Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Defendojen historia ja opettajalinjat

Nykyaikaiset itsepuolustuslajit eli Defendo, ICS, Krav Maga, MilFight, PDFS, Senshido jne.

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 22
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Defendojen historia ja opettajalinjat

#106

Viesti Lasse Candé »

:peukku:
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 22
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Defendojen historia ja opettajalinjat

#107

Viesti Lasse Candé »

JanneM kirjoitti: heinä 13, 2019, 09.34 Mikäli asia on kaihertanut niin paljon että se on johtanut lähtöön, niin miksi lähtö ei tapahtunut jo silloin? Olen ollut siinä käsityksessä, että asiaa ei ole vatvottu vuosikausiin mihinkään suuntaan. Varmasti onkin ketuttanut ja tiedänkin että on ketuttanut. Joku syy on ollut jäädä silloin ja lähtöönkin on varmasti syvimmillään muut syyt kuin se Unkarin rahasotku.

Toki nämä kaikki ovat vain pelkkää spekulaatiota enkä hirveämmin halua lähteä arvailemaan tällaisissa asioissa.
Tuota ihmettelen melko suuresti, että pohdit että jos on kaihertanut niin miksei lähtenyt heti. Onko siinä tarkoitus sanoa että ei siispä kaihertanut oikeasti vaiko että kaihersi ja olisi siis pitänyt lähteä heti?

Nimittäin myöhemmin pohdit että jokin syy jäädä on ollut. Totta kai on ollut. Siitä syystä organisaatioihin kuulutaan. Joskus kuulutaan vielä viiveellä kun syyt ovat kadonneet. Tekstistä ilmenee että lähtöä on mietitty jo pari vuotta.

Missä muuten sanotaan että juuri tuo asia yksin olisi johtanut lähtöön? Mielestäni vain sinä pohdit sitä, kun teksti kertoo monia syitä.

Ja mitä tuohon tulee, teksti ehkäpä enemmänkin nostaa juuri sen ongelmaksi, että asian vatvominen loppui.



Vanhankankean kirjallisten sopimusten peräänkuuluttaminen on melkoista jälkiviisautta. Yhtä hyvin voisi sanoa, ettei olisi kannattanut tehdä bisneksiä unkarilaisten kanssa ollenkaan, niin näiltä bisnesongelmilta olisi vältytty. En ihan hahmota pointtia tuossa jälkiviisaudessa, mutta toki ymmärrän jos kyse on ikäänkuin ääneen ajattelusta että miten tuollaisia asioita kannattaa hoitaa. Ja varmasti olet oikeassa myös.
Kuvake
JanneM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 14
Viestit: 20197
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: JKL

Defendojen historia ja opettajalinjat

#108

Viesti JanneM »

Lasse Candé kirjoitti: heinä 13, 2019, 18.38
JanneM kirjoitti: heinä 13, 2019, 09.34 Mikäli asia on kaihertanut niin paljon että se on johtanut lähtöön, niin miksi lähtö ei tapahtunut jo silloin? Olen ollut siinä käsityksessä, että asiaa ei ole vatvottu vuosikausiin mihinkään suuntaan. Varmasti onkin ketuttanut ja tiedänkin että on ketuttanut. Joku syy on ollut jäädä silloin ja lähtöönkin on varmasti syvimmillään muut syyt kuin se Unkarin rahasotku.

Toki nämä kaikki ovat vain pelkkää spekulaatiota enkä hirveämmin halua lähteä arvailemaan tällaisissa asioissa.
Tuota ihmettelen melko suuresti, että pohdit että jos on kaihertanut niin miksei lähtenyt heti. Onko siinä tarkoitus sanoa että ei siispä kaihertanut oikeasti vaiko että kaihersi ja olisi siis pitänyt lähteä heti?

Nimittäin myöhemmin pohdit että jokin syy jäädä on ollut. Totta kai on ollut. Siitä syystä organisaatioihin kuulutaan. Joskus kuulutaan vielä viiveellä kun syyt ovat kadonneet. Tekstistä ilmenee että lähtöä on mietitty jo pari vuotta.

Missä muuten sanotaan että juuri tuo asia yksin olisi johtanut lähtöön? Mielestäni vain sinä pohdit sitä, kun teksti kertoo monia syitä.

Ja mitä tuohon tulee, teksti ehkäpä enemmänkin nostaa juuri sen ongelmaksi, että asian vatvominen loppui.



Vanhankankean kirjallisten sopimusten peräänkuuluttaminen on melkoista jälkiviisautta. Yhtä hyvin voisi sanoa, ettei olisi kannattanut tehdä bisneksiä unkarilaisten kanssa ollenkaan, niin näiltä bisnesongelmilta olisi vältytty. En ihan hahmota pointtia tuossa jälkiviisaudessa, mutta toki ymmärrän jos kyse on ikäänkuin ääneen ajattelusta että miten tuollaisia asioita kannattaa hoitaa. Ja varmasti olet oikeassa myös.
Missään tapauksessa en edes yritä vihjata että Antti olisi nostanut sen rahasotkun päällimäiseksi syyksi. Se on ehkä eniten herättänyt täällä keskustelua kuitenkin.

Tarkoitukseni oli nimenomaan alleviivata sitä että se ei ilmeisesti ole ollut Antin mielestä tarpeeksi iso syy lähteä järjestöstä ja tämän vuoksi hieman jopa ihmettelen sen esiin tuontia. TOki se on varmasti yksi syistä ja näin ollen varmasti ihan validi. Kirjoitushan on ANtin omaa sielun maisemaa eikä meidän tulisi analysoida sitä kovinkaan syvästi siltä kantilta mitä itse olisimme tehneet.
-Janne Maunonen-
**No jasinui salmul saralra**
JKL Fight Club
Defendo JKL
American Defendo Academy
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 13
Viestit: 18918
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

Defendojen historia ja opettajalinjat

#109

Viesti Andy »

Varmaan molempien osapuolien kannalta järkevintä on jättää asia silleen ja keskittyä jatkossa oman toiminnan kehittämiseen ilman puuttumista toisen asioihin. En ainakaan kykene keksimään mitään etuja, mitä tämän jälkeen olisi enää saavutettavissa asian puimista jatkamalla.
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 22
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Defendojen historia ja opettajalinjat

#110

Viesti Lasse Candé »

Olen muuten samoilla linjoilla Jannen kanssa koko edellisestä viestistään, mutta teksti siis oli melko listamuotinen esitys syistä ja tuo sotku oli melko ymmärrettävästi yhtenä kohtana listalla.

Minulta menee hieman ohi että miksi sitä pidetään tässä jotenkin keskeisenä vatvottavana lähinnä juurikin tällä foorumilla. Täällä voisi vatvoa paljon vahvemmalla pohjalla about jokaista muuta kohtaa listalla. Itse teksti ei nosta tuota erityisen isoon asemaan.

Nurmea nyt ei millään voi ainakaan kritisoida siitä, mikä sattuu tässä meidän parin potkulaisen käymässä enemmän tai vähemmän pihalla olevassa keskustelussa nousemaan aiheeksi. Foorumin kannalta jotain unkarilaista rahahäslinkiä kiinnostavampia aiheita olisi esim mainittu Krav maga -toiminta ja mainitut Defendon sisältöön liittyvät asiat. Kun itse luin tekstin, en nähnyt näitä vähäisempinä pointteina, vaan itse asiassa painavampina.
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 16086
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Defendojen historia ja opettajalinjat

#111

Viesti Kari Aittomäki »

Lainkaan asiaa ongelmaksi ottamatta, mä pidän tämän Antti Nurmen selitystä melko kattavana, tosian asiaan vaikuttaa se että miehellä tuntuis olevan ihan aitoa rakkautta lajiin.
Jolla en tahdo sanoa että muilla asianosaisilla sitä ei olisi.

Miehillä on syynsä toimintaansa, pääasia on treeni.
Kuvake
JanneM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 14
Viestit: 20197
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: JKL

Defendojen historia ja opettajalinjat

#112

Viesti JanneM »

Defendon sisältöön liittyvät asiat ovat lähinnä Antin mieltymyksiin nojaavaa.
Defendoa on kehitetty kokoajan ja on melkeinpä ymmärrettävää että kaikki ohjaajat eivät pysy ajantasalla kun laji kasvaa koko ajan.
Defendon kehitys ei siis ole lakannut eikä toimivia tekniikoita ole korvattu epärelistisilla tempuilla tms.
-Janne Maunonen-
**No jasinui salmul saralra**
JKL Fight Club
Defendo JKL
American Defendo Academy
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 44
Viestit: 24802
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Defendojen historia ja opettajalinjat

#113

Viesti Mjölnir »

Olen Jannen kanssa samaa mieltä siitä, että vaikka Nurmeb kanssa olemme tehneet paljon yhteistyötä ja opettaneet ympäri maailmaa, en tunnista noita vesittämisjuttuja ja Defendon kehittämättömyyttä mitenkään.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Mänzy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 4951
Lauteille: Maaliskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki
Etulaji: Bujinkan Budo Taijutsu, HEMA
Takalajit: Brasilialainen jujutsu, historiallinen miekkailu (italialainen tyyli)

Defendojen historia ja opettajalinjat

#114

Viesti Mänzy »

Oliko muuten niin, että Scandinavian Defendoa vietiin Yhdysvaltoihin DefCon-nimikkeellä tässä jokunen vuosi sitten? Ilmeisimmin oli tarkoitus välttää tavaramerkkikonfliktia siellä rapakon takana?
Mikko Mänttäri

In the game of thrones you win, fanat ad patolg, or you die.
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 44
Viestit: 24802
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Defendojen historia ja opettajalinjat

#115

Viesti Mjölnir »

Ei, kyseessä oli Firma, jonka piti kaupata koulutusta, se ei silloin ollut lajin nimi
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Daddy
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 3354
Lauteille: Elokuu 2011
Paikkakunta: Mansesta päin

Defendojen historia ja opettajalinjat

#116

Viesti Daddy »

Jos olen ymmärtänyt oikein, niin kamppailuskenessä kaikennäköiset lajilinjojen haarautumiset ja spinoffit kuuluu ikäänkuin asiaan. Silleenhän niitä uusia lajeja / tyylisuuntia lienee syntynyt kautta historian. Million nyt mistäkin syystä haarautuminen tapahtuu, joskus kait suksien ristiinmenon takia, joskus rahan takia, tai joskus on vaan vahvoja, toisistaan poikkeavia näkemyksiä siitä mihin suuntaan lajia pitäisi kehittää. Semmoista ikäänkuin evoluutiota.

Ottamatta siis mitenkään kantaa juuri tähän Nurmen caseen.
"Täydellinen on hyvän pahin vihollinen"
-Tuntematon
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 13
Viestit: 18918
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

Defendojen historia ja opettajalinjat

#117

Viesti Andy »

Noista teknisistä muutoksista on tietysti ulkopuolisen aivan mahdoton arvioida mitään. Tosi useinhan ne nousevat esiin lajien jakautumisen yhteydessä ja se uuden järjestön kärkimies sanoo opettavansa lajin alkuperäistä vesittämätöntä versiota (Classic Krav Maga...).

Kukaanhan ei tietenkään ole sitä mieltä, että harjoittelee lajistaan sitä uutta vesitettyä versiota eikä alkuperäistä tehokasta muotoa. :-8

Se ei toki kokonaisuuden kannalta kuulosta hyvältä asialta, jos lajin kansainvälisen kehittäjäryhmän jäsen ja päämiehen jälkeen korkein vyöarvo kokee, ettei ole kartalla lajin kehityksestä. Oli syyt tähän mitkä hyvänsä, se on tilanne, joka helposti johtaa jakautumiseen.
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 44
Viestit: 24802
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Defendojen historia ja opettajalinjat

#118

Viesti Mjölnir »

Tuossa Antti Nurmen kirjoituksessa on niin monta asiaa, jotka voi tulkita (haluan uskoa, että niitä ei ole tarkoitettu sellaisiksi) virheellisesti, että tähän täytynee Defendo-liiton kirjoittaa vastine.

En nimittäin usko, että on mahdollista, ettei olisi kartalla, vaan motivaationa lienee päästä itse päättämään lajin sisällöstä enemmän (yksin)
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 44
Viestit: 24802
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Defendojen historia ja opettajalinjat

#119

Viesti Mjölnir »

Andy kirjoitti: heinä 15, 2019, 10.19 Kukaanhan ei tietenkään ole sitä mieltä, että harjoittelee lajistaan sitä uutta vesitettyä versiota eikä alkuperäistä tehokasta muotoa. :-8
Ei alkuperäinen välttmättä ole tehokkain

Defendossa on tehty kehitystyötä, mutta Perustaja Jyrki on ollut tiukkana siitä, että ei saa käydä eräistä itsepuolustuslajeista tuttua ilmiötä, että aletaan lisätä alkuperäisen paketin päälle tavaraa kaupallisuus edellä, vaan jos jotain lisätään, jotain pitää jättää pois. Ja näin on tehty.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 13
Viestit: 93835
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Defendojen historia ja opettajalinjat

#120

Viesti Mika »

Olin yhteydessä Unkariin tuosta väitetystä kuprusta. Kuten arvata saattoi, siellä nähdään tilanne ihan eri tavalla. Lisäksi Unkarin näkemys Saarion roolista siinä jupakassa oli päinvastainen Nurmen kirjoitukseen nähden.

Edelleen olen sitä mieltä, että meidän ulkopuolisten on mahdotonta kommentoida Nurmen kirjoituksen väitteitä miltään faktapohjalta. Keskustelua ne kuitenkin näköjään herättävät. Ehkäpä sitä Nurmi halusikin. Sinänsä vähän ihmettelen, miten [mention]Lasse Candé[/mention] ja [mention]Hemmukka[/mention] pitävät Nurmen kirjoitusta ihan asiallisena, mutta ilmeisesti näitä voi lukea hyvin, hyvin eri tavoin. Joka tapauksessa Mjölnirin kommentti siitä, että Defendo-liitto joutunee kirjoittamaan tuohon vastineen, lienee valitettavan totta.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 21 kurkkijaa