Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Defendojen historia ja opettajalinjat

Nykyaikaiset itsepuolustuslajit eli Defendo, ICS, Krav Maga, MilFight, PDFS, Senshido jne.

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 22
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Defendojen historia ja opettajalinjat

#121

Viesti Lasse Candé »

Sanoin jo edellä että tietenkin arvata saattaa että Unkarin näkemys on eri. Ajatuskokeena tähän voi päätyä jokaisesta lähtökohdasta, jotka ovat että Nurmi puhuu täyttä totta, täyttä palturia tai jotain tältä väliltä. Jokaisessa tapauksessa näistä Unkari kiistää ihan itsestäänselvästi. Mutta mitä sitten? Tässä ketjussa hyvin harva sinun lisäksesi on arvaillut asiasta mitään.



Ei kommentointi ole mahdotonta tuollaisen tekstin pohjalta. Tekstistä voi ottaa mitä kohtia tahansa käsittelyyn ja se käsittely on... kommentointia. En edes ymmärrä mitä tarkoitat kommentoinnin mahdottomuudella, ellei sitten kommentoinnin jostain ihmeen syystä tule rajoittua hätäiltyihin arvailuihin siitä mikä kohta on mitenkin totta. Unkarijutussa sinulla oli vähän sellainen lähtökohta, että aloit arvailemaan elämänkokemuksesi pohjalta. Minun nähdäkseni tällaiset arvailut voi kuitenkin jättää väliin, jolloin kommentointi ei ole mahdotonta vaan itse asiassa peräti erittäin helppoa. Tekstihän on pullollaan mielenkiintoisia kohtia joista voi keskustella ja onkin keskusteltu.
Kuvake
JanneM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 14
Viestit: 20197
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: JKL

Defendojen historia ja opettajalinjat

#122

Viesti JanneM »

Mänzy kirjoitti: heinä 15, 2019, 09.22 Oliko muuten niin, että Scandinavian Defendoa vietiin Yhdysvaltoihin DefCon-nimikkeellä tässä jokunen vuosi sitten? Ilmeisimmin oli tarkoitus välttää tavaramerkkikonfliktia siellä rapakon takana?
DEfendoa on opetettu jenkeissä Scandinavian Defendo ja Jyrki Saario Defendo nimellä. Defcon ei ole ollut jenkeissä eikä sillä ole ollut mitään toimintaa Yhdysvalloissa.
Antti Nurmi on ollut kertaalleen mun seminaarikiertueella mukana ja tämän lisäks Antti on käynyt kuvausmatkalla Vegasissa.
-Janne Maunonen-
**No jasinui salmul saralra**
JKL Fight Club
Defendo JKL
American Defendo Academy
Kuvake
Ile
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 6402
Lauteille: Lokakuu 2009

Defendojen historia ja opettajalinjat

#123

Viesti Ile »

Mjölnir kirjoitti: heinä 15, 2019, 10.34
Andy kirjoitti: heinä 15, 2019, 10.19 Kukaanhan ei tietenkään ole sitä mieltä, että harjoittelee lajistaan sitä uutta vesitettyä versiota eikä alkuperäistä tehokasta muotoa. :-8
Ei alkuperäinen välttmättä ole tehokkain
Niin siis mun mielestä kun puhutaan niin sanotusta modernista itsepuolustuksesta, niin jonkinlainen jatkuva kriittinen arvio ja kehittäminen (siis jollain järkevällä frekvenssillä, jatkuvuutta pitää toki olla) kuuluu siihen sisäänrakennetusti. Tänään tiedetään enemmän kuin 10 vuotta sitten.

Sen takia esim. se Classic Krav Maga on lajin nimenä suorastaan huono vitsi yhtään lajin sisältöön kantaa ottamatta. Kuvastaa juuri jotain sellaista ajattelua mikä nimenomaan ei kuulu nykyaikaiseen itsepuolustukseen. Ihan siitä riippumatta, että sisällöllisesti voi jossain tilanteessa olla perusteltuakin ottaakin pari taka-askelta, mikäli lajin piirissä on alkanut esiintyä epäterveitä kehityskulkuja (tämä jälkimmäinen vain yleisenä kommenttina).

Metakeskustelullisena havaintona: arvostan tuota, että Defendon piiristä (Mjölnir, JanneM...) on osallistuttu maltillisen informatiivisin kommentein tähän keskusteluun eikä pelkästään vaiettu "kun nämä ei kuulu ulkopuolisille". Defendo on lajina kova juttu ja näkisin, että sopiva avoimuuden kulttuuri kuuluu tähän päivään ja on lajille eduksi.
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 44
Viestit: 24803
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Defendojen historia ja opettajalinjat

#124

Viesti Mjölnir »

Itse näen asian siten, että on pirun vaikeaa olla opettaja joka opettaa maailman parasta itsepuolustuslajia ja samalla toista maailman parasta itsepuolustuslajia. Tästä syystä seuraava jako: Defendo on minulle se paras itsepuolustuslaji, mutta koska moni ihminen ei halua opetella parasta itsepuolustusta vaan haluaa treenata krav Magaa, on classic krav maga vaihtoehto kun se on ”alkuperäistä Magaa, kuten Imi opetti” ;) vähän niinkuin historiallinen miekkailu. Eikä tarvitse tasalta ja puolelta olla kuulemassa, mitä päivityksiä tähän lajiin on tehty 😀
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 44
Viestit: 24803
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Defendojen historia ja opettajalinjat

#125

Viesti Mjölnir »

Ja miten tämä liittyy aiheeseen: on käynyt tilanne että Antin ja Jyrkin näkemykset lajin kehittämisestä eivät ole kohdanneet. Antti on halunnut tiettyjä juttuja lajiin, Jyrki on ollut hyvin maltillinen lisäämään mitään, mutta tekniikoiden suoritustapa yms on kyllä päivitetty kun sille on huomattu tarve. Tietysti, jossei osallistu esim ohjaajien jatkokoulutuksiin, niin näistä on ollut vaikea saada tietoa.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kurkkija
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 5
Lauteille: Heinäkuu 2019

Defendojen historia ja opettajalinjat

#126

Viesti Kurkkija »

Täällä ei puhuta oikeasti kiinnostavasta asiasta:

Nurmi sanoo että Defendon tekniikoita EI ole kehitetty

-Lajin piti kehittyä, vanhojen ja toimimattomien tekniikoiden piti antaa tilaa paremmille. Näin ei tehty
ja myöhemmin jokseenkin ristiriitaisesti että mukaan Defendoon on otettu toimimattomia veitsitemppuja (leireillä?)
—-
Täällä lajin pääohjaajat tai vastaavat sanoo että on kehitetty tekniikoita. (Nurmen tietämättä?)

Kysymyksiä:
-Mitä defendo tekniikkaa on kehitetty tai uudistettu viime vuosien aikana ja miten?

-Mitä on jätetty pois kun/jos uutta on tuotu (mölnirin kommentti aiemmin keskustelussa)

-Onko Defendossa veitsitekniikka tehokasta?


Nämä on niitä kysymyksiä joista on mielenkiintoista keskustella. Ei siitä missä on jonkun rahat.

Vastauksissa olisi muuten hienoa lukea selkeitä teknikkakuvauksia tai jopa tekniikka ennen ja tekniikka jälkeen videoita. Ei muuta.
Kuvake
KimS
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 62
Lauteille: Heinäkuu 2011
Paikkakunta: Tornio (06/2011 alkaen)
Etulaji: (Shin)Kyokushin
Sivulajit: Jyrki Saario Defendo, Classic Krav Maga, Ironman Kickboxing
Takalajit: Sankukai Karate, ITF Tkd, Muay thai, Jujutsu ym. höpöä

Defendojen historia ja opettajalinjat

#127

Viesti KimS »

Mjölnir kirjoitti: heinä 15, 2019, 17.36 ...Defendo on minulle se paras itsepuolustuslaji, mutta koska moni ihminen ei halua opetella parasta itsepuolustusta vaan haluaa treenata krav Magaa, on classic krav maga vaihtoehto
Pyydän anteeksi sivuraiteelle menemistä, en vaan pystynyt vastustamaan kiusausta :lol: Eli vaikka ei nyt varsinaisesti ketjun otsikkoon/aiheeseen mitenkään liity, niin tähän pieni kokemus/havainto tuosta Mjölnirin sivuamasta asiasta :)

Meillä kun Torniossa alkoi puolisen vuotta sitten myös Krav Maga, niin kävi silleen jännä ilmiö että varsin moni heistä halusi hetken kuluttua aloittaa myös Defendon. (ja jotkut vanhoista Defendo-harrastajista halusi aloittaa myös Krav Magan) Osalla toki oli esim. työajat yksi olennainen syy, mutta joukossa oli myös sellaisia jotka eivät olleet kuulleetkaan Defendosta, tai Jyrkistä, mutta sitten rupesivat selvittelemään asiaa. Ja totesivat että tämähän tuntuu ehkä Vielä fiksummalta ja mielenkiintoisemmalta, kävivät kokeilemassa myös Defendoa, ja päättivät jatkaa molemmissa.
(Todettakoon että molempien lajien harrastamisessa on tietenkin sekä hyviä että huonoja puolia, mielestäni. Mutta toki mielestäni selkeästi plusvoittoista kuitenkin ollut ainakin täällä meidän tapauksissa).

Mutta sitten on myös ihmisiä joita Krav Maga lajina kiehtoo enemmän/joille sopii paremmin. Jotkut yksinkertaisesti tykkäävät sen harrastamisesta enemmän, eikä Defendon väännöt oikein kiinnosta/istu heille. Riippumatta siitä mitä järki sanoisi vaikkapa itsepuolustuksen tehokkuuden suhteen. Meilläkin on yksi pitkän linjan kamppailija, joka on ollut jollain Jyrkin Krav Maga-seminaarilla jo 90-luvulla. Nyt Defendoa harrastanut pidempään, tykkää siitä, ymmärtää konseptit ja jatkaa edelleen Defendon parissa. Mutta Krav Maga vain jotenkin kiehtoo ja kiinnostaa häntä enemmän, ja varmaan ainakin ensiksi menee juuri Classic Krav Magan ohjaajakoulutukseen jossain välissä.

Tämä väite voi tietenkin tulla järkytyksenä ja pyhäinhäväistyksenä joillekin :lol: , mutta väittäisin monien ihmisten valitsevan ja harrastavan jopa moderneja itsepuolustuslajejakin, varsinkin pidemmässä juoksussa, sen mukaan mikä tuntuu itselleen mukavimmalta ja luontevimmalta, kunhan se vaan täyttää omat "riittävät" kriteerit. :) Vaikka olisivatkin lähteneet alunperin mukaan voittamattomaksi badassiksi muuttuminen ja katujen viidakoissa selviytyminen mielessä :-8 Ja se, että on mukavaa, ja se motivoi, ei kuitenkaan tietenkään tarkoita mitenkään vääntäenkään etteikö laji voisi olla aidosti hyvä ja tehokas ammattilaisellekin, harrastamisesta olisi hyötyä, ja tavallisenkin pulliaisen itsepuolustustaito kehittyisi siinä samalla.

(Todettakoon että työssään voimankäyttötaitoja tarvitsevat, heille tietenkin suosittelen Jyrki Saario Defendoa, siinä nyt ei oo mitään miettimistä edes. Mutta joissakin toisissa tapauksissa, kuten nyt kesälläkin parille uudelle, suosittelin taas tutustumistreenien jälkeen Classic Krav Magaa.Vaikka olivat tulleet ensisijaisesti Defendoon tutustumaan. Koen moraaliseksi velvollisuudekseni sanoa kuten asian näen kokemukseni ja ihmistuntemukseni pohjalta aidosti parhaaksi, Hänelle, riippumatta jostain lajien paremmuudesta tms. Helkkarin hyviä ja mukavia lajejahan molemmat on, kuten myös kiukkarikin (kiukkari ei tietenkään itsepuolustustaidon nopeaan nostamiseen kuitenkaan). Harrastaja tietenkin sitten itse päättää, ja sen mukaanhan sitä sitten mennään kuitenkin)
"Toughness without Softness is just Weakness in disguise"
[KimS]
Kuvake
Ile
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 6402
Lauteille: Lokakuu 2009

Defendojen historia ja opettajalinjat

#128

Viesti Ile »

Niinhän se täysin ymmärrettävästi on, että aika harvalle ihmiselle riittää pitkäaikaisen ja aikaavievän harrastamisen motiiviksi pelkästään lajin mahdollisimman suuri itsepuolustuksellinen tehokkuus.
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 16087
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Defendojen historia ja opettajalinjat

#129

Viesti Kari Aittomäki »

Tämä on kohdaltani huonoa kirjoittamista ja silkkaa röyhkeyttä, koska minulla ei ole defendosta kokemaa eli mielikuvat ovat nettipohjaisia.
Mutta tässä kirjoituksessa on eräs kohta josta olen raivokkaasti eri mieltä.
OSU.
KimS kirjoitti: heinä 15, 2019, 21.28
Tämä väite voi tietenkin tulla järkytyksenä ja pyhäinhäväistyksenä joillekin :lol: , mutta väittäisin monien ihmisten valitsevan ja harrastavan jopa moderneja itsepuolustuslajejakin, varsinkin pidemmässä juoksussa, sen mukaan mikä tuntuu itselleen mukavimmalta ja luontevimmalta, kunhan se vaan täyttää omat "riittävät" kriteerit. :) Vaikka olisivatkin lähteneet alunperin mukaan voittamattomaksi badassiksi muuttuminen ja katujen viidakoissa selviytyminen mielessä :-8 Ja se, että on mukavaa, ja se motivoi, ei kuitenkaan tietenkään tarkoita mitenkään vääntäenkään etteikö laji voisi olla aidosti hyvä ja tehokas ammattilaisellekin, harrastamisesta olisi hyötyä, ja tavallisenkin pulliaisen itsepuolustustaito kehittyisi siinä samalla.

(Todettakoon että työssään voimankäyttötaitoja tarvitsevat, heille tietenkin suosittelen Jyrki Saario Defendoa, siinä nyt ei oo mitään miettimistä edes. Mutta joissakin toisissa tapauksissa, kuten nyt kesälläkin parille uudelle, suosittelin taas tutustumistreenien jälkeen Classic Krav Magaa.Vaikka olivat tulleet ensisijaisesti Defendoon tutustumaan. Koen moraaliseksi velvollisuudekseni sanoa kuten asian näen kokemukseni ja ihmistuntemukseni pohjalta aidosti parhaaksi, Hänelle, riippumatta jostain lajien paremmuudesta tms. Helkkarin hyviä ja mukavia lajejahan molemmat on, kuten myös kiukkarikin (kiukkari ei tietenkään itsepuolustustaidon nopeaan nosta miseen kuitenkaan). Harrastaja tietenkin sitten itse päättää, ja sen mukaanhan sitä sitten mennään kuitenkin)
Ensimmäisen kappaleen ydin on se että yksilö harrastaa sitä mikä mukavimmalta tuntuu. Ja se pitää paikkansa, ja se on raju virhe jos oikeasti halutaan muovata olemastaan tappelijaa.
Sillä aivotatuoinnilla ei ole juuri lainkaan miellyttävän positiivisia olomuotoja, se on silkkaa tabascoa kaikki.
Niinpä se treenikin tulisi sitä soundia rakentaa.
Koska:
KimS kirjoitti: heinä 15, 2019, 21.28 Helkkarin hyviä ja mukavia lajejahan molemmat on, kuten myös kiukkarikin (kiukkari ei tietenkään itsepuolustustaidon nopeaan nostamiseen kuitenkaan).
Tämä ei pidä paikkaansa. Niinku ollenkaan.
Se, että moderneissa lajeissa mennään ikäänkuin suoraan asiaan ja vedotaan järkeen ja tietoisuuteen ja tyynenmielen valintoihin on oletusasetuksena varsin perkeleen kaukana tositilanteen vakavuudesta kun järki ei toimi, kroppa tekee omiaan ja maisema heiluu ja ilma on paksua.
Se pätee murhatappelusta aina vakavammanpuoleiseen katulamppunyrkkeilyyn asti.
Jotku diskohäiriköinnit ja avuttomien taltuttamiset ovat samaa voileipäpöytää mutta varsin kevytleviteversioita.

Oikeassa tilanteessa tekniikka on väline ja sitä on taktiikkakin, tosin tässä minulla saattaa olla näköharhaa koska olen kasvanut väkivaltaan.
Tärkein palikka tappelustaidossa on Tahto.
Ja siihen saaliiseen iskee kyokushinkai suoraan kuin heitetty harppuuna kaskelottiin.

Ne kaikki pikkujutut, tiukkuus ja armottoman ehdoton kontrolli, ne on tarkoitettu kantamaan treenaajaansa silloin kun päässä ei ole yhtään tietoista ajatusta jäljellä ja otsanahka roikkuu jo silmillä.
Se loputon toisto ja hellittämätön tiukkuus muovaa olemaa tehokkaammin kuin mikään muu mainen mehu. Pikkukeinoin persoonaan sulautuen.

Eli tilanneratkaisuja ei haeta tekniikan ja taktiikan kautta vaan päättäväisyyden ja ehdollistumisen.
Ja se oppi painuu syvälle, ei ole kiukkarisälliä joka ei kantaisi historiaansa hamaan hautaan saakka.

Tämä tosiaan Defendoa tuntematta ja mielikuvan annetuista esimerkeistä rakentaen.
Olen toki vakuuttunut että kyseessä on juurikin sellainen juna johon olisin saattanut hypätä jos nopat ois pyörähtäneet toisin.
OSU.
PetriP
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 2135
Lauteille: Toukokuu 2006
Paikkakunta: Espoo
Etulaji: Judo

Defendojen historia ja opettajalinjat

#130

Viesti PetriP »

Kari Aittomäki kirjoitti: heinä 16, 2019, 01.51
Ensimmäisen kappaleen ydin on se että yksilö harrastaa sitä mikä mukavimmalta tuntuu. Ja se pitää paikkansa, ja se on raju virhe jos oikeasti halutaan muovata olemastaan tappelijaa.
Aika harva modernien lajien harrastaja haluaa muokkautua tappelijaksi. Ja sellaiseksi muuttuminen vaatii sen verran karua harjoittelua, että asiakaskunta on varsinrajoittunut. Merkittävä osa Defendon/kravMagan tms. harjoittelijoista haluavat vain nostaa valmiuttansa. Ja normi ihmisen agressiotasoilla ja myllytyshaluilla KM saattaa olla sopivampi ja Defendo harjoitteet saattaisivat olla sen verran rajuja (siis enemmän fyysistä kontaktia) että kurssikin jäisi kesken. Puhumattakaan siitä että taidolle uhraisi usemapia vuosia.

Normikansalaisen tarve härävarjelutaidoille on siinämäärin vähäinen että kurssi joka antaa hieman varmuutta ja toivon mukaan poistaa turhaa pelkäämistä on onnistunut
Kuvake
KimS
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 62
Lauteille: Heinäkuu 2011
Paikkakunta: Tornio (06/2011 alkaen)
Etulaji: (Shin)Kyokushin
Sivulajit: Jyrki Saario Defendo, Classic Krav Maga, Ironman Kickboxing
Takalajit: Sankukai Karate, ITF Tkd, Muay thai, Jujutsu ym. höpöä

Defendojen historia ja opettajalinjat

#131

Viesti KimS »

Kari Aittomäki kirjoitti: heinä 16, 2019, 01.51 Tämä on kohdaltani huonoa kirjoittamista ja silkkaa röyhkeyttä, koska minulla ei ole defendosta kokemaa eli mielikuvat ovat nettipohjaisia.
Mutta tässä kirjoituksessa on eräs kohta josta olen raivokkaasti eri mieltä.
Noh, tällaisia kirjoitteluja kun en täällä(kään) kauheasti harrasta niin, niin näistä helposti tulee vääriä/erilaisia kuvia. Tai sinänsä tulee omasta mielestäni vaikka paljonkin kirjoittaisi :lol: Toisen ajatuksen ymmärtäminen on mielestäni aina paljon helpompaa kasvotusten keskustellen.

Näin äkkiseltään aamutuimaan lukaisten en nyt ole kirjottamastasi mistään sen kummemmin eri mieltä, vaikka oletkin kanssani raivokkaasti eri mieltä :boxing: :smt003
Vakavasti ottaen, en nyt heti ole ihan varma ymmärsinkö mikä oli se kriittisin juttu kirjoituksessani mitä tarkoit ?

Jos se oli tuo kiukkari-kommenttini, niin minun olisi siinä pitänyt painottaa yhtä sanaa, sanaa joka ei ollut vahingossa siinä lauseessa.
Eli:
kiukkari ei tietenkään itsepuolustustaidon nopeaan nostamiseen kuitenkaan
.
Se on mielestäni luonnollista ihan jo siitäkin syystä että kiukkarissa on niin paljon eri juttuja, sellaisiakin juttuja jotka eivät suoraviivaisesti liity itsepuolustukseen tai tappelutaitoon. (Mutta toki esim. knockdown ottelutyylissä on kyllä myös ei-ideaalistakin ohjelmointia itsepuolustusta ajatellen, vaikka siinä myös paljon hyviäkin puolia itsepuolustusta ajatellen)

Taas esim. Defendossa selkeästi ajatus että suunnilleen kaikki palvelee itsepuolustusta. Silloin mielestäni luonnollisesti myös sillä keskivertoharrastajalla, josta ei oikeasti missään lajissa tule maksimaalisen tehokasta armotonta tappeluskonetta, ne kyvyt ja taidot kuitenkin oikeasti kehittyy, nopeammin kuin esim. kiukkaria harrastamalla. Vaikka kuinka rakastan karatea/kiukkaria, ja se aivoihin tatuoituna :)

Kuten olen sinunkin viestin rivien välistä lukevinani, loppupeleissä harrastajan laatu, varsinkin luonne/asenne (opettajaa unohtamatta), ratkaissee eniten kuinka nopeasti se kehityksen katto tulee vastaan (siis käytännössä, ei välttämättä teoreettinen katto), ei aina niinkään se laji. Eiköhän suunnilleen 100% kaikista vakavissaan harrastavista matkan varrella myös täydennä kamppailuaan muillakin lajeilla ja opeilla kuin sillä omalla ("parhaalla" :D ), enemmän tai vähemmän.

Treenin "mukavuudesta", se siis oma henkilökohtainen näkemykseni realiteeteista mitä tässä nyt vuosikymmenien aikana erilaisia kamppailulajeja ja niiden harrastajia nähnyt. Ja toki "mukavuus" on tietenkin myös suhteellinen käsite, eikä se ole välttämättä aina juuri siinä hetkessä kun treenataan, se parhaiten motivoiva mukavuuden tunnehan tulee usein jälkikäteen, juurikin siitä kun itse treenissä on menty epämukavuusalueelle. :D (Sivuhuomautuksena, itellä usein tapana sanoa että kiukkari on sopiva laji masokisteille :lol: )
"Toughness without Softness is just Weakness in disguise"
[KimS]
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 13
Viestit: 93839
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Defendojen historia ja opettajalinjat

#132

Viesti Mika »

Poimin Nurmen blogikirjoituksesta ne väitteet, jotka vaatisivat tukea. Näiden perään olen lisännyt Wikipediasta tutun ja Potkuun asennetun BBCoden, jossa pyydetään lähdeviittausta. Kuten voi huomata, niitä kohtia on kosolti. On toki subjektiivista, miten kriittisesti tuota lukee.

Lainauslaatikot ovat hyvä tapa eritellä lainauksia, mutta jos niitä on yhdessä viestissä useampia, näyttää viesti vähän sekavalta monen silmään. Siksi alla Nurmen blogitekstin poiminnat ovat kursiivilla. Omat kommenttini niiden välissä ovat lihavoituna.



On vuosi 2013. Pidämme Unkarissa viimeistä Defendo Blue -koulutusta. Olemme sopineet maksuista, mutta Defendon maavastaava ”varastaa” 1000 euroa ohjaajien rahaa [lähdeviite?]. Summa voi tuntua tekemääni päätökseen nähden mitättömältä, mutta periaatteeni on, että kukaan ei varasta keneltäkään. Lajin kehittäjä ei ota tapaukseen kantaa[lähdeviite?].

Tuohon aikaan vedin Unkarissa myös Spartanin toiminnallisen harjoittelun seminaareja ja koulutuksia. Toimitin maahan yli 5000 euron arvosta treenivälineitä. En saanut tuotteista koskaan maksua[lähdeviite?]. Yli vuoden ajan yritin hoitaa asiaa kuntoon useilla sähköposteilla, kunnes sain lopulta tylyn ”ei kiinnosta” vastauksen[lähdeviite?].

Kamppailullisena isähahmona pitämäni Jyrki puolusti mieluummin Unkaria[lähdeviite?], kuin lähintä oppilastaan. Olin kuulemma itse aiheuttanut sotkun ja syyllinen löytyisi peilistä[lähdeviite?].

Olen joutunut päättelemään asian niin, että liiketoiminta ja raha ovat ohjanneet enemmän, kuin oikeudenmukaisuus ja lojaalisuus.


Tämä on henkilökohtaista päätelmää ja sinänsä syyttelevää ilman tarkempia perusteluja.

Irti vanhasta

Ohjasin pitkään Krav Magaa. I.D.D.I -pääkouluttajat, itseni, ja muutama kollegani mukaan lukien, saimme Defendon pääkouluttajalta pyynnön lopettaa lajin opettamisen[lähdeviite?]. Keskittäisimme aikamme ja energiamme Defendoon ja se sopi meille. Sovimme yhdessä pääopettajan kanssa myös siitä, että hän meidän mukana irtaantuu Krav Magasta. Pian Krav Maga Network nosti päätään. Oletin kyseessä olevan israelilaisten oman liiton tai tyylisuunnan, enkä tutustunut asiaan sen syvällisemmin. Ystäväni Irlannista antoi vinkin käydä katsomassa tarkemmin lajin verkkosivuja. Olin lentää perseelleni - tämähän on Jyrki Saarion kehittämä menetelmä! Uskoni Defendon kehittämiseen mureni hetkessä, kun tajusin, miten perustajan oma luottamus tekemiseen ei näyttäytynyt silmissäni kestävänä. Rahan takominen valmiilla tuotteella näytti menevän oman vahvan kehitystyön ohi. Itäblokin poikien mukana olon havaitseminen ei ollut enää kovin merkittävä järkytys. Jos asiasta oltaisiin edes puhuttu, olisin ehkäpä hyväksynyt asian jollakin tavalla. Nyt kaikki tapahtui selkäni takana; olin kuitenkin kumppanina liiketoiminnassa.


Tässä toki pitäisi ensin varmistaa, onko Saario sanonut noin. Jos on, sitten tämä herättää kysymyksiä. Koska tämä ei ole Nurmen ja Saarion välinen asia, nostan sen tähän esille, sillä Defendo-ohjaajat osaavat varmasti kommentoida tätä.

Mihin katosi Defendo?

Mutta mitä tapahtui Defendolle? Lajin piti kehittyä, vanhojen ja toimimattomien tekniikoiden piti antaa tilaa paremmille. Näin ei tehty, sillä linjaus olikin pitää laji historiallisena, eli toisin sanoen pölyttymässä vanhojen sotakenttien tarinoiden alla[lähdeviite?]. Tekniikoita kuitenkin saatettiinkin muuttaa, eikä ohjaajien kesken enää oikein tiedetty, mikä on vaadittava suoritustapa.


Nurmi puhuu muiden suulla. Defendo-ohjaajat osannevat kertoa, onko tilanne ollut Nurmen kuvaileman kaltainen.

Yhden auktoriteetin päätöksellä vöiden värit voitiin tummentaa ja daneja jakaa ilman graduointeja. Ehdotimme valiokunnan perustamista, mutta pöytään lyötiin nyrkki: ”minulle ei ehtoja sanella”[lähdeviite?]. Lajia ei kuitenkaan tuntunut johtavan kukaan. Krav Magasta tehtiin osalle ns. pakkopullaa. Kun kävit toisen lajin koulutuksen, alettiin myymään sitä. Jatkokoulutuksiin ei tuntunut löytyvän tulijoita. Parhaimpina aikoina ohjaajia oli jopa 30 ympäri Suomea. Viimeisin koulutus oli ilmainen, mutta kukaan ei saapunut paikalle[lähdeviite?]. Laji alkoi olla tuuliajolla ja hapertua käsiin.

Ohjaajakoulutuksia alkoivat vetää kokemattomammat ohjaajat, koska he olivat ilmaisia tai halvempia[lähdeviite?]. Näin myös koulutusten laatu kärsi[lähdeviite?]. Vyöarvot menettivät merkityksensä myös siinä, kuka ohjaa ja kenelle[lähdeviite?].

Defendo on muuttunut paljon myös lajina. Realistisuus ja tekemisen punainen lanka ovat kadonneet. [lähdeviite?]Tehdään älyttömiä veitsitemppuleirejä ja ”siistejä” juttuja. Itse uskoin ja uskon vieläkin vanhaan alkuperäiseen Defendoon. Katukamppailua yksinkertasilla ja kovilla tekniikoilla.

Onneksi tietyt seurat noudattavat vanhan koulukunnan periaatteita. Defendossa on myös edelleen mukana maailman huippukouluttajia ja kamppailijoita. Valitettavasti vanha kaarti vähenee koko ajan[lähdeviite?]. Se tärkeä joukko, jolla on kokemusta eniten.

Tänään Defendo tuntuu elävän seuraavaa muutostaan. Tai kaaostaan. Lajin nimi on viime aikoina muuttanut muotoaan, ja siihen on lisätty uusi etuliite. Pääopettajan ohjaamien lajien kirjo on niin ikään värikäs ja brändi sekava. Scandinavian Defendo, Defendo Alliance, Jyrki Saario Defendo, Saario Academy… Minä en enää pääse kiinni siihen, mitä mikäkin taho todellisuudessa edustaa ja mihin ne tähtäävät.


Nurmi kertoo oman kantansa. Defendo-opettajat voivat kertoa miten he saman asian kokevat.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 44
Viestit: 24803
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Defendojen historia ja opettajalinjat

#133

Viesti Mjölnir »

Kurkkija kirjoitti: heinä 15, 2019, 21.17 Täällä ei puhuta oikeasti kiinnostavasta asiasta:

Nurmi sanoo että Defendon tekniikoita EI ole kehitetty

-Lajin piti kehittyä, vanhojen ja toimimattomien tekniikoiden piti antaa tilaa paremmille. Näin ei tehty
ja myöhemmin jokseenkin ristiriitaisesti että mukaan Defendoon on otettu toimimattomia veitsitemppuja (leireillä?)
—-
Täällä lajin pääohjaajat tai vastaavat sanoo että on kehitetty tekniikoita. (Nurmen tietämättä?)
Mielenkiintoinen näkökulma, sillä minulla on mm videoklippejä kun treenaamme salillamme suomen kehitysryhmän ohjaajat ja Jyrki. Kummallista että tällainen on unohtunut kokonaan.
Kysymyksiä:
-Mitä defendo tekniikkaa on kehitetty tai uudistettu viime vuosien aikana ja miten?
Vaikka esimerkiksi kauluskuristukset tuotu
-Mitä on jätetty pois kun/jos uutta on tuotu (mölnirin kommentti aiemmin keskustelussa)
Esimerkiksi syliotteesta takaa vapautumisista jätettiin hyökkääjän jalasta, puolustautujien jalkojen välistä kaadolla vapautuminen pois
-Onko Defendossa veitsitekniikka tehokasta?
Riittävän hyvää ja yksinkertaista jolla monet ihmiset ovat pystyneet oikeasti puolustamaan itseään tositilanteessa

Nurmi on itsekin kiertänyt seuroissa pitämässä seminaaria ”knife Fight” joten muisti on kovin lyhyt ”veitsitemppujen opettamisesta” tai sitten valikoiva
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
KimS
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 62
Lauteille: Heinäkuu 2011
Paikkakunta: Tornio (06/2011 alkaen)
Etulaji: (Shin)Kyokushin
Sivulajit: Jyrki Saario Defendo, Classic Krav Maga, Ironman Kickboxing
Takalajit: Sankukai Karate, ITF Tkd, Muay thai, Jujutsu ym. höpöä

Defendojen historia ja opettajalinjat

#134

Viesti KimS »

Mika kirjoitti: heinä 16, 2019, 09.22 Krav Magasta tehtiin osalle ns. pakkopullaa. Kun kävit toisen lajin koulutuksen, alettiin myymään sitä.
Tuohon yksittäiseen asiaan on ehkä minun aiheellista sanoa faktat omalta osaltani, koska olen tässä jo puhunut sekä Defendosta että Magasta meillä. Minulle ei ole missään vaiheessa tuputettu mitään koulutusta, eikä kyllä mitään muutakaan. Paljon elämää ja ihmisiä nähneenä, ja heitä lukemaan oppineena työni(kin) kautta, olen kaikissa asioissa Jyrkin koulutusten(kin) suhteen enemmän kuin tyytyväinen ja kiitollinen, ja arvostan suuresti juurikin sitä miten kaikki asiat on hoidettu, yksityiskohtia myöten. Yksi lempilausahduksistani muuten ollut jo jonkun vuosikymmenen että "pikku asiat paljastaa ihmisen" :) Vieläpä paljon paremmin ja tarkemmin kuin suuret puheet, saavutukset, imagot tai muiden mielipiteet. Ja aina vain vahvistunut se käsitys, mitä vanhemmaksi tullut :patsukki: :smt003
(Toki perfektionisti-Kimin on pakko tietenkin kuitenkin painottaa että täydellistä ei ole olemassakaan, ei ihmistä, ei lajia, ei koulutuksia eikä muutakaan, ettei nyt väärää käsitystä tule :lol: )

Krav Magan ohjaaja-koulutukseen hakeuduin ihan itse, täysin omasta aloitteestani. Pohdin oikeasti että eräs toinen laji voisi olla parempikin seuraan harrastajamääriä ajatellen, ja pallottelin vaihtoehtoja aika pitkäänkin mielessäni, mutta Krav Maga vaan jotenkin kiinnosti ja kiehtoi itseäni...eli tuntui mukavammalta ;) :lol: Asia tuli selvästi Jyrkillekin ihan puskista kun otin asiasta yhteyttä. Ja kun puhuin vaihtoehdoista, hän ei puollellakaan sanalla ottanut kantaa kummankaan puolesta, totesi vain että molemmat on kyllä hyviä ja varmasti toimii meillä.
"Toughness without Softness is just Weakness in disguise"
[KimS]
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 22
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Defendojen historia ja opettajalinjat

#135

Viesti Lasse Candé »

Mika ajattelee melko kummasti lähdeviitteitä. Mahtaakohan tuo lähestyminen olla ihan loppuun saakka mietitty?

Siis Nurmen teksti on se alkuperäislähde. Tekstin luonne on omat kokemukset kertova ja sisältää joitain syytöksiä ja rutkasti tulkintoja. Ei sellaisia tarvitse lähteistää, vaan tällaisesta tekstistä tulee itsessään lähde joka kertoo että entinen merkittävä Defendo-opettaja on lausunut näin.

Missaat tuossa tekstissä sen ehkäpä ainoan kohdan, joka on luonteeltaan oikeasti lähdettä kaipaava ja se on, että "Lajin piti kehittyä, vanhojen ja toimimattomien tekniikoiden piti antaa tilaa paremmille."

Tuo on se kohta joka lähteistetään hyvässä kirjoituksessa kertomalla kuka noin sanoi. Siis sen sijaan että lähteistää erikseen asioita jotka ovat luonteeltaan "nyt minä tässä kerron" ja mitkä eivät tällaisinaan tietenkään tarvitse mitään lähteitä. :D Yritin nimittäin katsoa miten voin lisätä ne lähteet noihin peräänkuuluttamiin kohtiisi, mutta linkit veivät wikipedian artikkeliin lähdeviitteistä eivätkä mihinkään potkun muokkaustoimintoon, jonka avulla voisin laittaa jokaiseen kohtaan linkiksi Nurmen tekstin lähteenä asioille joita Nurmi tulkitsee ja julistaa tekstissään tulkintoina ja julistuksina.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 26 kurkkijaa