Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Hermopistekamppailusta

Muun maailman lajit

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kristian Hyvärinen
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 71
Viestit: 6487
Lauteille: Kesäkuu 2006
Paikkakunta: Tampere

Hermopistekamppailusta

#1

Viesti Kristian Hyvärinen »

Toivottavasti tämä ei ole kielletty aihe täällä. :?

Niin, tuota, katselin tässä vanhoja keskusteluja hermopistekamppailusta ja huomasin että aika kielteinen sävy niissä tätä menetelmää kohtaan oli, joissakin kohdassa jopa suoraa v*ttuilua siitä miten 'turhia' esimerkiksi Ryukyu-Kempon menetelmät ovat.
Minä sanon muuta.

Huomatkaa, minä sanon heti alkuun että tarkoitukseni ei ole tässä viestissä provosoida ketään kuka tykkää tai ei tykkää hermopistekamppailusta, ja toivon etten myöskään saa provosointia tai kettuilua osakseni. Oikeastaan tämänkään viestin kirjoittamisessa ei ole välttämättä mitään järkeä, mutta voisin nyt edes yrittää sanoa jotakin hermopisteistä.

Eli minä sanon, kyllä, hermopistekamppailu toimii. Tietenkään se ei toimi, jos aloitat lajin sillä asenteella että 'kokeillaan nyt, eihän tästä kuitenkaan mihinkään ole', eihän mikään muukaan. Tämäkin / nämäkin laji(t) vaatii omistautumista ja halua oppia siinä missä muutkin, eli et voi olettaa olevasi mestari käytyäsi kerran reeneissä. Okei, nuo nyt olivat itsestäänselvyyksiä.

Kyllä, hermopisteet toimivat - minun mielestäni. Minut ollaan usein saaatu lähes heittelemään voltteja tai isketty taju pois ihan kevyesti ilman voimankäyttöä puhtaasti hermopisteillä. Olen myös nähnyt lukuisia muita tapauksia joihin nämä toimivat, ja olen myös nähnyt tätä käytännössä toteutettavan. Monet sanovat ettei siitä ole mihinkään käytännössä, no minä olen nähnyt kun tätä käytetään turpaanvetoon käytännössä itsepuolustustilanteessa. Ja voin sanoa, kyllä toimi. Itse olen hermopistekamppailua tutkinut vaikken virallisesti olekaan sitä harrastanut. Onhan olemassa se vähemmistö josta sanotaan että hermopisteet eivät heihin toimi - okei, eipä se vaikeuksia tuoda. Hermopistekamppailu ei kuitekaan panosta nimittäin PELKKIIN hermopisteisiin - siinä on myös ihan perustavaraa (lyönnit, potkut etc) mukana. Myös nivelmanipulaatioita ja chi (niinkö se kirjoitetaan?)-energian käyttöä harjoitellaan.

No niin, siinä taisi tulla asiani. Jos joku haluaa väittää vastaan, tulkoon väittämään, yritän vastata kysymyksiin parhaani mukaan jos täällä ei muita hermopisteharrastajia näkyne (ja joo, korjatkaa te viisaammat jos olen mielestänne väärässä :)).

Ps. Kauhaseen älkäämme siirtäkö tätä keskustelua. Jotkut sanovat että oppilaat pitävät Kauhasta jumalana, heille hän kuitenkin on vain opettaja. Kauhanen on Suomen pääopettaja hermopistekamppailussa mutta minä en jaksaisi alkaa kuuntelemaan sitä jatkuvaa toitotusta kuinka suuri hänen egonsa on. Hän on vain ihminen, jokainen muodostakoon häenstä oman mielipiteensä.

Kiitos.
... well, that aged like milk.

If you're not perfect, there's something wrong with you.

- George Carlin
Kuvake
AriJ
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 53
Viestit: 12708
Lauteille: Tammikuu 2005

Re: Hermopistekamppailusta

#2

Viesti AriJ »

AnarkiaMies kirjoitti: Toivottavasti tämä ei ole kielletty aihe täällä. :?
Kielletty aihe merkitsisi äkkiseltään sananvapauden riistoa, eikä se liene keskustelufoorumin idea :D

Tietty on aiheita jotka kuohuttavat enemmän kuin toiset. Tämä taitaa lukeutua näihin :(
AnarkiaMies kirjoitti: Eli minä sanon, kyllä, hermopistekamppailu toimii.
Eka ongelma taitaa olla tuon termin määrittelyssä - eli mitä on hermopistekamppailu... :( Usein se saatetaan ymmärtää juurikin niiden tiettyjen pisteiden manipuloinnilla kamppailuksi. Mutta kuten itse jo sanotkin jäljempänä, ei se ole vain sitä.... Se vaan tuntuu jotenkin korostuvan liiaksi, ja karrikointi jää aina parhaiten mieleen...
AnarkiaMies kirjoitti: Kyllä, hermopisteet toimivat - minun mielestäni.
Se miten itse "hermopisteet " ymmärrän, niin olen samaa mieltä :D
AnarkiaMies kirjoitti: Onhan olemassa se vähemmistö josta sanotaan että hermopisteet eivät heihin toimi - okei, eipä se vaikeuksia tuoda. Hermopistekamppailu ei kuitekaan panosta nimittäin PELKKIIN hermopisteisiin - siinä on myös ihan perustavaraa (lyönnit, potkut etc) mukana. Myös nivelmanipulaatioita ja chi (niinkö se kirjoitetaan?)-energian käyttöä harjoitellaan.
Itse en usko - itselleni mm. opetetun perusteella - että hermopistekamppailu olisi mitää tarkkaa tiedettä, vaan yksi syventävä osio kamppailulle, erään asian korostaminen, joka ei yksinään toimi läheskään niin varmasti kuin hyvän Taijutsun osana.

:tervetuloa:

PS. koitetaan taas pitää tämä sivistyneenä... vaikka onkin jo n:s kerta ko. aiheesta.
______________________
Kuvake
sivarinlötkö
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 6855
Lauteille: Kesäkuu 2005

#3

Viesti sivarinlötkö »

Mitä erikoisempia hermopisteitä kuin naamanseudunsellaiset voi käyttää esim. vapaaottelusääntöjen puitteissa? Riittää että aiheuttaa kipua.
Kristian Hyvärinen
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 71
Viestit: 6487
Lauteille: Kesäkuu 2006
Paikkakunta: Tampere

#4

Viesti Kristian Hyvärinen »

Siis - pointtina ei ole käsittääkseni hermopisteiden käytössä pelkkä se paikka vaan myös se suunta ja tapa. (toisiin ns. hieronta, toisiin isku jne) Ihmisen kehohan on pilvin pimein täynnä hermopisteitä, toiset vaan ovat helpommin löydettävissä ja kyätettävissä kuin toiset. Niitä löytyy jaloista, käsistä, naamasta, vartalosta, mistä vain. Kunhan vaan osaa asiansa - niin kuin kaikissa lajeissa.

Toiset aiheuttavat kipua, toiset vievät tajun pois ja toiset muuten vaan saavat viemään mukanaan - tämä saattaa kuitenkin jo mennä nivelmanipuloinnin puolelle - ja jotkut kaikkia yhdessä. Varsinainen asiantuntija en ole mutta pyrin vastaamaan kysymyksiin parhaani mukaan. :)

Ja jos ei hermopisteiden käyttö oikein suju niin sitten vaan potku munille tai nyrkillä naamaan. :D
Viimeksi muokannut Kristian Hyvärinen, kesä 5, 2006, 14.30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
... well, that aged like milk.

If you're not perfect, there's something wrong with you.

- George Carlin
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 58
Viestit: 18918
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

#5

Viesti Andy »

Miksi mielestäsi hermopisteiden käyttö ei ole suosiossa kamppailu-urheilussa?
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Kuvake
AriJ
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 53
Viestit: 12708
Lauteille: Tammikuu 2005

#6

Viesti AriJ »

AnarkiaMies kirjoitti: Ja jos ei hermopisteiden käyttö oikein suju niin sitten vaan potku munille tai nyrkillä naamaan. :D
Jotka on molemmat "hermopisteisiin" kohdistuvia hyökkäyksiä (sen mukaan miten minulle on opetettu) :D
______________________
Kristian Hyvärinen
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 71
Viestit: 6487
Lauteille: Kesäkuu 2006
Paikkakunta: Tampere

#7

Viesti Kristian Hyvärinen »

Andy kirjoitti: Miksi mielestäsi hermopisteiden käyttö ei ole suosiossa kamppailu-urheilussa?
En tiedä. Sitä vastaan vaan näyttää olevan paljon vihamielisyyttä - voinhan olla väärässäkin. Jotkut sanovat että se johtuu siitä että se toimii muita paremmin ( :roll: ), tosiet taas että ei uskota että se toimii - en minä osaa sanoa. Ihmiset voi miettiä itse miksi pitää tai ei pidä.
Yamazu - niinhän se on. Tuo oli tavallaan vitsi.
... well, that aged like milk.

If you're not perfect, there's something wrong with you.

- George Carlin
Kuvake
AriJ
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 53
Viestit: 12708
Lauteille: Tammikuu 2005

#8

Viesti AriJ »

Nyt kun vasta oli tuo Asikaisen EM-titteliottelu, niin siitähän voisi joku koittaa katsoa mihin "hermopisteisiin" iskettiin.... Itselläni ei valitettavasti tallenteella ole... :(
______________________
Kuvake
mronkain
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 8623
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Roihuvuori

#9

Viesti mronkain »

Kuva

- Marko
Jopo
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 11
Viestit: 2241
Lauteille: Lokakuu 2005
Paikkakunta: Pori

#10

Viesti Jopo »

Yamazu kirjoitti: Nyt kun vasta oli tuo Asikaisen EM-titteliottelu, niin siitähän voisi joku koittaa katsoa mihin "hermopisteisiin" iskettiin.... Itselläni ei valitettavasti tallenteella ole... :(
Leukaan!
” Liiasta nestetankkauksesta seuraa ainoastaan se, että paska lentää keihästä kauemmaksi.”
Rädyn ohje kaikille urheilijoille
Kristian Hyvärinen
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 71
Viestit: 6487
Lauteille: Kesäkuu 2006
Paikkakunta: Tampere

#11

Viesti Kristian Hyvärinen »

Juu, sieltä saa aika kivan 'lasileukatainnutusefektin' aikaan. ;)
... well, that aged like milk.

If you're not perfect, there's something wrong with you.

- George Carlin
Kuvake
AriJ
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 53
Viestit: 12708
Lauteille: Tammikuu 2005

#12

Viesti AriJ »

Aho kirjoitti:
Yamazu kirjoitti:Nyt kun vasta oli tuo Asikaisen EM-titteliottelu, niin siitähän voisi joku koittaa katsoa mihin "hermopisteisiin" iskettiin.... Itselläni ei valitettavasti tallenteella ole... :(
Leukaan!
Oisko kylkiin kanssa tullut? Palleaan? Vatsaan? Pään sivuun? Poskipäihin? Nenään?
______________________
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 58
Viestit: 18918
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

#13

Viesti Andy »

AnarkiaMies kirjoitti:
Andy kirjoitti:Miksi mielestäsi hermopisteiden käyttö ei ole suosiossa kamppailu-urheilussa?
En tiedä. Sitä vastaan vaan näyttää olevan paljon vihamielisyyttä - voinhan olla väärässäkin. Jotkut sanovat että se johtuu siitä että se toimii muita paremmin ( :roll: ), tosiet taas että ei uskota että se toimii - en minä osaa sanoa. Ihmiset voi miettiä itse miksi pitää tai ei pidä.
Yamazu - niinhän se on. Tuo oli tavallaan vitsi.
Johtuisikohan se ehkä siitä, että kukaan ei ole vielä onnistunut käyttämään hermopisteitä hyväkseen missään täyskontaktilajissa? Useampi on kyllä yrittänyt.

Mitähän tästä voisi päätellä?
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Kristian Hyvärinen
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 71
Viestit: 6487
Lauteille: Kesäkuu 2006
Paikkakunta: Tampere

#14

Viesti Kristian Hyvärinen »

Andy, voi olla etteivät nämä ole onnistuneet. En osaa sanoa.

Sinä kuitenkin näytit tietävän vastauksen kysymykseesi, hienoa, minä nimittäin en tiennyt.
Minä uskon hermopistekamppailun toimivan. Jokainen voi olla mitä mieltä haluaa.

EDIT: anteeksi, tuo 'mielestäsi' luisui silmieni ohitse. :?
Viimeksi muokannut Kristian Hyvärinen, kesä 5, 2006, 14.50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
... well, that aged like milk.

If you're not perfect, there's something wrong with you.

- George Carlin
Jopo
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 11
Viestit: 2241
Lauteille: Lokakuu 2005
Paikkakunta: Pori

#15

Viesti Jopo »

AnarkiaMies kirjoitti: Juu, sieltä saa aika kivan 'lasileukatainnutusefektin' aikaan. ;)
Miten tämä liittyy hermopistekamppailuun, sen tehottomuuteen tai tehokkuuteen. Jokaikinen nyrkkeilijä tässä maailmassa tietää, että leukaan lyömällä kaveri putoaa, vaikkei olisi koskaan kuullutkaan ryukyu kemposta.
Yamazu kirjoitti: Oisko kylkiin kanssa tullut? Palleaan? Vatsaan? Pään sivuun? Poskipäihin? Nenään?
Syy siihen miksi Amin löi kaveria kylkiin ei löydy kiu-energiasta, eikä pienistä vihreistä miehistä.

Miten Aminin nyrkkeilyottelut liittyvät hermopistekamppailuun? Ellet yritä salakavalasti kertoa, että hermopistekamppailijat olisivat voittamattomia nyrkkeilykehässä, kun asiata tietämättömätkin saavat tuollaista jälkeä aikaan.


Moderaattori: Lainaukset korjattu. Aho, taas. Ei stana. :smt043
Liity edes Etupotkijaksi, teetät nimittäin ihan hyvin töitä. :p
” Liiasta nestetankkauksesta seuraa ainoastaan se, että paska lentää keihästä kauemmaksi.”
Rädyn ohje kaikille urheilijoille
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 34 kurkkijaa