Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Ampuma-asetta vastaan - miten toimia?

Nykyaikaiset itsepuolustuslajit eli Defendo, ICS, Krav Maga, MilFight, PDFS, Senshido jne.

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 39
Viestit: 16086
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Ampuma-asetta vastaan - miten toimia?

#286

Viesti Kari Aittomäki »

sinappi kirjoitti: Minkä takia kuvittelet, että se koetti ottaa vyötäröllään olevaa pistoolia käteensä?
Poikaparka hätäili ja hapuili turvariepuasetta, eikä ihmekään kun kuristaja-asseri häärää niskassa ja toinen porkchop tömistelee kohti.
Poliisibrutaaliutta potenssiin paljon, aivan ylimitoitettua. Kerrankos sitä nuorimies pistuulia taskusta hamuaa kun on tulivuori sisässä ja jännittää.
Vain Salliasen armosta poika ei päässyt hengestään. Harmittomia nuoria sällejä, se toinenkin jäi kiltisti pötköttelemään ku kerta käskettiin.
sinappi
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 11
Viestit: 3282
Lauteille: Tammikuu 2006
Etulaji: Taihojutsu
Takalajit: Brasilialainen jujutsu, vapaaottelu, lukkopaini, Bujinkan budo taijutsu, Hontai Yoshin-ryu jujutsu, judo, taekwondo ja muay thai.

Ampuma-asetta vastaan - miten toimia?

#287

Viesti sinappi »

Kari Aittomäki kirjoitti:
sinappi kirjoitti: Minkä takia kuvittelet, että se koetti ottaa vyötäröllään olevaa pistoolia käteensä?
Poikaparka hätäili ja hapuili turvariepuasetta, eikä ihmekään kun kuristaja-asseri häärää niskassa ja toinen porkchop tömistelee kohti.
Poliisibrutaaliutta potenssiin paljon, aivan ylimitoitettua. Kerrankos sitä nuorimies pistuulia taskusta hamuaa kun on tulivuori sisässä ja jännittää.
Vain Salliasen armosta poika ei päässyt hengestään. Harmittomia nuoria sällejä, se toinenkin jäi kiltisti pötköttelemään ku kerta käskettiin.
Olen muuten itse ollut tuolla rapakon takana mukana ajamassa keikkaa. Toisiaan ja poliiseja ammuskelevat henki- ja jengirikostilastojen tekijät ovat juurikin noita nuoria sällejä. Jos henkilö voimankäyttötilanteessa hamuaa ampuma-asetta, on aika vahva oletus, että sillä on aikamus käyttää sitä. Joko se haluaa ampua poliisia tai tehdä poliisin avustaman itsemurhan. Minä en ainakaan haluaisi tehdä töitä sellaisen tyypin kanssa, joka ei suhtaudu aseen kaivamiseen tilanteen edellyttämällä vakavuudella.
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 39
Viestit: 16086
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Ampuma-asetta vastaan - miten toimia?

#288

Viesti Kari Aittomäki »

:P
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 39
Viestit: 16086
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Ampuma-asetta vastaan - miten toimia?

#289

Viesti Kari Aittomäki »

No, vastataan nyt kunnolla ettei tule paha mieli.
Oikeasti tuo tilanne on tulkittava karkuunyritykseksi, jonka triggerinä lie oli juurikin tuo kannossa ollut mutka. Aseen hamuilu johtui.. syystä jostakin. Joten tottakai tilanteeseen tuli suhtautua ääritilanteena, kuten poliisit tekivätkin. Olihan sielä kuti piipussa ja ase siis käyttövalmis.
Eihän tuossa oikeasti muuta vikaa ole kuin että se kävi kömpelösti ja toiminta tuli yllärinä, hence se paniikkihuohotus ja liikkeen kuoleminen. Joka kuitenkin jälkimmäinen sekin taisi olla tietoista tilannejäädytystä, se kuristus kun ei ollut varsinainen chokehold vaan kiinnipitona esilletuotavissa.
Eli kutes Jasse arveli, kamerat ja jenkki-ilmapiiri mellakkavaaroineen vaikutti toimintaan.

Mikäli Heracles on sellanen sakki miksi sitä kuvittelen, tämäkin info on jo pilkottu tehtäväsparriksi. Korkeariski-tilanteita ei voi treenata riittävästi. Tätä just tarkoitan kun piipitän että olen kateellinen nykypäivän treenimehukkuudelle, tossakin on pointerseja vaikka kuinka.
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 45
Viestit: 24802
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Ampuma-asetta vastaan - miten toimia?

#290

Viesti Mjölnir »

Poliisin voimankäyttöketjusta:
Kari Aittomäki kirjoitti: touko 6, 2018, 00.53 No sen arvas.
Omissa funtsailuissa olen laittanut hiukan kliseisesti odottamattoman odottamisen suurimmaksi hankaluudeksi.

Onse jännä kun se aseittenkäyttö mielletään aina poliisitoimeksi.
En kyllä tiedä mikä on krimien ja poliisien aseenkäyttömäärien suhde.

Mutta mikä olisi maukas juttelunaihe olisi aseellinen puolustautuminen aseuhkausta/hyökkäystä vastaan.
Kaverini Peter Orre kun murhattiin niin hänellä tiettävästi oli mutka taskussa.
Tarttis vaan oman ketjunsa kun ei mene tämän otsikon alle. Ja kun nykyaktiivisuus on mitä on...
Ampuma-aseella ampuma-asetta vastaan toimiminen, vähän ajatuksia:

1) tilanneäly, eli huomata indikaatioista, että vastustaja kantaa jotain asetta
2) mentaalisesti tehty itselle selväksi, että kun seuraavat merkit täyttyvät, niin otan oman aseen esille
3) jos ei ehtinyt toimia ennkoivasti ja alkaa itse vetää, kun näkee vastustajan jo vetävän, vaihtoehdot ovat kiinni tai pakoon. Alle pari metriä, kannattanee mennä iholle ja kiinni asekäteen, sitä pidemmältä etäisyydeltä pakoon, jos on mahdollista. Jos vetää itse samalla, suositellaan liikkumista etuviistoon vastaan, jolloin pystyy itse ampumaan, mutta vastustajan on vaikeampi sivuliikkeen takia
4) jos joutuu uhkan kohteeksi, niin ei kannata lähteä vetokilpailuun, vaan yrittää löytää paikka, kun uhkaaja katsoo esim johonkin muualle hetkeksi. Sitten veto ja varoittamatta ampuminen, jolla saadaan temmattua itselle aloite
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 45
Viestit: 24802
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Ampuma-asetta vastaan - miten toimia?

#291

Viesti Mjölnir »

Tuossa jotain drillejä, joita olen tehnyt:




"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 39
Viestit: 16086
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Ampuma-asetta vastaan - miten toimia?

#292

Viesti Kari Aittomäki »

Hienoja drillejä.
Et sitte usko Mozambiquen drilliin, aikamoista overkillia oli havaittavissa? :rok:

Minkäs verran treenaatte sosiaalista taktiikkaa, puhuttamista ja ylläri-improa? Neloskohdan perusteella ilmeisesti jonkinverran ainakin?
Orrehan käsittääkseni "anto paikan" menemällä rattiin, vai olikohan se niin että hän ei jalkautunut..

Lisäksi, onkohan tuo asekäteen sääntönä hyökkääminen kuinka hyvä idea kuitenkaan? Siis onko sille aseesta painimiselle määriteltyjä perusteita?
Kaimani onni loppui järvenpääläiselle parkkipaikalle, vaikka oli tiettävästi saanut jo asekädestä kiinnikin ja oli väkivahva mies.

Ensimmäinen näkemäni vakava väkivallantyö sisälsi aseen esillevedon ja vastahyökkäyksenä hihaveitsen viillon otsanahkaan ja jonkinlaisen samanaikaisen asetorjunnan, ei tosin ole muistikuvaa mutta näkemää purkaessamme vanhempi serkku näytti eräänlaisen ohjaavan lyönnin.
Ja kyllähän sitä treenaattiinkin, mukaanlukien sitä ottanahan silmille repäisyä.
Mukava lapsuus.

Eli mitäs mieltä ollaan miehen kimppuun hyökkäämisestä, aseen sijasta?
Lähietäisyydeltä silmäjabi saattaa jo ratkaista tilannetta merkittävästi.

Entäs se kantotapa vaikkapa juuri autossa?
Ja miks ne elokuvien komiat ja kauniit aina työntää juurisaamansa aseen takapuoleensa, siis selän puolelle?
Ei kai siellä kekään kanna kuin varajuttuja?
YJT
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 33
Viestit: 4145
Lauteille: Helmikuu 2005
Paikkakunta: Lohja

Ampuma-asetta vastaan - miten toimia?

#293

Viesti YJT »

Kari Aittomäki kirjoitti: touko 7, 2018, 22.44 Eli mitäs mieltä ollaan miehen kimppuun hyökkäämisestä, aseen sijasta?
Lähietäisyydeltä silmäjabi saattaa jo ratkaista tilannetta merkittävästi.
Aseen haltuunottohan on siinä mielessä tärkeää, että vaikka vastapuolta vahingoittaisikin, niin jos asetta/asekättä ei saa haltuun, niin se kohdehenkilö pystyy käyttämään sitä ja ammuttu luotihan osuu aina jonnekin; tuurilla voi osua aiottuun kohteeseen mutta voi osua myös siihen kadun toisella puolella lastenvaunuja tuuppaavaan yh-äitiinkin.

Eipä sillä, itsekin olen vetänyt porukalle myös erilaisia finger jab -drillejä yhtenä toimintamallina. Kaikki variaatiot ovat hauskoja ja luovat vaihtoehtoisia toimintamalleja. Esimerkiksi hauska harjoitus on simuloida kahden kohdehenkilön tilanne, jossa toinen on lähietäisyydelllä ja toinen kauempana. Aluksi tehdään finger jab silmiin puhutusetäisyydellä olevaan henkilöön, ottaa etäisyyttä ja vaihtaa kulmaa siten, että ensimmäinen kohdehenkilö jää taustalla olevan kohdehenkilön ja suorittajan väliin, joka vetää perääntyessään aseen esiin ja ampuu ensin taaempana olevaa henkilöä ja sen jälkeen sitä jolle on lyönyt finger jabin (tai toisin päin; ei pidä tehdä joka kerta samalla tavalla). Jos vielä taulut ovat kaatuvia siten, että kohde on poissa pelistä vasta kun taulu kaatuu, niin tulee jälleen lisäelementtejä mukaan (tällöin luonnollisesti ensimmäistä kohdehenkilöä varten tarvitaan kaksi taulua ja finger jab tehdään eri tauluun kuin mihin ammutaan).

Painietäisyydellähän ei lähtökohtaisesti kannattaisi vetää asetta esiin vaan jos asetta pitää käyttää, ensisijaisesti tulisi ottaa etäisyyttä, ja sitä ennen se painietäisyydellä oleva henkilö tulisi saada pois pelistä.
Kari Aittomäki kirjoitti: touko 7, 2018, 22.44 Entäs se kantotapa vaikkapa juuri autossa?
Ja miks ne elokuvien komiat ja kauniit aina työntää juurisaamansa aseen takapuoleensa, siis selän puolelle?
Ei kai siellä kekään kanna kuin varajuttuja?
Eiköhän siinä ole kyse ennen kaikkea siitä, että se on coolin näköistä. Voisi toki myös olla, että jos aseen työntää housunkaulukseen ilman koteloa, se saattaa pysyä takapuolella paremmin paikallaan; en ole kokeillut. Vaikka kyllähän tuollaista lonkan takana / ristiselässä kantamista käytetään ihan oikeastikin. Ideanahan siinä on ensisijaisesti se, että takkia käytettäessä jos tuuli heilauttaa takin helmaa, niin ase ei paljastu niin helposti kuin jos sitä kannettaisiin edempänä. Vaikka itse kyllä kannan siviileissä etupuolella, heti vyönsoljen vieressä (nk appendix carry). Appendix sopii myös autokäyttöön siinä mielessä, että turvavyöt ym eivät ole tiellä.
Seppo Vesala

(Kaikki esittämäni mielipiteet ja näkemykset ovat omiani, eikä niitä pidä tulkita minkään yrityksen, yhteisön, organisaation tai viranomaistahon kannaksi)
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 45
Viestit: 24802
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Ampuma-asetta vastaan - miten toimia?

#294

Viesti Mjölnir »

Itse tykkään myös appendix carrysta, mun pikku-glockilla (G26) toimii erityisesti

Komppaan siinä, että jos asetta jo otetaan esiin, niin silloin asekäteen, jos taas tekee itse yllätyhyökkäyksrn, niin silloin esim lyönti kasvoihin/silmiin on hyvä häiritsijä, ja kohteella ei ole käytännön mahdollisuuksia puuttua minun tekemään esilleottoon
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Ile
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 6402
Lauteille: Lokakuu 2009

Ampuma-asetta vastaan - miten toimia?

#295

Viesti Ile »

Kari Aittomäki kirjoitti:
Orrehan käsittääkseni "anto paikan" menemällä rattiin, vai olikohan se niin että hän ei jalkautunut..
Vähän ootee mut... joo, en tiedä ehtikö välillä käydä ulkona (Pataässästä oli ajettu jonnekin sinne Vantaalle), mutta autossa tosiaan istui tekohetkellä. Ja laukauksethan tuli ikkunan läpi, six bullets. En tiedä mistä suunnasta. Tappona tuomittiin.

Yritin tuon aikanaan suht tarkkaan kaivella, ja jossain murhainfossa se olikin kohtuullisella tarkkuudella referoitu.
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 39
Viestit: 16086
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Ampuma-asetta vastaan - miten toimia?

#296

Viesti Kari Aittomäki »

Juu, siitä juteltiin aikanaan että mites se päästi tapahtuman tapahtumaan, joku kerto että oli mies jo aika uupunut siihen varuillaoloon.
Joka uuvuttaminen saattoi olla tarkoituksellista - tai sitte sattumaa.
Luotiase-yhteenotossa se ip-painotteinen reagoiva mindset on kyllä puoli häviötä... mutta vaihtoehtoja on nirkosesti, pre-emptivekin on monisyinen taktiikka.
Siksipä ei olis pitäny jäädä sinne autoon vaan nousta seuraamaan.
Sääli.

Juu, olen tutustunut siihen lonkan takana kantamiseen kyllä ja kömpelöltä tuntu. Onko siinä mitään muuta varsinaista etua kuin se piilottelu?
Toki pukukoodisto-maailmassa vaatteet vaikuttaa kantotapaan.

Mitens toi appendix c, näkyis kaikki esimerkit olevan aktiivikäden vyösoljen puolella? Onko syynä se solki (sähläysvaara) tai jokin muu, ittelläni tuntui huokeasti luontevammalta pitää ja vetää sieltä vasemmalta puolelta.
Kun se veto oli kätsämmäntuntuinen ja kropankäyttö tuttua, oli kovin helppo tärähtää ikäänkuin matsiasentoon vasen kylki edellä.
Sekä eteen- että taaksepäin astuen.
Klokki nasahti kouraan kuin valettu ja ekatällin asento oli tiukka (tarkka) ja nopeaan jatkoon valmis.
Jotkut väitti että raajoilla ei saisi tilanteissa ristiinylittää omaa keskiviivaa mutta minusta se on teoretisointia.
Sitä käytetään mitä sujuu ja luontevalta tuntuu.

Autossa kantaen, onko se appendix oikeasti hyvä?
Multahan kerran meinas päästä kuti karkuun ja juuri tuosta, tuli nopean vedon paikka ja sormi livahti kaarensisään, veti varmistimesta löysät pois.
Piippu kohti däddändäätä. Kuti piipussa tottakai.
Gulp.
PetriP
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 2135
Lauteille: Toukokuu 2006
Paikkakunta: Espoo
Etulaji: Judo

Ampuma-asetta vastaan - miten toimia?

#297

Viesti PetriP »

ristivedossa sen aseen piippu osoittaisi - kait - suoraan sisäreiden varsin isoihin valtimoihin. Oisko toi se syy miksi se ei ole ihan ykkösvalinta?
YJT
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 33
Viestit: 4145
Lauteille: Helmikuu 2005
Paikkakunta: Lohja

Ampuma-asetta vastaan - miten toimia?

#298

Viesti YJT »

IWB-kantamisessa (inside the waistband = housunkauluksen sisäpuolella) on hyvin paljon yksilöllisiä eroja; mm vartalon tyyppi vaikuttaa paljon siihen, mikä on mukavaa tai edes mahdollista. AIWB:ssa (appendix IWB) asetta kannetaan yleensä piippu suoraan alaspäin tai pikkuisen kantattuna siten, että piippu osoittaa keskilinjan yli. Tällä tavalla ase asettuu luontevasti siihen reiden ja lonkan väliseen taitoskohtaan. Toki ristivetoakin harrastetaan, mutta on paljon harvinaisempaa.

Autossa on yleensä parempi kantaa esim kainalokotelossa tai erillisessä autokotelossa (esim kotelo kiinnittyy pikakiinnityksellä ja koko kotelo siirretään vyöltä autossa olevaan kiinnityspalikkaan ilman tarvetta käsitellä paljasta asetta). Jos kannetaan vyöllä, niin ristiveto lienee paras, kunhan ase ei ole liikaa lonkan sivulla vastakkaisella puolella (nk cavalry draw). AIWB on kuitenkin parempi kuin kello kolmessa kantaminen, koska siinä on enemmän tilaa (turvavyön solki ym).

Vyönsoljesta sen verran, että monet suositelevat siirtämään vyönsoljen pois keskeltä, jolloin aseelle jää enemmän tilaa ja sen saa paremmin sijoitettua siten, miten se luontevasti asettuu.
Seppo Vesala

(Kaikki esittämäni mielipiteet ja näkemykset ovat omiani, eikä niitä pidä tulkita minkään yrityksen, yhteisön, organisaation tai viranomaistahon kannaksi)
YJT
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 33
Viestit: 4145
Lauteille: Helmikuu 2005
Paikkakunta: Lohja

Ampuma-asetta vastaan - miten toimia?

#299

Viesti YJT »

PetriP kirjoitti: touko 9, 2018, 08.36 ristivedossa sen aseen piippu osoittaisi - kait - suoraan sisäreiden varsin isoihin valtimoihin. Oisko toi se syy miksi se ei ole ihan ykkösvalinta?
Näin on tietenkin ainakin jossain määrin. Pitää toki muistaa, että kotelossa ollessaan ase on turvallinen (ellei käytä koteloa joka ei suojaa kunnolla liipasinta). Asetta vedettäessä ja koteloitaessa on tietenkin riski rikkoa laser-sääntöä (varsinkin istuttaessa). Toisaalta, ei ole harvinaista että asekäden puolella kannettaessa asetta koteloon laitettaessa käyttäjä osoittaa aseella itseään lonkkaan, joten ei sekään mikään automaattisesti turvallinen tapa ole.

AIWB:ssa ajatus on, että vedettäessä kotelosta, ase nousee suoraan ylös jolloin se ei osoita mihinkään. Koteloitaessa lantiota tuodaan eteenpäin, jolloin ase myös osoittaa turvalliseen suuntaan. Istuessa tämä on tietenkin haastavampaa, mutta autossakin on mahdollista nostaa takapuolta penkistä ja viedä lantiota eteen.

Ristiveto-AIWB:ssa varmaan pitäisi koteloitaessa viedä tukikäden jalkaa taaksepäin sen lisäksi että lantiota tuodaan eteen. Istuessa varmaan pitäisi samalla nojata asekäden puolelle (eli ikään kuin kierähtää asekäden puoleisen kyljen varaan istuessa). Varmasti hankalaa, mutta uskoisin että tällä saataisiin eliminoitua ainakin reisivaltimoon osoittaminen; voi olla että aseen piippu osoittaisi edelleen pikkuisen reiteen, mutta jos ase siitä laukeaisi, niin voisi vain todeta, että "se on vain lihashaava".
Seppo Vesala

(Kaikki esittämäni mielipiteet ja näkemykset ovat omiani, eikä niitä pidä tulkita minkään yrityksen, yhteisön, organisaation tai viranomaistahon kannaksi)
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 39
Viestit: 16086
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Ampuma-asetta vastaan - miten toimia?

#300

Viesti Kari Aittomäki »

Kysynpä nyt vastausta odottamatta että onko tutkittu/kehitetty varuillaanolon stressinsietokykyä, toleranssia?
Siis nimenomaan niilläspecseillä että luotiasehyökkäys on varsin mahdollinen, jopa todennäköinen.

Mun havaintojen mukaan kyky odottaa ja sopeutua odottamiseen on yksilöllinen ominaisuus.
Kärsivällinen hyökkääjäkin on paljon vaarallisempi otus kuin intohimo-toimija.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 33 kurkkijaa