Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Millaiset kengät ip-lajiin?

Nykyaikaiset itsepuolustuslajit eli Defendo, ICS, Krav Maga, MilFight, PDFS, Senshido jne.

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 12
Viestit: 24817
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Millaiset kengät ip-lajiin?

#76

Viesti Mjölnir »

L.K. kirjoitti: Joo,en itsekään nyt ihan noin tyyriitä meinannut. Lähinnä ei niitä halvimpia vaan sieltä keskihintaluokasta.

Asicsit on hyviä, itellä kahdet niitä ja toiset viel taivaan vanhat ja toimii vielkin.
Mulla on kans asics kestänyt ainakin 7 vuotta käytössä. Adidakset sain neljä vuotta sitten, ja ne ovat edelleen kuin uudet. Rivat -savatekengät ovat olleet kai pari vuotta käytössä, ja vähän on yksi sauma revennyt, toisia olen käyttänyt paljon vähemmän, ja ne ovat aivan kuin uudet vielä. Lonsdalen pitkävartiset nyrkkeilytossut ovat mukavat jalassa, mutta en ole potkinut niillä paljoa, joten en tiedä niiden kestävyydestä.

Mulla on siis viisi paria harjoituskenkiä tällä hetkellä. Ei pitäisi loppua ihan heti kesken.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
bodyguard
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 22944
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

Millaiset kengät ip-lajiin?

#77

Viesti bodyguard »

Mulla on kanssa ollut Asicset about 5 vuotta. Kyllähän noista näkee että on käytetty mutta mistäänkohtaa ei ole kyllä hajonnut että vähintäänkin olleet hintansa arvoiset.

‎-I thought you were cool.
-I am. And you know what makes me cool? The fact that your opinion means less than squat to me.

Blogi
Kuvake
Paappa
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 12787
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

Millaiset kengät ip-lajiin?

#78

Viesti Paappa »

Itse käytän jopa miekkailussa niitä painikenkiä. Tiedä miten järkevää yleisesti ottaen on, mutta pito on hyvä jopa sileällä betonilattialla mikä meillä on. Huomasin vähän aikaa sitten että kun mäiskin kuntosalilla säkkiä tavalliset sisäpelikengät jalassa oli olo aivan omituinen, eli kun oli tottunut mataliin kenkiin oli liikkuminen varsin kömpelöä näillä.

Muuten suosittelen matalapohjaisia futsal-kenkiä. Vaimentavat vähän paremmin kovalla alustalla.
"Always keep an edge on yr knife, son, always keep an edge on yr knife
'cause a good sharp edge is a man's best hedge against the vague uncertainties of life"
(Corb Lund)
Pirunnyrkki
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 510
Lauteille: Huhtikuu 2008
Paikkakunta: Tampere

Millaiset kengät ip-lajiin?

#79

Viesti Pirunnyrkki »

Ostin tuossa mielestäni sopivan kokoiset Adidaksen painitossut. Reilun 8 kuukauden käytön aikana molempien isovarpaiden kynnet mustuneet pitkän treenin aikana ja toisesta on kerran lähtenyt kynsi. Sanon vaan että mitvit? Taitaa olla liian kapoinen lesti.
Tuomo

War does not determine who is right- only who is left.
Lowclass
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 1417
Lauteille: Huhtikuu 2010
Etulaji: Krav maga
Sivulajit: Nyrkkeily, MMA, Kali
Takalajit: Shotokan, taido yms...

Millaiset kengät ip-lajiin?

#80

Viesti Lowclass »

n 10v ollut niken sisäpelikengät, mutta olenkin välineurheilija.. Eli kunhan pysyvät jalassa :)
G12
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 152
Lauteille: Syyskuu 2007

Millaiset kengät ip-lajiin?

#81

Viesti G12 »

Maalaisjärjellä ja kokeilemalla taitaa tossun valinta onnistua parhaiten itse kullekin meistä 8-)

Henkilökohtaisesti olen tykästynyt varpaat kumipäällysteellä suojaaviin malleihin syystä, että kynnet eivät ihan heti törrötä yläviistoon jos kaveri tykkää ramppoa jaloille omillaan. Käytössä on tällä hetkellä kokonahkaiset ja nilkoista pehmustetut retroskedetossut joiden alkuperäinen vuosimalli on 80 ja jotain ;)

Näissä on kovasti plussia: raakakumipohja ei sottaa lattiaa, kynnet on suojattu ja matsku kestää isältä pojalle vaikka kuinka hinkkaisi pitkin valuvaurioista betonilattiaa. Nämä jalassaan voi myös poiketa jumpan jälkeen kahville ilman, että herättää turhaa huomiota ja hankintahintakin on varsin edullinen jos viitsi katsoa mistä omansa hankkii (pmani hankin syysalesta -70%). Jos painitossuissa olisi sama kumitötsä kärjen päällä käyttäisin niitä edelleen... Mutta kun ei ole, hankin nämä edellisten töppösten siirtyessä lepoon.

Kuva
-----------
Kuvake
L.K.
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 12812
Lauteille: Huhtikuu 2005
Paikkakunta: Kotka
Etulaji: Defendo
Yhteystiedot:

Millaiset kengät ip-lajiin?

#82

Viesti L.K. »

Pirunnyrkki kirjoitti: Ostin tuossa mielestäni sopivan kokoiset Adidaksen painitossut. Reilun 8 kuukauden käytön aikana molempien isovarpaiden kynnet mustuneet pitkän treenin aikana ja toisesta on kerran lähtenyt kynsi. Sanon vaan että mitvit? Taitaa olla liian kapoinen lesti.
Joo ja ehkä liian tiukat muutenkin? Sopivat painitossuthan tuppaa aina olee kohtuu tiukat, liikaa väljyyttä on ainakin potkiessa vähän huono.
"He´s too much blackbelt for you"- Tuntematon setä ravintelissa.
Kuvake
Ile
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 6416
Lauteille: Lokakuu 2009

Millaiset kengät ip-lajiin?

#83

Viesti Ile »

Itse olen, ehkä vanhasta tottumuksesta, suosinut nyrkkeilytossuja. Hyvä tuki nilkalle ja erityisesti ohut pohja (vähän alustasta riippuen) ovat treenatessa -varsinkin sparrityyppisesti - kivat. Sinänsä tässäkin ketjussa esitetyt järkisyyt kyllä puoltavat painitossujen hankintaa.

Ja kai sitä teh striitilläkin on yleensä jotkut vähän paksumpipohjaiset jalassa... ;)
timppa000
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 529
Lauteille: Tammikuu 2008

Millaiset kengät ip-lajiin?

#84

Viesti timppa000 »

Vastaan vanhaan viestiin kun tuli tänään mieleen.
Hukka kirjoitti: Ongelma tässä on se että kengät muuttavat jonninverran potkujen tekotapaa. Tästä esimerkkinä suosittelen katsomaan putkeen vaikkapa yhden ottelun low-kick kikkaria ja yhden Savate BF:ää. Kenkä mahdollistaa mm terävät ja ruoskamaiset potku kengän kärjellä ja samalla hankaloittaa joitain muita potkuja. IP-lajissahan on tarkoitus tosiaan harjoitella sitä katua varten, joten näkisin että samaten kuin nyrkkeilyhanska vääristää hiukan tilannetta lyöntien suhteen, myös kengättömyys tekee samaa.
Kohtaamissani edes vähän vakavammissa väkivaltatilanteissa mulla on tosiaan tainnut aina olla tavalliset kävelykengät jalassa, mutta en pidä ollenkaan mahdottomana että monissa tapauksissa olisin sukkasillani tai paljasjaloin. Esim. joskus muistan rientäneeni porraskäytävään paljasjaloin tarkistamaan mitä siellä tapahtuu, kun olisi tuntunut että huonosti jalassa olevat kengät haittaisivat menoa enemmän kuin sukkasillaan liukastelu.

Oma asiansa ovat myös tietenkin lomamatkat lämpimämmille seuduille, oletan että turistinakin voi kokea väkivaltaa läpsykät jalassa? En ole vielä kokenut.

Joten onko johtopäätös se että ip-juttuja pitäisi periaatteessa harjoitella sekä oikeilla kengillä (sisälenkkareilla?), että paljasjaloin? Totta kun on että monet potkut suoriutuvat niillä aika eri lailla. Jos tukevat kengät jalassa on tottunut että kengänkärjellä voi ihan turvallisesti potkia kovempaakin, murtuvatko paljasjaloin kaikki varpaat yhdellä kertaa?

Sinänsä se "peruspotkun tai kiertopotkun potkaiseminen päkiällä" (paljasjaloin) on ollut minulle aina täyttä hepreaa, vaikka sitä joskus kauan sitten harjoittelin kovasti kobudossakin. Nilkkani + varpaani eivät ole kääntyneet niin paljoa että kummassakaan potkussa nimenomaan päkiä osuisi juuri koskaan ensimmäisenä, pikemminkin varpaat. Testattu tuhannella toistokerralla kuntosalin hiekkasäkkiin.
People who live in glass houses
should not walk around naked.
tohtorismies
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 3905
Lauteille: Kesäkuu 2008

Treenikengät

#85

Viesti tohtorismies »

Hey hey.

Jossain täällä olj ketju treenikengistä vaan ei löydy niin tehdään uusi.

Halvat ja hyvät painitossut, nyrkkeilykengät tai jotkut muut kunfu saapikkaat pitäisi löytää. Korostan sanoja hyvät ja halvat. Olkaa hyvät ja ehdottakaa.

Toki kaikkien omat mieltymykset ja kokemukset ovat tervetulleita.
45 neliön kämmpä oli täynnään lihaksikkaita ja äärimmäisen päihtyneitä voimmamiehiä
"My karate is as simple as walking up to somebody and hitting them, something I saw some 29 years ago." Dennis Jones
"Perkele, mä oon hyppiny narua pikkupojasta asti!" Meskus
"Gorgoroth on edelleen kuraa" TimoS
Pyjamasankari
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 1878
Lauteille: Joulukuu 2008

Treenikengät

#86

Viesti Pyjamasankari »

Ainakin tästä ketjusta olen saanut hyviä vinkkejä joskus:

http://www.potku.net/forum/viewtopic.php?f=41&t=12602" onclick="window.open(this.href);return false;
tohtorismies
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 3905
Lauteille: Kesäkuu 2008

Treenikengät

#87

Viesti tohtorismies »

Kiitos Jussi.

Modet voivat poistaa puolestani tämän ketjun.
45 neliön kämmpä oli täynnään lihaksikkaita ja äärimmäisen päihtyneitä voimmamiehiä
"My karate is as simple as walking up to somebody and hitting them, something I saw some 29 years ago." Dennis Jones
"Perkele, mä oon hyppiny narua pikkupojasta asti!" Meskus
"Gorgoroth on edelleen kuraa" TimoS
Kuvake
L.K.
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 12812
Lauteille: Huhtikuu 2005
Paikkakunta: Kotka
Etulaji: Defendo
Yhteystiedot:

Millaiset kengät ip-lajiin?

#88

Viesti L.K. »

Sen verran täytyy pientä varoituksen sanaa antaa hyviä ja halpoja tossuja etsiville eli ainakin omalla kohdalla Lonsdalen painitossut osoittautuivat aika huonoksi hankinnaksi. Olivat kyllä pirun hyvännäköiset ja mukavat jalassakin, mutta niiden vaahtomuovinen pohja alkoi jo 3-4 käyttökerran jälkeen repeämään irti kannasta. Käytin suutarilla liimauksessa ja nyt on toistaiseksi pitäneet, mutta en ole kyllä esim potkimiseen käyttänytkään montaa kertaa..
"He´s too much blackbelt for you"- Tuntematon setä ravintelissa.
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 18977
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

Treenikengät

#89

Viesti Andy »

tohtorismies kirjoitti: Halvat ja hyvät painitossut, nyrkkeilykengät tai jotkut muut kunfu saapikkaat pitäisi löytää. Korostan sanoja hyvät ja halvat. Olkaa hyvät ja ehdottakaa.
Tästä löytyy hyvät: http://www.prostore.fi/kamppailutuottee ... f5e464532a" onclick="window.open(this.href);return false;

Tuossa olisi sitten taas halvat: http://www.nidan.fi/kung-tossut-p-638.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
tohtorismies
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 3905
Lauteille: Kesäkuu 2008

Treenikengät

#90

Viesti tohtorismies »

Andy kirjoitti:
tohtorismies kirjoitti: Halvat ja hyvät painitossut, nyrkkeilykengät tai jotkut muut kunfu saapikkaat pitäisi löytää. Korostan sanoja hyvät ja halvat. Olkaa hyvät ja ehdottakaa.
Tästä löytyy hyvät: http://www.prostore.fi/kamppailutuottee ... f5e464532a" onclick="window.open(this.href);return false;

Tuossa olisi sitten taas halvat: http://www.nidan.fi/kung-tossut-p-638.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Kiitos, nuo nyt on meikäläisen mielestä vielä halvat kun pitkälti alle satasen ollaan.

Sen verran onneton räpelö kun olen ja en ole koskaan painitossuja tai nyrkkeilykenkiä pitänyt niin miten paljon nyrkkeily/savate/painitossut eroavat pääpiirteittäin toisistaan? Mitäs esimerkiksi Andy itse käyttää?

Ensisijaisesti ne tulisivat minulla lyöntihommien treenaamista varten ja itselleni tärkeänä valinta kriteerinä olisi se hyvä kitka sekä mahdollisimman "lähellä lattiaa" fiilis.

Ja mikä koko noihin kannattaa valita jos minä nuo tyrintit tilaan joku päivä rikastuttuani(taas) tilaan?

http://boxingcompany.fi/naytatuote.php? ... nniste=436" onclick="window.open(this.href);return false; Ja tommonen pisti myös silmään. Vaikuttaa kevyeltä. Kokemuksia kellään?
45 neliön kämmpä oli täynnään lihaksikkaita ja äärimmäisen päihtyneitä voimmamiehiä
"My karate is as simple as walking up to somebody and hitting them, something I saw some 29 years ago." Dennis Jones
"Perkele, mä oon hyppiny narua pikkupojasta asti!" Meskus
"Gorgoroth on edelleen kuraa" TimoS
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 56 kurkkijaa