Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Hermopistekamppailusta

Muun maailman lajit

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 29
Viestit: 93960
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

#631

Viesti Mika »

Kuusikko kirjoitti: Kaiken tyhjentävimmän analyysin noista hermopistejutuista poimin sivukorvalla eräästä Jaakko Dahlbackan one-linerista, kun tämä totesi seuraavaa: "On noi hermopistemiehet aika ukkoja, kun matsissakin tähtää tollaiseen sormenpään kokoiseen maaliin. Mulle oli ainakin riittävän vaikeeta kehässä yrittää osua pään kokoiseen maaliin". ;)
Joko tämä lainaus on asiayhteydestään irti revitty vitsi, jolloin vastuu on sinun, Kuusikko, tai sitten se on asiasta kovin vähän tietävän kommentti.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
sinappi
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 3303
Lauteille: Tammikuu 2006
Etulaji: Taihojutsu
Takalajit: Brasilialainen jujutsu, vapaaottelu, lukkopaini, Bujinkan budo taijutsu, Hontai Yoshin-ryu jujutsu, judo, taekwondo ja muay thai.

#632

Viesti sinappi »

ed von virtanen kirjoitti: ihan lyhyesti: toi energia on todellista!
tietämättömien viisastelu ja arvailu ei käsittääkseni johda mihinkään.
menkää kokeilemaan kas-pin riihi/pimeäoppia kaarlo valkosen leirille.
omat käsitykset muuttui aikanaan vaasassa kyseisellä leirillä.
mä olen aika skeptinen persoona enkä ihan helposti usko kaikkee mitä sanotaan...

uskoo ken tahtoo
Kehen viittaat tietämättömien viisastelulla? Onko sinusta viisastelua esittää vaikkapa sellainen väittämä, että keijuja ei ole olemassa? Enhän minä sitä tiedä kun en ole etsinyt käsiini jokaista keiju-uskovaista ja antanut näiden todistaa toisin. On vain paljon asioita, jotka puhuvat sen puolesta, ettei keijuja tosiaan ole. Silti jos tilaisuus tulisi, menisin kyllä mielelläni Valkosen pimeäoppiin.

Minä en lapsena uskonut, että kaksi umpinaista metallidonitsia saa yhdistettyä rikkomatta vähintään toista renkaista, mutta seurattuani livenä Simo the taikurin esitystä käsitykseni muuttui.
Kuvake
DeusVult
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 8469
Lauteille: Kesäkuu 2007
Paikkakunta: Helsinki

#633

Viesti DeusVult »

Mina voin ainakin omasta puolestani sanoa, etta minulla ei ole minkaanlaista kokemusta naista kamppailun "yliluonnollisista" osa-alueista. Olisi hauska joskus nahda kaytannossa, joutua vaikka itse maalitauluksi.

Jollekkin alan seminaarille olisi kiva osallistua, mutta vahan pelkaan etta niissa ei valttamatta toivoteta tervetulleiksi meita jo valmiiksi skeptisia ja negetiivisia ennakkokasityksia omaavia henkiloita...? :?
Peter Karis
DJJV Ju-Jutsu, historiallinen kikkailu.

Onko kuvittelu totuutta oikeaa?
Onko totuus onttoa kuvitelmaa? Liike vai staattisuus, vai Pieksämäen asemalla blues?
Urkki
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 368
Lauteille: Maaliskuu 2006

#634

Viesti Urkki »

DeusVult kirjoitti: Jollekkin alan seminaarille olisi kiva osallistua, mutta vahan pelkaan etta niissa ei valttamatta toivoteta tervetulleiksi meita jo valmiiksi skeptisia ja negetiivisia ennakkokasityksia omaavia henkiloita...? :?
Päinvastoin.. Nämä seminaarit olisivat huomattavasti tylsempiä jos niissä ei kävisi ketään toisin ajattelevia.
Näin olen ittekkin polulle joutunut.
Tervetuloa vain! :bow:
ed von virtanen
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 261
Lauteille: Maaliskuu 2007
Paikkakunta: Jyväskylä

#635

Viesti ed von virtanen »

sinappi kirjoitti:
ed von virtanen kirjoitti:ihan lyhyesti: toi energia on todellista!
tietämättömien viisastelu ja arvailu ei käsittääkseni johda mihinkään.
menkää kokeilemaan kas-pin riihi/pimeäoppia kaarlo valkosen leirille.
omat käsitykset muuttui aikanaan vaasassa kyseisellä leirillä.
mä olen aika skeptinen persoona enkä ihan helposti usko kaikkee mitä sanotaan...

uskoo ken tahtoo
Kehen viittaat tietämättömien viisastelulla? Onko sinusta viisastelua esittää vaikkapa sellainen väittämä, että keijuja ei ole olemassa? Enhän minä sitä tiedä kun en ole etsinyt käsiini jokaista keiju-uskovaista ja antanut näiden todistaa toisin. On vain paljon asioita, jotka puhuvat sen puolesta, ettei keijuja tosiaan ole. Silti jos tilaisuus tulisi, menisin kyllä mielelläni Valkosen pimeäoppiin.

Minä en lapsena uskonut, että kaksi umpinaista metallidonitsia saa yhdistettyä rikkomatta vähintään toista renkaista, mutta seurattuani livenä Simo the taikurin esitystä käsitykseni muuttui.
no ihan noin yleisesti! mua vähemmän kiinnostaa ketään yksittäistä kirjuutteliaa alkaa moittimaan...
mutta ku toi yleisasenne tuntuu olevan että jos ite ei tajua nii homma ei toimi.
kas-pin on yksi niistä opeista jota ei opita päivässä nettiä selaamalla
ehkäpä just sen takia toi negatiivisuus...
Kuvake
AriJ
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 53
Viestit: 12708
Lauteille: Tammikuu 2005

#636

Viesti AriJ »

ed von virtanen kirjoitti: kas-pin on yksi niistä opeista jota ei opita päivässä nettiä selaamalla
ehkäpä just sen takia toi negatiivisuus...
Hmm, mikähän olisi sitten semmoinen taito - kamppailulajien saralta, kun täällä foorumeilla se aiheena on - joka noin voitaisiin oppia...? Varmaan sitä on historiaa ja teoriaa ja perinnettä jotka voikin, juuh....
______________________
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 56
Viestit: 16107
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

#637

Viesti Kari Aittomäki »

Tällasta tekstiä sitte tullut.

En kovin mielelläni vetäisi kokemuskorttia esiin.
Miusta on mukava kuulua kamppailuyhteisöihin joissa on vähä kaikenikäistä sakkia. Ensinnäkin käytännön syistä, olen tehnyt senverta outoja elämäntapavalintoja että suorat vertaisryhmät on joko toivottomasti lain ulkopuolella tai sitten yhteiskunnan turvaajien intohimoisinta osastoa.
Edelliseen en tahdo ja toiseen mua ei huolittu. yyh, säälittää tää mää. Oviltaki aina sain kenkää.
Toiseksikin, jangstereita jeesatessa tulee sellanen ikäänkuin normaali olo. Ihan ku ei ois tehny arveluttavuuksia, tai että ne tehdyt tekoset vois ainakiniinku kääntää hyödyllisyden suuntaan.

Mutta tosiasia on kuitenkin, että olen aikamoisen kokenut myllyttäjä ja säilyttänyt toimintakykyni myös hyvin ikävissä paikoissa.
Ja ne ikävät paikat on hyvin outoja paikkoja joissa tapahtuu outoja asioita.
Mua aina vähä haukotuttaa se mekaaninen maailmankuva, jossa sisäerityksellä koetaan selittää tappelijan sisäisiä tiloja.

Tajuan kyllä kontrollintunteen tarpeen mutta...
Se joka EI ole käynyt Pleasuredomissa ei voi tajuta sitä jumalatonta voimantunnetta mikä tosimyllytykseen liittyy. Etenkin siinä vaiheessa kun huomaa että traditiolajit, kohdallani karate, on suunniteltu nimenomaan sen Mikä-mikä-maan navigaattoreiksi.

Samoin, se joka EI ole kokenut hengenlähdön mahdollisuuden riemastusta ei vaan kunnolla kykene tajuamaan aistiensa ja fysiikkansa ja koko olemisensa valtavaa kapasiteettia. Kun tulee tosiseikaksi se, että uhkaajan voi kohdata ja aivan todella kohtaloonsa vaikuttaa. Ne kaatuu kun niitä tarpeeks takoo. Kreegah Bundolo.
Se on aika nastaa olla supermies, vaikka vaan sen ohikiitävän hetken.
Ikävä kyllä salilla tai edes kehässä tai tatamilla niihin sfääreihin ei pääse kuin ihan reunalle.
Ei edes teh streetillä, jollei sitten hakeudu futisfirmoihin. Joissa se yhteisöllisyyden heimorumpu lähdettää sällinsä sinne kuun pimeälle puolelle.

Sille tilalle johon hengenhädässä joutuu/pääsee, sille ei multa ainakaan adjektiiveja löydy. Ellei sitte väkevä.
Se on hyvin väkevää olemista.
Ja ei, hurrrjia harrastamalla ei pääse kuin lähelle. Olen hyppinyt ja laskenut ja kiipeillyt ja matsaillut ja ajanut jopa autolla kovaa, jee.
Ei lähellekään. Tai lähelle mutta vain aika.


Kamppailumetodien huuhaajutut raottavat sitä lootaa, pannaanpa merkille että kaikki hermopiste/vaistoammunta/riihiopit vaativat treenivuosia eli perusmyrkkyjä upotakseen kunnolla.
Tämän enempää en osaa asiasta kirjottaa tällälyömällä.

Niin, se Sinapin sinappi.
Kuule, olet aivan oikeassa.
Kun menen treenaamaan metodeja muitanuita, olen totaalisen kritiikitön. En arvota annettua oppia mitenkään, imen kaiken sellaisenaan. Suodatan tiedon kotona ja sulatan osaksi itseäni. Se on mun tapa. Olen kiinnostunut oppimaan lisää, juusii.
Mutta suilta jä varmaan lukematta se kohta, jossa kerroin otaksuentoivovani että Dillman käytti mua ukena koska en ole manipuloitavissa.
Se tarkottaa sitä etten tipu jos ärsyke ei ole riittävä.
Se kopsutteli mua tämän tuosta ja veteli lukoila pitkin laattioita.
Aina olin kontrolissa eli tietoisuudessani, paitsi sen yhden kerran kun kysyin katasovellusta hyvin oudolle kahdenkädenhyökkäykselle.
Kops ja putosin ku rätti. Tosin pomppasin heti ylös mutta putoaminen oli totaalinen. Virta vek.

Jos tahdot tuon selittää suggeroinnilla, ole hyvä vain. Mikä vaan varpaita lämmittää.
Mulle se selitys ei kelpaa, halusin ja haluan oppia sen jutun ja olenkin jo jossain vaiheessa.
Mutta hei, kiitos mielipiteestäis!

edit:
Miksi en tahtois käyttää kokemuskorttia on yksinkertaisesti se, että se taannuttaa juttelun. Potkun erinomaisuus on juurikin se, että veteranot pääsevät juttelemaan samanveroisasti nuorempien heimolaistensa kanssa.
Se on oikeesti hyvä juttu.
sinappi
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 3303
Lauteille: Tammikuu 2006
Etulaji: Taihojutsu
Takalajit: Brasilialainen jujutsu, vapaaottelu, lukkopaini, Bujinkan budo taijutsu, Hontai Yoshin-ryu jujutsu, judo, taekwondo ja muay thai.

#638

Viesti sinappi »

Aittomäki:
Niin no... Kai se on vaan uskottava, että siinä tilassa kun tappelee hengestään, kokee jotain ihan muuta. Tällaisella räkänokalla ei ole kuvailemastasi tositosimyllystä todellakaan muuta kokemusta kuin naavapartojen tarinat - ja hyvä niin, liikaa menetettävää.
Ja jännä, että mainitsit nuo futisfirmat, koska olen pitänyt niitä lähinnä rinnastettavina ammisskineihin.

Minä taas näen, että perinnelajien metodit kohdata mikämikämaa ovat vain tapa käsitellä kamppailun psykologiaa siinä missä modernien RBSD-lajien teoria stressireaktioista ja niiden torjunnasta. Jo muinaiset spartalaiset opettelivat keinoja taistella fobosta, taistelukauhun jumaluutta vastaan, ja japanilaiset koulut tuntevat käsitteen soturivärinä. Kummassakin tapauksessa kyse on kemiasta, mutta koska spartalaiset ja japanialaiset lähestyivät ilmiöitä eri kantilta kuin moderni tiede, päätyivät he erilaisiin selityksiin ja ratkaisuihin ilmiöille. Varmasti toimiviin ratkaisuihin, mutta joissa asioista ei puhuta niiden oikeilla nimillä.

"Mekaanisen maaimankuvan" antamat selitykset sille mielettömälle kokemukselle saattavat tuntua riittämättömiltä, mutten ymmärrä miten voi tuntua järkevämmältä selitys sellaisten ihmisten keskuudesta, joiden uskomukset ylipäänsä ovat silkkaa taikauskoa.

Esimerkiksi unihalvaus voi tuntua kohtaamiselta demonin kanssa, mutta kun ilmiön todellista syntyä on tutkittu, niin harvempi lienee enää uskoo siihen liittyvän mitään yliluonnollista.

Eli: vaikka tuntemus olisi kuinka kova ja käsittämätön, ei selityksen tarvitse mennä tonttu-osastolle. Mutta kuten sanoit: "Mikä vaan varpaita lämmittää." :)

Ainiin... ja kokemuskortti ei edes toimi tämänkaltaisissa asioissa, koska kyse on kuitenkin jostain, joka voi tapahtua kenties ainoastaan subjektin pääkopassa ja tällöin tämän henkilön sanaa siitä, että se olisi syntynyt jossain muualla kuin juurikin tämän omassa mielessä, ei voida käsitellä totuutena.
Kuvake
L.K.
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 25
Viestit: 12812
Lauteille: Huhtikuu 2005
Paikkakunta: Kotka
Etulaji: Defendo
Yhteystiedot:

#639

Viesti L.K. »

Futisfirmoja ei kyllä voi verrata amisskineihin,vaikka yhtäläisyyksiä löytynee.Lähinnä siinä,että porukalla on kiva ja rohkeaa piestä muita...
mutta onhan homma kuitenkin aika järjestäytynyttä ja kyse pitkälti jo aikamiehistä,kun taas näissä skinipiireissä aika pitkälti pyörii pentuja.
"He´s too much blackbelt for you"- Tuntematon setä ravintelissa.
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 56
Viestit: 16107
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

#640

Viesti Kari Aittomäki »

Tää on vähä tuskallista, niinkuin odottamattoman aggression kohtaaminen aina.
Mutta mennään nyt. Hankaluutena on, ettei tuossa ole oikein pointteja joihin tarttua, paitsi nuo ikävttuilut ja muut ivallisuudet. Mutta joitakin sentään.

Reality-lajit ja traditiotyylit tosiaankin käsittelevät samaa asiaa erilaisin metodein. Eikös tuo ole verrattain ilmeistä, lajit ovat tapa treenata kamppailua varten. Kaikki muu on vain koristemaalausta.
Selvin ero on, että siinämissä modernimmat tyylit luottavat oikopolkuihin, vanhakoulu vaatii perustavanlaatuisia elämäntapamuutoksia.
Itse en näe kovinkaan suuria eroja muussakuin käytetyssä jargonissa.
Se, että arvotat mekaanisteknisen mailmankuvan "oikeana" ja vielä tuollaisella kielenkäytöllä.. antaa ikävä kyllä kuvan pelkästä pinnallisuudesta.

En ole käynyt japanilaista koulua joten en tiedä niistä, mutta treenamissani japanilaistyyleissä ei kyllä ole vielä vastaan tullut sen paremmin soturivärejä kuin -värinöitäkään.
En myöskään tunne amisskinejä, mutta futishuliganismin koukutuksesta muistaakseni jopa tutkimuksia. Koska firmalaiset ovat päällisin puolin jopa tavallisenoloisia työssäkäyjiä.
En myöskään ymmärrä, miten metodi voisi olla subjektiivinen kokemus?
Koko kokemustaakkani esillenoston idea kun oli alleviivata ahaa-elämystäni perinteisten metodien toimivuudesta, siis oikean kamppailun kautta.
Tulkitsen, että hahmotit kokemuksen alleviivaamiseni rehvasteluna ja muitten osaamisen vähättelynä.
Sitten varmaan kirjoitin huonosti koska en ota oikeudekseni vähätellä ketään.
Olen pahoillani, en toki pidä sinua räkänokkana, tai minään.

Ikävää tämmönen.
Kuvake
AriJ
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 53
Viestit: 12708
Lauteille: Tammikuu 2005

#641

Viesti AriJ »

Tuosta kommentistasi ja sen kohteesta, Kari...

Kun et lainaa ketään, niin on vaikea sanoa kenen viestiin viittaat, vai kaikkien, ja silloin saa aika oudon kuvan. Kehotan käyttämään lainauksia viestin selventämiseksi. Kiitos.
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 56
Viestit: 16107
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

#642

Viesti Kari Aittomäki »

Eikös se ole ilmeistä jotta Sinapin?
Onhan tuo edellinen viestinsä kohdistettu suoraan minulle.
Eikä mitenkään erityisen mukavasävyisesti.
Yhyy, mulle ollaan ilkeitä ja modetki vaan punakynittää.
Näin kamalaa ei ole ollu sitte.. sitte.. autokoulun.
Kuvake
suppulam
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 350
Lauteille: Maaliskuu 2006

#643

Viesti suppulam »

Tämä yksi hermopistekamppailun suomalainen guru halusi käyttää minua, silloin noin 16 tai 17v. poikaa, esimerkkinä kuinka tyrmätään jollain mystisellä niskaan huitasulla. Muuten hyvä mutta kun se nyt oli ihan harmiton läppäisy, mutta takanani seissyt "varmistaja" vetäisi minut maahan. "Varmistajan" piti estää etten kolhi itseäni kaatuessa, mutta se oli kyllä hän joka minut kamppasi. Ainoa syy miksen nostanu meteliä julkisesti oli se, että sain gurulta ilmaisen päähieronnan "jotta näköni ei heikentyisi hermoimpulssien sekoituttua".
___________
" onclick="window.open(this.href);return false;
___________
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 29
Viestit: 93960
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

#644

Viesti Mika »

:shock: Ohhoh. Luulin että suomalaiset olisivat tällaisen yläpuolella. Prkl, näköjään kahdesti saan tänään pettyä geeniperimäämme.... :evil: :evil:

Ja olet varma että näin kävi?

Onko muilla tällaisia kokemuksia nimenomaan suomalaisista opettajista?
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
L.K.
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 25
Viestit: 12812
Lauteille: Huhtikuu 2005
Paikkakunta: Kotka
Etulaji: Defendo
Yhteystiedot:

#645

Viesti L.K. »

Mika kirjoitti: :shock: Ohhoh. Luulin että suomalaiset olisivat tällaisen yläpuolella. Prkl, näköjään kahdesti saan tänään pettyä geeniperimäämme.... :evil: :evil:

Ja olet varma että näin kävi?

Onko muilla tällaisia kokemuksia nimenomaan suomalaisista opettajista?
Eräs tunnettu suomalainen hermopisteguru kyllä yleensä teki tyrmäyksensä niin,että jos ei olisi osunut pisteelle olisi äly varmaan lähtenyt ämpäriin joka tapauksessa.Eli kovaa. :D
"He´s too much blackbelt for you"- Tuntematon setä ravintelissa.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 57 kurkkijaa