Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Potku-miitti pystyottelusäännöt?

Keskustelua Potku-tapahtumista ja muista yhteisistä karkeloista

Valvoja: Valvoja

Vastaa
kaik
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 14
Viestit: 1904
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu

Potku-miitti pystyottelusäännöt?

#1

Viesti kaik »

Edellisessä potku-miitissä oli pienimuotoiset BJJ-kisat. Onko edes teoriassa mahdollista kehittää useimmille sopivia pystyottelusääntöjä miittiin? Tärkein kriteeri säännöissä tulee toki olla se, että kaikki ovat vielä matsien jälkeenkin kavereita ja kaikki kykenevät jatkoille. Mutta mitkä säännöt muuten olisi sellaiset, että kaikilla olisi kivaa mutta silti näkisi vähäsen sitä kuka on kuka.

Oma ehdotukseni tälläisiksi lähtisi kotiinpäinvetämällä sovelletuista OMD/HMD-kisojen säännöistä. Suojina säärisuojat, cobra/MMA-hanskat, kypärä, munarit ja hammassuojat.

Sallittuina tekniikoina kaikki heitot, kampit ja kaadot. Potkut vartaloon, päähän sekä reisille ja lyönnit vartaloon. Kiellettyjä tekniikoita lukot, lyönnit päähän, kyynärpäälyönnit, polvipotkut päähän ja tietenkin lyönnit/potkut vyön alle.


Pisteenlasku:

lyönti jonka vaikutuksesta vastustaja on hetken pihalla, 1p
lyönti jonka vaikutuksesta vastustaja kaatuu maahan, 2p
potku jonka vaikutuksesta vastustaja on hetken pihalla, 1p
potku jonka vaikutuksesta vastustaja kaatuu maahan, 2p
onnistunut heitto/kamppi/kaato siten, että itse pysyy pystyssä tai muuten tilanteen herrana, 1p
onnistunut heitto/kamppi/kaato siten, että itse pysyy pystyssä tai muuten tilanteen herrana ja vastustaja ei heti kykene nousemaan (ilmat pihalla tai vastaavaa), 2p
tyrmäys = automaattinen voitto.

Erät vaikka 3x1 min. Jotta kaikki aika ei mene otteluissa.

Nämä säännöt siis ihan puhtaasti siltä pohjalta, mitkä ovat itselle suht tutut ja voinee ottaa matsia kovaa ihan puhtaasti kaverihengessä. Ja kaikkien pitäisi olla kunnossa vielä jatkoja ajatellen. :)

Mitä itse haluaisit lisää/poistaa ja osallistuisitko noilla säännöillä? Itse en vielä lupaa tulevani yhteenkään miittiin, mutta jos tulisin ja olisi pystykisat niin miksikäs en harkitsisi osallistumista..

Edit: Pistelaskusysteemi pienelle fontille. Huono idea. Ja matsien tärkein sääntö boldauksella.
Viimeksi muokannut kaik, tammi 3, 2006, 08.18. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Kai Koivisto
"Ei ole ongelmia, on vain haasteita."
Kuvake
sivarinlötkö
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 11
Viestit: 6855
Lauteille: Kesäkuu 2005

#2

Viesti sivarinlötkö »

Eli saisiko onnistuneesta shotista ja guardin ohituksesta sekä sivuhallinnassa sitomisesta 2p?

Miten nopeasti guard pitää ohittaa, kun ollaan tontissa?
kaik
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 14
Viestit: 1904
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu

#3

Viesti kaik »

sivarinlötkö kirjoitti: Eli saisiko onnistuneesta shotista ja guardin ohituksesta sekä sivuhallinnassa sitomisesta 2p?

Miten nopeasti guard pitää ohittaa, kun ollaan tontissa?
Hmm.. sanotaan edelleen kotiinpäin vetäen että saapi. En kylläkään ajatellut mattopainia ollenkaan. OMD:n nykysäännöistä en tarkkaan muista paljonko on aikaa matossa, mutta sanotaas vaikka 15-20 sekuntia aikaa saada kaveri hallintaan viiden sekunnin ajaksi. (Omana aikana siis ei ollut lainkaan mattopainia)
Kai Koivisto
"Ei ole ongelmia, on vain haasteita."
Kuvake
sivarinlötkö
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 11
Viestit: 6855
Lauteille: Kesäkuu 2005

#4

Viesti sivarinlötkö »

Onko veto guardiin ja sweeppaus hyväksytty alasvienti?
kaik
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 14
Viestit: 1904
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu

#5

Viesti kaik »

Lasketaanko ne heitoiksi/kampeiksi/kaadoiksi vai lukoiksi? Jos lukoksi niin ei, mutta muuten ehdottaisin sallituksi tekniikaksi.
Kai Koivisto
"Ei ole ongelmia, on vain haasteita."
Kuvake
KungFuMiäs
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 5371
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Vaasa

#6

Viesti KungFuMiäs »

Kuullostaa kyllä hieman rajulta tälläiseksi ystävämieliseksi sparri hommeliksi että porukat lähtee hakemaan tyrmäystä ja iskuja jotka laittaa toisen pään pyörälle.. Mutta kyllähän minä olen messissä joka tapauksessa.
Kuvake
premier
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 750
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

#7

Viesti premier »

Olen aina ihmetellyt, että mikä logiikka siinä on, että saa potkia päähän, muttei kuitenkaan sitten lyödä? Onhan ne potkut aina potentiaalisesti vaarallisempia? :?
premier
kaik
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 14
Viestit: 1904
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu

#8

Viesti kaik »

premier kirjoitti: Olen aina ihmetellyt, että mikä logiikka siinä on, että saa potkia päähän, muttei kuitenkaan sitten lyödä? Onhan ne potkut aina potentiaalisesti vaarallisempia? :?
Samaa miettinyt minäkin joskus. Tämmöisiä sääntöjä ehdotin siis ihan vain kotiinpäin vetämällä, kun ovat tutut säännöt minulle. :) Saa ehdottaa muutakin.
Kai Koivisto
"Ei ole ongelmia, on vain haasteita."
Kuvake
sivarinlötkö
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 11
Viestit: 6855
Lauteille: Kesäkuu 2005

#9

Viesti sivarinlötkö »

Vapaaottelun D-säännöt sopisi mulle, mutta siitä on kyllä pystyottelu sitten kaukana.
kaik
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 14
Viestit: 1904
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu

#10

Viesti kaik »

Pystysääntöjä nyt hainkin. BJJ-skabat on jo. :)

Edit: Luin D-sääntöjä ja eritoten pisti ihmetyttämään kohta
2. Vastustajan tyrmääminen
Siis kaikki lyönnit ja potkut sallittuja mutta ei saa tyrmätä? Mitenköhän tämä onnistuu ellei ole semicontact?
Kai Koivisto
"Ei ole ongelmia, on vain haasteita."
Kuvake
Rami Niemi
vastapotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 776
Lauteille: Toukokuu 2005
Paikkakunta: Turku

#11

Viesti Rami Niemi »

premier kirjoitti: Olen aina ihmetellyt, että mikä logiikka siinä on, että saa potkia päähän, muttei kuitenkaan sitten lyödä? Onhan ne potkut aina potentiaalisesti vaarallisempia? :?
Lyönnit tulevat yleensä suoraohdistettuina suojaamattomia kasvoja kohti kuin potkut useimmiten pään sivupuolelle joka on pehmustettu kypärällä.

Potkut eivät myöskään ole niin nopeita kuin mitä lyönnit suhteessa joten niitä ehtii tottumattomampikin väistämään tai suojautumaan ainakin jollain tavoin (ellei potkija ole sitten sen verran hyvä alallaan).
Rami Niemi
'93- Kukki-Taekwondo
'04- Shorin-ryu Seibukan Karate-do

Joskus on ihan hyvä istahtaa kulkemansa tien varteen ja katsella muiden menoa valitsemallaan polulla.
www.HieRami.fi
Ronin
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 4457
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Mushroomland

#12

Viesti Ronin »

Olisko ideana siis vähän ku joku MMA-matsi vai pelkkää pystyottelua heitoilla?
When facing difficult situations it is best to dash forward bravely and with joy...

Liity Etupotkijaksi!

Luettavaa (ja tykättävää) potkulaisille!
Kuvake
sivarinlötkö
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 11
Viestit: 6855
Lauteille: Kesäkuu 2005

#13

Viesti sivarinlötkö »

kaik kirjoitti:
2. Vastustajan tyrmääminen
Siis kaikki lyönnit ja potkut sallittuja mutta ei saa tyrmätä? Mitenköhän tämä onnistuu ellei ole semicontact?
Tästä on aiemminkin ollut puhetta. Käsittääkseni jos toinen lyö tai potkii liian kovaa, häntä voidaan pyytää hiljentämään.
kaik
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 14
Viestit: 1904
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu

#14

Viesti kaik »

Sitä mitä porukka haluaa jos haluaa. Ehkä enemmän pystyottelua heitoilla kun BJJ skabat on jo. ;)

Eli millaisin säännöin haluaisit matsata potku-miiteissä jos pystystäkin haluaisi matsata? Ja siis millaisin säännöin ihan kaverihengessä. Jos kunnolla haluaa otella niin onhan noita vapaaottelukilpailuja, mutta silti noinkin "rajut" säännöt ois mulle ok. Ja siksikin moisen pistesysteemin kehitin, että olisi tuomareilla vähän helpompaa. Ehdotuksia saa heittää lievemmistäkin säännöistä mistä ei tule epäselvyyksiä.
Kai Koivisto
"Ei ole ongelmia, on vain haasteita."
Kuvake
premier
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 750
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

#15

Viesti premier »

No tottahan tuo.

Mutta tasapuolisuuden nimissä olisi hyvä sallia sekä lyönnit että potkut päähän tai kieltää molemmat. Muutenhan potkupainotteisten lajien harrastajat hallitsevat tuota kisaa.
premier
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 5 kurkkijaa