Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Puhejudo

Nykyaikaiset itsepuolustuslajit eli Defendo, ICS, Krav Maga, MilFight, PDFS, Senshido jne.

Valvoja: Valvoja

Kuvake
Dojon Jäykin
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 2694
Lauteille: Syyskuu 2010
Paikkakunta: Helsinki

Puhejudo

#61

Viesti Dojon Jäykin »

Tuo 'puhejudo' on kuitenkin sanana aika näppärä. Sitä ei voi korvata kuin monisanaisilla selityksillä.
Jenkeissähän niillä on näitä 1-2 sanaisia ilmauksia eri elämän alueilta. Mun mielestä kielinäppäryyttä makosimmillaan.

TV-ohjelmien kääntäjille joskus varmaan tukalia paikkoja.
Aihki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 6229
Lauteille: Joulukuu 2010

Puhejudo

#62

Viesti Aihki »

Onko sen varhaisempi ja raaempi aste sitten puhejujutsu ja hienostuneempi kehitysversio puheaikido? Toi judohan on vaan se harjoituksen vuoksi harrastettava urheiluversio!?
Lehe
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 1196
Lauteille: Elokuu 2006
Paikkakunta: Saaristo

Puhejudo

#63

Viesti Lehe »

Koetan tässä vastailla väsymyspäissäni moneen asiaan.

Siis Bg ja Kari lienevät lähinnä totuutta siinä, että sillä puhumisella voi vaikuttaa moneen asiaan. Kuten Mjölliskin sanoo, niin kokemusta on siitä kun vartija puhuttaa "kaksi taakse yksi askel eteen"-periaatteella hankalaa potilasta pihalle hienosti ja pitkän kaavan mukaan ja joku idioottimainen hoitaja laukaisee tilanteen sillä, että on pakko päästä sanomaan ja räkyttämään.

Uskoisin Mjölnirin tuntevan minua ja historiaani myös sen verran,että aina ei jaksa kuunnella lätinää. Joskus se sanailun kääntäminen niputtamiseen on nopein tie ihmisen itsemääräämisen rajoittamiseen eristämisen tai pakkolääkinnän keinoin. (Näihin asioihin liittyy usein myös paini). Aina ei selviä puhumalla ja kun puhuu tarpeeksi oppii jopa erottamaan nekin tilanteet. Siinäkin ketjussa ollaan oikeassa, että puheen takana on mukavaa olla kompetenssia. Mutta toisaalta haastan siihen puhuttamiseen siten, että kun ollaan oikeasti siinä tilanteessa, että pokan tarttis pitää. Vaikka pelottaisi niin paljon, että jalat tärisee. Jos asiaa ei ole kokenut, lienee turhaa knoppailla. Ilmiö vaatii kuitenkin pelisilmää ja vakuuttavuutta. Ja sitä harkintaa, mitä sitten tehdään, jos toi kaveri kilahtaa tässä 2-3 neliön ambulanssin takakopissa. Kerjäämällä ja anelemalla se peli ei onnistu.

Ja Karille. Totilla on aika hyvä jalansija ja osaaminen kansainvälisessä turvallisuusskenessä.
Se mikä ei tapa, sattuu s-tanasti..
Kuvake
Point
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 6870
Lauteille: Tammikuu 2009

Re: Puhejudo

#64

Viesti Point »

Muistan kerran, kun olin vielä baarissa tiskin takana töissä yhden hiljaisen perjantai vuoron. Olin kaverin kanssa työvuorossa ja sillä välin kun olin taka huoneessa käymässä, niin sisään oli ilmestynyt hyvin iso kaveri.. Sellainen 130 kg.. Käsien sijalla reidet.. Tatuointeja.. Leijonakoru.. Kalju... Humalainen katse haki tuoppi kädessä katsekontaktia ja haastetta eri pöydissä.

Koska baari oli sellainen pikkukuppila, jossa ei ollut kustannussyistä ovella ketään vaan luotettiin, ettei siellä mitään satu "kun hinnat ovat naapuria korkeammat ja tarkoiluhenkilökunta on tarkkana", kysyin kaveriltani, että miksi myi hänelle. Hän vastasi, että ehkä näin rähinä ainakin siirtyy..

Ihmettelimme siinä sitten mitä tehdä... Vaikka meillä onkin yhteistä massaa lähes 200 kg, niin kaverilla oli kuitenkin sen verran tulivoimaa käsissä ja silmissä tappajan katse (vaikkakin humalainen), niin tiesimme ettemme pärjäisi, jos meno kävisi rumaksi.

Päätin kuitenkin kokeilla kaverin lähimuistin kestävyyttä ja sovelsin yhtä keinoa, jonka olin oppinut yhdestä waltarin kirjasta.

Kävelin kaverin pöytään ja ilmoitin ystävällisesti.. "anteeksi herra! Se teidän soittamanne taksi odottaa tuolla huoltoaseman edessä"

kaveri kiitti. Jätti tuoppinsa juomatta. Ja paineli pihalle. Taisi jättää jopa tipinkin..

En tiedä oliko tuo puhejudoa vai puhekuntonyrkkeilyä, mutta sillä kertaa selvittiin ilman painia..
Detox ei ole pelkkä dietti. Se on elämäntapa.
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 16086
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Puhejudo

#65

Viesti Kari Aittomäki »

Hyvä tarina.
Kapakka-amattilaisilla on monta konstia, esim kokeneet tiskijukat on mestarimanipuoloijia.
Ja mä olen usein naurellen katellu kun just ne kokeneet tarjoilijamimmit hassuttaa noita possuja ulos..
Alitajuinen jää pihalle pyöriin "mihisse nainen meni"..
- Tonne se meni, naapuribaariin. Hauskaa illanjatkoa!

Entien sitä' puhejudoa itte on tullu tarvittua hoitotilanteissa, ku pitäis saaada vaikka kipsi oikeeseen kälmään ja jätkä poukkoilee ja äyhää.
Eikä ne pokatkaan niin mutta se saattokunta.
Voi hyvänen aika mitä pällejä tuola kulkeekaan.
Kuvake
Vanhakankea
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 3401
Lauteille: Helmikuu 2010

Puhejudo

#66

Viesti Vanhakankea »

Aihki kirjoitti: Onko sen varhaisempi ja raaempi aste sitten puhejujutsu ja hienostuneempi kehitysversio puheaikido? Toi judohan on vaan se harjoituksen vuoksi harrastettava urheiluversio!?
Noille versioille on jo nimet toi raaempi on henkinen väkivalta ja toi hienompi on **seen nuoleminen. ;-)
* Entinen idealisti - nykyinen nihilisti
** Suoraan huipulle pääsee vain oikotietä
Kuvake
Daddy
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 3354
Lauteille: Elokuu 2011
Paikkakunta: Mansesta päin

Puhejudo

#67

Viesti Daddy »

luupää kirjoitti:
Vanhakankea kirjoitti: Niin, kyllähän puhejudon vaikutus on aivan eri, jos sitä käyttää 115 kiloinen suorituskykyiseltä näyttävä kaveri 40 kiloisen sijaan.
You can get much farther with a kind word and a gun than you can with a kind word alone.
Al Capone
;)
Joo näin se taitaa vaan mennä. Jos sitä kompetenssia on siirtyä tarvittaessa puhumista suoraviivaisempaan toimintaan, niin puhejudoilukin toimii paremmin. Kuten on todettu jo muutamaankin kertaan tässä ketjussa - puheen takana on oltava myös kompetenssia.

Mulla oli varmaan tuuriakin matkassa ja kaikki mahdolliset suojelusenkelit hereillä kun purin puhumalla yhden tilanteen ovihommissa. Minä vastaan monta ja yksikin väärä liike niin vähintään olisi tullut välittömästi kaljapullosta ohimoon. Yksin tietysti töissä, äs uusual. Otin töh virallisen pokeasennon eli laitoin kylmästi peukalot vyön alle ja pääpukaria puhuttamalla rauhoitin tilanteen siihen malliin, ettei se perkelöitynyt vaan rauhoittui siedettävälle tasolle. Ao sankareille kyllä napsahti porttikieltoa siihen kuppilaan ihan asiallisen pitkä jakso - jälkeenpäin tietty, turha sitä oli moisen julistamisella provosoinut sitä tilannetta yhtään enempää.

Ketään ei tuossa tilanteessa sattunut fyysisesti, ei varsinkaan minua, eli tilanne meni kuin menikin niinkuin pitikin. Lähellä oli kyllä, että tilanne olisi perkelöitynyt ihan totaalisesti.
"Täydellinen on hyvän pahin vihollinen"
-Tuntematon
Kuvake
Vanhakankea
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 3401
Lauteille: Helmikuu 2010

Re: Puhejudo

#68

Viesti Vanhakankea »

Eiköhän noi ole just sellasia monimuuttuja yhtälöitä, että ripaus onneakaan ei ole haitaksi.

Tosin väittävät, että onni suosii useammin sitä joka jotain jo taitaa. :-)

Eli kyllä varmaan kannattaa suurin kunnioitus antaa omalle osaamiselle ja jättää onnettarelle vain rippeet. Koska täysin tuuripeliähän toi ei ole kuten esim. lotto.
* Entinen idealisti - nykyinen nihilisti
** Suoraan huipulle pääsee vain oikotietä
Kuvake
Daddy
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 3354
Lauteille: Elokuu 2011
Paikkakunta: Mansesta päin

Re: Puhejudo

#69

Viesti Daddy »

Vanhakankea kirjoitti: Tosin väittävät, että onni suosii useammin sitä joka jotain jo taitaa. :-)
Joo, onni on osaavan puolella.
Oli em case aika tiukka paikka. 1-vs-1 tilanteessa se kaljapullon heiluttelija olisi saanut maistaa Defendon kilpeä ja käsirautoja, mutta kun jengiä oli enemmänkin ympärillä kuin se kuuluisa +1, niin parempi oli pysyä pystyssä ja luottaa puhelahjoihinsa. Sillä kertaa se taktiikka toimi - onneksi.
"Täydellinen on hyvän pahin vihollinen"
-Tuntematon
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Mitä itsepuolustajan pitäisi treenata?

#70

Viesti Lasse Candé »

Minä en pidä fyysisellä kyvykkyydellä tai potentiaalilla taikka sen puutteella, yhdistettynä tai yhdistämättä uhkaukseen jolla on mahdollista positiivista yllätysvaikutusta puhejudona.

Mutta minä en tiedäkään mitä puhejudo tarkoittaa sen lanseeraaneen mielestä tai onko käsite miten hyvin ymmärretty muutenkaan.

Omat mielikuvani ovat että enemmänkin jos puhutaan kierrokset alemmas ja tilanne vaimenee, tämä on puhejudoa. En tiedä onko näin ja erityisesti arvaustani ei pidä sekoittaa siihen miten tulisi toimia, mutta tuo on käsitykseni pelkästään tuosta termistä.

Joskushan luin siitä myös. Mutta taitaa koko käsite nykyään olla lentävä lausahdus, pohjautuen johonkin mikä oli jokin konsepti joskus muttei enää?
sikajudoka
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 565
Lauteille: Helmikuu 2009

Mitä itsepuolustajan pitäisi treenata?

#71

Viesti sikajudoka »

Kari Aittomäki kirjoitti: tammi 2, 2020, 02.30
Puhejudon keksijän nimeä en enää muista, joku nuoristyötä tekevä judojäärä oli kyseessä.
Olen nähnyt hänet kadulla itse teossa ja kyllä siinä fysiikkaa käytettiin eli lähelle mentiin ja rinnasta puhuttiin. Kohteena keskenkasvuiset epävarmat.
Kyseinen herra käyttäytyi judopiireissa varsin epämiellyttävästi eli havaintoni ovat värittyneet.

Totti Karpelahan tuota nyt taitaa myydä, ja mahtaa olla hän varsin vakuuttava kuten kaksimetrinen treenaava, puhumaan tottunut aikamies kykee olla.
Puhejudon kehitti entinen poliisi George Thompson.

http://verbaljudo.com/george-thompson/

Ruotsissa sitä vei eteenpäin ninjamies Bo Munthe, joka kehitti siitä oman Vaksam-metodin.

Suomessa Totti Karpela lienee tunnetuin puhejudo-kouluttaja, jonka "Kansalaisen turvakirja" perustuu pitkälti näihin oppeihin. Sittemmin laajentanut konseptia bisnesympäristöön.

https://mielenrauha.com/mielenrauhan-uu ... ulutukset/

Judoka Timo Purjo perusti Non Fighting Generation -katutyöjärjestön, jonka vapaaehtoisille opetettiin väkivallatonta itsesuojelua - kooste puhejudon ja Kodokan judon perusteita väkivaltatilanteiden hallintaan.

Yhtä kaikki puhejudo on laajalle levinnyt konsepti.
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 16086
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Puhejudo

#72

Viesti Kari Aittomäki »

Timo Purjo juu, sehän se.
Hän oli sitä ikäluokkaa judoka että karate oli pistelynsä kohde eli muistijälkeni on kielteinen.
Tuo tekemänsä työ oli varmaankin ihan ansiokasta.

Puhejudo on kiva gimmick.
Mun versio puhejudosta tapahtu tossa uudenvuodenyönä, naapurinkaveri ois tahtonu jurrijutella jostain ja tuli oven taakke koluamaan.
Mua ei huvittanut joten kerroin että on hyvä ja painuu helevettiin siitä vaakkumasta. Tänne ei jurrissa tulla ja selvänäkin vain seteli kädessä.

Sellasta puhejudoa.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 24 kurkkijaa