Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Hermopistekamppailusta

Muun maailman lajit

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
AriJ
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 53
Viestit: 12708
Lauteille: Tammikuu 2005

#31

Viesti AriJ »

Aho kirjoitti: VOi jumalauta, mainitkaa nyt vaihteeksi joku muu hermopiste kuin leuka.
:lol:
Aho kirjoitti: Se, että nyrkkeilyssä on tyrmätty leukaan lyömällä ei liity mitenkään hermopistekamppailuun ja siihen liittyviin uskomuksiin kiu-energioista. Toinen kielletty on maksa. NYt jos olisi vaikka infoa nyrkkeilijästä joka on tyrmätty otsasta niin se menee hermopisteenä läpi.
Olen samaa mieltä, "hermopistekamppailu" (jos sillä tarkoitetaan esim. herra Dillmanin luomaan lajia) ja nyrkkeily eivät liittyne toisiinsa lajeina, mutta kummassakin - se mitä minä kummastakin tiedän - käytetään samoja kohteita, eli paikkoja jotka ovat heikompia kuin toiset (eli juurikin tuo mainitsemasi otsa ei ole kovin heikko paikka :) ). Tosin, en tiedä mainitseeko herra Dillmanin laji otsassa olevan jonkin "hermopisteen"...

Itse en myöskään noita "kiu-energioita" tähän yhtälöön ole laskemassa ihan helpolla, vaan puhun - Andya lainatakseni :) - "nyrkki kohtaa leuan" tason asioista :D
Aho kirjoitti: Yamazu, ymmärtääkseni ryukyu kempossa on lukuisia hermopisteitä munien, leuan ja maksan lisäksi. Koska näin on voidaankin nuo kolme kaikille kamppailulajeille ominaiset jättää pois. Dillman ei ole opettanut nyrkkeilijöitä lyömään leukaan vaan se on osattu tehdä jo ennen Dillmania.
Olen ymmärtänyt samoin, että pisteitä on useita. Dillman ei kai tosiaan ole opettanut nyrkkeilijöitä lyömään leukaan (mutta kuka on? :D ), eikä myöskään ole keksinyt kehoon noita heikkoja kohtia, vaan ne ovat olleet siellä... kauan. Evolution, Dr. Watson :sherlock: Kuinka monta kertaa onkaan tullut iskeneeksi kyynärpäänsä tuolin selkänojaan - hervottomaksihan se käsi menee... Onko tuo "hermopiste" siis siellä koska herra Dillman tai joku sen keksi?

Sanon yhä, että "hermopistekamppailussa" korostetaan tätä tiettyjen kehon heikkojen kohtien hyväksikäyttöä hyökkäysten kohteena. Ja siinä lajissa niistä puhutaan niillä nimillä, sillä tavalla (ehkä liian kärjistetysti joidenkin mielestä). Osittain samoja keinoja käytetään äkkiseltään useissa muissakin lajeissa, varsinkin jos lajissa käytetään lyöntejä/potkuja, mutta eri nimillä, eri painotuksin. Lajissa lajin tavalla, ei kai siinä sen kummempaa.

Nyrkkeily ei ole "hermopistekamppailua", tästä kaikki lienevät samaa mieltä. Nyrkkeilyllä ja "hermopistekamppailulla" on kuitenkin yhtäläisyyksiä siinä, että kummassakin hyökätään kohtiin joista saadaan paras mahdollinen tulos. Ja nämä kohdat ovat ainakin osittain samoja. Mutta näitä kohtia ei ole kehoon keksinyt "hermopistekamppailija" eikä nyrkkeilijä, mutta kummatkin on niiden hyödyn havainnut (ties vaikka herra Dillman nyrkkeilijän avustamana?).
______________________
Kuvake
AriJ
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 53
Viestit: 12708
Lauteille: Tammikuu 2005

#32

Viesti AriJ »

Samppa kirjoitti: Tehtiin pienimuotoinen testi kaverin kanssa vappuaamuna noin klo 5:00, kun hieno idea saunan lauteilla istuessa tuli mieleen. Kaveri treenannut noita hermopistejuttuja ja minä en ikinä. Neljä yritystä tuloksena kaveri kolmesti selällään olohuoneen parketilla ja kerran selällään ilmat pihalla. Tähän halusi lopettaa. Käytin itse tuossa tilanteessa neljä alapotkua ja yhden polven.
Kertoisitko vielä tarkemmin miten testasitte....? Oliko se sitä Andyn ehdottamaa "lyö sinä ensin hermoihini, sitten minä täräytän omallani"....
______________________
Kuvake
Samppa
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 2239
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Jyväskylä

#33

Viesti Samppa »

Yamazu kirjoitti: Kertoisitko vielä tarkemmin miten testasitte....? Oliko se sitä Andyn ehdottamaa "lyö sinä ensin hermoihini, sitten minä täräytän omallani"....
Eiku tää oli ihan yhtäaikaista toimintaa. Kumpikin sai tehä mitä halus ja poikki meni sillon, kun toinen anto armoa. Äly oli ollut narikassa jo useita tunteja joten kontaktin keventäminen ja kaverin sääliminen ei tullut ekana mieleen :lol: No hengissä selvittiin molemmat.
Kuvake
AriJ
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 53
Viestit: 12708
Lauteille: Tammikuu 2005

#34

Viesti AriJ »

Samppa kirjoitti: No hengissä selvittiin molemmat.
Ja tulipahan testattua. Ja usein sitä saatetaan olla hieman "rentoutuneen" kun se tilanne iskee päälle, joten... tosin onneksi ei käyny kelleen mitään ikävämpää kuin polarisaatioiden epätasapaino :D
______________________
Kuvake
Takakäsi
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 232
Lauteille: Maaliskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

#35

Viesti Takakäsi »

AnarkiaMies kirjoitti:
Minähän en virallisesti hermopistekamppailua harrasta, joten tekniikoista en osaa sanoa paljoa.
Siis et harrasta virallisesti :shock: ?
Sen verran uskon tietäväni että chi-energina käyttö pidetään tekniikoista sivussa. *Ja se ei ole jedivoima. :P Ihan luonnollinen juttu sekin.
Uskot tietäväsi :shock: ?
Ja kuten sanoin, ne perusasiatkin tulee harjoiteltua hermopistekamppailussa.
Eli siis tiedät jotain hermopisteharjoittelusta? Mutta et "virallisesti"?

Tarkoitus ei ole provota vaan kysyä ,että avasitko keskustelun asiakkaan vai palveluntarjoajan puolelta.? :)
No pikku provo liittyen Chi:in. :)
En lyönnyt , hän vain horjahti nyrkkiini.
Kristian Hyvärinen
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 71
Viestit: 6487
Lauteille: Kesäkuu 2006
Paikkakunta: Tampere

#36

Viesti Kristian Hyvärinen »

Yamazu kirjoitti: Tosin, en tiedä mainitseeko herra Dillmanin laji otsassa olevan jonkin "hermopisteen"...
Mainitsee se. Tai jos ei se niin Kauhasen jatkama Ryukyu-Kempo. Tai jos ei sekään niin siellä on silti sellainen. Minun kokemukseni mukaan. :p
... well, that aged like milk.

If you're not perfect, there's something wrong with you.

- George Carlin
Kristian Hyvärinen
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 71
Viestit: 6487
Lauteille: Kesäkuu 2006
Paikkakunta: Tampere

#37

Viesti Kristian Hyvärinen »

Takakäsi kirjoitti:
AnarkiaMies kirjoitti:
Minähän en virallisesti hermopistekamppailua harrasta, joten tekniikoista en osaa sanoa paljoa.
Siis et harrasta virallisesti :shock: ?
Sen verran uskon tietäväni että chi-energina käyttö pidetään tekniikoista sivussa. *Ja se ei ole jedivoima. :P Ihan luonnollinen juttu sekin.
Uskot tietäväsi :shock: ?
Ja kuten sanoin, ne perusasiatkin tulee harjoiteltua hermopistekamppailussa.
Eli siis tiedät jotain hermopisteharjoittelusta? Mutta et "virallisesti"?

Tarkoitus ei ole provota vaan kysyä ,että avasitko keskustelun asiakkaan vai palveluntarjoajan puolelta.? :)
No pikku provo liittyen Chi:in. :)
En virallisesti harrasta enkä ole harrastanut. Pitäkäämme kuitenkin chi-energian käyttö tästä keskustelusta sivussa koska siitä voisi syntyä aikamoista sanaharkkaa.

Virallisesti en harrasta, tunnen kuitenkin "hermopisteharrastajia", näiden lajia, tämän tekniikoita, niiden sovellusta jne. Juu, "virallisesti" olen pelkkä kadunmies joka ei harrasta muuta kuin Tang Langia. Ja tuo - 'tekniikoista en tiedä paljoa' oli lähinnä tarkoitettu sanomaan että tiedoissani saattaa hyvinkin olla aukkoja ja joidenkin tekniikoiden käyttöä en ymmärrä. Sanotaan vaikka että tiedän jonkin verran lajista, olen kokenut vähän ja osaan vähemmän.
... well, that aged like milk.

If you're not perfect, there's something wrong with you.

- George Carlin
juha212
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 71
Lauteille: Toukokuu 2005

#38

Viesti juha212 »

Samppa on ite yks kävelevä hermopiste. ihan sama potkaseeko se vai potkaseeko ite niin aina sattuu! :D
Mut asiaan, onhan se niinkin että vaikka ns. hermopisteet olisivatkin olemassa että kun lyön ensin tuonne kylkeen tiettyyn pisteeseen joka aktivoi jonkun muun pisteen ja siihen hivauttamalla kaveri tipahtaa helpommin niin onhan se esim. nyrkkeilyssä tai missä tahansa kamppailussa helkutin vaikeaa kun kaverit osaa suojata, liikkua, väistää ja vetää takaisin. Se on vähän lyötävä sinne missä paikka on auki.
Kuvake
AriJ
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 53
Viestit: 12708
Lauteille: Tammikuu 2005

#39

Viesti AriJ »

juha212 kirjoitti: Se on vähän lyötävä sinne missä paikka on auki.
juha212 on ymmärtänyt kamppailun olemuksen.

PS. tähän ei voi laittaa hymiötä kun se merkkais että toi sanomani on vitsi. Mutta jos en laita hymiötä niin joku voi ajatella että kettuilen... mutta kun en, vaan tuostahan siinä on kyse!!!!
______________________
Kristian Hyvärinen
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 71
Viestit: 6487
Lauteille: Kesäkuu 2006
Paikkakunta: Tampere

#40

Viesti Kristian Hyvärinen »

Juha, olet aivan oikeassa. Hermopisteiden käyttö saattaa onnistua siinä tai ei saata onnistua. Mutta jos kunnon koukku leukaan onnistuu niin miksei pari napautusta muuallekin kehoon. ;) Hermopistekamppailussa on myös sellainen hyvä puoli että siinä oppii tunnistamaan noepasti oman kehonsa heikkoudet. Muista lajeista en mene sanomaan onko niissä tätä puolta, tietämätön kun olen.

Ja eihän hermopistekamppailussakaan haeta hermopistepaikkaa vaan aukiolevaa paikkaa, niin kuin istekin sanoit - on lyötävä sinne missä paikka on auki. :)
... well, that aged like milk.

If you're not perfect, there's something wrong with you.

- George Carlin
Jopo
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 11
Viestit: 2241
Lauteille: Lokakuu 2005
Paikkakunta: Pori

#41

Viesti Jopo »

Yamazu kirjoitti: Itse en myöskään noita "kiu-energioita" tähän yhtälöön ole laskemassa ihan helpolla, vaan puhun - Andya lainatakseni :) - "nyrkki kohtaa leuan" tason asioista :D
Nyt ollaan samalla aaltopituudella.
Olen ymmärtänyt samoin, että pisteitä on useita. Dillman ei kai tosiaan ole opettanut nyrkkeilijöitä lyömään leukaan (mutta kuka on? :D ), eikä myöskään ole keksinyt kehoon noita heikkoja kohtia, vaan ne ovat olleet siellä... kauan.
Minun kritiikkini kohdistuukin enemmän näihin, jos "napautan tuohon, tuohon, tuohon ja sitten sipaisen nilkkaa niin sydänräjähtää ja tyttökaverijättää sinut" tekniikoihin. Se, että leuka ja maksa on nimetty hermopisteiksi ei minulle todista kaikkea muuta lajin yhteydessä sanottua todeksi. Yksi puu ei vaan tee vielä metsää.
” Liiasta nestetankkauksesta seuraa ainoastaan se, että paska lentää keihästä kauemmaksi.”
Rädyn ohje kaikille urheilijoille
juha212
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 71
Lauteille: Toukokuu 2005

#42

Viesti juha212 »

Niin tai lyötävä ja toivottava että paikka on auki. se on sitten eri asia onko siellä se hermopiste vai ei ja sattuuko osumaan oikeassa kulmassa yms.
Kuvake
L.K.
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 25
Viestit: 12812
Lauteille: Huhtikuu 2005
Paikkakunta: Kotka
Etulaji: Defendo
Yhteystiedot:

#43

Viesti L.K. »

Hermopisteistä puhuttaessa useimmiten epäuskoa herättää juuri nämä ääni-ja no-touch tyrmäykset joihin en itsekään usko,ennen kuin henk.koht koen.Olen niitä nähnyt läheltäkin,mutta nuo menevät itselläni yli hilseen..

Sen sijaan näitä pienellä kopautuksella tehtäviä tyrmäyksiä olen nähnty myös suht paljon,samaten erilaisia hermopistemanipulaatioita,joiden kohteenakin olen ollut.

Mielestäni hermpisteet tai kipupisteet,miten niitä nyt haluaa nimittää,ovat parhaimmillaan hallintaotteissa. Mutta niitä voidaan myös käyttää lyönteihin ja potkuihin,mutta mielestäni ne ovat enemmänkin vain "hyviä paikkoja" hyökätä kuin mitään maagisia tyrmäysnappuloita.
"He´s too much blackbelt for you"- Tuntematon setä ravintelissa.
Kuvake
Sylvesteri
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 1535
Lauteille: Marraskuu 2005

#44

Viesti Sylvesteri »

Samppa kirjoitti: Tehtiin pienimuotoinen testi kaverin kanssa vappuaamuna noin klo 5:00, kun hieno idea saunan lauteilla istuessa tuli mieleen. Kaveri treenannut noita hermopistejuttuja ja minä en ikinä. Neljä yritystä tuloksena kaveri kolmesti selällään olohuoneen parketilla ja kerran selällään ilmat pihalla. Tähän halusi lopettaa. Käytin itse tuossa tilanteessa neljä alapotkua ja yhden polven. Aamulla tosin heikotti ja päätä särki. Liekkö polarisaatio kääntynyt minua vastaan pisteiskujen seurauksena vai tuleekohan pisteiden vaikutus muuten vain pienellä viiveellä :roll:

No eihän tällä mitään tekemistä homman toimivuuden kanssa ole mutta kerrottakoon nyt näin henkilökohtaisena kokemuksena aiheesta.
Sinä olet huono testihenkilö, koska pärjäisit ihan samalla tavalla 90%:lle nyrkkeilyn, potkunyrkkeilyn ja thainyrkkeilyn harrastajista.
Mietinnässä.
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 29
Viestit: 93914
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

#45

Viesti Mika »

Takakäsi kirjoitti: Tai sitten "mode" lähti kalaan. :shock:
:maahan:
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 15 kurkkijaa