Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Defendojen historia ja opettajalinjat

Nykyaikaiset itsepuolustuslajit eli Defendo, ICS, Krav Maga, MilFight, PDFS, Senshido jne.

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 44
Viestit: 24803
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Defendojen historia ja opettajalinjat

#76

Viesti Mjölnir »

MikaM kirjoitti: heinä 10, 2019, 15.03 No ei ne kyllä ole mihinkään poistuneet. Muuten tilanne voi olla sanomasi mukainen.

edit, Mjölnir ehtikin väliin. Erikoinen 'väärinkäsitys'.

Voiko samalla tiedustella muita yhteistyökuvioitasi Antin kanssa? Siis onko tässä samalla myös välirikko siihen suuntaan? Vähän hämmentävää tällainen.
Antti koki tarpeellisena päästä lajin päämieheksi, tilaisuus siihen tuli oman lajin perustamisen kautta. Antti pyysi mm minua ja Jussi Jokista sekä muitakin korkean tason defendo-ohjaajia mukaan, mutta emme katsoneet hyväksi vaihtoehdoksi tätä toimintaa. Virallisessa tiedotteessani sanon, että sovitut keikat Defcon Alliancen kanssa hoidan, esim sovitut kurssit mm puolustusvoimille ja Varustelekalle jne, mutta en edusta lajia Defcon vaan koulutan Defendoa tai voimankäyttöä tai taktista aseenkäsittelyä, Defendo Blue'ta tai Greeniä

"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 44
Viestit: 24803
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Defendojen historia ja opettajalinjat

#77

Viesti Mjölnir »

MikaM kirjoitti: heinä 10, 2019, 14.27 Keitä tuohon Jyrkin poppooseen oikein jäi,
Kukaan Defendon mustista vöistä tai aktiivisista Defendo-ohjaajista ei ole ilmoittanut lähtevänsä
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
sikajudoka
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 565
Lauteille: Helmikuu 2009

Defendojen historia ja opettajalinjat

#78

Viesti sikajudoka »

Antin blogitekstin perusteella sillat ovat palaneet pahasti takana. Tekstiä lukiessa täytyy samalla ihmetellä, miten hyvin Ave on pystynyt pitämään kasassa oman yhteisönsä, kun riidat tuntuvat olevan enemmän sääntö kuin poikkeus kamppailuskenessä.
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 44
Viestit: 24803
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Defendojen historia ja opettajalinjat

#79

Viesti Mjölnir »

Kamppailulajit tuntuvat vetävän joukkoonsa erikoista väkeä, varsinkin sellaisia, jotka näitä hommia jaksavat vuosikymmeniä tehdä. Ikävä kyllä moniin ristiriitoihin liittyy raha-asiat, kuten tässäkin tapauksessa. Ammatikseen opettaminen ei ole helppoa hommaa, ja houkutus olla itse kaiken rahantulon kohde yksin, on varsin mittava. Tästä on paljon esimerkkejä menneisyydessä
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 13
Viestit: 93835
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Defendojen historia ja opettajalinjat

#80

Viesti Mika »

Tuo teksti on melkoinenkin avautuminen. Tuommoisia ei ikipäivänä kannattaisi tai edes saisi kirjoittaa julkisesti. Liki 100 prosenttia tuota lukevista ei tiedä tapahtuminen taustoista tuon taivaallista - eikä haluakaan tietää. Nyt sitten tuon tekstin kautta lukija on pakotettu jotenkin pohtimaan niitä taustoja, vaikka vain lukemisen ajaksi. Se on itsekästä ja sekavaa. Ei näin.

Mutta ehkä se paha olo on sitten niin paha, että se on pakko purkaa julkisesti. En tiedä. Siinä se juuri onkin, kun en tiedä. Asia ei minulle kuulu tai minua kiinnosta, joten en olisi halunnut lukea mitään tuollaista. Mutta sitä päätöstä en tehnyt minä vaan se tehtiin puolestani.

Defendo-opet ovat tehneet järkevästi pysytellessään diplomaattisella linjalla.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 22
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Defendojen historia ja opettajalinjat

#81

Viesti Lasse Candé »

Näin noita asioita voi näköjään lukea eri tavoin. Omasta mielestäni teksti oli varsin asiallinen, tietenkin riippuen asioiden todellisista taustoista.

Jos asiaa haluaa katsella kiltein silmälasein, niin teksti on julkinen ulostulo välirikosta (hyvä asia kertoa) ja kertoo myös sen syyt (myös hyvä asia kertoa). Tietty voisi kirjoittaa silleen diplomaattisemmin, että tekstistä tulisi ympäripyöreä, jolloin sen sisällön sijaan fokus siirtyisi muotoseikkoihin ja arvailuihin motiiveista. Periaatteessa ainakaan tuo teksti ei jätä mitään arvailujen varaan ja myös tekee kunniaa Defendon porukoille.
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 13
Viestit: 93835
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Defendojen historia ja opettajalinjat

#82

Viesti Mika »

Niin, mutta kun tuossa on niin vahvaa tekstiä, että lähes varmasti näkemykset tuossa kerrotuista tapahtumista eroavat ja mahdollisesti aika paljonkin. Siinä on yksi iso, iso ongelma tuollaisia kirjoitettaessa.

Koska ne syyt eivät oikeasti kuulu muille kuin asianosaisille, Nurmi olisi vain voinut kirjoittaa, että tästedes hän jatkaa omalla polullaan kamppailulajeissa ja kiitollisena toivottaa hyvää jatkoa kaikille entisille opettajilleen ja kollegoilleen. Tai jotakin tuollaista.

Tuo teksti vähän kuin rivien välistä hakee tukea sekä samassa jakaa porukkaa. En tykkää.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 22
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Defendojen historia ja opettajalinjat

#83

Viesti Lasse Candé »

Olisin sitä mieltä että edelliseni toimii vastineena tuolle. Kun esitit ongelmallisuuden taustojen kertomisessa ja minä kerroin sen hyvät puolet ja sitten kerroit että näkemykset varmaankin eroavat, vatkataan omasta mielestäni nyt vähän edestakaisin.

Sivistynyt lukija tietenkin lukee tuon jo valmiiksi niin, että kyseessä on Nurmen puoli (eli kokemus) asiasta ja siis ymmärtää täsmälleen tuon saman asian mistä sinä moitit tekstiä. Kun hän lähtee, on nimenomaan hänen kokemuksensa se keskeinen.

Tässä ketjussa sen sijaan puhutaan siitä kuinka kamppailulajit vetävät puoleensa erikoista väkeä, asiaan liittyy raha ja että on houkutus olla kaiken rahansaannin kohde. Lisäksi on puheita pahan olon purkamisesta. Jokainen näistä näyttäytyy agnostiselle lukijalle mutuiluina tai mustamaalaamisina. Jos Nurmen tekstissä on faktavirheitä, niitä lienee helpompi korjata kuin sitä että miten hän mukamas on oikeasti kokenut asioita ja mitkä fiilikset hänellä on.

En näe mitä järkeä tuollaiseen on reagoida sen kummemmin kuin että hän on sanonut sanottavat ja lajit ja ihmiset jatkavat matkaansa nyt eri suuntiin. Itse kirjoitan, koska en oikein hokannut Mikan pointtia alkaa vertaamaan Defendon ja Nurmen viestintää keskenään ja jakamaan puolia täällä. Jos noista ei halua tietää eikä noita halua lukea, kannattaa varmaan sitten jättää lukemiset väliin. Ehkä kuitenkin varsinkin kommentoinnit.
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 13
Viestit: 93835
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Defendojen historia ja opettajalinjat

#84

Viesti Mika »

Ei sinun tarvitsekaan nähdä siinä mitään järkeä. Se on täysin OK. Edellinen viestini oli vastine oikeastaan tälle kommentillesi:
Lasse Candé kirjoitti: heinä 10, 2019, 16.19 Periaatteessa ainakaan tuo teksti ei jätä mitään arvailujen varaan ja myös tekee kunniaa Defendon porukoille.
Tuota... Siis nimenomaan todella paljon jää arvailujen varaan. Tuo teksti ei myöskään todellakaan tee kunniaa Defendon porukoille, joista yksi ja tärkein on Jyrki Saario. Jos siis tekstiä ei ole tässä päivän mittaan jotenkin isolla kädellä muokattu. Luin sen aamulla.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 13
Viestit: 18918
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

Defendojen historia ja opettajalinjat

#85

Viesti Andy »

Jos lajiorganisaatiossa merkittävässä asemassa oleva henkilö vedättäisi minulta 6000€, niin olisin varmaan asiasta aika möksähtänyt ja saattaisin reagoida siihen voimakkaasti sekä henkilöä että tämän yhteistyötahoja kohtaan. Oletan toki tässä että tuo väite on totta, mistä minulla ei ole mitään sisäpiiritietoa. Jos väite on keksitty, niin sittenhän kyseessä on selvä kunnianloukkaus Unkarin lajijohtoa kohtaan.

Varsinkin ammattiopettamisessa ja muutenkin järjestöjutut ovat aina kahden kauppa. Johonkin järjestöön kuulumisen pitää aina tuottaa sellaista hyötyä opettajalle/seuralle, että se ylittää siihen sisältyvät velvollisuudet ja kulut. Jos näin ei ole, niin erkaantuminen tapahtuu täysin varmasti ennemmin tai myöhemmin.
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 44
Viestit: 24803
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Defendojen historia ja opettajalinjat

#86

Viesti Mjölnir »

Kuten tuossa aiemmin totesin, emme lähde ruotimaan sen enempää näitä ”kuka teki ja mitä”, koska vain kaksi ihmistä tietää totuuden, Antti ja Unkarin maavastaava, kaikkien muiden tieto on vain kuulopuheiden varassa
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Totte
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 4384
Lauteille: Toukokuu 2008
Paikkakunta: Helsinki

Defendojen historia ja opettajalinjat

#87

Viesti Totte »

Mjölnir kirjoitti: heinä 6, 2019, 23.27 Defendo on nykyään iso juttu puolassa ja siellä Scandinavian Defendo ei kelpaa lajin nimeksi. Tästä syystä Jyrki Saario Defendo
Minulle jäi vielä hiukan epäselväksi kenelle ja miksi tuo vanha nimi ei kelpaa?
"Jos minulla olisi kaikki valta, etenisin tältä pohjalta, mutta harmi kyllä, minulla ei ole lainkaan valtaa."
- Osmo Soininvaara
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 44
Viestit: 24803
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Defendojen historia ja opettajalinjat

#88

Viesti Mjölnir »

Koska Puolassa ei Scandinavian kelvannut
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Totte
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 4384
Lauteille: Toukokuu 2008
Paikkakunta: Helsinki

Defendojen historia ja opettajalinjat

#89

Viesti Totte »

Luulen ymmärtäväni
"Jos minulla olisi kaikki valta, etenisin tältä pohjalta, mutta harmi kyllä, minulla ei ole lainkaan valtaa."
- Osmo Soininvaara
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 13
Viestit: 18918
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

Defendojen historia ja opettajalinjat

#90

Viesti Andy »

Suomessakin varmaan tuntuisi kummalliselta harjoitella Balkanian Defendoa tai Iberian Defendoa, jos lajin perustaja olisi kotoisin Kroatiasta tai Portugalista. Ei nyt mahdoton ajatus, mutta parempiakin nimiä lajille varmaan olisi. Balkanilla ja Iberian niemimaalla nuo toimisivat varmasti hyvin.
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 19 kurkkijaa