Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Defendojen historia ja opettajalinjat

Nykyaikaiset itsepuolustuslajit eli Defendo, ICS, Krav Maga, MilFight, PDFS, Senshido jne.

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 22
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Defendojen historia ja opettajalinjat

#166

Viesti Lasse Candé »

Sanoisin että aika heikoilla olisi tällainen keissi def-etuliitteen ollessa niin perussettiä. Se näkyy mm erinäisissä lajeissa joiden nimessä on Defendo. :D
Kuvake
Totte
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 4384
Lauteille: Toukokuu 2008
Paikkakunta: Helsinki

Defendojen historia ja opettajalinjat

#167

Viesti Totte »

Mun veli aina kysyy milloin rupeen harjoittelemaan Attackoa. Saa käyttää.
"Jos minulla olisi kaikki valta, etenisin tältä pohjalta, mutta harmi kyllä, minulla ei ole lainkaan valtaa."
- Osmo Soininvaara
Hemmukka
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 410
Lauteille: Heinäkuu 2019
Sivulajit: Nyrkkeily, rbsd, muay thai
Takalajit: Taekwondo, shootfighting

Defendojen historia ja opettajalinjat

#168

Viesti Hemmukka »

Nii attacko, se hyökkäykseen perustuva ip-laji.
Uusinta uutta.
Kuvake
Eizei
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 928
Lauteille: Huhtikuu 2006
Paikkakunta: Jyväskylä

Defendojen historia ja opettajalinjat

#169

Viesti Eizei »

"attacko"

Mitä seuraavaksi -ketjuun
Hyökätäk-kö vaek puollustaak-ko.

Virolainen torikauppias kun on jo saanut näkyvyyttä foorumilla, seuraavana savolainen torikauppias RBSD-EFO?
"Suatanpa hyökätäk-ki mutta suatanpa olla hyökkäämätä-ki."
Antti Junikka
Hemmukka
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 410
Lauteille: Heinäkuu 2019
Sivulajit: Nyrkkeily, rbsd, muay thai
Takalajit: Taekwondo, shootfighting

Defendojen historia ja opettajalinjat

#170

Viesti Hemmukka »

EFO-DO.
Aistimiseen ja henkiseen puoleen perustuva ip-laji.
Hyvin suosittua esim karhuryhmässä, jossa taktinen hengitys.
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 13
Viestit: 18918
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

Defendojen historia ja opettajalinjat

#171

Viesti Andy »

Tämähän nyt on kohtuullisen tyypillinen lajin hajoamistapaus. Sellainen lähinnä kuuluu kamppailulajien ja organisaatioiden luonteeseen. Jotta organisaatio voi pysyä koossa, sen tulee tarjota jäsenilleen etuja, jotka ovat suurempia kuin sen edellyttämät velvollisuudet.

Ammattiopettajan kohdalla se raha on tietysti yksi merkittävä tekijä. Organisaatioon kuuluminen maksaa käytännössä aina jotain. Tämän vastineeksi sen pitää myös tuottaa tuloja. Organisaation hyvä maine ja yleismainostus voi tuottaa asiakkaita omalle salille. Tai organisaation kautta voi saada jotain seminaarinvetokeikkoja ilman että omien palveluiden mainostukseen tarvitsee laittaa niin paljon vaivaa ja rahaa. Kilpalajeissa organisaation kilpailutoiminta voi tuottaa rahaa joko sitouttamalla harrastajia tai toimimalla mainoksena julkisuuden kautta ja osaamisen takeena, kun on valmennettu mestareita. Muitakin mahdollisuuksia on.

Jos edut eivät vastaa velvollisuuksia, erkaantuminen on vain ajan kysymys ja se kannattaakin tehdä. Eikä tämä koske vain ammattiopettajia vaan myös harrastepohjalta toimivien seurojen vastuullisten päättäjien tulisi tarkastella organisaatioidensa hyötysuhdetta säännöllisesti. Tällöin merkittäväksi eduksi tietysti lasketaan myös organisaation kautta saatu opetus. Ihmisiä jotka kuuluvat organisaatioon, josta on enemmän haittaa kuin hyötyä, kutsutaan yleensä kultisteiksi.

Ja edellämainitulla en todellakaan vihjaa, että JS Defendon harrastajat olisivat kultisteja, vaan että heillä on luultavasti erilainen tilanne kuin Nurmella ja tämän kelkkaan lähteneillä opettajilla. On myös tietysti omat haasteensa tehdä organisaatiosta sellainen, että sen jäsenyys on järkevää erilaisissa tilanteissa oleville seuroille ja opettajille.
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 44
Viestit: 24802
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Defendojen historia ja opettajalinjat

#172

Viesti Mjölnir »

Totte kirjoitti: heinä 26, 2019, 11.58 Mun veli aina kysyy milloin rupeen harjoittelemaan Attackoa. Saa käyttää.
Oon kans suunnitellut offendon perustamista
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 44
Viestit: 24802
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Defendojen historia ja opettajalinjat

#173

Viesti Mjölnir »

sikajudoka kirjoitti: heinä 26, 2019, 09.29 Mitenkäs tämä "vanha" Defendo Blue ja "uusi" Defcon Blue eroavat toisistaan, kun vaikuttavat niin kovin samalta?



https://www.defcon.fi/defcon-blue/
Video näköjään on sama joka tehtiin Defendo bluen mainostamiseen muutama vuosi sitten 😀
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 13
Viestit: 18918
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

Defendojen historia ja opettajalinjat

#174

Viesti Andy »

Legendaarinen taistelulaji Lethalo on ilmeisesti lopetettu, joten se nimi olisi myös vapaana.

Nurmi kai ihan avoimesti sanoo, että Defconilla on paljon yhteistä Defendon kanssa.
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Kuvake
Ile
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 6402
Lauteille: Lokakuu 2009

Defendojen historia ja opettajalinjat

#175

Viesti Ile »

Attendolla olisi myös aika vaarallinen kaiku (ja olisiko nimi jopa kohta vapaanakin...).
PetriP
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 2135
Lauteille: Toukokuu 2006
Paikkakunta: Espoo
Etulaji: Judo

Defendojen historia ja opettajalinjat

#176

Viesti PetriP »

Attendo on vapaa kun on eri toimiala. Eli siitä vaan perustamaan
Kurkkija
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 5
Lauteille: Heinäkuu 2019

Defendojen historia ja opettajalinjat

#177

Viesti Kurkkija »

Koitetaa nyt vielä kerran jos irtoaisi jotain
Kysyin aiemmin:
-Mitä defendo tekniikkaa on kehitetty tai uudistettu viime vuosien aikana ja miten?

Mjölnir vastasi:
Vaikka esimerkiksi kauluskuristukset tuotu

Lisäkysymys: Jos tämä oli kehitystä aiempaan niin mikä oli aiempi tekniikka ja miksi se korvattiin tällä. Tai jos näitä ei olut aiemmin niin sille oli varmaan syynsä? ( kauluksia kun on aina ollut).
———
Kysyin aiemmin:

-Mitä on jätetty pois kun/jos uutta on tuotu (mjölnirin kommentti aiemmin keskustelussa)

Mjölnir:
Esimerkiksi syliotteesta takaa vapautumisista jätettiin hyökkääjän jalasta, puolustautujien jalkojen välistä kaadolla vapautuminen pois.

Lisäkysymys: Miksi se oli kehitystä ja mikä sai teidät jättämään sen pois, sekin oli varmaan siellä jostain syystä?
——-
Molemmista näistä muutoksista: kuka/ketkä päätti uusista tekniikoista? Oliko eriäviä mielipiteitä?
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 44
Viestit: 24802
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Defendojen historia ja opettajalinjat

#178

Viesti Mjölnir »

Kurkkija kirjoitti: elo 3, 2019, 04.28 Koitetaa nyt vielä kerran jos irtoaisi jotain .

Lisäkysymys: Miksi se oli kehitystä ja mikä sai teidät jättämään sen pois, sekin oli varmaan siellä jostain syystä?
——-
Molemmista näistä muutoksista: kuka/ketkä päätti uusista tekniikoista? Oliko eriäviä mielipiteitä?

Koska esim kauluskuristus tuli uutena, jotain jätettiin pois, että kokonaispaketin tasotekniikoiden kokonaismäärä ei kasvaisi. Kaato jalasta jätettiin pois koska samaan uhkaan pystytään vastaamaan toisella systeemissä olevalla tekniikalla.

Perustaja Jyrki käsittääkseni päätti asian, en kuullut kenenkään purnaavan asiasta
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kurkkija
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 5
Lauteille: Heinäkuu 2019

Defendojen historia ja opettajalinjat

#179

Viesti Kurkkija »

Kiitos

Koska et vastannut siihen mikä jäi pois kun kauluskuristukset tuli, niin oletan että tuo kaato jalasta jäi pois. Oliko defendossa aiemmin mitään kuristuksia vai oliko kauluskuristus ensimmäinen ja onko ainoastaan yksi variaatio? Kauluskuristus voidaan tehdä todella monella tavalla ja eri positioista kuten tietysti tiedätte. Koska aina ei ole kauluksia niin oletan että myös muut kuristukset kuuluu nykyisin sisältöön?

En tarkoittanut että purnasiko joku jälkeenpäin vaan tarkoitin että oliko eriäviä mielipiteitä, jostainjäi nyt semmoinen kuva että pääkouluttajat yhdessä kehittävät lajia ja osallistuvat näihin päätöksiin. Tai jos päämies tekee päätökset niin ainakin kertovat mielipiteensä. Eli oliko muita mielipiteitä? Vai käsitinkö kehitystavan väärin?
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 44
Viestit: 24802
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Defendojen historia ja opettajalinjat

#180

Viesti Mjölnir »

En muista, että minkä tekniikan poisjättäminen on aikanaan liittynyt mihinkin, joten en ota siihen kantaa, että oliko tuo mikä vaihdokki. Tuplaranneotteesta takaa, vastustaja vetää, jäi myös jossain vaiheessa pois erillisenä ratkaisuna.

Kyllä noista tekniikoiden kehityksestä ollaan juteltu, mutta ihan rehellisesti täytyy tunnustaa, että minulla ei ole kompetenssia kyseenalaistaa Jyrkin juttuja. Olen joka kerta saamapuolella kun nähdään. Aina tulee jotain uutta
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 27 kurkkijaa