Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Katulajien erot?

Nykyaikaiset itsepuolustuslajit eli Defendo, ICS, Krav Maga, MilFight, PDFS, Senshido jne.

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
Niksoni
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 203
Lauteille: Syyskuu 2010

Katulajien erot?

#1

Viesti Niksoni »

Noniin eli näistä paljoakaan tietämättömänä kysyn osaisko joku kertoa miten pääpiirteittäin toisistaan eroavat muun muassa defendo, krav maga, senshido ja vielä esimerkiksi streetwise? Onko joku siis brutaalimpaa kun toinen, tai esim. suoraviivaisempaa vai mikä näitä isosti toisistaan erottaa kun kaikki päällepäin näyttävät kovin samalta vaikka jotain pieniä eroja huomaan. Paljon olen ihmisten kuullut ja nähnyt väiteltävän esimerkiksi siitä että defendo on tehokkaampaa kun krav maga ja joku toinen taas sanoo ihan päin vastoin niin pakko näiden lajien on selvästi erottava huomattavasti toisistaan.
Whatever doesn't kill you...It's gonna leave a scar
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 93922
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Katulajien erot?

#2

Viesti Mika »

Niksoni kirjoitti: Paljon olen ihmisten kuullut ja nähnyt väiteltävän esimerkiksi siitä että defendo on tehokkaampaa kun krav maga ja joku toinen taas sanoo ihan päin vastoin niin pakko näiden lajien on selvästi erottava huomattavasti toisistaan.
:lol:

Kannattaa miettiä keitä kuuntelee tai millaisilla sivustoilla vierailee... Kuulostaa meinaan hyvin pissisteinixiltä tuollainen. Pysyttele erossa tuollaisista ihmisistä, oli se sitten oikeassa tai virtuaalielämässä.

Tämän jälkeen varmaankin alueen lajien opettajat ja harrastajat kertovat lajeistaan ja mahdollisesti havaitsemistaan eroista.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Niksoni
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 203
Lauteille: Syyskuu 2010

Katulajien erot?

#3

Viesti Niksoni »

Joo en mä noita vertailuja vakavasti ole ottanutkaan :) suurin osa lajeista toimii kyllä ihan siinä missä muutkin kun osaa asiansa. Noiden vertailujen pohjalta lähinnä nousi itselle vain se ajatus että minkäslaisia eroja noiden lajien välillä onkaan kun en ole suuremmin ikinä perehtynyt.
Whatever doesn't kill you...It's gonna leave a scar
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 24816
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Katulajien erot?

#4

Viesti Mjölnir »

kysymys on rekisteröity, palaan asiaan, kun tulen harjoittelemasta nykyaikaisia asetaitoja
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Niksoni
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 203
Lauteille: Syyskuu 2010

Katulajien erot?

#5

Viesti Niksoni »

Loistavaa! jään suurella mielenkiinnolla odottamaan :)
Whatever doesn't kill you...It's gonna leave a scar
Kuvake
Rawson
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 680
Lauteille: Kesäkuu 2006
Paikkakunta: Helsinki

Katulajien erot?

#6

Viesti Rawson »

Osassa lajeista perusfilosofia on varsin suoraviivainen nopeaan vastahyökkäykseen perustuva kun taas toiset lajit tarjoavat työkalut myös hyökkääjän hallintaan. Suomen lainsäädännön kannalta pidän tuota hallintapuolta tärkeänä. Mikään yksittäinen laji ei kuitenkaan itselläni ole ollut ratkaisu, vaan harjoittelu on pitänyt koota useammasta lajista ja seminaareista. Yhdessäkään "katulajissa", jossa olen treeneissä käynyt ei ole ollut alemmilla asteilla kunnon kovaa sparria (pl. Senshido).
Purple belt papa power
Kuvake
L.K.
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 20
Viestit: 12812
Lauteille: Huhtikuu 2005
Paikkakunta: Kotka
Etulaji: Defendo
Yhteystiedot:

Katulajien erot?

#7

Viesti L.K. »

Alkuperäisen kysyjän kysymyksiin löytyis varmaan tältä alueelta aika hyviä vanhojakin ketjuja jos on aikaa kahlata..

Lajeilla on eroja, mutta mitään älyttömän dramaattisia ne ei välttämättä ole sekä lisäksi kannattaa myös muistaa, että eroja voi olla seurojen/ohjaajien välillä.

Ehkä olisi helpompi auttaa oikeaan suuntaan jos Niksoni kerrot onko ajatus löytää itselle se sopiva näistä lajeista ja sen kautta mitkä olisivat ne "ominaisuudet" mitä mielessäsi lajista pitäisi löytyä?
"He´s too much blackbelt for you"- Tuntematon setä ravintelissa.
Kuvake
Niksoni
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 203
Lauteille: Syyskuu 2010

Katulajien erot?

#8

Viesti Niksoni »

Ei ole tarkoitusta lyötää itselle mitään uutta lajia. Kysymyksen tarkoitus oli lähinnä kartoittaa tässä kategoriassa olevia lajeja. Olen vain yleisellä tasolla kiinnostunut siitä miten nämä ko. Lajit eroavat toisistaan ja mikäli minulta joku jatkossa niistä kysyisi niin osaisin selittää ja mahdollisesti jopa ohjata oikean lajin pariin. Ja nyt tarkoitan tuolla oikean lajin pariin jutulla sitä että sen lajin pariin joka sopii kuvauksien perusteella kysyvälle henkilölle itselleen parhaiten.
Whatever doesn't kill you...It's gonna leave a scar
Alapotku
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 227
Lauteille: Heinäkuu 2011
Paikkakunta: Rovaniemi
Etulaji: Defendo
Sivulajit: Libre Fighting, Baraw Sugbo, kuntonyrkkeily, Combat Hapkido
Takalajit: Thaiboxing

Katulajien erot?

#9

Viesti Alapotku »

Suomen oikeuden kannalta sellaiset lajit, joissa opetellaan vain "täysillä turpaan" vastauksena lievempäänkin häröilyyn, voivat helposti johtaa itsepuolustautujan syytetyn (ja tuomitun) paikalle oikeudessa. Parempi opetella lajeja/tekniikoita, joita voi käyttää myös puolustuksellisesti ja joiden avulla osaa myös hillitä vastustajaa. Ettei opettele pelkkiä on/off-vaihtoehtoja.
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 24816
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Katulajien erot?

#10

Viesti Mjölnir »

Otetaan esimerkiksi kaksi lajia, joissa olen ns. pidemmän linjan kouluttaja, eli Krav Maga ja Defendo.

Pääasiallinen ero on se, että Krav Magassa painopisten on mahdollisimman nopeassa vastahyökkäyksessä ja "potkunyrkkeilytyyppisessä" etäisyydessä, kun taas Defendo perustuu vastustajan hyökkäyksen jumittamiseen ja sillä itselle ajan ostamiseen päätöksentekoa varten, jonka jälkeen tehdään yliopittu, tiedostettu, ratkaisu.

Krav Magassa on pyritty kartoittamaan ihmisen luontaiset tavat reagoida tilanteisiin, ja niiden perustella on kehitetty ns. tekniikat. Defendossa samoin on karkeasti jaoteltu tyypillisimmät tavat reagoida, ja niihin on kehitetty mahdollisimman yksinkertaiset vasteet. Kun Krav Magassa pääosin pyritään toimimaan "potkunyrkkeilyetäisyydeltä", Defendon reagoivat tekniikat tehdään pääsääntöisesti "hali"- (clinch) etäisyydeltä.

Defendossa kontrolliaspekti ja maahanviennit ovat enemmän korostuneena, kun taas Krav Magassa lyönti-potku-ratkaisut.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Rojola
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 2758
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Mullet City

Katulajien erot?

#11

Viesti Rojola »

Senshido keskittyy pääasiallisesti lähietäisyydeltä käytävään kamppailuun ja fyysisen vastatoiminnan ideana on vastustajan hyökkäysmotivaation murtaminen vastahyökkäämällä silmille ja kurkkuun, joka pakottaa hyökkääjän puolustautumaan vaistonvaraisesti. Senshidossa ei ole muotoharjoittelua/tekniikoita, sillä vastatoiminta perustuu muutamaan periaatteeseen joita sovelletaan tilanteen mukaisesti. Harjoittelu on hyvin pitkälti ns. elävää harjoittelua jossa maalimies haraa vastaan sekä hyökkää ennaltamäärittelemättömällä tavalla. Harjoittelussa on tärkeää luoda puolustautujalle painetta tehden hyökkäykset alusta alkaen nopeasti.

Pyrimme simuloimaan harjoittelussa väkivaltatilanteita niin realistisesti kuin se on turvallisuuden kannalta mahdollista. Harjoittelussa emme pyri määrään, vaan laatuun. Erittäin tärkeänä aspektina harjoittelussa on väkivaltatilanteiden ei-fyysiset aspektit (psykologinen, emotionaalinen ja sosiaalinen).
Mjölnir kirjoitti: Defendossa kontrolliaspekti ja maahanviennit ovat enemmän korostuneena, kun taas Krav Magassa lyönti-potku-ratkaisut.
Jos Senshidon fyysisen vastatoiminnan filosofiaa koittaisi kuvata samalla abstraktiotasolla, sanoisin että Senshidossa pyritään käymään mahdollisimman nopeasti kasvoihin/kurkkuun kiinni ja shredata/möyhentää.
Janne Paavilainen

Master of illusion is a student of reality.

Harjoitteletteko te siellä Bujinkanissa oikein tuelta tätä asioiden ja sanomisten vääristelyä ja asiayhteyksien muuten vain sekoittelua?
Kuvake
DeusVult
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 8469
Lauteille: Kesäkuu 2007
Paikkakunta: Helsinki

Katulajien erot?

#12

Viesti DeusVult »

Mjölnir kirjoitti: jonka jälkeen tehdään yliopittu, tiedostettu, ratkaisu.
Eikö yliopittu tarkoita ikäänkuin reaktiotasolle harjoiteltua toimintaa? Miten yliopittu voi olla samaan aikaan tiedostettu?
Peter Karis
DJJV Ju-Jutsu, historiallinen kikkailu.

Onko kuvittelu totuutta oikeaa?
Onko totuus onttoa kuvitelmaa? Liike vai staattisuus, vai Pieksämäen asemalla blues?
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 24816
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Katulajien erot?

#13

Viesti Mjölnir »

DeusVult kirjoitti:
Mjölnir kirjoitti: jonka jälkeen tehdään yliopittu, tiedostettu, ratkaisu.
Eikö yliopittu tarkoita ikäänkuin reaktiotasolle harjoiteltua toimintaa? Miten yliopittu voi olla samaan aikaan tiedostettu?
Yliopittu tarkoittaa sitä, että teknistä suoritusta ei tarvitse miettiä, mutta tiedostettu tarkoittaa sitä, että sinä päätät tehdä sen ratkaisun.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
DeusVult
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 8469
Lauteille: Kesäkuu 2007
Paikkakunta: Helsinki

Katulajien erot?

#14

Viesti DeusVult »

ah, oolrait.
Peter Karis
DJJV Ju-Jutsu, historiallinen kikkailu.

Onko kuvittelu totuutta oikeaa?
Onko totuus onttoa kuvitelmaa? Liike vai staattisuus, vai Pieksämäen asemalla blues?
Kuvake
Niksoni
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 203
Lauteille: Syyskuu 2010

Katulajien erot?

#15

Viesti Niksoni »

Kovasti kiitoksia kaikille vastauksista! Ovat kokolailla vastanneet hyvin niihin kysymyksiin joita päässäni olen pohtinut. Mikäli täältä vielä jonkun muunkin samassa kategoriassa olevan lajin konkari löytyy niin vastaavalla tavalla kuvaillen olisin kiinnostunut kuulemaan lajien toimintaperjaatteista. Tässä nyt kun clippejä on katsellut ja tiedostanut nämä viestit on hienosti oppinut hahmottamaan nuo kyseiset ominaispiirteet kustakin lajista.
Whatever doesn't kill you...It's gonna leave a scar
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 13 kurkkijaa