Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Senshidosta

Nykyaikaiset itsepuolustuslajit eli Defendo, ICS, Krav Maga, MilFight, PDFS, Senshido jne.

Valvoja: Valvoja

Vastaa
tohtorismies
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 103
Viestit: 3905
Lauteille: Kesäkuu 2008

Senshidosta

#1051

Viesti tohtorismies »

[youtube][/youtube]

Tässä on samaa herkkua lisää.
45 neliön kämmpä oli täynnään lihaksikkaita ja äärimmäisen päihtyneitä voimmamiehiä
"My karate is as simple as walking up to somebody and hitting them, something I saw some 29 years ago." Dennis Jones
"Perkele, mä oon hyppiny narua pikkupojasta asti!" Meskus
"Gorgoroth on edelleen kuraa" TimoS
Kuvake
PDC
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 20
Viestit: 3966
Lauteille: Syyskuu 2008
Paikkakunta: Kokkola
Etulaji: Aikido

Senshidosta

#1052

Viesti PDC »

Oon kyllä vieläkin ihan pähkinöinä siitä Littoisten Senshido seminaarista. Tässä hajanaisia ajatuksia

Sai kyllä todella paljon purtavaa ja itse treenaaminen oli loistavaa siksikin, että näki mitä sitä on oppinut aikidossa. Ei siinä mitään tekniikoita tehnyt, mutta jälkikäteen pureskeltuna isoimmat jutut olivat varmaan painon pudotus ja jonkinlainen rentous. Tästä syystäkin ei voi kuin suositella ihan siitäkin syystä, että avaa varmaan silmiä oman lajinsa suhteen, sekä itsensä, riippuen siitä mitä hakee ja harrastaa.

Mirror Drillistä ja closest weapon closest target tuli mieleen tässä yksi päivä Systeman tapa lyödä. Tai se mitä itse olen yhden minileirin verran tutustunut, ja videoita katsonut. Esimerkkinä vaikka tässä. Katsoo sitä rentoutta ja eri paikoista/kehon osilla lyömistä, ja sitten jalostaa siihen paikkojen hakemiseen. Koko keho aseena/luovuutta.

[youtube][/youtube]

Eipä nyt muuta...
Kuvake
ninja
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 311
Lauteille: Huhtikuu 2010

Senshidosta

#1053

Viesti ninja »

Katselin noita videoita tuossa edellä ja kyllähän niissä pointti vaikutti olevan. Itseäni on alkanut viime aikoina erityisesti psykologinen puoli askarruttamaan. Eli, esim. se "tunnemyrsky" jonka väkivalta/uhkaava tilanne nostattaa. Liikkeistä tulee ylikorostuneita, joka kuluttaa hyvin nopeasti energiaa. Tämähän on tavallista stressitilanteessa, joka on sitä henkilölle joka ei ole tottunut väkivaltaan. Lisäksi uskon, että agressio tarttuu. Tällä tarkoitan sitä tilannetta kun joku alkaa käyttäytymään agressiivisesti / uhkaavasti toista kohtaan, jolloin jos toinen ei alistu hän saattaa "vastata samalla mitalla".

Nämä kaikki ovat ihmisen perusreaktiomalleja. Mutta kuinka järkeviä ne ovat suhteessa tehokkaaseen itsepuolustukseen? Kuinka paljon niistä voidaan oppia ulos, tai pitäisikö niistä edes oppia ulos - koska esim. pakeneminen onnistuu tässä moodissa tehokkaimin.
Ymmärtääkseni ainoastaan puhtaissa ip-lajeissa edes jollain tavalla käsitellään näitä asioita, mutta sielläkin vaihtelevasti. Mielestäni Dimitri puhuu ja demoaa juuri näitä juttuja. Systeman lähestymistapa taas on rentoudessa, energian säästämisessä ja mielenhallinnassa. Molemmat lajit herättävät ainakin oman mielenkiinnon..
pot,,pot,,potkut sain, kesken hakkailujen..
Kuvake
PDC
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 20
Viestit: 3966
Lauteille: Syyskuu 2008
Paikkakunta: Kokkola
Etulaji: Aikido

Senshidosta

#1054

Viesti PDC »

Kuuluuko Senshidossa treeneihin sellasia skenaarioita missä ei kuule hyvin mitä toinen sanoo? Mietin vaan normaalia baari/yökerho juttelua, niin siinä saa monesti nojata aikalailla toista kohti, että kuulee mitä sanotaan.
Kuvake
Rojola
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 236
Viestit: 2758
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Mullet City

Senshidosta

#1055

Viesti Rojola »

Kyllä kuuluu... Tai siis, aina ei kuulu, eiku... ;)

Kuulohankaluutta tulee toisinaan ihan luonnostaan kun ollaan hammassuojat suussa ja suojakypärät päässä. Tätä voidaan myös feikata erikseen.

Täytyy kuitenkin muistaa, että karkeasti sanottuna 70% ihmisten välisestä viestinnästä on elekieltä, 20% intonaatiota ja vain 10% itse sanoja. Näitä prosenttijakoja on erilaisia, mutta tuo elekieli korostuu huomattavasti jokaisessa.
Janne Paavilainen

Master of illusion is a student of reality.

Harjoitteletteko te siellä Bujinkanissa oikein tuelta tätä asioiden ja sanomisten vääristelyä ja asiayhteyksien muuten vain sekoittelua?
Kuvake
PDC
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 20
Viestit: 3966
Lauteille: Syyskuu 2008
Paikkakunta: Kokkola
Etulaji: Aikido

Senshidosta

#1056

Viesti PDC »

Miten feikkaatte sitä? Onko jonkinlaisia tiettyjä harjotteita mitä teette ja onko Kaivonen tai Dimitri teettäny aikoinaan?
Kuvake
Rojola
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 236
Viestit: 2758
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Mullet City

Senshidosta

#1057

Viesti Rojola »

Esimerkiksi puhuu korostaen murteella epäselvästi, nopeasti, mongertaen, mumisten epäselvästi, tai mitä ikinä... Joskus on ollut myös ei-englantia äidinkielenään puhuvia harjoittelemassa, jolloin varsinkin elekieli korostuu kun toinen koittaa selvittää asiaa suomeksi ja toinen voi pahoin unkariksi.

Nämä "ei yhteistä kieltä" harjoitteet eivät ole kovin yleisiä tai edes harjoittelun keskiössä vältttämättä, mutta joskus tällainenkin aspekti otetaan mukaan. Pääsääntöisesti ei ole itse tarkoitus jäädä selvittämään asiaa kuin asiaa edes skenaariourpon kanssa, vaan astua ulos konfliktista heti kun se on järkevästi ja turvallisesti mahdollista.
Janne Paavilainen

Master of illusion is a student of reality.

Harjoitteletteko te siellä Bujinkanissa oikein tuelta tätä asioiden ja sanomisten vääristelyä ja asiayhteyksien muuten vain sekoittelua?
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 84
Viestit: 24816
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Senshidosta

#1058

Viesti Mjölnir »

Rojola kirjoitti: Esimerkiksi puhuu korostaen murteella epäselvästi, nopeasti, mongertaen, mumisten epäselvästi, tai mitä ikinä... Joskus on ollut myös ei-englantia äidinkielenään puhuvia harjoittelemassa, jolloin varsinkin elekieli korostuu kun toinen koittaa selvittää asiaa suomeksi ja toinen voi pahoin unkariksi.

Nämä "ei yhteistä kieltä" harjoitteet eivät ole kovin yleisiä tai edes harjoittelun keskiössä vältttämättä, mutta joskus tällainenkin aspekti otetaan mukaan. Pääsääntöisesti ei ole itse tarkoitus jäädä selvittämään asiaa kuin asiaa edes skenaariourpon kanssa, vaan astua ulos konfliktista heti kun se on järkevästi ja turvallisesti mahdollista.
Me ollaan teetetty mm. tätä harjoitetta Defendo Blue -koulutuksissa, kun paikalla on ollut suomalaisia, ruotsalaisia, unkarilaisia ja puolalalaisia. Luo hieman lisää stressiä, kun puolalaisella on sairaskohtaus ja unkarilainen yrittää selittää suomalaiselle "vartijalle", että tässä tarvitaan nyt apua.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
PDC
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 20
Viestit: 3966
Lauteille: Syyskuu 2008
Paikkakunta: Kokkola
Etulaji: Aikido

Senshidosta

#1059

Viesti PDC »

Tuota puhekielen vaihtamista kaveri juurikin kokeili tuolla Littoisten Senshido leirillä. Oli ensin kaikille normaalisti suomeksi selittänyt, ja sitten yhden parin kaa aloittanut murre ruotsin vetämisen :D Vasta sana Finn jävel oli saanut kelloja heräämään, siis verbaliikan kannalta :)

Itse kokeilin vaan välillä kävellä ihan posken viereen jotain mumisemaan ja pyörittelemään silmiä, en muista miten se vaikutti...
Kuvake
Streetwise
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 21
Viestit: 762
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Nokia
Etulaji: Itsepuolustus
Sivulajit: Krav Maga, Jeet Kune Do, Kali, Blauer Tactical Systems
Takalajit: Karate, Kung-Fu, Nyrkkeily

Senshidosta

#1060

Viesti Streetwise »

Rojola kirjoitti: Pääsääntöisesti ei ole itse tarkoitus jäädä selvittämään asiaa kuin asiaa edes skenaariourpon kanssa, vaan astua ulos konfliktista heti kun se on järkevästi ja turvallisesti mahdollista.
Tuo on se oppi mitä olen oppilaille painottanut. Mihinkään potentiaaliseen väkivaltatilanteeseen ei jäädä selvittämään yhtään mitään. Aina etäisyyttä ja heti pois jos vain pystytään. Suurin ongelma ihmisillä on muutenkin se, että ne ei tajua poistua tilanteista vaikka pääsisivätkin. Turhaa harjoitella liikaa skenaarioita missä yritetään puhua toinen rauhalliseksi, se voi jäädä tavaksi.

Onhan niitä tietenkin tilanteita ja työtehtäviä mistä ei voi lähteä ja täytyy miettiä mitä sanoo.
STREETWISE - Serious Self-Defense Training
http://www.itsepuolustus.com
Facebook: @StreetwiseNokia
Tapani
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 1996
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Turku

Senshidosta

#1061

Viesti Tapani »

STR kirjoitti: Tuo on se oppi mitä olen oppilaille painottanut. Mihinkään potentiaaliseen väkivaltatilanteeseen ei jäädä selvittämään yhtään mitään. Aina etäisyyttä ja heti pois jos vain pystytään. Suurin ongelma ihmisillä on muutenkin se, että ne ei tajua poistua tilanteista vaikka pääsisivätkin. Turhaa harjoitella liikaa skenaarioita missä yritetään puhua toinen rauhalliseksi, se voi jäädä tavaksi.

Onhan niitä tietenkin tilanteita ja työtehtäviä mistä ei voi lähteä ja täytyy miettiä mitä sanoo.
Ainakin mulla mahdolliset väkivaltatilanteet on lähes aina sellaisia, joissa en ole yksin. Kun mukana on kavereita jotka saattavat olla aivan kujalla siitä, mitä on tapahtumassa, nopea poistuminen tangentin suuntaan ei välttämättä ole vaihtoehto ollenkaan.
Kuvake
L.K.
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 129
Viestit: 12812
Lauteille: Huhtikuu 2005
Paikkakunta: Kotka
Etulaji: Defendo
Yhteystiedot:

Senshidosta

#1062

Viesti L.K. »

Tuo on erittäin hyvä pointti. Lisäksi ne mukana olevat taas ei välttämättä osaa poistua vaikka käskisikin..
"He´s too much blackbelt for you"- Tuntematon setä ravintelissa.
Kuvake
Clancy B.
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 34
Viestit: 3386
Lauteille: Kesäkuu 2009

Senshidosta

#1063

Viesti Clancy B. »

Toisten mielenliikkeitä ei aina ehdi ohjaamaan. Siksi tulee olla kova että voi olla pehmeä. Mitä tahansa tarvitaan. Ja ainahan voi jäädä, se vaan voi vähän maksaa...tai antaa.
Regard your soldiers as your children, and they will follow you into the deepest valleys; look on them as your own beloved sons, and they will stand by you even unto death.

Sun Tzu
jsv
takapotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 369
Lauteille: Helmikuu 2005
Paikkakunta: Iso Omena
Etulaji: BJJ
Takalajit: KU, Potkunyrkkeily, Karate

Senshidosta

#1064

Viesti jsv »

Olin lauantaina elämäni ensimmäisellä Senshido-seminaarilla Helsingissä Kaivosen Villen ja Rojolan opissa, ja lupailin hieman kertoilla ajatuksiani ja kokemuksiani sieltä. Tässä ketjussa on käyty ansiokkaasti läpi Senshidon sisältö, joten keskityn omiin tuntemuksiini leirin aikana enemmän kuin tarkasti siihen, mitä oikein tapahtui (*).

Ja nämä on sitten omia näkemyksiäni, eikä ole tarkoitus olla epäkunnioittava ketään kohtaan.

Omasta taustastani sen verran, että olen kymmenkunta vuotta pehmeähköä karatesuuntaa treenaillut, ja nyt vuoden verran potkunyrkkeilyä, tosin sparrausta vain vähän sinä aikana. Pakollinen vaparikurssikin on tullut käytyä, sekä satunnaista painimista puvun kanssa ja ilman. Mitään oikeita väkivaltakokemuksia minulla ei ole elämäni aikana ollut.

Kyseessä oli siis karateseura Honbun järjestämä kurssi, ja vaikka itse virallisesti treenaankin toisessa seurassa, niin kyseisen seminaarin osallistujista kaksi kolmesta oli sellaisia, joiden kanssa olin treenaillut joskus aikaisemminkin.

Aluksi Ville puhui itsepuolustuksesta ja väkivallasta ilmiöinä, eikä siinä minulle tullut oikeastaan juurikaan uutta teorian tasolla. Tätäkin ketjua kun olen Potkussa seurannut. Hän toi myös esille perinteisten lajien puutteet realistisessa itsepuoluksessa, joista yksi oli tekniikan ja tekemisen hajoaminen paineen alla. Pääsin myöskin koekaniiniksi todistamaan tätä käytännössä, ja todistus päättyi tietysti kuten kaikki voivat olettaakin. Tämä ei tullut minulle yllätyksenä, vaikka hieman olinkin pettynyt itseeni. Joten minullakin on ollut treenatessani sitä itsepetosta tyyliin että “eihän tämä juttu ole ehkä tehokkainta, mutta kyllä se kuitenkin saattaisi toimia jotenkin oikeasti”. No, ei toimi ainakaan isoa ja selväpäistä miestä vastaan :)

Varsinaiset asiat, joita päivän aikana tehtiin, oli aika yksinkertaisia. Oikeastaan hyökkääjä teki täydellä vauhdilla nakkikioskiheijaria ajatuksena ottaa apinaote kaulasta, tai sitten tarttumista rinnuksista. Ja puolustautuja lähti sellaisesta rauhoittelevasta asennosta, ja reagoi spontaanisti hyökkäykseen, ja pyrki sen jälkeen Senshidon viiden periaatteen kautta ratkaisemaan tilanteen uken samalla yrittäessä samassa vääntää hänet maahan “amatööritappelijatyyliin”. Tätä sitten vähän laajennettiin eri suuntiin, mutta tiivistettynä yksinkertaisia juttuja kovalla tempolla pieniä hetkiä kerrallaan.

Varsinaiseen skenaarioharjoitteluun ei ehditty kuin hieman sivuten, eli lopuksi käveltiin treeniparin kanssa vahingossa toisia päiten, ja sitten toinen esitti aggressiivista kaveria, ja toisen tehtävänä oli puhua hänet rauhalliseksi.

Minulle päivä oli oikein silmiä aukaiseva. Pääsin pari kertaa koekaniiniksi eri asioita demottaessa kun Ville teki tekniikoita kovalla tempolla ja fyysisesti uhkaavasti käyttäytyen, mikä sai oikeasti adrenaliinin ainakin minussa liikkeelle ihan eri lailla kuin perus mitsien hakkaaminen. Vaikka kyseessä oli täysin harmiton paidan rinnuksista retuuttaminen. Tosin se myös kertoo siitä, että minulla ei ole mitään aikaisempaa kokemusta tällaisista asioista.

Päivän jälkeen saldona oli pieniä naarmuja ja mustelmia, ja seuraavana päivänä kolottavat paikat. Valitettavasti illalle oli menoa, joten en ehtinyt jäädä purkamaan seminaarin antia sen tarkemmin oluen äärelle.

Vaikka kokemus olikin silmiä avaava, en usko että olen vaihtamassa harrastamiani lajeja sen suuremmin. Tai no, jos Lauttasaareen perustetaan Senshido-ryhmä, jossa keskitytään realistiseen itsepuolustukseen busseissa esiintyviä pahansisuisia mummoja vastaan, niin liityn kyllä välittömästi. Aion kyllä tilaisuuden tullen osallistua vastaavanlaiselle seminaarille uudestaan.

Minua jäi myös viehättämään ajatus reagoimisesta aggressioihin refleksien kautta. Kaikille kun on tuttu mantra, että treenataan ukemeja saliolosuhteissa, niin sitten ne onnistuu liukkaalla kadulla. No ei onnistu, ei ainakaan minulla. Kerran olen treenikassin kanssa tehnyt täydellisen banaaniliukastumisen kovassa kävelyvauhdissa, ja ilmalennon aikana refleksinomaisesti kääntynyt ympäri tehden tyylipuhtaan kaatumisen. Se ei olisi onnistunut taatusti ilman karaten ukemiharjoittelun tuomaa kropanhallintaa, mutta toisaalta se ei myöskään ollut mitenkään ukemilta näyttävä suoritus.

Samalla lailla tuntui automaattiselta, että kun päivän aikana toinen löi, niin kroppa automaattisesti torjui toisen hyökkäystä, kun kädet oli nostettu valmiusasentoon ja oltiin itse rennon keskittyneitä. Joskus ensimmäinen refleksi muistutti karatetaustalla tehtyjä torjuntoja, joskus ei.

Minun asiantuntemukseni ei riitä mitenkään vertailemaan Senshidoa muihin realistisiin itsepuolustuslajeihin. Minulle jäi sellainen kuva, että minuntaustaiselle ihmiselle tuontyyppinen treeni olisi hyvin tehokas tapa oppia realistista itsepuolustusta.

* Oikeastaan en pystyisikään kertomaan tarkasti, mitä tapahtui, kun tempo oli sen verran kova, että keskittyminen sai unohtamaan yksityiskohdat tapahtuneista asioista.

Ps. Ai niin, tämä tekniikka vs. työkalu -keskustelu, vai mitkä nämä käsitteet nyt olivatkaan. Ymmärrän paremmin päivän jälkeen sen, että Senshido-tyylisessä kamppailussa tehtävät asiat eivät sovi klassisiin määritelmiin tekniikoista. Toisaalta terminologian määrittely uudestaan koko maailmaa vastaan on varmasti myös aiheuttanut turhaa epäluuloa ja jopa aggressiota lajia kohtaan. Yhden päivän kokemuksen perusteella olisin määritellyt asiat ehkä siten, että senshidossa tehdään enemmän omia tekniikoita (=työkaluja) kuin mitä muiden kamppailulajien tuntemia tekniikoita, mutta tilanteen niin sattuessa, usein sopivalla senshido-tekniikalla (=työkalulla) aloittaen saadaan mahdollisuus käyttää muiden lajien tunnettuja tekniikoita.

Noh, tuo kappale luultavasti sotkee ihan kaikkia tasapuolisesti. Mutta kivaa oli, suosittelen. Mutta pieni varoitus, että käsitys omasta kyvykkyydestä saattaa hieman järkkyä :)

edit. typoja.
Jussi Vesala
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 45
Viestit: 93921
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Senshidosta

#1065

Viesti Mika »

Tällaisia raportteja on ilo lukea. :peukku:
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 41 kurkkijaa