Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Ampuma-asetta vastaan - miten toimia?

Nykyaikaiset itsepuolustuslajit eli Defendo, ICS, Krav Maga, MilFight, PDFS, Senshido jne.

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Geezer
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 651
Lauteille: Helmikuu 2008
Paikkakunta: Helsinki

Ampuma-asetta vastaan - miten toimia?

#31

Viesti Geezer »

Olis vetänyt sekin mummo suoraan käsilaukulla,jossa on pakka Havi-kynttilöitä,haulikko epeliä daijuun. Tulos OLISI ollut voinut olla toinen.Välillä noihin häröilijöihin voi se fyysinen palaute tehdä ihmeitä. Jossittelu on tietenkin aina NIIN helppoa ,mutta surkea tapaus kaikkinensa.
Itse oon kerran ollu pyssyn edessä,johon kirjaimellisesti heräsin. Ei ollu aikaa pestä rähmiä silmistä jos suu ei olis pelannu en tässä kirjottelis. Piippu otsalla, sängystä herättettynä ja aseenriistot ei ollut ekana mielessä.
Vaikea aihe kaikkinensa.Itse kyllä en jäisi ihmettelemään,jos kutina olisi oikeanlainen,täysillä päin ja seurauksista viis.

Viimeksi tänään joku tenukeppi uhosi metrossa lyövönsä kaikki levyksi. Olin tulossa treeneistä aika väsyneenä(huono kunto). Linnajutuista ja aseista höpisi ja vähän kattelin ,ettei käsi käy kukkapaidan kauluksen alla. Hetken toristuaan tuli heristelemään näköä päin. Nostin sedän käden ristiin,jottei pääse pahasti huitomaan takakädellä,toisella kädellä pidin omaa fillaria pystyssä. Pikku käskytyksellä meni perse penkkiin ja loppumatka lyötiin ylävitosia. Kerto koko elämän tarinansa, josta en saanu mitään selvää,tuskin jäin mistään paitsi.
Jälkikäteen mietin oisko tuo ees aseella osunu mihinkään,reppana.
Huumoria yllä,yrittämistä ei lopeteta ja eiku lisää tårta på tårta housuun!
Scalier
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 165
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

Ampuma-asetta vastaan - miten toimia?

#32

Viesti Scalier »

Ton päättäväisen oman eston tekemisestä kuulee niin paljon tavalla tai toisella positiivisia kertomuksia, että on jäänyt mulle selväksi tehdä niin jos todella rohkeus riittää. Yks intti tarina kertoo aliupseerista tms korkeampiarvosesta ohjaajasta joka hyppäsi alokkaalta pudonneen kranaatin päälle, räjähtäen itse mutta säästäen monta lähellä seissyttä.
Ideana siis että suotavampaa on kaikkien valmius uhrautua toisten vuoksi kuin kaikkien valmius odottaa toista tekemään uhrausta itselleen. Parasta mitä voi sitten on toivoa ettei itsekkään lähde teossa. Ja lopuksi taas palataan maan tasolle sen verran ettei välttämättä kaikkia saada noin rohkeiksi, hyvä jos edes muutamaa.
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 39
Viestit: 16086
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Ampuma-asetta vastaan - miten toimia?

#33

Viesti Kari Aittomäki »

Muleta:
Kuva

Oikeesti tuo keklu ei ole näkysällä kuin opetusteknisesti.
Kuvittelisin.
En ole varma millä nimellä tää loriega taktiikkaa kutsuu, muletana se mulle esitettiin.
On kyllä opettelemisen arvoinen juttu.
tohtorismies
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 3905
Lauteille: Kesäkuu 2008

Ampuma-asetta vastaan - miten toimia?

#34

Viesti tohtorismies »

Kari Aittomäki kirjoitti: Muleta:
Kuva

Oikeesti tuo keklu ei ole näkysällä kuin opetusteknisesti.
Kuvittelisin.
En ole varma millä nimellä tää loriega taktiikkaa kutsuu, muletana se mulle esitettiin.
On kyllä opettelemisen arvoinen juttu.
Eli huijataan hyökkääjä itselle edulliseen asentoon ja suoritetaan "tappopisto". Näinkö?
45 neliön kämmpä oli täynnään lihaksikkaita ja äärimmäisen päihtyneitä voimmamiehiä
"My karate is as simple as walking up to somebody and hitting them, something I saw some 29 years ago." Dennis Jones
"Perkele, mä oon hyppiny narua pikkupojasta asti!" Meskus
"Gorgoroth on edelleen kuraa" TimoS
KSa
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 139
Lauteille: Tammikuu 2008

Ampuma-asetta vastaan - miten toimia?

#35

Viesti KSa »

Noissa kouluampumisissa ja vastaavissa tilanteissa, luulisi minkä tahansa ampujaa päin heitetyn antavan aikaa ehtiä kimppuun.

Kuvittele itsesi pienoispistooli kourassa luokkahuoneeseen ja yllättäen edes viisi henkilöä heittää jotain irtainta sinua päin ja ryntää päälle tositarkoituksella. Mitenköhän kävisi?

Varsinkin kun ampuja on surkea aseen käsittelijä, eikä osaa tapella?

Tai sitten dyykkaa pulpetin alle ja toivoo ettei se ammu.

Pistää miettimään, miten lapset kannattaa kasvattaa ja mitä toimintamalleja opettaa.
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 39
Viestit: 16086
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Ampuma-asetta vastaan - miten toimia?

#36

Viesti Kari Aittomäki »

juuripa näin.
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 45
Viestit: 24802
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Ampuma-asetta vastaan - miten toimia?

#37

Viesti Mjölnir »

Kuva
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Sami Tolvanen
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 210
Lauteille: Huhtikuu 2009
Paikkakunta: Helsinki

Ampuma-asetta vastaan - miten toimia?

#38

Viesti Sami Tolvanen »

Mjölnir kirjoitti: Kuva
Lueskelin juuri eilen Oikeusministeriön nettisivuilta Tutkintalautakunnan raporttia Jokelan kouluampumisista. Selostus päivän tapahtumista oli varsin yksityiskohtainen joten aivan erityisen silmiinpistävästi nousi ainakin minun mielestäni esille se, että missään kohdassa ei mainittu kenenkään yrittäneen tehdä aktiivista vastarintaa ampujalle. Passiivista vastarintaa, ovien lukitsemista ja telkeämistä toki oli, mutta vaikka kohtaamisia oli useampiakin, niin edellä mainitun kaltaisia "täysillä päälle" skenaarioita ei päässyt missään vaiheessa syntymään.

En lukenut raporttia sanasta sanaan, mutta sellainen kuva minulle jäi että mitään kamppailuja ei syntynyt. Tosin kontaktit ampujaan taisivat olla luonteeltaan muita kuin aivan lähikosketuksia. Eikös Kauhajoella ollut enempi sellainen tilanne, että ampuja ilmeistyi luokan oven suuhun ja alkoi laukoa?
Kuvake
DeusVult
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 11
Viestit: 8469
Lauteille: Kesäkuu 2007
Paikkakunta: Helsinki

Ampuma-asetta vastaan - miten toimia?

#39

Viesti DeusVult »

Mjölnir kirjoitti: Kuva
Onko tämä nyt juuri sellainen "älä leiki sankaria" -vuokaavio?
Peter Karis
DJJV Ju-Jutsu, historiallinen kikkailu.

Onko kuvittelu totuutta oikeaa?
Onko totuus onttoa kuvitelmaa? Liike vai staattisuus, vai Pieksämäen asemalla blues?
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 45
Viestit: 24802
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Ampuma-asetta vastaan - miten toimia?

#40

Viesti Mjölnir »

DeusVult kirjoitti:
Mjölnir kirjoitti: Kuva
Onko tämä nyt juuri sellainen "älä leiki sankaria" -vuokaavio?
Ei välttämättä. Yksi asia, joka kannattaa kuitenkin muistaa, että jos vaakakupissa on vaikka tuntemattomien ihmisten henki ja toisessa oma, niin kannattaa kuitenkin pohtia, mitä mahdollisuuksia on.

Jos vaikka ajatellaan, että sattuisi joku ostari-ammuskelu, ja olisi vaikkapa puolison tai lapsen kanssa liikenteessä, niin jos hänen kanssaan pääsee johonkin takahuoneeseen piiloon tätä tapahtumaa, niin kannattaako ottaa riski, että itse tai läheinen vammautuu vakavasti tai kuolee. Vaaka taas saattaa kääntyä toiseen toimintalinjaan, jos läheinen ei pääsekään mukaan sinne, johon olit suunnitellut piiloutuvasi.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 39
Viestit: 16086
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Ampuma-asetta vastaan - miten toimia?

#41

Viesti Kari Aittomäki »

Oletteko muuten havainneet itsessänne suojeluviettiä?
Mulla on aikamosien vahva taipumus etsiytyä häiriköitten läheisyyteen siltä pohjalta että tuuppa jätkä mulle.
Saattaa se olla silkkaa tappelunhaluakin mutta introspektiivisen analyseerauksen perusteella olen ollut huomaavinani jotta mielenliikkeisiini kuuluu jonkinlainen tarve asettua urpojen ja kunnon väen väliin.
Olen mm. tempaissut tampion pään metron oranssiseen seinään kun kiusas ulkomaalaistaustaista äitiä lapsineen. En siis suoralta kädeltä mutta yhden varoituksen jälkeen. Vastaavia tapauksia on monia.

Tuli vaanmieleen että koska mulla on tollanen juonne, aivan varmasti on monilla muillakin.
Ja jotta tätä tautia sairastavat lienevät niitä jotka sitte kenties nousevat kohtaamaan näitä pyssypellejä?
Ja että yhteiskuntamme normisto ja käräjäoikeuskäytäntö on, kenties tahattomastikin, ehdollistanut kansalaisensa tukahduttamaan tämän sielunliikkeen?
Niinettä se kohdistetaan helpommasti niihin paimenkoiriin kuin susiin.
Esa Tyynismaa
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 1730
Lauteille: Elokuu 2007
Paikkakunta: Ylihärmä

Ampuma-asetta vastaan - miten toimia?

#42

Viesti Esa Tyynismaa »

Tunnustan.
Inhoan heikompiaan alistavia pikkugangstoja senverran lujaa,että hakeudun heidänkaltaistensa kanssa otteluun aina kun vain tilaisuus on edes kuvitteellinen...
YJT
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 33
Viestit: 4145
Lauteille: Helmikuu 2005
Paikkakunta: Lohja

Ampuma-asetta vastaan - miten toimia?

#43

Viesti YJT »

KSa kirjoitti: Noissa kouluampumisissa ja vastaavissa tilanteissa, luulisi minkä tahansa ampujaa päin heitetyn antavan aikaa ehtiä kimppuun.
Tähän liittyen, kirja nimeltä Surviving a School Shooting voisi kiinnostaa. Arvosteltu muuten uusimmassa Kontrollissa (nyt on hyvä aika tilata).
Seppo Vesala

(Kaikki esittämäni mielipiteet ja näkemykset ovat omiani, eikä niitä pidä tulkita minkään yrityksen, yhteisön, organisaation tai viranomaistahon kannaksi)
Sami Tolvanen
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 210
Lauteille: Huhtikuu 2009
Paikkakunta: Helsinki

Ampuma-asetta vastaan - miten toimia?

#44

Viesti Sami Tolvanen »

YJT kirjoitti: Tähän liittyen, kirja nimeltä Surviving a School Shooting voisi kiinnostaa. Arvosteltu muuten uusimmassa Kontrollissa (nyt on hyvä aika tilata).
Surullista että meno on mennyt sellaiseksi että tuollaisestakin aiheesta pitää oikein opaskirja kirjoittaa. :( :( :(
Kuvake
bodyguard
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 22944
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

Ampuma-asetta vastaan - miten toimia?

#45

Viesti bodyguard »

Eiköhän se ole pikemminkin rahastamisesta kyse?

Yhtä hyvin voisi kirjoittaa kirjan alligaattori/haihyökkäyksistä selviämisestä sillä näitäkin tapahtuu todennäköisesti enemmän kuin kouluammuskeluja.

‎-I thought you were cool.
-I am. And you know what makes me cool? The fact that your opinion means less than squat to me.

Blogi
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 25 kurkkijaa