Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Ympäristön tarkkailu, vaihtoehtojen miettiminen?

Nykyaikaiset itsepuolustuslajit eli Defendo, ICS, Krav Maga, MilFight, PDFS, Senshido jne.

Valvoja: Valvoja

muitai1
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 95
Lauteille: Huhtikuu 2008

Ympäristön tarkkailu, vaihtoehtojen miettiminen?

#1

Viesti muitai1 »

Tullut jonkun verran vierailtua Maga treneissä ja muistelin kun eräs valmentaja kertoili yleisesti ottaen tarkkailevansa koko ajan ihmisiä ja mietti jatkuvasti mikä lähellä olevista esineistä sopisi aseeksi..

Kertoi myös että K-Maga on muuttanut mm alkoholin nauttimisen kun ei viitsi enää ikinä juoda yli 5 olutta sen takia että pystyy aina puolustamaan itseään,
ja kotona on tutkiskeltu millä kaikella voisi mahdollista murtautujaa vahingoittaa jos tarve vaatii..

Onkos tämä ihan normaalia IP puolen heeboille vai onko kyseinen yksilö hivenen ylivarovainen?
Kuvake
Poika
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 2446
Lauteille: Kesäkuu 2007

Ympäristön tarkkailu, vaihtoehtojen miettiminen?

#2

Viesti Poika »

Itse en viitsi vaivautua juomaan olutta alle viiden... :lol:

Kuullostaa erikoiselta ja antoisalta elämältä, mutta onhan meitä moneksi.
Nice asses - make the world a better place.
muitai1
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 95
Lauteille: Huhtikuu 2008

Ympäristön tarkkailu, vaihtoehtojen miettiminen?

#3

Viesti muitai1 »

Poika kirjoitti: Itse en viitsi vaivautua juomaan olutta alle viiden... :lol:

Kuullostaa erikoiselta ja antoisalta elämältä, mutta onhan meitä moneksi.


Tätä mietin itsekkin, voisin jo melkein itse diagnosoida tuollaisen käytöksen luulosairauden piikkiin :evil:

Sitten taas kun käyttää elämästään kymmeniä vuosia opiskeluun niin kaipa se voi jäädä vähän päälle :D
Kuvake
bodyguard
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 22944
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

Ympäristön tarkkailu, vaihtoehtojen miettiminen?

#4

Viesti bodyguard »

Poika kirjoitti: Itse en viitsi vaivautua juomaan olutta alle viiden... :lol:

Kuullostaa erikoiselta ja antoisalta elämältä, mutta onhan meitä moneksi.
Sama täällä, viis oluttahan on vasta aloittelua.

‎-I thought you were cool.
-I am. And you know what makes me cool? The fact that your opinion means less than squat to me.

Blogi
Kuvake
TimoS
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 23357
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Hesa
Etulaji: Shorin ryu Seibukan karate
Sivulajit: Matayoshi kobudo
Takalajit: Matsuoi-ha Shorinji ryu Renshinkan karate
Yhteystiedot:

Ympäristön tarkkailu, vaihtoehtojen miettiminen?

#5

Viesti TimoS »

Poika kirjoitti: Itse en viitsi vaivautua juomaan olutta alle viiden... :lol:
Alle viittä olutta vai olutta ennenkuin kello on viisi? :p
Timo Saksholm

Karate wa kunshi no bugei
Kuvake
n0k
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 1117
Lauteille: Elokuu 2010
Paikkakunta: Hyvinkää
Etulaji: BJJ
Takalajit: Krav Maga, Defendo

Ympäristön tarkkailu, vaihtoehtojen miettiminen?

#6

Viesti n0k »

ihan on normaalia, paitsi että valmentaja pitäisi saada hoitoon, kun noin vähän alkoholia käyttää!
Tripping a blind man so easy to do,
Tripping a blind man why can't it be you?
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 20850
Lauteille: Joulukuu 2007

Ympäristön tarkkailu, vaihtoehtojen miettiminen?

#7

Viesti Lasse Candé »

muitai1 kirjoitti: Tullut jonkun verran vierailtua Maga treneissä ja muistelin kun eräs valmentaja kertoili yleisesti ottaen tarkkailevansa koko ajan ihmisiä ja mietti jatkuvasti mikä lähellä olevista esineistä sopisi aseeksi..

Kertoi myös että K-Maga on muuttanut mm alkoholin nauttimisen kun ei viitsi enää ikinä juoda yli 5 olutta sen takia että pystyy aina puolustamaan itseään,
ja kotona on tutkiskeltu millä kaikella voisi mahdollista murtautujaa vahingoittaa jos tarve vaatii..

Onkos tämä ihan normaalia IP puolen heeboille vai onko kyseinen yksilö hivenen ylivarovainen?
Ihminen pitää sitä valmiusastetta mikä on mielekäs. Minäkään en tykkää tulla sillä tavalla kovaan känniin että kontrolli katoaa vaikka kaikki muut kovan kännin variantit ovatkin sydäntäni lähellä. :D

Itselläni jäänyt tavaksi muutamat helpot toimenpiteet kuten nurkkien kiertäminen jonkin matkan päästä. Säästyy kaikenlaisilta yllätyksiltä. Olen taipuvainen ajattelemaan jotain olemiseen liittyvää koko ajan. Ylläpidin ryhtiä yli viisi vuotta, mutta nyt on toiset opit kun on jalkapallo jäänyt taakse.

Viimeaikoina olen ottanut vähän iisimmin tarkkailun (eli tapauksessani näkemisen) ja kamaen kanssa tuolla arjessa. Olen jo sen verran vanhempikin että kanssaihmiset käyttäytyvät muutenkin asiallisemmin kuin ennen. Kun joitain ihmisiä ärsyttää se että jotkut toiset(kin) ovat nuoria.


Ja sitten sitä kovaa känniä ottamaan! Nähdään ensi vuonna!
Kuvake
Tyttö
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 7295
Lauteille: Huhtikuu 2007
Paikkakunta: Kirkkonummi
Etulaji: Krav Maga
Sivulajit: Judo
Takalajit: Defendo, Karate (shorinji-ryu)

Ympäristön tarkkailu, vaihtoehtojen miettiminen?

#8

Viesti Tyttö »

Niin, missä menee se raja, jossa ympäristön tarkkailu ja varautuminen menee liiallisuuksiin. Onko se siinä vaihessa, kun alkaa siivuttaa kotiaan vaiko jo ehkä aiemmin?

Itse tarkkailen ympäristöä välillä hyvinkin tarkasti, riippuen tosin hyvin paljon paikasta, missä kulloinkin liikun. Etenkin ihmisten käsiin tulee kiinnitettyä paljon huomiota. Lisäksi olen miettinyt ajatuksia kodin puolustamiseksi tarpeen niin vaatiessa. Ja paljon muuta. Eivät nuo mielestäni mitään turhia tai älyttömiä juttuja ole. Ajatuksia, joita mietin päivittäin tavalla tai toisella.

Mutta hulluuden rajahan voi olla hyvinkin häilyvä... :smt003
Krav Maga 1998 > ja Judo 2006 >
KMG Instructor: Self Defence, Kids & Teens, Combat & Fighting, VIP, Women
Ammattivalmentaja
Method Putkisto ja MP Pilates -ohjaaja
Kahvakuulaohjaaja
Lowclass
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 1417
Lauteille: Huhtikuu 2010
Etulaji: Krav maga
Sivulajit: Nyrkkeily, MMA, Kali
Takalajit: Shotokan, taido yms...

Ympäristön tarkkailu, vaihtoehtojen miettiminen?

#9

Viesti Lowclass »

Makuasia, itse (kuten täällä kertonut) otan kerran vuoteen useita paukkuja ennen treenejä jotta saa tietää miten osaa pienessä.. Pakko joskus rentoutua -omasta mielestä- ja pyrin toki huomioimaan ympäristön mutta eihän se kännissä...
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 24816
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Ympäristön tarkkailu, vaihtoehtojen miettiminen?

#10

Viesti Mjölnir »

muitai1 kirjoitti:
Poika kirjoitti: Itse en viitsi vaivautua juomaan olutta alle viiden... :lol:

Kuullostaa erikoiselta ja antoisalta elämältä, mutta onhan meitä moneksi.


Tätä mietin itsekkin, voisin jo melkein itse diagnosoida tuollaisen käytöksen luulosairauden piikkiin :evil:

Sitten taas kun käyttää elämästään kymmeniä vuosia opiskeluun niin kaipa se voi jäädä vähän päälle :D

Jos hän itse kokee sen mielekkääksi, niin en minä ole mikään tuomitsemaan muiden ihmisten motiiveja.

Itse pyrin pitämään huolen siitä, että kun otetaan reippasti, niin ympärillä on vain kavereita.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
muitai1
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 95
Lauteille: Huhtikuu 2008

Ympäristön tarkkailu, vaihtoehtojen miettiminen?

#11

Viesti muitai1 »

Juu en minäkään häntä tuomitse :) kyseessa on kuitenkin erittäin hieno ja mukava ihminen..

Tuntuu vaan itsestä että jatkuva "pelko" olisi aika rasittavaa
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 24816
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Ympäristön tarkkailu, vaihtoehtojen miettiminen?

#12

Viesti Mjölnir »

muitai1 kirjoitti: Juu en minäkään häntä tuomitse :) kyseessa on kuitenkin erittäin hieno ja mukava ihminen..

Tuntuu vaan itsestä että jatkuva "pelko" olisi aika rasittavaa
Joo, mut se on vaan yksi vaihe. On itselläkin tuon kaltaisia ollut. Mutta nämäkin vaiheet tasoittuvat, ja elämä löytää muotonsa. Varovaisemmin tai ei. Myöhemmin oppii tietämään, millon pitää olla varovainen, ja koska voi relata. Se vaatii kokemusta. Tai muuten mennään tuurilla :)
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Urkki
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 368
Lauteille: Maaliskuu 2006

Ympäristön tarkkailu, vaihtoehtojen miettiminen?

#13

Viesti Urkki »

Juu, näkisin että tuo vaihe on pakko käydä lävitse mutta jossain vaiheessa sen olisi syytä painua hieman taka-alalle eli alitajuntaan.
Niin että ne potentiaaliset vaarat, häiriköt, soveltuvat aseet ja sen sellaiset havaitaan ilman jatkuvaa pälyilyä ja hakemista.
Jos tuo tila jatkuu pidempään niin silloin kyseessä onkin juuri pelko eikä oppimisprosessi.
Tuon vaiheen haittapuolet olen saanut kokea nahkoissani aika kivasti.
Väsyttävää.
Kuvake
L.K.
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 12812
Lauteille: Huhtikuu 2005
Paikkakunta: Kotka
Etulaji: Defendo
Yhteystiedot:

Ympäristön tarkkailu, vaihtoehtojen miettiminen?

#14

Viesti L.K. »

Pienellä varauksella tuo on miusta ihan tervettä, mutta tuo "5 kaljan tms. sääntö" ei pitäis olla ehdoton vaan enempi
seura ja paikkariippuvainen. Itse asiassa ei mitään sääntöä ole miusta hyvä noudattaa vaan ottaa sen mukaan että
tuntee oman olonsa mukavaksi ja turvalliseksi. Noudatan itse aika samaa kun Mjölliskin eli jos on tuttua porukkaa
vain niin voin vetää vaikka nelivedon päälle kun taas vieraammassa seurassa/paikassa sitten otetaan rauhallisemmin.

Itsellä tuo ympäristön tarkkailu on suht vahvaa kanssa koko ajan, mut se johtuu paljon myös työstä. Kun on vuosia
raflassa katsellut koko ajan jengiä ja koitanut bongata niitä ongelmatapauksia on vaikea baarissa vapaallakaan olla
huomioitta muita ihmisiä. Sama homma kaupassa kun käy niin edelleen huomaa aika ajoin katselevansa muita
asiakkaita kuin aikanaan myymälävaksin hommissa:)

Lasten kanssa huomaa myös olevansa aika valppaana, mikä lienee kuitenkin suht normaalia riippumatta harrastako
ip-lajeja tahi ei.

Jottei kuitenkaan elämä mene paranoiassa elämiseen, olisi minusta hyvä kehittää pelisilmää ja pyrkiä juuri
priorisoimaan ne paikat ja ihmiset milloin pitää olla valppaampana ja milloin sitten voidaan mennä sillä "valkoisella".

Ehkäpä tämä avausviestin hlökin tekee tuota toimintaa enempi mielikuvaharjoitteluna kuin absoluuttisena
elämäntapanaan?
"He´s too much blackbelt for you"- Tuntematon setä ravintelissa.
Pyjamasankari
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 1878
Lauteille: Joulukuu 2008

Ympäristön tarkkailu, vaihtoehtojen miettiminen?

#15

Viesti Pyjamasankari »

Mielestäni tilanteiden mentaaliharjoittelu on enemmän kuin suotavaa. Otan tässä peruskaavan urheilun puolelta eli vertaan urheilusuoritukseen valmistautumista valmistautumiseen mahdolliseen väkivaltaiseen tilanteeseen.

Urheilijat kiinnittävät huomiota siihen mitä syövät ja juovat, tämähän on päivänselvä asia miten se vaikuttaa vireystilaasi ja valppauteesi, toimit eri tavalla hampurilaisaterian syötyäsi ja kymmenen olutta juotuasi, kuin että olet nauttinut täysipainoisen aterian. Ei siitä sen enempää, rupeaa karkaan "hiukan" OT. :smt005

Fyysinen valmistautuminen: taas päivänselvää, että jos olet paremmassa fyysisessä kunnossa selviät paremmin rikoksen uhrina, kuin urheilukisassakin.

Mallioppimistekniikan käyttö: jokainen huippu-urheilija on päässyt huipulle, koska nykytekniikan myötä he voivat seurata kuvia tai videoita, joissa näkyy paras mahdollinen tekninen suoritus. Samoin mielestäni tulisikin seurata väkivaltatilanteiden videoita, oppia näistä miten jollekkin on käynyt. Mallioppimisella tarkoitan myös esim itsepuolustusharjoituksissa kouluttajan suoritusten seuraamista ja tästä oppimista, sekä mahdollisesti erilaisten kirjojen ja opetusvideoiden avulla opettelemista tai vaikkapa porstarikolleegasi "onnistunutta" suoritusta seuraamalla.

Seuraavaksi on vuorossa vastustajan tutkiminen, ilmiselvää että kaikissa urheilulajeissa pyritään ottamaan mahdollisimman paljon selvää vastustajasta..miksei siis myöskin väkivaltatilanteiden varalta kun se nyt koskettaa useampia meistä kuin huippu-urheilu. Minkätyyppisiä ryöstöjä on tehty alueellasi? Minkälaista aseistusta he ovat käyttäneet? jne.

Seuraava tehtäväsi on sitten päättää taktiikasta, paras keino voittaa on käyttää hyödyksi omia vahvuuksia ja vastustajan heikkouksia. Jotkut vastustajat saattavat olla pelottavia niin urheilussa kuin kadullakin, tässä tapauksessa on kaikin tavoin pyrittävä vahvistamaan itseluottamusta, joka taas on kaikkien edellämainittujen asioiden summana tuleva etuus. Taktiikkaasi voi olla esim, vaihdanko kadun puolta tai baaria kun havaitsen voimakkaasti päihtyneen riitaa haastavan brittimulkeron tai vaikkapa taksin tilaaminen kävelyn sijasta.

Mutta sitten siitä mentaali ja mielikuvaharjoittelusta, itse teen sitä päivittäin ja lähes huomaamattani nykyään, koska olen näitä juttuja aktiivisesti treenannut ja miettinyt pitkään ja kun sattuuvat olemaan tosiaan ainoa keino välillä säilyä hengissä tietyissä työtehtävissä.

Eli kuvittelemalla erilaisia tilanteita ja miettimällä miten niistä selvityisi on erittäin tärkeä ja iso rooli urheilussa. Kuvitelkaapa vaikka korkeushyppääjä, joka ei kävisi ennalta mielessään suoritustaan uudestaan ja uudestaan, miksi siis väkivaltatilanne ei voisi olla samanlainen harkittu ja kontrolloitu suorite? Tämä johtuu vain harjoittelun ja nimenomaan mielikuvaharjoittelun puutteesta, siksi suoritukset on "roiskaisten tehtyjä". Toki ymmärrän, ettei kaikesta harjoittelusta huolimatta tilanne ole aina niin hallittu.

Miksi urheilijoiden mielikuvaharjoittelu (ja myös fyysinen tottakai) on aivan normaalia ja hyväksyttävää, kun taas tavallisen kansalaisen kertoessa väkivaltaisiin tilanteisiin mielikuvillaan harjoittelustaan hänet helposti leimataan vainoharhaiseksi tai jollakin tavalla ylireagoivaksi ramboilijaksi? Onko siis urheilusuoritus tärkeämpi onnistumisen paikka kuin pelastaa oman tai läheisen henki tai terveys?
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 51 kurkkijaa