Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Mitä itsepuolustajan pitäisi treenata?

Nykyaikaiset itsepuolustuslajit eli Defendo, ICS, Krav Maga, MilFight, PDFS, Senshido jne.

Valvoja: Valvoja

Vastaa
voipa
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 1039
Lauteille: Huhtikuu 2005

Mitä itsepuolustajan pitäisi treenata?

#121

Viesti voipa »

Andy kirjoitti:Ukemia tosin pitää treenata melko paljon, että se oikeasti toimii tositilanteessa.
Isoin merkitys sillä on mahdollistaa pariharjoittelu salilla.
Kuvake
jonne.härkänen
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 193
Lauteille: Joulukuu 2016
Paikkakunta: Lappeenranta
Etulaji: Wing Tsung
Sivulajit: Lukkopaini, Kombatan

Mitä itsepuolustajan pitäisi treenata?

#122

Viesti jonne.härkänen »

Andy kirjoitti:
jonne.härkänen kirjoitti:Meinaa mennä kehäjutskat ja IP sekasin immeisillä...
Täsmennätkö hieman tarkemmin, missä nimenomaisissa kommenteissa näin tapahtuu ja miksi?
Lyönnit ja potkut on sallittu kadulla aina?

Kuinka paljon jengi shoottailee torikahakoissa? En ole törmännyt moiseen kovinkaan usein.

IP-tilanteissa yksi tärkeimmistä asioista on etäisyys ja tiedostaminen mistä kaveri yltää tekemään mitäkin. Ei pelkästään kehässä :) vaikka kyllähän tuossa siihenkin viitataan, mutta vähän kintaalla enemmän.

Monesti kun porukka vetää sitä "hämäysheijjaria" niin sen näkee todella selkeesti, ettei se ole oikea lyönti vaan sillä koitetaan nimenomaan saada kädet ylös kaverilta. Vai vetääkö jengi oikeasti sen heijarin perille ja sitten shoottaa? En ole ite ainakaa tämmöseen törmännyt..
“You must be shapeless, formless, like water. When you pour water in a cup, it becomes the cup. When you pour water in a bottle, it becomes the bottle. When you pour water in a teapot, it becomes the teapot. Water can drip and it can crash. Become like water my friend.” - Bruce Lee
Kuvake
Huppu
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 493
Lauteille: Lokakuu 2010

Mitä itsepuolustajan pitäisi treenata?

#123

Viesti Huppu »

jonne.härkänen kirjoitti:
Andy kirjoitti:
jonne.härkänen kirjoitti:Meinaa mennä kehäjutskat ja IP sekasin immeisillä...
Täsmennätkö hieman tarkemmin, missä nimenomaisissa kommenteissa näin tapahtuu ja miksi?
Lyönnit ja potkut on sallittu kadulla aina?

Kuinka paljon jengi shoottailee torikahakoissa? En ole törmännyt moiseen kovinkaan usein.

IP-tilanteissa yksi tärkeimmistä asioista on etäisyys ja tiedostaminen mistä kaveri yltää tekemään mitäkin. Ei pelkästään kehässä :) vaikka kyllähän tuossa siihenkin viitataan, mutta vähän kintaalla enemmän.

Monesti kun porukka vetää sitä "hämäysheijjaria" niin sen näkee todella selkeesti, ettei se ole oikea lyönti vaan sillä koitetaan nimenomaan saada kädet ylös kaverilta. Vai vetääkö jengi oikeasti sen heijarin perille ja sitten shoottaa? En ole ite ainakaa tämmöseen törmännyt..
Aika kovan tason tekijä olet jos pystyt näkemään tuleeko se heijari tosissaan vai ei. Vedän liikuvat taakse ja juurikun lyönti lähtee eteenpäin niin tiputanki shoottiin. Kyseessä nyt on vai yksi jippo, mutta en ole kyllä kovinkaan huolissaan siitä että kaveri arvaisi mitä tuleman pitää. Harvoin shootteja tosiaan näkee kadulla, kun harva katutappelijoista osaa yhtään mitään. Mikäli joka toinen kadun mies olisi kovanluokan vapaaottelija, niin realdeal ip lajit varmasti vähän joutuis uusimaan reenimetodejaan...
Oss!
Kuvake
JanneM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 20197
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: JKL

Mitä itsepuolustajan pitäisi treenata?

#124

Viesti JanneM »

jonne.härkänen kirjoitti: Monesti kun porukka vetää sitä "hämäysheijjaria" niin sen näkee todella selkeesti, ettei se ole oikea lyönti vaan sillä koitetaan nimenomaan saada kädet ylös kaverilta. Vai vetääkö jengi oikeasti sen heijarin perille ja sitten shoottaa? En ole ite ainakaa tämmöseen törmännyt..
Kehäpuolella tuo oli SAuli Heilimön bravuuri. Heijarilla/yliolan koukulla yritettiin satuttaa ihan tosissaan ja riippumatta siitä osuko vai ei niin jatkettiin shootilla.

Kadulla taas en ole juuri hämylyöntejä nähnyt. YKsittäisiä mouhijärveläisiä tai tuulimyllysarjoja ja jos yritetään shootata, niin kilometrin päästä ilman peittoa.
-Janne Maunonen-
**No jasinui salmul saralra**
JKL Fight Club
Defendo JKL
American Defendo Academy
Kuvake
Ile
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 6397
Lauteille: Lokakuu 2009

Mitä itsepuolustajan pitäisi treenata?

#125

Viesti Ile »

Tästä on puhuttu ennenkin, mutta onko kellään valistuneempaa näkemystä siitä, millä tavalla grillijonohyökkäykset ovat mahdollisesti heijastelleet kamppailulajitrendejä esim. viimeisen 10 vuoden aikana?

Perinteisestihän rähisijöissä on kuitenkin jonkin verran näitä peruskurssin melkein loppuun asti käyneitä tai ainakin silloin tällöin kamppailu-urheilua katselleita, joiden toiminassa on jonkinlaista vaikutetta kulloisistakin muotilajeista. Ja varmaan välillä joku osaa enemmänkin.

No, ainakin edellisistä viesteistä voi päätellä, että esim. shoottauksia tapahtuu. Mitä nyt muistelen omia teinivuosia 80-luvulta, niin me harjoiteltiin korkeita potkuja ja olen melko varma, että ajatukselle shoottauksesta olisi naureskeltu, ja kuviteltu että siitä on helppo selvitä vaikka juuri polvipotkulla tai lyömällä karatella niskaan... :D No, sitten tuli vuosi 1993...

Nimim. nykyään vain muutaman kerran vuodessa yöelämässä ja vielä harvemmin illan päätteeksi snagarijonossa...
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 29
Viestit: 18892
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

Mitä itsepuolustajan pitäisi treenata?

#126

Viesti Andy »

Minua on yritetty shootata itsepuolustustilanteessa joskus 90-luvulla. Shoottaajalla ei takuulla ollut mitään tietoa vapaaottelusta tuohon aikaan. Tyyli oli lähinnä Brock Lesnar-tyyppinen läpijuoksu vyötärön korkeudelle. Jäin tilanteessa pystyyn.
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 19
Viestit: 24789
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Mitä itsepuolustajan pitäisi treenata?

#127

Viesti Mjölnir »

Huppu kirjoitti: Mikäli joka toinen kadun mies olisi kovanluokan vapaaottelija, niin realdeal ip lajit varmasti vähän joutuis uusimaan reenimetodejaan...
En varmaan paljoa vähättele, jos sanon, että 1% väestöstä treenaa kamppailulajeja. Näistä varmaan alle 1% treenaa vapaaottelua niin kauan, että olisi missään määrin "kovanluokan" vapaaottelija.
Että ei se nyt ihan lähitulevaisuudessa ole tyrkyllä :D

tämä ihan referenssinä siihen, että kun välillä aina nousee keskustelua siitä, että "teidän itsepuolustuslajissa toi juttu on ihan hanurista, koska osaava henkilö pystyisi tekemään näin ja näin". Joo, aivan varmasti. Mutta minäpä pystyn opettamaan nopeasti tämän tekniikan, jolla pärjää 99% vastaan kohtalaisesti.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Totte
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 4384
Lauteille: Toukokuu 2008
Paikkakunta: Helsinki

Mitä itsepuolustajan pitäisi treenata?

#128

Viesti Totte »

Mjölnir kirjoitti:tämä ihan referenssinä siihen, että kun välillä aina nousee keskustelua siitä, että "teidän itsepuolustuslajissa toi juttu on ihan hanurista, koska osaava henkilö pystyisi tekemään näin ja näin". Joo, aivan varmasti. Mutta minäpä pystyn opettamaan nopeasti tämän tekniikan, jolla pärjää 99% vastaan kohtalaisesti.
Oon joskus huomannu et menee puurot ja vellit vähän sekaisin kun ruvetaan treenaamaan "tavishyökkäyksiä" vastaan. Aina pitäis joka tapauksessa treenataa voimakasta, päättäväistä ja aggressiivista hyökkäystä vastaan, vaikka ei treenaa niitä teknisiä kamppailulajihyökkäyksiä vastaan. Edellä mainittuja voi kuitenkin näkyä paljon suuremmalla prosentilla, joten ei saa tuuduttautua siihen uskoon, että tavishyökkäys olisi jotenkin "tehoton" vaikka se ei olekaan tekninen (hellä etukuristus, hidas ja heikko heijari jne).

Tämä siis jatkokommenttina, ei vastakommenttina.
"Jos minulla olisi kaikki valta, etenisin tältä pohjalta, mutta harmi kyllä, minulla ei ole lainkaan valtaa."
- Osmo Soininvaara
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 19
Viestit: 24789
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Mitä itsepuolustajan pitäisi treenata?

#129

Viesti Mjölnir »

Totte kirjoitti:
Mjölnir kirjoitti:tämä ihan referenssinä siihen, että kun välillä aina nousee keskustelua siitä, että "teidän itsepuolustuslajissa toi juttu on ihan hanurista, koska osaava henkilö pystyisi tekemään näin ja näin". Joo, aivan varmasti. Mutta minäpä pystyn opettamaan nopeasti tämän tekniikan, jolla pärjää 99% vastaan kohtalaisesti.
Oon joskus huomannu et menee puurot ja vellit vähän sekaisin kun ruvetaan treenaamaan "tavishyökkäyksiä" vastaan. Aina pitäis joka tapauksessa treenataa voimakasta, päättäväistä ja aggressiivista hyökkäystä vastaan, vaikka ei treenaa niitä teknisiä kamppailulajihyökkäyksiä vastaan. Edellä mainittuja voi kuitenkin näkyä paljon suuremmalla prosentilla, joten ei saa tuuduttautua siihen uskoon, että tavishyökkäys olisi jotenkin "tehoton" vaikka se ei olekaan tekninen (hellä etukuristus, hidas ja heikko heijari jne).

Tämä siis jatkokommenttina, ei vastakommenttina.
Just näin. Mm. tämän vuoksi Defendossa on "nakkikioskiheijaritesti", jossa hyökkääjän on lyötävä kaikin voimin, nyrkkeilyhanska kädessä, puolustautujaa päähän, jonka tulee tehdä kilpi- tai a-torjunta. Tämä pakottaa siihen, että 1) tekniikka on oikeasti riittävän vahva 2) puolustautujan on pitänyt harjoitella tekniikkaansa myös voimakasta hyökkäystä vastaan, ettei se jäisi Fantasy Based - tasolle.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
jonne.härkänen
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 193
Lauteille: Joulukuu 2016
Paikkakunta: Lappeenranta
Etulaji: Wing Tsung
Sivulajit: Lukkopaini, Kombatan

Mitä itsepuolustajan pitäisi treenata?

#130

Viesti jonne.härkänen »

Suomessa tilanne on aika kesy katumittelöiden osalta. Meidän pääkouluttaja on Espanjalaissyntyinen ja toiminut siellä aikanaan henkivartijana, ovimiehenä yms. Ja siellä "perus-katutappelijat" on olleet oikeasti kovaa tekoa ja treenannut asioita, jolloin perus "salipoke" on ollut aikalailla heittopussi.

Eniweis, niinkuin tuossa aiemmin oli puhetta, kun treenaa niin, että hyökkäys kun hyökkäys on tehokas ja toimiva niin silloin perusjannujen helikopteritkaan ei tuota tuskaa :)

Edit:
Ja niinkuin kirjoitin niin monesti yliolanheijjarit näkee selkeesti, en sanonut, että niin on kun sen tekee ammattivapari..
“You must be shapeless, formless, like water. When you pour water in a cup, it becomes the cup. When you pour water in a bottle, it becomes the bottle. When you pour water in a teapot, it becomes the teapot. Water can drip and it can crash. Become like water my friend.” - Bruce Lee
Lowclass
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 1417
Lauteille: Huhtikuu 2010
Etulaji: Krav maga
Sivulajit: Nyrkkeily, MMA, Kali
Takalajit: Shotokan, taido yms...

Mitä itsepuolustajan pitäisi treenata?

#131

Viesti Lowclass »

Laukonut tauon jälkeen riittävästi, isommassa kaavassa, jenkeissä poliisit joutuneet ottamaan kursseja vaparikrimejä vastaan parin vuoden ajan länsirannikolla. Suomessa ei vielä vaikka tietyssä osassa samaa havaittavissa virkaveljien puheiden suhteen.
sinappi
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 3279
Lauteille: Tammikuu 2006
Etulaji: Taihojutsu
Takalajit: Brasilialainen jujutsu, vapaaottelu, lukkopaini, Bujinkan budo taijutsu, Hontai Yoshin-ryu jujutsu, judo, taekwondo ja muay thai.

Mitä itsepuolustajan pitäisi treenata?

#132

Viesti sinappi »

Lowclass kirjoitti:Laukonut tauon jälkeen riittävästi, isommassa kaavassa, jenkeissä poliisit joutuneet ottamaan kursseja vaparikrimejä vastaan parin vuoden ajan länsirannikolla. Suomessa ei vielä vaikka tietyssä osassa samaa havaittavissa virkaveljien puheiden suhteen.
Missähän osassa Suomea sitä on puheiden mukaan havaittu, että pian poliisit joutuvat erikseen ottamaan kursseja vapaaottelua harjoittelevia rikollisia vastaan?
Lowclass
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 1417
Lauteille: Huhtikuu 2010
Etulaji: Krav maga
Sivulajit: Nyrkkeily, MMA, Kali
Takalajit: Shotokan, taido yms...

Mitä itsepuolustajan pitäisi treenata?

#133

Viesti Lowclass »

Länsi-Suomessa havaittua, toki osa johtuu siitä että poliiseja tuttuina... Heidän samoin kuin kapiaisten tappelukoulutus kuitenkin aivan nolla luokkaa joten omasta halusta kiinni. Toki katujermut ovat omaa luokkaansa on nähty.
sinappi
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 3279
Lauteille: Tammikuu 2006
Etulaji: Taihojutsu
Takalajit: Brasilialainen jujutsu, vapaaottelu, lukkopaini, Bujinkan budo taijutsu, Hontai Yoshin-ryu jujutsu, judo, taekwondo ja muay thai.

Mitä itsepuolustajan pitäisi treenata?

#134

Viesti sinappi »

Lowclass kirjoitti:Länsi-Suomessa havaittua, toki osa johtuu siitä että poliiseja tuttuina... Heidän samoin kuin kapiaisten tappelukoulutus kuitenkin aivan nolla luokkaa joten omasta halusta kiinni. Toki katujermut ovat omaa luokkaansa on nähty.
Itse olen poliisina Etelä-Suomessa enkä kyllä näe, että poliisin voimankäyttökoulutuksissa tulisi yhtään aikaisempaa enempää ottaa huomioon jotkut vapaaottelua treenaavat rikolliset. Olet oikeassa siinä, että poliisin työpaikkakoulutus fyysisen voimankäytön osalta on turhan vähäistä.

Tietysti treenattu ja väkivaltaan taipuvainen rosvo on treenaamatonta vaarallisempi, ja jos on ennakkkotieto tuollaisesta treenitaustasta, silloin varaudutaan sen mukaan. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että jokaisen konstun on pystyttävä vääntämään se konna tatamilla reilussa mittelössä solmuun. Tappelukoulutus on todella huonosti valittu sanamuoto kuvaamaan poliisin voimankäyttöä, koska tavoitteena nimenomaan ei ole mennä tappelemaan vaan voimakeinojen käytössäkin pitää tilanne hallittuna. Taktiikka, välineet ja esimerkiksi ylivoima ovat se juttu tässä, ei se kuka on kovin "tappelija".

Minä nyt oletan, että kapiaistenkin tappelukoulutuksesta puhuessasi tarkoitat nimenomaan voimankäyttö- ja lähitaistelukoulutusta. Sitäkään en ihan ymmärrä, miksi noita taitoja pitäisi sotilaan koulutuksessa korostaa nykyistä enemmän - poislukien ehkä vartioimis- ja päivystystehtävissä toimivat - kun sotilaalla kuitenkin yleensä on henkilökohtainen ase ja ryhmän tai taisteluparin tuki.
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 19
Viestit: 24789
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Mitä itsepuolustajan pitäisi treenata?

#135

Viesti Mjölnir »

sinappi kirjoitti:
Lowclass kirjoitti:Länsi-Suomessa havaittua, toki osa johtuu siitä että poliiseja tuttuina... Heidän samoin kuin kapiaisten tappelukoulutus kuitenkin aivan nolla luokkaa joten omasta halusta kiinni. Toki katujermut ovat omaa luokkaansa on nähty.
Itse olen poliisina Etelä-Suomessa enkä kyllä näe, että poliisin voimankäyttökoulutuksissa tulisi yhtään aikaisempaa enempää ottaa huomioon jotkut vapaaottelua treenaavat rikolliset. Olet oikeassa siinä, että poliisin työpaikkakoulutus fyysisen voimankäytön osalta on turhan vähäistä.

Tietysti treenattu ja väkivaltaan taipuvainen rosvo on treenaamatonta vaarallisempi, ja jos on ennakkkotieto tuollaisesta treenitaustasta, silloin varaudutaan sen mukaan. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että jokaisen konstun on pystyttävä vääntämään se konna tatamilla reilussa mittelössä solmuun. Tappelukoulutus on todella huonosti valittu sanamuoto kuvaamaan poliisin voimankäyttöä, koska tavoitteena nimenomaan ei ole mennä tappelemaan vaan voimakeinojen käytössäkin pitää tilanne hallittuna. Taktiikka, välineet ja esimerkiksi ylivoima ovat se juttu tässä, ei se kuka on kovin "tappelija".

Minä nyt oletan, että kapiaistenkin tappelukoulutuksesta puhuessasi tarkoitat nimenomaan voimankäyttö- ja lähitaistelukoulutusta. Sitäkään en ihan ymmärrä, miksi noita taitoja pitäisi sotilaan koulutuksessa korostaa nykyistä enemmän - poislukien ehkä vartioimis- ja päivystystehtävissä toimivat - kun sotilaalla kuitenkin yleensä on henkilökohtainen ase ja ryhmän tai taisteluparin tuki.
Minä olen vähän eri mieltä, vaikka totta on, että hätävarjelutilanteeseen joutuminen on huonoa taktiikkaa, niin silti sitä "shit hits the fan" -skenaarioita treenataan liian vähän.
Mielestäni etuna olisi se, että se luo ensinnäkin uskoa siihen, että pystyy selviytymään kaoottisesta tilanteesta ja lisäksi se parantaa kykyä reagoida yllättävissä tilanteissa.
Esimerkiksi henkilökohtaisen aseen käyttö käsikähmässä on todellakin harjoiteltava juttu. Tapellaan itselle tie sille aseen käytölle.
Vanhemmiten olen kyynistynyt vähän voimankäyttökoulutukseen, minun mielestäni voimankäyttöä ei pitäisi opettaa ennen kuin jonkinlaista hätävarjelutaitoa on. Pitäisi osata vähän tapella pystyssä ja matossa, ennen kuin siitä fyysisen voiman käytöstä tulee hevonhelvettiä
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 4 kurkkijaa