Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Hermopistekamppailusta

Muun maailman lajit

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 58
Viestit: 18966
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

#61

Viesti Andy »

AnarkiaMies kirjoitti: Minä en todistele kenellekään mitään, koska jos minä itse tiedän että jokin toimii, se riittää minulla. :)
...
Olen nähnyt sitä käytännössä ja kokenut. Se riittää minulle.
Tämä argumentaatio menee jo samalle tasolle hihhuliuskovaisten kanssa: "Olen nähnyt, että Jumala tekee ihmeitä ja parantaa voimallisesti. Se riittää minulle, eikä minun tarvitse sitä todistaa." Vakuuttavuuskin on samaa luokkaa.

Huolestuttavinta on se, ettet suinkaan ole ensimmäinen kohtaamani saman ajatussuunnan edustaja hermopistelajien parissa. Pikemmin kyseessä tuntuu olevan sääntö kuin poikkeus.
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Kuvake
AriJ
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 53
Viestit: 12708
Lauteille: Tammikuu 2005

#62

Viesti AriJ »

Andy kirjoitti:
AnarkiaMies kirjoitti: Minä en todistele kenellekään mitään, koska jos minä itse tiedän että jokin toimii, se riittää minulla. :)
...
Olen nähnyt sitä käytännössä ja kokenut. Se riittää minulle.
Tämä argumentaatio menee jo samalle tasolle hihhuliuskovaisten kanssa: "Olen nähnyt, että Jumala tekee ihmeitä ja parantaa voimallisesti. Se riittää minulle, eikä minun tarvitse sitä todistaa." Vakuuttavuuskin on samaa luokkaa.
"Faith manages"? Uskoo ken haluaa? Minkäs sille, uskonasiat lienevät vähän kuin makuasiat - kiistelyn kannalta hedelmällisiä, tuloksen kannalta happamia.. :(
______________________
Kristian Hyvärinen
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 71
Viestit: 6487
Lauteille: Kesäkuu 2006
Paikkakunta: Tampere

#63

Viesti Kristian Hyvärinen »

Loppujen lopuksi minä sanoin että tiedän lajista jonkin verran - enkä minä ole äänitorveksi tarjoutunut. Yritän vain luoda keskustelua, siinä kaikki. Ja kuten sanoin, en ollut ajatellut tuota kysymystä mihin kieltäydyin vastaamasta - muihin olen vastannut parhaan kykyni mukaan. ;) Jos ei miellytä se että haluan keskustella ilman flamettamista, se on ihan okei. Minä nyt vain yritän keskustella täällä hermopistekamppailun toimivuudesta/toimimattomuudesta ja yritän myös vastata niihin kysymyksiin, joihin voin vatata. ;)

Tarkoitukseni siis ei ole provosoida SAATI SITTEN PROVOSOITUA, mikä onkin jo meinannut tapahtua tässä pariin otteeseen. :) No, sitä sattuu. Olkaa vain kilttejä älkääkä vain tyrmätkö tätä niin suoraan - ettehän te tyrmää esimerkiksi Judoakaan. :p
... well, that aged like milk.

If you're not perfect, there's something wrong with you.

- George Carlin
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 58
Viestit: 18966
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

#64

Viesti Andy »

Judossa vakuutti kovasti se, kun kerran sparrailin erään judokan kanssa ja se otteen saatuaan mätkäisi minut ippon-seoi-nagella parkettiin. Se sattui. Kovasti. :shock:

Judoheittojen toimivuus vastaan kamppailevaa ihmistä vastaan on todistettu miljoonia kertoja, olen nähnyt niistä lukuisia ja kokenutkin muutaman. Judokat ovat myös pärjänneet ihan kohtuullisesti otteluissa muiden kamppailulajien harjoittelijoiden kanssa. Tulee mieleen esim. muuan Fedor Emilianenko.

Hermopistetekniikoiden kanssa on sitten vähän huonommin ja kaikki näkemäni demonstraatiot ovat tapahtuneet paikaltaan.
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Kuvake
bodyguard
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 22944
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

#65

Viesti bodyguard »

Andy kirjoitti: Hermopistetekniikoiden kanssa on sitten vähän huonommin ja kaikki näkemäni demonstraatiot ovat tapahtuneet paikaltaan.
Tämä asia häiritsee minuakin kovasti. En ole vielä nimittäin tähän päivään mennessä nähnyt yhtään hermopistetyrmäystä, jossa uke pistää täysillä vastaan :?

‎-I thought you were cool.
-I am. And you know what makes me cool? The fact that your opinion means less than squat to me.

Blogi
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 29
Viestit: 93957
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

#66

Viesti Mika »

bodyguard kirjoitti:
Andy kirjoitti: Hermopistetekniikoiden kanssa on sitten vähän huonommin ja kaikki näkemäni demonstraatiot ovat tapahtuneet paikaltaan.
Tämä asia häiritsee minuakin kovasti. En ole vielä nimittäin tähän päivään mennessä nähnyt yhtään hermopistetyrmäystä, jossa uke pistää täysillä vastaan :?
Kuten Yamazu aiemmin kirjoitti ja kuten on vastaavissa ketjuissa muutenkin kerrottu, se varsinainen hermopisteily saattaa tosiaan olla vain piste iin päällä. Pääpaino voi hyvin olla lyönneissä ja potkuissa.

Tuo esimerkki TKD-näytöksestä oli ihan hyvä.

Erona tässä on se, että muutama hyvin näkyvä amerikkalainen hahmo on älynnyt tehdä rahaa tällä iin päällä olevalla pisteellä. Kukaan ei kuitenkaan, tietääkseni ainakaan, opeta vaikka tiilien murskausta ainoana tapana taistella. Mutta jos opettaisi ja kutsuisi sitä TKD:ksi ja se sattuisi vielä olemaan ylivoimaisesti lajin näkyvin tyylisuunta, en minä ainakaan koko lajia sen perusteella tyrmäisi.

Armoa, pojat, armoa. :)
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kristian Hyvärinen
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 71
Viestit: 6487
Lauteille: Kesäkuu 2006
Paikkakunta: Tampere

#67

Viesti Kristian Hyvärinen »

Tottahan se on että Judojen ja muiden toimivuus ollaan todistettu useita kertoja, ja totta myös on että hermopistekamppailun toimivuutta ei olla todisteltu niin paljoa. Minä en loppujen lopuksi voi teille todistella mitään - ainakaan näin foorumeilta käsin. Olen kuitenkin nähnyt tätä - kuten jo aiemmin sanoin - käytännössä ja ihan mainiosti näkyi toimivan. Uskokoon ken tahtoo.

Juu, kyllähän se on niin että nämä hermopisteet ovat se 'piste iin päällä'. Sitähän olen myös yrittänyt tuoda esille että hermopistekamppailussa on muutakin kuin vain ne hermopistet. Lajien pääpaino ei siis ole pelkissä pisteissä, vaikka ne suuri osa niitä ovatkin. ;)

Ne jotka eivät usko niihin ovat vapaita uskomaan mihin tahtovat:)
... well, that aged like milk.

If you're not perfect, there's something wrong with you.

- George Carlin
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 56
Viestit: 16107
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

#68

Viesti Kari Aittomäki »

Eikös nyt taasen ole kysymys siitä tappelualkemiasta eli oikopolun etsimisestä?
Tai itseasiassa mielikuvamarkkinoinnin ja reaalimaailman vaatimusten ristiriidasta?

Nyt olisi oiva paikka palauttaa hiukan uskoa keskustelun kaikkivoipaisuuteen, eli tunnustaa se tosiseikka että hermotärskäykset ovat olemassa. Ottavat kipiää ja puuduttavat. Mutteivät sinällään riitä supertappelijaksi tulemiseen, vaikka kauppamiehet muuta kehuisivatkin.

Tuotteistus on vanha juttu jo kamppailun systemaattisessa harjoittelussakin. Markkinointikeinojen räävääminen alkaisi riittää jo, olisi kiva päästä ihan aitoon tietojen vaihtoon.
Kyseenalaistaminen on puisevaa ja aikamoisen raju kanto tässä kaskessa.
Kuvake
AriJ
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 53
Viestit: 12708
Lauteille: Tammikuu 2005

#69

Viesti AriJ »

Kari Aittomäki kirjoitti: Tuotteistus on vanha juttu jo kamppailun systemaattisessa harjoittelussakin. Markkinointikeinojen räävääminen alkaisi riittää jo, olisi kiva päästä ihan aitoon tietojen vaihtoon.
Kyseenalaistaminen on puisevaa ja aikamoisen raju kanto tässä kaskessa.
Itse uskon että tässä on isona osana - tuon kantona - se että tuota tuotetta "hermopiste" ei ole kuitenkaan oikein avattu markkinoilla tallaaville, vaan heille on jäänyt se kuva niistä helppoheikeistä tarjomassa pussillista uutta sen vanhan ja hyvä sijaan. Ja nimenomaan sanoisin että kyse on niistä termeistä - ja termeillä ja mielikuvillahan sitä varmaan markkionavoimat koittavat omiaan saadakin....

Tässä taas aihetta Potkumiitti IV workshoppeihin - "Tule lähemmäs ja tule tyrmätyksi; hermopisteet in action" tai jotain :D
______________________
Kristian Hyvärinen
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 71
Viestit: 6487
Lauteille: Kesäkuu 2006
Paikkakunta: Tampere

#70

Viesti Kristian Hyvärinen »

Yamazu kirjoitti: Tässä taas aihetta Potkumiitti IV workshoppeihin - "Tule lähemmäs ja tule tyrmätyksi; hermopisteet in action" tai jotain :D
:lol:
Jeps. Noh, minä kuitenkin ajattelin avata hieman tällaista aihetta uudelleen. Käytännössähän olen nähnyt toteutettavan, mutta kuten sanoin, tiedän jonkin verran, olen kokenut vähän ja osaan vähemmän - eli toisin sanoen siinä on ehkä suurin syy sille miksi olen myös hieman epävarma hermopistekamppailusta puhuessani - tiedän suurimmaksi osaksi ne asiat mistä puhun mutta kun minulta taas kysytään jotakin mistä en olekaan niin varma niin alan miettiä hieman pidempään. No, vastaan niihin kysymyksiin mihin voin.

Minä en silti ymmärrä sitä miski porukka on hermopistekamppailua vastaan. Antaa sitä harrastavien harrastaa sitä vaikkei se toimisikaan - jos ei toimi niin se on heidän ongelmansa. Miksi silti sitä suorastaan haukutaan välistä?
... well, that aged like milk.

If you're not perfect, there's something wrong with you.

- George Carlin
Kuvake
JanneM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 23
Viestit: 20208
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: JKL

#71

Viesti JanneM »

Missä tositilanteissa olet hermopistekamppailua nähnty käytettävän?
Mitä pistettä siinä manipuloitiin ja mikä oli vaikutus? MInkä tasoinen riujiu kempoilija oli tässä tositilanteessa kyseessä?

muoks: vähän lisää tekstiä ja korjausta tageihin...
-Janne Maunonen-
**No jasinui salmul saralra**
JKL Fight Club
Defendo JKL
American Defendo Academy
Kristian Hyvärinen
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 71
Viestit: 6487
Lauteille: Kesäkuu 2006
Paikkakunta: Tampere

#72

Viesti Kristian Hyvärinen »

Kovasti korostat tuota tositilannetta. Aivan kuin koittaisit Janne vähätellä sitä tilannetta.

Suunnilleen tällainen. Oli aggressiivinen ilmapiiri tilanteessa. Toinen lyö, tarkoituksenaan osua ja löi nopeasti. lyönti ei mene perille ja hetken päästä - minä en ehtinyt nähdä mitä tapahtui - oli lyöjä maassa. Kyseinen kaveri oli harrastanut Ryukyu-Kempoa seitsemän vuotta käsitykseni mukaan.

Kävi hänen kertomansa mukaan suunnilleen niin, että hän torjui iskun, näkyi ottaneen koukkumaisella otteella hartiasta kiinni saaden näin käden lukkoon, käytti sitten jonkinlaista nivelmanipulaatiota ja painoi - ehläpä olkapäälukolla - kaverin maahan. Siinä oli hermopistekamppailua vaikkei tuossa välttämättä ollutkaan HERMOPISTEITÄ mukana. Kuten näette - hemropistekamppailu ei ole pelkkiä pisteitä.
... well, that aged like milk.

If you're not perfect, there's something wrong with you.

- George Carlin
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 29
Viestit: 93957
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

#73

Viesti Mika »

Lainaan itseäni tammikuulta 2005.

Yhden tosijutun voin silti kertoa. Eikä tää nyt niin ihmeellistä ole, mutta kyllä se aika erikoiselta vierestä seurattuna silloin tuntui.

Oltiin Turkkussissa baarissa, ja mukana oli lajinsa piirissä arvostettu kansainvälinen seurue. Istuimme tanssilattian vieressä parin pöydän äärellä, ja pöytään saapui hyvin humaltunut kaveri, joka oli jo aiemmin haastanut kaikkien kanssa riittaa kyseisessä anniskelupaikassa. No, hän pienen sanalun jälkeen huitasi (kun ei pöydän toiselta puolelta muuten kunnolla osunut) erästä seurueen jäsentä. Tämän jälkeen häntä lähinnä ollut Chi Kungiin perehtynyt kaveri yritti jututtaa ja rauhoittaa häntä. Ei auttanut, vaan kaveri selvästikin valmistautui taas lyömään. No, ennen kuin ehti, tämä Chi Kung -tyyppi painoi häntä peukalolla rintaan (vieläkään en osaa sanoa tarkkaa kohtaa, olin tässä kohtaa kiertänyt tämän rähinöitsijän taakse). Kaveri putosi jääpuikonjäykkänä suoraan taakseen Chi Kung -tyypin hidastellessa kaatumista niin, ettei hullu humalainen loukannut itseään. Hän kaatui suoraan jalkojeni juureen, ja ilmeensä oli kyllä näkemisen arvoinen. Luulin oikeasti parin sekunnin verran, että henki lähti, niin ilmeettömät olivat silmänsä. Hauskinta oli se, että hänellä oli tuoppi kädessään rintaansa vasten maassakin. Eli kyseessä oli jonkilainen jäykistyminen.

Kun Chi Kung -tyyppi poisti peukalonsa rinnasta, kaveri virkosi ja tönimme hänet pois. Kyllä hän silti mennessään vielä vannoi kostoa. :D

En tiedä, mikä piste oli kyseessä, mutta hyvin toimi.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 56
Viestit: 16107
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

#74

Viesti Kari Aittomäki »

Täällä nyt kuitenkaan ei pelata ihan vähin eväin. Markkinoinnin ja myyntipuheet ja niitten arvostelun voisi jättää omaan arvoonsa.

Eli olisi hyvin tervetullutta sellainen ihan itseasiaa tarkastelun salliva ilmapiiri, nyt tuntuisi olevan tärkeämpää se ulkoisten elementtien vatkaaminen "kriittisesti".
Ei vallan rakentavaa. Olen itse aika tympääntynyt.

On aika rupista juuttua johonkin hemmetin kuulusteluun joka jumalankerta kun jonkin pointin ulospäästää.
Myöntäisit nyt moderaattorina, ettei tämä kyseenalaistava pommitus ole erityisen rakentavaa missään suhteessa.
Viestinvienti ei onnaa kun joistakuista on nasta kakkia ladulle.
Siinä ei ole hiihtäjän hyvä hiihdellä, suksenpohjat p.askassa.

Ylläoleva oli tietenkin Yamazulle.

Tuo Kempojätkien olkapääpiste on taasen useinnähty ja kokeiltu juttu.
kyllä ne toimii.
Viimeksi muokannut Kari Aittomäki, kesä 6, 2006, 00.23. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kristian Hyvärinen
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 71
Viestit: 6487
Lauteille: Kesäkuu 2006
Paikkakunta: Tampere

#75

Viesti Kristian Hyvärinen »

Kiitoksia Mika. En jäänyt yksin esimerkkini kanssa. :p
Haluaisin silti tietää vastauksen ihan puhtaasta mielenkiinnosta siihen että mikä on tämän hermopistekamppailuun kohdistuvan vihan pohja? Voinhan minkin tulla Potkutapaamiseen esittelemään uutta hienoa takahyppykiertopotkuista koostuvaa Per-seel-le Len-ne-tään -lajiani mutta tuskin se muuta saisi kuin naurua osakseen, ei ainakaan vihaa. Tuskin siis pointtina on pelkkä se että joidenkin mielestä se ei toimi! Ja jos on niin antakaa jätkien harrastaa kaikessa rauhassa, jos ei toimi IRL niin ei. Mutta miksi se viha?
... well, that aged like milk.

If you're not perfect, there's something wrong with you.

- George Carlin
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 68 kurkkijaa