Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Senshidosta

Nykyaikaiset itsepuolustuslajit eli Defendo, ICS, Krav Maga, MilFight, PDFS, Senshido jne.

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 67
Viestit: 18918
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

Senshidosta

#1471

Viesti Andy »

Onko noissa kamppailuharjoituksissa noin yleisesti tapana sopia että puolustautuja puolustautuu ensisijaisesti/vain shreddaamalla? Tai jotenkin muuten rajoitettu tekniikoita/työkaluja. Tarkoitan tässä sitä että minusta niissä on hyvin iso vahingon vaara, jos puolustautuja vetäisikin yhtäkkiä maalimiehelle vaikka polven päähän.

Tuo LK:n vahingoittamispointti on ihan mielenkiintoinen. Jokin aika sitten treeneihimme tuli eräässä toisessa seurassa (muutamia kuukausia) harjoitellut kaveri, joka oli treenannut vartalopotkuja lähinnä välineisiin. Tehdessämme paritekniikkaa hän ei oikein uskaltanut potkaista minua vartaloon tai siis käsiblokkiin ja asiasta sanoessa pelkäsi vahingoittavansa minua. Hän oli myös huomattavasti minua pienempi eikä potkuvoimansa ollut millään tavalla erikoinen. Sanoin hänelle että olen ottanut 40 potkunyrkkeilymatsia ja että minua on kyllä potkittu ennenkin ja että voi vetää ihan vapaasti ellen erikseen pyydä keventämään. Tämä auttoi jonkin verran ja hän potkaisikin sitten kovempaa mutta ei silti yhtä kovaa kuin pystyi potkaisemaan padeihin, koska siinä oli yhä joku henkinen lukko.

Ja tässä oli tosiaan kyse kiertopotkusta vartaloon, joka ei ole ollenkaan niin selvästi vahingoittava tekniikka kuin silmien kaivaminen ja kurkkutorven repiminen. Jälkimmäisissä on lisäksi se hankala puoli ettei niitä oikein voi tehdä treeneissä täyskontaktilla. Eli vaikka henkilö tekisi niitä treeneissä mallaten tai täysillä johonkin BOB-nukkeen niin onko hän sitten kuitenkaan henkisesti valmis tekemään niitä täydellä voimalla elävään kohteeseen? En väitä että ei ole, mutta sitä on vaikea etukäteen tietää.

Mitä tulee väitettyyn merileijonointiin niin en osallistu keskusteluun ärsyttääkseni ketään tai jotenkin "todistaakseni" senshidon kelvottomuutta. Tälle minulla ei ole mitään tarvetta kun en edes toimi itsepuolustuskenen parissa. Motiivini on siinä että senshidon yhteydessä on puhe jatkuvasti siitä miten kokemattomille kamppailijoille voitaisiin saada paremmin jonkinlainen faitterin asenne päälle. Tämän aikaansaaminen on suuri ongelma myös omissa treeneissäni ja jos se olisi mahdollista ilman että treenaajat lopettavat harrastamisen niin se kohottaisi seuramme yleistasoa huomattavasti. Siksi olen kiinnostunut harjoitteista joilla jotkut katsovat saavansa tässä edistystä. Toki sitten mukana on myös yleistä akateemista kiinnostusta kamppailulajeihin. Merileijonointiin kuuluu tietysti myös mahdollisimman kohtelias ja asiallinen esiintyminen. Osaisin kyllä esiintyä myös töykeästi mutten näe että siitä olisi mitään erityistä lisäarvoa.
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 67
Viestit: 18918
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

Senshidosta

#1472

Viesti Andy »

En tietenkään lue ajatuksia mutten ole koskaan törmännyt sellaiseen että joku sanoisi pelkäävänsä jalan rikkoutumista. Poislukien tietysti tilanteet joissa jalka on jo osunut esim. kyynärpäähän tai polveen ja on siitä valmiiksi kipeä. Yleensä asianmukaiset säärisuojat suojaavat niin hyvin että tuollainen on käytännössä mahdotonta treeneissä.
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
tohtorismies
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 103
Viestit: 3905
Lauteille: Kesäkuu 2008

Senshidosta

#1473

Viesti tohtorismies »

Thö uuvatti ilmoittautuu palvelukseen. Vaikka teenkin ilmeisesti karhunpalveluksen kirjoittaessani senshidosta julkisesti näinhän jo todettiin aiemmin ketjussa niin kokeillaan.

Andylle.

Se riippuu harjoitteesta, sitä shreddaamista ilmenee noissa videoissa paljon koska se on näppärää. Silmiin ja kurkkuun kun räveltää niin sillä saa tappituntumalta aika paljon aikaa vaikka etäisyyttä tehokkaaseen lyömiseen ei olisikaan.

Niinkuin itse olen kokenut niin se on tavallaan aika hasardiakin hommaa ja varsinkin alkuun sattuu ja tapahtuu aika paljon jos on liian innokkaita miehiä asialla.
Itse olen onneksi säästynyt pahemmilta(nyrjähtymiä, käsistä oli jotkin luut sijoiltaan ja ne kipuili pitkään sekä silmiinkin on tullut vähän turhan kovaa hittiä joskus).
Tämähän on siis sen ansiota kun on treenit "lähtenyt lapasesta".

Mutta pääsääntöisesti pienilläkin harjoitusvarusteilla aika turvallista puuhaa se on. Kivuliasta, mutta turvallista. Kaikki riippuu treenaajista itsestään ja ohjaajasta.


Tuosta asenteesta ja kovemman faitteri spiritin tekemisestä kirjoitan lyhyesti omakohtaisista huomiostani ja kokemuksistani omin sanoin senshidosta ammentaen. En minkään virallisen doktriinin. En kyllä koe itse olevani kovinkaaan kummoinen faitteri mutten minä kovin helpolla kyllä periksikään anna ja se on aika puhtaasti senshidon ansiota.

Aiemmin kun vauhkosin siitä mitä "väkivalta itsessään on" viittasin sillä tähän että jos ihminen sisäistää millaista se asia on "oikeasti" niin silloin ihmisestä muuttuu huomattavasti halukkaampi oppimaan ja aina pikkuisen treeni treeniltä venyttämään rajojaan.

Mutta tämä nyt on kyllä sellaista salatiedettä että miten taitava ja hyvällä maltilla oleva se ohjaaja on. Tässä on varmasti itselläni kehitettävää treenikaverina ja treeni"porukan" vetäjänä.

Eli jos asia puretaan pala palalta ja hiljalleen niitä palasia ruetaan liimailemaan yhteen tehden niistä minikokonaisuuksia ja minikokonaisuuksista suurempia kokonaisuuksia niin kokemuksieni mukaan se taso nousee nopeasti niiden psyykkisten ja fyysisten valmiuksen mukana.
(menee jo ohi aiheen mutta Steve Morriksella on aika paljon fiksua juttua tästä ja enemmän kun sinne kehäpuolelle menee niin varmasti sieltä voisit saada ideoita tähän enemmän kuin senshidosta)


Mutta tässä on avainsanana tässä toimii se että ihmisessä itsessään pitää osata herättää halu tietää mitä se homma oikeasti on. Sitten tulee hommaan se oikea asennekkin aika helposti mukaan ja ihminen haluaa venyttää rajojaan.

Mitä fyysisiin harjoitteisiin senshidon osalta tulee niin itse koen ne sellaisina snapshotteina itse tappelusta. Tavallaan ne ovat eläviä harjoitteita joissa yleensä saa treenattua kohtuullisen kovalla teholla jotain tiettyä aluetta kohtuullisen turvallisesti.

Esimerkiksi naamapainissa saa treenattua elävästi sitä miten ne kädet saa uitettua sinne kaverin luontaisesti erittäin hyvin suojaamille alueille ja kaiken hyväksi se vielä pistää vastaan.
Sekä saa kokeilla myös sitä että miten paljon sitä voimaa pitää käyttää keskimäärin että kaveri antaa periksi tai sen saa reagoimaan.

Tehokasta lyömistä sille alueelle kun ei oikein voi harjoitella ja saada sitä "näppituntumaa" mitä tarvitaan mielestäni tehokkaaseen tekniikan kuin tekniikan soveltamiseen.

Sekä se "sopivasti satuttaminen" on oleellista, eli treenaajaa pitää paineistaa koko ajan mutta sopivasti. Paineistajana pitää olla eirttäin pelisilmäinen kaveri että osaa tehdä sen juuri oikein. Mielestäni paineensieto kyky kasvaa näin melkein huomaamatta.

Summaten nämä jonniinjoutavat höpötykseni, senshidon paras anti on ehdottomasti siinä että asiat perustellaan, pakotetaan sopivasti tekemään kovemmin ja puretaan treenaajalle.

Kuten sanottu, nämä ovat vain minun vaikutelmiani asiasta vastauksena kysymykseesi. Ja sinällään menevät hiukan ohi jo varsinaisesta aiheesta.

Rojola voisi kirjoittaa enemmän paineistamisesta ja sen psykologisesta sekä fyysisestä vaikutuksesta ihmiseen. Se on mielenkiintoista ja hemmetin mielenkiintoista juttua. Itselleni on tullut aika paljon näitä "pipari joo, höhöhö näin on näin on" hetkiä kun on ainakin mielestään tajunnut miksi se kroppa oimii jossain tilanteessa niinkuin toimii, faitteri/kamppailulaji mystiikka on pudonnut pois. Tai tästä aiheesta voisi avata ihan oman ketjunkin.

Edit. En oikein mielelläni "mainosta" sitä että olen vain pari nyrkkeilymatsia ottanut mutta tuli näistä mieleeni se että tosi elämän aplikaatioita tuli tehtyä sillä puolella vaikka tulikin tupaan. Kun kokematon ottelija olen niin senhän tietää että huomatessani toisessa matsissa vastustajan olevan isompi(mulla ei ollut mitään hajua vastuksesta) kun kaveri marssi kehään niin huomasin että putkinäköä pukkaa, jalkoja heikottaa hengitystä ahdistaa. Samassa älysin ottaa "taktisen hengityksen" käyttöön ja sain kun sainkin kropan pelaamaan jotakuinkin. Vaikka vähän luvulla kävinkin ja munuaisillekkin tuli osumaa.
45 neliön kämmpä oli täynnään lihaksikkaita ja äärimmäisen päihtyneitä voimmamiehiä
"My karate is as simple as walking up to somebody and hitting them, something I saw some 29 years ago." Dennis Jones
"Perkele, mä oon hyppiny narua pikkupojasta asti!" Meskus
"Gorgoroth on edelleen kuraa" TimoS
tohtorismies
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 103
Viestit: 3905
Lauteille: Kesäkuu 2008

Senshidosta

#1474

Viesti tohtorismies »

[video][/video]

Ja siinä shredataan(käytetään 5 fyysisen vastaiskun periaatetta lähietäisyydeltä) kovemmalla kontaktilla ilman koreografiaa alkaen kohdasta 2.30.

Ja hommahan toimii oikeasti noin vaikka on kypäräkin päässä, jos toimii. Mikäänkun ei toimi aina.

Ylipotkija: Viestit potkujen (potkaisemisen) varomisesta jaettu omaksi ketjukseen: http://www.potku.net/forum/viewtopic.php?f=29&t=20566" onclick="window.open(this.href);return false;
45 neliön kämmpä oli täynnään lihaksikkaita ja äärimmäisen päihtyneitä voimmamiehiä
"My karate is as simple as walking up to somebody and hitting them, something I saw some 29 years ago." Dennis Jones
"Perkele, mä oon hyppiny narua pikkupojasta asti!" Meskus
"Gorgoroth on edelleen kuraa" TimoS
Kuvake
Rojola
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 236
Viestit: 2758
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Mullet City

Senshidosta

#1475

Viesti Rojola »

Palataan aiheisiin taas myöhemmin, mutta aivan ensiksi haluan onnitella Jani Luukkosta, josta leivottiin Suomen kolmas virallinen Senshido-ohjaaja Senshido Internationalin toimesta! :bow:

Onnittelut Janille, joka taitaa täälläkin lymyillä jonkun nimimerkin takana muistaakseni... :ninja:

Jani ohjaa harjoituksia Helsingissä HMACilla. :boxing2:
Janne Paavilainen

Master of illusion is a student of reality.

Harjoitteletteko te siellä Bujinkanissa oikein tuelta tätä asioiden ja sanomisten vääristelyä ja asiayhteyksien muuten vain sekoittelua?
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 67
Viestit: 18918
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

Re: Senshidosta

#1476

Viesti Andy »

Eikö senshidon opettajaluvat pitänyt olla jäissä?
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Kuvake
Rojola
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 236
Viestit: 2758
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Mullet City

Senshidosta

#1477

Viesti Rojola »

Ymmärtääkseni Dimitri luovutti Senshidon "oikeudet" eteenpäin oppilaalleen Wes Derequitoille ja internationaalitiimille jo jokin aika sitten. Tuomo Oulussa tietää tämän kuvion paremmin kuin minä - ja tietysti Jani ja VKA.

Dimitri vetää edelleen käsittääkseni Senshido-seminaareja ja opettaa Kanadassa, mutta halusi syystä tai toisesta irroittaa otteensa luomuksestaan aikoinaan.
Janne Paavilainen

Master of illusion is a student of reality.

Harjoitteletteko te siellä Bujinkanissa oikein tuelta tätä asioiden ja sanomisten vääristelyä ja asiayhteyksien muuten vain sekoittelua?
Veepee
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 1298
Lauteille: Tammikuu 2014
Paikkakunta: Helsinki
Etulaji: Taido, Tenshin shōden Katori shintō-ryū
Sivulajit: Tachimura-ha Shuri-Te, 白眉, Shaolin
Takalajit: Judo, moderni taijiquan

Senshidosta

#1478

Viesti Veepee »

Nyt kun mulla on vieläkin niskat kipeänä keskiviikon Senshido-kokeilusta, niin voin varmaan kirjoitella kokemuksiani tänne.

Vähän mietitytti ennen treenejä että mitenköhän selviän uhkaavan ja v*ttuilevan maalimiehen roolista, olen nimittäin lauha kuin lammas enkä ole varmaan koskaan edes suuttunut kellekään. Sävähdän kun tapan kärpäsen tai tallaan lehtokotilon päälle. Käytän pyöräillessä kypärää ja laitan mysliä jugurttiin. Tilaan baarissa limukkaa. Käytän sanaa "limukka". En ole myöskään ikinä oikeasti ottanut kontaktia päähän, ja monta vuotta olen treenannut taidoa varsin kevyellä kontaktilla. Kontaktin ottaminen ja antaminen, stressaavat tilanteet tai nuju eivät kuitenkaan tunnu ongelmalta, niitähän minä vähän tulin niinku hakemaan.

Hyvä siis sinänsä, että ihan ens alkuun tarvinnut alkaa yrittää etsiä itsestään mitään aggressiivista starba, vaan pääsin puolustajan rooliin. Ensimmäiseksi alkulämpäksi vähän pystypainia tarkoituksena liikkua ja pysyä pystyssä. Toivon, että taidon unsokuharjoittelu oli siinä eduksi. Taisipa tulla naamapainiakin jo siinä vaiheessa. Sitten asteittain edeten alettiin treenaamaan itsesuojelu/hätävarjelutilannetta. Ensin pelkästään itsehillintää ja rauhallista perääntymistä mallaten; kuinka käyttäytyä kun joku alkaa pottuilla. Sen jälkeen tilanteesta pakenemista: voimakas tuuppaus oikeaan aikaan ja veke. Ei meinannut alkuun oikein onnistua, kun en jostain syystä onnistunut tuuppaamaan tarpeeksi kovaa. Sitten keksin testata Gensei-ryun Sansai-katan kädet ristissä lyönnillä (aiken). BAM! Uppoaa, ihan eri vaikutus kuin edellisillä. Saan ideaa tönäisyyn, eikä minun tarvitse ilkeillä enää aikenilla. Sitten sama harjoitus uudestaan, mutta lisätään voimakeinoja: tuuppaus naamaan. Huomaan ja opin, että pään manipulointi rikkoo kehon pystyasennon rakenteen erittäin hyvin.

Sen jälkeen kierroksia lisää: kypärät päähän ja palataan pystypainiin, tarttumisista (niskalenkki, karhuhali jne.) irrottautumisilla varustettuna. Nyt saa läimiä kovempaa. Olen vähän kireä ja saan mainintaa liian "uhittelevasta" asennosta. Tässä vaiheessa joutuu tekemään jo oikeasti hommia! Sitten tarkastellaan erilaisia hyökkäyksiä: heijari, niskaote, jalkoihin syöksy, rinnusote ja miten ihminen reagoi näihin: miten säpsähdysreaktio toimii jne. Harjoittelu on koko ajan elävää ja fyysistä. Lopussa vedetään kaikki yhteen ja tehdään hyvin yksinkertainen skenaario: Maalimies tulee uhkailemaan ja tönimään ennen kuin käy päälle heijarilla ja alkaa nuju. Tehtävä: pois! Kaikki keinot sallittuja. Rojola ottaa suoriutumiseni videolle (myös maalimiehenä). Jälkeenpäin katsomme, miltä homma näytti ja miten pärjäsin. Eihän se nyt ihan toivotonta kai ollut.

Sain kyllä ainakin näiden yhden treenien perusteella sitä mitä tulin hakemaankin: välitöntä suorittamista elävissä tilanteissa ja suoraviivaista ”selviytymistä”. Kysymyksiä nousi ja uusia ajatuksia heräsi. Esimerkiksi taidon etäisyysajattelun voinee heittää romukoppaan (josta en kyllä ole ennenkään tykännyt ja veikkaankin, että se on lähtöjään Shukuminen miekkailukokemuksista). Olen nyt hyvin vakuuttunut siitä, että tässä on ainakin yksi hyvin toimiva tapa harjoitella tehokasta hätävarjelua, mutta en ole täysin vakuuttunut siitä, että mikään mitä olen aikaisemmin oppinut ei toimisi senshidon perspektiivistä (en myöskään usko (vielä?), että kaikki "tekniikkani" ovat käyttökelvottomia). Näkökulmia senshidon harjoittelu ehdottomasti laajensi osana kamppailun ymmärrystäni. Näillä eväillä saatan varmasti jatkaakin. Ja jos vaikka käviskin niin onnettomasti etten ehdikään kesällä senshidon pariin, niin ainakin voin sanoa oppineeni kerrasta uutta. Voin suositella kaikkia ainakin kokeilemaan. :peukku:
Ville-Pekka Turpeinen

"If your unsoku is good, you can never be touched." -Kozo Kitamura, taido 8. dan hanshi, Suomen taidoliiton kesäleiri 2012

"Kun olet kiillottanut tekniikkasi ja saavuttanut liikkeiden vapauden, saat luonnostaan ihmeelliset voimat." -Musashi Miyamoto, Go Rin no Sho, Tulen rulla
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 98
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Senshidosta

#1479

Viesti Lasse Candé »

Treeni ei tuon perusteella ollut niin kovaa kuin mitä täällä yleisesti hehkutetaan, mutta jos oli, voi kysyä mitä järkeä on ottaa niin kovaa ensimmäisellä kerralla. Lisäksi ei toimisi osaavaa painijaa vastaan ja näitä vastaan kannattaa harjoitella koska sitten on helpomaa päihittää yleisimmät katuhyökkäykset. Paitsi jos harjoitellaan vaikeampia selviytyäkseen helpommista, voi aina kysyä että millä todennäköisyydellä joku hyökkää muulla tavalla kuin yleisimmillä hyökkäyksillä. Tai en nyt ihan tiedä mitä siellä tehtiin väärin, mutta jotain kuitenkin. :D
Veepee
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 1298
Lauteille: Tammikuu 2014
Paikkakunta: Helsinki
Etulaji: Taido, Tenshin shōden Katori shintō-ryū
Sivulajit: Tachimura-ha Shuri-Te, 白眉, Shaolin
Takalajit: Judo, moderni taijiquan

Senshidosta

#1480

Viesti Veepee »

Lasse Candé kirjoitti: Treeni ei tuon perusteella ollut niin kovaa kuin mitä täällä yleisesti hehkutetaan, mutta jos oli, voi kysyä mitä järkeä on ottaa niin kovaa ensimmäisellä kerralla. Lisäksi ei toimisi osaavaa painijaa vastaan ja näitä vastaan kannattaa harjoitella koska sitten on helpomaa päihittää yleisimmät katuhyökkäykset. Paitsi jos harjoitellaan vaikeampia selviytyäkseen helpommista, voi aina kysyä että millä todennäköisyydellä joku hyökkää muulla tavalla kuin yleisimmillä hyökkäyksillä. Tai en nyt ihan tiedä mitä siellä tehtiin väärin, mutta jotain kuitenkin. :D
En nyt yhtään näe tuon painija-virkkeen liittymäkohtaa tässä kontekstissa? Mikä ei toimi? Miksi ei toimi? :oops:

Rojola sanoi ainakin treenin alkuun, että harjoiteltiin perusteita ja sellaisena kyseessä kyllä oli varsin hyvä progressio. Minä huomasin pystyväni toimimaan maalimiehen roolissa jokseenkin psykologisestikin - eihän nujuun paljoa mentaliteettia vaadita. Sain myös varsin alussa tuntea kädet naamallani varsin rankastikin. Nyt nimittäin muistan että alkuun teimme pystypainia, jossa puolustaja tunkee käsiään maalimiehen naamalle koko ajan. Ei minun mielestäni se siis kevyttä harjoittelua ollut. Joku saattaisi tuntea olonsa epämukavaksi ja ahdistavaksi, itse suhtauduin tunteeseen ja kokemukseen lähinnä mielenkiinnolla. ;) Huomiona muuten, mielestäni jalkoihin hyökkäys oli kaikista helpoin hyökkäys torjua ja hallita. :!: (Jos tämä oli mitä Lasse tarkoitit.)

(Jos Rojolalla on jaksamista ja motivaatiota, saat mielestäni ladata jonkun niistä ottamistasi videoista tähän sikäli mikäli koet että se tarjoaa tähän keskusteluun jotain. Sitten voidaan yhdessä kollektiivisesti pohtia vastaavatko keskustelijoiden keskinäiset "kovan" määritelmät toisiaan. :D)

Mielestäni teimme myös monta asiaa hyvin "oikein". Esimerkiksi niinkin yksinkertainen asia kuin lyönnin vastaanotto vaikeutui moninkertaisesti kun se asetettiin elävään kontekstiin. Paljastus: en onnistunut tekemään juurikaan mitään oppimaani torjuntaa "puhtaasti" tai niin kuin olin ajatellut. Mielestäni tällainen harjoittelu on välttämätöntä, että opittua voidaan soveltaa.

Koska olen perso postmodernille käsitteelliselle analyysille, tein myös senshidosta sen suuntaista ajatustyötä. Yhden kerran kokemuksen perusteella väittäisin, että senshidossa otetaan suora lähestymistapa hätävarjeluun riisumalla pois ns. "valmistava" treeni. Esimerkiksi nyt vaikka tekniikan käsite on hylätty, koska tietyn määrätyn liikeperiaatteen suorittaminen edeltää 1) liikeratojen ja periaatteen oppimisen, 2) sen harjoittelun yksin, 3) sen yksinkertaisen merkityksen harjoittelua mahdollisimman muuttujista eristetyssä tilanteessa (yksittäisen tekniikan harjoittelu parin kanssa) 4) kyseisen tekniikan liittämistä muiden määrättyjen teknisten suoritteiden kokonaisuuteen. Vasta TÄMÄN jälkeen voidaan miettiä yllä kuvattua harjoitetta, jossa lisätään arvaamattomuuden elementtiä ja potentiaalisia muuttujia, jotka vaikeuttavat tekniikan tietoista suorittamista.

Lisäksi muodolliset pariharjoitteet voivat opettaa tunnistamaan sellaisia signaaleja, joita elävämmässä harjoitteessa ei tapahdu ja jotka puolestaan haittaavat soveltamista. Esimerkiksi nyt vaikka ippon kumitessa tällaisia potentiaalisia vääriä elementtejä on tekniikan tekeminen liian pitkältä etäisyydeltä ja lyönnin ennakointi jalan, ei käden liikkeestä. Käytin esimerkkinä ippon kumitea ihan vain siksi, koska just aikaisemmin tänään katselin videoita niistä. Ei siis pahalla ketään kohtaan. :)

Toisekseen senshidossa pyritään aikidon kanssa yhtäläisesti :!: tukahduttamaan vastustajan hyökkäysmotivaatio. Tämä tapahtuu vapaamuotoisesti tunkeutumalla niihin kuuluisiin primäärikohteisiin. Se ei vaadi juurikaan osaamista, mutta se vaatii lähietäisyyden ja tästä syystä senshido päätynee usein erilaisiin pystypainitilanteisiin. Lähmiminen (tai hienosti sanottuna "shreddaus") ei jälleen kerran ole mikään varsinainen tekniikka. Kolmanneksi uskallan väittää, että budonäkökulmasta senshidossa tehdään "puhdasta" tai "autenttista tekniikkaa", jossa mieli ja keho toimivat yhdessä. Tämä saavutetaan taas systemaattiset liikeperiaatteet hylkäämällä, jolloin vastahyökkäyksen "ekspressio" on täysin spontaani. Tavallaan muodottomuus ja tekniikattomuus on oikopolku välittömään ja luonnolliseen toimintaan. Ei siis shu-ha-ri, koska jälkimmäinen vaatii muotoon sopeutumisen ja siitä vapautumisen lisäksi myös tolkuttomasti työtä, jotta liike muodostuu sovellettavaksi.

Taidon käsitteistöä hyödyntäen voisin sanoa, että fysiologisten ja sensoristen valmiuksien kehittäminen on erillistä toimintaa ja senshidossa kaikki punnukset on laitettu sensoriseen vaakakuppiin, jotta entrooppisessa inhimillisen todellisuuden hätävarjelutilanteessa* toimiminen tehostuisi. Monissa "perinteisiksi mielletyissä lajeissa" fysiologisten valmiuksien kehittäminen tapahtuu sensoristen valmiuksien kehittämistä laiminlyömällä.

*tälle vastapainona on siis treeni- ja harjoitustilan olosuhteissa tapahtuva todellisuuden ilmiötä eristetysti ja rajatusti simuloiva harjoittelu.
Ville-Pekka Turpeinen

"If your unsoku is good, you can never be touched." -Kozo Kitamura, taido 8. dan hanshi, Suomen taidoliiton kesäleiri 2012

"Kun olet kiillottanut tekniikkasi ja saavuttanut liikkeiden vapauden, saat luonnostaan ihmeelliset voimat." -Musashi Miyamoto, Go Rin no Sho, Tulen rulla
tohtorismies
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 103
Viestit: 3905
Lauteille: Kesäkuu 2008

Senshidosta

#1481

Viesti tohtorismies »

Hienoa Veepee että sait kokeilustasi paljon irti.

Tuo mitä kirjoitit senshidon puhtaudesta budonäkökulmasta on totta. Itse olen sitä mieltä että yksinkertainen on kaunista.
45 neliön kämmpä oli täynnään lihaksikkaita ja äärimmäisen päihtyneitä voimmamiehiä
"My karate is as simple as walking up to somebody and hitting them, something I saw some 29 years ago." Dennis Jones
"Perkele, mä oon hyppiny narua pikkupojasta asti!" Meskus
"Gorgoroth on edelleen kuraa" TimoS
Kuvake
Rojola
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 236
Viestit: 2758
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Mullet City

Senshidosta

#1482

Viesti Rojola »

Kiitos Veepee osallistumisesta ja ajatuksien jakamisesta. Katson josko saan videot fiksusti jakoon.

Sillä välin Kit Dale valaisee meitä proseduraalisen ja deklaratiivisen muistin eroista ja sen vaikutuksesta kamppailuharjoitteluun, erityisesti tekniikoiden (=valmiiden mallien) opettelun näkökulmasta.

Erittäin hyvä video jokaisen Senssidokaajan näkövinkkelistä.
Janne Paavilainen

Master of illusion is a student of reality.

Harjoitteletteko te siellä Bujinkanissa oikein tuelta tätä asioiden ja sanomisten vääristelyä ja asiayhteyksien muuten vain sekoittelua?
Veepee
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 1298
Lauteille: Tammikuu 2014
Paikkakunta: Helsinki
Etulaji: Taido, Tenshin shōden Katori shintō-ryū
Sivulajit: Tachimura-ha Shuri-Te, 白眉, Shaolin
Takalajit: Judo, moderni taijiquan

Senshidosta

#1483

Viesti Veepee »

Tuo on muuten ihan helkkarin hyvä video. Hyödyllinen myös muillekin kuin senshidon harjoittelijoille.
Ville-Pekka Turpeinen

"If your unsoku is good, you can never be touched." -Kozo Kitamura, taido 8. dan hanshi, Suomen taidoliiton kesäleiri 2012

"Kun olet kiillottanut tekniikkasi ja saavuttanut liikkeiden vapauden, saat luonnostaan ihmeelliset voimat." -Musashi Miyamoto, Go Rin no Sho, Tulen rulla
Kuvake
Rojola
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 236
Viestit: 2758
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Mullet City

Senshidosta

#1484

Viesti Rojola »

Kyllä vain. Tuo myös avaa hyvin niitä syitä, miksi Senshidossa harjoitellaan kuten harjoitellaan.
Janne Paavilainen

Master of illusion is a student of reality.

Harjoitteletteko te siellä Bujinkanissa oikein tuelta tätä asioiden ja sanomisten vääristelyä ja asiayhteyksien muuten vain sekoittelua?
Kuvake
Rojola
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 236
Viestit: 2758
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Mullet City

Senshidosta

#1485

Viesti Rojola »

Terveisiä Tampereelta!

Kuva
Janne Paavilainen

Master of illusion is a student of reality.

Harjoitteletteko te siellä Bujinkanissa oikein tuelta tätä asioiden ja sanomisten vääristelyä ja asiayhteyksien muuten vain sekoittelua?
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 22 kurkkijaa