Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Millaiset kengät ip-lajiin?

Nykyaikaiset itsepuolustuslajit eli Defendo, ICS, Krav Maga, MilFight, PDFS, Senshido jne.

Valvoja: Valvoja

Vastaa
ArtoH
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 392
Lauteille: Syyskuu 2008
Paikkakunta: Ylivieska

Millaiset kengät ip-lajiin?

#1

Viesti ArtoH »

Ei varsinaisesti liity suojiin, mutta läheltä liippaa: Mitä kenkiä kannattaa käyttää treeneissä? Nykyään on käytössä halvat sisäliikuntakengät, jotka joutaa romukoppaa, sillä potkussa isovarvas törmää kengän kärkeen ja muutenkin ne on tunnottomat ja kömpelöt.


Ylipotkija: Jaettu täältä.
Poista käyttäjä 3276
Viestit tässä aiheessa: 9

Mitä suojia käytössä?

#2

Viesti Poista käyttäjä 3276 »

ArtoH kirjoitti: Mitä kenkiä kannattaa käyttää treeneissä?
Mä sanoisin ettei mitään, mitä epätasaisempi alusta ja mitä enempi settiä sun jalanpohjan ja alustan välissä on, sitä huonompi se on tekniikan treenaamisen kannalta. Vaikka tottakai tässä on lajien välillä eroa, mutta IP-lajien osalta en ainakaan lähtisi väittämään että kengät jalassa lisäis järkevästi treenirealismia, kengät voi olla hyvä IP-tilanteessa, muttei tilanteita varten- tai tekniikka treenatessa.
Kuvake
Tyttö
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 7295
Lauteille: Huhtikuu 2007
Paikkakunta: Kirkkonummi
Etulaji: Krav Maga
Sivulajit: Judo
Takalajit: Defendo, Karate (shorinji-ryu)

Millaiset kengät ip-lajiin?

#3

Viesti Tyttö »

Mulla itsellä on painitossut, ihan hyväksi havaitut (vasta kymmenen vuotta vanhat ja maaliskuun Israelin reissulla meni jo rikki... :smt003). Pojalla on savatekengät, mistä hän on kovasti tykänny. Mun sääret ei tykkää niistä ihan yhtä paljon, kovakärkiset ja -pohjaiset kun ovat... :badgrin:

Mitä tulee kenkien käyttöön ylipäätään, niin ainakin magassa, missä on kaikenlaisia "joukkohässäkkätilanteita", kengät on ihan kova sana. Mulla ei varmaan olis enää varpaita, jos ilman kenkiä treenaisin.
Krav Maga 1998 > ja Judo 2006 >
KMG Instructor: Self Defence, Kids & Teens, Combat & Fighting, VIP, Women
Ammattivalmentaja
Method Putkisto ja MP Pilates -ohjaaja
Kahvakuulaohjaaja
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 93835
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Mitä suojia käytössä?

#4

Viesti Mika »

Jaawa kirjoitti: Vaikka tottakai tässä on lajien välillä eroa, mutta IP-lajien osalta en ainakaan lähtisi väittämään että kengät jalassa lisäis järkevästi treenirealismia, kengät voi olla hyvä IP-tilanteessa, muttei tilanteita varten- tai tekniikka treenatessa.
Hä? Suomessa kun kuitenkin kuljetaan kengät jalassa suurimman osan ajasta muualla kuin omassa tai muiden kotona, ja vaikka tutuissa juoppoporukoissa niitä väkivaltarikoksia eniten tapahtuu, kai se nyt kuitenkin on realistisempaa harjoitella kengät jalassa? Vai ymmärsinkö jotakin väärin?
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Poista käyttäjä 3276
Viestit tässä aiheessa: 9

Millaiset kengät ip-lajiin?

#5

Viesti Poista käyttäjä 3276 »

Paino sanalla "järkevästi", mietis nyt. Pitäskö treenatessa pitää maihareita jalassa vaan sen takia koska ne on omina arkikenkinä? Kengillä on vaikutuksensa tekniikan treenaamiseen, se on vähä sama ku tosiaan treenais realismin takia aina pienessä sievässä, se ois edelleen realismia, muttei järkevää toteutusta.

Mutta tää suojaus/turvallisuuspointti oli hyvä, ei tullut mieleen:
Tyttö kirjoitti: Mitä tulee kenkien käyttöön ylipäätään, niin ainakin magassa, missä on kaikenlaisia "joukkohässäkkätilanteita", kengät on ihan kova sana. Mulla ei varmaan olis enää varpaita, jos ilman kenkiä treenaisin.
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 93835
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Millaiset kengät ip-lajiin?

#6

Viesti Mika »

Jaawa kirjoitti: Paino sanalla "järkevästi", mietis nyt. Pitäskö treenatessa pitää maihareita jalassa vaan sen takia koska ne on omina arkikenkinä? Kengillä on vaikutuksensa tekniikan treenaamiseen, se on vähä sama ku tosiaan treenais realismin takia aina pienessä sievässä, se ois edelleen realismia, muttei järkevää toteutusta.
Minusta kenkien käyttäminen harjoituksissa ja päihtyneenä harjoitteleminen eivät ole verrannollisia keskenään.

Jos ne maiharit ovat arkikengät, näkisin että niiden kanssa harjoitteleminen on kyllä ihan järkevää juuri siksi. Ongelmaksi tietysti saattaa muodostua jalkalihasten ennenaikainen väsyminen sekä se, ettei moisia jalkineita sallita kaikilla saleilla ja alustoilla.

Mitään järkeä en kyllä näe itsepuolustuslajin harjoittelemiselle ilman kenkiä. Jos näin tehdään, mielestäni tässä on nyt joko unohdettu tai ylenkatsottu yksi tärkeä osa harjoittelua - mutta voi olla etten itse ymmärrä nyt jotakin. Tietääkseni kuitenkin kutakuinkin kaikissa tämän alueen lajeissa harjoitellaan tai ainakin suositellaan harjoittelemaan kengät jalassa. Tietysti joskus voi olla poikkeusteemoja, kuten "itsepuolustus rannalla", mutta ne lienevät tosiaan poikkeuksia.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Poista käyttäjä 3276
Viestit tässä aiheessa: 9

Millaiset kengät ip-lajiin?

#7

Viesti Poista käyttäjä 3276 »

Näkisin että korkeintaan jotku tossut, jos tarvii pitoa, suojausta, tukea, joku syy niillekkin on oltava. Siis tekniikan treenaamista mä tarkotan edelleen, mikä tahansa isompi jalkine kuin ylimääräinen arkipäällysvaatetuskin rajoittaa liikkumista, ne päällä treenaaminen aiheuttaa sen että suorituskyky tai tekniikan perusnyanssien tehokkuus ei ole sitä mitä se ois ilman rajotteita.

Pitäskö treenata potkujakin vain tietylle korkeudelle kun kerran on yleensä arkena ne tiukat farkut? Tottakai tämäkin oli taas toinen typerä vertauskohta, mutta pointti on edelleen sama. Treenirealismin lisäys ei ole järkevää jos se vie treenauksesta tehoa.

Jos on sellaset kengät jotka ei rajota yhtään treenaamista, eikä vie tasapainoa, eikä haittaa muutenkaan tekemistä, niin kyllähän sitten, mutta emmä näe miten jotku painitossut tai nyrkkeilykengät ois aivan vaikutuksettomat. Noh, tää on vaan mun lähestymistapa tähän, nyrkkeilykengät jalassa olen treenaillu puolivuotta, ja huomasin eron kun lopetin ko. kenkien käytön, harjoittelin kovalla lattialla ja tatamilla, perus iskuja ja potkuja ym. IP tekniikkaakin, että karate-mielipide tämä ei ole.
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 93835
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Millaiset kengät ip-lajiin?

#8

Viesti Mika »

Jaawa kirjoitti: Pitäskö treenata potkujakin vain tietylle korkeudelle kun kerran on yleensä arkena ne tiukat farkut? Tottakai tämäkin oli taas toinen typerä vertauskohta, mutta pointti on edelleen sama. Treenirealismin lisäys ei ole järkevää jos se vie treenauksesta tehoa.
Minä ei ymmärrä nyt... :smt017

Jos nyt lähdetään siitä että aina on ne farkut jalassa, miksi pitäisi harjoitella tekniikoita, joita ei farkut jalassa voi tehdä? Edelleen puhutaan tämän alueen lajeista (Defendo, Krav Maga jne.). En tiedä kuinka paljon näiden lajien harrastajat harjoittelevat päähän potkimista, mutta voisin kuvitella että vähemmän kuin joissakin korealaisissa lajeissa kuitenkin.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Poista käyttäjä 3276
Viestit tässä aiheessa: 9

Millaiset kengät ip-lajiin?

#9

Viesti Poista käyttäjä 3276 »

Oletko Mika kenties tietoinen siitä, mikä on potkun tehokkuusalue, missä kohtaa potku on tehokkaimmillaan, tai siis mille korkeudelle potkun pystyy vetää täysiä? Jos treenaat potkuja päänkorkeudelle, niin tasan varmasti pystyt vetää sen saman potkun täysiä kylkiluille. Mutta jos treenaat sitä potkua farkkujen kanssa vain kylkiluille, niin chances are ettet pysty vetää sitä siihen täysiä, vaikka farkut päällä siihen venyiskin. Toki tää hajoaa siihen että venytellä voi ja potkuja voi treenata ilman niitä farkkuja muulloin, mutta on se silti turhauttavan olosta treenata niitä potkuja farkut jalassa, what's the point? Se on tekniikan treenaamista rajoittava juttu, saavutettu realismi ei hyödytä mitään, tai ainakaan tarpeeksi, hintaan nähden.

Näitä esimerkkejä vois eri tekniikoihin liittyen vetää tziljoona, mutta kai sä jo nyt ymmärrät mitä mä haen takaa?
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 93835
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Millaiset kengät ip-lajiin?

#10

Viesti Mika »

Koska en tämän alueen lajeja itse harrasta, luovutan puheenvuoron jollekin alueen lajeja opettavalle.

Voit tietysti olla ihan oikeassa, katsotaan mitä he sanovat :)
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Lohikäärmepallo
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 792
Lauteille: Syyskuu 2006

Millaiset kengät ip-lajiin?

#11

Viesti Lohikäärmepallo »

Laadukkaat budotossut ovat hyvät, niillä kun oppii treenaamaan niin tuntuma tekemiseen on melko hyvä. Painitossut jäykistävät nilkkaa omasta mielestäni liikaa. Tosin treenaan ilman tossuja, koska se on minusta mukavempaa.

Toisinaan treenaan myös "omissa vaatteissa", yleensä farkuissa ja maihareissa. Tuntuma tekemiseen on ihan erilainen kuin vähemmän liikkumista rajoittavissa vaatteissa. En kuitenkaan pidä sitä treenaamisen kannalta ihan ensiarvoisen tärkeänä, koska jos jonkun tekniikan osaa hyvin, sen voi tehdä myös muualla kuin salilla ja muissa kuin treenivetimissä olosuhteiden ja tilanteen mukaan. Salin ulkopuolella kyky pitää silmät auki on tärkeämpi kuin se millaiset tossut on jalassa.
Poista käyttäjä 3276
Viestit tässä aiheessa: 9

Millaiset kengät ip-lajiin?

#12

Viesti Poista käyttäjä 3276 »

Juu odotan minäkin heidän huomattavasti asiantuntevampia neuvoja tähän aiheeseen. Mutta tosiaan olen sitä mieltä että jos on mahdollista ja mielekästä, ilman kenkiä tai mahdollisimman kevyet/joustavat/suorituskykyiset kengät ois the way to go.

Nyt innolla venata että millon joku IP-lajiopettaja ownaa mut totaalisesti :p
Kuvake
bodyguard
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 22944
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

Millaiset kengät ip-lajiin?

#13

Viesti bodyguard »

Painitossut on ollu itellä käytossä. Samat tossut on kestäny joku 5 vuotta nyt että ainaki on olleet hintansa arvoset.

Tietysti parempi ois treenata jollain normikengillä mutta treenisalit voisi olla aika kehnossa kunnossa. Toisaalta farkuissa yms. on liikaa kaikkia taskuja yms. lenkkejä että treeniturvallisuus voi tästä kärsiä. ADAC- merkkiset treenifarkut olen ainaakin nähnyt että ne voisi olla aika kova sana, voihan sitä myos vanhoja farkkuja saksia ja ommella mutta se kuulostaa liikaa tyoltä näin teollisuusvartijan korviin.

Ulkotreenit on siitä kivoja että voi käyttää normivaatteita.

En kyllä ymmärrä tota potkujuttua, että jos treenaa potkimista kylkeen farkut jalassa niin ei pysty sitä sitten kuitenkaan tekemään. Mielestäni enemmänkin niin että jos potkii aina sinne päähän niin sitten kun pitää ne farkut jalassa potkasta niin voi tulla aika yllätyksenä että millasta se on.
Toisaalta en noista päähänpotkimisista välttämättä mitään tiiä ku en oo ikinä moista harjoitellu, aika vähäistä taitaa olla ollu toi kylkeen potkiminenkin ip- lajeissa.

‎-I thought you were cool.
-I am. And you know what makes me cool? The fact that your opinion means less than squat to me.

Blogi
Poista käyttäjä 3276
Viestit tässä aiheessa: 9

Millaiset kengät ip-lajiin?

#14

Viesti Poista käyttäjä 3276 »

bodyguard kirjoitti: En kyllä ymmärrä tota potkujuttua, että jos treenaa potkimista kylkeen farkut jalassa niin ei pysty sitä sitten kuitenkaan tekemään.
Afaik kyse on venyvyydestä, lihaksista, lantion käytöstä. Eli jos meinaa treenata potkunsa sellaseksi että omapitusta kaveria pystyy vetää täysiä päähän, sillon on pakko pystyä treenaamaan sitä potkua yli oman päänsä, koska maksimiteho ei ole siinä missä maksimiulottuvuus on. Eihän tää toki tuossa farkkuesimerkissä päde oikeastaan, koska sen täytyis tarkottaa sitä ettei tyyppi veny tai saa niitä potkuja tehtyä voimalla yli sen kylkiluiden. Toki jos ei ikinä riisu noita farkkuja potkutreeneissä .. :p Turhaa vääntöä huonosta esimerkistä, idea oli vain antaa jotain äkkipikaista esimerkkiä siitä miten vaatetus voi rajoittaa treenaamista ja vaikuttaa tekniikkaan ja omaan suorituskykyyn, vielä siihen päälle siis lisää, kun mitä se vaatetus vaikuttaa suoraan suorituskykyyn ja tekniikan toteuttamiseen tilanteessa.
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 12
Viestit: 24803
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Millaiset kengät ip-lajiin?

#15

Viesti Mjölnir »

Jaawa kirjoitti: Juu odotan minäkin heidän huomattavasti asiantuntevampia neuvoja tähän aiheeseen. Mutta tosiaan olen sitä mieltä että jos on mahdollista ja mielekästä, ilman kenkiä tai mahdollisimman kevyet/joustavat/suorituskykyiset kengät ois the way to go.

Nyt innolla venata että millon joku IP-lajiopettaja ownaa mut totaalisesti :p

No, juu...

Mistä nyt alottaisi...

Treenivarusteiden tulisi tehdä kompromissi treeniturvallisuuden, käytännöllisyyden ja realismin välillä. Eli mahdollisimman sen kaltaiset, joita käyttää tilanteissa, joissa oikeasti saattaa joutua väkivallan kanssa tekemisiin.

Tästä syystä en allekirjoita Jaawan väitteitä oikeastaan lainkaan :)

Me käytämme harjoittelussa sisätossuja (tatamia suojataksemme), näistä tossuista itse suosin Savate-tossuja, koska niissä on jäykkä pohja (lähinnä omia työvarusteitani, eli varsikenkää). On pakko opetella potkimaan varpailla tai jalkapohjalla, koska päkiää ei voi käyttää.

T-paidan lisäksi tulee käyttää pitkähihaisia paitoja usein treenissä, varsinkin kun harjoitellaan vaateotteista vapautumisia jne. Meillä on salilla toppatakkeja ja farkkutakkeja, joita sitten revitään.

On ymmärrettävää, että joskus halutaan harjoitella sporttitekniikkaa, kuten päähän potkuja, mutta jos et pysty farkut jalassa lämmittelemättä niitä tekemään, niin harjoitellessasi itsepuolustusta, niin älä tee niitä.

Tällä hetkellä olen ihan kuumana Savate-kenkiin (ja tietty niihin trikoisiin, mutta ei siitä sen enempää), ja ne ovat minulle hyvä kompromissi harjoitteluturvallisuuden suhteen (riittävän tiukka jalkaan, ei mulju; ei liian paksu pohja, jolloin nilkkoja ei nyrjähtele niin helposti) ja realismin kautta (korkeahko varsi ja jäykkä pohja, kuten varsikengissä tai muissa talvikengissä).
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 40 kurkkijaa