Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Kamppailu-urheilu ja itsepuolustus

Löylyttelyä yli lajirajojen. Kaikkien kamppailulajien yhteisalue.

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
Invictus
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 1082
Lauteille: Marraskuu 2006

Kamppailu-urheilu ja itsepuolustus

#1

Viesti Invictus »

Muay Thai itsepuolustuksena kiinostanee nykyään varmaan vielä vähempää kansanosaa kuin BJJ ip, mutta itse oikeastaan lukeuden näihin. Suomessa ei varmaan yhdessäkään thai seurassa ole ip:stä puhettakaan ollut (veikkaan tosin että tämä oulun JKD-seura lienee poikkeus?), mutta ulkomaailmassa noita jonkinverran on.

Onko se sitten enää thai nyrkkeilyä vai onko se muay borania vai jotain itsekyhätyyä ip-hommaa muay thai pohjalta...on eri asia.

Itselläni on aiheesta 1 video "Master Sken - Muay Thai & Self Defence". Osa vähän vanhatavaa kamaa eli esim treenataan jotain kääntöpotkua vastaan puolustautumista, mutta suurin osa näyttää minusta ihan uskottavalta. En nyt tähän häään löytänyt tubesta klippiä tuosta DVDstä, kasoittain muuta tavaraa ko. herralta kyllä tuubissa tuli heti vastaan.

Mutta nyt tuosta videosta... Oletus on tietysti, että tekniikat on tarkoitettu henkilöille jotka muay thaita treenaa. Yleisempiä hyökkäyksiä eli heijareita, suoria lyöntejä, eri tarttumisia, munille potkuja ja muita vastaan näytetään ihan näpääiä juttuja. Oikein toimivan näköisiä simppeleitä, jalkatyöhön, itselle edullisten kulmien ja vahvan lantion liikken voimaan yms. perustuvia irtautumisia. Iskuja vastaan taas yleensä väistö/tarttuminen ja liike kuolleeseeen kulmaan = kyynerpäätä, polvea ja kaato naamalleen maahan. Noin niinkin hyvin tiivistettynä.

Ja tämä todella minusta näytti muay thailta - kaikenlisäksi. Veistä vastaan puolustautumis osuus oli hyvin lyhyt, teoria osuus varmasti ihan ok eli sitä hengen lähdön hyvin suurta mahdollisuutta ja moran yllätyksellisyyttä yms. juttuja painotettiin niin, että selväksi tuli. Jotain veitsiheilujaa vastaan näytettiin yksi tekniikka joka meni lyhykäisyydessään niin, että tilanne huomataan kauempaa - mies tule kohti ja yrittää huitoa puukolla - väistetään sivulle, käsi haltuun mahd nopeasti, polvea ja maahan. Eli tuon osuuden olisi kyllä ehkä voinut jättää poiskin, en tiedä.

Mutta jos vihdoin asiaan; onko kenelläkään kokemuksia opettajista/seuroista jotka opettavat thainyrkkeilyä ip-mielessä urheilupuolen sijalla tai lisäksi? Kysymys koskee varmaan lähinnä ulkomailla reissanneita (luulisin). :D

Muay Thai on nykyään käytännössä "vain" urheilua 99,9% juu, mutta eipä siitä niin kovin kauaa ole kun asia oli toisin. Vähän sama juttu kun lienee vaikka judossa (myös siinä brasiliaisessa versiossa:) ja ehkä jopa länsimaisessa nyrkkeilyssäkin.

Tässäpä muuten linkki tuon mainitsemani Master Skenin (hassu nimi) sivuille; http://www.mastersken.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Muita suht. tunnettuja ip-lähtlkohdasta(kin?) opettavia lienee ainakin Ajarn Chai Sirisute; http://www.thaiboxing.com/

Luulen, että suuri osa thaimaan aseettomiin taistetultaioihin pohjautuvasta ei-urheilu meinigistä kulkee muay boran, muay thai chaya tai muilla "vastaavilla" nimillä, mutta nämä systeemit yleensä ilmeisesti ovat perinteisempiä liikesarjoineen kaikkineen.

Kehälajeista ja niiden hyödystä ip/tappeluvalmiuksien antamisessa on varmaan keskusteltu täällä enemmän kuin tarpeeksi, mutta ihan rehellisesti nyt ainakin yritin kirjoittaa viestin josta voisi edes teoriassa kehittyä jotain uudensuuntaistakin keskustelua....

Eli lyhyesti:

- Kokemuksia/tietoa/taitoa/ajatuksia/mielipiteitä/mitään? :D

Myös lontoonkielisissä thainyrkkeily opuksissa joissa 90% asiasta koskee sitä urheilupuolta on melkein aina ollut pieni pätkä jossa thainyrkkeilyä ip-sovelluksina. Eli sellainen käsitys on itselle syntynyt, että joissakin maissa ip-juttujen treenaaminen kilpa/kunto treenin ohessa ei ole mitään ihan älyttömän harvinaista.

Loppuun aihetta läheltä liippaava video [video][/video]

P.S: Käsi ylös kaikki jotka pystyivät katsomaan tuon videon alusta loppuun äänillä brushteeth

[valvoja]Otsikko muutettu 7.5.2021 paremmin vastaamaan keskustelua: Muay Thai ja itsepuolustus → Kamppailu-urheilu ja itsepuolustus. Samassa keskustelu siirrettiin Saunaan.[/valvoja]
Kuvake
Invictus
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 1082
Lauteille: Marraskuu 2006

Muay Thai ja itsepuolustus

#2

Viesti Invictus »

Jatkanpa yksinpuhelua heittämällä tähän väliin mitä Judo ja Kyokushin legnda Blumingilla on sanottavaa aiheesta;

"Q
Kancho, getting back to styles, I like Muay Thai very much, especially the elbow and knees, what’s your feeling on it.

Bluming
Yes, yes, it’s good, it’s very good. The only thing what I have against Muay Thai for self-defense is that there is no throws, and no groundwork."

Ja tuohon voi muuten lisätä että onhan siinä oikeastaan heittoja... Paitsi jos puhutaan jostain "thai kickboxing" viritelmästä ehkä?
Kuvake
MtJ
takapotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 12792
Lauteille: Tammikuu 2006
Paikkakunta: Etelä-Savo

Muay Thai ja itsepuolustus

#3

Viesti MtJ »

Mun mielipide, siis **kan treenarin surkea v**tun mielipide, on se, että muay thai antaa pystyssä pysymiseen sellaiset eväät, ettei aktiivia thaikkua selätetä kuin joukkovoimalla. jos ip-puolesta puhutaan. Mutta ihan varmasti jokainen hakataan, vaikka hengiltä. Se hakkaaminen on vaan verrattomasti vaikeempaa, jos kaveri treenaa thaikkua 8 kertaa viikossa.

Mun mielestä siihen settiin ei tarvi lisätä mitään, nimittäin thaikku ei oo kovinkaan tehoton laji. Turha spekuloida et mä vetäisin tosta ja tosta vaikka munille. Kantsii käydä koittaan salilla miten hyvin niihin aktiiveihin uppoaa vaikka pysärit tai alapotkut :D

(No tämä nyt oli tälläinen kello 1:27 purkaus, mutta siis mistään mitään en tiedä, joskus jotain kovia jätkiä oon nähnyt)
“Tallella ikä eletty, sanotaan. Kokemuksia karttuu, monesta asiasta voi huokaisten sanoa: herrankiitos kun on tuokin temppu jo tehty.”
― Veikko Huovinen, Mikäpä tässä
Kuvake
KungFuMiäs
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 5372
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Vaasa

Muay Thai ja itsepuolustus

#4

Viesti KungFuMiäs »

Thai nyrkkeilijät on kovia koska treenaavat kovaa, ei se sen monimutkaisempaa ole. Ihan turhaan miettiä jotain teknistä puolta ja sen soveltuvuutta johonkin tosi tilanteisiin, jos treenaat kovaa niin tappelet myös kovaa ja tehokkaasti. Thai nyrkkeilyssä on läsnä "tappelu/ottelu" koko ajan, monissa muissa lajeissa se on hävinnyt. Treenaa mitä treenaa, mutta jos haluaa olla tehokas niin täytyy reenata sitä tarpeeksi kovalla asenteella tappelu mielessä, ei sen toteuttamiseen tarvitse mitään tiettyä lajia.
Kuvake
Invictus
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 1082
Lauteille: Marraskuu 2006

Muay Thai ja itsepuolustus

#5

Viesti Invictus »

Hyviä pointteja MTJltä ja Kungfumiäheltä, monille toki itsestäänselvyyksiä muttei näitä yllämainittuja juttuja ikinä liikaa voi minusta korostaa.

"Thai nyrkkeilyssä on läsnä "tappelu/ottelu" koko ajan, monissa muissa lajeissa se on hävinnyt."
Tuosta varsinkin olen hyvin samaa mieltä. Vaikka kehälaji piireissä usein korostetaan jopa naurettavuuksiin asti (ampukaa minut tästä hyvästä ken haluaa) sitä "tämä ei missään nimessä ole tappelua vaan urheilua urheilua ja vielä kerran urheilua" -juttua niin minusta yksi muinoin thaikku treeneissä muinoin kuulemani valmentajan ja erään kanssatreenarin käymä lyhyt mutta ytimekäs sananvaihto kuvasi tätä Kung-Fu miehen esille tuomaa pointtia erittäin hyvin - se sananvaihto meni siis kutakuinkin seuraavasti;

- Treenari : "Kävin intin kutsunnoissa ja siellä kysyttiin, että tekeekö sinun koskaan mieli lyödä ihmistä"

- Valmetaja: "Olisit sanonut että vastannut, että kyllä - 5 kertaa viikossa!"

Loppuun totesivat yhteenääneen, että ei täällä varmaan tulisi käytyä jos se ihmisen lyöminen pahalta tuntuisi.

Mutta joo, edelleen kiinnostaa jos joku lautalaisista on esim treenannut/nähnyt treenattavan thaiboxingia muuta kuin pelkästään kisatekniikka pohjalta. Siitä olen samaa mieltä, että ihan sellaisenaankin nyky Muay Thai ei ole huono ip-lajinakaan. Itse olen ainakin paskoilla taidoillani sillä selvinnyt tilanteesta jossa olisi voinut tulla pahastikin turpaan.

Yritin estiä tubesta videota jossa joku (muistaakeni) hollantilainen raskaansarjan shootboxing maailmanmestari (kaverilla tekstien mukaan nimenomaan muay thai tausta) esitteli "katu" tekniikkaa. Harmi kun en nyt vielä läytänyt sillä se oli minusta todella katsomisen arvoinen pätkä.
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 24802
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Muay Thai ja itsepuolustus

#6

Viesti Mjölnir »

KungFuMiäs kirjoitti: Treenaa mitä treenaa, mutta jos haluaa olla tehokas niin täytyy reenata sitä tarpeeksi kovalla asenteella tappelu mielessä, ei sen toteuttamiseen tarvitse mitään tiettyä lajia.
Tässä tiivistetysti.

kilpapainija, judoka, nyrkkeilijä, jne. pystyy todennäköisesti pärjäämään missä tahansa aseettomassa tilanteessa ihan vain siksi, että on tottunut niin kovaan treenaamiseen ja kontaktiin.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Invictus
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 1082
Lauteille: Marraskuu 2006

Muay Thai ja itsepuolustus

#7

Viesti Invictus »

Hyvä että jotain keskusteluntynkää sikiää. Tässä on toi kickboxing/shootboxing masterin video jostai mainitsin (ei se tosin niin erikoinen ollut kun muistin hehe), mutta ihan näppärä.

[youtube][/youtube]
magamies
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 700
Lauteille: Joulukuu 2005

Muay Thai ja itsepuolustus

#8

Viesti magamies »

Jyrki Saariohan kertoi ystävästään, joka oli menestynyt Thai-nyrkkeilijä ja joutui narkomaanin pahoinpitelemäksi, , Jyrki kertoi, että kaveri oli mennyt täysin lukkoon ja joutui hakatuksi kun ei ollu tottunut itsepuolustusharjoitteluun oli vain kilpamielessä Thaita treenannut.
Että näinkin voi käydä, jos ei sisäistä harjoittelua oikein tositilanteisiin. Itsekin tiedän pari judokaa, joilla käynyt vastaavalla tavalla eli päässä vain urheilulook, kun pitäsi olla Ip.
Magamies
UFCfighter
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 206
Lauteille: Marraskuu 2007

Muay Thai ja itsepuolustus

#9

Viesti UFCfighter »

Kyllä thaiboxing on ihan jo sellaisenaan vaarmasti parempi laji itsepuolustukseen kun moni laji joka itseään itsepuolustuslajina mainostaa mutta itse pidän vapaaottelua parhaana itsepulustuslajina.
Kuvake
KungFuMiäs
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 5372
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Vaasa

Muay Thai ja itsepuolustus

#10

Viesti KungFuMiäs »

UFCfighter kirjoitti: Kyllä thaiboxing on ihan jo sellaisenaan vaarmasti parempi laji itsepuolustukseen kun moni laji joka itseään itsepuolustuslajina mainostaa mutta itse pidän vapaaottelua parhaana itsepulustuslajina.
Laji ajattelua. Kyllä vapaaotteluakin voi treenata niin löysästi että ei pärjäisi muille kuin vanhuksille ja lapsille kadulla, samoin kuin kaikkea muutakin. Sama pätee myös toisinpäin, kaikki riippuu henkilöstä.
Kuvake
Invictus
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 1082
Lauteille: Marraskuu 2006

Muay Thai ja itsepuolustus

#11

Viesti Invictus »

magamies kirjoitti: Jyrki Saariohan kertoi ystävästään, joka oli menestynyt Thai-nyrkkeilijä ja joutui narkomaanin pahoinpitelemäksi, , Jyrki kertoi, että kaveri oli mennyt täysin lukkoon ja joutui hakatuksi kun ei ollu tottunut itsepuolustusharjoitteluun oli vain kilpamielessä Thaita treenannut.
Että näinkin voi käydä, jos ei sisäistä harjoittelua oikein tositilanteisiin. Itsekin tiedän pari judokaa, joilla käynyt vastaavalla tavalla eli päässä vain urheilulook, kun pitäsi olla Ip.
Kyllä, näitä vastaavia tarinoita on todella paljon. Itse voin kertoa lyhyesti yhden kärhämän jonka hoidin ihan puhtaasti muay thai eväillä; (siis hyvin tiivistetytsti)

- Joku sunnuntaibodarin näköinen juntti löi heijarin ohimoon jota en osannut odottaa - kaaduin maahan. Sen sijaan, että olisin lamautunut ja jäänyt maahan itekämään taikka potkittavaksi pomppasin vieterinlailla ylös ja aivan suorana reaktiona potkaisin kiertopotkun äijän kylkeen. Ehti vähän alta pois, mutta ei kokonaan. No loppputuloksena homotteli vähän aikaa parin metrin päästä kun olin nyrkin pystyssä (juu en halunnut kääntää selkää ja juosta niin läheltä) - äijä lähti pois plusykkösensä kanssa.
Kuvake
Invictus
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 1082
Lauteille: Marraskuu 2006

Muay Thai ja itsepuolustus

#12

Viesti Invictus »

KungFuMiäs kirjoitti:
UFCfighter kirjoitti: Kyllä thaiboxing on ihan jo sellaisenaan vaarmasti parempi laji itsepuolustukseen kun moni laji joka itseään itsepuolustuslajina mainostaa mutta itse pidän vapaaottelua parhaana itsepulustuslajina.
Laji ajattelua. Kyllä vapaaotteluakin voi treenata niin löysästi että ei pärjäisi muille kuin vanhuksille ja lapsille kadulla, samoin kuin kaikkea muutakin. Sama pätee myös toisinpäin.
Aivan. Tuosta treeniasenteesta lyhyesti (ei pitkästi koska siit lienee pitkät litaniat muualla:), monet tutut ovat sanoneet että usein mma/muay thai/kb kursseille tulee kavereita jotka haluavat oppia vetämään kaikkia turpaan. Kun sitten alkeiskurssin jälkeen viimeistään huomaa, että se voi olla hankalaa jos joku pistää vastaan niin tyypit lopettaa heti.

Omien pohdintojen ja kokemusten (vähäisten:) perusteella voisin sanoa, että esim puhtaasta sportti muay thaista saa parhaiten irti aineksi t3he streetille sellaisella asenteella, että ei treenata kuolemanvakavasti... Vähän niinkun reipasta kuntoilua mutta pidetään kumminkin se ajatus ihka oikeasta tappelusta siellä jossain takaraivossa, välillä miettien niitä juttuja drilleissä ja sparrissakin.
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 24802
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Muay Thai ja itsepuolustus

#13

Viesti Mjölnir »

UFCfighter kirjoitti: Kyllä thaiboxing on ihan jo sellaisenaan vaarmasti parempi laji itsepuolustukseen kun moni laji joka itseään itsepuolustuslajina mainostaa mutta itse pidän vapaaottelua parhaana itsepulustuslajina.
Minä itse pidän jotain hyvää itsepuolustuslajia parhaana itsepuolustuslajina, jos sitä harjoitellaan samalla intensiteetillä kuin urheilukamppailua.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Lohikäärmepallo
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 792
Lauteille: Syyskuu 2006

Muay Thai ja itsepuolustus

#14

Viesti Lohikäärmepallo »

Pelkkä lyöminen ja potkiminen toimii tappelussa sekin, mutta joissain itsepuolustukseen todella tarkoitetuissa lajeissa on otettu huomioon paljon muutakin kuin se. Esimerkiksi Tero Laaksosen EKJT:ssa painotetaan taktiikan ja ennakoinnin merkitystä, sen lisäksi että siinä harjoitellaan varsinaista kamppailutilannetta, pyritään myös ymmärtämään miten tunnistetaan vaarallinen tilanne ja miten siitä selvitään ilman tappelua. Laaksonen sanoi eräällä leirillä, että jos päästätte tilanteen niin pitkälle, että pitää tapella, ansaitsette saada turpaanne. Lajiin tutustuneet tietävät mistä puhun, kyse ei ole mistään näytelmäkerhosta vaan painetilanteisiin varautumisesta. Esimerkiksi itselläni ei ollut ennen Laaksosen seminaareja tullut mieleenkään, että kamppailua voi harjoitella omat vaatteet päällä vaikka autossa tai miestenvessassa useita vastustajia vastaan.

Kyky ennakoida tappelut ja ennaltaehkäistä ne kertoo mielestäni jotain kamppailijan tasosta sekin. Tappelun saa kyllä helposti aikaan, jos sellaiseen haluaa. Toisenlaiset konstit eivät tuo mainetta voittamattomana taistelijana, mutta eivät toisaalta aiheuta vaaraa kenenkään terveydelle tai turvallisuudellekaan. Minulla oli aikoinaan kaveri, joka alkoi murrosiässä ryypätä ja tapella. Hän kasvoi kokoa ja oli luonnostaan vahva, rautaa nousi harjoittelematta saman verran kuin minulla, joka harjoittelin silloin viitenä päivänä viikossa. Kaveri kasvoi häjyluontoiseksi ja innostui kai tappelun tuomasta voimantunteesta niin että tappeli aina kun mahdollista. Sitten tuli vastaan toinen samanlainen, mutta häjympi mies, jota ei henkirikos hetkauttanut ja se siitä.

Tahinyrkkeily on hyvä laji, mutta kyllä se on harrastajasta itsestään kiinni miten paljon siitä on hyötyä itsepuolustuksena.
Kuvake
Invictus
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 1082
Lauteille: Marraskuu 2006

Muay Thai ja itsepuolustus

#15

Viesti Invictus »

Lohikäärmepallo kirjoitti: Pelkkä lyöminen ja potkiminen toimii tappelussa sekin, mutta joissain itsepuolustukseen todella tarkoitetuissa lajeissa on otettu huomioon paljon muutakin kuin se. Esimerkiksi Tero Laaksosen EKJT:ssa painotetaan taktiikan ja ennakoinnin merkitystä, sen lisäksi että siinä harjoitellaan varsinaista kamppailutilannetta, pyritään myös ymmärtämään miten tunnistetaan vaarallinen tilanne ja miten siitä selvitään ilman tappelua. Laaksonen sanoi eräällä leirillä, että jos päästätte tilanteen niin pitkälle, että pitää tapella, ansaitsette saada turpaanne. Lajiin tutustuneet tietävät mistä puhun, kyse ei ole mistään näytelmäkerhosta vaan painetilanteisiin varautumisesta. Esimerkiksi itselläni ei ollut ennen Laaksosen seminaareja tullut mieleenkään, että kamppailua voi harjoitella omat vaatteet päällä vaikka autossa tai miestenvessassa useita vastustajia vastaan.
EKJTsta olen lukenut kirjastosta löytyvät kirjat ja vaikuttaa mielenkiintoiselta systeemiltä, mutta ei siitä sen enempää tässä topicissa. brushteeth Niin, ei urheilupainotteisiin juttuihin ole tietenkään mitenkään sisäänrakennettuna taktikointi ja ennakointi katutilanteita ajatellen, eli se pitää hakea jostain muualta (jos ei jo valmiiksi "osaa").
Kyky ennakoida tappelut ja ennaltaehkäistä ne kertoo mielestäni jotain kamppailijan tasosta sekin. Tappelun saa kyllä helposti aikaan, jos sellaiseen haluaa. Toisenlaiset konstit eivät tuo mainetta voittamattomana taistelijana, mutta eivät toisaalta aiheuta vaaraa kenenkään terveydelle tai turvallisuudellekaan. Minulla oli aikoinaan kaveri, joka alkoi murrosiässä ryypätä ja tapella. Hän kasvoi kokoa ja oli luonnostaan vahva, rautaa nousi harjoittelematta saman verran kuin minulla, joka harjoittelin silloin viitenä päivänä viikossa. Kaveri kasvoi häjyluontoiseksi ja innostui kai tappelun tuomasta voimantunteesta niin että tappeli aina kun mahdollista. Sitten tuli vastaan toinen samanlainen, mutta häjympi mies, jota ei henkirikos hetkauttanut ja se siitä.

Tahinyrkkeily on hyvä laji, mutta kyllä se on harrastajasta itsestään kiinni miten paljon siitä on hyötyä itsepuolustuksena
Jep, nykyaajan suomessa voittamattoman taistelijan maineen tavoittelu ( = "normaalien" mielestä lienet hullu ja/tai idiootti ja pirtiverkkaritappelijoiden mielestä ehkä kova jätkä, mutta sellainen jonka jos pieksee tai pistää hengiltä niin on itse toki vielä hurhempi) maine ei lienee ihan täysjärkisten hommaa.

Ikävä tapaus tuo mitä kaveristasi kerroit :/ Mutta niinhän se menee, että aina löytyy joku kovempi vaikka olisi se kaikista kovin. Lyöminen/potkiminen vs. pehmeämmät tai "pehmeämmät" keinot on vähän kaksipiippuinen juttu varmaan sekin... Jos vaikka tappelun lopetus menee niin, että tarpeksi lannistava potku munille/sääreen/jalkapöytään/polveen/reiteen tai työntävä etipotku josta lentää persiilleen ja herää ajatus että ehkä tappelu ei olekaan hyvä idea vs. nivel sijoiltaan/käsi poikki tai päälleen/selälleen katukiveen.

Ja onhan Muay Thaissa on tietty pystypaini osuuskin...vaikkakin sitä kisasäännöt todella paljon rajoittaa. Noin jos niinkuin teh tositilanteita ajettelee. Mutta vääntöön siinä kyllä tottuu ja se improvisointi on vain asenteesta kiinni...

Odottelisin Jussi Huuskon kommentteja tähän topiciin, viesteistään/lajeistaan päätellen uskon että jotain mielenkiintoista sanottavaa löytyisi ;)
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 51 kurkkijaa