Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Capoeira-toiminnan laajuus Suomessa

Muun maailman lajit

Valvoja: Valvoja

Kuvake
Samurai
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 318
Lauteille: Marraskuu 2005
Paikkakunta: Baía

#31

Viesti Samurai »

Ohoh.

Sen lisäksi että se olisi suomen skenessä sensaatiomaista, on se mielestäni sensaatiomaista myös sen takia että tällöin Cabeca olisi (ilmeisesti) hypännyt Senzalassa parinkin vyön yli ja vielä kohtalaisen nopeasti. -> asia josta minulla ei ole aiempia näköhavaintoja (alempia vöitä tietysti on hypitty)

Varmistakaa siis huhu notta onko perää.
Capoeira on Capoeiraa. Mikä tahansa muu määritelmä on puutteellinen.
Kuvake
Carrapicho
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 99
Lauteille: Heinäkuu 2006
Paikkakunta: Raahe

#32

Viesti Carrapicho »

Morjensta lauteille. Täällähän käy vilkas keskustelu....laitetaan nyt sitten meidänkin toiminnasta hieman jotain tänne juttuun mukaan....

Acao Liberdaden alkuperästä voi lukea tarkempaa historiikkiä kotisivuiltamme osoitteesta http://www.acaoliberdade.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

Mestre Canelãon synnyinsijasta en ole tietoinen, mutta aika kaukana Bahialta kuitenkin toimipaikka sijaitsee. http://www.mcn.org.br/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sieltä Koillis Brasilian suunnasta se periytyy tuo meidän regional pääsuuntauksemme, mutta kunnon capoeiristahan pelaa peliä kuin peliä...eiks niin?... käsitettä contemporane eivät opettajamme juurikaan tunne. Vyöjärjestelmämme on sama sukua Boa Vontaden kanssa, eli Mestre Itapoanin perustama ABPC organisaatio.

Heinäkuun lopulla pidettävää Ginga na Mata leiriämme, sekä syyskuun alussa olevaa batizado/troca de cordas tapahtumia silmälläpitäen suomeen ovat saapuneet nyt....Contra-Mestre Cobra ja Professor Ita Silva. Contra-Mestre Bocão ja Professor Edson Silva do Vale saapuvat parin viikon päästä.


Ilmoittautumisohjeet leirille ja yleiset treeniaikataulumme yms. matskut löytyvät kotisivuitamme.

Lämpimästi tervetuloa.
Kuvake
Questao
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 17
Viestit: 2450
Lauteille: Huhtikuu 2006

#33

Viesti Questao »

Hei.

Et sattuisi Carrapicho tietämään tuon Canelãon opettajaa? Olen kyllä lukenut tuon nettisivun tekstit jo aikaisemmin, mutta siellä ei sanota muuta kuin että hän on aloittanut capoeiran treenaamisen 1980-luvun alussa.

- Q.
Even the chinese cannot do it. It is impossible.

Liity etupotkijaksi!
Kuvake
Carrapicho
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 99
Lauteille: Heinäkuu 2006
Paikkakunta: Raahe

#34

Viesti Carrapicho »

Mielenkiintoinen kysymys...kysäisen huomenna treenien yhteydessä pojilta tuota asiaa ja vastailen sitten sulle.
Kuvake
Carrapicho
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 99
Lauteille: Heinäkuu 2006
Paikkakunta: Raahe

#35

Viesti Carrapicho »

Mestre Canelão on pääasiassa kadulla taitonsa hankkinut capoeirista. Canelão on aikoinansa treenaillut paljon Mestre Indion (http://www.axenatal.com" onclick="window.open(this.href);return false;) kanssa, mutta herrat ovat syystä tai toisesta perustaneet aikojen saatossa kumpainenkin omat academiat. Mestreksi Canelãon on korottanut itse abpc organisaation perustaja Mestre Itapoan.
Kuvake
Carrapicho
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 99
Lauteille: Heinäkuu 2006
Paikkakunta: Raahe

#36

Viesti Carrapicho »

http://www.capoeira4all.org/mestres/index.php?id=10" onclick="window.open(this.href);return false;

Itapoan on siis perustanut kyseisen organisaation 80 luvun alussa ja Canelão on treenannut cappista samoista ajoista lähtien...missä ja milloinkohan lie herrat tutustuneet ja sopineet yhteistyöstä...jaa-a...mut joo tota kautta juuremme jonkinasteisesti juontavat kyllä sinne Bahian suuntaan niinkuin Questao aikaisemmin kirjoitti.
Kuvake
jogistar
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 10
Lauteille: Heinäkuu 2007
Paikkakunta: Helsinki

Linkit vielä

#37

Viesti jogistar »

Loistavaa tietoa, kiitos kaikille!

Oma kontribuutioni aiheeseen on toivonmukaan kattava linkkilista suomen capo-seuroista del.icio.us palvelussa:

http://del.icio.us/tag/capoeira_finland" onclick="window.open(this.href);return false;
tai RSS feedinä: http://del.icio.us/rss/tag/capoeira_finland" onclick="window.open(this.href);return false;

Samat tietysti löytyvät myös Wikipediasta:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Luettelo_s" onclick="window.open(this.href);return false; ... aseuroista

Aika monilla seuroilla näyttää olevan sivuillaan linkkejä muiden seurojen sivuille, mikä on tietty hyvä, mutta harvalla tuo kyseinen lista on ajantasainen.
A.A.
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 1166
Lauteille: Huhtikuu 2005
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu

#38

Viesti A.A. »

Moi! Kuka tuota wikipedian listaa on muuten pitänyt yllä? Aikuisopiston capoeiratunnit on ainakin IMO nykyään luettava aivan omaksi helsinkiläiseksi seurakseen, olkoonkin että tekniset tsydeemit hoidettaneen aikuisopiston kautta. Aikuisopistolla on myös muuta capoeiratarjontaa, mutta prof. Carcaran angolaryhmä on hyvin tiivis oma kokonaisuutensa. :)

Mahdollisen toiveikkaan ilmeisen nähtävästi "yliopiston" capomeininkeihin on myös tässä alkavan lukukauden myötä tulossa ehkä enemmän selvyyttä. Uuden nettisivun pukkaaminenkin olisi tietty aika kulttuuriteko, tuo vanha on jo niin muinaisjäänne, etten oikein näe sen ylläpidon tarkoitusta kuin reliikkinä.
A.A.
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 1166
Lauteille: Huhtikuu 2005
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu

#39

Viesti A.A. »

Päivitystä tähän ketjuun. Kyselin tosiaan siitä Kirkkonummen meiningistä kun lupasin. Kuulemma seuratoimintaa ei enää ole.
Kuvake
jogistar
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 10
Lauteille: Heinäkuu 2007
Paikkakunta: Helsinki

#40

Viesti jogistar »

Moi,

Tultuani Turusta João Granden workshopista ja tavattuani taas liudan capoeiristoja eripuolilta suomea muistin tämänkin ketjun olemassaolon. On jo jonkin aikaa pitänyt tehdä oma kontribuutioni.

Meidän elikä Nativoksen pääopettaja Leo Cabeça aloitteli capoeiran Brasíliassa 1984 mestre Pesadon oppilaana. Leo ja Siri treenasivat pitkään samassa seurassa Brasíliassa ja Leo tuli Suomeen 2002 Sirin kutsumana opettamaan, (eikä siis ole ikinä ollut Sirin oppilas).

Oman yhdistyksen eli Capoeira Nativoksen Leo perusti 2003 ja ryhmämme mestre on Amendoim Senzalasta. Amendoimin lisäksi mm. Marrom ja monet muut myös ei-Senzalalaiset mestret vierailevat säännöllisesti Leon järjestämissä workshopeissa. Contramestrehuhut Leo kuitenkin kiistää.

Täytyypä tästä lähteä treeneihin.
Kuvake
Carrapicho
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 99
Lauteille: Heinäkuu 2006
Paikkakunta: Raahe

#41

Viesti Carrapicho »

Voih... Turussa oli varmasti kivaa. En itse päässyt paikalle johtuen tästä syksyn myötä alkaneesta kelan makaroonidietiistä.

Ahaa, Siri ja Leo ovat siis treenanneet samassa ryhmässä ennen suomeen tuloaan. Molemmat saivat aikoinansa ilmeisesti professorin tittelin tuolta senzalaryhmältä. Toinen on uskollisesti jatkanut senzalan kanssa yhteistyötä ja pysynyt proffana toistaiseksi, toinen eronnut ryhmästä ja noussut muutamassa vuodessa mestreksi? Miten tämä nyt on mahdollista?

Kun tietääkseni melkein mikä hyvänsä vyöjärjestelmä kattaa proffan vyön jälkeen 3kpl contra-mestren graduja joista jokaista pitäsi kantaa kunnialla 5vuotta kutakin, eli yht.15 vuotta. Proffan vyön kantamisaika mukaanluettuna koko homma on aikalailla 20vuotta ennenkuin opettajaksi tulon jälkeen voisi nousta mestreksi.

Pirtsakkaa syksyä kaikille.
Kuvake
Questao
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 17
Viestit: 2450
Lauteille: Huhtikuu 2006

#42

Viesti Questao »

Iltaa vain!

João Suuri oli kuulemma ollutkin aika tapaus, Jyväskylän kaverit ainakin kertoivat monen monta hauskaa juttua. Siitäkin melkein voisi aloittaa oman ketjunsa tai jotain. No mutta asiaan.
Leo Cabeça aloitteli capoeiran Brasíliassa 1984 mestre Pesadon oppilaana. Leo ja Siri treenasivat pitkään samassa seurassa Brasíliassa ja Leo tuli Suomeen 2002 Sirin kutsumana opettamaan, (eikä siis ole ikinä ollut Sirin oppilas).
Vai vuonna 1984 on aloittanut Cabeca capoeiran? Onpas aikaisin, en tiennytkään. Mestre Pesadohan on siis Cordão de Ouro-ryhmän mestre. Joka tapauksessa Sirí ja Cabecahan ovat molemmat silti ennen kaikkea Senzala-ryhmän kasvatteja ja Cabeca on tullut Suomeen tosiaan pitämään tunteja Sirín avuksi vuonna 2002 ja minä olen kyllä aina elänyt siinä uskossa, että Cabeca olisi ollut Sirín oppilas. Olen tosiaan itse ollut siinä batizadossa, jossa Cabeca on saanut sinisen professorin vyön Siríltä, mutta eihän se tietenkään aivan välttämättä tarkoita sitä, että heillä olisi ollut opettaja-oppilassuhdetta. Mutta ei siis toistaiseksi contramestre.
Ahaa, Siri ja Leo ovat siis treenanneet samassa ryhmässä ennen suomeen tuloaan. Molemmat saivat aikoinansa ilmeisesti professorin tittelin tuolta senzalaryhmältä. Toinen on uskollisesti jatkanut senzalan kanssa yhteistyötä ja pysynyt proffana toistaiseksi, toinen eronnut ryhmästä ja noussut muutamassa vuodessa mestreksi? Miten tämä nyt on mahdollista?
Sirí on ymmärtääkseni saanut professorin vyön jo vuonna 1990 ja Cabecan professorin arvo on tosiaan Sirín myöntämä. Sirí on saanut omat mestrenkirjansa ymmärtääkseni viime kesänä herroilta Angolinha, Russo ja Camaleão. Että ei hän nyt ihan muutamassa vuodessa noussut mestreksi, Siríllähän siihen itse asiassa on mennyt poikkeuksellisen kauan.
Kun tietääkseni melkein mikä hyvänsä vyöjärjestelmä kattaa proffan vyön jälkeen 3kpl contra-mestren graduja joista jokaista pitäsi kantaa kunnialla 5vuotta kutakin, eli yht.15 vuotta. Proffan vyön kantamisaika mukaanluettuna koko homma on aikalailla 20vuotta ennenkuin opettajaksi tulon jälkeen voisi nousta mestreksi.
Tosin juurikin Senzalan vyöjärjestelmässä ei ole kuin yksi contramestren arvo, joskaan sillä ei tietenkään ole aivan niin paljoa väliä tässä asiassa. Senzalan arvothan menevät näin:

valkoinen
keltainen
oranssi
harmaa
sininen (professor)
vihreä
violetti
ruskea (contra-mestre)
punainen (mestre).
Pirtsakkaa syksyä kaikille.
Kiitos samoin. :)

- Questão
Even the chinese cannot do it. It is impossible.

Liity etupotkijaksi!
Nenem
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 9
Lauteille: Joulukuu 2007
Paikkakunta: Lappeenranta

korjaus

#43

Viesti Nenem »

Korjaus: Tampereen capoeristat ry:n opettaja Ilkka Saramies on treenannut capoeiraa ainakin vuodesta 2002 (itse aloitin silloin), ellei jo vuodesta 2000 kun Doradon ansiosta capoeira saatiin Lappeenrantaan. Olen kuullut että siellä opettaisi Ilkan lisäksi Capoeira Acao Liberdaden Ita?

Nenem
Kuvake
Samurai
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 318
Lauteille: Marraskuu 2005
Paikkakunta: Baía

#44

Viesti Samurai »

Muutama viimeisin viesti oli livahtanut tutkan ohi, omat kommenttini siis.

Sirille tosiaan jo mainitut mestret Angolinha, Russo ja Camaleao myönsivät mestren arvon viime kesänä, tarkemmin juhannusyönä. Samana vuonna (siis 2007) sirillä tietojeni mukaan tuli 30 vuotta capoeiraa täyteen (sitä oikeen juhlittiinkin pienimuotoisesti).

Cabecalla oli suomeen tullessaan Senzalan harmaa vyö, joka vaihtui siis Sirin toimesta siniseksi vuonna 2003, juhannuskekkereissä sekin. Tällöin sai professor-vyönsä myös Erick.

Dorado taisi viedä capoeiran Lappeenrantaan [aikaisintaan] syksyllä 2001, koska olin itse silloin paikan päällä lajia esittelemässä (ja olin treenannut tuolloin yli vuoden, aloitin siis 2000, ja sain samalla reissulla itse asiassa oman nimeni Siriltä). Ilkka ei mielestäni aloittanut vielä tuolloin, kenties seuraavana vuonna, tahi keväällä? Ainoat keiden muistelen aloitelleen ensimmäisessä vuosikerrassa ja yhä olevan skenessä mukana ovat Porque-spinho (vai miten se nyt kirjoitetaan) ja Vibracao (joka on siis nyt jälleen lappeenrannassa helsingin-vuosien jälkeen). Muitakin saattaa olla, en esim muista aloittiko Vermelinho tuolloin vai hieman myöhemmin, enkä tiedä treenaako hän edelleen.. ja muita en sitten nimeltä tiedäkkään tai muistakkaan.

Eniwei, Jatketaan. Täällä Brasiliassa, Belo Horizontessa, olen myös keskustellut paikallisista kuka-opetti-ja-ketä ja kuka toi capoeiran kaupunkiin -jutuista. Mielenkiintoista, ja monimutkaista, kun ihmisten määrä on moninkymmenkertainen ja laji ollut seudulla jokusen vuosikymmenen kauemmin kuin suomessa :)

Viikon päästä takaisin suomeen sitten.

Axé, Samurai
Capoeira on Capoeiraa. Mikä tahansa muu määritelmä on puutteellinen.
Kuvake
Chapinha
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 12
Lauteille: Huhtikuu 2007
Paikkakunta: Tampere

#45

Viesti Chapinha »

Heips,

Capoeira alkoi Lappeenrannassa vuonna 2001 ja tuolloin aloittivat mm. Baqueta (treenaa nyk. Hml) ja Ninja (joka opettaa myös nyt täällä Lapiksessa).

Vela aloitti minun tietojeni mukaan tosiaan vasta 2002. Porchoespinho taisi myös aloittaa tosiaan ensimmäisessä vuosikerrassa ja samoin Vibbis. Vermelinho treenaa edelleen ja muistelisin hänen aloittaneen vasta puolivuotta myöhemmin kuin ensimmäinen kurssi.

Juup. Eipä muuta. Voin kertoa toki lisää Lapiksen historiaakin jos se jotakuta mietityttää.

- Chapinha
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 1 kurkkija