Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Vanhat suomalaiset tappelutaidot

Muun maailman lajit

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
AriJ
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 15
Viestit: 12708
Lauteille: Tammikuu 2005

#91

Viesti AriJ »

Kari Aittomäki kirjoitti: Eli en siis yhdy tai komppaa näkemystä että Kalle kertoisi muitten juttuja ominaan. Olen laittanut sen jutun sisältämän informaation testiin, niinkuin olen tosielämässä testannut suunnilleen kaiken saamani karkin eli tekniikan.
Hmmh, jos se olisi "omaa juttuaan" niin silloinhan hän olisi sen itse ihan kehittänyt ja kasannut, mutta mukanahan on monien eri henkilöiden opetuksia, kuten kertoilee mies itsekin Budokan artikkelissa; puukko-oppeja useammalta taholta, kiinalaista perimää, japanilaista perimää merimiesajoilta, muukalaislegioonan oppeja...

Ja kun hän on kuitenkin ollut niin monessa lajissa mukana vuosikymmenien saatossa, että johan se olisi outoa jos ei olisi näistä oppia ottanut ja omaansa mukauttanut. Miksipä kai muuten olisi mukana noissa ollutkaan, ellei oppimassa, eikös?

Kyse ei ole siitä etteikö toimisi, varsinkin kuin sinun tasoisesi kamppailija sen toteaa, vaan - kuten sanoin - että osaa herra Valkonen opettaa asian edelleen oikealla tavalla suhteessa oppilaisiinsa.
______________________
hidas hämäläinen
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 5
Lauteille: Maaliskuu 2007

Re: Vanhat suomalaiset tappelutaidot

#92

Viesti hidas hämäläinen »

Hei. Oli pakko vihdoinkin rekisteröityä potku.netiin vastatakseni tähän ketjuun. Ensin taustaa, olen tuntenut erään mustalais"pojan" jo vuosia (n.8) vuotta ja tämän perheen(/suvun, en ole aivan varma kaikista perhesuhteista) ja mustalaisethan tunnetusti kunnioittavat perinteitä,
Mustalaisten puukkotappeluksesta sen verran että vaikka tietoa yhä on niin sitä on hyvin vaikea kaivaa, asia kiinnostaa kovasti ja olen koittanut kohteliaasti kysellä asioita ja jotain tietoa olen saanut.

En tiedä onko "eri alueiden"/erimaiden mustalaisilla puukon käyttötavoissa eroa mutta ystäväni on muutamia juttuja näyttänyt ja eräs hyökkäys on vasaramainen lyönti joka jatkuu viillolla trapetsius(?) lihakseen, eräs puukonkäyttöä leimaava tyyli on että pidetään terästä kiinni jotta ei pistetä/viilletä liian syvälle mutta, kuitenkin tarpeeksi syvälle jotta saa tuhoa aikaan mutta ei kuitenkaan tappaisi toista.

Puukoista yleensä, ystäväni kantaa aina puukkoa mukanaan, puukko on (yleensä) päällystakin oikeassa taskussa josta sen saa nopeasti tarpeen tullen vedettyä esiin ja ystäväni isällä on 2 puukkoa josta toinen on kengässä ja toinen vasemmassa takintaskussa (isä on vasenkätinen).

jos jotain kysymyksiä ilmeni niin kysyä saa ja koitan parhaani mukaan saada asioita selville. mutta nyt nukkumaan.


mode edit: hymiöt poistettu, että numerot näkyy
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 45
Viestit: 16102
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

#93

Viesti Kari Aittomäki »

Josta tuli mieleen että ketä kiinnostaa tämä aihe?
Eli siis suomalaisen romaniväestön puukko/tappelukulttuuri.

Mulla on toki kontakteja sekä korrektisti ilmasiten että historiassa.
Eli tunnen pelimanneja ja olen tapellut mustalaisten kanssa.
Seurustelin myös jonkin aikaa tumman tytön kanssa.

Tämä arkku on kai yhä avaamatta?
Sillä.. Näyttäkääpä mulle manne joka EI osaa myllyttää.
Ja miettikää sitte onko sielä joku juttu taustalla.
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 14
Viestit: 93914
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

#94

Viesti Mika »

Kari Aittomäki kirjoitti: Tämä arkku on kai yhä avaamatta?
On se avattu.

Keklutus
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
hidas hämäläinen
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 5
Lauteille: Maaliskuu 2007

#95

Viesti hidas hämäläinen »

kari minua ainakin kiinnostaa ja voit kertoa lisää joko tässä ketjussa tai tuolla keklutus ketjussa ja olenpa minäkin seurustellut jonkin aikaa tumman tytön kanssa, seurustelu loppui siihen kun tytön veljet/serkut tapasivat minut ja päättivät koittaa antaa selkään, yritykseksi se onneksi jäi.

ja kyllähän romanit tapella osaavat tämän ystäväni sukulaiset ovat kaikki mahottoman kovia sällejä, muutamien kanssa ollaankin otettu viinahuuruissa reiluja matseja, voittoja jä häviötä on tullut riippuen humalatilasta. Puukkohippasille en heidän kanssaan lähtisi.
ka1
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 51
Viestit: 2188
Lauteille: Maaliskuu 2005

#96

Viesti ka1 »

Mustalaisten tappelukulttuuri kyllä kiinnostaa.

Olen yrittänyt hieman ajatella, että mihin tai keihin katse kannattaisi kohdistaa kun haeskelee vanhoja suomalaisia tappelutaitoja. Kyllä mustalaiset ovat minusta kiistatta ensimmäisellä sijalla, koska todistetusti heidän tappelutaitojaan on tähänkin päivään saakka säilynyt ja niitä yhä ilmeisesti harjoitellaan.
Muutenkin koko mustalaiskulttuuri on ollut hyvin otollista tappelutaitojen syntymiselle ja kehittymiselle. Mustalaiset olivat ennenvanhaan kutakuinkin kurjan maineensa veroisia. Tilastot ovat aika hurjia (pakko heittää nyt mutulla, että olisikohan joka kolmas aikuinen mustalaismies ollut tuomittu rikoksesta 1800-luvulla). Lukutaito oli erittäin harvinaista, ja mustalaiset yleensä elivät kiertolaiselämää. Nimenomaan väkivaltarikokset olivat mustalaisten keskuudessa yleisiä. Kiertelevät mustalaisperheet (perheiden miehet) olivat mahdollisesti hyvin kokeneita tappelujoukkioita. Tappelutaito oli välttämättömyys entisajan mustalaisille. Luojan kiitos että mustalaiset kunnioittavat perinteitä, niin että tätä taitoa on säilynyt. Muualla Suomessa ei näytä pahemmin säilyneen. On kyllä ollut. Miten paljon, minkälaista... hitto jos joku vois jonkun kunnon tutkimuksen tehdä joskus aiheesta, vai pitääkö ite. :p Olisikohan se folkloristiikkaa? No mutta joo.
Mustalaiset olivat hevosmiehiä, ja yksi mustalaisten kuuluimmista tappeluaseista loogisesti liittyykin tähän, nimittäin ratsupiiska, moskulaksinin jossainpäin kutsuttu (moskulaksi on varmaan kutsuttu kaikkia aseita :lol: ). Tässä kuva mustalaisen ratsupiiskasta:
Kuva
hidas hämäläinen kirjoitti: jos jotain kysymyksiä ilmeni niin kysyä saa ja koitan parhaani mukaan saada asioita selville. mutta nyt nukkumaan.
Tiedätkö onko tuntemiesi mustalaisten puukot itse tehtyjä?
hidas hämäläinen
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 5
Lauteille: Maaliskuu 2007

#97

Viesti hidas hämäläinen »

puukot joita he normaalisti kantavat ovat kaupasta ostettuja (käytännön syistä) mutta kaverillani on puukko jonka hän sai 15vuotis "lahjaksi" joka on kuuleman mukaan hänen isoisänsäisän tekemä puukko joka ilmeisesti kulkee aina perheen vanhimmalle pojalle.
Torsti Toivola
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 79
Lauteille: Syyskuu 2006
Paikkakunta: Helsinki

#98

Viesti Torsti Toivola »

Jep, kyllähän tuo romanien puukonheilutus kiinnostava aihe on. Ja ihan mielenkiintoista olisi mennä vähän pidemmälle kuin vain puheiden tasolle...
Ehkä joskus tulevaisuudessa on aikaa paneutua asiaan...
Torsti Toivola,
Ihminen
saarikko
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 1567
Lauteille: Maaliskuu 2005

#99

Viesti saarikko »

ka1 kirjoitti: Mustalaiset olivat ennenvanhaan kutakuinkin kurjan maineensa veroisia. Tilastot ovat aika hurjia (pakko heittää nyt mutulla, että olisikohan joka kolmas aikuinen mustalaismies ollut tuomittu rikoksesta 1800-luvulla). Lukutaito oli erittäin harvinaista, ja mustalaiset yleensä elivät kiertolaiselämää. Nimenomaan väkivaltarikokset olivat mustalaisten keskuudessa yleisiä. Kiertelevät mustalaisperheet (perheiden miehet) olivat mahdollisesti hyvin kokeneita tappelujoukkioita. Tappelutaito oli välttämättömyys entisajan mustalaisille. Luojan kiitos että mustalaiset kunnioittavat perinteitä, niin että tätä taitoa on säilynyt. Muualla Suomessa ei näytä pahemmin säilyneen. On kyllä ollut. Miten paljon, minkälaista... hitto jos joku vois jonkun kunnon tutkimuksen tehdä joskus aiheesta, vai pitääkö ite. :p Olisikohan se folkloristiikkaa? No
Ei sitä kovin kauaa ollut kun aikuisromaniväestöllä 40 % oli rikosrekisteri :shock:
81 Martti Grönfors kirjoitti romanikulttuurista, menee sosiologian puolelle eikä käsittele tappelutekniikkaa. Muuten hyvä kirja, saa käsityksen miten *oikeudenhoito* järjestyy heimokulttuurissa.
Kuvake
Paappa
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 12
Viestit: 12787
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

#100

Viesti Paappa »

Yliopistoaikana kuuntelin Grönforsin luentoa mustalaiskulttuurista. Häneltä kuulin ensi kerran tästä mustalaisten tavasta käyttää puukkoa eli peukalo-otteesta, ettei tule turhia ruumiita. Sisäinen oikeusjärjestelmä kai myös ainakin yrittää estää kuolonuhreja verikoston seurauksena.
"Always keep an edge on yr knife, son, always keep an edge on yr knife
'cause a good sharp edge is a man's best hedge against the vague uncertainties of life"
(Corb Lund)
Kuvake
Kyynikko
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 18
Viestit: 3467
Lauteille: Marraskuu 2006
Paikkakunta: Helsinki
Takalajit: MMA, shootfighting, eurooppalainen jujutsu, Latosa escrima, Pekiti tirsia kali, judo, voimankäyttö.

#101

Viesti Kyynikko »

Grönforsilla tuli aluksi muutamia pikku mokia haastatteluissa. Kun tuli puhe siitä, miksi puukkoa kannetaan aina mukana, oli vastaus "Jos tien päällä tulee jotain, niin milläs sitten otat?." Siis jos ei ole puukkoa. Kunnon sinisilmäisenä sosiologina G. oletti että kyse on vaikka voin ottamisesta rasiasta, ja että tämäkin ilmentää miten puukko on lähinnä käyttöesine.

No, sitähän "ottaminen" ei mannekielessä tarkoita....

Mistä muuten sait tiedon tuosta mustalaisten rikosrekisteriosuuksista? Kiinnostaisi, herkkä aihe sosiaalipuolen tutkijoille, luin aiheesta tutkimuksen joskus ja tekijä sanoi että rekistereistä ei juuri ole tutkittu "rotuosuuksia".Hän oli tarkastellut jotain "tuntomerkkirekisteriä" (KRP??) mistä oli saanut selville mustalaisten suuremman osuuden.Puolitoista -kaksinkertainen valkolaisiin (ellen väärin muista).

Itse olen nähnyt vain tekstimuotoisia "alan tilastoja" joissa ei rotua ole mainittu.

P.S. G. kuvaa hyvin mannejen kykyä pysyä ajan tasalla yhteiskunnan tapahtumista. Yhdessä vaiheessa muuttivat joukolla Ruotsiin koska heimolaisilla huhu levisi että Neuvostoliitto valloittaa Suomen. Yksityisyrittäjinä :badgrin: eivät arvostaneet ajatusta. Sanomalehdet eivät nähtävästi olleet ainakaan kahdeksankymmentäluvulla ykköslukemista.
"Ei pidä syyttää peiliä jos nenä on vino." - Nikolai Gogol

Mukamas viisas. Mukamas keppimiäs.
saarikko
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 1567
Lauteille: Maaliskuu 2005

#102

Viesti saarikko »

Kyynikko kirjoitti: Mistä muuten sait tiedon tuosta mustalaisten rikosrekisteriosuuksista? Kiinnostaisi, herkkä aihe sosiaalipuolen tutkijoille,
..
Itse olen nähnyt vain tekstimuotoisia "alan tilastoja" joissa ei rotua ole mainittu.
Juuh, herkkiä on aiheet.

Muistikuvani mukaan eräs romanirouva sanoi sen 96, kun oli avustamassa sukulaismiehiään käräjillä. Oli itse romaniaktiivi ja ilman rekisteriä -fiksu ihminen. Sitä vain jäin miettimään, että mistä tuo valkolaisten 2 % on päähäni jäänyt. No, ilmaisia neuvoja -vastuu sen mukaan.
J. Suojanen
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 18
Viestit: 1454
Lauteille: Kesäkuu 2006

#103

Viesti J. Suojanen »

tuossa oli eräs hiiltynyt vanha metallityöntekijä kiusankohteena eräänä päivänä.
Käsiin sattui sitten puukko jolle hän pisti sormen terälle ja tokaisi "tuohon merkki miten syvälle uppoaa". :lol:
Olin jo pari sekunttia aikeissa vetää pataan, kunnes tajusin ettei tyyppi tosissaan mitään aijo tehdä.

Olen saanut siunauksekseni itseni vanhemman ja kokeneemman ryyppyporukan seuraan, jotka ovat maailmaa kiertäneet ja heillä näyttää olevan hyvinkin selvä käsitys tappelemisesta... jokseenkin ihmettelen noiden tekniikoiden samankaltaisuutta joista olen täällä saanut lukea ja sitten tuolla metallimiehiltä kuulla. :D

Onko tässä itselläni kenties oiva tilaisuus oppia vanhoja Suomessa olevia taistelutaitoja oikein konkareilta? :binky: Ainakin jätkillä on helvetisti itsevarmuutta ja asennetta.. jokseenkin vanhollisen oloisia kohta eläkkeelle jäävää porukkaa.
J. Suojanen
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 18
Viestit: 1454
Lauteille: Kesäkuu 2006

#104

Viesti J. Suojanen »

Päivittelyä tuohon metallimiehiin, että toivon heitin nurkkaan vaikkakin tuo kovin uhooja onkin pohjanmaalta kotoisin. :lol: Näin hänet kerran "toiminnassa" ja jätkähän loikki kuin pikkupoika keppihevosen kanssa... :lol: :shock:
Teoriassa hommat voivat olla hallussa, mutta kovin oli kömpelön ja sattumanvaraisen näköistä liikkumista sällillä toinen kylki edessä ja "hevoslaukkahyppyjä" tehden eteni kädet nyrkissä olkapäissään kiinni. :D
Kuvake
Akuma
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 1030
Lauteille: Elokuu 2005
Paikkakunta: Tampere

#105

Viesti Akuma »

Hitto kun ei mistään tahdo löytyä videotallenteita rytkypolkasta. Hakuvinkkejä?
Matti Vanhanen

"We do not become 'masters of form'; instead, we hopefully train long and hard enough that the form 'masters' us."
-Ellis Amdur
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 18 kurkkijaa