Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Senshidosta

Nykyaikaiset itsepuolustuslajit eli Defendo, ICS, Krav Maga, MilFight, PDFS, Senshido jne.

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
AriJ
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 34
Viestit: 12708
Lauteille: Tammikuu 2005

Senshidosta

#1516

Viesti AriJ »

PDC kirjoitti: En esimerkiksi huomannut tarpeeksi nopeasti esimerkiksi tuota kättä Jonka Rojola asetti rinnalle.
:) itsellä tuo tarttui heti silmään, se kun on semmoinen juttu jota näin BBT-kuvioissa painotetaan paljon. Mutta tuohan antoi juurikin sulle hyvin materiaalia kun itse olen ymmärtänyt @Rojolan kanssa jutustelusta että sitä juttua pitää Senshidossa työstää jolla itse toimii, sitä jalostaa, eikä opetella Jotain Ihan Uutta Erilaista kontra meidän lajin "toimintamallit ajetaan koneeseen muodollisen drillauksen kautta".

Sama lopputulos, ehkä, mutta reittivalinta hyvinkin erilainen, ehkä?
______________________
Kuvake
PDC
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 20
Viestit: 3966
Lauteille: Syyskuu 2008
Paikkakunta: Kokkola
Etulaji: Aikido

Senshidosta

#1517

Viesti PDC »

Sen olen huomannut, että yllättävän hyvin pääsee sisään Senshidon tapaan tehdä juurikin siksi koska aikidossa, ainakin meillä, painotetaan juurikin kehon elävyyttä, soljuvuutta, herkkyyttä ja luovuutta. Kuten nyt varmaan kaikissa lajeissa... Tuo mune dori hyökkäys jäi varmaan ihan omasta tyhmyydestä huomaamatta niin, että olisin siihen heti reagoinut :D
Kuvake
Rojola
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 236
Viestit: 2758
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Mullet City

Senshidosta

#1518

Viesti Rojola »

Kiitoksia osallistujille :)

Tosiaan, tuo tarttuva käpälä pitäisi huomioida saman tein omalla käpälällä. Nyt kun jätit sen tekemättä, otin siitä kaiken ilon irti ja iskin sillä. Huomioitavaa, että tuota käden checkaamista harjoittelimme aiemmin, mutta se pääsi silti unohtumaan :) Hyvin lähdit heti päähän kiinni kun toiminta alkoi. Kypärä tietysti mahdollistaa minulle terminaattori-moodin, kun iskut ja repimiset eivät vaikuta pääkoppaan ja siten hyökkäysmotivaatioon. Kypärä mahdollistaa hyökkääjälle myös "huolettoman sisääntulon" ilman pelkoa että legot tippuu, ns. narkkarimoodi siis. Kypärän huono puoli on, että sen rakenteista saa hyvän otteen ja pään manipulointi helpottuu tältä osin.

Tuossa videolla näkyy kun hakkaan muutamia kertoja vartaloon, mutta näitä iskuja tuskin edes tunsit sillä tuollainen käsikähmä vie lyönneiltä etäisyyden, tasapainon ja vartalonkierron - jolloinka kyseessä on lähinnä ruoskinnan yritys :)

Heti kaadon jälkeen pitäisi pyrkiä ylös (mikäli meni itse myös alas) eikä jäädä alas painimaan.
Janne Paavilainen

Master of illusion is a student of reality.

Harjoitteletteko te siellä Bujinkanissa oikein tuelta tätä asioiden ja sanomisten vääristelyä ja asiayhteyksien muuten vain sekoittelua?
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 98
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Senshidosta

#1519

Viesti Lasse Candé »

Tuo käsijuttu on ihan validi pointti. Minulle on kyllä käynyt muutaman kerran oikeassa elämässä niinkin, että kun joku on pitänyt raiveleista, kurkusta tai vastaavasta kiinni ja olen huomannut päätyneeni ns kuuntelijan asemaan, kuuntelu ja juttelu on ollut hyvä idea. Tilanteet ovat nimittäin loppuneet joka kerta siihen että toinen lopettaa tekemättä sen kummemmin mitään. Hävisin vain siinä superegon maailmassa, jossa tuolla tavalla ehkä vähän nolonnäköisesti on alakynnessä ja tämä on häviö.

Olisiko se sitten suurempi voitto, jos saisin pari mustelmaa, toinen saisi vähän enemmän ja minä päätyisin lopussa vastaavaan yliasemaan? Osassa tapauksista tämä olisi ollut realistinen skenaario. Toisaalta ainakin yhdessä olisi mitä luultavimmin käynyt itselleni pahasti melko suuren massa- ja voimaeron takia, tyypin sekopäisyyden ja sen, että olin todella paljon huonommassa asennossa ihan kännissä.

Olen kyllä noissa sitten parantanut valmiutta siten että kädet ovat paikassa josta voi aloittaa tappelun kun toinen sen käynnistää ja toisekseen pään ja leuan asento vähän valmiimpi ottamaan lyönnin vastaan ja väistämään sen osittain. Olisi ollut tyhmää sen suuremmin reagoida käteen esim voimakkain liikkein missään noista tilanteista, koska => tappelu. On ikäänkuin olemassa sellainen nappi, mitä jompikumpi painaa ja se laukaisee molempien tappelun. Tuolla videolla se on Rojolan lyönti tai luultavammin jo sen mahdollinen sähkötys. Se olisi yhtä hyvin voinut olla PDC:n voimakas reagointi käteen. Usein sitä "napin painallusta" ei tule ollenkaan, vaikka kauhuretoriikka-ip-opettajat ja -harrastajat muuta kuvaa maalaavatkin.
Kuvake
Rojola
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 236
Viestit: 2758
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Mullet City

Senshidosta

#1520

Viesti Rojola »

Lasse Candé kirjoitti: kuuntelu ja juttelu on ollut hyvä idea.
Juu - silloin kun puhutaan, ei vielä lyödä :)

Semmalla käyntiinkin läpi tuota verbaliikkaa jotakuinkin näillä ohjeilla:

1. Älä komenna tai käskytä (Rauhotu! Seis! Pysy siellä!)
2. Älä uhkaa tai haasta (Ei täs ollu sun nimee! Ota viel askelkin! Koske viel kerrankin!)
3. Älä väitä vastaan (No enkä kattonut! En ollu mä!)

A) Kuunnellaan mikä on ongelma
B) Toistetaan tarvittaessa mitä toinen sanoo ("Ymmärinkö oikein että...")
C) Tarjotaan apua ongelman ratkaisuun ("Miten voisin auttaa tässä? Mitä haluat että tekisin?")
D) Pahoitellaan asiasta ("Anteeks, oon pahoillani...")
E) Ehdotetaan poistumista ("Mä voin kyllä poistua, sori...")

Mikäli mikään näistä ei tuota tulosta, silloin voidaan alkaa olettamaan että vastapäässä pelaa aito kusipää eikä hyvä tyyppi jolle on vain sattunut huono päivä. Hyvä tyyppi todennäköisesti tarttuisin johonkin näistä, jotka tarjoavat tilanteelle kunniallisen lopun jolla hyökkääjä säilyttää kasvonsa...
Janne Paavilainen

Master of illusion is a student of reality.

Harjoitteletteko te siellä Bujinkanissa oikein tuelta tätä asioiden ja sanomisten vääristelyä ja asiayhteyksien muuten vain sekoittelua?
Kuvake
PDC
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 20
Viestit: 3966
Lauteille: Syyskuu 2008
Paikkakunta: Kokkola
Etulaji: Aikido

Senshidosta

#1521

Viesti PDC »

Lasse Candé kirjoitti: Tuo käsijuttu on ihan validi pointti. [...]
Olen kyllä noissa sitten parantanut valmiutta siten että kädet ovat paikassa josta voi aloittaa tappelun kun toinen sen käynnistää ja toisekseen pään ja leuan asento vähän valmiimpi ottamaan lyönnin vastaan ja väistämään sen osittain. Olisi ollut tyhmää sen suuremmin reagoida käteen esim voimakkain liikkein missään noista tilanteista, koska => tappelu. On ikäänkuin olemassa sellainen nappi, mitä jompikumpi painaa ja se laukaisee molempien tappelun. Tuolla videolla se on Rojolan lyönti tai luultavammin jo sen mahdollinen sähkötys. Se olisi yhtä hyvin voinut olla PDC:n voimakas reagointi käteen. Usein sitä "napin painallusta" ei tule ollenkaan, vaikka kauhuretoriikka-ip-opettajat ja -harrastajat muuta kuvaa maalaavatkin.
Rojola tosiaan kävi läpi tuota samaista käsiharjoitetta ja tottakai sitten hyvänä opettajana toisti sen "oikeassa tilanteessa". Seminaarilla Rojola painoitti sitä, että kontrolli käteen ei tarkoita tarttumista. Joka on itseasiassa täysin sama kuin monessa aikidon harjoitteessa. Eli kun on kontakti, se on elävä ja pehmeä, tarttuminen taas (kuten Rojola taisi kirjoittaa facessakin) lukitsee molemmat siihen. Hyökkääjän ja puolustajan. Juuri kuten aikidossakin, että jos on liian kova kontakti jossain siitä uke saa tukipisteen ja pääsee tekemään esimerkiksi vastatekniikan.

Oma moka kun en ottanut kättä mitenkään huomioon. Ja tosiaan ne lyönnit ei tuntunut oikeen missään mutta jos siinä olisi ollut puukko niin game over. Ja sen huomaa jälkikäteen, että kun se tilanne itsessään on jollain tapaa myös siistikin kun pääsee painimaan ja nujuamaan niin harjoitteen kannalta siitä tulee huono asia kun ei heti pyri pois, kuten tein tossa sen virheen kun jäin makoilemaan maahan :D

Seminaarilta jäi kans mieleen kun itse olin maalimiehenä ja Rojola pääsi muistaakseni (en nähnyt lyöntiä) paukuttamaan aika hyvin suoraan vastapalloon ja lensin muutaman metrin taaksepäin :peukku:

Tai se kun treenikaverit molemmat yrittivät shredata vaikka vain toinen oli maalimies, jossain vaiheessa se alko näyttämään bitch fightilta kun jatku joku 20 sekkaa molempien käsien hakiessa naamaa :smt003
Kuvake
AriJ
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 34
Viestit: 12708
Lauteille: Tammikuu 2005

Senshidosta

#1522

Viesti AriJ »

Rojola kirjoitti: 1. Älä komenna tai käskytä (Rauhotu! Seis! Pysy siellä!)
2. Älä uhkaa tai haasta (Ei täs ollu sun nimee! Ota viel askelkin! Koske viel kerrankin!)
3. Älä väitä vastaan (No enkä kattonut! En ollu mä!)

A) Kuunnellaan mikä on ongelma
B) Toistetaan tarvittaessa mitä toinen sanoo ("Ymmärinkö oikein että...")
C) Tarjotaan apua ongelman ratkaisuun ("Miten voisin auttaa tässä? Mitä haluat että tekisin?")
D) Pahoitellaan asiasta ("Anteeks, oon pahoillani...")
E) Ehdotetaan poistumista ("Mä voin kyllä poistua, sori...")
3+5.... jotain tuttua.... :ninja:
______________________
EkiSSS
aloituspotkija
aloituspotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 2
Lauteille: Huhtikuu 2016
Paikkakunta: Tornio

Senshidosta

#1523

Viesti EkiSSS »

Senshido vaikuttaa kyllä todella mielenkiintoiselta lajilta. Onko jollakin suositella seuraa Helsingissä tai Espoossa? Itse olen yli 30-vuotias, jolla on aika vankka historia kamppailulajeista. Mielelläni liittyisin porukkaan, jossa olisi myös saman ikäistä porukkaa.
Kuvake
Rojola
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 236
Viestit: 2758
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Mullet City

Senshidosta

#1524

Viesti Rojola »

Senshidoa löytyy Helsingistä täältä:

http://www.hmac.fi/" onclick="window.open(this.href);return false;

Tervemenoa! :)
Janne Paavilainen

Master of illusion is a student of reality.

Harjoitteletteko te siellä Bujinkanissa oikein tuelta tätä asioiden ja sanomisten vääristelyä ja asiayhteyksien muuten vain sekoittelua?
tohtorismies
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 103
Viestit: 3905
Lauteille: Kesäkuu 2008

Senshidosta

#1525

Viesti tohtorismies »

[video][/video] Siinäpä videota viimevkonloppuna Oulussa järjestetyltä Ville Kaivosen seminaarilta, aiheena useita vastustajia vastaan puolustautuminen.
45 neliön kämmpä oli täynnään lihaksikkaita ja äärimmäisen päihtyneitä voimmamiehiä
"My karate is as simple as walking up to somebody and hitting them, something I saw some 29 years ago." Dennis Jones
"Perkele, mä oon hyppiny narua pikkupojasta asti!" Meskus
"Gorgoroth on edelleen kuraa" TimoS
taikaviitta
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 611
Lauteille: Maaliskuu 2011
Paikkakunta: Nokia
Etulaji: Hokutoryu Ju-jutsu
Sivulajit: Kobukai Kobudo / Sutekki ryu Bojutsu
Takalajit: EKJT

Senshidosta

#1526

Viesti taikaviitta »

Ai perskeles! Hyvä videopätkä. Herätti paljon ajatuksia niin omalta kantilta sekä valmentamisen kannalta. Asioita joita ei ole tullut pitkään aikaan mieleenkään. Hyviä harjoituksia. Kiitos tästä ajatusten herättelystä.

Tuossa noin kahden miinutin kohdalla oli mielenkiintoinen toi veitsen vaihteleminen kaverilta toiselle. Ilmeisesti tarkoitus oli oppia rikkomaan putkinäköä ja huomioimaan myös mitä ympäristössä tapahtuu kaiken paineen alla??
Odotin, että joku jossain kohtaa hyökkääkin sillä mutta näin ei käynytkään.
tohtorismies
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 103
Viestit: 3905
Lauteille: Kesäkuu 2008

Senshidosta

#1527

Viesti tohtorismies »

taikaviitta kirjoitti: Tuossa noin kahden miinutin kohdalla oli mielenkiintoinen toi veitsen vaihteleminen kaverilta toiselle. Ilmeisesti tarkoitus oli oppia rikkomaan putkinäköä ja huomioimaan myös mitä ympäristössä tapahtuu kaiken paineen alla??
Odotin, että joku jossain kohtaa hyökkääkin sillä mutta näin ei käynytkään.
Justiinsa niin.

Ennen kontaktin ottamista voi treenata vaikka niin ettei ota kontaktia ollenkaan, pyrkii vaan pelkästään spottaamaan veitsimiehen.
Samaa drilliä voi sitten hämmentää vaikka miten päin, jos haluaa ottaa kovemmalla kontaktilla että voi lyödä oikeasti niin romua niskaan jne jne.
Mielikuvitus on rajana.
45 neliön kämmpä oli täynnään lihaksikkaita ja äärimmäisen päihtyneitä voimmamiehiä
"My karate is as simple as walking up to somebody and hitting them, something I saw some 29 years ago." Dennis Jones
"Perkele, mä oon hyppiny narua pikkupojasta asti!" Meskus
"Gorgoroth on edelleen kuraa" TimoS
Kuvake
Rojola
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 236
Viestit: 2758
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Mullet City

Senshidosta

#1528

Viesti Rojola »

Maassakamppailun perusteita Senshidon tyyliin Dimitrin suusta.

[video][/video]
Janne Paavilainen

Master of illusion is a student of reality.

Harjoitteletteko te siellä Bujinkanissa oikein tuelta tätä asioiden ja sanomisten vääristelyä ja asiayhteyksien muuten vain sekoittelua?
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 98
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Senshidosta

#1529

Viesti Lasse Candé »

Muuten ihan hyvä, mutta ei toimi Parempaa Painijaa vastaan. :(
tohtorismies
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 103
Viestit: 3905
Lauteille: Kesäkuu 2008

Senshidosta

#1530

Viesti tohtorismies »

Treenimestoja ja yhteystietoja senshidon osalta on päivitelty ja uusia yhteystietoja löytyy sivulta https://senshidofinland.wordpress.com/2 ... o-finland/" onclick="window.open(this.href);return false; Saa jakaa ja mainostaa.
45 neliön kämmpä oli täynnään lihaksikkaita ja äärimmäisen päihtyneitä voimmamiehiä
"My karate is as simple as walking up to somebody and hitting them, something I saw some 29 years ago." Dennis Jones
"Perkele, mä oon hyppiny narua pikkupojasta asti!" Meskus
"Gorgoroth on edelleen kuraa" TimoS
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 32 kurkkijaa