Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

IMPACT - Progressive System of Defense

Nykyaikaiset itsepuolustuslajit eli Defendo, ICS, Krav Maga, MilFight, PDFS, Senshido jne.

Valvoja: Valvoja

Kuvake
AriJ
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 12708
Lauteille: Tammikuu 2005

IMPACT -Progressive System of Defense

#31

Viesti AriJ »

Akuma kirjoitti: Olisipas kiva saada käsiinsä jotain syvemmin luotaavaa luettavaa tai jopa Youtube -videota IMPACT -harjoittelusta. Tällöin saisi koko lailla konkreettisemman (joskin edelleen karkean) käsityksen lajin harjoittelusta ja päämääristä. :)
Akumahan hyvässä asemassa tässä itsekin oululaisena, eli pääsee paikalle katsomaan ja kyselemään, jopa testaamaan....
______________________
Kuvake
Ile
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 6402
Lauteille: Lokakuu 2009

IMPACT -Progressive System of Defense

#32

Viesti Ile »

bodyguard kirjoitti:
Ile kirjoitti: Joo, ja ihan vakavasti, kyllähän ip-harjoittelussa ylipäänsä pitää muistaa the paradoksi. Millaisille riskeille kannattaa vapaaehtoisesti altistua viikosta, vuodesta ja vuosikymmestä toiseen välttyäkseen...
Tää on munmielestä vähän tyhjää lätinää aina. Itsepuolustusharjoittelu on melko turvallista, on äärimmäisen harvinaista että pieniä ruhjeita, nyrjähdyksiä ja verenkarkailua nenästä suurempia loukkaantumisia sattuu. Itseasiassa itse en ole todistanut ainuttakaan, kuullut olen kyllä parista tapauksesta. Loukkaantumisriski on huomattavasti suurempi erilaisissa pallo- ja mailapeleissä. Että ihan näin ajatellen jo säännöllisen liikunnan mukanaan tuomat terveyshyödyt kumoavat nämä ip- harjoittelun "riskit" vaikkei ikinä ip- tilanteeseen joutuisikaan.
:) Pahoittelen tyhjää lätinää...
Muilta osin olen täsmälleen samaa mieltä. Ja itsekin mieluusti viljelen tuota palloilulajivertausta...

Mutta näkökulmani ei ollut tuo, vaan lähinnä tavoitteen kannalta järkevien ja turvallisten metodien valinta kamppailukontekstin sisällä. Tausta-ajatuksena se, että varsinaisten ip-lajien nykyiset harjoittelumetodit ovat melko fiksuja turvallisuuden (sekä tehokkaan ajankäytön suhteen), kun puhutaan nimenomaan ip-mielessä harjoittelusta.

Tämän voi nyt lukea vaikka niin, että itsepuolustustaidon kehittämisestä puhuttaessa suhtaudun varauksella liian pitkiin kurkotteluihin esimerkiksi kilpakehien tai sitten "tosimaailman" suuntaan.

Edit. siis liian pitkästä kurottelusta tosimaailmaan yhtenä esimerkkinä vaikka tuo mitä itsekin kommentoit:
bodyguard kirjoitti: Niin, ei mulla nyt varsinaisesti mitään sitä vastaan ole jos joku vaikka rupeaa portsariksi oppiakseen enemmän mutta mielestäni se on aika äärimmäinen keino jos tavoitteena on vaan oppia paremmin itsepuolustusta. Siksi toisekseen itseäni voisi hieman kyllä jännittää jos työkaveri kertoisi että on ruvennu portsariksi kokeakseen tilanteita. Niitä kun tuntuu sattuvan aika moninkertaisesti niille jotka niitä halajavat.
Kuvake
Akuma
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 1030
Lauteille: Elokuu 2005
Paikkakunta: Tampere

IMPACT -Progressive System of Defense

#33

Viesti Akuma »

Ooari kirjoitti: Akumahan hyvässä asemassa tässä itsekin oululaisena, eli pääsee paikalle katsomaan ja kyselemään, jopa testaamaan....
Minä en oikein usko testereihin ja tastereihin. :) Kyllä opettajan alla pitää jonkin aikaa harjoitella (ja mielummin useampi kuukausi) että juuri sen nimenomaisen opettajan "schtickistä" alkaa päästä kärryille. Helppoakos se on mennä vaan räkänokkana käymään yksissä treeneissä treenaamassa se puolitoista tuntia ranneotteesta irroittautumista ja sen jälkeen huudella että samaahan ne tekee kuin mekin. :D
Matti Vanhanen

"We do not become 'masters of form'; instead, we hopefully train long and hard enough that the form 'masters' us."
-Ellis Amdur
Kuvake
bodyguard
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 22944
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

IMPACT -Progressive System of Defense

#34

Viesti bodyguard »

Ile kirjoitti: Mutta näkökulmani ei ollut tuo, vaan lähinnä tavoitteen kannalta järkevien ja turvallisten metodien valinta kamppailukontekstin sisällä.
Ok. Ymmärsin (taas kerran) sitten väärin :sorppa:

‎-I thought you were cool.
-I am. And you know what makes me cool? The fact that your opinion means less than squat to me.

Blogi
Kuvake
AriJ
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 12708
Lauteille: Tammikuu 2005

IMPACT -Progressive System of Defense

#35

Viesti AriJ »

Akuma kirjoitti:
Ooari kirjoitti: Akumahan hyvässä asemassa tässä itsekin oululaisena, eli pääsee paikalle katsomaan ja kyselemään, jopa testaamaan....
Minä en oikein usko testereihin ja tastereihin. :) Kyllä opettajan alla pitää jonkin aikaa harjoitella (ja mielummin useampi kuukausi) että juuri sen nimenomaisen opettajan "schtickistä" alkaa päästä kärryille. Helppoakos se on mennä vaan räkänokkana käymään yksissä treeneissä treenaamassa se puolitoista tuntia ranneotteesta irroittautumista ja sen jälkeen huudella että samaahan ne tekee kuin mekin. :D
Silti uskoisin että sillä itse tekemisellä saa paremman kuvan kuin paperin lukemisella, plus että pääsee kysymään lisää siltä itseltään opettajalta interaktiivisesti, up close and personal :)
______________________
T-T
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 3596
Lauteille: Helmikuu 2011

IMPACT -Progressive System of Defense

#36

Viesti T-T »

JohnnyBeGood kirjoitti: Olen samaa mieltä, että valitettavasti oikeaa/tosi tilannetta on vaikea "lavastaa". Mutta jos saadaan harjoittelu edes lähelle oikeaa tilannetta ollaan oikealla tiellä. En itse vain suosittelisi "hakeutumaan" tappeluihin. Se ei ole minusta eettisesti oikein. Vastaamme teoillamme mm. lapsille millaisen maailmankuvan heille annamme ja milaisia aikuisia heistä kasvatamme. "Softimpi" -versio voisi olla se, että menee ja seuraa kaupunkien nykyaikaisia uhkakuvia esim. viikonloppuisin ja tekee huomioita niistä. Ei vastaa oikeaa, omakohtaista väkivaltatilannetta, mutta siitäkin voi jotain oppia jos haluaa. Myös turva-aloille hakeutuminen on hyvä vaihtoehto, vaikka voimankäyttö poikkeaakin melkoisesti "siviilien" itsepuolustuksesta. (Vk-välineet, tarkkaavaisuus, työkaverit, valmistautuinen jne.) Ja harjoitella täytyy ehdottomasti muuallakin kuin salilla! Minullakin tulee liian paljon pelkkää sali harjoittelua. Toki töiden puolesta muutakin. Mutta taitaa olla jo offtopick, joten lopetan. ;) -Johnny
Tää oli hyvin lähellä sitä mitä itse yritin sönköttää...
Sitä havainnointia, ja "entäs jos..." ajattelua pystyy toteuttaan vaikka joka päivä.
Andy kirjoitti: Kuva

Kuva

Kuva

Miten tämä "kadulle katsomaan vieminen" nyt käytännössä hoidetaan tavanomaisessa 20 hengen opetusryhmässä?

Toi on kyllä paha! Toivottavasti joku lajivetäjä vastaa joilla se kuuluu peruskurssin loppuun.
Erityisesti toi nuorten ryhmä. Niillähän se menee sillai, että ne laitetaan keltaisten huomioliivien kanssa parijonoon, ja mennään vetäjän johdolla yhtä matkaa tallinnanaukiolle. Vetäjä repäisee penkiltä Niilo Naksun, ja ravistelee sitä hitusen.
- No niin Jani-Aleksanteri potkaseppas sillai terävästi huutaen Niiloa polveen
- mmhmhhmhm Mitä vituuuuuuuuuu aiaiaiaai!
- Hyvä, ja sitten muut pohtii tätä reaktioita! Myös Micaela-Elisabeth kanssa siellä takana!

Saahan sitä joku varmasti yrittää tunkee nykyisten "mukava harrastus, ja myös itsepuolustus kehittyy" kokonaisuuteen, mutta voi tulla vähän outoja katseita, muminaa ja väki vähentyä sillä tällä tavoin tosielämän realiteetit huomioonottaminen kuulostaa ihan liian kovalta kurkottelulta johonkin epämiellyttävään...
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 16086
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

IMPACT -Progressive System of Defense

#37

Viesti Kari Aittomäki »

Johnnybee, anteeksi. Jostainsyystä tulkitsin väärin.

Yleisentahallinen harhaluulo lie että katuhaistelu tarkoittaa tilanteisiin hakeutumista.
Tarkottaa se toki sitäkin mutta ei pelkästään.
Kutsutaanpa hä'ntä nyt vaikka asenne-akklimisoitumiseksi, jota ihan jokainen harjoittaa joutuessaan uuteen viitekehykseen. Asiayhteydestä riippumatta.
Jänniteväijyntä, psykososiaalinen.

Mä itse koen sen jopa huumeena, on jotain aivan mahtavaa mennä jonnekkin jossa ja alkaa vaan tähyillä ettäjottakoskakun.
Siinä kun aistit oikeen aukeaa ja infoa puskee aivojen tulkittaviksi...
Vaikka se primääri-info oiski spesifia (vaikka vaan se väkivalta tai nynnymmin itsepuolustus), kaikenlaista muuta mukavaa tarttuu nauhalle ihan eri mitassa kuin arkirutiini-havainnoin.
Mikähän ois lie päivitetty digiversio nauhalle tarttumisesta?
Rikasta elämää, mäkin löydin Babyloniasta... vaikka mitä.
Ei ehtiny ees jänskätä kun oli niin kivaa.
Eli siis Pariisin lähiöistä 90-luvulla kun sielä lievästi mellakoitiin.

Ja tietysti sitte jos tilanne sattuu meneen sotkuiseksi..
Tu es si foututtuttududtuttut.

Metodina jutussa, siis junabongailussa on pelkkiä etuja, jo pelkästään pelkokerroin-kertoimella. Niinku että ei ne ihmistä kummempia ole ne pahimmatkaan pahistelijat.. ja sitte että on olemassa osastoa jota tulee kaikinkeinoin välttää. Ja pahimman sattuessa iskeä täysin voimin, heti ja epäröimättä. Full monty.

Muotilajien didaktiikkaan en puutu.
Mulla toki ois omat ehdotelmat mutta mitäpä noista.
Kuvake
Kulma
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 177
Lauteille: Maaliskuu 2005

IMPACT -Progressive System of Defense

#38

Viesti Kulma »

Hoo, harvoin sanoa tuntevani täältä ketään (muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta) Mutta Jari on se mies joka yön pitkinä tunteina ja muutamalla treeni teaserilla sai mun pääni kääntymään IP mailman puoleen.
Varsin pätevä toimissaan Ip veikkosena ja itse ainakin tutustuisin mielelläni tohon Jarin juttuun jos Oulussa asustelisin. En tunne hra Aittomäkeä mutta sillä perusteella mitä olen täältä lukenut ja itteäni paremmilta kuullut, niin uskoisin että Jarin touhut olisi aika lähellä titteliä Aittomäki approved.

Jarilla on vissiin tuulet muuttunut, kun on noin näyttävän sivun laittanut ja nimet keksiny. Mies ei ainakaan silloin kun minä miehen tunsin ollut mikää itsensä kauppaamisen mestari. Päin vastoin teki hommaa melko muista motiiveista.
Eipä sillä kaikille niille noin kolmelle jotka minut täällä tuntee voin lämpimästi suositella tuon kokeilua jos mahdollisuus tulee.
Mahtavaa.. ;)
Kuvake
bodyguard
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 22944
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

IMPACT -Progressive System of Defense

#39

Viesti bodyguard »

Kulma kirjoitti: Eipä sillä kaikille niille noin kolmelle jotka minut täällä tuntee voin lämpimästi suositella tuon kokeilua jos mahdollisuus tulee.
Jos minä ja YJT ollaan ne kaksi niin kuka on se kolmas :ninja:

Mutta kiitos suosituksesta :D Harmi vaan että tätä on vaan jossain Oulussa joka on about viimeinen paikka Suomessa johon haluan matkustaa (ehkä Jäälin jälkeen). brushteeth

‎-I thought you were cool.
-I am. And you know what makes me cool? The fact that your opinion means less than squat to me.

Blogi
Kuvake
Kulma
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 177
Lauteille: Maaliskuu 2005

IMPACT -Progressive System of Defense

#40

Viesti Kulma »

Oulu tuo pohjois-suomen kymi... Niimpä.. No se kolmas onki sit oululainen..
Mahtavaa.. ;)
Tuomo
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 300
Lauteille: Toukokuu 2007
Paikkakunta: Terrestrial North Pole

IMPACT -Progressive System of Defense

#41

Viesti Tuomo »

BINGO!!! :D
-Jos smurffia kuristaa, niin minkä väriseksi se muuttuu-
Kuvake
Kulma
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 177
Lauteille: Maaliskuu 2005

IMPACT -Progressive System of Defense

#42

Viesti Kulma »

Onnittelut voittajalle.
Mahtavaa.. ;)
Kuvake
bodyguard
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 22944
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

IMPACT -Progressive System of Defense

#43

Viesti bodyguard »

Voidaanko tässä yhteydessä puhua voittajasta? ;)

‎-I thought you were cool.
-I am. And you know what makes me cool? The fact that your opinion means less than squat to me.

Blogi
Kuvake
L.K.
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 12812
Lauteille: Huhtikuu 2005
Paikkakunta: Kotka
Etulaji: Defendo
Yhteystiedot:

IMPACT -Progressive System of Defense

#44

Viesti L.K. »

Tuo Kymi tuo mieleen erään alueen täällä Kaakonkulmalla. Nyt kuitenkin puhuttaneen eri alueesta?:)
"He´s too much blackbelt for you"- Tuntematon setä ravintelissa.
Kuvake
Clancy B.
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 3386
Lauteille: Kesäkuu 2009

IMPACT -Progressive System of Defense

#45

Viesti Clancy B. »

Ei tää ollukkaan oululainen, since 1971
http://www.pdtgroup.net/impact_system.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;

Mahdetaanko tätä systeemiä (oululaista) levittää Suomeen vai onoko yhden miehen ympärillä oleva pieni paikallinen piiri?
Regard your soldiers as your children, and they will follow you into the deepest valleys; look on them as your own beloved sons, and they will stand by you even unto death.

Sun Tzu
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 22 kurkkijaa