei ole pelkästään sisua.
-Janne Maunonen-
**No jasinui salmul saralra**
JKL Fight Club
Defendo JKL
American Defendo Academy
kkkk
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 13
Viestit: 948
Lauteille: Toukokuu 2006

#460

Viesti kkkk »

Olenko ihan hakoteilla jos sanon että ki ja chi on sama periaate kuin soo, sojah ja hojaa?
Kuvake
JanneM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 23
Viestit: 20197
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: JKL

#461

Viesti JanneM »

kkkk kirjoitti: Olenko ihan hakoteilla jos sanon että ki ja chi on sama periaate kuin soo, sojah ja hojaa?
jaa-a... pitää varmaan ensin tietää mitä on soo, sojah ja hoojaa... ;D
-Janne Maunonen-
**No jasinui salmul saralra**
JKL Fight Club
Defendo JKL
American Defendo Academy
Kuvake
falkoni
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 556
Lauteille: Kesäkuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

#462

Viesti falkoni »

Andy kirjoitti: Käsittääkseni ei ole olemassa mitään murhaajageeniä, joka periytyisi tai karsiutuisi.
En nyt mene takuuseen muistini toiminnasta, mutta muistelisin lukeneeni artikkelin tai pari siitä, että on todettu geeneillä olevan jollakin tasolla vaikutusta ihmisen väkivaltaisuuteen - tai sen alttiuteen. Mikäli näin on, niin voitaisiin toki ajatella, että myös väkivaltaista käytöstä (esim. impulssinhallintaa yms.) edesauttavat geenit ovat karsiutuneet vähitellen kun niitä kantavia yksilöitä on lynkattu ja muuten hoideltu pois yhteiskunnasta.

Mitään yksittäistä geeniä joka tekee ihmisestä murhaajan ei toki löytyne.
Mika Rantanen
Never reinvent the wheel
Kuvake
L.K.
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 25
Viestit: 12812
Lauteille: Huhtikuu 2005
Paikkakunta: Kotka
Etulaji: Defendo
Yhteystiedot:

#463

Viesti L.K. »

TimoS kirjoitti: Sunnuntaina juttelin noitten Mikan tanglang opettajan puolalaisten oppilaitten kanssa tästä että mitä on chi/ki/miten sen haluaakin kirjoittaa. Tämä kaveri sanoi sen mun mielestä aika hyvin: chi oli hyvä keino selittää asioita muinaisessa Kiinassa ihmisille, jotka eivät olleet oppineita. Kyseessä on "vain" kovan treenauksen tulos, joka ilmenee mm. ajoituksena ja osumatarkkuutena, kehon tuntemuksen yms. asioitten yhteisvaikutuksena

En nyt muista ihan sanatarkkaan miten hän sen sanoi, mutta suunnilleen noin se meni
Ja näinhän asian sitten täytyykin olla kun nämä näin sanoivat..? ;) :lol:

AnarkiaMies on ehkä vähän ajanut itse itsensä metsään,mutta se mihin itse haluaisin puuttua,on se mitä esim. Jussi puhuu argumentaation merkityksestä mielipiteille.Mistähän lähtien mielipide on vaatinut jonkun tieteellisen perustelun?Väite on mielestäni jo eri asia.Jonkun mielestä kyse voi olla sanaleikistä,mutta kun eletään vain kirjoitetun sisällön parissa,eikä voida aistia äänepainoja tms. niin on mielestäni kaksi täysin eri asiaa olla jostain asiasta jotain mieltä ja sitten väittää jotain.Itse ainakin miellän väitöksen sellaiseksi,jolloin väittäjä on jo todella sitä mieltä,että on asiassaan oikeassa.

Mielestäni tämä ketju meni ikäväksi jankkaamiseksi yms. kun ehkä olisi ollut mahdollisuus saada aikaan hyvää ja rakentavaa keskustelua aiheesta.Varmasti syytä on molemmissa "osapuolissa",itse kussakin.
Ehkä AnarkiaMies ei osannut odottaa näin kovaa kyseenalaistamista tms. eikä hänellä ehkä ollut tajua,kuinka kyseenalaisena lajina hermopistekamppailua kamppailupiireissä nähtävästi pidetään.
"He´s too much blackbelt for you"- Tuntematon setä ravintelissa.
Kuvake
Jussi Häkkinen
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 29
Viestit: 19092
Lauteille: Helmikuu 2005

#464

Viesti Jussi Häkkinen »

K.Maga kirjoitti:
TimoS kirjoitti:Sunnuntaina juttelin noitten Mikan tanglang opettajan puolalaisten oppilaitten kanssa tästä että mitä on chi/ki/miten sen haluaakin kirjoittaa. Tämä kaveri sanoi sen mun mielestä aika hyvin: chi oli hyvä keino selittää asioita muinaisessa Kiinassa ihmisille, jotka eivät olleet oppineita. Kyseessä on "vain" kovan treenauksen tulos, joka ilmenee mm. ajoituksena ja osumatarkkuutena, kehon tuntemuksen yms. asioitten yhteisvaikutuksena

En nyt muista ihan sanatarkkaan miten hän sen sanoi, mutta suunnilleen noin se meni
Ja näinhän asian sitten täytyykin olla kun nämä näin sanoivat..? ;) :lol:
No, vastaavasti asian ovat ilmaisseet tähän asti käytännössä kaikki itämaiset kamppailulajiopettajat (aika liuta) joilta olen asiaa kysynyt. Samoin myös länsimaiset. Hermopisteporukan ki-käsitys tuntuu olevan heidän omansa, eikä sillä näyttäisi olevan pohjaa myöskään itämaisiin teksteihin merkityssä ki-käsityksessä...

AnarkiaMies on ehkä vähän ajanut itse itsensä metsään,mutta se mihin itse haluaisin puuttua,on se mitä esim. Jussi puhuu argumentaation merkityksestä mielipiteille.Mistähän lähtien mielipide on vaatinut jonkun tieteellisen perustelun?
Mielipide vaatii perustelun. Oli se tieteellinen tai ei. Ennen kaikkea se pitää perustella itselle tai mielipiteen pitämisessä ei ole mitään järkeä. Jo sana "mielipide" viittaa siihen, että jotain ajatusta tai käsitettä (mieltä) pidetään - tälle pitämiselle on oltava syy.
Jussi Häkkinen

"Karate ei ole tapa kamppailla. Karate on tapa opettaa kamppailua. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa ja erittäin tärkeä asia ymmärrettäväksi."
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 56
Viestit: 16086
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

#465

Viesti Kari Aittomäki »

Selittäiskö joku sitten miksi Rainer Varis lukitsee ilman näkyvää ponnistusta kätensä hartialleni kämmen ylöppäin, etten saa sitä kankea taivutettua? Siis nivelen suuntaisesti.
Olen poikkeuksellisen vahva yksilö.

R. Varis on Ki-aikidon opettaja ja treenannut kauemmin kuin minä.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 41 kurkkijaa