Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Uutta lajia etsimässä!

Nykyaikaiset itsepuolustuslajit eli Defendo, ICS, Krav Maga, MilFight, PDFS, Senshido jne.

Valvoja: Valvoja

Kuvake
TommyV
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 362
Lauteille: Marraskuu 2009

Uutta lajia etsimässä!

#16

Viesti TommyV »

Benu kirjoitti: Onnea vaan milfightin pariin.

Vedinkö mä sen vaparikurssin sillon? Vai onko se ollu sen jälkeen ku ollaan perustettu bjj vaasa jo? Käsittääkseni kun kamppiksella painottuu tuo vapaaottelu pystyotteluun ja alasvientien puolustukseen pääosin. Toki siellä mattoakin treenataan, mutta huomattavasti vähemmän. Meillä sitten toki tilanne juuri päinvastoin :) (ajattelin vaan infota jos sua tuo painiminen kiinnostaa)


Meikäläistä vähän kiinnostais toi mattopainiin syventyminen että ajattelin vaan että kehtaisko tälläsellä 6 vuoden judo kokemuksella tulla suoraan sinne kovien jätkien reeneihin vai pitääkö mennä alkeiskursille.
toni-f
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 269
Lauteille: Tammikuu 2009

Uutta lajia etsimässä!

#17

Viesti toni-f »

Benu kirjoitti: Terve Jani!
Ite tosin suosittelen sulle BJJtä ja vapaapainia, mitä meidän seura "sattumalta" tarjoaa. Meillä treenailee monta pokea, joten ei he ainakaan ovat havainneet sen varsin mukavaksi harrastukseksi.
Täällä on ollu jonkunverran jo aijemmin puhetta siitä, että mikä laji sopii mihinkin ammattiin. Tässä oli kaveri joka alottaa vartijantyön, koulun ja jos ulkomuistista nyt vetäsisin puhuttuja asioita tähän.
Eli vapaaottelu tai/ja BJJ on kilpaurheilulajeja joissa on säännöt mitä taas kadulla ei tunneta. Vastassa saattaa olla useampikin kuin yksi tonttu ja silloin kilpaurheilulajin antamat opetukset menee minimiin mitä voi tehdä. Kaveri olis saatava nopeesti nippuun ja oltava valmiina jo heti seuraavan tontun niputtamiseen. Triangeli ei nyt auta, sillä vartija ei saa hapettaa eikä lyödä ja vaikka nyt tuon triangelin ottaisikin, niin toinen mahdollinen kaveri potkii päähän sillä aikaa.
Toki näissä ja muissakin lajeissa on sitä mikä sopii tällaisiinkin tilanteisiin ja ainahan voi koittaa soveltaa, mutta kilpaurheilu on kilpaurheilua.
Kuvake
Benu
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 3168
Lauteille: Joulukuu 2007
Paikkakunta: Espoo

Uutta lajia etsimässä!

#18

Viesti Benu »

Toni, joo ja joo. Mutta kuka helvetti olisi niin tyhmä että vetäis jotaan rinkulaa kadulla? Mä pistän pääni panttiin että henkilö joka osaa painia pystyssä ja matossa välttävästi vie rosvon kevyesti tonttiin ja niputtaa sen siihen paremmin kun mikään pelkkää ip-lajia treenannu henkilö. Toki jos on taustaa muista lajeista ni asia muuttuu.

Nii, ja eikö vartijoilla ole nimenomaan niitä varusteita sen takia että niitä sitten myös käytetään. Ja sitä sitten treenataan erikseen. Mutta hyvät painiskillsit on kyllä todella kova juttu missä tilanteessa tahansa.

Vahiis, ehdottomasti kannattaa tulla kokeilemaan. Jos tuntuu ettei luonnistu matossa nujuaminen, niin sitten voi harkita sitä kursilla käymistä :)
Lazy jiu-jitsu
Kuvake
Jussi Häkkinen
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 19107
Lauteille: Helmikuu 2005

Uutta lajia etsimässä!

#19

Viesti Jussi Häkkinen »

Benu kirjoitti: Toni, joo ja joo. Mutta kuka helvetti olisi niin tyhmä että vetäis jotaan rinkulaa kadulla? Mä pistän pääni panttiin että henkilö joka osaa painia pystyssä ja matossa välttävästi vie rosvon kevyesti tonttiin ja niputtaa sen siihen paremmin kun mikään pelkkää ip-lajia treenannu henkilö.
Entäs, jos laji nimenomaisesti sisältää rosvon tonttiinvientiä ja niputtamista?
Jussi Häkkinen

"Karate ei ole tapa kamppailla. Karate on tapa opettaa kamppailua. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa ja erittäin tärkeä asia ymmärrettäväksi."
toni-f
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 269
Lauteille: Tammikuu 2009

Uutta lajia etsimässä!

#20

Viesti toni-f »

Benu kirjoitti: Toni, joo ja joo. Mutta kuka helvetti olisi niin tyhmä että vetäis jotaan rinkulaa kadulla? Mä pistän pääni panttiin että henkilö joka osaa painia pystyssä ja matossa välttävästi vie rosvon kevyesti tonttiin ja niputtaa sen siihen paremmin kun mikään pelkkää ip-lajia treenannu henkilö. Toki jos on taustaa muista lajeista ni asia muuttuu.

Vahiis, ehdottomasti kannattaa tulla kokeilemaan. Jos tuntuu ettei luonnistu matossa nujuaminen, niin sitten voi harkita sitä kursilla käymistä :)
Kuten täällä ollaan puhuttu, että joka lajista löytyy kyllä jippoja joita voi soveltaa ip tilanteisiin ja myös ammatteihin joissa on hyvä osata jotain. Ja tottakai henkilö joka osaa painia osaa viedä kaverin tonttiin nopeasti ym... Mutta on asioita joita täytyy ottaa huomioon. Esim. Tatami tuolla ulkona on hiukan kovempi ja toiseksi minä en voi mennä tonttiin kaverin kanssa, sillä onko tuhma poika yksin, niin sitä en tiedä.
Rinkula oli vain esimerkki siitä, että itse ei voi olla petonilla.
Huomautan vielä, että vartija ei saa lyödä potkia tai hapettaa. "Vahinkoja" toki voi käydä. :smt003
Kuvake
TommyV
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 362
Lauteille: Marraskuu 2009

Uutta lajia etsimässä!

#21

Viesti TommyV »

Vahiis, ehdottomasti kannattaa tulla kokeilemaan. Jos tuntuu ettei luonnistu matossa nujuaminen, niin sitten voi harkita sitä kursilla käymistä :)
Sellane kysymys vaan vielä että onko teillä toimintaa nyt kesällä jos täs ny ihan lähipäivinä tulis reenamaan.


Ylipotkija: Lainaus korjattu.
Kuvake
Clancy B.
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 3386
Lauteille: Kesäkuu 2009

Uutta lajia etsimässä!

#22

Viesti Clancy B. »

Benu kirjoitti: ... Mä pistän pääni panttiin että henkilö joka osaa painia pystyssä ja matossa välttävästi vie rosvon kevyesti tonttiin ja niputtaa sen siihen paremmin kun mikään pelkkää ip-lajia treenannu henkilö. Toki jos on taustaa muista lajeista ni asia muuttuu...
vai pää oikeen panttiin tolla...huoh. Pelkkää ip-lajia (vuosia)treenannut kyllä osaa tonttiin + niputuksenkin varmaan aivan yhtä hyvin kuin välttävät painitaidot osaava BJJ/vapaaottelija.
Ne ip-lajit mitä itse tiedän sisältävät myös hyvinkin vapaaottelutyyppistä harjoittelua, muutenkin kuin alasvientien estojen osalta.

aikamoista yleistystä heittelee Benu, tuo treenin määrä ja laatu varmasti merkitsee enemmän kuin laji.
Toki painisparista koskaan haittaa ole mutta oman lajin ylihypettäminen Benun tavoin kertoo minulle tietämättömyydestä ip-lajien osaajien taidoista.
Se mikä kyllä mielestäni on totta on että urheilupuolella harjoittelijoiden laatu on tasaisempaa koska suurella osalla kilpailuhommat tekevät sen että treenitunnit ovat kovat ja motivaatio ylhäällä. Ip-lajeissa on paljon henkilöitä jotka treenaavat vuosia, mutta ne harjoitustunnit ovat tyyliin 2 h / viikko. Niillä ei pärjää usein. Mutta intensiiviselle lahjakkaalle treenaajalle niissä lajeissa, hyvän opettajan opissa,on enemmän annettavaa varmasti voimankäyttöön jne. kuin näillä urheilulajeilla. That´s all I´m saying.
Regard your soldiers as your children, and they will follow you into the deepest valleys; look on them as your own beloved sons, and they will stand by you even unto death.

Sun Tzu
Kuvake
Mano
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 519
Lauteille: Lokakuu 2008

Uutta lajia etsimässä!

#23

Viesti Mano »

Mulle tulee mieleen, että tarvitseeko keskimääräinen vartija loppujen lopuksi eniten voimankäyttökoulutusta vai virkitystoimintaa. Aika moni turvallisuusalan ammattilainen tietääkseni harrastaa vapaa-ajallaan esimerkiksi lentopalloa tai salibändyä.
Explanations exist; they have existed for all time; there is always a well-known solution to every human problem — neat, plausible, and wrong.
H. L. Mencken, "The Divine Afflatus"
Kuvake
Benu
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 3168
Lauteille: Joulukuu 2007
Paikkakunta: Espoo

Uutta lajia etsimässä!

#24

Viesti Benu »

Vahiis, on toki. ma-pe on ohjtatut treenit ja vloppuna sovitaan yleensä erikseen. Katso http://www.bjjvaasa.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Toki homma muuttuu tosi paljon enkä väitä tietäväni noista katujutuista oikeestaan mitään. Mutta sillä painilla ja mattokontrollilla pystyy hallitsemaa riehujaa. Sitten kun käyttää älliä vähän niin voi käyttää lukkoja hallintaotteina, esim kimuraa voi tehdä yhdellä kädellä samalla kun kaivaa rautoja jne. Varmaan sovelluksia on monia, kunhan vähä käyttää omaa mielikuvitusta. En ole tosiaan ite noita miettinyt oikeen, mutta jos pistäis vähä aikaa ja vaivaa siihen niin sais kyllä hyvän pohjan. En ole väittänyt että bjj/vapaapaini/vapaaottelu olisi mitään ip-lajeja tai soveltuisivat mitenkään erityisen hyvin monta vastustajaa vastaan. Mutta se antaa loistavan pohjan tommosiin tilanteisiin. Jos sitten kimppuun tulee 5 korstoa, niin vois olla hyvä idea antaa kaasua minkä kerkee ja juosta karkuun :smt003
Lazy jiu-jitsu
Kuvake
Clancy B.
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 3386
Lauteille: Kesäkuu 2009

Uutta lajia etsimässä!

#25

Viesti Clancy B. »

Mano kirjoitti: Mulle tulee mieleen, että tarvitseeko keskimääräinen vartija loppujen lopuksi eniten voimankäyttökoulutusta vai virkitystoimintaa. Aika moni turvallisuusalan ammattilainen tietääkseni harrastaa vapaa-ajallaan esimerkiksi lentopalloa tai salibändyä.
mitä kukin nyt eniten tarvitsee riippuu niin monesta asiasta...mikäs noissa, kivoja lajeja nuo mainitsemasi. Aivan sama mitä puuhaa kunhan pärjää työtehtävissään. Ei se esim.poliisissakaan mene niin että kaikki on yhtä innokkaita treenaamaan. Mitä enemmän vuosia takana niin usein vielä vähemmän nappaa muu kuin pakollinen voimankäyttötreeni. Persoonia niin monenlaisia. Sen vuoksi mitä parempi peruskoulutusjakso on niin tulevaisuuskin valoisampi, ja työ tekijäänsä opettaa. on vartijoita ja on vartijoita.
Regard your soldiers as your children, and they will follow you into the deepest valleys; look on them as your own beloved sons, and they will stand by you even unto death.

Sun Tzu
Jani_
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 10
Lauteille: Heinäkuu 2010
Paikkakunta: Vaasa

Uutta lajia etsimässä!

#26

Viesti Jani_ »

Benu kirjoitti: Onnea vaan milfightin pariin.

Vedinkö mä sen vaparikurssin sillon? Vai onko se ollu sen jälkeen ku ollaan perustettu bjj vaasa jo? Käsittääkseni kun kamppiksella painottuu tuo vapaaottelu pystyotteluun ja alasvientien puolustukseen pääosin. Toki siellä mattoakin treenataan, mutta huomattavasti vähemmän. Meillä sitten toki tilanne juuri päinvastoin :) (ajattelin vaan infota jos sua tuo painiminen kiinnostaa)
Kiitos kiitos. Joo kyllä sä ainaki paljo vedit meille mattopaini treenejä, laatu treenejä oli ja kehitystä tuli. Voi olla että bjj kurssillekki ilmestyn jos aika ja jaksaminen riittää. Huoikois ainaki kovaa sekin laji taas aloittaa :smt003
Kuvake
Benu
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 3168
Lauteille: Joulukuu 2007
Paikkakunta: Espoo

Uutta lajia etsimässä!

#27

Viesti Benu »

Hyvä että sulle ainakin jäi hyvä fiilis kurssista. Tosin uskon kyllä että mulla on paljon enemmän annettavaa nyt verrattuna siihen mitä oli sillon. Olin kumminski suht tuore blue beltti ja valmentaja, tosin into korvas paljon kokemusta siihen aikaan :D Tervetuloa vaan sinnekkin jos intoa ja aikaa riittää, meillä käy kyllä muutama kaveri milfightissä cross-trainaamassa, että ei sekään olis ennen näkemätöntä. Tota kurssiahan saa kokeilla ilmaiseksi, joten ainahan sitä voi käydä muutaman kerran kokeilemassa miten lähtee liikkeelle.
Lazy jiu-jitsu
Kuvake
bodyguard
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 22944
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

Uutta lajia etsimässä!

#28

Viesti bodyguard »

Mano kirjoitti: Mulle tulee mieleen, että tarvitseeko keskimääräinen vartija loppujen lopuksi eniten voimankäyttökoulutusta vai virkitystoimintaa. Aika moni turvallisuusalan ammattilainen tietääkseni harrastaa vapaa-ajallaan esimerkiksi lentopalloa tai salibändyä.
Keskimääräinen vartija on aika mielenkiintoinen ilmaus kun vartijoita on niin laidasta laitaan. Keskimääräinen jonkun teollisuushallin porttivahti tai it- firman respa eivät tartte ikinä voimakeinoja ja sitten taas keskiverto kauppakeskusväijy saattaa tarvita useinkin.

On tietysti aina hyvä miettiä todellista tarvetta mutta hommissa joissa ollaan ihmisten kanssa tekemisissä ja yleensä kieltämässä/käskemässä niin se väkivaltatilanteen riski on aina olemassa. Kamppailulajit on tässä yhteydessä vähä niinku turvavyö autossa. Se turvavyön kiinnipitäminen ei takaa mitään ja toisaalta vaikkei koskaan käyttäisi niin silti voi ihan hyvin selvitä elämänsä läpi ilman naarmuakaan. Mutta ite mielelläni otan sen turvavyön kun se on kuitenkin plussaa.

‎-I thought you were cool.
-I am. And you know what makes me cool? The fact that your opinion means less than squat to me.

Blogi
Kuvake
L.K.
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 12812
Lauteille: Huhtikuu 2005
Paikkakunta: Kotka
Etulaji: Defendo
Yhteystiedot:

Uutta lajia etsimässä!

#29

Viesti L.K. »

Benu kirjoitti: Vahiis, on toki. ma-pe on ohjtatut treenit ja vloppuna sovitaan yleensä erikseen. Katso http://www.bjjvaasa.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Toki homma muuttuu tosi paljon enkä väitä tietäväni noista katujutuista oikeestaan mitään. Mutta sillä painilla ja mattokontrollilla pystyy hallitsemaa riehujaa. Sitten kun käyttää älliä vähän niin voi käyttää lukkoja hallintaotteina, esim kimuraa voi tehdä yhdellä kädellä samalla kun kaivaa rautoja jne. Varmaan sovelluksia on monia, kunhan vähä käyttää omaa mielikuvitusta. En ole tosiaan ite noita miettinyt oikeen, mutta jos pistäis vähä aikaa ja vaivaa siihen niin sais kyllä hyvän pohjan. En ole väittänyt että bjj/vapaapaini/vapaaottelu olisi mitään ip-lajeja tai soveltuisivat mitenkään erityisen hyvin monta vastustajaa vastaan. Mutta se antaa loistavan pohjan tommosiin tilanteisiin. Jos sitten kimppuun tulee 5 korstoa, niin vois olla hyvä idea antaa kaasua minkä kerkee ja juosta karkuun :smt003
Sorry nyt Benu, mutta lihavoimani kohta kertoo aika paljon siitä ettet ole ilmeisesti koskaan yrittänyt pistää kaveria rautohin joka pistää tosissaan hanttiin. Haluaisinpa nähdä kun teet tuolla tavalla..
Ja meinaatko siis alta tehtynä?Sieltähän selältään se kaveri on kätevä pistää rautoihin, pitäneekin alkaa opettamaan jengille jatkossa. :D

EDIT: Lisäksi minusta on oleellista se, että jos bjj/vapari tms. harrastaja haluaa treenata voim.käyttölähtöisesti, joutuu hän tod.näköisesti jatkuvasti treeneissä kysymään koutsilta erilaisia toimintamalleja mitä muu jengi treenaa. Sekä myös koko ajan tekemään tekniikat eri tavalla.
Esim. pystypainista hakemaan erilaisia kontrolleja maahanviennin jälkeen jne.
Tämä voi pitkässä juoksussa olla aika veemäistä kaverille ja haluaako/jaksaako tehdä näin?

Edelleen kuten olen monasti aiemminkin sanonut, varmasti hyvä painija pärjää hyvin kadullakin tai voim.käyttötilanteissa. Toki pieniä eroja voi olla siinä mitä hän esim. pyrkii kontrolloimaan painitilanteessa ja millaisiin hyökkäyksiin hän on treenannut varautumaan.
"He´s too much blackbelt for you"- Tuntematon setä ravintelissa.
Kuvake
Benu
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 3168
Lauteille: Joulukuu 2007
Paikkakunta: Espoo

Uutta lajia etsimässä!

#30

Viesti Benu »

No itseasiassa olen, ilman mitään ihmeellistä bjj taustaa (n. 10 treeniä alla). Eikä kyllä ollut mitenkään kauheen helppoa, mutta kyllä se yksin onnistui kun tarpeeksi runno ja tarjos polvea naamaan. Tämä olis siis intissä kun olin spollina ja kaveri mua 10-15kg isompi, sitten myös loppusodassa oli vähä samanlainen tilanne kun revin kaverin aitaukselta alas ja yritin raudottaa sitä kun se yritti karkuun. Tää kaveri tosin rauhottu aika nopeesti ku painoin polven yhteen poskeen ja oli asfalttia alla, mutta tämä johtu varmaan siitä että se oli käsketty riehumaan eikä ihan itse lähtenyt tätä tekemään. Kyllä mä tiedän kuinka vaikeeta ensinnäki jo ne raudat on kaivaa esiin siinä tilanteesa ja sitten vielä saada käteen kiinni. Mutta kyllä mulla on hajua siitä kuinka vaikeeta se on. Mutta olen 100% varma siitä että se luonnistuisi todella monta kertaa helpommin nyt kun ymmärtää tota ihmisfysiikka hieman paremmin noissa vääntötilanteissa. Eihän noin vähänen kokemus mua tee ekspertiks, olen kaukana siitä, mutta onpahan ideaa siitä mitä se on.

En todellakaan tarkoittanut että tekisin kimuraa alta, en tekis yhtään mitään alta tommosissa tilanteissa. Tai jos nyt joutuisin alle ni sweeppaisin heti ja menisin polvi pakille positioon tai tai sitten polvi naamalle positioon josta kädellä joka on kaverin pään puolella ottaisin kimura kiini yhdellä kädellä tai sitoisin sen oman käden takkiini samalla kun toinen käsi on vapaana tekemään mitä haluan. Tätä mä teen muutenki treeneissä päivittäin, joten uskon sen toimian vallan hyvin. Toki voin olla väärässä ku en ole kokeillu kadulla... Se oli nyt pelkkä ajatus.
Lazy jiu-jitsu
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 34 kurkkijaa