Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Hermopistekamppailusta

Muun maailman lajit

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
AnarkiaVaari
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 25
Viestit: 311
Lauteille: Kesäkuu 2006
Paikkakunta: Tampere

#556

Viesti AnarkiaVaari »

TimoS kirjoitti:
AnarkiaVaari kirjoitti:Tarkenna. Yleisenä vinkkinä, älä sano mitään mikä jää toiselle keskustelijalle täysin hämärän peittoon.
Käytäppä hetki aikaa asian miettimiseen, eiköhän sinulle valkene mitä yritän sanoa
Lähinnä kuulostaa joltain loukkaukselta. No, mene ja tiedä, teen tuon lauseen mietiskelystä nyt Kung-Fu:ni. Happy? Lopetan nyt tämän älyttömän älyttömyyden, mitä harrastan ja jota kutsun "foorumeilla outoiluksi".

Risto R, kelpaahan tuo.

Ja palatakseni Andyyn, mielestäni "itämaisella lääketieteellä" pystytään todentamaan asioita, esimerkiksi energiavirroista jne. Eli eikös se sitten ole "tiede". Tietty ihan ihmisestä kiinni, mitä haluaa tieteeksi nimittää. Mutta sanoppa sinä, tahi perustele, että miten Chi-hoidot ovat mielestäsi puoskarointia?
(Slurps!) Vaikea puhua, kun on nokka täynnä jätskiä!
Kuvake
TimoS
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 49
Viestit: 23357
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Hesa
Etulaji: Shorin ryu Seibukan karate
Sivulajit: Matayoshi kobudo
Takalajit: Matsuoi-ha Shorinji ryu Renshinkan karate
Yhteystiedot:

#557

Viesti TimoS »

AnarkiaVaari kirjoitti: Lähinnä kuulostaa joltain loukkaukselta.
Tulkitse ihan miten itseäsi lystää, lähinnä yritin kuitenkin sanoa että kannattaa pikkuisen miettiä asioita ennenkuin alkaa väittelemään niistä. Tehdä hieman tutkimusta, esimerkiksi selvittää faktat. Sanot että kysykää päteviltä ki/chi/whatever hoitajilta ja sitten et pysty itse nimeämään yhtään. Sitten alat väittelemään Andyn kanssa siitä että mikä on tiedettä ja mikä ei. Ja vielä, jos olet niin vakuuttunut noista chi ja/tai hermopistetyrmäyksistä ja niitten tehosta, niin tule seuraavaan potkumiittiin demonstroimaan!
Timo Saksholm

Karate wa kunshi no bugei
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 29
Viestit: 93926
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

#558

Viesti Mika »

AnarkiaVaari kirjoitti:
Mika kirjoitti:Argumentum ad antiquitatem, jonkin verran argumentum ad populum, osittain divisio, ja tavallaan myös kehäpäätelmä.
En haluaisi vaikuttaa tyhmältä, mutta mitä ylläoleva tarkoittaa?
Google löysi noi aika nopeasti, mutta katso nyt vaikka täältä.


AnarkiaVaari, ongelmana ei ole kiinalainen lääketiede, vaan sen rinnastaminen tieteeseen. Minulla on sekä hyviä että huonoja kokemuksia kiinalaisesta lääketieteestä, lääkäristä tai puoskarista riippuen (tuossa järjestyksessä edelliseen lauseeseen verrattuna), mutta kyseisten teorioiden teoreettiset taustat odottavat kääntämistä länsimaisen tieteen muottiin ja terminologiaan.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
V. R.
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 410
Lauteille: Helmikuu 2006

#559

Viesti V. R. »

Onpas täällä tiedeuskovainen ilmapiiri. Luonnontieteet ovat ihmisten kirjoittamia havaintojensa perusteella ja siten aivan eri asia kuin luonnonilmiöt. Toki meidän näkökulmasta vaikuttaa luonto tottelevan aika hyvin noita teorioita, mutta se mitä luonnossa tapahtuu ei ole mitenkään riippuvainen siitä, mitä kaikkea ihminen luonnon lainalaisuuksista on jo onnistunut havainnoimaan ja muokkaamaan tieteellisiksi teorioiksi.

Tuo Wikipedian artikkeli vaikuttaa aika hyvältä. Erityisesti kohta: "Tiede ei koskaan tuota absoluuttista tietoa, koska todistettu tieteellinen teoria on aina avoinna hylkäämiselle jos ristiriitaisia havaintoja löydetään. Jopa kaikkein perusteellisimmatkin teoriat voivat osoittautua epätäydellisiksi mikäli uudet havainnot eivät täsmää niiden kanssa."

Eikä tietenkään yliluonnollista pysty selittämään ihmisten luonnontieteellä. Ilmiö muuttaa yliluonnollinen-kategoriasta luonnollinen-kategoriaan heti, kun sille joku selitys keksitään.

Siinä turhaa jaarittelua, mitä mieleeni tulee tällaista keskustelua lukiessa. Avoin mieli on hyvästä.

Sanoisin muuten, että melko luokatonta kommentointia TimoS-nimimerkiltä AnarkiaVaarin suuntaan.
Kuvake
AnarkiaVaari
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 25
Viestit: 311
Lauteille: Kesäkuu 2006
Paikkakunta: Tampere

#560

Viesti AnarkiaVaari »

TimoS kirjoitti:
AnarkiaVaari kirjoitti:Lähinnä kuulostaa joltain loukkaukselta.
Tulkitse ihan miten itseäsi lystää, lähinnä yritin kuitenkin sanoa että kannattaa pikkuisen miettiä asioita ennenkuin alkaa väittelemään niistä. Tehdä hieman tutkimusta, esimerkiksi selvittää faktat. Sanot että kysykää päteviltä ki/chi/whatever hoitajilta ja sitten et pysty itse nimeämään yhtään. Sitten alat väittelemään Andyn kanssa siitä että mikä on tiedettä ja mikä ei. Ja vielä, jos olet niin vakuuttunut noista chi ja/tai hermopistetyrmäyksistä ja niitten tehosta, niin tule seuraavaan potkumiittiin demonstroimaan!
Hei, hei, tarkoitukseni ei ole aiheuttaa mitään tarpeetonta vihanpitoa jonkun keskusteluaiheen takia.

Ehkäpä sitten, kun olen tarpeeksi harjoitellut niin tulenkin. Tällä hetkellä vain taitoni eivät ole kovat.
(Slurps!) Vaikea puhua, kun on nokka täynnä jätskiä!
Kuvake
TimoS
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 49
Viestit: 23357
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Hesa
Etulaji: Shorin ryu Seibukan karate
Sivulajit: Matayoshi kobudo
Takalajit: Matsuoi-ha Shorinji ryu Renshinkan karate
Yhteystiedot:

#561

Viesti TimoS »

Ville Rantanen kirjoitti: Sanoisin muuten, että melko luokatonta kommentointia TimoS-nimimerkiltä AnarkiaVaarin suuntaan.
Sano vaan jos siltä tuntuu :)
Timo Saksholm

Karate wa kunshi no bugei
riku
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 2347
Lauteille: Joulukuu 2005

#562

Viesti riku »

Ville Rantanen kirjoitti: Onpas täällä tiedeuskovainen ilmapiiri. Luonnontieteet ovat ihmisten kirjoittamia havaintojensa perusteella ja siten aivan eri asia kuin luonnonilmiöt. Toki meidän näkökulmasta vaikuttaa luonto tottelevan aika hyvin noita teorioita, mutta se mitä luonnossa tapahtuu ei ole mitenkään riippuvainen siitä, mitä kaikkea ihminen luonnon lainalaisuuksista on jo onnistunut havainnoimaan ja muokkaamaan tieteellisiksi teorioiksi.---
Niin no. Jos tätä nyt tahdotaan siirtää tieteenteoreettiseksi keskusteluksi, niin voitaneen todeta fenomenologiaan sortumatta että ylipäänsä neutraalia ärsykkeiden vastaanottoa luonnonilmiöistä ei ole, vaan se aina tulkitaan johonkin viitekehykseen - tieteen, arjen, uskonnon, jonkin muun.

Eli ei se ki-mestarikaan saa mitään suoraa tietoa luonnonilmiöstä, vaan tekee jonkin oman käsitemaailman mukaisen tulkintansa siitä. Tulkintojen oikeellisuutta voidaan taas perustella monella tavalla, ja tieteeseen kuuluva havaintojen mitattavuus, toistettavuus ja ennustettavuus toimivat tieteen kontekstissa eräinä tulkintoja legitimoivina seikkoina. En tiedä, millä orientaalin lääketieteen ja hermopisteopin puolella tulkintoja oikeellistetaan, mutta keskustelun mittaan on käynyt tuskallisen selväksi että ilmeisesti ei samoin arvoin kuin tieteessä - vaikka hirveä hinku olisikin saada tieteellisen havainnon status.

Riku Ylönen
Kuvake
susitar
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 888
Lauteille: Maaliskuu 2006

#563

Viesti susitar »

Voi teidän peijoonien kanssa taasen, kiva kiusata nuorta poikaa! :angrywife:
Kas-Pin 2004 ->
Taijiquan (Yang) 2006 ->
Kuvake
TimoS
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 49
Viestit: 23357
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Hesa
Etulaji: Shorin ryu Seibukan karate
Sivulajit: Matayoshi kobudo
Takalajit: Matsuoi-ha Shorinji ryu Renshinkan karate
Yhteystiedot:

#564

Viesti TimoS »

susitar kirjoitti: Voi teidän peijoonien kanssa taasen, kiva kiusata nuorta poikaa! :angrywife:
Kiusaamista? Kaippa sen niinkin voi nähdä :smt102 . Toinen näkökulma on, että kyse on siitä että yritetään opastaa nuorukaista mm. ajattelemaan asiat pikkuisen paremmin loppuun asti ja ehkä (vai pitäisikö sanoa toivottavasti) maanläheistempien lajien pariin
Timo Saksholm

Karate wa kunshi no bugei
Kuvake
susitar
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 888
Lauteille: Maaliskuu 2006

#565

Viesti susitar »

Aika kiva ompi tyyli, jolla opastetaan! :? Sanoja voi käyttää monella tavalla esim. ystävälliseen sävyyn tai sitten teilaamalla hemmo mäkeen ekassa kurvissa. :axe:
Kas-Pin 2004 ->
Taijiquan (Yang) 2006 ->
Kuvake
AnarkiaVaari
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 25
Viestit: 311
Lauteille: Kesäkuu 2006
Paikkakunta: Tampere

#566

Viesti AnarkiaVaari »

TimoS kirjoitti:
susitar kirjoitti:Voi teidän peijoonien kanssa taasen, kiva kiusata nuorta poikaa! :angrywife:
Kiusaamista? Kaippa sen niinkin voi nähdä :smt102 . Toinen näkökulma on, että kyse on siitä että yritetään opastaa nuorukaista mm. ajattelemaan asiat pikkuisen paremmin loppuun asti ja ehkä (vai pitäisikö sanoa toivottavasti) maanläheistempien lajien pariin
Jos minua tarkoitat, niin "opastaminen" ei tule onnistumaan niin kauan, kun näen omat asiani omina asioinani. Minä tiedän, että Chi on olemassa. Sepä se :)

Minua saa vapaasti kutsua höyrypääksi tai hörhöksi, en minä siitä välitä :) Minä teen mitä teen. 8)
(Slurps!) Vaikea puhua, kun on nokka täynnä jätskiä!
riku
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 2347
Lauteille: Joulukuu 2005

#567

Viesti riku »

AnarkiaVaari kirjoitti: --- "opastaminen" ei tule onnistumaan niin kauan, kun näen omat asiani omina asioinani. Minä tiedän, että Chi on olemassa. Sepä se :)

Minua saa vapaasti kutsua höyrypääksi tai hörhöksi, en minä siitä välitä :) Minä teen mitä teen. 8)
Tuo on varmasti sinulle hyvin rauhoittavaa, mutta keskustelun kannalta ei erityisen hedelmällistä. Tai, toisin ilmaisten, mikäli dialogista kieltäydytään, niin keskustelua ei voi oikein vaatia. Selventääkseni asiaa, esimerkki - mielestäni hyvinkin verrannollinen tähän - ajalta, jolloin kävin paikallisen Skepsiksen kokoontumisissa: erään kokoontumisen aluksi eräs vieraileva suuruus avasi "keskustelun" seuraavin sanoin: "Niin, haluaisin puhua maasäteilystä. Siitä sen verran että se on olemassa. En tiedä, mitä se on, mutta sitä on olemassa." Tämähän ei ole keskustelua, vaan pyrkimys indoktrinoida.

Riku Ylönen
Kuvake
Jussi Häkkinen
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 29
Viestit: 19110
Lauteille: Helmikuu 2005

#568

Viesti Jussi Häkkinen »

AnarkiaVaari kirjoitti: Minä tiedän, että Chi on olemassa. Sepä se :)
1: Millä olet hankkinut tiedon Chi:n olemassaolosta.

2: Miten olet varmistanut sen, että kyseessä on nimenomaisesti Chi, eikä mikään muu asia?
Jussi Häkkinen

"Karate ei ole tapa kamppailla. Karate on tapa opettaa kamppailua. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa ja erittäin tärkeä asia ymmärrettäväksi."
Kuvake
AnarkiaVaari
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 25
Viestit: 311
Lauteille: Kesäkuu 2006
Paikkakunta: Tampere

#569

Viesti AnarkiaVaari »

Jussi Häkkinen kirjoitti:
AnarkiaVaari kirjoitti:Minä tiedän, että Chi on olemassa. Sepä se :)
1: Millä olet hankkinut tiedon Chi:n olemassaolosta.

2: Miten olet varmistanut sen, että kyseessä on nimenomaisesti Chi, eikä mikään muu asia?

1: Kokemuksilla, tuntemuksilla.

2: Siltä vähän tuntuu :) Kuulostaa typerältä, mutta ei se paljon muukaan mielestäni voi olla.

Esimerkki, heikohko sellainen, mutta otetaanpa vaikka jumalaan uskova henkilö. Pidättekö hänelle samanlaisen kuulustelun aiheesta Jumala. Ja jos hän ei pysty antamaan tieteellistä, suoraa vastausta, hänet leimattakoon hulluksi. Köh?

riku, tiedän, olen henkilö jonka ei pitäisi näistä aiheista keskustella, mutta otinpa kantaa asiaan. Jos ei juttuni kelpaa tänne, niin modehan voi vaikkapa vihjaista minulle, että saan jatkaa näitä keskusteluja sänkyni alla olevan mörön kanssa. Notta sillee :)
(Slurps!) Vaikea puhua, kun on nokka täynnä jätskiä!
Kuvake
AriJ
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 53
Viestit: 12708
Lauteille: Tammikuu 2005

#570

Viesti AriJ »

AnarkiaVaari kirjoitti: Esimerkki, heikohko sellainen, mutta otetaanpa vaikka jumalaan uskova henkilö. Pidättekö hänelle samanlaisen kuulustelun aiheesta Jumala. Ja jos hän ei pysty antamaan tieteellistä, suoraa vastausta, hänet leimattakoon hulluksi. Köh?
Hulluksi? Tuskin... mutta ehkä uskovaiseksi. Ihmiseksi joka uskoo jonkin asian olevan siten kuin on tarvitsematta itse sen kummempia konkreettisempia todisteita.

"Faith manages" sanottiin Babylon 5:ssäkin 8)
______________________
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 56 kurkkijaa