Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Ampuma-asetta vastaan - miten toimia?

Nykyaikaiset itsepuolustuslajit eli Defendo, ICS, Krav Maga, MilFight, PDFS, Senshido jne.

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Sami Tolvanen
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 210
Lauteille: Huhtikuu 2009
Paikkakunta: Helsinki

Ampuma-asetta vastaan - miten toimia?

#1

Viesti Sami Tolvanen »

Kauhuskenaario (ainakin minulle):

taksijonossa tms tulee sitä perinteistä suomalaista suukopua ("Minä ens!", "Eikun minä!", "Minäpäs, v***u!", "Prrrkele, mää tapan!!!") ja ykskaksyllättäen kaveri vetää käsiaseen esiin. Miten toimisitte? Tai olette toimineet, mikäli tällainen tilanne on eteen tullut?

Muistaakseni jossain koulutuksessa kehotettiin, että asetta ei kannata yrittää uhkailijalta ottaa pois ennen kuin on 100% varma että hän aikoo ampua kohti. Toisaalta, eikö mahdollisimman nopea (ja näin ollen ehkä pienen yllätysmomentin sisältävä) aseen pois saamisen yrittäminen saata estää odotetaan ja katsotaan -lähestymistavan ikävät seuraukset?

Tällaisia taas pohdin kun töissä on tylsää... [smilie=yawnee.gif]
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 45
Viestit: 24802
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Ampuma-asetta vastaan - miten toimia?

#2

Viesti Mjölnir »

Voin kertoa, miten se kannattaa teknisesti toteuttaa, mutta päätös siitä, aikooko jotain tehdä on tehtävä itse. Jos et toimi heti, on mahdollista, että et saa enää toista tilaisuutta, mikäli henkilö päättää ampua. Jos taas toimit heti, eikä henkilön tarkoituksena ollut muuta kuin uhkailla, niin saatat toiminnallasi provosoida henkilön aseen käyttöön.

Miten ajattelit olla 100% varma, että hän aikoo ampua, ennenkuin yrität ottaa asetta pois?
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Sami Tolvanen
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 210
Lauteille: Huhtikuu 2009
Paikkakunta: Helsinki

Ampuma-asetta vastaan - miten toimia?

#3

Viesti Sami Tolvanen »

Mjölnir kirjoitti: Jos et toimi heti, on mahdollista, että et saa enää toista tilaisuutta, mikäli henkilö päättää ampua. Jos taas toimit heti, eikä henkilön tarkoituksena ollut muuta kuin uhkailla, niin saatat toiminnallasi provosoida henkilön aseen käyttöön.

Miten ajattelit olla 100% varma, että hän aikoo ampua, ennenkuin yrität ottaa asetta pois?
Ensimmäinen kohta summaa hyvin sen vaikeuden jota kysymyksessäni hain...

Ja tuota 100% varmuutta olen nimenomaan miettinytkin. Jotta mahtoiko se, joka tämän neuvon aikoinaan antoi, tarkoittaa esim. sitä että henkilön käytös muuttuu jollain tavalla niin uhkaavaksi, että on ilmeistä että hän aikoo ampua? Jostain luin joskus, että tyyliin sekunnin murto-osaa ennen kuin ihminen ampuu hänen silmistään pystyy tämän aikeen lukemaan, ilmeisesti jostain pupillien laajentumisesta/supistumisesta. Mutta kuka helvetti maallikko nyt pystyy tuollaista hätäpäissään tutkailemaan ja sen perusteella päätöstä tekemään!?

Tässä kohden voisi todeta, kuten eräs asiakas Zetorin pokelle tämän hätyyteltyä asiakkaan pienen painituokion jälkeen tiehensä: "Tää on nyt aika kakspiippunen juttu, jos tiiät mitä mä tarkotan...!"
Ronin
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 4457
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Mushroomland

Ampuma-asetta vastaan - miten toimia?

#4

Viesti Ronin »

Mjölnir kirjoitti: Miten ajattelit olla 100% varma, että hän aikoo ampua, ennenkuin yrität ottaa asetta pois?
Pitäisi lakien säätäjiltä kysyä tuota varmaan, he kun tuntuvat olevan kykeneviä arvioimaan muiden aikeita etukäteen (ainakin hätävarjelua koskevasta lainsäädännöstä päätellen).
When facing difficult situations it is best to dash forward bravely and with joy...

Liity Etupotkijaksi!

Luettavaa (ja tykättävää) potkulaisille!
Kuvake
L.K.
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 19
Viestit: 12812
Lauteille: Huhtikuu 2005
Paikkakunta: Kotka
Etulaji: Defendo
Yhteystiedot:

Ampuma-asetta vastaan - miten toimia?

#5

Viesti L.K. »

Jos henkilö on tehnyt päätöksen ampua, hän ei tod.näköisesti uhkaa aseella ensin. Jos hän taas uhkaa, aseenriistossa voi tulla vahingonlaukaus kuten Mjöllis totesi. On myös totta, että mitä pidempään alat odottelemaan, sen epätodennäköisempää on että onnistut kovinkaan hyvin aseenriistossa.

Koska mahdollisimman nopea aseenriisto esiinotettuun aseeseen onnistuu melko hyvin teknisesti koska se tulee niin yllättäen. Jos kaveri pidempään uhkailee ja sohii aseellaan, osaa hän myös ehkä odottaa enemmän jonkinlaista vastarintaa asetta kohtaan.Ehkä.

Lisäksi kaverin aggressiotasohan voi nousta uhittelun aikana ja uhkailu muuttuu aseenkäytöksi.
Yleensähän uhkailuun liittyy halu saada uhri tekemään tai antamaan jotain. Käyttötarkoituksessa tyhmäkin käyttäjä pyrkinee maksimoimaan onnistumistaan tekemällä sen mahdollisimman yllättävästi.

Sinälläänhän ei tarvitsi arvailla meinaako kaveri ampua vai ei, jos vaan teknisesti osaa tehdä aseenriiston tms. Kysymys onkin siinä, että onko se aina ko. tilanteessa järkevää eli mitä voidaan menettää ja mitä saavuttaa. Eli mitä on ns. vaakakupissa. Ja juuri se, että voisiko tilanteesta selvitä puhumalla koska jos voi ja siitä huolimatta lähtee yrittämään aseenriistoa ja epäonnistuu, voivat seurakset olla varsin kohtalokkaita.

Erittäin paha skenaario kaikkinensa. Tosin kuvailemassasi skenaariossahan ei ehkä mikään ryöstö tms. tule kyseeseen joten joko kaveri haluaa ampua sinut tai sitten pelotella.
"He´s too much blackbelt for you"- Tuntematon setä ravintelissa.
Kuvake
Streetwise
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 762
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Nokia
Etulaji: Itsepuolustus
Sivulajit: Krav Maga, Jeet Kune Do, Kali, Blauer Tactical Systems
Takalajit: Karate, Kung-Fu, Nyrkkeily

Ampuma-asetta vastaan - miten toimia?

#6

Viesti Streetwise »

Sami Tolvanen kirjoitti: Kauhuskenaario (ainakin minulle):

taksijonossa tms tulee sitä perinteistä suomalaista suukopua ("Minä ens!", "Eikun minä!", "Minäpäs, v***u!", "Prrrkele, mää tapan!!!") ja ykskaksyllättäen kaveri vetää käsiaseen esiin. Miten toimisitte?
Jos aikoo toimia, niin se kannattaa tehdä silloin kun joku alkaa kaivaan jotain taskuista/housuista. Tai jopa ennen kuin tilanne menee väittelyksi. Paikkansa jonossa voi myöskin luovuttaa, koska kyllä niitä takseja tulee lisää.
STREETWISE - Serious Self-Defense Training
http://www.itsepuolustus.com
Facebook: @StreetwiseNokia
Sami Tolvanen
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 210
Lauteille: Huhtikuu 2009
Paikkakunta: Helsinki

Ampuma-asetta vastaan - miten toimia?

#7

Viesti Sami Tolvanen »

Ronin kirjoitti:
Mjölnir kirjoitti: Miten ajattelit olla 100% varma, että hän aikoo ampua, ennenkuin yrität ottaa asetta pois?
Pitäisi lakien säätäjiltä kysyä tuota varmaan, he kun tuntuvat olevan kykeneviä arvioimaan muiden aikeita etukäteen (ainakin hätävarjelua koskevasta lainsäädännöstä päätellen).
:muahaha:
Sami Tolvanen
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 210
Lauteille: Huhtikuu 2009
Paikkakunta: Helsinki

Ampuma-asetta vastaan - miten toimia?

#8

Viesti Sami Tolvanen »

STR kirjoitti: Paikkansa jonossa voi myöskin luovuttaa, koska kyllä niitä takseja tulee lisää.
Montakohan pahoinpitelyä ja hengen menetystä Suomessakin vältettäisiin vuositasolla jos ihmiset olisivat valmiita pikkuisen enempi nielemään ylpeyttään? Jos ei muuten niin ihan sen kautta että tiedostaisivat minkälainen vaara ihan simppelissäkin snagariflaidiksessa saattaa nykyään piillä kun liikkeellä on piripäitä pilvin pimein ja joka toisella vähintään tuntuu olevan mutka matkassa.
Kuvake
DeusVult
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 11
Viestit: 8469
Lauteille: Kesäkuu 2007
Paikkakunta: Helsinki

Ampuma-asetta vastaan - miten toimia?

#9

Viesti DeusVult »

Kyllä mää tossa tilanteessa sanoisin että "ok. sun taksi. Mä ootan seuraavaa." :)

100% varma siitä että kaveri meinaa ampua voi olla esim silloin jos on joutunut johonkin panttivankitilanteeseen, ja kaapparit ovat jo teloittaneet muutaman vangin. Kun ne tulevat hakemaan sinua, voit olla aika varma että henki lähtee jos et jotain yritä.
Peter Karis
DJJV Ju-Jutsu, historiallinen kikkailu.

Onko kuvittelu totuutta oikeaa?
Onko totuus onttoa kuvitelmaa? Liike vai staattisuus, vai Pieksämäen asemalla blues?
Kuvake
Streetwise
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 762
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Nokia
Etulaji: Itsepuolustus
Sivulajit: Krav Maga, Jeet Kune Do, Kali, Blauer Tactical Systems
Takalajit: Karate, Kung-Fu, Nyrkkeily

Ampuma-asetta vastaan - miten toimia?

#10

Viesti Streetwise »

Sami Tolvanen kirjoitti:
STR kirjoitti: Paikkansa jonossa voi myöskin luovuttaa, koska kyllä niitä takseja tulee lisää.
Montakohan pahoinpitelyä ja hengen menetystä Suomessakin vältettäisiin vuositasolla jos ihmiset olisivat valmiita pikkuisen enempi nielemään ylpeyttään? Jos ei muuten niin ihan sen kautta että tiedostaisivat minkälainen vaara ihan simppelissäkin snagariflaidiksessa saattaa nykyään piillä kun liikkeellä on piripäitä pilvin pimein ja joka toisella vähintään tuntuu olevan mutka matkassa.
Suurin osa ihmisistä ei edes tiedosta vaaraa. Hyvänä esimerkkinä eräs mies jonka joskus tunsin. Se oli aina menossa jutteleen kaikille oudoille ihmisille, seurallinen kun oli. Otti aina kärkkäästi osaa väittelyihin vaikka ei asiasta mitään tiennytkään. Kerran eräs hermostui sille ja sanoi "me vidduun tai mä tapan sut". Tää hemmo vaan avas takkinsa, levitti liepeet ja sanoi, että "tapa heti". No sitten jonkun vuoden kuluttua tästä sitä pistettiin kerran hedelmäveitsellä rintaan ja henki pois.

edit: Niin se opetus oli, että ei kannata jäädä juttelemaan kenenkään oudon kanssa jos vähänkin aistii vihamielistä ilmapiiriä. Sillä selviää jo pitkälle.
STREETWISE - Serious Self-Defense Training
http://www.itsepuolustus.com
Facebook: @StreetwiseNokia
Sami Tolvanen
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 210
Lauteille: Huhtikuu 2009
Paikkakunta: Helsinki

Ampuma-asetta vastaan - miten toimia?

#11

Viesti Sami Tolvanen »

STR kirjoitti: Suurin osa ihmisistä ei edes tiedosta vaaraa. Hyvänä esimerkkinä eräs mies jonka joskus tunsin. Se oli aina menossa jutteleen kaikille oudoille ihmisille, seurallinen kun oli. Otti aina kärkkäästi osaa väittelyihin vaikka ei asiasta mitään tiennytkään. Kerran eräs hermostui sille ja sanoi "me vidduun tai mä tapan sut". Tää hemmo vaan avas takkinsa, levitti liepeet ja sanoi, että "tapa heti". No sitten jonkun vuoden kuluttua tästä sitä pistettiin kerran hedelmäveitsellä rintaan ja henki pois.

edit: Niin se opetus oli, että ei kannata jäädä juttelemaan kenenkään oudon kanssa jos vähänkin aistii vihamielistä ilmapiiriä. Sillä selviää jo pitkälle.
Itse asiassa tämä kysymykseni tulikin nyt viimein kirjoitettua esille Kuopion torin ikävän ampumatapauksen innoittamana vaikka asiaa olen pohtinut toki aiemminkin. En viitsinyt tapausta ruotivia lehtijuttuja lukea, mutta Kontrollin foorumilta lukaisin että torilla ammuttu nainen olisi mennyt ensimmäisten laukausten jälkeen "ojentamaan" ammuskelijaa. Seuraukset olivat kurjimmat mahdolliset.
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 45
Viestit: 24802
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Ampuma-asetta vastaan - miten toimia?

#12

Viesti Mjölnir »

DeusVult kirjoitti: ..ja kaapparit ovat jo teloittaneet muutaman vangin. Kun ne tulevat hakemaan sinua, voit olla aika varma että henki lähtee jos et jotain yritä.
entä, jos sinä olisit se ensimmäinen teloitettava, etkä vielä tietäsi "varmasti", mitä tulee tapahtumaan. Yrittäisitkö ja riskeeraisit, vai kuolisit yrittämättä?

Itselleni olen tämän tehnyt selväksi, mutta muille ei voi vastausta antaa kukaan toinen.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Sami Tolvanen
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 210
Lauteille: Huhtikuu 2009
Paikkakunta: Helsinki

Ampuma-asetta vastaan - miten toimia?

#13

Viesti Sami Tolvanen »

Mjölnir kirjoitti: Yrittäisitkö ja riskeeraisit, vai kuolisit yrittämättä?

Itselleni olen tämän tehnyt selväksi --
Niin, eikös se ole silleen että hyvin suunniteltu on jo puoliksi tehty? Tai niin kuin entisellä työkaverillani oli tapana todeta, hyvin suunniteltu on vasta puoliksi mokattu. :nauruhammas:
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 45
Viestit: 24802
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Ampuma-asetta vastaan - miten toimia?

#14

Viesti Mjölnir »

Sami Tolvanen kirjoitti: Niin, eikös se ole silleen että hyvin suunniteltu on jo puoliksi tehty?
Tämä pätee yllättävän hyvin kaikkiin akuutteihin stressitilanteihin. Jos asiaa ei ole tiedostanut ja miettinyt toimintamallia valmiiksi, on epätodennäköisempää, että pystyy tilanteessa toimimaan haluamallaan tavalla.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Ralle Ryökäle
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 16
Viestit: 3522
Lauteille: Maaliskuu 2005

Ampuma-asetta vastaan - miten toimia?

#15

Viesti Ralle Ryökäle »

Ja AINA kun ryhdytään toimeen, mielessä ei saa olla pienintäkään ripettä siitä että tilanteessa jäisi toiseksi. Se tulee kyllä ihan itsestäänkin, mutta sitä on hyvä pohtia ihan valmiiksi.
Tsiigaat etäisyyden, päätät toimia, toimit. Räjähtävällä nopeudella, täydellä voimalla ja armottomalla voiman käytöllä voittoon, keinoja ei pidä säästellä eikä lakitupaa miettiä.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Tsaar1 ja 30 kurkkijaa