Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Laji, jossa tekniikka voisi korvata massan?

Nykyaikaiset itsepuolustuslajit eli Defendo, ICS, Krav Maga, MilFight, PDFS, Senshido jne.

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
Vanhakankea
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 3401
Lauteille: Helmikuu 2010

Laji, jossa tekniikka voisi korvata massan?

#106

Viesti Vanhakankea »

Jorge kirjoitti:
Vanhakankea kirjoitti: Paljon enempää ei sitten kaiketi voikaan tehdä ilman, että toista satuttaa. Itse kasaisin pöydälle kovakantisen käteen sopivan kirjan, jolla lyömistä harjoittelisin. Lisäksi pöydälläni/käsilläni olisi tavallista paksumpi lyijykynä sekä muovikynältä näyttävä metallikynä. Kynillä harjoittelisin veitsiteknikoita tyyliin "torjunta-pisto".

.
En ole ollut vankilassa duunissa, mutta alalla (kivitaloissa) olleet ovat sanoneet, että nimeomaan mitään aseeksi kelpaavaa ei saa olla esillä niin, että asiakas pääsee niihin käsiksi. Siis silloin kun puhe on aggressiivisiksi ja arvaamattomiksi tiedetyistä vangeista.
Ko. kirjoittaja oli saanut itse kerran kynästä joten vedin suoran johtopäätöksen, että kynät ovat saatavilla. Kirjoittaja taitaa myös tehdä jonkin sortin sosiaali- tahi psykologiatyötä vankien kanssa joten kova kantinen muistikirja saanee olla esillä. Tosin isosta pehmeä kantisesta vihostakin saa lyömäaseen,jos sen ehtii kääräisemään rullalle.

Mutta kuten moneen kertaan sanottua, reagointi (väistö ja/tai torjunta) lienee oleellista jotta selviäisi mahdollisimman vähillä vammoilla ennen vartijan peliin puuttumista.
* Entinen idealisti - nykyinen nihilisti
** Suoraan huipulle pääsee vain oikotietä
Kuvake
Tyttö
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 7295
Lauteille: Huhtikuu 2007
Paikkakunta: Kirkkonummi
Etulaji: Krav Maga
Sivulajit: Judo
Takalajit: Defendo, Karate (shorinji-ryu)

Laji, jossa tekniikka voisi korvata massan?

#107

Viesti Tyttö »

STR kirjoitti:
Tyttö kirjoitti: Eri ihmisillä on tietysti erilaiset tarkoitusperät harjoittelussaan.
Juuri niin. Monet haluavat tulla mahdollisimman hyväksi siinä ajassa mikä heillä on harjoitteluun käytettävissään. Sitten on ihmisiä, jotka harjoittelevat harjoittelemisen ilosta, eivätkä välitä siitä minkälaisia taitoja siinä matkalla tarttuu. Heidän mielestään matkalla on kiva olla. Minä opetan mielelläni kumpiakin ihmistyyppejä :D
Jos haluaisi lukea rivien välistä, niin voisi kuvitella, että piikittelet. Hmm.

Mielestäni noiden kahden lisäksi on kolmaskin harjoittelijatyyppi eli sellainen, joka haluaa tulla mahdollisimman hyväksi käytettävissä olevassa ajassa, mutta harjoittelee (myös) harjoittelemisen ilosta ja tykkää siitä matkanteosta. Ja välittää siitä, mitä taitoja matkalla tarttuu.

Siitäkin voi tietysti olla montaa mieltä (tai jokainen vetää rajansa varmaankin omaan kohtaansa), että onko parempi harjoitella monipuolisemmin vai suppeammin ja missä näiden välinen raja menee suhteessa käytettävään treeniaikaan...
Krav Maga 1998 > ja Judo 2006 >
KMG Instructor: Self Defence, Kids & Teens, Combat & Fighting, VIP, Women
Ammattivalmentaja
Method Putkisto ja MP Pilates -ohjaaja
Kahvakuulaohjaaja
Kuvake
L.K.
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 12812
Lauteille: Huhtikuu 2005
Paikkakunta: Kotka
Etulaji: Defendo
Yhteystiedot:

Laji, jossa tekniikka voisi korvata massan?

#108

Viesti L.K. »

Eiköhän näissäkin mene juuri paljon sen mukaan miten ko. henkilö kokee asiat. Ja jos on lahjakas ja sinnikäs, voi varmasti opetella useampiakin toimintamalleja. Lisäksi pidemmälle treenannut voi aina ainkin mun mielestä harjotella enemmän vaihtoehtoja, aloittevammalle tai siten ei-niin-lahjakkaalle voi olla parempi pitäytyä pienemmässä määrässä juttuja.
"He´s too much blackbelt for you"- Tuntematon setä ravintelissa.
Pyjamasankari
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 18
Viestit: 1878
Lauteille: Joulukuu 2008

Laji, jossa tekniikka voisi korvata massan?

#109

Viesti Pyjamasankari »

Arsonsa kirjoitti: Itseasiassa kun oon nyt lukenut tätä foorumia enemmänkin niin teillä on todella paljon annettavaa, sillä vankien kanssa oikeastaan vain muutama yksittäinen asia muuttuu esim. terveydenhuoltoon tai turvallisuusalaan verrattuna. Ensimmäinen on se, että turvallisuus ajatellaan aina vartijan näkökulmasta. Esim. mun työhuone on järjestelty niin, että vartija pääsee "asiakkaaseen" kiinni mahdollisimman nopeasti eikä niin, että mä pääsen ulos huoneesta. Esimerkiksi jos mä pääsen ensin huoneesta ulos niin "asiakas" jää sinne huoneeseen esim. pöydän taakse. Silloin pöytä on itseasiassa muuttunut suojaesineestä turvallisuusriskiksi (vaikka pöytä ei liiku, niin se antaa taas "asiakkaalle" aikaa ajatella).
Muutama kysymys ois vielä Arsonsalle..onkohan Arsonsa vielä foorumilla?

Onko teillä Arsonsa hälytysnapit vai miten vartija saa "hälytyksen"? Mihin tuo mahdollinen nappi on sijoitettu? Olisiko tiloihin mahdollista rakentaa kahta ovea? Toisesta pääsee turvallisesti pois tarvittaessa ja toisesta pääsee vartija nopeasti sisään. Pöytä noiden välissä.

Joko olet löytänyt soppelin lajin itsellesi?
Arsonsa
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 12
Lauteille: Heinäkuu 2010

Laji, jossa tekniikka voisi korvata massan?

#110

Viesti Arsonsa »

Jussi Huusko kirjoitti: Muutama kysymys ois vielä Arsonsalle..onkohan Arsonsa vielä foorumilla?

Onko teillä Arsonsa hälytysnapit vai miten vartija saa "hälytyksen"? Mihin tuo mahdollinen nappi on sijoitettu? Olisiko tiloihin mahdollista rakentaa kahta ovea? Toisesta pääsee turvallisesti pois tarvittaessa ja toisesta pääsee vartija nopeasti sisään. Pöytä noiden välissä.

Joko olet löytänyt soppelin lajin itsellesi?
Oon täällä, mutta vähän harvakseltaan. No siis mun pääasiallisessa työtilassa mulla ja vartijalla on näköyhteys (tosin vartija vaihtii useaa tilaa samaa aikaa, mutta kuiteski), mutta käytössä on myös hälytysnappi (ja on täysin käden ulottuvilla). Noita päällekarkausnappuloita on ympäri vankilaa. Rakenteelliset muutokset ei oo mahdollisia, ja toisaalta siinäkin olisi taas se ongelma, et mitä jos vankikin voi päästä ulos siitä toisesta ovesta?

Juuh löysin itselleni sopivan lajin. Mietin aika kauan Defendon ja Krav Magan välillä, noh sitten löysin loistovideon noiden eroista:
[youtube][/youtube]

ja päädyin Krav magan pariin, koska Defendo vaikuttaa vaativan sittenkin sellaista voimaa jota mulla ei vain ole. Ja sattuman kautta löysin toisesta kaupungista täyspäisen ohjaajankin, joka pitää mulle ja parille ambulanssikuskille omia harjoituksia. Ilman tätä foorumia ja tuota videoo tuskin olisin antanut krav magalle toista mahdollisuutta, koska olin niin "traumatisoitunu" aikaisemmista kokemuksista.
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 24803
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Laji, jossa tekniikka voisi korvata massan?

#111

Viesti Mjölnir »

:thumbsup:
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Rojola
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 2758
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Mullet City

Laji, jossa tekniikka voisi korvata massan?

#112

Viesti Rojola »

Laji, jossa tekniikka voisi korvata massan?
Omiin kokemuksiini nojaten moderneista itsepuolustuslajeista ainakin Senshidossa tek... öh, siis konsepti, toimii hyvin sekä isoja että pieniä, köyhiä ja rikkaita vastaan. Hoitsuillekkin sitä on käsittääkseni menestyksekkäästi opetettu ja homma toimivaksi havaittu.

Disclaimer: En epäile etteikö muissakin moderneissa itsepuolustuslajeissa näin olisi, mutta niistä minulla ei ole satunnaisia seminaareja/harjoituksia lukuunottamatta kokemusta.
Janne Paavilainen

Master of illusion is a student of reality.

Harjoitteletteko te siellä Bujinkanissa oikein tuelta tätä asioiden ja sanomisten vääristelyä ja asiayhteyksien muuten vain sekoittelua?
Arsonsa
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 12
Lauteille: Heinäkuu 2010

Laji, jossa tekniikka voisi korvata massan?

#113

Viesti Arsonsa »

Mjölnir kirjoitti: :thumbsup:
HAHHAHHAHA! Tajusin vasta nyt, että oon nähnyt ton nimen ennenkin :D Oikeasti erittäin hyvä video! Kiitos.
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 93841
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Laji, jossa tekniikka voisi korvata massan?

#114

Viesti Mika »

Arsonsa kirjoitti:
Mjölnir kirjoitti: :thumbsup:
HAHHAHHAHA! Tajusin vasta nyt, että oon nähnyt ton nimen ennenkin :D Oikeasti erittäin hyvä video! Kiitos.
Ja kai tiesit, että video on kuvattu pari vuotta sitten yhdessä Potku-tapaamisessa? :)
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Arsonsa
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 12
Lauteille: Heinäkuu 2010

Laji, jossa tekniikka voisi korvata massan?

#115

Viesti Arsonsa »

Kirjoitin tän liian hitaasti niin pitää vastaa shenshidoon vasta tässä: Mulla ei oikeen oo mitään kunnon taustaa mistään kamppailulajeista, että osaisin arvioida noiden ohjaajien "tää on parempi kuin krav maga"-retoriikkaa.

Se mikä mun kouluttamatonta silmää häiritsi (voin olla täysin väärässä, sanokaa jos oon käsittänyt kaiken taas väärin): shenshidon opetuksessa ainakin youtubelinkeissä puhuttiin esim veitsihyökkäyksistä ja "go in"-lähetysmistavasta (jota kehuttiin paremmaksi kuin krav magan tapaa). Jos saat sen ensimmäisenkin kunnon iskun veitsestä niin et sä siinä enää ketään maahan taivuttele millään liikkeillä. Jo pelkästään kipu/shokki lamauttaa. Kun mä itse sain kynästä niin menin välittömästi shokkiin, vaikka olisin ollut mikä multisuperkarateka tahansa niin se kipu olis estäny mua ajattelemasta mitään. Ainakin noissa shenshidon esittelyvideoissa liikkeet antaa hyökkääjälle mahdollisuuden lyödä kylkeen (tai pahimmissa tapauksessa jopa selkään). Käytännössä vaikka sä saisit sen veitsen pois noilla muuveilla, niin oot päästänyt veitsen kylkeesi eli peli on selvä. En tiedä, toivottavasti ymmärsin väärin. Ajatusmalli on varmasti ihan hyvä, mutta mua ainakin epäilyttää toi anatomian unohtaminen. Tai sitten multa jäi jotain ymmärtämättä.

Mika: En edes tienny :)
Kuvake
Rojola
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 2758
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Mullet City

Laji, jossa tekniikka voisi korvata massan?

#116

Viesti Rojola »

Erityisammattiryhmille, kuten hoitajille, annetaan käsittääkseni räätälöityä koulutusta joka ei välttämättä ole 1:1 noiden YouTube-videoiden kanssa jossa kamppailun lähtökohta, konteksti ja tavoitteet saattavat olla erilaiset.

Aiheesta on myös suomenkielinen DVD julkaistu:

http://www.puolustaudu-dvd.com/Mambo/in ... &Itemid=45" onclick="window.open(this.href);return false;
Janne Paavilainen

Master of illusion is a student of reality.

Harjoitteletteko te siellä Bujinkanissa oikein tuelta tätä asioiden ja sanomisten vääristelyä ja asiayhteyksien muuten vain sekoittelua?
Kuvake
L.K.
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 12812
Lauteille: Huhtikuu 2005
Paikkakunta: Kotka
Etulaji: Defendo
Yhteystiedot:

Laji, jossa tekniikka voisi korvata massan?

#117

Viesti L.K. »

Ihan sivuhuomiona, en epäile mahdollista kipua/shokkia ko. tilanteissa, mutta toisaalta aika monet puukotuksien uhrit eivät ole edes tienneet joutuneensa puukotetuksi vasta kuin tilanteen jälkeen.

Lisäksi veitsikättä on kuitenkin helpompi kontrolloida kun siitä pitää jotenkin kiinni;)

Mutta sehän on pääasia että olet löytänyt itsellesi hyvän ja sopivan lajin, defendon vaatimasta voimasta yms. en tosin olisi ihan samaa mieltä suoraan, mutta varmasti millään muotoa ei magankaan opit hukkaan mene ja toivottavasti et niitä taitoja kuitenkin koskaan työssäsi tai muutenkaan tarvitse jatkossa.
"He´s too much blackbelt for you"- Tuntematon setä ravintelissa.
timppa000
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 529
Lauteille: Tammikuu 2008

Laji, jossa tekniikka voisi korvata massan?

#118

Viesti timppa000 »

Arsonsa kirjoitti: Mä olen siis suht hentorakenteinen naisihminen, joka joutuu töissä kohtaamaan välillä väkivaltaisia miehiä (ei nyt joka päivästä, mutta sanotaanko kerran kuussa). En halua nyt kertoa mitä teen työkseni, mutta annan "apua-tiedoiksi" sen verran, että mun "asiakkailla" on jo pitkät tuomiot takana/alla (eikä mitään ongelmia lyödä naista).
...
Eli mitä mä alan harrastamaan?
Varmasti aiempien viestien toistoa, mutta lähtökohtana voi mielestäni pitää että hennommat ihmiset opettelevat lähinnä iskemään (ja pakenemaan), isommat ja vahvemmat voivat luottaa hallintaotteisiin. Krav maga lienee hyvä vaihtoehto. Kyllähän sinä joudut toista varmaan satuttamaan, mutta et välttämättä vahingoittamaan.

Tosin, eikö sulla ole mahdollisuutta saada lupaa OC-sumuttimeen? Luulisi tuollaisessa ammatissa olevan.
People who live in glass houses
should not walk around naked.
Kuvake
MikaM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 5292
Lauteille: Marraskuu 2009
Paikkakunta: Naantali
Etulaji: Jumppa

Laji, jossa tekniikka voisi korvata massan?

#119

Viesti MikaM »

Se mitä L.K. sano ekassa kappaleessa. Erään kerran sain puukosta vasempaan kylkeen ja huomasin sen vasta, kun mulle sanottiin, että sun paita on veressä. Mutta tietenkin kaikki reagoi hiukan eri tavalla.
“Maamiinat kioskeihin”
RadioRock
Tim0
nilkkaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 26
Lauteille: Lokakuu 2008
Paikkakunta: Vantaa
Etulaji: Nettininjailu
Takalajit: Krav Maga, Defendo

Laji, jossa tekniikka voisi korvata massan?

#120

Viesti Tim0 »

toni-f kirjoitti: Tässä on mielestäni kauniisti toteutettu video Aikidosta joka voisi siis hentorakenteiselle naiselle olla parempi itsepuolustuslaji kuin ei mitään.

" onclick="window.open(this.href);return false;


Aikidossa voi viedä kaverin lattiaan käyttämättä kumminkaan suurta voimaa.
Aikido on monimutkainen laji, jossa edes kohtalaisen IP-taidon saavuttaminen vie aikaa vuosia, ellei vuosikymmeniä. Kun katsoo noita Youtuben Aikido-videoita, niin jotenkin tuntuu että noissa "heitoissa" uke suurinpiirtein itse tekee voltin ku toinen vähän hipaisee ranteesta. :D Ei toimi jos vastassa on vastustaja joka oikeasti pistää hanttiin.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 28 kurkkijaa