Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Commado Krav Magan tekniikoista

Nykyaikaiset itsepuolustuslajit eli Defendo, ICS, Krav Maga, MilFight, PDFS, Senshido jne.

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Vesa Vuorinen
nilkkaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 33
Lauteille: Kesäkuu 2014
Paikkakunta: Valkeakoski

Commado Krav Magan tekniikoista

#1

Viesti Vesa Vuorinen »

CKM TEKNIIKAT

Olen saanut muutaman mailin, joiden aiheena on ollut CKM:n tekniikat. Lähinnä miten tekniikat esimerkiksi eroavat krav magan tekniikoista? Tai mitä kuuluu tason 1 tekniikoihin? Jotain esimerkkejä tai videoitakin on pyydetty. Koska ulkona sataa, niin kirjoitan lyhyesti tähän jotain mainitusta aiheesta. En valitettavasti voi CKM:n ohjeistuksen mukaan alkaa luetteloimaan esimerkiksi tason 1 kurssia kokonaisuudessaan. Suoranaisia linkkejä videoihin minulla ei myöskään tähän hätään ole. Laitan kuitenkin loppuun muutaman CKM:n tekniikkavideon ja haastattelun / tekniikoiden linkin Youtubeen.

No, mutta niistä CKM tekniikoista. Yleisellä tasolla sanoisin, että tekniikat korostavat aika paljon vastustajan hallintaa. Varsinkin asetekniikoissa. Esimerkiksi veitsihyökkäykset pyritään aina väistämään + ottamaan asekäsi hallintaan. Ennen tätä vaihetta ei koskaan tule mitään vastahyökkäyksiä. Vastahyökkäykset tulevat vasta siinä vaiheessa, kun ase / asekäsi on kontrollissa.
Tasolla 1 korostetaan veitsitekniikoissa lähinnä hyökkäysten torjuntaa / väistämistä + tilanteesta poistumista. Tasolla 2 mukaan tulee enemmän hallintaa, sekä vastahyökkäyksiä. Tasolla 3 taas mukaan tulee erityisesti alasvieteihin perustuvia tekniikoita lisää (siis veitsihyökkäyksiin).
Ampuma-aseissa taso 1 keskittyy kaikenlaisiin uhkiin edestä. Tasolla opetellaan muutama erilainen tapa poistaa ase vastustajalta. Mistä tahansa etupuolelta tulevasta uhkasta. Tasolla 2 mukaan tulee kaikki samat uhkat takaapäin. Tasolla 3 mukaan tulee enemmän hallintaa tarjoavia vaihtoehtoja, sekä muutamia erikoistilanteita.

Perinteisiä lyöntejä tai potkuja CKM:ssä on aika vähän. Tasoilla 1 ja 2 mukana on kyllä kämmenlyönnit nenään, vasaralyöntejä aika monessakin tilanteessa, samoin kyynärpäälyöntejä. Polvipotkuja on, samoin jokunen matala potku esimerkiksi polveen. Jotain erikoisempia lyöntejä on myös mukana.

Vapautumisia on paljon. Taso 1 aloittaa perustilanteista, tasolla 2 mukaan tulee erilaiset niskalenkin yms. Tasolla 3 tulee sitten erilaisia halausotteita yms. Vapautumiset pohjautuvat minun oman kokemukseni mukaan erittäin paljon krav magan tekniikoihin. Ja ainakin minusta se sopii hyvin, sillä olen ne joskus itse todennut toimiviksi.

Mukana on myös kaatumiset,mattotekniikat ja kipu-ja hermopisteiden käyttöä yms. Tämän tarkemmin minulla ei valitettavasti ole lupaa tekniikoita alkaa kuvailemaan.

" onclick="window.open(this.href);return false;
" onclick="window.open(this.href);return false;
" onclick="window.open(this.href);return false;

t.Vesa
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 26 kurkkijaa