Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Euro-jiujitsun vaikutus defendoon, magaan jne.

Nykyaikaiset itsepuolustuslajit eli Defendo, ICS, Krav Maga, MilFight, PDFS, Senshido jne.

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
Jasse
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 3400
Lauteille: Maaliskuu 2006
Paikkakunta: Helsinki
Etulaji: Katori Shinto ryu & potkunyrkkeily
Sivulajit: IP, BJJ, SW, MMA, CACC
Takalajit: Budoturismi

Euro-jiujitsun vaikutus defendoon, magaan jne.

#1

Viesti Jasse »

Kaivaessani brasilialaisen jujutsun juuria olen päässyt mielenkiintoiselle alueelle jossa huomaan törmääväni tuttuihin nimiin joita ei nykyään jujutsukoiki mielletä. Tämä alue on tietysti 1900-luvun alku ja ennekaikkea englannin "musiikkihallit" jossa järjestettiin paini ja jujutsu näytöksiä. Juuri äsken löysin tällaisen sivun Britti-jutsun historiasta: http://www.britishjiujitsu.com/history/" onclick="window.open(this.href);return false;

Pieni pätkä:
"During Tani’s tenure on the music hall circuit, a friendship was formed that would forever influence how self-defense would be taught. A young boy named Bill Underwood who worked as a Cue boy at the Liverpool Vaudeville Music Hall befriended these skilled martial artists and exchanged goods such as cigarettes and tea for backstage Jiu Jitsu lessons and demonstrations. Bill easily understood the principles of the Japanese system and learned the necessity of leverage and balance to displace bigger, stronger opponents. As he only had limited exposure to the Japanese system, Bill moved away from the Japanese roots and began to experiment with his own concepts and created a unique system specializing in creating excruciating pain to facilitate compliance."

Hankin äskettäin norjalaisen pliiisin 30-luvulla kirjoittaman kirjan "Itsepuolustus, jiujitsu ja poliisiotteet". Kirjoittaja toimi poliisina Sanhaissa ja mainitseekin kirjassaan kollegansa Fairbairnin ja hänen systeeminsä Defendun.

Tässä yksi tarina Britti-jutsun alkuajoilta jossa mainitaan Sanghai ja Fairbairn:
http://seinenkai.com/articles/noble/noble-jujutsu2.html" onclick="window.open(this.href);return false;

"In fact, there is the intriguing possibility that McLaglen may have had some influence in the formulation of Fairbairn's system. At any rate, Leopold McLaglen gave a 12-day course of instruction to one hundred officers and men of the Shanghai Police in 1914, a time when (I think) Fairbairn was serving in that force. Fairbairn had a long standing interest in self-defence--he was awarded a dan grade in judo in 1926--and if he did attend McLaglen's course it may have set him thinking about the application of jujutsu/judo techniques for everyday police and self-defence use. Certainly, Fairbairn was known for his introduction of self-defence techniques to the Shanghai Police and British Army, and one can't help noticing the similarity between the methods shown in Fairbairn's "Get Tough" and those of McLaglen's book, published over 20 years earlier."
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Euro-jiujitsun vaikutus defendoon, magaan jne.

#2

Viesti Lasse Candé »

Olen itse pohtinut kysymystä siltä kantilta, miten suuri vaikutus moderneilla jujutsu-tyyleillä ja karateilla, aikidoilla jne on siihen miten krav magat, defendot jne lajiyhteisöt toimivat käytännössä. Tarkoitan siis niitä opettajia, jotka ovat harrastaneet muita lajeja ja kärjistetysti ikään kuin teroittavat oppimaansa uuden lajin formaattiin. Onko näissä lajeissa paljon päteviä opettajia joilla ei ole muuta taustalla?

Fiilikseni on että monessa tapauksessa on saatu tekniikkaa, muttei olla koettu sitä opetetussa muodossa toimivaksi.


Mjölnir kertoi mielenkiintoista settiä Defendon historiasta viime miitin safkailuissa. Jos oikein ymmärsin, on ollut halu tehdä homma mahdollisimman eurooppalaisesti ja tarkoituksella erottautua itämaisista jutuista niin paljon kuin se on mahdollista. Ehkäpä Mjölnir tarkentaa?


Periaatteessa näen tässä kysymyksessä siis nämä kaksi osaa: Tyylien synty ja vaikutteet sekä opettajien (ja oppilaiden) taustat ja vaikutteet.
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 24802
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Euro-jiujitsun vaikutus defendoon, magaan jne.

#3

Viesti Mjölnir »

Lasse Candé kirjoitti: Jos oikein ymmärsin, on ollut halu tehdä homma mahdollisimman eurooppalaisesti ja tarkoituksella erottautua itämaisista jutuista niin paljon kuin se on mahdollista. Ehkäpä Mjölnir tarkentaa?
No, ehkä tuo erottautuminen itämaisista on vähän jyrkästi sanottu, mutta muotoilisin asian ehkä enemmän niin, että ei kilpailla samoista asioista. Eli korostetaan niitä eurooppalaisia ja pohjoismaalaisia ratkaisuja (vaikka osa onkin tullut idästä, Fairbairn & Schönning jne).
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
bodyguard
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 22944
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

Euro-jiujitsun vaikutus defendoon, magaan jne.

#4

Viesti bodyguard »

Lasse Candé kirjoitti: Onko näissä lajeissa paljon päteviä opettajia joilla ei ole muuta taustalla?
Ei kauheasti tällä hetkellä. Johtuu varmasti ihan siitä että lajit ovat niin nuoria (ainakin Suomessa). Kymmenen vuoden päästä varmasti on paljon enemmän.

‎-I thought you were cool.
-I am. And you know what makes me cool? The fact that your opinion means less than squat to me.

Blogi
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 24802
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Euro-jiujitsun vaikutus defendoon, magaan jne.

#5

Viesti Mjölnir »

Magassa on muistaakseni vuonna 2005, eli kymmenen vuotta lajin Suomeen tulon jälkeen, annettu ensimmäinen Expert-taso (musta vyö) henkilölle, joka ei ollut treenannut mitään muuta lajia koskaan kuin Krav Magaa.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Ile
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 6402
Lauteille: Lokakuu 2009

Euro-jiujitsun vaikutus defendoon, magaan jne.

#6

Viesti Ile »

Lasse Candé kirjoitti: Tarkoitan siis niitä opettajia, jotka ovat harrastaneet muita lajeja ja kärjistetysti ikään kuin teroittavat oppimaansa uuden lajin formaattiin. Onko näissä lajeissa paljon päteviä opettajia joilla ei ole muuta taustalla? .
Liittyneekö sitten suoraan tuohon pointtiin, mutta jos ylipäänsä ohjaajien pätevyydestä puhutaan, niin se oli ainakin minulle melkeimpä hämmentävä - siis myönteisessä mielessä - yllätys, kun tässä keski-ikää lähestyessä aloittelin krav magan. Siis se, miten laadukasta treenien se vetäminen on. Kun on saatu oppia nimenomaan siihen ohjaamiseen, eikä kyse ole pelkästään siitä, että "näytetään" tekniikoita.

Katkonaisella neljännesvuosisataisella "kamppailu-urallani" olen kai joitakin kymmeniä vetäjiä nähnyt ja toki oikein hyviäkin. Silti joissakin lajeissa on ollut vähän sitä meininkiä, että kunhan on korkeampi vyöarvo, niin sittenhän voi opettaa alempiarvoisia. Kärjistäen tyyliin "kun se ruskeavöinenkin on reissussa, niin tällä viikolla sitten tää sinivöinen vetää aloittelijoille treenit, kyllähän se ne tekniikat osaa...". (ja voihan se tapauskohtaisesti toimiakin).

Mutta ainakin itse olen vakuuttunut tuon krav magan keskitetetyn ohjaajakoulutuksen tuottamista tuloksista. Ilmeisesti edelleen suurimmalla osalla ohjaajista on muutakin kamppailutaustaa, mutta ainakin meillä on yksi sellainen, joka kertoi aloittaneensa suoraan krav magalla (taisi sanoa harjoitelleensa 9 vuotta) ja erittäin pätevä on.
Kuvake
Jasse
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 3400
Lauteille: Maaliskuu 2006
Paikkakunta: Helsinki
Etulaji: Katori Shinto ryu & potkunyrkkeily
Sivulajit: IP, BJJ, SW, MMA, CACC
Takalajit: Budoturismi

Euro-jiujitsun vaikutus defendoon, magaan jne.

#7

Viesti Jasse »

Jujutsu traditionalistithan välillä nillittävät siitä että monia länsimaalaisia kamppailutyylejä kutsutaan jujutsuksi. Tämä heille suotakoon ja ymmärrän kyllä logiikan. Mutta esimerkiksi Defendoa ja kravmagaa ei kutsuta jujutsuksi vaikkakin juurista löytyy samanlaisia jujutsulähteitä kuin monissa länsi-jutsu tyyleissä. Tarkoitan siis että esim Imi, Underwood ja Farebrain tutustuivat jujutsuun nuoruusvuosinaan. Nimen valintaan on kuitenkin voinut vaikuttaa muukin kuin se että herrat olisivat tajunneet että eivät ole koryu jujutsun menkyo kaideneja (=perinteisen japanilaisen jujutsun lisensioituja opettajia). Budoka-lehden numeroissa 1/1997 ja 2/1997 on Östermanin kirjoittama artikkeli jujutsun historiasta. Siinä sanotaan näin:

"Toisen maailmansodan jälkeen ei ollut enää muodikasta puhua jujutsusta vaan judosta. Hyvä esimerkki tästä oli se, että armeijan erikoisjoukoille eri puolilla maailmaa ... opetettiin kombat-judoa ei jujutsua."

En tässä väitä että defendo tai maga olisi jujutsua ( mitä se jujutsu loppupeleissä on..) mutta voi tosiaan olla että nimi "jujutsu" joka oli kovaa kamaa maailmalla 1900-luvun alussa koki pienen imagokolauksen japanilaisten hyökättyä liittoutuneita vastaan toisessa maailman sodassa.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 29 kurkkijaa